Dombegyház Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2015 (III.2.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatásról és a települési támogatás keretében nyújtott ellátásokról

Hatályos: 2021. 11. 27- 2023. 02. 28

Dombegyház Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2015 (III.2.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatásról és a települési támogatás keretében nyújtott ellátásokról

2021.11.27.

Dombegyház Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, 48. §-ában, 50. § (3) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 132. § (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) és l) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. és 8a pontjában, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 14. § (3) bekezdésében, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 25. § (3) b) pontjában, 86. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § Jelen rendelet célja, hogy az önkormányzat lehetőségeihez mérten gondoskodjon az illetékességi területén élő lakosság szociális biztonságának megteremtéséről és megőrzéséről, továbbá a szociális igazgatási feladatok helyi végrehajtásának, az önkormányzati települési támogatás keretében nyújtott ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának és ellenőrzésének szabályozása.

2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. §-ában felsorolt azon személyekre, akik életvitelszerűen Dombegyházon élnek és ott bejelentett lakóhellyel, ennek hiányában tartózkodási hellyel rendelkeznek.

(2) A rendelet hatálya kiterjed azokra a hajléktalan személyekre is, akik az ellátás igénybevételekor Dombegyház közigazgatási területét jelölik meg nyilatkozatukban tartózkodási helyként.

II. Fejezet

Eljárási rendelkezések

3. § Az önkormányzat az Szt. vonatkozó rendelkezései, valamint jelen rendelet szerint állapítja meg a települési támogatásokat.

4. §1 A települési támogatás keretében nyújtott ellátásra való jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre (a továbbiakban: szociális igazgatási eljárás) az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) rendelkezéseit kell alkalmazni.

5. § A települési támogatás keretében nyújtott ellátások, valamint a személyes gondoskodást nyújtó ellátások iránti kérelmet a Dombegyházi Polgármesteri Hivatalban (a továbbiakban: hivatal) kell előterjeszteni.

6. § (1) A kérelmező köteles együttműködni a hivatallal a szociális helyzetének feltárásában.

(2) A települési támogatás keretében nyújtott ellátások iránti kérelemhez az ügyfélnek csatolnia kell a 63/2006. (III.27.) Korm. rendeletben meghatározott igazolásokat, nyilatkozatokat, iratokat, továbbá mindazokat a bizonyítékokat, amelyek az ügy elbírálásához elengedhetetlenül szükségesek.

7. § (1) A települési támogatás keretében nyújtott ellátások megállapításáról – e rendeletben meghatározott kivételekkel – a képviselő-testület határozattal dönt.

(2)2

(3)3

8. § (1) A rendszeres pénzbeli ellátásokat a tárgyhónapot követő hónap 5. napjáig a házipénztárból készpénzben vagy folyószámlára való átutalással fizeti ki a hivatal.

(2) Az eseti jelleggel biztosított támogatások nyújtása a hatáskörrel rendelkező szerv döntését követően legfeljebb 15 napon belül a hivatal házipénztárából, készpénzben történik.

9. § A rendszeres települési támogatásokra való jogosultságot felül kell vizsgálni az alábbi körülmények valamelyikének bekövetkezése esetén:

a) az e rendelet alapján nyújtott ellátásnál meghatározott időközönként;

b) az öregségi nyugdíj legkisebb összege változását követően;

c) az ellátás alapjául szolgáló jövedelemváltozás;

d) a családtagok létszámának változása miatt.

10. § Dombegyház Nagyközség Önkormányzata a Szt. 58/B. §-a alapján szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre és működtet. A szociálpolitikai kerekasztal tagjainak névsorát a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

III. Fejezet

Rendszeres települési támogatások

Lakhatási támogatás

11. § (1) A lakhatási támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás. A képviselő-testület a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás költségeihez lakhatási támogatást nyújt az e rendeletben meghatározott feltételek szerinti jogosultnak.

(2) A lakhatási támogatást elsősorban természetbeni szociális ellátás formájában, és a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.

(3) Az (1) bekezdés szerinti támogatás folyósítását a képviselő-testület a jogosult nyilatkozata alapján közvetlenül a közmű-szolgáltató felé történő átutalással teljesíti.

12. § (1) A lakhatási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.

(2) A lakhatási támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol

a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,

b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,

c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,

d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,

e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.

