Dombegyház Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2015 (III.2.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatásról és a települési támogatás keretében nyújtott ellátásokról

Hatályos: 2017. 01. 28- 2019. 12. 06

Dombegyház Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, 48. §-ában, 50. § (3) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 132. § (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) és l) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. és 8a pontjában, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 14. § (3) bekezdésében, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 25. § (3) b) pontjában, 86. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja:


I. fejezet

Általános rendelkezések


1. § Jelen rendelet célja, hogy az önkormányzat lehetőségeihez mérten gondoskodjon az illetékességi területén élő lakosság szociális biztonságának megteremtéséről és megőrzéséről, továbbá a szociális igazgatási feladatok helyi végrehajtásának, az önkormányzati települési támogatás keretében nyújtott ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának és ellenőrzésének szabályozása.

2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény ( a továbbiakban: Szt.) 3. §-ában felsorolt azon személyekre, akik életvitelszerűen Dombegyházon élnek és ott bejelentett lakóhellyel, ennek hiányában tartózkodási hellyel rendelkeznek.

(2) A rendelet hatálya kiterjed azokra a hajléktalan személyekre is, akik az ellátás igénybevételekor Dombegyház közigazgatási területét jelölik meg nyilatkozatukban tartózkodási helyként.


II. fejezet

Eljárási rendelkezések


3. § Az önkormányzat az Szt. vonatkozó rendelkezései, valamint jelen rendelet szerint állapítja meg a települési támogatásokat.

4. § A települési támogatás keretében nyújtott ellátásra való jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre (a továbbiakban: szociális igazgatási eljárás) a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) rendelkezéseit kell alkalmazni.

5. § A települési támogatás keretében nyújtott ellátások, valamint a személyes gondoskodást nyújtó ellátások iránti kérelmet a Dombegyházi Polgármesteri Hivatalban (a továbbiakban: hivatal) kell előterjeszteni.

6. § (1) A kérelmező köteles együttműködni a hivatallal a szociális helyzetének feltárásában.

(2) A települési támogatás keretében nyújtott ellátások iránti kérelemhez az ügyfélnek csatolnia kell a 63/2006. (III.27.) Korm. rendeletben meghatározott igazolásokat, nyilatkozatokat, iratokat, továbbá mindazokat a bizonyítékokat, amelyek az ügy elbírálásához elengedhetetlenül szükségesek.

7. § (1) A települési támogatás keretében nyújtott ellátások megállapításáról – e rendeletben meghatározott kivételekkel – a képviselő-testület határozattal dönt.

(2) Az átruházott hatáskörben hozott érdemi határozatok ellen a kézhezvételtől számított 15 napon belül a képviselő-testülethez címzett, de a polgármesteri hivatalhoz két példányban benyújtott fellebbezéssel lehet élni.

(3) A képviselő-testület által hozott határozat ellen fellebbezésnek helye nincs, ellene jogszabálysértésre való hivatkozással a határozat kézhezvételét követő 30 napon belül az illetékes Gyulai Törvényszékhez lehet keresetet benyújtani.

8. § (1) A rendszeres pénzbeli ellátásokat a tárgyhónapot követő hónap 5. napjáig a házipénztárból készpénzben vagy folyószámlára való átutalással fizeti ki a hivatal.

(2) Az eseti jelleggel biztosított támogatások nyújtása a hatáskörrel rendelkező szerv döntését követően legfeljebb 15 napon belül a hivatal házipénztárából, készpénzben történik.

9. § A rendszeres települési támogatásokra való jogosultságot felül kell vizsgálni az alábbi körülmények valamelyikének bekövetkezése esetén:

a) az e rendelet alapján nyújtott ellátásnál meghatározott időközönként;

b) az öregségi nyugdíj legkisebb összege változását követően;

c) az ellátás alapjául szolgáló jövedelemváltozás;

d) a családtagok létszámának változása miatt.

10. § Dombegyház Nagyközség Önkormányzata a Szt. 58/B. §-a alapján szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre és működtet. A szociálpolitikai kerekasztal tagjainak névsorát a rendelet 1. melléklete tartalmazza.


III. fejezet

Rendszeres települési támogatások

Lakhatási támogatás


11. § (1) A lakhatási támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás. A képviselő-testület a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás költségeihez lakhatási támogatást nyújt az e rendeletben meghatározott feltételek szerinti jogosultnak.

