Battonya Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2007. (X.26.) önkormányzati rendelete

az önkormányzati vagyon feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól

Hatályos: 2007. 10. 26- 2019. 12. 20

Battonya Város Önkormányzata Képviselő-testületének

20/2007. (X.26.) Ör. rendelete


az önkormányzati vagyon feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól

( egységes szerkezetbe foglalt szöveg)



Battonya Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott feladatkörében eljárva, figyelemmel a nemzeti vagyonról szóló

2011. évi CXCVI. törvény 18. § (1) bekezdésében foglaltakra, az önkormányzati vagyon feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól a következő rendeletet (a továbbiakban: Rendelet) alkotja.


I. fejezet


A  RENDELET HATÁLYA


1. §


(1) A rendelet hatálya kiterjed Battonya Város Önkormányzata tulajdonában lévő

      ingatlanokra, ingókra (tárgyi és forgóeszközökre), vagyoni értékű jogokra

      (immateriális javakra), értékpapírokra, üzletrészekre, követelésekre, pénzvagyonra,

      és aktív pénzügyi elszámolásokra (továbbiakban: önkormányzati vagyon).

(2) E rendelet hatálya nem érinti a Polgármesteri Hivatal és az önkormányzati intézmények   

      költségvetési rendjét.

(3) Az önkormányzat magára nézve kötelezőnek tartja azt, hogy az önkormányzat vagyonával

      nem vesz részt olyan vállalkozásban, amelyben a felelősség vállalása meghaladja a

      vagyoni hozzájárulás mértékét. Olyan vállalkozást nem folytat, amely a kötelező

      feladatainak ellátását veszélyeztetné.

(4) A rendelet hatálya kiterjed továbbiakban:

      a) az önkormányzati vagyont szerződés alapján használókra,

      b) a tulajdonosi jogokat a rendeletben foglaltaknak megfelelően gyakorlókra,

      c) azokra, akik az önkormányzat vagyonából juttatásban részesülnek.

(5) Nem terjed ki a rendelet hatálya a kisebbségi önkormányzatok vagyon juttatására és

      vagyongazdálkodására, valamint az önkormányzati lakások és nem lakás céljára szolgáló

      helységek bérletére ill. elidegenítésére.

(6) Ezen rendelet szabályait minden olyan esetben alkalmazni kell, ha egyéb önkormányzati

      rendelet speciális szabályai eltérően nem rendelkeznek.


II. fejezet


AZ ÖNKORMÁNYZAT VAGYONA


2.§


A vagyon meghatározása


(1) Az önkormányzat vagyona a kizárólagos, vagy résztulajdonában lévő ingók, ingatlanok,

      és az azokhoz kapcsolódó vagyonértékű jogok, valamint immateriális javak, értékpapírok,

      aktív pénzügyi elszámolások, követelések összessége.


(2) A vagyonon belül:

      a) ingatlanok,

      b) ingatlanokhoz kapcsolódó vagyoni értékű jogok: különösen földhasználati jog,      

          haszonélvezet és a használat joga, bérleti jog, haszonbérleti jog, szolgalmi jog,

          használati jog, vadászati jog, reklámozási jog, koncessziós jog, opciós jog, jelzálogjog,

          elővásárlási jog stb.

      c) immateriális javak: különösen alapítás-átszervezés aktivált értéke, vagyoni értékű

          jogok, szellemi termékek,

      d) befektetett pénzügyi eszközök: különösen tartós részesedések, tartós hitelviszonyt

          megtestesítő értékpapírok, tartósan adott kölcsönök, hosszú lejáratú bankbetétek,

      e) üzemeltetésre, kezelésre átadott, koncesszióba adott eszközök,

      f) készletek,

      g) követelések,

      h) értékpapírok: forgatási célból vásárolt egyéb részesedések és forgatási célból beszerzett

          hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok (különösen kárpótlási jegyek, kincstárjegyek,

          kötvények),

       i) pénzeszközök: különösen a készpénz, bankszámlán lévő pénz, csekk, betét,

       j) aktív pénzügyi elszámolások,

       k)ingatlannak nem minősülő tárgyi eszközök.

 (3)1 Az önkormányzat vagyona törzsvagyonból és üzleti vagyonból áll.

 (4) A törzsvagyon körébe tartozó vagyon forgalomképtelen vagy korlátozottan

       forgalomképes.

(5)  A törzsvagyonba tartozó vagyontárgyak körét törvény, valamint az önkormányzat

       rendelete állapítja meg.

(6)  Törzsvagyonná – törvény előírásán túl – az önkormányzat vagyonából azok a

       vagyonelemek minősíthetők, amelyek a közszolgáltatások és közhatalmi feladatok

       ellátására, a helyi közösség szükségleteinek kielégítésére, illetve közhasználatra

       közvetlenül szolgálnak, vagy az önkormányzat egyéb céljainak megvalósítása érdekében

       indokolt a törzsvagyonná minősítés.

 (7)2 Battonya Város Önkormányzata törzsvagyonát – ezen belül a forgalomképtelen és

      a korlátozottan forgalomképes vagyon körét – a Rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(8)3 Az önkormányzat egyéb forgalomképes vagyonának körét a 2. melléklet tartalmazza.

(9)4 Az önkormányzat tulajdonában lévő forgalomképtelen, valamint korlátozottan

      forgalomképes vagyoni körből az egyéb forgalomképes vagyonkörbe átsorolható

      ingatlanok jegyzékét a 3. melléklet tartalmazza.    

(10)5 Az önkormányzat tulajdonában lévő nemzetgazdasági szempontból kiemelt

      jelentőségű nemzeti vagyont a Rendelet 4. melléklete tartalmazza.


A  TÖRZSVAGYON


3. §


(1)      Az önkormányzati vagyon külön része a törzsvagyon, amely forgalomképtelen vagy korlátozottan forgalomképes (Ötv. 78-79. §).

(2)      Az önkormányzat forgalomképtelen törzsvagyona hitelfelvételhez és kötvénykibocsátáshoz fedezetül nem használható fel, és semmilyen más módon nem terhelhető meg.


1-5    A 8/2012.(III.01.) önkormányzati rendelettel módosított szöveg

(3) A képviselő-testület nyilvános pályázat útján a közfeladatai ellátásához kapcsolódva,

     vagyonkezelési szerződéssel a rendelet 4.§. és 5.§ - ban meghatározott önkormányzati

     vagyontárgyakat vagyonkezelésbe adhatja.

(4) A vagyonkezelői jog átadásának, gyakorlásának, valamint ellenőrzésének szabályait

      törvény és külön rendelet állapítja meg.


4. §


  (1) A forgalomképtelen törzsvagyon tárgyai

      a) a helyi közutak és műtárgyaik,

      b) a közterek és parkok,

      c) vizek és vízi közműnek nem minősülő közcélú vízi létesítmények,

      d) az önkormányzat és közüzemi funkciót ellátó intézményei a városi hulladéktelepek            

          és köztemetők,

      e) az önkormányzatnak és intézményeinek, valamint ezek jogelődeinek levéltári anyaga,

      f) mindazon vagyon, amit a képviselő-testület annak nyilvánít.

(2) A forgalomképtelen vagyontárgyak elidegenítésére kötött szerződés semmis.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott önkormányzati vagyon egyéb módon hasznosítható.

(4) Az (1) bekezdés c) és d) pont esetében a koncessziós szerződés megkötése a képviselő-

      testület kizárólagos hatáskörébe tartozik.

(5)6 Forgalomképtelen vagyontárgyak hasznosítási formái:

        a./ bérbeadás,

        b./ használatba adás,

        c./ vagyonkezelésbe adás. 


