Okány Község Képviselő-testületének 3/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelete

az egyes szociális ellátásokról

Hatályos: 2016. 09. 02- 2017. 02. 02


Okány Község Önkormányzat Képviselő-testületének
3/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelete

az egyes szociális ellátásokról[1]



Okány Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. III. törvény 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. Fejezet


ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


1. §


(1) E rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő, a szociális rászorultságtól függő, pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti kereteit, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.


(2) A rendelet hatálya Okány község közigazgatási területére, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Tv.) 3. § (1) – (3) bekezdésében meghatározott személyekre terjed ki.


(3) E rendelet alkalmazásában:

a) lakcím: a bejelentett lakó- vagy tartózkodási hely, melyre a személyi adat- és
lakcímnyilvántartás adatai irányadók;

b) lakóhely: a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény szerint, annak a lakásnak a címe, amelyben a polgár él;

c) tartózkodási hely: a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény szerint, annak a lakásnak a címe, ahol a polgár – lakóhelye végleges elhagyásának szándéka nélkül – három hónapnál hosszabb ideig tartózkodik;

d) hozzátartozó: a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 8:1. § (1) bekezdés 2. pont szerint, a közeli hozzátartozó, az élettárs, az egyeneságbeli rokon házastársa, a
házastárs egyeneságbeli rokona és testvére, és a testvér házastársa;

e) közeli hozzátartozó: a házastárs, az egyeneságbeli rokon, az örökbefogadott,
a mostoha- és a nevelt gyermek, az örökbefogadó-, a mostoha- és a nevelőszülő és a testvér.

f) vagyon: az a hasznosítható ingatlan, jármű, továbbá vagyoni értékű jog, amelynek

fa) külön-külön számított forgalmi értéke, illetőleg összege az öregségi nyugdíj
mindenkori legkisebb összegének a harmincszorosát, vagy

fb) együttes forgalmi értéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a nyolcvanszorosát meghaladja,

azzal, hogy a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások
jogosultsági feltételeinek vizsgálatánál nem minősül vagyonnak az az ingatlan, amelyben az érintett személy életvitelszerűen lakik, az a vagyoni értékű jog, amely az általa lakott
ingatlanon áll fenn, továbbá a mozgáskorlátozottságra tekintettel fenntartott
gépjármű;


(4) A (3) bekezdésben nem szabályozott fogalmak tekintetében a Tv. 4. § rendelkezései az irányadók.


II. Fejezet


ELJÁRÁSI SZABÁLYOK


2. §


(1) Az ellátásra való jogosultság megállapítására irányuló eljárás kérelemre indul, kivéve a hivatalból megállapított rendkívüli települési támogatást.


(2) A szociális ellátás iránti kérelmet a 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet mellékleteiben foglalt formanyomtatványon az Okányi Közös Önkormányzati Hivatalban lehet benyújtani. Az ellátás iránti kérelemhez csatolni kell a jövedelemnyilatkozatot és jövedelemigazolást, valamint az e rendeletben, illetve a vonatkozó jogszabályokban meghatározott egyéb
igazolásokat.


(3) A jövedelem számításánál irányadó időszak tekintetében a Tv. 10. §-ában foglalt eljárási szabályokat kell alkalmazni.


(4) A szociális ellátás iránti kérelemben és jövedelemnyilatkozatban szereplő adatok valódisága környezettanulmány készítésével vizsgálható. Vitatott esetben a Tv. 10. § (6) bekezdésben foglaltak szerint kell eljárni.


(5) A Polgármester és a Bizottság önkormányzati hatósági jogkörben hozott döntése ellen a Képviselő-testülethez címzett illetékmentes fellebbezéssel lehet élni.


(6) A pénzbeli szociális ellátások folyósítása a 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet előírásai szerint történik azzal, hogy a havi rendszerességgel nyújtott települési támogatást utólag, minden hónap 5. napjáig, az eseti ellátásokat a megállapítást követő 15 napon belül kell folyósítani.


(7) A rendszeres ellátásra való jogosultságot meg kell szüntetni, ha:

a) a jogosultság feltételei már nem állnak fenn, vagy jogosultságot kizáró körülmény
következett be,

b) a jogosult azt kéri,

c) a jogosult meghalt,

d) az e rendeletben meghatározott egyéb okból.


(8) A (7) bekezdés szerinti megszüntetés időpontja a megszüntetésre okot adó körülmény bekövetkezése hónapjának utolsó napja.