(2) A lakhatási támogatást elsősorban természetbeni szociális ellátás formájában, és a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.

(3) Az (1) bekezdés szerinti támogatás folyósítását a képviselő-testület a jogosult nyilatkozata alapján közvetlenül a közmű-szolgáltató felé történő átutalással teljesíti.

12. § (1) A lakhatási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.

(2) A lakhatási támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol

a)  a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,

b)  a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,

c)  a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,

d)  a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,

e)  a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.

(3) Ha a háztartás

a)  a (2) bekezdés a)-c) pontja szerinti tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy

b) a (2) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak,

a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.

(4) Ha a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő – ideértve a gyámot, a nevelőszülőt és a hivatásos nevelőszülőt – él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.

13. § (1) A lakhatási támogatás esetében a lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összegét – az energiaárak várható alakulására figyelemmel – az éves központi költségvetésről szóló törvény határozza meg.

(2) A lakhatási támogatás esetében elismert lakásnagyság

a)  ha a háztartásban egy személy lakik 35 nm,

b)  ha a háztartásban két személy lakik 45 nm,

c)  ha a háztartásban három személy lakik 55 nm,

d)  ha a háztartásban négy személy lakik 65 nm,

e)  ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 nm,

de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.

14. § (1) A lakhatási támogatás egy hónapra jutó összege

a)  a lakásfenntartás elismert havi költségének 30%-a, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át,

b)  a lakásfenntartás elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem az a) pont szerinti mértéket meghaladja,

de nem lehet kevesebb, mint 2500 forint, azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.

(2) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti TM kiszámítása a következő módon történik:


TM = 0,3 -

J – 0,5 NYM ------------------- NYM

× 0,15,


ahol a J a jogosult háztartásában egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmet, az NYM pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét jelöli. A TM-et századra kerekítve kell meghatározni.

15. § (1) A lakhatási támogatás iránti kérelmet 21 napon belül kell elbírálni.

(2)[1] A lakhatási támogatásra való jogosultság a kérelem benyújtása hónapjának első napjától egy év időtartamra kerül megállapításra.

(3) A lakhatási támogatás maximális összege havi 7.000 Ft.

16. § (1)  A lakhatási támogatásra való jogosultság feltétele továbbá, hogy a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja lakókörnyezetének rendezettségét biztosítsa. Ennek keretén belül köteles házának, kertjének, egyéb ingatlanának rendben tartására az alábbiak szerint:

a) az általa lakott vagy bérelt ingatlanhoz tartozó elő- és hátsó kert, udvar rendben tartása, különös tekintettel az esetlegesen ott található szemét és lom eltávolítására;

b) a lerakott anyagok – különösen építési anyagok, növényi részek – az udvaron jól elkülönüljenek;

c) az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használata, művelése, a szükséges növényvédelmi védekezési feladatok időben történő végzése. Amennyiben a kert nem áll művelés alatt, a terület rendszeres kaszálása, gyommentesítése oly módon, hogy a területen ne legyen gyomnövényzet termést hozó példánya;

d) az ingatlanon nem lehet parlagfű;

e) az ingatlan előtti – sarok ingatlan esetében az ingatlan előtti és melletti – járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak) a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területének a gondozása, tisztán tartása, szemét- és gyommentesítése, téli időszakban hó- és síkosság mentesítése;

f) a lakás rendeltetésszerű használata az alábbiak szerint:

fa) a lakás folyamatos tisztántartása, takarítása;

fb) vizes helyiség és illemhely rendeltetésszerű használata, rendszeres takarítása, fertőtlenítése;

g) az ingatlan, valamint a hozzátartozó kert, udvar, melléképületek rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítése;

h) amennyiben az ingatlan nincs körbekerítve, az állatok zárt helyen, állattartásra szolgáló épületben történő tartása;

i) állattartásra szolgáló épületek folyamatos tisztántartása, fertőtlenítése, az állati alom szükségszerű elszállítása, vagy annak a termőföldbe történő bedolgozása;

j) a komposzt termőföldbe történő bedolgozása;

k) benti illemhely hiányában az udvari árnyékszék megléte.

