Mezőkovácsháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2019. (III. 5.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2019. évi költségvetéséről
Hatályos: 2020. 03. 04- 2021. 05. 28az Önkormányzat 2019. évi költségvetéséről1
Mezőkovácsháza Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában, valamint a Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvény 60. § (5)-(6) bekezdésben meghatározott feladatkörében eljárva a 2019. évi költségvetésről az alábbi rendeletet alkotja:
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat által fenntartott költségvetési intézményekre terjed ki.
2. A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1) [1], [2],[3],[4],[5]
1.765.768.986 Ft finanszírozási bevétellel
248.994.229 Ft finanszírozási kiadással
1.516.774.757 Ft finanszírozási többlettel
3. A költségvetés végrehajtásának szabályai
3. § (1) Az intézmények vezetői szakmai tevékenységük és a költségvetés végrehajtása során kötelesek a gazdaságosság, a hatékonyság és az eredményesség követelményeit érvényesíteni.
2. Az önállóan működő és az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási kiemelt előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
3. Az (1) bekezdésben meghatározott költségvetési szervek jóváhagyott kötelező térítési díjak bevételi előirányzatain felüli többletbevételét az önkormányzat jelenlegi likviditási helyzetének helyreállításáig a mutatkozó hiány csökkentésének érdekében az intézményfinanszírozás egyidejű csökkentésével elvonja.
4. Az (2) bekezdésben meghatározott költségvetési szervek kötelező többletbevételük –kivéve a (3) bekezdésben foglaltakat - terhére is csak a forrásképződés mértékében, illetve ütemének figyelembe vételével és az intézmény biztonságos működésének szem előtt tartásával vállalhatnak kötelezettséget. Többletbevételük terhére,- kivéve a ˙(3) bekezdésben foglaltakat - saját hatáskörben csak a dologi kiadások előirányzatát emelhetik fel.
5. Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetője a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-változásról 15 napon belül köteles a jegyzőt tájékoztatni.
6. A (4) és (5) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás költségvetési támogatási igénnyel sem a költségvetési évben, sem a következő év/ek/ben nem járhat.
7. Az önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal, valamint az önállóan működő és önállóan gazdálkodó költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által meghatározott formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
8. A feladat elmaradásából származó – személyi jellegű juttatások, munkaadókat terhelő járulékok és dologi jellegű kiadások – megtakarítások felhasználására csak a Képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.
9. A testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi önállóan működő és önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv köteles betartani.
(10) [7],,[8] A A Képviselő-testület 1.755.225 Ft előirányzat zárolását rendeli el az alábbi megbontás szerint:
Megnevezés |
Személyi juttatások |
Munkaadói járulékok |
Felhal-mozások |
Összesen |
Humán Szolgáltató Központ |
||||
Cafetéria |
645.000 |
222.525 |
867.525 |
|
Négy Évszak Óvoda és Bölcsőde |
||||
Óvoda |
||||
Cafetéria |
450.000 |
155.250 |
605.250 |
|
Bölcsőde |
||||
Cafetéria |
135.000 |
46.575 |
181.575 |
|
Könyvtár |
||||
Cafetéria |
75.000 |
25.875 |
100.875 |
|
Mindösszesen: |
1.305.000 |
450.225 |
0 |
1.755.225 |
4. § (1) Az önálló gazdálkodási jogkörrel felruházott költségvetési szervek kötelesek saját hatáskörükben kialakított számviteli rendjüket számviteli politikájukban és számlarendjükben rögzíteni.
2. Valamennyi önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv köteles a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályzatot a mindenkori érvényes központi szabályozás figyelembe vételével elkészíteni, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozási hiányosságokért a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
5. § (1) A Képviselő-testület a jóváhagyott kiemelt kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát kizárólagos hatáskörében tartja.
2. Az önkormányzat költségvetésében meghatározott tartalék előirányzatának módosításáról, átcsoportosításáról a Képviselő-testület dönt.
3. A képviselő-testület feljogosítja az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerveket a költségvetésükben előirányzott felhalmozási pénzeszközükkel való gazdálkodásra.
4. Az év közben engedélyezett központi támogatások felhasználásáról, valamint az önkormányzat költségvetési szervei által javasolt előirányzat átcsoportosítások miatt a költségvetési rendelet módosításáról a Képviselő-testület a jegyző által történő előkészítése után, a polgármester előterjesztése alapján II. a III. és a IV., valamint a tárgyévet követő I. negyedévben dönt.
6. § (1) Az önkormányzatnál felmerülő likviditási problémák fennállása esetén az alaptevékenységekhez kapcsolódó kiadások teljesítésénél a következő sorrendet kell betartani: munkabérek, szociális ellátások, közüzemi díjak, egyéb alapfeladathoz kapcsolódó kiadások. Az alapfeladathoz nem kapcsolódó kiadások csak az előzőekben sorolt kifizetések után teljesíthetők.
2. Az önkormányzat működőképességének fenntartása érdekében a Képviselő-testület elrendeli, hogy a Polgármesteri Hivatal készítse elő a rendkívüli önkormányzati költségvetési támogatáshoz szükséges igénybejelentést.
3. A (2) bekezdés szerinti intézkedések megtételéről és a támogatási igény kimutatásáról, határidőben történő benyújtásáról a polgármester gondoskodik, külön Képviselő-testületi döntés alapján.
4. Amennyiben az intézmény 30 napot elérő, vagy meghaladó elismert tartozásállománya további 28 napig fennáll és mértékét tekintve a költségvetési szerv éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át eléri, azt az önállóan gazdálkodó költségvetési szerv vezetője haladéktalanul köteles jelenteni az önkormányzat jegyzőjének.
7. § A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és a jegyzőt, hogy az önkormányzat 2019. évi elemi költségvetésének, és a havi pénzforgalmi jelentéseknek a Magyar Államkincstárhoz történő benyújtásakor az egyezőségek érdekében a szükséges intézkedéseket megtegyék. A 2019. évi költségvetési rendeletet év közben érintőszükséges előirányzat-változtatásokat a soron következő rendeletmódosítás alkalmával szükséges átvezetni.
8. § . A Magyarország helyi Önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (4) bekezdése szerinti értékhatár 200.000 Ft.
4. Illetményalap, juttatások
9. § (1) Mezőkovácsháza Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvény 60. § (6) bekezdésében kapott feladatköre alapján –a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően –2019. évre (2019. január 1. napjától) 46.380,-Ft-ban állapítja meg az illetményalapot.
(2) A Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvény 60. § (5) bekezdése szerint Mezőkovácsháza Város Önkormányzata a köztisztviselők és a közalkalmazottak részére évente bruttó 5.000,- Ft bankszámla-hozzájárulást biztosít. A kifizetésre november 30-ig egy összegben, vagy amennyiben a jogviszony év közben szűnik meg, a jogviszony megszűnésekor időarányosan a folyószámlára történő utalással kerül sor.
(3) A költségvetési szervek által foglalkoztatottak éves cafeteria keretére a Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvény 60. § (4) bekezdését kell alkalmazni.
5. Belső ellenőrzés
10. § A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése az önállóan gazdálkodó költségvetési szervek tekintetében a Dél-Békési Kistérség Többcélú Társulása útján történik. Az ellenőrzés tapasztalatairól a polgármester a zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor köteles a képviselő-testületet tájékoztatni.
6. Záró rendelkezések
1. melléklet