(9) A jogosult által lakott lakáshoz kapcsolódó rendszeres ellátásra való jogosultságot – a (7) bekezdés szerinti eseteken kívül – meg kell szüntetni abban az esetben is, ha a jogosult a támogatással érintett lakásból elköltözött.


Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése


3. §


(1) A Tv. 17. §-ban szabályozottaknak megfelelően a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevett ellátást az igénybevevő köteles visszafizetni.

(2) Ha a rendszeres ellátásra való jogosultság az (1) bekezdés alapján szűnt meg, a jogosult a döntés jogerőre emelkedésétől számított egy évig, rosszhiszemű igénybevétel esetén két évig nem jogosult a megszüntetettel azonos típusú rendszeres ellátásra.


(3) Indokolt esetben, amennyiben a visszafizetés a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyezteti, a Bizottság a visszafizetésre kötelezett összeget méltányosságból

a) elengedheti vagy

b) csökkentheti.


(4) Kérelemre a visszafizetésre részletfizetés is engedélyezhető, a részletfizetés időtartama azonban nem lehet hosszabb, mint az ellátás jogosulatlan igénybevételének időtartama.


Adatkezelés


4. §


(1) A jegyző a szociális ellátásra való jogosultság megállapítása, az ellátás biztosítása, fenntartása és megszüntetése céljából a Tv. 18-19. §-ban foglaltaknak megfelelően országos és helyi nyilvántartást vezet.


(2) A szociális ellátásban részesülő a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozását a változás bekövetkeztétől számított 15 napon belül köteles az Önkormányzatnak bejelenteni.


III. Fejezet


SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK


1. Települési támogatás


5. §


(1) A települési támogatás formái:

a) rendkívüli települési támogatás,

b) temetési költségekhez való hozzájárulás,

c) havi rendszerességgel nyújtott lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatás,

d)[2]első lakás megszerzéséhez támogatás,

e)[3] Bursa Hungarica ösztöndíj,

f)[4]Arany János Tehetséggondozó Program,

g)[5] beteg gyermekek rendszeres települési támogatása.


(2) Okány Község Önkormányzat Képviselő-testülete Településügyi Bizottsága (továbbiakban: Bizottság) a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személy részére rendkívüli települési támogatást állapíthat meg.


(3) Létfenntartási gondnak kell tekinteni, ha a kérelmező megélhetése valamely előre nem látható esemény bekövetkezése okán igazolt módon veszélyeztetve van, vagy alkalmi többletkiadása keletkezik.


(4) Rendkívüli települési támogatás megállapítására okot adó, létfenntartást veszélyeztető élethelyzetek különösen:

a) krónikus vagy hosszantartó betegségből eredő jövedelem-kiesés vagy  többletkiadás;

b) társadalombiztosítás által nem vagy csak részben támogatott egészségügyi szolgáltatás  igénybevétele;

c) alkalmanként keletkező vagy önhibáján kívüli többletkiadások (pl.: tüzelővásárlás,
várandósság, baleset);

d) elemi kár (tűz, robbanás, földrengés, árvíz és belvíz).

e) egyéb különösen méltánylást érdemlő esetek.


(5) Rendkívüli települési támogatásban – kivéve a temetési költségekhez való hozzájárulásként megállapított települési támogatást - az a személy részesíthető, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg

a) családban élő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át,

b) egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, és

  c) akinek háztartása egyik tagjának sincs vagyona.


(6) A rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból is megállapítható.


(7) A  települési rendkívüli támogatás megállapítható:

a) pénzbeli támogatásként;

b) pénzbeli támogatásként utólagos elszámolási kötelezettséggel;

c) természetbeni ellátásként (így különösen élelmiszer, ruházat, tisztálkodó szerek, tűzifa).


(8) A rendkívüli települési támogatás mértéke - a temetési költségekhez való hozzájárulásként megállapított települési támogatás kivételével - esetenként és személyenként nem lehet kevesebb 2.000 Ft-nál és nem haladhatja meg a 10.000 Ft-ot.


(9)[6] Különös méltánylást érdemlő esetben (különösen: elemi kár, haláleset, hosszan tartó súlyos betegség miatti kereset kiesés, magas gyógyszerköltség) a kérelmező jövedelmére illetve vagyonára tekintet nélkül méltányossági rendkívüli települési támogatásban részesíthető. A méltányosságból adott rendkívüli települési támogatás összege a 30.000 Ft-ot nem haladhatja meg.