(2) A kérelmező köteles a (1) bekezdésben felsorolt állapotot a jogosultság megállapítását követően is fenntartani.

(3) A jogosultság feltételeként a (1) bekezdésben foglalt szabályok betartását az önkormányzat a családsegítő szolgálat bevonásával lehetőségeihez mérten ellenőrzi. Az ellenőrzést végző a hozzá érkezett megkeresést követő 5 munkanapon belül köteles az ellenőrzést elvégezni és annak eredményét az önkormányzat jegyzőjével írásban közölni.

17. § (1) A 16. §-ban megállapított feltételek teljesítésére a kérelmezőt, illetve a jogosultat megfelelő, de legalább ötnapos határidő tűzésével a jegyzőnek – az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével – fel kell szólítania. Amennyiben a kérelmező vagy a jogosult a feltételeknek felszólítás ellenére sem tesz eleget, a kérelmet el kell utasítani, vagy a megállapított támogatást meg kell szüntetni.

(2) Amennyiben a támogatás iránti kérelmet a képviselő-testület az (1) bekezdés szerinti okból elutasítja, vagy a megállapított támogatást megszünteti, ugyanazon lakásra vonatkozóan a döntés jogerőre emelkedésétől számított három hónapon belül a háztartás egy tagja sem nyújthat be lakhatási  támogatás iránti kérelmet.

19/A §.[2] A lakhatási támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell:

a) a háztartásban élő személyek jövedelemnyilatkozatát és vagyonnyilatkozatát,

b) a jövedelemre vonatkozó igazolásokat

c) a lakásban élés jogcímét igazoló ingatlan nyilvántartás szerinti dokumentumot, bérleti vagy használati szerződést,

d) annak a szolgáltatónak az utolsó havi teljes számla másolatát, amelyre kérelmező a lakhatási támogatás utalását kéri

18. § (1) Lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

(2)  Az (1) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.

19. § (1) A lakhatási támogatás megállapításának további feltétele a helyi adóhatóságtól származó, kérelemben szereplő ingatlanra vonatkozó igazolás benyújtása arról, hogy nem áll fenn egy évi tételt meghaladó magánszemélyek kommunális adójára vonatkozó adótartozás (tőke és késedelmi pótlék összege).

(2) Amennyiben a kérelemben szereplő ingatlanra vonatkozó kommunális adó-tartozás meghaladja az (1) bekezdésben szereplő összeget, a kérelmet el kell utasítani.

(3) Több évi kommunális adó-tartozás esetén – kérelemre – maximum 6 havi részletfizetés engedélyezhető, melynek teljesítésének elmaradása esetén a kérelmet el kell utasítani, vagy a megállapított támogatást meg kell szüntetni.

20. § (1) A lakhatási támogatással kapcsolatos, jelen rendelet 11. §-tól 19. §-ig szabályozott feladat- és hatáskört átruházott hatáskörben Dombegyház Nagyközség Jegyzője látja el.

(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a jegyző negyedévente – március, június, szeptember és december hónapokban – beszámol a képviselő-testület ülésén.


Gyógyszertámogatás


21. § A képviselő-testület gyógyszertámogatás formájában települési támogatást nyújt a gyógyszerkiadások csökkentése érdekében a szociálisan rászoruló azon személy számára, aki az Szt. 50. § alapján közgyógyellátásra nem jogosult, és egészségi állapota megőrzéséhez, helyreállításához kapcsolódó rendszeres gyógyszeres kezelésre szorul.

22. § (1) Gyógyszertámogatásra jogosult

a) az a személy, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át, egyedülálló esetén az öregségi nyugdíj legkisebb összegének a 200 %-át, feltéve, hogy a kérelmező havi rendszeres gyógyító ellátásának – a területileg illetékes egészségbiztosítási pénztár által elismert – térítési díja a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 25 %-át meghaladja.

b)[3]

c) rendkívüli méltányosságot érdemlő esetben – különösen súlyos, krónikus vagy gyógyíthatatlan betegség, amely a létfenntartást veszélyezteti – a kérelmező jövedelmének összegétől függetlenül, feltéve, hogy a kérelmező havi rendszeres gyógyító ellátásának – a területileg illetékes egészségbiztosítási pénztár által elismert – térítési díja a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 25 %-át meghaladja.