5. §


(1) A korlátozottan forgalomképes törzsvagyon tárgyai:

      a) a műemlékileg védett, a műemlék jellegű és városképi jelentőségű ingatlanok,

      b) a védett természeti terület és emlék,

      c) a muzeális gyűjtemény és muzeális emlékek,

      d) a közgyűjtemények,

      e) a közművek

      f)  köztéri műalkotások és az önkormányzat tulajdonában lévő művészeti alkotások.

(2) Korlátozottan forgalomképesek az önkormányzati közszolgáltatások alapvető funkcióját,

      illetve a helyi közhatalmi feladatok ellátását szolgáló vagyontárgyak, úgy mint:

      a)  a művelődési, oktatási, egészségügyi, szociális, sport és egyéb intézmények

           használatában lévő ingó és ingatlan vagyon,

      b)  a közművállalatok: a közlekedési, a temetkezési, a köztisztasági, a településtisztasági,

           a kéményseprési, a tüzeléstechnikai szolgáltatást, a parkosítást, a zöldterületek

           gondozását, valamint a film-, videó-vetítést és szórakoztatást végző közüzemi

           vállalatok használatába adott önkormányzati vagyon, gyógy - termál- és strandfürdők,

      c) a képviselő-testület és a polgármesteri hivatal, valamint a szervei elhelyezésére

           szolgáló valamennyi középület,

      d) az önkormányzati tulajdonú vagy résztulajdonú gazdasági társaság és egyéb

           gazdálkodó szervezetek használatába és kezelésébe átadott önkormányzati vagyon    

           (Ötv. 79. §),

      e)  gazdasági és közhasznú társaságban lévő önkormányzati részesedések


6 A 8/2012.(III.01.) önkormányzati rendelettel módosított szöveg

      f) települési kisebbségi önkormányzat közügyeinek ellátásához szükséges ingó és

          ingatlan ingyenesen átadott vagyontárgyak, amelynek használatba adását írásban

          rögzíteni kell (1993.LXXVII.Tv.)

      g) mindazon vagyon, amelyet törvény, vagy a képviselő-testület rendeletével annak

          nyilvánít

 (3)7 Korlátozottan forgalomképes vagyontárgyak hasznosítási formái:

         a./ tulajdonba adás,

         b./ bérbeadás,

         c./ használatba adás

         d./ vagyonkezelésbe adás.

6. §


A vagyon számbavétele, a vagyonkimutatás


(1) A vagyonkimutatás a költségvetési év zárónapján az önkormányzat tulajdonában lévő

      vagyon állapot szerinti kimutatása, melynek célja az önkormányzati vagyontárgyak

      számbavétele értékben és mennyiségben.

(2) A vagyonkimutatásban szerepeltetni kell az önkormányzati vagyont terhelő

      kötelezettségeket is.

(3) A vagyonkimutatás az önkormányzati vagyont törzsvagyon, ezen belül forgalomképtelen

      és korlátozottan forgalomképes vagyon, valamint forgalomképes vagyon (nem  

      törzsvagyon) bontásban, az egyes vagyoncsoportokon belül:

      a)   az immateriális javakat mérleg szerinti értéken,

      b)   az ingatlanokat bruttó és becsült értéken, az ingatlanokhoz kapcsolódó vagyoni értékű      

            jogokat vagyonkezelőnként tételesen, mérleg szerinti értéken, - ingatlan - portfólió

            vagyont vagyonkezelőnként tételesen, mérleg  szerinti értéken,

      c)   az ingó vagyontárgyakat vagyonkezelőnként összesített mérleg szerinti értéken,

      d) a tagsági jogot, vagy hitelviszonyt megtestesítő értékpapírt vagyonkezelőnként

            tételesen és névértéken, valamint mérleg szerinti értéken, - értékpapír – portfólió

            vagyont, portfólió kezelőnként tételesen és névértéken valamint mérleg szerinti

            értéken,

       e) a követeléseket, aktív pénzügyi elszámolásokat vagyonkezelőnként összesített mérleg

            szerinti értéken kell nyilvántartani.

(4)  A vagyonkimutatást az éves költségvetési beszámolóhoz (zárszámadáshoz) csatolva a

       képviselő-testületnek kell bemutatni.

(5)  Az önkormányzat vagyonát jogszabályban meghatározott módon köteles nyilvántartani.

      A vagyonkimutatás tartalmi és szerkesztési követelményeit a jogszabály szerint kell

      betartani.

(6) A vagyonkimutatás alapját képező nyilvántartás állományának felfektetéséről és

      folyamatos vezetéséről, valamint a vagyonkimutatás összeállításáról, az éves költségvetési

      beszámoló mérlegében, és az ingatlanok esetében az ingatlanvagyon kataszterben szereplő

      megfeleltethető adatok egyezőségéről, közzétételéről a jegyző a polgármester utasítása

      alapján gondoskodik.

(7) Az önkormányzati vagyonkezelő szervek vezetői a vagyonkimutatás összeállításához,

      valamint a vagyonkimutatásban nyilvántartott ingatlanok adatainak az önkormányzati

      tulajdonú ingatlanok ingatlanvagyon kataszterében szereplő ingatlanok adataival való

      egyezősége érdekében kötelesek adatot szolgáltatni, az éves költségvetési beszámoló

      számszaki adatainak leadására megadott határidőig.


7 A 8/2012.(III.01.) önkormányzati rendelettel módosított szöveg

(8) Amennyiben a tulajdon védelme megfelelően biztosított és ellenőrzött, valamint az

     önkormányzat szervezete az eszközökről és az azok állományában bekövetkezett

     változásokról folyamatosan részletező nyilvántartást vezet mennyiségben és értékben,

     akkor a leltározást elegendő kétévente végrehajtani.


III. fejezet


TULAJDONOSI JOGOK GYAKORLÁSA


7. §


(1) Battonya Város Önkormányzatát megilletik mindazok a jogok és terhelik mindazok a

      kötelezettségek, amelyek a tulajdonost megilletik, illetve terhelik.

(2) A tulajdonosi jogokat az e rendeletben foglaltak szerint

      a) a képviselő-testület,

      b) átruházott hatáskörben a Szervezeti és Működési Szabályzatban meghatározott módon

          eljáró bizottságok, a polgármester és a rendeletben meghatározottak szerint Intézménye,

      c) törvényi felhatalmazás alapján, e rendelet keretei között a Jegyző gyakorolja.

(3) Az önkormányzati többségi tulajdonrésszel működő és az önkormányzat által, vagy

      részvételével alapított vállalkozásokban a tulajdonosi képviseletet - eltérő döntés

      hiányában - a polgármester vagy az általa meghatalmazott alpolgármester látja el.

(4) A nem önkormányzat által alapított gazdasági társaságoknál a tulajdonosi jogokat a

     képviselő testület gyakorolja. A gazdasági társaságokban az önkormányzat teljes körű

     képviseletét az általa kijelölt önkormányzati képviselő tagja gyakorolja.

     A képviselet nem terjed ki a tulajdoni rész értékesítésére vagy annak megváltoztatására.

(5) A tulajdonosi jogok gyakorlása során felmerülő egyes feladatokat – a polgármesteri

     hivatal ügyrendjében meghatározott rendelkezések szerint – a Polgármesteri Hivatal látja

     el. A feladatok ellátása nem minősül a tulajdonosi jogok átruházásának.

(6) A forgalomképtelen, illetve korlátozottan forgalomképes vagyontárgyak megszerzéséről,

     megterheléséről a képviselő-testület dönt. E körben a képviselő-testület jognyilatkozatait a

     polgármester, vagy az általa meghatalmazott írja alá.