(3) Ha a háztartás

a) a (2) bekezdés a)-c) pontja szerinti tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy

b) a (2) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak,

a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.

(4) Ha a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő – ideértve a gyámot, a nevelőszülőt és a hivatásos nevelőszülőt – él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.

13. § (1) A lakhatási támogatás esetében a lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összegét – az energiaárak várható alakulására figyelemmel – az éves központi költségvetésről szóló törvény határozza meg.

(2) A lakhatási támogatás esetében elismert lakásnagyság

a) ha a háztartásban egy személy lakik 35 nm,

b) ha a háztartásban két személy lakik 45 nm,

c) ha a háztartásban három személy lakik 55 nm,

d) ha a háztartásban négy személy lakik 65 nm,

e) ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 nm,

de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.

14. § (1) A lakhatási támogatás egy hónapra jutó összege

a) a lakásfenntartás elismert havi költségének 30%-a, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át,

b) a lakásfenntartás elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem az a) pont szerinti mértéket meghaladja,

de nem lehet kevesebb, mint 2500 forint, azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.

(2) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti TM kiszámítása a következő módon történik: TM = 0,3 - (J-0,5 NYM)/ NYM] * 0,15 ahol a J a jogosult háztartásában egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmet, az NYM pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét jelöli. A TM-et századra kerekítve kell meghatározni.

15. § (1)4

(2) 5 A lakhatási támogatásra való jogosultság a kérelem benyújtása hónapjának első napjától egy év időtartamra kerül megállapításra.

(3) A lakhatási támogatás maximális összege havi 7.000 Ft.

16. §6

17. §7

17/A. §8 A lakhatási támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell

a) a háztartásban élő személyek jövedelemnyilatkozatát és vagyonnyilatkozatát,

b) a jövedelemre vonatkozó igazolásokat

c) a lakásban élés jogcímét igazoló ingatlan nyilvántartás szerinti dokumentumot, bérleti vagy használati szerződést,

d) annak a szolgáltatónak az utolsó havi teljes számla másolatát, amelyre kérelmező a lakhatási támogatás utalását kéri.

18. § (1) Lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.

19. §9

20. § (1) A lakhatási támogatással kapcsolatos, jelen rendelet 11. §-tól 19. §-ig szabályozott feladat- és hatáskört átruházott hatáskörben Dombegyház Nagyközség Jegyzője látja el.

(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a jegyző negyedévente – március, június, szeptember és december hónapokban – beszámol a képviselő-testület ülésén.

Gyógyszertámogatás

21. § A képviselő-testület gyógyszertámogatás formájában települési támogatást nyújt a gyógyszerkiadások csökkentése érdekében a szociálisan rászoruló azon személy számára, aki az Szt. 50. § alapján közgyógyellátásra nem jogosult, és egészségi állapota megőrzéséhez, helyreállításához kapcsolódó rendszeres gyógyszeres kezelésre szorul.

22. § (1) Gyógyszertámogatásra jogosult

a) az a személy, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át, egyedülálló esetén az öregségi nyugdíj legkisebb összegének a 200 %-át, feltéve, hogy a kérelmező havi rendszeres gyógyító ellátásának – a területileg illetékes egészségbiztosítási pénztár által elismert – térítési díja a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 25 %-át meghaladja.

b)10

c) rendkívüli méltányosságot érdemlő esetben – különösen súlyos, krónikus vagy gyógyíthatatlan betegség, amely a létfenntartást veszélyezteti – a kérelmező jövedelmének összegétől függetlenül, feltéve, hogy a kérelmező havi rendszeres gyógyító ellátásának – a területileg illetékes egészségbiztosítási pénztár által elismert – térítési díja a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 25 %-át meghaladja.

(2) Családonként csak egy személy részére állapítható meg a gyógyszertámogatásra való jogosultság.

(3)11 E rendelet értelmében rendszeres gyógyszerszedésnek minősül a krónikus betegség kapcsán legalább 6 hónapot meghaladó gyógyszerfogyasztás.

22/A. §12 (1) A gyógyszertámogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell:

a) a családban élő személyek jövedelemigazolását,

b) a gyógyszertár által a krónikus betegséghez kapcsolódó gyógyszereket tartalmazó háziorvosi igazolást alapján beárazott gyógyszerlistát,

c) a járási hivatal jogerős határozatát az alanyi vagy normatív közgyógyellátás elutasításáról.

