Mezőkovácsháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2018 (I.4.) sz. önkormányzati rendelete

Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 4/2013. (II. 19.) sz. önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2018. 01. 05- 2018. 01. 05

MEZŐKOVÁCSHÁZA VÁROS ÖNKORMÁNYZATA

KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK


1/2018. (I. 04.) sz.


önkormányzati rendelete


a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2013. (II. 19.) sz. önkormányzati rendelet módosításáról



Mezőkovácsháza Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 8. § (2) bekezdésében, 45. §-ában, a 48. § (2)-(4) bekezdéseiben, a 49. § (2) bekezdésében, az 50. §-ában, az 51. §. (2) bekezdésében, az 53. §-ban, az 57. §. (1)-(2) bekezdéseiben, az 59. § (2) bekezdésében 68. § (2)-(3) bekezdésében, a 82. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk § (1) bekezdés d) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:



1. §  (1)  A rendelet 2. § (2) bekezdésének c.) pontja kiegészül az alábbi alponttal:

                         „cc) támogató szolgáltatást nyújt”


                   (2) A rendelet 2 § (2) bekezdésének h) pontja hatályát veszti.


2. §  A rendelet 19 § (3) bekezdésében a „a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. tv.” szövegrész helyébe az „az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény” szöveg kerül.


3. §   A rendelet VII. fejezete helyébe az alábbi szöveg kerül:


VII. Fejezet


A Nemzetiségi Önkormányzat

           

35. §    (1) A településen működő nemzetiségi önkormányzat: a Román Nemzetiségi Önkormányzat. A nemzetiségi önkormányzat működésének részletes szabályait szervezeti és működési szabályzatában állapítja meg.

                                                          

            (2) A települési önkormányzat a nemzetiségi önkormányzat  részére biztosítja  működésének feltételeit a 6. számú melléklet szerinti Együttműködési Megállapodásban rögzítettek szerint.

           

            (3) A nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásával kapcsolatos feladatokat a Mezőkovácsházi Polgármesteri Hivatal költségvetési irodája látja el a (2) bekezdés szerinti megállapodás alapján.”


4. §  (1) A rendelet 37. § (2) bekezdése b) pontjának bc) alpontja helyébe az alábbi szöveg lép:

                         „bc) A lakossági fórumot a polgármester vezeti”


         (2)  A rendelet 37. § (2) bekezdése b) pontja kiegészül az alábbi szöveggel:

 „bd) A lakossági fórumot jegyzőkönyvben kell dokumentálni, melyet a polgármester és a jegyző ír alá. Iktatást követően a jegyzőkönyvet mellékleteivel az önkormányzat honlapján nyilvánosságra kell hozni és a Mezőkovácsházi Városi Könyvtár részére meg kell küldeni.”


         5. §   (1)  A rendelet 1. számú  mellékletének 1.1. pontja helyébe az alábbi szöveg kerül:

                         „1.1. Ügyrendi, Kulturális és Szociális Bizottság”


       (2) A rendelet 1. számú mellékletének 1.2. pontja helyébe az alábbi szöveg kerül:

     „1.2. Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság”


6. §  A rendelet 2. számú mellékletében a 2. Ügyrendi, Kulturális és Szociális Bizottság pont a) alpontja kiegészül az alábbi szöveggel:

                  „14. A Közbeszerzési Szabályzatban meghatározott feladatok:

a)ellenőrzi a Kbt, valamint jelen szabályzatban meghatározott alapelvek érvényesülését,

b)bármely tagja jogosult az eljárás irataiba betekinteni, az eljárással kapcsolatban javaslatot tenni a Polgármester felé.”


         7. §  A rendelet 3. számú melléklete kiegészül az alábbi szöveggel:

                  „10.) A Közbeszerzési Szabályzatban foglaltak szerint:

a.) a közbeszerzési eljárásokban eljár az ajánlatkérő nevében,

b.)létrehozza a Bírálóbizottságot,

c.)dönt az eljárásba bevont külső szakértő megbízásáról,

d.)írásban felhívja az eljárás előkészítésébe bevont személy vagy szervezet figyelmét arra, ha a közbeszerzési eljárásban történő részvétel összeférhetetlenséget eredményez,

e.)amennyiben a Képviselő-testület a költségvetési rendeletben biztosította az anyagi fedezetet, dönt a közbeszerzési eljárás megkezdéséről,

f.) jóváhagyja az egyes közbeszerzési eljárások ütemtervét,

g.)a Bírálóbizottság javaslata alapján jóváhagyja a közbeszerzési dokumentumokat az ajánlattételi felhívás kivételével,