(2) Családonként csak egy személy részére állapítható meg a gyógyszertámogatásra való jogosultság.

(3)[4] E rendelet értelmében rendszeres gyógyszerszedésnek minősül a krónikus betegség kapcsán legalább 6 hónapot meghaladó gyógyszerfogyasztás

22/A.§.[5] 

(1) A gyógyszertámogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell:

a) a családban élő személyek jövedelemigazolását,

b) a gyógyszertár által a krónikus betegséghez kapcsolódó gyógyszereket tartalmazó háziorvosi igazolást alapján beárazott gyógyszerlistát,

c) a járási hivatal jogerős határozatát az alanyi vagy normatív közgyógyellátás elutasításáról.

 (2) A gyógyszertámogatás a kérelem benyújtásának hónapjának első napjától legfeljebb hat hónapos időtartamra állapítható meg. A támogatás havi összege legfeljebb 6.000,-Ft/hó.


IV. fejezet

Rendkívüli települési támogatás

23. § A képviselő-testület rendkívüli települési támogatást nyújt az alábbiakban meghatározott feltételek valamelyikének fennállása esetén:

a)[6] a Szt. 45.§. (4) bekezdésében meghatározott élethelyzetben lévő személyek részére;

b) annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott.

24. §[7]

25. § (1) A 23. § a) pontja alapján rendkívüli települési támogatás alkalmanként adható. Az alkalmankénti rendkívüli települési támogatás gyógyszertámogatásként, illetve az egészségbiztosítás által nem, vagy csak részben támogatott egészségügyi szolgáltatás díjaként is megítélhető.

(2) Kivételes méltányosságból a 24. §-ban foglalt feltétel hiányában is nyújtható rendkívüli települési támogatás. Kivételes méltánylást érdemlő esetek különösen: elemi kár, létfenntartást veszélyeztető lopás vagy rablás, súlyos betegség, gyógyszer vagy gyógyászati segédeszköz kiváltása.

26. § (1) A 23. § a) pontban meghatározott esetben a rendkívüli települési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a kérelmező és családja jövedelemigazolását, illetve a havi rendszeres jövedelemmel nem rendelkező vagy pályakezdő személyek esetében az erre vonatkozó nyilatkozatot.

(2) Az (1) bekezdésében szereplő kérelemhez mellékelni kell az ezen körülményt alátámasztó dokumentumokat, a létfenntartást veszélyeztető többletkiadás igazolására szolgáló számlákat, iratokat.

(3) Amennyiben a rászorultsággal, illetve a nyújtott rendkívüli települési támogatás céljának megfelelő felhasználásával kapcsolatban kétség merül fel, a kérelmező köteles a hivatal által kezdeményezett környezettanulmány végrehajtásában közreműködni. Ha a közreműködést megtagadja, kérelme elutasítható.

(4)[8] A 23. § a) pontja alapján alkalmanként megállapított rendkívüli települési támogatás összege esetenként 1.000,- Ft-nál kevesebb nem lehet.

(5) Indokolt esetben a (4) bekezdés szerinti rendkívüli települési támogatásban részesített személyt kötelezni lehet a támogatás felhasználásáról történő elszámolásra. Ez esetben a határozatban a felhasználás célját, és a felhasználásról történő elszámolási kötelezettséget is meg kell határozni.

27. § (1) A 23. § a) pontjában meghatározott esetben a célszerű felhasználás érdekében pénzbeli ellátás helyett, a pénzbeli ellátásra vonatkozó szabályozás alkalmazásával természetbeni szociális ellátásként adható a rendkívüli települési támogatás.

(2) Természetbeni ellátás különösen: a ruhanemű, az élelmiszer, a tüzelőanyag, a közüzemi díjak – vagy azok egy részének – átvállalása, a tankönyv, a tanszer, a gyermekintézmények térítési díjának átvállalása.

28. § (1)[9]

(2) Ha a 23. § b) pontja alapján meghatározott rendkívüli települési támogatás megállapítását nem a haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzattól kérik, a kérelemmel egyidejűleg be kell mutatni az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát is.

(3) Az (1) bekezdés alapján benyújtott kérelemhez mellékelni kell a temetés költségeiről a segélyt kérő vagy egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított számlák eredeti példányát.

(4) A (3) bekezdésben meghatározott számlákat a kérelmező részére vissza kell adni.