(7) Funkcióját vesztett vagyont a funkcióvesztéssel egyidejűleg, vagy az önkormányzat

     tulajdonába kerülő vagyont a megszerzéssel egyidejűleg, minősíteni kell, meghatározva

     azt, hogy a vagyontárgy az önkormányzat törzsvagyonába (forgalomképtelen vagy

     korlátozottan forgalomképes vagyonába), vagy forgalomképes vagyoni körébe kerül

     besorolásra.

(8) A forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes vagyontárgyak üzemeltetéséről,

     állagának megóvásáról a képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal, az intézményei és

     gazdasági társaságai útján gondoskodik.

(9) Az önkormányzati költségvetési szervek használatában lévő, a költségvetési szerv

     alaptevékenysége ellátásához nem szükséges, vagy feleslegessé váló ingatlanvagyon

     tekintetében a tulajdonosi jogokat gyakorló szerv dönt a forgalomképesség szerinti

     besorolásáról, valamint a költségvetési szerv alapító okiratának megfelelő módosításával

      arról, hogy a vagyontárgyat kivonja a költségvetési szerv használatából.


8. §


(1) A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik az 5. §-ban felsorolt korlátozottan

     forgalomképes létesítmények és ingatlanok elidegenítése.


(2) A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a 4. § a)-d) pontjaiban meghatározott

      vagyon működtetésének koncessziós szerződés keretében történő átengedése, feladat

      átvállalással vagyonkezelésbe adása kijelöléssel, vagy a pályázat kiírása és elbírálása.

(3) Az önkormányzati feladat ellátásához szükséges közmű a képviselő-testület döntése

      alapján, nem pénzbeli hozzájárulásként a kizárólag az önkormányzat(ok) által a feladat

      ellátására létrehozott gazdasági társaság rendelkezésére bocsátható.

 (4) Korlátozottan forgalomképes vagyonkörből

       a) az 5. § /1/ a) és c) pontban foglalt önkormányzati vagyon elidegenítéséhez,

            megterheléséhez, használati vagy bérleti jogának gazdasági társaságba való

            beviteléhez műemlék esetében a nemzeti kulturális örökség minisztere,

       b)  az 5. § /1/ b) pontban foglalt védett természeti terület esetében a környezetvédelmi

            miniszter hozzájárulása szükséges.

(5) A művelődési, oktatási, egészségügy, szociális, sport és egyéb intézmények, valamint

      közmű vállalatok által használt az 5.§ (2) bekezdésében foglalt feleslegessé váló

      önkormányzati ingó vagyontárgyakat, a selejtezési szabályzatban megfogalmazottak

      szerint hasznosítja.

      Az önkormányzat a. Számviteli Törvény (2000.évi C.tv.) végrehajtási rendeletében

      foglaltak alapján a leltározási tevékenységet úgy szabályozza, hogy azt kétévenkénti

      gyakorisággal kell végrehajtani, amennyiben a tulajdon védelme megfelelően biztosított,

      és az államháztartási szervezete az eszközökről és azok állományában bekövetkezett

      változásokról folyamatosan részletező nyilvántartást vezet. A leltározást a Hivatali

      SZMSZ - ben meghatározott szervezet, a Leltározási Szabályzatban foglaltak szerint

       köteles elvégezni. A leltározás kezdő éve: 2005.

(6) Az intézmény vezetője a feleslegessé vált ingó vagyontárgyait az értékesítés megkísérlése

      előtt, csak az önkormányzat által fenntartott másik intézménynek, illetve közhasznú

      szervezetnek adhatja át térítésmentesen.

      Az átadott vagyontárgyak nyilvántartás szerinti bruttó értéke, adott költségvetési évben     

      nem haladhatja meg az 1 millió forintot.

(7) A művelődési, oktatási, egészségügyi, szociális, sport és egyéb intézmények, valamint

     közművállalatok által használt, az 5. § /2/ bekezdésében foglalt önkormányzati ingó

     vagyon elidegenítése

      a)   0-100.000,- Ft egyedi nettó forgalmi értékhatárig az intézmény vezetőjének,

      b)   100.001,- Ft feletti nettó forgalmi értékhatár esetében a képviselő-testület hatáskörébe

            tartozik.

      Az intézmény vezetője az a)-b) pontban megjelölt ingó vagyon értékesítésére kötött    

      szerződést, valamint a forgalmi értékbecslést a megkötéstől számított 30 napon belül a 

      Pénzügyi Bizottsághoz köteles megküldeni.

(8) Vagyont – az egyéb feltételek fennállása esetén - értékesíteni csak nyilvános (indokolt

      esetben zárkörű) versenytárgyalás útján, a legjobb ajánlatot tevő részére lehet,

      amennyiben értékbecsléssel megállapított értéke a bruttó 20 millió Ft-ot meghaladja. (Áht.

(9) A képviselő-testület a tulajdonosi részjogosítványokat, a jogszabályban biztosított, vagy

     szerződésben kikötött elővásárlási jog és a gazdasági társaságokban meglévő

     önkormányzati tulajdonú tőkerészesedéshez kapcsolódó társasági jogok gyakorlását

     fenntartja.


9. §


(1) A képviselő-testület dönt az 5. § (1) bekezdés a) - c) pontjaiban meghatározott vagyon –

      tulajdonjog változásával nem járó - egyéb módon történő hasznosításáról, amennyiben

      nincs intézmény, közüzem, illetőleg hivatala használatában


(2) Az (1) bekezdés szerinti vagyont - amennyiben az intézmény, közüzem vagy hivatal

      használatában van, és azt a működési körében üzemelteti - az alapító okiratában vagy a

      hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott módon hasznosíthatja.

(3) A képviselő-testület a közművagyon egyéb módon történő hasznosítását intézményére,

     közüzemére vagy vagyonkezelő szervezetére bízhatja.

(4) A képviselő-testület az 5. § /2/ bekezdésében körülírt önkormányzati vagyon tulajdonjog

     változásával nem járó - egyéb módon történő - hasznosítását az alapító okirat szerinti

     tevékenység keretében intézményére, közüzemére, hivatalára, társaságára átruházza.

(5) Az egy éven túl bérbeadással hasznosított ingatlanban lévő ingóvagyon használatba

      adásakor tételes vagyonleltárt kell készíteni a számviteli törvény figyelembevételével,

      amelyről a használatba vevő köteles tételesen elszámolni a használat megszűnésekor.



10. §


(1) Az intézmény a használatában lévő ingatlanokat, ingókat (tárgyi és forgóeszközöket) a

     részére nyújtott támogatást, valamint a saját bevételt - az alapfeladat sérelme nélkül –

     önállóan használhatja fel az intézmény működtetése érdekében.

     A rábízott vagyont köteles megőrizni és a rendes gazdálkodás szabályai szerint kezelni és

     gyarapítani.

     A vagyon használója az átadott vagyon változásáról a vagyonérték és állapotváltozás

     feltüntetésével az önkormányzati vagyonnyilvántartás felé jelentéskötelezettséggel

     tartozik.

(2) A közüzem a működéséhez szükséges önkormányzati vagyonnal - ha a jogszabály vagy

     képviselő-testületi határozat másként nem rendelkezik - az állami vállalatokra vonatkozó

     jogszabályoknak megfelelően, önállóan gazdálkodik.

(3) A közüzemre bízott vagyont a képviselő-testület a közüzem megszüntetése és átszervezése

      esetén - az átszervezéssel arányosan - vonhatja el a közüzemtől.

      A közüzem a használatában lévő ingatlan vagyont külön megállapodással az

      önkormányzattól ingyenes használatra megkaphatja.