(10) [7]A Képviselő-testület az okányi általános iskola minden olyan tanulójának, aki nem részesül ingyenes tankönyvellátásban, évente egy alkalommal maximum 5.000,-Ft összegű rendkívüli települési támogatást nyújthat.


(11) [8]A Képviselő-testület minden okányi állandó lakcímmel rendelkező középiskolai tanuló részére évente, kérelemre 5000,-Ft összegű rendkívüli települési támogatást biztosíthat.


(12)[9]A kérelem benyújtásának határideje minden év október 15, melyhez csatolni kell az iskolalátogatási bizonyítványt.


(13) [10]A támogatást a szülő részére készpénzben kell kifizetni.

(14) [11]Azon okányi lakóhelyű – alapfokú művészetoktatásban részt vevő – tanulók tandíjának megfizetését, akiknek családjában az egy főre eső jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj 500 %-át nem haladja meg, az önkormányzat átvállalja.


(15)[12] Az ellátás megállapítása kérelemre és egy tanévre történik.


(16)[13] A képviselő-testület évente egy alkalommal minden Okányban lakóhellyel rendelkező személyt támogatásban részesít, melynek formáját és mértékét az adott év költségvetésének függvényében állapítja meg.


6. §


(1) Települési támogatás címén a Polgármester a temetési költségekhez való hozzájárulást nyújthat az eltemettető részére jövedelemre való tekintet nélkül.


(2) A temetési költségekhez való hozzájárulásként megállapított települési támogatás összege 15.000,-Ft.


(3) A temetési költségekhez való hozzájárulás iránti kérelmet a halálesetet követő 3 hónapon belül lehet benyújtani.


(4)  A temetési költségekre tekintettel igényelt települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről - a kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére - kiállított számla másolatát.


(5) [14]Okány Község Önkormányzata minden okányi lakóhelyű elhunyt személy iránti kegyeletét – akit az okányi köztemetőben helyeznek örök nyugalomra – egy 3000,-Ft értékű sírcsokorral fejezi ki.


7. §


(1) A Polgármester lakhatási támogatásra való jogosultságot állapít meg a szociálisan rászoruló személyek részére a háztartásuk tagjai által lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez.


(2) Lakhatási támogatás a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, és a szemétszállítás díjának költségeihez nyújtható.


(3) A lakhatási támogatás kérelemre állapítható meg, melyhez csatolni kell az ingatlannak – a kérelem beadását megelőző – 3 hónapi közüzemi számláit.


(4) A lakhatási támogatásra jogosult az a személy,

a) aki a kérelemben megjelölt lakásban bejelentett lakcímmel rendelkezik, abban
életvitelszerűen lakik, és annak tulajdonosa vagy bérlője,  

b) akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, és

c) akinek háztartása egyik tagjának sincs vagyona.


(5) Nem jogosult lakhatási támogatásra, aki lakásfenntartási támogatásban részesül.


(6) Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.


(7) Fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol

a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,

b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,

c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,

d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,

e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.


  (8) Ha a háztartásban

a) (6) bekezdés a)-c) pontja szerinti személy magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül,

b) (6) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti személyre tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak,

c) gyermekét egyedülállóként nevelő szülő - ideértve a gyámot és a nevelőszülőt – él,
a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.


(9) A lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség 400,-Ft.


(10) Az elismert lakásnagyság

a) ha a háztartásban egy személy lakik 35 nm,

b) ha a háztartásban két személy lakik 45 nm,

c) ha a háztartásban három személy lakik 55 nm,

d) ha a háztartásban négy személy lakik 65 nm,

e) ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 nm,

de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.


(11) A lakhatási támogatás egy hónapra jutó összege

a) a lakásfenntartás elismert havi költségének 30 %-a, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50 %-át,

b) a lakásfenntartás elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a
továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem az a) pont szerinti mértéket meghaladja,

de nem lehet kevesebb, mint 2500 forint, azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.


(12) A (11) bekezdés b) pontja szerinti TM kiszámítása a következő módon történik:

 
TM = 0,3-

 J-0,5 NYM
─────

 
x 0,15,


 NYM


ahol a J a jogosult háztartásában egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmet, az NYM pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét jelöli. A TM-et századra kerekítve kell meghatározni.


(13) A lakhatási támogatásra való jogosultság a kérelem benyújtása hónapjának első napjától egy év időtartamra kerül megállapításra.


(14) A lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.