h.)a Bírálóbizottság javaslata alapján dönt az eljárás eredményéről,

i.)a közbeszerzési eljárás ajánlati szakaszában gondoskodik a kiegészítő tájékoztatás megadásról,

j.)a közbeszerzési eljárás során gondoskodik az eljárás nyilvánosságáról,

k.)gondoskodik a Közbeszerzési Hatóság felé történő bejelentési és értesítési kötelezettség teljesítéséről,

l.)gondoskodik a közbeszerzési terv elkészítéséről, módosításáról, megküldéséről, közzétételéről,

m.) jóváhagyja és megküldi az éves statisztikai összegzést a Közbeszerzések Hatóságnak,

n.)gondoskodik a dokumentáció elérhetőségéről,

o.)tárgyalásos eljárás, innovációs partnerség és versenypárbeszéd esetén tárgyal az ajánlattevőkkel, kijelöli a tárgyaláson ajánlatkérő nevében eljáró további személyeket,

p.) dönt az ajánlattételi/részvételi határidő meghosszabbításáról, a felhívás valamint az egyéb közbeszerzési dokumentumok módosításáról, a felhívás visszavonásáról,

q.)az előzetes vitarendezési eljárás során gondoskodik a kérelemre történő válaszadásról  és arról tájékoztatja valamennyi ajánlattevőt,

r.)felügyeli a szerződés teljesítését szükség esetén gondoskodik a szerződésmódosítás előkészítéséről és jóváhagyja a szerződésmódosítást,

s.)a közbeszerzési eljárás értékelési szakaszában gondoskodik a hiánypótlás és a felvilágosítás kérés végrehajtásáról,

t.)írásban indoklást kér az irreális ajánlati elemre vonatkozóan,

u.)gondoskodik az írásbeli összegzésnek az arra jogosult szervekhez történő megküldéséről,

v.)dönt az írásbeli összegzés Kbt. 79. § (5) bekezdés szerinti javításáról,

w.) aláírja a közbeszerzési szerződést,

x.) igazolja a szerződés teljesítését,

y.) felügyeli az ellenszolgáltatás Kbt. szerinti teljesítését.”


          8. §  A rendelet  6. számú melléklete helyébe e rendelet 1. számú melléklete lép.


9. §  Ez a rendelet 2018. január 5.  napján lép hatályba és 2018. január 6. napján hatályát veszti.



Mezőkovácsháza 2017. december 29.





 Szénási István                                                                                                                         Dr. Szilbereisz Edit

 alpolgármester                                                                                                                                  jegyző




1. számú melléklet

ROMÁN NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATTAL

EGYÜTTMŰKÖDÉSI MEGÁLLAPODÁS

                            

EGYÜTTMŰKÖDÉSI MEGÁLLAPODÁS


                                       

mely létrejött a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 80. §-a, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 27. § (2) bekezdése alapján


egyfelől: Mezőkovácsháza Városi Önkormányzat (képviseli: Varga Gusztáv polgármester, székhelye 5800 Mezőkovácsháza Árpád u. 176.)

másfelől: Mezőkovácsháza Város Román Nemzetiségi Önkormányzata (képviseli: Vitális Gábor elnök, székhelye 5800 Mezőkovácsháza Árpád u. 176.) együttműködésük szabályait az alábbi megállapodásban rögzítik.


A megállapodás szabályainak kialakítása


A megállapodás részletesen tartalmazza a települési és a helyi nemzetiségi önkormányzat együttműködését meghatározó szabályokat


-a költségvetési koncepció készítésére,

-a költségvetés elkészítésének, jóváhagyásának eljárási rendjére,

-a költségvetési gazdálkodás bonyolításának rendjére,

-az államháztartás rendszerén belüli információ szolgáltatás rendjére,

-a nemzetiségi önkormányzat működéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételek biztosítására és a végrehajtási feladatok ellátására vonatkozóan.


Önkormányzati működésen a testületi ülések, a közmeghallgatások a tisztségviselői és képviselői megbízatás ellátása, valamint a kötelező önkormányzati feladatok ellátását szolgáló rendezvények megtartása értendő.

A megállapodás kiterjed az államháztartáson kívülről származó pénzeszközök felhasználásával kapcsolatos feladatok ellátására is.


  1. Az önkormányzati működéshez szükséges tárgyi és személyi feltételek biztosítása


  1.  Helyiséghasználat biztosítása


Mezőkovácsháza Város Önkormányzata a tulajdonát képező 5800 Mezőkovácsháza Hősök tere 6. szám alatti ingatlanában külön helyiséghasználati megállapodás keretében szabályozott feltételekkel térítésmentesen helyiséghasználatot biztosít a Román Nemzetiségi Önkormányzat számára elsősorban rendezvények megtartása és fogadóhelyiség céljára.