(4) A képviselő-testület az önkormányzati közüzem, intézmény használatában lévő, 5. § (2)

      bekezdésében meghatározott önkormányzati vagyon tulajdonjog-változással nem járó

      hasznosítását az ingatlan bérbeadását - a vagyonrendeletben megállapított eljárás

      figyelembevételével - az intézmény alapító okirat szerinti tevékenység keretében

      intézményére, közüzemére bízza.

(5) A közüzem, intézmény a használatába adott ingatlan bérbeadására legfeljebb egy évre

      szerződést köthet. A szerződést a megkötéstől számított 30 napon belül a Pénzügyi

      Bizottságnak tájékoztatásul köteles megküldeni.

      Az egy éven belüli ismételt vagy az egy éven túli szerződéskötés, illetve bármilyen

       tulajdoni korlátozás a képviselő-testület hatáskörébe tartozik.

 (6) A képviselő-testület akkor járul hozzá a saját intézményi hálózatában, nem

       önkormányzati fenntartású intézmény részére telephely létesítéshez, ha az adott

       művészeti területen önkormányzati fenntartású vagy támogatott intézmény nem működik,

       vagy működik, de nem kívánja az adott szolgáltatást ellátni.

       Előzetesen be kell szerezni az adott területen működő önkormányzati fenntartású vagy   

       támogatott intézmény nyilatkozatát arról, hogy az adott képzést, szolgáltatást nem tudja,

       vagy nem kívánja működtetni a kérelemmel érintett intézményben.



 (7) A városüzemeltetési feladatoknak minősülő, jogszabály által kötelezően előírt, illetőleg az

      önkormányzat által önként vállalt - a törzsvagyon működtetésével, gyarapításával

      összefüggő - helyi közszolgáltatási tevékenység ellátása vállalkozási, intézményi és

      megbízási, és vagyonkezelési formában történhet.

      A feladat ellátása során a közbeszerzésekről szóló törvényt, a képviselő-testület és

      szerveire, valamint intézményeire vonatkozó közbeszerzési szabályzat előírásait kell

      betartani.

IV. fejezet


FORGALOMKÉPES EGYÉB VAGYON


11. §


(1) A 4. és 5. § -ban meghatározottakon kívül az önkormányzati vagyon forgalomképes.

      Ennek a vagyoni körnek a hasznosítása átfogó várospolitikai stratégia, és

      vagyongazdálkodási koncepció elfogadásával lehetséges.

(2) A forgalomképes önkormányzati vagyon hasznosításának célja az önkormányzat kötelező

      és önként vállalt feladatainak hatékony és eredményes ellátása. A hasznosítás a kötelező

      feladatok ellátását nem veszélyeztetheti.

(3)8 Az önkormányzat forgalomképes vagyontárgyainak hasznosítási formái:

       a./ tulajdonba adás,

       b./ bérbeadás,

       c./ használatba adás.

       d./ vagyonkezelésbe adás (kötelező feladatellátással ).


12. §


(1) A képviselő-testület kizárólagos hatásköre a forgalomképes ingatlanvagyon elidegenítése,

      az önkormányzat tulajdonát képező értékpapírok, pénzügyi befektetések, vagy vegyes

      portfolió kezeléssel kapcsolatos tulajdonosi döntések, - ide nem értve- a bevételek és

      kiadások között keletkező átmenetileg szabad pénzeszközök betétbe helyezését, illetve

      azokért a legkedvezőbb hozamú értékpapírok vásárlását, és értékesítését, amely a

      polgármester hatáskörébe tartozik.

      Forgalomképes vagyont – egyéb feltételek fennállása esetén – nyilvános árverés útján - a     

      legjobb ajánlattevő részére lehet értékesíteni, amennyiben a vagyon értéke a nettó 20

      millió Ft-ot eléri.

      Az Európai Bizottság 97/C 209/03. közleményét az önkormányzati vagyonra alkalmazni     

      kell.

      A feltételhez nem kötött pályázati eljárás nélküli önkormányzati vagyon értékesítés   

      esetén, amennyiben a kiíró nem kíván független szakértői értékelést végeztetni, az

      ajánlatnak a Bizottság közleményének megfelelően közzétettnek kell lennie.

      Az elidegenítésre vonatkozó szerződést a képviselő-testület képviseletében a

      polgármester, vagy az általa erre felhatalmazott személy írja alá.

(2) A forgalomképes vagyon tulajdonjog változással nem járó hasznosítására, bérbeadására az

      e rendeletben meghatározottak szerint a képviselő-testület hatáskörébe tartozik.

      A szerződést a képviselő-testület határozata alapján a polgármester vagy az általa

      meghatalmazott személy írja alá.


8 A 8/2012.(III.01.) önkormányzati rendelettel módosított szöveg


(3) A képviselő-testület a forgalomképes vagyon tulajdonjog-változással nem járó

       hasznosítását vagyonkezelő szervezetére és más jogi személyekre bízhatja. A képviselő-

       testület a vagyont kezelő szervezettel a vagyonhasznosításra külön megállapodást köt.

(4)  A hasznosítás előkészítése során a vagyonkezelő szervezet köteles betartani az

      önkormányzat hatályos rendeleteit, egyeztetni a polgármesteri hivatallal, valamint vitás

      kérdések esetén kikérni az illetékes bizottság véleményét.

(5) A vagyonhasznosítás jogi kérdéseiben a vagyonkezelő szervezet együttműködik a

      polgármesteri hivatallal.

(6) Az egyéb vagyon hasznosításáról a képviselő-testületet évenként tájékoztatni kell.


13. §


(1) Az önkormányzat intézménye, közüzeme, költségvetési szerve a képviselő-testület

      előzetes engedélyével csak olyan gazdasági társaságban, alapítványban, egyéb

      vállalkozásban vehet részt, amelyben felelőssége nem haladja meg a vagyoni hozzájárulás

      mértékét.

(2) Az önkormányzati költségvetési szerv gazdasági társaságban való részvétele az

       alaptevékenységében meghatározott, vagy ahhoz kapcsolódó tevékenység esetén

       engedélyezhető.

(3) Az önkormányzat intézménye, közüzeme, költségvetési szerve javára szóló

      tulajdonszerzés az önkormányzati vagyon része.

(4) Az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és helyiségek elidegenítését a képviselő-

     testület külön e tárgyban alkotott rendelete szabályozza.

(5) Az egyedi nettó forgalmi érték szempontjából a hivatalos értékbecslés vagy a megyei

      illetékhivatal felértékelése az irányadó.

(6) A vagyontárgyak elidegenítésénél fizetőeszközként az önkormányzat csak készpénzt vagy

      képviselő-testület határozata alapján csereingatlant, értékpapírt fogadhat el.

(7)9 Részletfizetésre vagy fizetési haladékra rendkívül indokolt esetben a mindenkori          

      jegybanki alapkamat felszámításával

      a./  költségvetési éven belül a polgármester

      b./ egyéb esetben a képviselő-testület adhat engedélyt.