(2) A gyógyszertámogatás a kérelem benyújtásának hónapjának első napjától legfeljebb hat hónapos időtartamra állapítható meg. A támogatás havi összege legfeljebb 6.000,-Ft/hó.

IV. Fejezet

Rendkívüli települési támogatás

23. § A képviselő-testület rendkívüli települési támogatást nyújt az alábbiakban meghatározott feltételek valamelyikének fennállása esetén:

a)13 a Szt. 45. §. (4) bekezdésében meghatározott élethelyzetben lévő személyek részére;

b) annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott.

24. §14

25. § (1) A 23. § a) pontja alapján rendkívüli települési támogatás alkalmanként adható. Az alkalmankénti rendkívüli települési támogatás gyógyszertámogatásként, illetve az egészségbiztosítás által nem, vagy csak részben támogatott egészségügyi szolgáltatás díjaként is megítélhető.

(2) Kivételes méltányosságból a 24. §-ban foglalt feltétel hiányában is nyújtható rendkívüli települési támogatás. Kivételes méltánylást érdemlő esetek különösen: elemi kár, létfenntartást veszélyeztető lopás vagy rablás, súlyos betegség, gyógyszer vagy gyógyászati segédeszköz kiváltása.

26. § (1) A 23. § a) pontban meghatározott esetben a rendkívüli települési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a kérelmező és családja jövedelemigazolását, illetve a havi rendszeres jövedelemmel nem rendelkező vagy pályakezdő személyek esetében az erre vonatkozó nyilatkozatot.

(2) Az (1) bekezdésében szereplő kérelemhez mellékelni kell az ezen körülményt alátámasztó dokumentumokat, a létfenntartást veszélyeztető többletkiadás igazolására szolgáló számlákat, iratokat.

(3) Amennyiben a rászorultsággal, illetve a nyújtott rendkívüli települési támogatás céljának megfelelő felhasználásával kapcsolatban kétség merül fel, a kérelmező köteles a hivatal által kezdeményezett környezettanulmány végrehajtásában közreműködni. Ha a közreműködést megtagadja, kérelme elutasítható.

(4)15 A 23. § a) pontja alapján alkalmanként megállapított rendkívüli települési támogatás összege esetenként 1.000,- Ft-nál kevesebb nem lehet.

(5) Indokolt esetben a (4) bekezdés szerinti rendkívüli települési támogatásban részesített személyt kötelezni lehet a támogatás felhasználásáról történő elszámolásra. Ez esetben a határozatban a felhasználás célját, és a felhasználásról történő elszámolási kötelezettséget is meg kell határozni.

27. § (1) A 23. § a) pontjában meghatározott esetben a célszerű felhasználás érdekében pénzbeli ellátás helyett, a pénzbeli ellátásra vonatkozó szabályozás alkalmazásával természetbeni szociális ellátásként adható a rendkívüli települési támogatás.

(2) Természetbeni ellátás különösen: a ruhanemű, az élelmiszer, a tüzelőanyag, a közüzemi díjak – vagy azok egy részének – átvállalása, a tankönyv, a tanszer, a gyermekintézmények térítési díjának átvállalása.

28. § (1)16

(2) Ha a 23. § b) pontja alapján meghatározott rendkívüli települési támogatás megállapítását nem a haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzattól kérik, a kérelemmel egyidejűleg be kell mutatni az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát is.

(3) Az (1) bekezdés alapján benyújtott kérelemhez mellékelni kell a temetés költségeiről a segélyt kérő vagy egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított számlák eredeti példányát.

(4) A (3) bekezdésben meghatározott számlákat a kérelmező részére vissza kell adni.

(5) A 23. § b) pontjában meghatározott rendkívüli települési támogatás megállapítható a temetés költségeit igazoló számla hiányában is, amennyiben a támogatást megítélő határozatban rendelkeznek a folyósított összeggel kapcsolatos utólagos elszámolási kötelezettségről.

29. §17 (1) A 23. § b) pontja alapján megállapított rendkívüli települési támogatás összege 15.000,-Ft18-nál kevesebb nem lehet.

(2) A támogatásra való jogosultság megállapításával kapcsolatos, jelen paragrafusban szabályozott feladat- és hatáskört átruházott hatáskörben Dombegyház Nagyközség Polgármestere látja el. Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről minden év decemberében beszámol a Képviselő-testületnek.