A Polgármesteri Hivatal épületében, a Román Nemzetiségi Önkormányzat székhelyén (5800 Mezőkovácsháza Árpád u. 176), egy irodahelyiség használatát biztosítja a nemzetiségi önkormányzat részére térítésmenetesen, hetente 4 órában előzetesen egyeztetett időpontban. Az irodában biztosítja az irodabútorokat, a számítógép-, internet- és nyomtatóhasználatot, valamint a telefax használatát. Az irodahasználattal kapcsolatos közüzemi költségeket a települési önkormányzat viseli.


  1.  A működés egyéb feltételeinek biztosítása


Mezőkovácsháza Város Önkormányzata a Román Nemzetiségi Önkormányzat elnöke és elnökhelyettese részére az önkormányzati működéshez kapcsolódóan külön szabályzatban foglaltak szerint gépkocsi-használatot, valamint telefonhasználatot biztosít. A működéshez szükséges telefonhasználat költsége a Román Nemzetiségi Önkormányzatot terheli.

A testületi ülések lebonyolítására a Román Nemzetiségi Önkormányzat rendelkezésére bocsátja a Polgármesteri Hivatal földszinti tanácskozótermét valamint a MicroWoks rendszert.


A jegyző a Polgármesteri Hivatal útján gondoskodik a testületi működéssel és a közmeghallgatással kapcsolatban a meghívók és előterjesztések előkészítéséről, sokszorosításáról, postázási feladatok végrehajtásáról. A testületi ülésen biztosítja a jegyzőkönyvvezető és az informatikus jelenlétét. A testületi ülésen a helyi önkormányzat képviseletében és megbízásából az aljegyző vesz részt, aki jelzi, ha törvénysértést észlel. Az aljegyző jogi, törvényességi segítséget nyújt a működéssel összefüggő előkészítő és végrehajtó munkában.

A jegyzőkönyvek határidőben történő leírásáról, az önkormányzat, a tisztségviselők és a képviselők hivatalos levelezésének előkészítéséről, postázásáról a jegyző gondoskodik a Polgármesteri Hivatal útján.

A jegyző gondoskodik a testületi döntések nyilvántartásáról és a jegyzőkönyvek évenkénti lefűzéséről, valamint a Román Nemzetiségi Önkormányzat dokumentumainak külön szabályzat szerinti iratkezeléséről.

A Román Nemzetiségi önkormányzat működésével kapcsolatos közvetlenül felmerült, indokolt költségeket a helyi önkormányzat viseli.


2. A költségvetés elkészítésének és elfogadásának rendje


2.1 A költségvetési koncepció elkészítése


A helyi önkormányzat megbízottat jelöl ki a helyi nemzetiségi önkormányzattal történő kapcsolattartásra. A megbízott a Polgármesteri Hivatal költségvetési irodavezetője által kijelölt pénzügyi dolgozó (továbbiakban: önkormányzati megbízott)

A megbízott áttekinti a helyi nemzetiségi önkormányzat elnökével a helyi nemzetiségi önkormányzat következő költségvetési évre vonatkozó feladatait, bevételi forrásait, ezek közül kötelezően a helyi nemzetiségi önkormányzatok támogatására vonatkozó bevételeket. A nemzetiségi önkormányzat elnöke a jegyző által elkészített koncepció határozat-tervezetet benyújtja a testületnek.


2.2. A helyi nemzetiségi önkormányzat költségvetési határozatának elkészítése.


Az önkormányzati megbízott tájékoztatja a helyi nemzetiségi önkormányzat elnökét a helyi önkormányzat költségvetési koncepciójának a helyi nemzetiségi önkormányzatra vonatkozó részéről, valamint a helyi nemzetiségi önkormányzat költségvetés készítésére vonatkozó határidőiről.

A költségvetési törvény kihirdetését követően, a költségvetésre vonatkozó részletes információk megismerése után az önkormányzati megbízott folytatja az egyeztetést az elnökkel, ennek keretében az elnök rendelkezésre bocsátja a helyi nemzetiségi önkormányzatra vonatkozó adatokat.


A helyi nemzetiségi önkormányzat részére a jegyző készíti elő a helyi nemzetiségi önkormányzat költségvetési határozat-tervezetét. Az Áht-ben meghatározott határidőig a jegyző által elkészített költségvetési határozat-tervezetet az elnök benyújtja a képviselő-testületnek.