(15) A lakhatási támogatás üresen álló, életvitelszerűen nem lakott lakóingatlanra nem állapítható meg.


(16) A (14) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.


(17) A  lakhatási támogatás megállapítható:

a) pénzbeli támogatásként;

b) közüzemi szolgáltatási díjhoz történő hozzájárulásként.


 

 7/A. §[15]


(1) A Képviselő-testület a lakáshoz jutás esélyeinek javítása érdekében az első lakás megszerzéséhez (építés, vásárlás) a fiatal házasoknak, közjegyző által hitelesített élettársi kapcsolatban élő fiatal pároknak, valamint gyermeküket egyedül nevelőknek (továbbiakban: kérelmezők) visszatérítendő, vissza nem térítendő (vagy mindkettő) kamatmentes anyagi támogatást nyújthat.


(2) Nem adható lakástámogatás:           

a) akiknek egy főre eső nettó jövedelmük átlaga az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének tízszeresét meghaladja,

b) akik már részesültek helyi lakástámogatásban,

c) akik az igénylés időpontjában lakástulajdonnal rendelkeznek, figyelmen kívül hagyva azt a résztulajdont, amely a másik résztulajdonos által lakott állapotú,

d) akik a lakástámogatásra irányuló kérelmükben a támogatás odaítélését befolyásoló valótlan adatokat tüntettek fel,

e) akik saját hibájukból leromlott, lakhatatlan állapotban lévő lakóingatlanban laknak,

f) komfort nélküli (fűtés, fürdőszoba) lakás vagy családi ház vásárlására.

g) aki az igénylés időpontjában Okány községben legalább 2 éve állandó lakcímmel nem rendelkezik.


(3) Arra a lakásra vagy családi házra adható támogatás, amely 10 évig jelentősebb felújítás nélkül lakható állapotban van, s erről a műszaki csoport szakvéleményt ad.


(4) Azonos feltételek fennállása esetén előnyben részesülnek azok a kérelmezők:

a) akiknél az 1 főre eső jövedelem alacsonyabb,

b) akik háztartásukban 3 vagy több gyermeket nevelnek,

c) akik fiatal házasok.

7/B. §[16]


(1) A támogatás összege lakásvásárlás esetén legfeljebb 100.000.-Ft vissza nem térítendő támogatás, további legfeljebb 100.000,-Ft visszatérítendő kamatmentes hitel, lakásépítés esetében legfeljebb 300.000,-Ft vissza nem térítendő támogatás lehet.


(2) A visszatérítendő lakástámogatás visszafizetésének leghosszabb határideje 5 év. A részlet fizetése minden hónap 10. napjáig esedékes. Az első részlet esedékessége a támogatás folyósítását követő második hónap.


(3) A Településügyi Bizottság (továbbiakban: Bizottság) engedélyezheti a törlesztés megkezdésének legfeljebb 1 évvel való elhalasztását. Ez a lehetőség - amennyiben az 5 éves határidő még nem telt le - a kérelmezőt utólag is megilleti. Engedélyezés esetében a 7/A. § (3) bekezdésében meghatározott határidő 1 évvel meghosszabbodik.


7/C. §[17]


(1) A támogatásra irányuló igényléshez mellékelni kell:     

a) házassági anyakönyvi kivonat vagy közjegyző által hitelesített élettársi kapcsolat igazolásának másolatát,

b) új építés esetén az építési engedélyt vagy annak másolatát,

c) magánszemélyek közötti ingatlanforgalomra vonatkozó jogügyletről a szerződés vagy előszerződés hiteles másolatát,

d) a kérelmezők nyilatkozatát arról, hogy Okány községben – a kérelem benyújtását megelőzően – lakástulajdonnal rendelkeztek-e.


(2) A támogatásról határozat készül, amelyben rögzíteni kell:

a) lakóházvásárlás esetén a fiatal házasok és élettársak a szerződés napjától számított - legkésőbb - egy éven belül kötelesek bemutatni a telekkönyvi bejegyzésről szóló határozatot,

b) építés esetén a szerződés napjától számított - legkésőbb - három éven belül kötelesek bemutatni a használatbavételi engedélyt.


(3) A támogatás összegének erejéig az ingatlan-nyilvántartásba jelzálogjogot, s annak biztosítására elidegenítési és terhelési tilalmat kell bejegyeztetni, visszatérítendő kamatmentes támogatás esetén a visszafizetés határidejének lejártáig, vissza nem térítendő támogatás esetén 5 évre, mely tilalom alól felmentést a Polgármester adhat.