(5) A 23. § b) pontjában meghatározott rendkívüli települési támogatás megállapítható a temetés költségeit igazoló számla hiányában is, amennyiben a támogatást megítélő határozatban rendelkeznek a folyósított összeggel kapcsolatos utólagos elszámolási kötelezettségről.

29. §[10] (1) [11] A 23. § b) pontja alapján megállapított rendkívüli települési támogatás összege 15.000,-Ft-nál kevesebb nem lehet.

(2) A támogatásra való jogosultság megállapításával kapcsolatos, jelen paragrafusban szabályozott feladat- és hatáskört átruházott hatáskörben Dombegyház Nagyközség Polgármestere látja el. Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről minden év decemberében beszámol a Képviselő-testületnek.


V. fejezet

Egyéb eseti jelleggel megállapított pénzbeli

települési támogatások


Beiskolázási támogatás


30. § (1) Az önkormányzat az éves költségvetési rendeletében meghatározott mértékben a tanév kezdetekor évente egy alkalommal egyszeri beiskolázási segélyben részesítheti a településen állandó lakóhellyel rendelkező általános iskolás, középiskolás, szakmunkás tanuló vagy felsőfokú intézmény hallgatóit.

(2)[12] A támogatásra való jogosultság megállapításával kapcsolatos, jelen paragrafusban szabályozott feladat- és hatáskört  átruházott hatáskörben Dombegyház Nagyközség Polgármestere látja el. Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről minden év októberében beszámol a Képviselő-testületnek.

(3) A támogatás igénybevételének jogosságát iskolalátogatási igazolással kell bizonyítani a tárgyév szeptember 30. napjáig.

(4)[13] A beiskolázási támogatás feltétele, hogy

a) a tanuló vagy hallgató nem rendelkezhet munkaviszonnyal vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonnyal,

b) nem részesül Bursa Hungarica ösztöndíjban vagy rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben.


Lakossági szilárdhulladék-szállítási díjtámogatás[14]


30/A. § (1) A Képviselő-testület a településen állandó lakóhellyel rendelkező, 82. életévét betöltött egyedülálló polgárokat a lakossági szilárdhulladék-szállítás igénybevételéhez kapcsolódóan évente egy alkalommal 5000,-Ft összegű szilárdhulladék-szállítási díjtámogatásban részesíti.

(2) A díjtámogatásra jogosultság feltételei:

            a) tárgyév január 1. napján betöltött 82. éves életkor, és

            b) a jogosult Dombegyház közigazgatási területén rendelkezzen állandó lakóhellyel, és

            c) a bejelentett lakóhelyén éljen életvitelszerűen, és

            d) azon a lakcímen más lakó vagy tartózkodási hellyel ne rendelkezzen, és

            e) azon a címen más személy bejelentés nélkül se tartózkodjon életvitelszerűen.

(3) A díjtámogatások megállapításával kapcsolatosan a Képviselő-testület minden évben a költségvetési rendeletének elfogadása után, de legkésőbb április 30-ig hozza meg döntését.


Első lakáshoz jutó fiatal házasok vissza nem térítendő támogatása


31. § Az önkormányzat éves költségvetési rendeletében meghatározott keret erejéig támogatásban részesíthetők azok a fiatal házas- vagy élettársi kapcsolatban élő kérelmezők, akik a helyben megszerezhető lakások építéséhez vagy vásárlásához kívánják azt felhasználni.

32. § (1) Nem nyújtható támogatás azoknak az állampolgároknak, akik:

a) [15]

b) fiatal házasok első lakásszerzésének elősegítése céljából bárhol önkormányzati vissza nem térítendő támogatásban részesültek,

c) letelepedési támogatást kaptak.

(2) A kérelmezőnek nyilatkoznia kell az (1) bekezdésében foglalt támogatások igénybevételére vonatkozóan.

33. § Fiatalnak tekintendő az, aki a kérelem benyújtásakor nem töltötte be a 35. életévét. Házastársak vagy élettársi kapcsolat esetén a felek egyike sem lehet idősebb a kérelem benyújtásakor 35 évesnél.

