Battonya Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2021. (X. 4.) önkormányzati rendeletének indokolása

a talajterhelési díjról szóló 3/2017. (II.24.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 10. 05

a talajterhelési díjról szóló 3/2017. (II.24.) önkormányzati rendelet módosításáról

Végső előterjesztői indokolás

A Rendelet 1. §-ához

Tekintettel arra, hogy a lakosság nagyobb része már rendelkezik a szennyvíz-bekötési munkálatok elvégzésére vonatkozó vállalkozási szerződéssel, azonban a vállalkozó a túlterheltség miatt október 31. napjáig nem tudja garantálni a munkálatok elvégzését, indokolt e személyeknek a rákötési határidőt december 31. napjáig meghosszabbítani a talajterhelési díj alóli mentesülés érdekében

A Rendelet 2. §-ához

A szennyvízhálózat kiépítését követően számos olyan probléma merült fel, amelyek egy része utólag már nem orvosolható. Tekintettel arra, hogy e problémák a lakosságnak fel nem róható okból ellehetetlenítik vagy jelentősen megnehezítik a lakossági rákötést, ezért indokolttá vált a talajterhelési díj alóli mentesség szabályainak bővítése.

A “Battonya város szennyvízelvezetésének és tisztításának bővítése, korszerűsítése elnevezésű, KEHOP-2.2.2-15-2015-00008” azonosítószámú projekt keretében megvalósult szennyvíz beruházás során az Eper utca előtt meglévő szennyvízcsatorna felújítása nem történt meg, mivel a közcsatorna külterületet is érint és a projekt külterületen nem tette lehetővé új hálózat kiépítését (régi közcsatorna felújítását).

A környezetterhelési díjról szóló 2003. évi LXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Ktdt.) 11. § (1) A talajterhelési díjfizetési kötelezettség azt a kibocsátót terheli, aki a műszakilag rendelkezésre álló közcsatornára nem köt rá és helyi vízgazdálkodási hatósági, illetve vízjogi engedélyezés hatálya alá tartozó szennyvízelhelyezést, ideértve az egyedi zárt szennyvíztározót is, alkalmaz. Amennyiben a közcsatornát év közben helyezik üzembe, a díjfizetési kötelezettség a kibocsátót a közcsatorna üzembe helyezését követő 90. naptól terheli.

14. §A talajterhelési díj alapja csökkenthető azzal a számlákkal igazolt mennyiséggel, amelyet a kibocsátó szennyvíztárolójából, olyan arra feljogosított szervezettel szállíttat el, amely a folyékony hulladék jogszabályi előírások szerinti elhelyezését igazolja.

A fenti törvényi rendelkezés egyértelművé teszi, hogy annak a kibocsátónak, aki előtt elmegy a közcsatorna, azonban arra nem köt rá, köteles talajterhelési díjat fizetni. A törvény alapvető célja a környezet és természet védelme, terhelésének mérséklése, a környezethasználóknak a környezet és természet megóvását szolgáló tevékenységre való ösztönzése, valamint a környezet- és természetvédelem költségvetési forrásainak biztosítása.

A fentieket figyelembe véve továbbra is alapvető elvárás, hogy az Eper utca lakói is rákössenek a meglévő szennyvízhálózatra a környezetterhelés csökkentése érdekében; rájuk nézve viszont a rákötési határidőt (talajterhelési díj alóli mentességet) indokolt 2023. december 31. napjáig meghosszabbítani. A határidő meghosszabbítását indokolja továbbá, hogy az Eper utca lakóinak saját költségen kell az utcai közcsatornától a bekötést megvalósítani (terveztetni, engedélyeztetni) és megfizetni. Annak, aki az előírt határidőig nem tesz eleget a rákötési kötelezettségének a 2017-2022. évekre vonatkozó talajterhelési díjat 2024. január 31. napjáig meg kell fizetnie.

A felmerülő problémák jellegét megvizsgálva további mentességi szabályok megalkotását tartjuk indokoltnak.