(8) Az önkormányzati vagyon körébe tartozó vagyontárgy értékesítésére, megszerzésére,

     illetve egyéb módon történő hasznosítására (kivéve a bérbe vagy használatba adást) és

     megterhelésére irányuló döntést megelőzően az adott vagyontárgy forgalmi (piaci) értékét:

     a) Ingatlanvagyon esetén 3 hónapnál nem régebbi ingatlanforgalmi értékbecslés alapján,

     b) Tőzsdei értékpapírok esetén a legutolsó ismert záróár, tőzsdén kívüli árjegyzős

         értékpapírok esetén legutolsó ismert közzétett árjegyzői ár, tőzsdén kívüli árjegyző

         nélküli értékpapírok, üzletrészek esetén 3 hónapnál nem régebbi üzleti értékelés alapján

         (Megfelelő üzleti értékelésnek tekinthető, ha a tőzsdén kívüli, árjegyző nélküli

         értékpapírok (részvények), üzletrészek forgalmi (piaci) értéke, az adott gazdasági

         társaság legutolsó évi rendes számviteli beszámolójában rögzített saját tőke/jegyzett

         tőke arányában kerül meghatározásra az adott részvény névértéke, vagy üzletrész

         törzsbetét értékére vetítve, feltéve, hogy az önkormányzati tulajdont képező részvény,

         vagy üzletrész legalább önkormányzati többségi tulajdonban álló gazdasági társaságba

         kerül apportálásra.

        A saját tőke/jegyzett tőke mértékére, illetve arányára vonatkozó adatokat az adott

        gazdasági társaság vezető tisztségviselője köteles írásban rögzíteni, illetve az üzleti

        értékelést végzővel közölni.)


9 A 8/2012.(III.01.) önkormányzati rendelettel módosított szöveg

     c) Vagyonértékű jog esetén 6 hónapnál nem régebbi egyedi szakértői értékelés alapján kell

          meghatározni.

     d) Amennyiben az adott vagyontárgy vonatkozásában rendelkezésre áll, régebben készült

         forgalmi értékbecslés vagy üzleti értékelés, a döntést megelőzően ennek aktualizált

         változata is elfogadható.

         Üzleti értékelést akkor kell végezni, ha annak költsége nem haladja meg a saját

          tőke/jegyzett tőke arányára vetített tulajdoni részesedés értékét.

      e) Ha a szerződés tárgya több vagyontárgy, a rendelet értékhatárra – és ez alapján

          tulajdonosi jog gyakorlójának meghatározására – vonatkozó rendelkezéseinek

          alkalmazásakor a vagyontárgyak együttes értéke az irányadó.

          Egyedi értékesítésnek kell tekinteni egy adott gazdasági társaságban meglévő

          önkormányzati részesedések értékesítését.

          Együttes értékesítésnek kell tekinteni a több gazdasági társaságban meglévő

          önkormányzati részesedések egy szerződés keretében történő értékesítését, vagy egy

          pályázat keretén belüli értékesítésre történő felajánlását.

         A vagyontárgyak együttes értékesítésének, illetve a hasznosításának az tekintendő, ha a

          vagyon elidegenítése, illetve hasznosítása csak egyetlen természetes, illetve jogi

          személy, jogi személyiséggel nem rendelkező egyéb szervezet, vagy ezek konzorciuma

          részére történik.


V. fejezet


A TULAJDONOSI JOGOK GYAKORLÁSÁHOZ KAPCSOLÓDÓ

EGYES FELADATOK ELLÁTÁSÁNAK SZABÁLYAI


14. §


Eljárás a tulajdonos képviseletében


(1) A tulajdonosi jogokat gyakorló, illetve jogszabály rendelkezései alapján az önkormányzati

     vagyont kezelő szerv vagy személy, továbbá a képviselet jogát szerződéssel (a képviseleti

     jogra vonatkozó meghatalmazás kivételével) meghatalmazás alapján ellátó személy  a

     vonatkozó törvényi rendelkezésekkel összhangban, illetve a szerződés keretén belül

     meghatalmazás alapján  gyakorolhatja jogait, a telekrendezési eljárások végrehajtására

     vonatkozó megállapodások megkötését, továbbá a közigazgatási eljárásban az ügyfél jogát

     is.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szerv vagy személy gyakorolja az osztatlan közös

      tulajdon esetében a tulajdonostársat, társasház- és a lakásszövetkezet esetében a külön

      tulajdoni illetőség tulajdonosát illető jogokat, teljesíti a tulajdonos kötelezettségét.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott szerv vagy személy az ingatlan és ingó vagyon

      használatával összefüggésben gyakorolja a használatba adó, vagy a használatba vevő, és

      vagyonkezelő jogait és kötelezettségeit.

(4) A képviselő-testület képviseletében a polgármester jár el, aki e jogát a polgári jog

      szabályainak megfelelően átruházhatja.

      Önkormányzati képviselő a képviselő-testület megbízása alapján képviselheti a képviselő-

      testületet.

(5) Gazdasági társaság, közhasznú társaság, egyesület legfőbb szerve ülésén eseti

      meghatalmazással is képviseltetheti magát a tulajdonos (7. § 3) és 4) bek. szerint).



15. §


Az önkormányzati vagyon vagyonkezelésbe adása


(1) Képviselő-testület az önkormányzat tulajdonában lévő korlátozottan forgalomképes és

     forgalomképes vagyonának rendeletben meghatározott körére az önkormányzat

     közfeladatainak átadásához kapcsolódva vagyonkezelői jogot létesíthet.

(2) A vagyonkezelői jogot az önkormányzat vagyonkezelési szerződéssel ruházhatja át

      a) jogi személyre, illetve jogi személyiség nélküli szervezetre,

      b) ha a vagyonkezelői jog átadása nem érinti az önkormányzat közfeladat ellátási

          kötelezettségét,

      c) ha a vagyonkezelői jog átadása az önkormányzati közfeladat ellátás feltételeinek

          hatékony biztosítása, a vagyon állagának és értékének megőrzése, védelme, továbbá

          értékének növelése érdekében történik.

(3) Közfeladatot szabályozó külön törvényben meghatározott feltételekkel és eljárási rend, -

      pályázati rend szerint- ilyen hiányában – a kijelölés esetét kivéve- az államháztartási

      törvényben szabályozottan:

      a)   nyilvános pályázat útján,

      b)   vagyonértékelést követően ellenérték fejében lehet átruházni.

(4) Vagyonkezelői jogot kijelöléssel szerezheti meg:

      a)   önkormányzati feladatot átvállaló más helyi önkormányzat, és helyi önkormányzatok

            társulása,

       b) önkormányzat, vagy több önkormányzat, illetve kisebbségi önkormányzat többségi

            tulajdonában lévő gazdasági társaság és közhasznú társaság, ha ezek a szervezetek a

            közfeladat ellátását az önkormányzat számára nem üzletszerűen vállalkozási

            tevékenységként végzik azzal a feltétellel, hogy az önkormányzat többségi tulajdona a

            vagyonkezelési szerződés megszűnéséig fennáll.

       c) A vagyonkezelői jog kijelöléssel kizárólag ingyenesen szerezhető meg.

(5) Vagyonkezelői jog nem létesíthető (Ötv.)          

       a) az önkormányzati lakóépületre és vegyes rendeltetésű épületre,

       b) társasházban lévő önkormányzati lakásra és nem lakás céljára szolgáló helyiségekre

(6) A vagyonkezelői jog átadásának, gyakorlásának, valamint ellenőrzésének szabályait külön

      törvény határozza meg.


16. §


(1) Az önkormányzati vagyon tulajdonjogának ingyenes átruházásáról, illetve bármely

      követelés lemondásáról kizárólag a képviselő-testület dönthet. Az ingyenes átruházás

      vagy követelésről lemondás feltételét a képviselő-testület fogadja el. A feltétel

       legfontosabb elemei:

       a)várospolitikai, gazdasági érdeke,

       b) lakossági ellátást segítő vagy településfejlesztést, munkahelyteremtést, szociális    

           ellátást segítő vagy javító beruházások, önkormányzati feladatot átvállaló

           vállalkozások és humánerőforrás biztosítása, valamint az Európai Közösséget létrehozó

           szerződés 87. cikkének /1/ bekezdése szerint csoportmentesség szabályai alá eső

           támogatások.

