Battonya Város Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2021. (X. 4.) önkormányzati rendeletének indokolása

a települési támogatásról, valamint a szociális szolgáltatásokról és az intézményi térítési díjakról szóló 4/2015. (II.26.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 10. 05

a települési támogatásról, valamint a szociális szolgáltatásokról és az intézményi térítési díjakról szóló 4/2015. (II.26.) önkormányzati rendelet módosításáról

Végső előterjesztői indokolás

A rendelet 1. §-ához

A szociális rendelet 19/A. §-a, amely a köztemetés költségeinek megtérítése alóli mentesség szabályait tartalmazza, 2017. évben került szabályozásra a rendeletben. Tekintettel arra, hogy e szabályok megalkotására a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 48. § (4) bekezdése ad felhatalmazást, a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet 54. § (1) bekezdése értelmében – a nem eredeti jogalkotói hatáskörben megalkotni tervezett rendelet bevezető részében egyértelműen meg kell jelölni a jogszabály egyes rendelkezéseinek a megalkotásához szükséges valamennyi olyan felhatalmazó rendelkezést megállapító jogszabályi rendelkezést, amely alapján a rendeletet kiadják – szükséges e jogszabályhelyet is megjelölni a rendelet bevezető részében. Az önkormányzati rendeletek bevezető része 2019. óta módosítható, így a fenti módosítás átvezetése indokolt.

A rendelet 2. §-ához

A tervezet a szociális rendelet személyi hatályát módosítja. Szükséges feltüntetni az Szt. 6. és 7. §-át is, tekintettel arra, hogy önkormányzati rendelet a szociális törvényben meghatározott személyi hatályt nem szűkítheti, valamint az időskorúak járadékában részesülőkre vonatkozó hivatkozást (Szt. 3. § (3) bekezdés b) pont) is szükséges törölni.

Szt. 6. § A hajléktalan személyek ügyében szociális igazgatási eljárásra az a szociális hatáskört gyakorló szerv illetékes, amelynek illetékességi területét a hajléktalan személy az ellátás igénybevételekor nyilatkozatában tartózkodási helyeként megjelölte.

7. § (1) A települési önkormányzat, tekintet nélkül hatáskörére és illetékességére, köteles az arra rászorulónak rendkívüli települési támogatást, étkezést, illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti.

A rendelet 3. §-ához

A jogtechnikai módosítás indoka továbbá, hogy a szociális rendelet 3. § 11. pontja, amely a környezettanulmányra vonatkozó értelmező rendelkezést tartalmaz, hatályát vesztett jogszabályra hivatkozik (a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény), ezért módosítani szükséges a jelenleg hatályos, általános közigazgatási rendtartás című törvényre.

A rendelet 4. §-ához

Szociális rendelet 14. § (1) A kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja köteles lakókörnyezet rendben tartására. Köteles az általa lakott lakás vagy ház udvarának, kertjének, a ház kerítéssel – kívül – határos területének rendszeres gondozására, tisztántartására, szemét-és gyommentesítésére, valamint a ház állagának megóvására oly módon, hogy annak rendeltetésszerű használata biztosítva legyen.

(2) Az ellátás megállapítója az (1) bekezdésben foglaltak betartását az ellátás megállapítását követő 6 hónapon belül ellenőrzi, és amennyiben az ellenőrzés során megállapítást nyer, hogy az ellátás jogosultja az (1) bekezdésbe foglaltaknak nem tesz eleget, a támogatást az ellenőrzés hónapjának utolsó napjával megszünteti.

(3) Amennyiben a jegyző a megállapított települési támogatást megszünteti, ugyanazon lakásra vonatkozóan a döntés jogerőre emelkedésétől számított három hónapon belül a háztartás egyik tagja részére sem állapítható meg lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) 3. §-a alapján az azonos vagy hasonló életviszonyokat azonos vagy hasonló módon, szabályozási szintenként lehetőleg ugyanabban a a jogszabályban kell szabályozni. A szabályozás nem lehet indokolatlanul párhuzamos vagy többszintű. Erre tekintettel támogatási feltételként nem fogalmazható meg más szabályozási tárgykörbe tartozó előírás, illetve olyan előírás, amelynek megsértését más jogszabály már szankcionálja.