A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében foglalt előirányzatokról – különös tekintettel a helyi önkormányzat által nyújtott támogatásokra – a polgármester tájékoztatja az elnököt.


A költségvetési határozatnak tartalmaznia kell a működési és felhalmozási célú bevételeket és kiadásokat, egymástól elkülönítetten az Áht. 23 §. (2) bekezdésében foglaltak szerint.


2.3. A költségvetési előirányzatok módosításának rendje


Ha a helyi nemzetiségi önkormányzat az eredeti előirányzatán felül többletbevételt ér el,

bevétel-kiesése van, illetve kiadási előirányzatain belül átcsoportosítást hajt végre, a helyi nemzetiségi önkormányzat módosítja a költségvetésről szóló határozatát.


A helyi nemzetiségi önkormányzat előirányzatai kizárólag a helyi nemzetiségi önkormányzat határozata alapján módosíthatók.


3. Költségvetési információszolgáltatás rendje


3.1. Információ-szolgáltatás a költségvetésről


A nemzetiségi önkormányzat a költségvetési irodavezető által kijelölt pénzügyi ügyintéző útján az elfogadott költségvetéséről az Áht-ben meghatározott határidőig az államháztartás információs és mérlegrendszerének megfelelően tájékoztatja a Kormányt.


3.2. Beszámolási kötelezettség teljesítésének rendje


A helyi nemzetiségi önkormányzatnak a naptári év első feléről június 30-i fordulónappal féléves költségvetési beszámolót, a naptári évről december 31-i fordulónappal éves költségvetési beszámolót kell készítenie a központilag előírt nyomtatványon és tartalommal.

A féléves költségvetési beszámolót és az éves költségvetési beszámolót a jogszabályokban meghatározott határidőig kell a felügyeleti szervnek megküldeni.


Az elnök az önkormányzat költségvetésének ¾ éves helyzetéről a költségvetési koncepciójához kapcsolódóan tájékoztatja a képviselő-testületet. A tájékoztató tartalmazza a helyi nemzetiségi önkormányzat – költségvetési előirányzatainak időarányos alakulását, a tartalék felhasználását, a hiány (többlet) összegének alakulását, valamint a nemzetiségi önkormányzat költségvetése teljesülésének alakulását.


A helyi nemzetiségi önkormányzat költségvetési beszámolóját az önkormányzati hivatal készíti el.


A nemzetiségi önkormányzat felülvizsgált éves és féléves beszámolóit a beszámoló elkészítését követően az elnök a költségvetési irodavezető által kijelölt pénzügyi ügyintéző útján nyújtja be a MÁK-nak.


4. A költségvetési gazdálkodás bonyolításának rendje


4.1. A költségvetés végrehajtása


A helyi nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtásával kapcsolatos feladatokat az önkormányzati hivatal látja el.


a./ Kötelezettségvállalás rendje


A helyi nemzetiségi önkormányzat nevében a helyi nemzetiségi önkormányzat feladatainak ellátása (végrehajtása) során fizetési vagy más teljesítési kötelezettséget vállalni (továbbiakban: kötelezettségvállalás) kizárólag az elnök vagy az általa felhatalmazott nemzetiségi önkormányzati képviselő jogosult.

A kötelezettségvállalás előtt a kötelezettséget vállalónak meg kell győződnie arról, hogy a rendelkezésre álló fel nem használt előirányzat biztosítja-e a kiadás teljesítésére a fedezetet.

Kötelezettségvállalás csak írásban és a kötelezettség pénzügyi ellenjegyzése után történhet.


b./ Utalványozás


A helyi nemzetiségi önkormányzatnál a kiadás teljesítésének, a bevétel beszedésének vagy elszámolásának elrendelésére (továbbiakban: utalványozásra) kizárólag az elnök vagy az általa felhatalmazott nemzetiségi önkormányzati képviselő jogosult.

Utalványozni csak az érvényesítés után lehet.

Pénzügyi teljesítésre az utalványozás után és az utalványozás pénzügyi ellenjegyzése mellett kerülhet sor.