(2) Az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. cikkének (1) bekezdésének

      végrehajtásáról szóló 85/2004. (IV.19.) Korm. rendelet kötelező rendelkezéseit az

      önkormányzati vagyonra alkalmazni kell.

      Minden támogatási programra, illetve egyedi támogatásra „támogatási tervezetet” kell

  

       készíteni, amelyet állásfoglalás céljából a pénzügyminiszternek a rendelet 3. sz.

       mellékletében található űrlapon előzetesen be kell jelenteni.

       Önkormányzati vagyon ingyenes átruházása, ingatlan juttatás, követelésről lemondás,

       tartozásátvállalás, kedvezményes bérlet vagy lízing, amelyeknek értéke 8 millió Ft alatt

       van, a kedvezmény nyújtása előtt a Pénzügyminisztériumon belül működő

       Támogatásokat Vizsgáló Iroda részére előzetesen állásfoglalás céljából be kell jelenteni.

       A fenti összeg feletti átengedés, lemondás előzetes engedélyét a testületi döntést          

       megelőzően be kell szerezni a Pénzügyminisztériumtól.

(3) Az önkormányzati vagyon tulajdonjogát – jogszabály eltérő rendelkezése hiányában–

      ingyenesen vagy kedvezményesen átruházni csak:

       a) ajándékozás,

       b) közérdekű kötelezettségvállalás jogcímén,

       c) az egyházak – elsősorban a módosított 1991. évi XXXII. Törvény végrehajtásának

           elősegítése céljából – valamint más közhasznú szervezetek részére,

       d)             más önkormányzat részére feladat- és hatáskör átszállása,

       e) állam részére történő ingatlan átadása,

        f)             átadott kötelező önkormányzati feladat ellátásának biztosítása kapcsán lehet.

(4) Ha az ingatlanvagyon tulajdonjogáról az önkormányzat vagy intézménye javára

     lemondtak, a vagyon csak abban az esetben fogadható el, ha a kedvezményezett a vagyon

     elfogadásával együtt járó tulajdonosi kötelezettségek teljesítésére képes.

     Nem fogadható el olyan ingyenes vagy kedvezményes felajánlás, amelynek ismert terhei

     elérhetik, vagy meghaladják a felajánlott vagyon forgalmi értékét.

(5) Az önkormányzati vagyon ingyenes vagy kedvezményes átruházásáról kizárólag a

     képviselő-testület dönt.

(6) Az önkormányzat követeléseiről lemondani méltányosságból, a költségvetési törvényben

      megállapított kisösszegű követelés értékének figyelembevételével lehet.

(7) Az önkormányzat követeléseiről való lemondásról a polgármester határoz:

     méltányosságból, ha a követelés egyedi értéke a költségvetési törvényben megállapított

     kisösszegű követelés értékének felét nem haladja meg.

(8) Az önkormányzat követeléseiről való lemondásról a képviselő-testület határoz:

      a)   méltányosságból, ha a követelés egyedi értéke a költségvetési törvényben

            megállapított kisösszegű követelés felét meghaladja, de nem éri el annak ötszörösét,

      b)   a követelések behajtásával kapcsolatos feladatokat a polgármester, illetve

            vagyonkezelői szerződés alapján a vagyonkezelő látja el.

      c)   Az önkormányzat nevében eljáró élhet a méltányosság jogával, ha a fizetésre

            kötelezett bizonyítja, hogy magatartása, vagy körülményei megfelelnek a

            méltányosság feltételeinek.

      d) A méltányosság feltételeinek vizsgálata során magánszemély esetében azt kell

            mérlegelni, hogy a követelés kifizetése a kötelezett és a vele együtt élő közeli

            hozzátartozók megélhetését súlyosan veszélyezteti-e. Jogi személy és egyéb szervezet

            esetében a kivételes méltánylást érdemlő körülmény, különös tekintettel a

            gazdálkodási tevékenység ellehetetlenülése lehet az elfogadható indok.

(9) A (6) bekezdésben rögzítettek nem terjednek ki az adók módjára behajtandó    

      követelésekre.






17. §


Az önkormányzati vagyonnal kapcsolatos perbeli,

vagy peren kívüli egyezségkötés


Az önkormányzat vagyonát vagy követelését érintő perbeli vagy peren kívüli egyezség

esetén a képviselő-testület dönt.


18. §



Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvényen (Étv.)

alapuló korlátozási kártalanítások hatásköri szabályai


(1) Az Étv. rendelkezésein alapuló korlátozási kártalanítási ügyekben a kártalanítási igény

     jogosságáról és annak mértékéről, ha e rendelet másképp nem rendelkezik:

      a) 5 millió forint egyedi értékhatárig a polgármester,

      b) 5 millió forint közötti értékhatár felett a képviselő-testület dönt.

(2) Ha a döntésre jogosult szerv vagy személy a kártalanítási igényt elutasítja és ezt követően

      a döntés felülvizsgálatára jogosult hatóság az önkormányzatra nézve hátrányos határozatot

      hoz, a felülvizsgálati kérelem benyújtásáról való döntés az (1) bekezdésben meghatározott

      értékhatárok szerint alakul.


19. §


A tulajdonosi jognyilatkozatok kiadása



(1) Az önkormányzat tulajdonában lévő köz- és egyéb területeken közművek, valamint

     nyomvonal jellegű építmények, valamint ezekkel összefüggő egyéb al- és felépítmények

     létesítéséhez, bővítéséhez vagy áthelyezéséhez, – amennyiben ahhoz építési, létesítési,

     vagy egyéb hatósági engedély szükséges – a tulajdonosi hozzájárulás joga a polgármestert

     illeti meg.

(2) E jogosultság a közúti közlekedésről szóló mindenkor hatályos törvény alapján közutak

     esetén a jegyzőt illeti meg.

(3) A tulajdonosi hozzájárulás megadása a kártalanítási igény érvényesítése alól nem

      mentesít.

(4) A kártalanítás mértéke az ingatlan értékének 0 – 25%-áig terjedhet a felek megállapodása

      alapján.

(5) A korlátozási kártalanítás fizetésre kötelezettje az adott közmű tulajdonosa.

(6)10 A közterületek térítésmentes megterhelése, nyomvonal jellegű létesítmények

        elhelyezésével kapcsolatos egyszeri korlátozási kártalanítás nélküli igénybevétele csak

        az alábbi esetekben engedélyezhető:

        a)    munkahelyteremtő beruházások,

        b)    önkormányzat megrendelése alapján végzett munka,

        c)    önkormányzat tulajdonában álló ingatlanok térítésmentes felújítása, közművesítése,

        d)    térítésmentes út és parkoló kialakítása.



10 A 8/2012.(III.01.) önkormányzati rendelettel módosított szöveg


20. §


(1) Az önkormányzat vagyona gyarapítására:

      a) a képviselő-testület egyedi döntése alapján,

      b) az éves költségvetési előirányzat terhére

               ba)   elővásárlási jog,

               bb)   építési tilalom miatt,

               bc)   városrendezési terv megvalósítása érdekében,

               bd)   tulajdonjog rendezés miatt,

               be)   befektetés-ösztönzés, munkahelyteremtés érdekében

               vásárol ingatlanokat, vagyoni értékű jogokat és egyéb vagyontárgyakat.

(2) Az (1) bekezdés ba - bc pontokban felsorolt célok megvalósítását szolgáló éves

      költségvetési előirányzatok felhasználásával ingatlanokat vásárolni csak jóváhagyott

      szabályozási terv figyelembevételével, a célok megvalósítását szolgáló éves ütemezésben

      lehet.