A települési hulladék gyűjtésére és átadására vonatkozó előírások megszegése miatt a jegyző hulladékgazdálkodási bírságot szabhat ki az ingatlantulajdonossal szemben a hulladékgazdálkodási bírság mértékéről, valamint kiszabásának és megállapításának módjáról szóló 27/2001. (XII.21.) Korm. rendelet 2. § (2) bekezdése alapján.

Gyommentesítésre vonatkozó kötelezettség nem teljesítése esetén a közösségi együttélés alapvető szabályairól szóló 18/2017. (IX.29.) önkormányzati rendelet 2. §-a és a 6. § (2) bekezdés a) pontja alapján közigazgatási bírság kiszabásának van helye.

A fentiek miatt szükséges a szemét-és gyommentesítésre vonatkozó szövegrész hatályon kívül helyezése.

A rendelet 5. §-ához

Az önkormányzat által nyújtott szociális ellátások formái a rendeletben meghatározásra kerültek, azonban a Palliatív Humán Szolgáltató Központtal (Békéscsaba, Bartók Béla utca 7. 2/2.) kötött ellátási szerződés alapján nyújtott népkonyha étkeztetés szociális szolgáltatás a rendeletben nem került említésre, így indokolt ezen szolgáltató által nyújtott alapszolgáltatást is megjelölni a rendeletben.

A rendelet 6-8. §-okhoz

Az Szt. 92. § (1) bekezdése alapján a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról a fenntartó önkormányzatnak rendeletet kell alkotni. Az Szt. 92. § (2) bekezdése taxatívan felsorolja a kötelező szabályozási elemeket:

(2) Ha törvény másként nem rendelkezik, a fenntartó önkormányzat az (1) bekezdés szerinti rendeletben szabályozza

a) az önkormányzat által biztosított személyes gondoskodás formáit;

b) az önkormányzat által biztosított ellátás igénybevételére irányuló kérelem benyújtásának módját;

c) azt, hogy az intézményvezető milyen esetekben köteles külön eljárás nélkül ellátást nyújtani;

d) azt, hogy külön eljárás keretében milyen esetekben biztosítható ellátás;

e) az ellátás megszüntetésének eseteit és módjait;

f) a személyes gondoskodásért fizetendő térítési díjak mértékét, a fizetésre kötelezettek körét, a térítési díj csökkentésének, illetve elengedésének eseteit és módjait;

g) az intézményvezető és az ellátást igénybe vevő között kötendő megállapodással összefüggő kérdéseket;

Tekintettel arra, hogy a szociális rendeletünk nem teljes körűen tartalmazza az Szt. 92. § (2) bekezdés a)-g) pontjában foglalt tartalmi elemeket, ezért szükséges a szociális rendelet kiegészítése (b)-e) pontok, részben f) pont, g) pont).

Kiemelendő, hogy a személyi térítési díj csökkentése, elengedése tekintetében az Szt. 114. § (3)-(4) bekezdése az alábbiak szerint rendelkezik:

(3) A személyi térítési díj összege önkormányzati intézmény esetén a fenntartó rendeletében foglaltak szerint, egyéb esetben a fenntartó döntése alapján csökkenthető, illetve elengedhető, ha a kötelezett jövedelmi és vagyoni viszonyai ezt indokolttá teszik.

(4) Ha az ellátott, a törvényes képviselője vagy a térítési díjat megfizető személy a személyi térítési díj összegét vitatja, illetve annak csökkentését vagy elengedését kéri,

a) állami fenntartó esetén a (2) bekezdés szerinti értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül a fenntartóhoz fordulhat, ezt követően a fenntartó döntésének felülvizsgálata bíróságtól kérhető.

Tekintettel a fentiekre, a térítési díj csökkentése vagy elengedése iránti kérelmekről a fenntartó, azaz a képviselő-testület dönt.

A szociális alapszolgáltatások ezen szabályainak megalkotása során a gyakorlatban már régóta alkalmazott szabályok adaptálása történik.

Lényeges kiemelni, hogy a szociális alapszolgáltatások nyújtásának részletes szabályait az Szt. és annak végrehajtási rendeletei is tartalmazzák, ezért az önkormányzat – figyelemmel a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 3. §-ára – csak ezen ágazati jogszabályok által nem szabályozottak tekintetében alkothat rendelkezéseket.