Készpénz a Polgármesteri Hivatal házipénztárán keresztül akkor fizethető ki, ha a helyi nemzetiségi önkormányzat elnöke a kifizetés teljesítéséhez szükséges dokumentumokat (szerződés, számla) bemutatja és szándékát a pénzfelvételt megelőző napon a Polgármesteri Hivatal költségvetési irodavezetőjénél jelzi.


c./Törvényességi ellenjegyzés


A kötelezettségvállalás, valamint az utalvány jogi ellenjegyzésére az aljegyző jogosult. A törvényességi ellenjegyzés a gazdasági esemény törvényességének, jogszerűségének ellenőrzésére irányul.



d/ Pénzügyi ellenjegyzés


Kötelezettséget vállalni csak pénzügyi ellenjegyzés után, a pénzügyi teljesítés esedékességét megelőzően írásban lehet. A pénzügyi ellenjegyzőnek meg kell győződnie arról, hogy a szabad előirányzat rendelkezésre áll, a tervezett kifizetési időpontokban a pénzügyi fedezet biztosított, és a kötelezettségvállalás nem sérti a gazdálkodási szabályokat.

Pénzügyi ellenjegyzésre a költségvetési irodavezető jogosult.


A kötelezettségvállalást, utalványozást, valamint az ellenjegyzést ugyanazon személy nem végezheti.



d./ Érvényesítés


Az érvényesítést az önkormányzati hivatal ezzel megbízott pénzügyi-számviteli szakképesítésű dolgozója végzi.



4.2. A helyi nemzetiségi önkormányzat számlái


A helyi nemzetiségi önkormányzat önálló jogi személy, gazdálkodásával és pénzellátásával kapcsolatos minden átutalással kapcsolatos pénzforgalmát az OTP Bank Nyrt-nél megnyitott önálló fizetési számlán - 11733034-15778109 - köteles lebonyolítani.

A készpénzforgalom a költségvetési elszámolási számlához kapcsolódón negyedéves elszámolással történik.


A helyi nemzetiségi önkormányzat működésének általános támogatását a helyi nemzetiségi önkormányzat a helyi önkormányzaton keresztül a költségvetési törvényben meghatározottak szerint veszi igénybe.

A helyi nemzetiségi önkormányzat a magyar Államkincstár útján a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól igényelt önálló adószámmal rendelkezik. A Román Nemzetiségi Önkormányzat adószáma: 15778109-2-04.



4.3. Vagyon és számviteli nyilvántartás, adatszolgáltatás rendje


Az önkormányzati hivatal a helyi nemzetiségi önkormányzat vagyoni, számviteli nyilvántartásait a helyi önkormányzat nyilvántartásain belül elkülönítetten vezeti.



A vonatkozó jogszabályokban meghatározott adatszolgáltatás során szolgáltatott adatok valódiságáért, a számviteli szabályokkal és a statisztikai rendszerrel való tartalmi egyezőségért a helyi nemzetiségi önkormányzat tekintetében a helyi nemzetiségi önkormányzat elnöke, a helyi önkormányzat polgármestere és jegyzője együttesen felelős.



Az együttműködési megállapodást nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 80. § (2) bekezdése alapján minden év január 31. napjáig felül kell vizsgálni és módosítani. A jegyző a megállapodás vonatkozó jogszabályok változása miatti módosításának szükségességét a települési és a helyi nemzetiségi önkormányzatnak jelzi, a települési és a helyi nemzetiségi önkormányzat képviselő-testülete a megállapodást szükség esetén határozatával módosítja.


Mezőkovácsháza 2014. december 4.




    Varga Gusztáv                                                                   Vitális Gábor

      polgármester                                                     Román Nemzetiségi Önkormányzat elnöke




Törvényességi ellenjegyzés:                                             Pénzügyileg ellenjegyzés:




Izsákné Hetényi Valéria                                                    Ágostonné Dohányos Ivett

             jegyző                                                                      pénzügyi osztályvezető





   Dr. Szilbereisz Edit

        aljegyző




Az Együttműködési Megállapodást Mezőkovácsháza Város Önkormányzata a 456/2014. (XII. 4.) sz. kt. határozatával, Mezőkovácsháza Város Román Nemzetiségi Önkormányzata 39/2014. (X. 21.) RNÖ. sz. határozatával elfogadta.




I N D O K O L Á S


a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló

33/2017. (2018. I. 04.) sz. önkormányzati rendelethez




A rendelet módosítását az indokolja, hogy a közbeszerzési eljárásokra vonatkozóan összhangban legyen a Közbeszerzési Szabályzatban meghatározott jogkörökkel. Továbbá,  aktualizálni szükséges a roma nemzetiségi önkormányzat megszűnése miatt és a 2018. január 1. napjával történő jogszabályváltozás miatt.  Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján a lakossági fórumra vonatkozó szabályok egyszerűsítése is indokolt.



A rendeletet 2018. január 4-én kihirdettem.




Mezőkovácsháza, 2018. január 4.



                                   Dr. Szilbereisz Edit

                              jegyző