V. Fejezet

Egyéb eseti jelleggel megállapított pénzbeli települési támogatások

Beiskolázási támogatás

30. § (1) Az önkormányzat az éves költségvetési rendeletében meghatározott mértékben a tanév kezdetekor évente egy alkalommal egyszeri beiskolázási segélyben részesítheti a településen állandó lakóhellyel rendelkező általános iskolás, középiskolás, szakmunkás tanuló vagy felsőfokú intézmény hallgatóit.

(2)19 A támogatásra való jogosultság megállapításával kapcsolatos, jelen paragrafusban szabályozott feladat- és hatáskört átruházott hatáskörben Dombegyház Nagyközség Polgármestere látja el. Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről minden év októberében beszámol a Képviselő-testületnek.

(3) A támogatás igénybevételének jogosságát iskolalátogatási igazolással kell bizonyítani a tárgyév szeptember 30. napjáig.

(4)20 A beiskolázási támogatás feltétele, hogy

a) a tanuló vagy hallgató nem rendelkezhet munkaviszonnyal vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonnyal,

b) nem részesül Bursa Hungarica ösztöndíjban vagy rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben.

Lakossági szilárdhulladék-szállítási díjtámogatás21

30/A. § (1) A Képviselő-testület a településen állandó lakóhellyel rendelkező, 82. életévét betöltött egyedülálló polgárokat a lakossági szilárdhulladék-szállítás igénybevételéhez kapcsolódóan évente egy alkalommal 5000,-Ft összegű szilárdhulladék-szállítási díjtámogatásban részesíti.

(2) A díjtámogatásra jogosultság feltételei:

a) tárgyév január 1. napján betöltött 82. éves életkor, és

b) a jogosult Dombegyház közigazgatási területén rendelkezzen állandó lakóhellyel, és

c) a bejelentett lakóhelyén éljen életvitelszerűen, és

d) azon a lakcímen más lakó vagy tartózkodási hellyel ne rendelkezzen, és

e) azon a címen más személy bejelentés nélkül se tartózkodjon életvitelszerűen.

(3) A díjtámogatások megállapításával kapcsolatosan a Képviselő-testület minden évben a költségvetési rendeletének elfogadása után, de legkésőbb április 30-ig hozza meg döntését.

Első lakáshoz jutó fiatal házasok vissza nem térítendő támogatása

31. § Az önkormányzat éves költségvetési rendeletében meghatározott keret erejéig támogatásban részesíthetők azok a fiatal házas- vagy élettársi kapcsolatban élő kérelmezők, akik a helyben megszerezhető lakások építéséhez vagy vásárlásához kívánják azt felhasználni.

32. § (1) Nem nyújtható támogatás azoknak az állampolgároknak, akik:

a)22

b) fiatal házasok első lakásszerzésének elősegítése céljából bárhol önkormányzati vissza nem térítendő támogatásban részesültek,

c) letelepedési támogatást kaptak.

(2) A kérelmezőnek nyilatkoznia kell az (1) bekezdésében foglalt támogatások igénybevételére vonatkozóan.

33. § Fiatalnak tekintendő az, aki a kérelem benyújtásakor nem töltötte be a 35. életévét. Házastársak vagy élettársi kapcsolat esetén a felek egyike sem lehet idősebb a kérelem benyújtásakor 35 évesnél.

34. § A támogatás igénybevételének együttes feltételei:

a) 35 év alatti életkor,

b) házas- vagy élettársi kapcsolat,

c) mindkét kérelmező első lakástulajdonát szerzi meg,

d)23 6 hónapnál nem régebbi érvényes adásvételi szerződés vagy jogerős építési engedély csatolása, amelyen a házaspár mindkét tagja vevőként, tulajdonosként vagy építtetőként szerepel.

35. § A támogatás mértékének megállapítása a lakás értékének arányában történik.

36. §24 A kérelmek elbírálására évente négy alkalommal, negyedévente (március, június, szeptember és december hónapban) kerül sor.