21. §


Az önkormányzat vagyonához kapcsolódó egyéb rendelkezések


(1) Kizárólagos képviselő-testületi döntést igénylő vagyoni kötelezettségek

      a)   kötvénykibocsátás,

      b)   kezességvállalás,

      c)   közalapítvány, közhasznú társaság létrehozása,

      d) társadalmi szervezetekhez (kivéve politikai pártok, érdekképviseleti szervezetek) való

            csatlakozás,

      e)   köztestületekhez (ha a létrehozásáról szóló törvény azt lehetővé teszi) való

            csatlakozás,

       f) alapítványok, egyesületek támogatása,

       g) gazdasági társaságok létrehozása, részvétel,

       h) önkormányzati vagyon társulásba vitele,

       i)   önkormányzati költségvetési intézmény alapítása, megszüntetése, összevonása,

       j)   vagyonértékesítése, megterhelése a rendeletben meghatározottak szerint.



VI. fejezet


ALAPELVEK


Az esélyegyenlőség elve


22.§


A kiíró (ajánlatkérő) pályázati felhívásban (ajánlatkérésben) valamennyi ajánlattevő pályázó számára egyenlő esélyt köteles biztosítani az ajánlat megtételéhez szükséges információhoz jutás és a pályázat során alkalmazott versenyfeltételek tekintetében. A kiíró a pályázat tartalmát úgy köteles meghatározni, hogy annak alapján az ajánlattevők megfelelő ajánlatot tehessenek és a szabályszerűen, időben benyújtott pályázati ajánlatok összehasonlíthatók.



A nyilvánosság elve


23.§



(1) A pályázati eljárás során a kiíró köteles a pályázati eljárásban résztvevők számára teljes

      nyilvánosságot biztosítani. A nyilvánosság e rendelet szerinti követelményét a kiíró akkor

      is köteles biztosítani, ha a versenyeztetés zártkörű (meghívásos) pályázat, vagy

      ajánlatkérés útján történik.

(2) A nyilvánosság elve alapján minden ajánlattevőnek joga van a kiíró által rendelkezésre

      bocsátott valamennyi információhoz hozzájutni. Ennek keretében a pályázó számára

      hozzáférhetővé kell tenni minden olyan rendelkezésre álló adatot,  amely nem sért üzleti

      titkot és amely szükséges ahhoz, hogy a pályázónak lehetősége nyíljék megalapozott

      ajánlattételre.


A verseny tisztaságának elve


24.§


(1) A kiíró a pályázati felhívás közzététele után, illetve zártkörű (meghívásos) pályázati kiírás

      esetén azt követően, hogy a hirdetményt a pályázatra meghívottakkal közölte,  köteles a

      meghirdetett pályázati feltételeket tiszteletben tartani, az előre nyilvánosságra hozott

      pályázati eljárási rendet betartani, továbbá biztosítania kell a pályázat kiírásával,

      értékesítésével kapcsolatos döntési folyamat tisztaságát.

(2) A pályázó a pályázati kiírás átvételétől köteles a pályázati eljárás e rendeletben

      szabályozott előírásait betartani.



25.§


Az önkormányzati vagyonkezelő szerv a Képviselő-testület döntése szerint versenyeztetési eljárást folytat le az önkormányzati vagyontárgy elidegenítésére, használatba adására, bérbeadására, vagy más módon történő hasznosítására.


26.§


Az  önkormányzati vagyonkezelő szerv bármikor dönthet úgy, hogy az e rendelet szabályai szerint versenyeztetési eljárás nélkül elidegeníthető, hasznosítható vagyontárgyat versenyeztetési eljárás keretében értékesíti, illetve hasznosítja.




VII. Fejezet


A VERSENYEZTETÉS EGYES FORMÁI


A pályázati eljárás


27.§


(1) A pályázati eljárás főszabályként nyilvános. Nyilvános pályázat helyett zártkörű pályázat

      csak akkor írható ki, ha az önkormányzati vagyon jellege, vagy a  hasznosításával

      kapcsolatos feladat megoldása előre meghatározott ajánlattevők,  befektetők részvételét

      teszi szükségessé, vagy annak teljesítésére csak meghatározott ajánlattevők képesek,

      továbbá ha azt tanácsadó kiválasztása céljából eszközlik.

(2) A pályázat módjáról a kiírásról történő döntés alkalmával kell rendelkezni.

(3) A zártkörű pályázatra - ha e rendelet másként nem rendelkezik - a nyilvános pályázatra

      vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.



28.§


A Képviselő-testület a pályázat kiírása tárgyában hozott döntésével egyidejűleg dönt arról is, hogy a pályázatra beérkező ajánlatok értékelését (elbírálását) követően maga vagy vagyonkezelő szerve jogosult az alábbi döntések meghozatalára:

a) a pályázat nyertesének - illetve, ha az indokolt, az 1-3. helyezett – megállapítására  és

    kihirdetésére,

b) a pályázat eredménytelenné nyilvánítására,

c) a pályázat eredménytelenségének megállapítása mellett új pályázat kiírására.


29.§


A pályázat eredményét az elbírálást követően haladéktalanul, de legkésőbb 7 munkanapon belül írásban kell közölni, valamennyi ajánlattevővel.


30.§


Ha a pályázat nyertesével a szerződés megkötése meghiúsul, vagy a szerződés aláírása után a nyertes pályázó a szerződést nem, vagy nem szerződésszerűen teljesíti és ezért a kiíró a szerződéstől eláll, vagy felmondja azt, úgy a kiíró jogosult a soron következő pályázóval - azonos feltételek mellett - szerződést kötni, vagy új pályázatot kiírni.



A pályázat kiírása, meghirdetése


31.§


A pályázati felhívásnak (ajánlatkérésnek) tartalmaznia kell:

a)  a pályázatot kiíró szerv megnevezését, székhelyét, a döntést hozó önkormányzati szerv              

     határozatára való hivatkozást,

b)  a pályázat célját, jellegét (nyilvános vagy zártkörű),

c)  a pályázat tárgyaként az értékesítendő, hasznosítandó vagyon(rész) megnevezését, -

     szükség szerint - forgalmi értékét és az értékesítéshez szükséges információkat,

d)  a műszaki, gazdasági és jogi feltételeket,

e)  az ajánlatok benyújtásának helyét, módját, idejét,

f)  az ajánlati kötöttség minimális időtartamát,

g)  a pályázati eljárásra vonatkozó információszerzés helyét és idejét, továbbá

h)  egyéb szükséges információkat,

i)  az eredményhirdetés módját, helyét, várható idejét.


32.§


(1) A kiíró a pályázati felhívásban a részletes pályázati kiírás átadását meghatározott mértékű

      térítési díj megfizetéséhez kötheti.

(2) A pályázó a pályázat eredményének közzétételéig köteles titokban tartani ajánlata

      tartalmát.

(3) A benyújtott pályázatokat legalább a pályázat lezárásáig titkosan kell kezelni.



Ajánlati kötöttség, az eltérés joga


33.§



(1) A pályázó az ajánlatához a pályázati kiírásban meghatározott időpontig kötve van.

(2) A pályázó ajánlati kötöttsége akkor kezdődik, amikor az ajánlatok benyújtására nyitva álló

      határidő lejárt.


A pályázati felhívás visszavonása, kizárás a pályázatból


34.§


(1) A kiíró a pályázati felhívást az ajánlatok benyújtására megjelölt időpontig

      visszavonhatja, a visszavonásra a közzétételnél irányadó szabályokat kell alkalmazni.

(1) A pályázati felhívás visszavonása esetén - ha részletes pályázati kiírás rendelkezésre

      bocsátása ellenérték fejében történt - a kiíró a dokumentumokat köteles

      visszaszolgáltatni és a pályázónak az ellenértéket visszafizetni.