A) Mentesülne a talajterhelési díj megfizetése alól az a kibocsátó, akinek az ingatlana előtt a csatornahálózat kiépítésre került, azonban arra ráköti nem tud, mert a beruházás megvalósítását követően műszaki okokból a kibocsátónak fel nem róható okból nincs lehetősége a rákötésre, különösen

- a viziközmű-szolgáltató által a szennyvízhálózat tervezői részére tett a már meglévő ivóvízbekötéseket tartalmazó adatszolgáltatási hiba miatt,

- a földügyi igazgatási feladatkörben eljáró illetékes szerv által a szennyvízhálózat tervezői részére szolgáltatott tulajdoni lap és a térkép közötti eltérés következtében létrejött tervezési hiba miatt.

B) A mentesség kiterjedne továbbá az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII.20.) Korm. rendeletszerinti zártsorú beépítésű ingatlanokra is, amennyiben a házon vagy a pincehelyiségen keresztül kellene a rákötést megvalósítani, mivel e munkálatok jelentős többletmunkával, esetleg károkozással járnának.

C) Mentesülne továbbá a kibocsátó a talajterhelési díj megfizetése alól akkor, ha a rákötés következtében a meglévő közművek, épületek és a szennyvízvezeték között a külön jogszabályban előírt védőtávolság nem tartható be. A vízbázisok, a távlati vízbázisok, valamint az ivóvízellátást szolgáló vízilétesítmények védelméről szóló 123/1997. (VII. 18.) Korm. rendelet 4. melléklete határozza meg az egyes közművek és a szennyvízvezeték közötti legkisebb távolságot. A földbe fektetett csatorna az épülettől legalább 1,5 méterre, más közműtől legalább 1 m-re kell épüljön.

Indokoltnak tartjuk tehát, hogy a talajterhelési díj megfizetése alól mentesség kerüljön biztosításra azoknak a kibocsátóknak, akiknek a szennyvízhálózatra történő rákötés lehetetlensége vagy jelentős nehézsége – akár tervezési hibából, akár más okból – nem róható fel.

Azonban a mentességet egységesen 2023. december 31. napjáig tartjuk indokoltnak megállapítani. A mentességi határidő lejártát követően fennáll a talajterhelési díjfizetési kötelezettség, ugyanakkor ez idő elegendő lehet arra, hogy a kibocsátó akár egyedi zárt szennyvíztározót építsen ki, amelynek következtében a talajterhelési díj alapja csökkenthető azzal a számlákkal igazolt mennyiséggel, amelyet a kibocsátó szennyvíztárolójából, olyan arra feljogosított szervezettel szállíttat el, amely a folyékony hulladék jogszabályi előírások szerinti elhelyezését igazolja. ( Ktdt. 14. §) Továbbá e határidőig arra is lehetősége van a kibocsátónak, hogy külön jogszabályok szerint egyedi szennyvízelhelyezési kislétesítményt, illetve egyedi szennyvíztisztító kisberendezést alkalmazzon, amelynek következtében, ha megfelel a Ktdt. 11. § (2) bekezdésében írt feltételeknek akár a talajterhelési díj megfizetése alól is mentesülhet. A mentességi határidő lejártát követően fennáll a talajterhelési díjfizetési kötelezettség.

Battonya területén található temetők vonatkozásában – kegyeleti okokból – indokolt mentesség előírása a talajterhelési díj megfizetése alól.

A Rendelet 3. §-ához

Utolsó alkalommal 2020. decemberében került sor a talajterhelési díjról szóló 3/2017. (II.24.) önkormányzati rendelet módosítására abból a célból, hogy a lakosságot terhelő rákötési határidő 2021. szeptember 30. napjára módosuljon. Tekintettel arra, hogy néhány helyi vállalkozó jelezte az önkormányzat felé, hogy még jelentős számú megrendeléssel rendelkezik a lakossági szennyvízbekötésekre vonatkozó munkálatokat illetően, ezért indokolt lehet a talajterhelési díjfizetési kötelezettség alól mentességet adó határidőt eltolni és a rákötés végleges határidejeként 2021. október 31. napját megállapítani. Ez esetben a 2017., 2018., 2019., 2020. évre vonatkozó talajterhelési díjat 2021. november 30. napjáig kell megfizetnie a kibocsátónak.