VI. Fejezet

Egyéb eseti jelleggel megállapított természetben nyújtott települési támogatások

37. § (1) Az adott pénzbeli ellátás tekintetében a képviselő-testület (hatáskör-átruházás esetén az átruházott hatáskör gyakorlója) döntése alapján egyes pénzbeli ellátások egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújthatóak. Ezek különösen az alábbiak:

a) élelmiszer kifizetése (étkezési utalvány formájában is),

b) tankönyv kifizetése,

c) tüzelő kifizetése, biztosítása (utalvány formájában is),

d) közüzemi díj vagy annak egy részének átvállalása és kifizetése,

e) gyermekintézmények térítési díjának kifizetése.

(2) A pénzbeli ellátások természetbeni ellátási formaként való nyújtása tényéről és indokáról az érintettet az ellátást megállapító határozatban tájékoztatni kell.

(3) A természetben nyújtott ellátás konkrét formájáról, módjáról a képviselő-testület a határozatában dönt.

Szociális tüzelőanyag természetbeni juttatása25

38. § (1) Dombegyház Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete természetbeni szociális célú tüzelőanyag juttatást nyújt annak a rászoruló személynek, aki Dombegyház településen bejelentett lakó-, vagy tartózkodási helyén életvitelszerűen él és e rendeletben meghatározott feltételeknek megfelel.

(2) Szociális célú tüzelőanyag juttatására jogosult az a személy, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 200 %-át, egyedül élő esetén a jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 250 %-át nem haladja meg.

(3) A képviselő-testület rendkívüli méltánylást érdemlő körülmények alapján (krízishelyzet, súlyos betegség, magas gyógyszerköltségek, stb.) a (2) bekezdésben megállapított felső jövedelemhatártól a támogatás megítélése során eltekinthet.

(4) Szociális célú tüzelőanyag juttatásában a (2) és (3) bekezdésekben meghatározott feltételeken túl az részesülhet, aki

a) szociális célú tűzifa juttatás esetén az általa lakott lakás fűtését tűzifa tüzelésére alkalmas fűtőberendezéssel tudja biztosítani.

b) szociális célú szén juttatás esetén az általa lakott lakás fűtését szén tüzelésére alkalmas fűtőberendezéssel tudja biztosítani.

(5) Szociális célú tüzelőanyag természetbeni juttatása iránt igényt az arra rendszeresített nyomtatványon lehet benyújtani, melyhez csatolni kell:

a) jövedelemnyilatkozatot,

b) a jövedelemnyilatkozatban feltüntetett jövedelmekről szóló igazolást,

c) a fűtési módról szóló nyilatkozatot.

(6) A szociális célú tüzelőanyag természetbeni juttatása iránti igényeket a képviselő-testület bírálja el. Az elbírálásnál előnyt élvez az

a) aktív korúak ellátására,

b) időskorúak járadékára,

c) települési támogatásra, különösen lakhatási célú támogatásra jogosult igénylő,

d) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben szabályozott halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család.

(7) Szociális célú tüzelőanyag természetbeni juttatása esetén háztartásonként

a) szociális célú tűzifa juttatás esetén legfeljebb 5 erdei m3 tűzifa,

b) szociális célú szén juttatás esetén legfeljebb 10 q szén juttatható.

(8) Szociális célú tüzelőanyag juttatására háztartásonként 1 fő jogosult.

(9) Az önkormányzat a szociális célú tüzelőanyag juttatására jogosult személyektől ellenszolgáltatást nem kérhet.

(10)26 A szociális tüzelőanyag természetbeni juttatása iránti kérelem a 2. melléklet szerinti nyomtatványon nyújtható be.

Köztemetés

39. §27 (1) Köztemetésként csak a helyben szokásos legolcsóbb temetési módot lehet elrendelni.

(2)28 A Szt. 48. § (3) bekezdés b) pontjában szabályozott esetben a Polgármester a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelező határozat véglegessé válásától számított 30 napon belül benyújtott kérelemre méltányosság címén engedélyezheti a

a) köztemetés költségének részletekben történő törlesztését, ha az eltemettetésre köteles személy

aa) egyedül élő és havi jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300 %-át nem éri el, vagy

ab) családjában az egy főre jutó havi jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 250 %-át nem éri el,

b) a köztemetés költségének 50 %-kal történő csökkentését, ha az eltemettetésre köteles személy

ba) egyedül élő és havi jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 250 %-át nem éri el, vagy

bb) családjában az egy főre jutó havi jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át nem éri el,

c) a köztemetés költségének elengedését, ha az eltemettetésre köteles személy,

ca) egyedül élő és havi jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át nem éri el, vagy

cb) családjában az egy főre jutó havi jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át nem éri el.