35.§


(1) Ha az ajánlattevő, vagy az érdekkörében álló más személy a pályázat titkosságát

      megsértette, a pályázó kizárható az eljárásból.

(2) A pályázatból való kizárást vonhatja maga után:

     a) a pályázati kiírásban közölt feltételek nem, vagy nem megfelelő teljesítése,

     b) az adatszolgáltatási, illetve az ajánlattevőt az eljárási rend alapján terhelő egyéb

         kötelezettség súlyos megszegése.


36.§


Az ajánlattevő a benyújtásra nyitva álló határidő lejártáig az ajánlatát bármikor visszavonhatja.


A pályázati ajánlat


37.§


A pályázatra benyújtott ajánlatnak tartalmaznia kell az ajánlattevő részletes és jogilag kötelező erejű nyilatkozatát, különösen:

a) a pályázati felhívásban foglalt feltételek elfogadására,

b) az általa vállalt szolgáltatásokra és kötelezettségekre,


c) a vételár vagy ellenszolgáltatás összegére,

d) az ajánlati kötöttségre vonatkozóan,

e) egyéb, a kiíró által meghatározott kötelezettségvállalásra.


A pályázat beérkezése, felbontása


38.§


(1) A pályázatok beérkezése során az átvevő - a kiíró képviselője - az átvétel pontos

      időpontját rávezeti a pályázatot tartalmazó zárt borítékra.

(2) Az ajánlati dokumentumok beérkezésük sorrendjében kapnak sorszámot.

(3) Érvénytelen az ajánlat, ha nem felel meg a pályázati felhívásban, a vonatkozó

     jogszabályokban, valamint az e rendeletben foglalt feltételeknek.


A pályázatok értékelése, elbírálása


39.§


(1) Ha a kiírás másként nem rendelkezik, az ajánlatokat 30 napon belül kell elbírálni.

(2) Az ajánlatok elbírálása során az összességében legkedvezőbb feltételeket kínáló,

      megalapozott ajánlat mellett kell dönteni.


40.§


A pályázatok elbírálásáról jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza különösen:

a) a pályázati eljárás adatait,

b) a beérkezett érvényes és érvénytelen ajánlatok számát,

c) a legkedvezőbb ajánlat elfogadásának indokait.


41.§


(1) A kiíró az ajánlatok elbírálására vonatkozó döntését a pályázati kiírásban

      meghatározott időpontban és módon kihirdeti.

(2) Zártkörű pályázati eljárás esetén a döntést a pályázatban résztvevőkkel közvetlenül

      ismertetni kell.


Ajánlatkérés


42.§


Az ajánlatkérés során:


a) legalább két ajánlatot kell bekérni,

b) az ajánlatok benyújtására nyitva álló határidőt úgy kell megállapítani, hogy az

    ajánlattevőnek legalább 15 nap álljon rendelkezésére ajánlata kidolgozására,

c) az ajánlatkérés tényét, az elbírálásra vonatkozó döntést a helyben szokásos módon közzé

    kell tenni.



43.§


(1) Az ajánlatkérésnek tartalmaznia kell e rendelet 31 és 33.§-aiban meghatározott

      előírásokat.

(2) Az ajánlatok elbírálásáról jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza a döntést és

      annak indokait. A döntésről az ajánlattevőket tájékoztatni kell.


Egyszerűsített pályázati eljárás


44.§


(1) A képviselő-testület dönthet úgy, hogy a határidőt és minimál árat (beszerzés, illetve

      kötelezettségvállalás esetén maximum árat) megjelölve felhatalmazza az önkormányzati

      vagyonkezelő szervet az eljárás lebonyolítására és a szerződés előkészítésére.

(2) Az egyszerűsített pályázati eljárásra szóló hirdetményt legalább a helyi

      kábeltelevízióban közzé kell tenni. Az ajánlatok megtételére legalább 15 napot kell  

      biztosítani.

(3) A kiíró a pályázati feltételeket nem módosíthatja, és a pályázók által benyújtott ajánlatok

     sem módosíthatók, kivéve, ha a pályázati eljárást lebonyolító szerv felhívására a pályázó  

     valamely alaki hiányosságot pótol.


Az árverés


Az árverés kiírása


45.§


(1) Az árverést hirdetmény közzétételével kell kitűzni. A hirdetményben fel kell tüntetni:

      a) az árverező személyét,

      b) az árverés helyét és idejét,

      c) az árverésre kerülő vagyontárgyat, kikiáltási árat, - amely nem szállítható le

          továbbá annak megjelölését, hogy a nyertes tulajdon - vagy bérleti jogot

          szerezhet,

      d) tájékoztatást arról, hogy az árverésen ki vehet részt,

      e) tájékoztatást arról, hogy az árverésre kerülő vagyontárgyat hol és mikor lehet

          megtekinteni (amennyiben ez szükséges),

      f) az árverési előleg összegét, letétbe helyezésének módját és határidejét

          amennyiben a kiíró árverési előleget köt ki,

      g) tájékoztatást arra vonatkozóan, hogy a kiíró fenntartja magának az árverés

          visszavonására vonatkozó jogot.

(2) A hirdetményt legalább egy megyei napilapban közzé kell tenni.


Az árverésben való részvétel feltételei


46.§


(1) Az árverésen az vehet részt, aki a hirdetményben megjelölt időben és helyen

     jelentkezett és nyilatkozott arról, hogy legalább a kikiáltási ár erejéig rendelkezik a

     vételárral, továbbá szükség esetén az árverési előleget letétbe helyezte.


(2) Az árverező letétjét be kell számítani az árba, a többi letevőnek az előleget az árverés

     befejezése után haladéktalanul vissza kell adni, illetve utalni.

(3) Az árverési vevő köteles a szerződést haladéktalanul megkötni. Ha ennek nem tesz

      eleget, az előleget elveszíti és az árverést sikertelennek kell minősíteni.

(4) Árverezni személyesen vagy meghatalmazott útján lehet.


Az árverés lebonyolításának szabályai


47.§


Az árverést az önkormányzati vagyonkezelő szerv alkalmazottja vezeti.


48.§


Az árverések nyilvánosak, azon bárki részt vehet, azonban magatartásával az árverés lebonyolítását nem zavarhatja.

Az árverés vezetőjének feladatai


49.§


Az árverés vezetőjének feladata:

a) gondoskodik az árverés technikai feltételeiről,

b) gondoskodik arról, hogy az ajánlattevők elkülöníthetően foglaljanak helyet,

c) számba veszi a jelenlévőket,

d) tájékoztatást ad a licitlépcső mértékéről,

e) az árverés megkezdésekor közli a kikiáltási árat és felhívja az ajánlattevőket a licitálásra,

f) közli, hogy ki tartja a licitált árat, és ki nyerte a licitálást,

g) dönt az árverés bezárásáról, gondoskodik a jegyzőkönyv elkészítéséről,

h) intézkedik a visszajáró árverési előleg visszafizetéséről,

i) intézkedik az árverés nyertesével kötendő szerződés előkészítéséről és megkötéséről.


VIII. fejezet


ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


50. §


(1) Ez a rendelet 2007. november 1. napján lép hatályba. Ezzel egyidejűleg az önkormányzat 

     vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 16/2004.(V.28.) rendelet hatályát

      veszti.

(2) A rendelet szabályait a hatálybalépéskor folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.


Battonya, 2007. október 25.


Dr. Karsai József sk.                                      Dr. Németh Ferenc sk.

   polgármester                                                           jegyző


Kihirdetve 2007. október 26-án.     Dr. Németh Ferenc jegyző sk.