Dombegyház Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (III. 24.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 07. 01- 2025. 07. 01Dombegyház Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (VI. 27.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (III. 24.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] Dombegyház Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete tiszteletben tartja a helyi választópolgárok önkormányzáshoz való jogát, amelyet a választópolgárok közössége demokratikus választáson leadott szavazata alapján, a település egészéért vállalt felelősséggel, közvetett módon gyakorol. A helyi közügyek intézésének, azaz a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásának, illetve a helyi hatalom önkormányzati típusú gyakorlásának szervezeti és működési kereteit - az Alaptörvénybe foglalt államcélok megvalósításának követelményével, valamint a jogszabályokban meghatározott jogaival és kötelezettségeivel összhangban -, az önkormányzati jogok kiteljesítése, a demokratikus működés feltételeinek megteremtése, a település önfenntartó képességének biztosítása és a helyi közösség öngondoskodásra való képességének erősítése érdekében állapítja meg.
[2] Dombegyház Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
1. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (III.24.) önkormányzati rendelet 1. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Az önkormányzat működési területe: az önkormányzathoz tartozó közigazgatási terület. A képviselő-testület hivatalának teendőit a Kevermesi Közös Önkormányzati Hivatal Dombegyházi Kirendeltsége (továbbiakban: Kirendeltség) látja el.”
2. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (III.24.) önkormányzati rendelet 2. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:
„(7) Az önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.dombegyhaz.hu”
3. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (III.24.) önkormányzati rendelet 7. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(8) A képviselő-testület üléseit általában minden hónap utolsó hetének csütörtöki napján, 15 órai kezdettel tartja. Az ülés helyszíne: Az önkormányzat székhelyének tanácskozóterme, 5836 Dombegyház, Tavasz utca 5.”
(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (III.24.) önkormányzati rendelet 7. § (11) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(11) A meghívónak tartalmaznia kell: a testületi ülések időpontját, helyét és napirendjét, a napirendi pontok előadóját. A meghívót a polgármester írja alá. A meghívót a Kirendeltség hirdetőtábláján ki kell függeszteni és az önkormányzat honlapján és média felületein megjelentetni azzal, hogy a napirend anyagait – az adatvédelmi szabályok betartásával – meg lehet tekinteni a Kirendeltségen.”
(3) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (III.24.) önkormányzati rendelet 7. § (15) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(15) A közmeghallgatást igénylő napirendeket tárgyaló ülések időpontját, helyét legalább 5 nappal az ülés előtt a Kirendeltség hirdetőtábláján kifüggeszteni, valamint hangosbemondón keresztül kihirdetni.”
4. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (III.24.) önkormányzati rendelet 10. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Előterjesztést nyújthat be a polgármester, a képviselő-testület bizottsága, a települési képviselő vagy a Kirendeltség.”
5. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (III.24.) önkormányzati rendelet 13. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
„(3) Az önkormányzati képviselő a döntéshozatal előtt köteles bejelenteni a személyes érintettséget az Mötv. 49. § szabályai szerint. Amennyiben a személyesen érintett képviselő az erről szóló bejelentést elmulasztja, akkor a képviselő-testület minősített többséggel hozott döntése alapján
a) szavazást meg lehet ismételni,
b) ugyanazon képviselő többszöri kötelezettségszegése esetén összeférhetetlenségi eljárás indítható;”
6. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (III.24.) önkormányzati rendelet 14. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A testületi határozatokról a Kirendeltség sorszámozott és határidős nyilvántartást vezet, melyről a jegyző gondoskodik.”
7. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (III.24.) önkormányzati rendelet 18. § (3) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az önkormányzati rendeletek előkészítése, során széleskörű elemzésből kell kiindulni. Ennek elsődleges forrásai:)
8. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (III.24.) önkormányzati rendelet 20. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az önkormányzati rendelet aKirendeltség hirdetőtábláján való elhelyezéssel kerül kihirdetésre. A rendeletet a település lakossága a könyvtárban és a Nemzeti Jogszabálytár honlapján is megtekintheti. Hatályba lépésének időpontját úgy kell meghatározni, hogy elegendő idő legyen a jogszabály alkalmazására való felkészülésre. A rendeletek kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.”
9. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (III.24.) önkormányzati rendelet 21. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) Az önkormányzati képviselő jogi képviselőként nem járhat el és perbeli képviseletet – a törvényes képviselet kivételével – nem láthat el önkormányzattal, annak intézményével, illetve a Kirendeltséggel szemben.”
10. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (III.24.) önkormányzati rendelet 23. § (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(10) A bizottság működésének ügyviteli feladatait a Kirendeltség látja el. A bizottság üléseiről jegyzőkönyvet 15 napon belül kell elkészíteni, melyről a jegyző gondoskodik. A jegyzőkönyvet a jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. Együttes bizottsági ülések jegyzőkönyvét a két bizottság elnöke és a bizottságok egy-egy tagja írja alá. A jegyző köteles kijelölni a Kirendeltség részéről egy jegyzőkönyvvezetőt.”
(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (III.24.) önkormányzati rendelet 23. § (12) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(12) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos teendőket az ügyrendi bizottság látja el. A képviselő-testület tagjainak vagyonnyilatkozatait a jegyzőnél kell tartani 5 évig, majd azt követően az érintetteknek vissza kell adni. ”
11. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (III.24.) önkormányzati rendelet 24. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) A polgármester az önkormányzati, valamint az államigazgatási feladatait, hatásköreit a Kirendeltség közreműködésével látja el.”
12. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (III.24.) önkormányzati rendelet 25. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) Az alpolgármester fogadóórát tart a Kirendeltség tanácskozótermében, ennek időpontját az 5. melléklet tartalmazza.”
13. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (III.24.) önkormányzati rendelet 26/C. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
„(1a) Az önkormányzata vonatkozásában a jelen rendeletben meghatározott jegyzői feladatokat az aljegyző látja el. ”
14. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (III.24.) önkormányzati rendelet 27. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
„(3) Az önkormányzat iratkezelését a Kirendeltség látja el. A Kevermesi Közös Önkormányzati Hivatal iratkezelési szabályzatának hatálya kiterjed az önkormányzatra is.”
15. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (III.24.) önkormányzati rendelet 30. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörről szóló tájékoztatót vagy meghívót a Kirendeltség hirdetőtábláján ki kell függeszteni és az önkormányzat honlapján és média felületein megjelentetni legalább a közmeghallgatás tervezett időpontja előtt 5 nappal.”
16. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (III.24.) önkormányzati rendelet 31. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„31. § A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében – az állampolgárok és társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása céljából – községi gyűlést hívhat össze. A gyűlést a polgármester vezeti, melyre meg kell hívni a képviselőt, a jegyzőt, a Kirendeltség belső szervezeti egységeinek vezetőit. Az ülés meghívójára, jegyzőkönyvére ugyanaz a kötelezettség vonatkozik, mint a közmeghallgatásnál.”
17. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (III.24.) önkormányzati rendelet 34. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Az önkormányzati gazdálkodással kapcsolatos feladatokat a jogszabályi előírások alapján a Kirendeltség látja el.”
18. § Ez a rendelet 2025. július 1-jén lép hatályba.