VII. Fejezet29

Személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások

40. §30 Dombegyház Nagyközség Önkormányzata az Szt. 57. § (1)-(2) bekezdésében felsorolt személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások közül a következő alapszolgáltatásokat és szakosított ellátásokat a saját fenntartású Gondozási Központ Dombegyház intézménye útján biztosítja:

a) Szociális alapszolgáltatások:

aa) étkeztetés,

ab) házi segítségnyújtás,

ac) családsegítés,

b) A személyes gondoskodás keretébe tartozó szakosított ellátás: ápolást, gondozást nyújtó intézmény (Bentlakásos Idősek Otthona)

41. §31 A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevétele önkéntes. Az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője az intézmény vezetőjénél terjeszti elő kérelmét szóban vagy írásban.

42. §32 (1) A kérelemhez mellékelni kell a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló SzCsM rendelet által meghatározott mellékleteket.

(2) A benyújtott kérelem alapján az intézményvezető dönt a szolgáltatás nyújtásáról vagy a kérelem elutasításáról, amelyről a kérelmezőt tájékoztatja. Az elutasításról és a jogorvoslati lehetőségről a kérelmezőt írásban kell tájékoztatni. Az intézményi ellátás igénybevételének megkezdése előtt az intézményvezető és az ellátást igénybe vevő, illetve törvényes képviselője megállapodást köt a Szoctv. szerinti tartalommal.

(3) Ha az ellátást igénybe vevő, illetve törvényes képviselője az intézmény vezetőjének az ellátás igénybevételéről szóló döntését vitatja, az arról szóló értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a fenntartóhoz, Dombegyház Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületéhez (továbbiakban: Képviselő-testület) fordulhat, amely a kérelem elbírálásáról a soron következő ülésén határozattal dönt.

(4) Az ellátásban részesülő köteles a jogosultság feltételeit érintő lényeges tényekben, családi körülményeiben, jövedelmi és vagyoni viszonyaiban bekövetkezett változást legkésőbb 15 napon belül az intézmény vezetőjének bejelenteni.

(5) Az intézmény vezetője az ellátást igénylő személy soron kívüli elhelyezéséről az SzCsM rendelet szerint dönt. A kérelmező a döntés ellen, annak közlésétől számított 8 napon belül a Képviselő-testülethez fordulhat, amely a kérelem elbírálásáról a soron következő ülésén határozattal dönt.

43. §33 1) Az intézményi jogviszony, ellátás megszűnésére és megszüntetésére a Szt. 100–101. §-ában, valamint 103–104. §-ában foglaltakat, valamint a Gyvt. 37/A. §-ában foglaltakat kell megfelelően alkalmazni. (2) Az intézményvezető köteles külön eljárás nélkül soron kívül biztosítani ellátást annak a személynek, akinek a késedelem életét, testi épségét, továbbá egészséges fizikai és lelki fejlődését veszélyeztetné, feltéve, hogy nincs az elhelyezését, valamint ellátását biztosító hozzátartozó, vagy más személy.

44. §34 (1) Étkeztetés szociális szolgáltatás igénybevételére jogosult, aki:

a) a rá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt beöltötte;

b) krónikus betegségben szenvedő vagy tartós gyógykezelés alatt áll és háziorvosa, egyéb alapszolgáltatás igénybevétele mellett javasolja az étkeztetés biztosítását;

c) részére gondozási szükséglet megállapításra került és háziorvosa egyéb alapszolgáltatás igénybevétele mellett javasolja az étkeztetés biztosítását;

d) fogyatékossági támogatásban, vagy vakok személyi járadékában részesül;

e) pszichiátriai beteg és

ea) gondnokság alatt áll, vagy

eb) korábban szakosított intézményi elhelyezett volt, vagy

ec) tartós, legalább három hónapot meghaladó gyógykezelés alatt áll és ételei elkészítéséhez állandó segítségre szorul;

f) pszichiáter szakorvos szakvéleményével igazolt szenvedélybetegségben szenved;

g) hajléktalan.

(2) Az önkormányzat az étkeztetést

a) a Gondozási Központ intézményeiben igénybe vehető étkezéssel (helyben fogyasztással vagy az étel elvitelével), valamint

b) az étel házhozszállításával biztosítja.