34. § A támogatás igénybevételének együttes feltételei:

a) 35 év alatti életkor,

b) házas- vagy élettársi kapcsolat,

c) mindkét kérelmező első lakástulajdonát szerzi meg,

d)[16] 6 hónapnál nem régebbi érvényes adásvételi szerződés vagy jogerős építési engedély csatolása, amelyen a házaspár mindkét tagja vevőként, tulajdonosként vagy építtetőként szerepel.

35. § A támogatás mértékének megállapítása a lakás értékének arányában történik.

36. §[17] A kérelmek elbírálására évente négy alkalommal, negyedévente (március, június, szeptember és december hónapban) kerül sor.


VI. fejezet

Egyéb eseti jelleggel megállapított természetben nyújtott

települési támogatások


37. § (1) Az adott pénzbeli ellátás tekintetében a képviselő-testület (hatáskör-átruházás esetén az átruházott hatáskör gyakorlója) döntése alapján egyes pénzbeli ellátások egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújthatóak. Ezek különösen az alábbiak:

a) élelmiszer kifizetése (étkezési utalvány formájában is),

b) tankönyv kifizetése,

c) tüzelő kifizetése, biztosítása (utalvány formájában is),

d) közüzemi díj vagy annak egy részének átvállalása és kifizetése,

e) gyermekintézmények térítési díjának kifizetése.

(2) A pénzbeli ellátások természetbeni ellátási formaként való nyújtása tényéről és indokáról az érintettet az ellátást megállapító határozatban tájékoztatni kell.

(3) A természetben nyújtott ellátás konkrét formájáról, módjáról a képviselő-testület a határozatában dönt.


Tűzifa természetbeni juttatása


38. § (1) Dombegyház Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete a szociálisan rászorulók részére fűtéshez természetbeni formában tűzifa juttatást biztosít.

(2) Tűzifa természetbeni juttatására jogosult az a személy, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 200 %-át, egyedül élő esetén a jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 250 %-át nem haladja meg.

(3) A képviselő-testület rendkívüli méltánylást érdemlő körülmények alapján (krízishelyzet, súlyos betegség, magas gyógyszerköltségek, stb.) a (2) bekezdésben megállapított felső jövedelemhatártól a támogatás megítélése során eltekinthet.

(4) Tűzifa természetbeni juttatásában a (2) és (3) bekezdésekben meghatározott feltételeken túl az részesülhet, aki az általa lakott lakás fűtését fatüzeléssel biztosítja.

(5) Tűzifa természetbeni juttatása iránt igényt az arra rendszeresített nyomtatványon lehet benyújtani, melyhez csatolni kell:

a) jövedelemnyilatkozatot,

b) a jövedelemnyilatkozatban feltüntetett jövedelmekről szóló igazolást,

c) a fűtési módról szóló nyilatkozatot.

(6)[18] A tűzifa természetbeni juttatása iránti igényeket a képviselő-testület bírálja el. Az elbírálásnál előnyt élvez az

a) aktív korúak ellátására,

b) időskorúak járadékára,

c) települési támogatásra, különösen lakhatási célú támogatásra jogosult igénylő,

d) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben szabályozott halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család.

(7) Tűzifa természetbeni juttatása esetén háztartásonként legfeljebb 5m3 tűzifa juttatható.

(8) Tűzifa természetbeni juttatására háztartásonként 1 fő jogosult.

(9) Az önkormányzat a tűzifa természetbeni juttatására jogosult személyektől ellenszolgáltatást nem kérhet.


Köztemetés


39. §[19] (1) Köztemetésként csak a helyben szokásos legolcsóbb temetési módot lehet elrendelni.

(2) A Szt. 48.§ (3) bekezdés b) pontjában szabályozott esetben a Polgármester a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelező határozat jogerőre emelkedésétől számított 30 napon belül benyújtott kérelemre méltányosság címén engedélyezheti a

  1. köztemetés költségének részletekben történő törlesztését, ha az eltemettetésre köteles személy

aa) egyedül élő és havi jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300 %-át nem éri el, vagy

ab) családjában az egy főre jutó havi jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 250 %-át nem éri el,

  1. a köztemetés költségének 50 %-kal történő csökkentését, ha az eltemettetésre köteles személy

ba) egyedül élő és havi jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 250 %-át nem éri el, vagy

bb) családjában az egy főre jutó havi jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át nem éri el,

  1. a köztemetés költségének elengedését, ha az eltemettetésre köteles személy,

ca) egyedül élő és havi jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át nem éri el, vagy

cb) családjában az egy főre jutó havi jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át nem éri el.