(3) Az étkeztetés nyújtásának konkrét módjáról az intézményi megállapodásban kell rendelkezni.

45. §35 (1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások intézményi térítési díjait a 3. melléklet tartalmazza.

(2) A Bentlakásos Idősek Otthona összes férőhelyére érvényes, egyszeri belépési díj összege 300.000 forint.

(3) A személyi térítési díj megállapítására a Gondozási Központ Dombegyház intézményvezetője jogosult a 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelet által meghatározott módon, illetve az Szt. 114. § (3) szerinti esetben biztosítja az ingyenes ellátást.

VIII. Fejezet

Záró rendelkezések

46. § (1) Jelen rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit azonban 2015. év március 01. napjától kell alkalmazni.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 11/2012. (VI. 29.) számú önkormányzati rendelet.

1. melléklet

A szociálpolitikai kerekasztal tagjai
- fenntartó képviseletében a képviselő-testület 2 tagja,
- 2 fő háziorvos,
- gyermekjóléti szolgálat képviselője,
- családgondozó,
- gondozási központ vezetője,
- védőnő,
- nyugdíjas klub vezetője.

1. függelék36

2. melléklet37

KÉRELEM SZOCIÁLIS CÉLÚ TÜZELŐANYAG JUTTATÁSÁRA

A kérelmező:

neve:

születési neve:

születési hely, idő:

anyja neve:

lakóhely:

kérem, hogy részemre Dombegyház Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és a települési támogatás keretében nyújtott ellátásokról szóló 2/2015. (III. 02.) önkormányzati rendeletének 38. §. alapján szíveskedjenek szociális célú tüzelőanyag természetbeni juttatást megállapítani.
A szociális célú tüzelőanyag természetbeni juttatásra a rendelet szerint azért vagyok jogosult, mert:
A. aktív korúak ellátására (FHT, rendszeres szociális segély) vagyok jogosult, a megállapító határozat száma:…………………….
B. időskorúak járadékára vagyok jogosult, a megállapító határozat száma:……………………..
C. lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatásra (lakhatási támogatásra) vagyok jogosult, a megállapító határozat száma:…………………..
D. halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelek, a megállapító határozat száma:……………….
E. Jövedelmi viszonyaimra tekintettel, mert az egy főre eső jövedelem nem haladja meg:
- egyedül élő esetén a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 250 %-át, mert ……………………. Ft/hó/fő,
- családban élő esetén a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át, mert ………………….. Ft/hó/fő.
A kérelmezővel közös háztartásban élők száma: ………….. fő.
A kérelmezővel közös háztartásban élők személyi adatai:

Név

Szül. hely, idő

Anyja neve

Rokonsági fok

Jövedelmi adatok:

A jövedelem típusa

Kérelmező

Házastárs
(élettárs)

Munkaviszonyból, más foglalkoztatási jogviszonyból származó

Társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, ill. szellemi és más önálló tev-ből származó

Alkalmi munkavégzésből származó

Táppénz, gyermekgondozási támogatások

Nyugellátás, egyéb nyugdíjszerű rendszeres szoc. ellátások

Önkormányzat és munkaügyi szervek által folyósított ell.

Egyéb jövedelem

Összes jövedelem

Tudomásul veszem, hogy a kérelmemben közölt jövedelmi adatok valódiságát a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. 10. § (7) bek. alapján a szociális hatáskört gyakorló szerv – az állami adóhatóság illetékes igazgatósága útján, valamint a Kincstár által vezetett egységes szociális nyilvántartásban szereplő adatok alapján – ellenőrizheti.
Hozzájárulok a kérelmemben szereplő adatoknak a szociális igazgatási eljárás során történő felhasználásához.
Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a fenti adatok a valóságnak megfelelnek, a lakásom széntüzelésű / fatüzelésű tüzelőberendezéssel fűthető (a megfelelő tüzelőberendezés aláhúzandó) amelyet aláírásommal igazolok.
Dombegyház, 20.... ………………………………………..
………………………………………………..
kérelmező aláírása
- az A,B,C,D pontok szerinti jogosultsági igény esetén a jogosultságot igazoló dokumentum másolati példánya, ha az nem tartható nyilván a hivatal nyilvántartásában,
- jövedelemigazolások