VII. fejezet

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

Étkeztetés


40. § Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről gondoskodik az önkormányzat, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen

a) koruk,

b) egészségügyi állapotuk,

c) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,

d) szenvedélybetegségük, vagy

e) hajléktalanságuk

miatt.

41. § (1) Az önkormányzat az étkeztetést

a) a Gondozási Központ intézményeiben igénybe vehető étkezéssel (helyben fogyasztással vagy az étel elvitelével), valamint

b) az étel házhozszállításával biztosítja.

(2) Az étkeztetés nyújtásának konkrét módjáról az intézményi megállapodásban kell rendelkezni.

42. § Az étkeztetés térítési díjának mértékét a képviselő-testület évente külön rendeletben határozza meg.


Házi segítségnyújtás

43. § Az önkormányzat a házi segítségnyújtási feladatot a Gondozási Központ intézményi hátterével látja el.


Családsegítés


44. § Az önkormányzat a családsegítési feladatot a Családsegítő Szolgálat intézményi hátterével látja el.


Idősek Otthona


45. § A személyi térítési díjat tárgyhónapban a mindenkori nyugdíjkifizetés napján kell megfizetni.


VIII. fejezet

Záró rendelkezések


46. § (1) Jelen rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit azonban 2015. év március 01. napjától kell alkalmazni.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 11/2012. (VI. 29.) számú önkormányzati rendelet.

[1]

Módosította az 5 /2015. (VII.02) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2015. július 3-tól.

[2]

Beiktatta az 5/2015. (VII.02) önkormányzati rendelet 2. §. Hatályos: 2015. július 3-tól.

[3]

Hatályon kívül helyezte az 5/2015. (VII.02) önkormányzati rendelet 7. §. (2) bekezdés a) pontja. Hatálytalan: 2015. július 3-tól

[4]

Beiktatta az 5/2015. (VII.02) önkormányzati rendelet 3. §. Hatályos: 2015. július 3-tól.

[5]

Beiktatta az 5/2015. (VII.02) önkormányzati rendelet 4. §. Hatályos: 2015. július 3-tól

[6]

Módosította az 1/2017.(I.27.) önkormányzati rendelet 1.§. Hatályos: 2017. január 28-tól.

[7]

Hatályon kívül helyezte az 1/2017.(I.27.) önkormányzati rendelet 4.§. (2) bekezdése. Hatálytalan: 2017. január 28-tól.

[8]

Módosította az 1/2017.(I.27.) önkormányzati rendelet 2.§. Hatályos: 2017. január 28-tól.

[9]

Hatályon kívül helyezte az 5/2015. (VII.02) önkormányzati rendelet 7. §. (2) bekezdés b) pontja. Hatálytalan: 2015. július 3-tól


[10]

Módosította a 4/2016. (IV.08.)  önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2016. április 9-től

[11]

Módosította az 1/2017.(I.27.) önkormányzati rendelet 3.§. Hatályos: 2017. január 28-tól.

[12]

Módosította a  8/2015. (VIII.31.)  önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2015. szeptember 1-től

[13]

Módosította az 5 /2015. (VII.02) önkormányzati rendelet 6. §. Hatályos: 2015. július 3-tól

[14]

Az alcímet és a 30/A. §-t. beiktatta a 3/2016. (III.25.) önkormányzati rendelet 3.§. Hatályos: 2016. március 26-tól.


[15]

Hatályon kívül helyezte a 3/2016. (III.25.) önkormányzati rendelet 4.§. (2) bekezdés a) pontja. Hatálytalan: 2016. március 26-tól.

[16]

Módosította a 3/2016. (III.25.) önkormányzati rendelet 1.§.  Hatályos: 2016. március 26-tól.

[17]

Módosította a 3/2016. (III.25.) önkormányzati rendelet 2.§.  Hatályos: 2016. március 26-tól.

[18]

Módosította a 11/2015.(X.26.) önkormányzati rendelet 1.§. Hatályos: 2015. október 27-től

[19]

Módosította az 5 /2015. (VII.02) önkormányzati rendelet 7. §. Hatályos: 2015. július 3-tól