3. melléklet38

A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások intézményi térítési díjai

1. Bentlakásos Idősek Otthona intézményi térítési díj napi összege 2.600,- Ft

2. Étkeztetés (szociális) intézményi térítési díj összege: 425,-Ft+ÁFA=540,-Ft/étkezési nap

3. Házi gondozás óradíja 0,- Ft

4. Ebéd kiszállítás díja 0,- Ft

1

A 4. § a Dombegyház Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

2

A 7. § (2) bekezdését a Dombegyház Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelete 11. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

3

A 7. § (3) bekezdését a Dombegyház Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelete 11. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

4

A 15. § (1) bekezdését a Dombegyház Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelete 11. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

5

Módosította az 5 /2015. (VII.02) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2015. július 3-tól.

6

A 16. §-t a Dombegyház Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelete 11. § c) pontja hatályon kívül helyezte.

7

A 17. §-t a Dombegyház Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelete 11. § c) pontja hatályon kívül helyezte.

8

Beiktatta az 5/2015. (VII.02) önkormányzati rendelet 2. §. Hatályos: 2015. július 3-tól.

9

A 19. §-t a Dombegyház Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelete 11. § d) pontja hatályon kívül helyezte.

10

Hatályon kívül helyezte az 5/2015. (VII.02) önkormányzati rendelet 7. §. (2) bekezdés a) pontja. Hatálytalan: 2015. július 3-tól

11

Beiktatta az 5/2015. (VII.02) önkormányzati rendelet 3. §. Hatályos: 2015. július 3-tól.

12

Beiktatta az 5/2015. (VII.02) önkormányzati rendelet 4. §. Hatályos: 2015. július 3-tól

13

Módosította az 1/2017.(I.27.) önkormányzati rendelet 1.§. Hatályos: 2017. január 28-tól.

14

Hatályon kívül helyezte az 1/2017.(I.27.) önkormányzati rendelet 4.§. (2) bekezdése. Hatálytalan: 2017. január 28-tól.

15

Módosította az 1/2017.(I.27.) önkormányzati rendelet 2.§. Hatályos: 2017. január 28-tól.

16

Hatályon kívül helyezte az 5/2015. (VII.02) önkormányzati rendelet 7. §. (2) bekezdés b) pontja. Hatálytalan: 2015. július 3-tól

17

Módosította a 4/2016. (IV.08.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2016. április 9-től

18

Módosította az 1/2017.(I.27.) önkormányzati rendelet 3.§. Hatályos: 2017. január 28-tól.

19

Módosította a 8/2015. (VIII.31.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2015. szeptember 1-től

20

Módosította az 5 /2015. (VII.02) önkormányzati rendelet 6. §. Hatályos: 2015. július 3-tól

21

Az alcímet és a 30/A. §-t. beiktatta a 3/2016. (III.25.) önkormányzati rendelet 3.§. Hatályos: 2016. március 26-tól.

22

Hatályon kívül helyezte a 3/2016. (III.25.) önkormányzati rendelet 4.§. (2) bekezdés a) pontja. Hatálytalan: 2016. március 26-tól.

23

Módosította a 3/2016. (III.25.) önkormányzati rendelet 1.§. Hatályos: 2016. március 26-tól.

24

Módosította a 3/2016. (III.25.) önkormányzati rendelet 2.§. Hatályos: 2016. március 26-tól.

25

A címet és a 38.§-t módosította a 13/2019. (XII.06.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2019. december 7-től.

26

A 38. § (10) bekezdését a Dombegyház Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelete 3. §-a iktatta be.

27

Módosította az 5 /2015. (VII.02) önkormányzati rendelet 7. §. Hatályos: 2015. július 3-tól

28

A 39. § (2) bekezdése a Dombegyház Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

29

A VII. Fejezet címe a Dombegyház Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

30

A 40. § a Dombegyház Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

31

A 41. § a Dombegyház Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

32

A 42. § a Dombegyház Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

33

A 43. § a Dombegyház Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.

34

A 44. § a Dombegyház Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.

35

A 45. § a Dombegyház Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg.

36

Az 1. melléklet 1. függeléket a Dombegyház Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelete 11. § i) pontja hatályon kívül helyezte.

37

A 2. mellékletet a Dombegyház Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelete 10. § (1) bekezdése iktatta be.

38

A 3. mellékletet a Dombegyház Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelete 10. § (2) bekezdése iktatta be.