(4) A támogatás azonnal felmondásra kerül, napi kamatozásúvá válik, amit adók módjára be kell hajtani, ha a támogatottak:

a)nem tesznek eleget a 7/C. § (2) bekezdésében foglaltaknak,

b) visszatérítendő támogatás esetén háromhavi törlesztő részlettel hátralékosok,

c) a támogatást nem az adott célra használják fel,

d) a támogatáshoz megtévesztő módon jutottak, s a támogatás odaítélésétől öt év még nem telt el.


(5) Az előkészítéssel és végrehajtással kapcsolatos teendők a Jegyző feladatát képezik.


7/D. §[18]

Bursa Hungarica ösztöndíj


(1) A képviselő-testület – ha döntése alapján az önkormányzat csatlakozott a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat adott évi fordulójához – Bursa Hungarica ösztöndíjban (továbbiakban: ösztöndíj) részesítheti azt az okányi lakóhellyel rendelkező, szociálisan rászoruló pályázót, aki megfelel az ösztöndíjrendszer adott évre meghirdetett Általános Szerződési Feltételeiben foglaltaknak.


(2) Szociálisan rászoruló az a személy, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegének 150 %-át, egyedül nevelő szülő esetében az öregségi nyugdíjminimum összegének 200 %-át.


(3) Az „A” és „B” típusú ösztöndíj elnyerése érdekében az önkormányzat (azonos időben) pályázatot tesz közzé, amely tartalmazza a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat adott évi fordulójának Általános Szerződési Feltételeiben (továbbiakban: szerződési dokumentum) meghatározott szempontokat.


(4) Az ösztöndíj elnyerése érdekében az igénylő a pályázati kiírásban meghatározott
formanyomtatványon és határidőig köteles pályázatát írásban benyújtani, amelyhez csatolni kell a pályázati kiírásban meghatározott igazolásokat, nyilatkozatokat.


(5) A hatáskör gyakorlója dönt az ösztöndíjra való jogosultság megállapításáról vagy elutasításáról, illetve az ösztöndíj összegéről, és a továbbiakban a szerződési dokumentumban meghatározott módon jár el. A pályázó a döntés ellen fellebbezéssel nem élhet.


(6) Az ösztöndíj havi összege: 5.000,- Ft.


(7) Az ösztöndíj időtartama

a) „A” típusú ösztöndíj esetén: 10 hónap, azaz két egymást követő tanulmányi félév,

b) „B” típusú ösztöndíj esetén: 3x10 hónap, azaz hat egymást követő tanulmányi félév.


(8) Az önkormányzat a megállapított ösztöndíjak összegét félévente előre, egyösszegben átutalja a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer bankszámlájára.


(9) A támogatásnak az ösztöndíjas számlájára történő utalásáról az illetékes minisztérium gondoskodik. 


(10)  Megszűnik az ösztöndíjra való jogosultság, ha

a) az ösztöndíjas elköltözik az önkormányzat illetékességi területéről,

b) az ösztöndíj folyósításának időtartama alatt a folyósítás feltételeinek nem felel meg,

c) „B” típusú pályázat esetén: az ösztöndíjas szociális rászorultsága már nem áll fenn. E körülményt az önkormányzat évente egyszer felülvizsgálja. Amennyiben a felülvizsgálat során az ösztöndíjas a kért igazolásokat nem bocsátja rendelkezésre, vagy az együttműködést megtagadja, a szociális rászorultság megszűnését vélelmezni kell.


(11) Az a)-c) pont szerinti megszüntetésre a döntés meghozatalát követő tanulmányi félévtől kerül sor.


(12) Szünetel az ösztöndíj folyósítása – a folyósítás határidejének módosulása nélkül – azokra a tanulmányi hónapokra, amikor az ösztöndíjas hallgatói jogviszonya szünetel.


(13) Az ösztöndíjas 15 napon belül köteles bejelenteni felsőfokú tanulmányainak szüneteltetését/befejezését, továbbá ha tanulmányait már felsőoktatási intézményben folytatja, valamint elköltözését. Amennyiben ez utóbbi kötelezettségének nem tesz eleget, a jogosulatlanul felvett ösztöndíj visszafizetésére kötelezhető.



7/E. §[19]

Arany János Tehetséggondozó Program


(1)  A Képviselő-testület az általa az Arany János Tehetséggondozó Programba delegált okányi lakóhellyel rendelkező, az Arany János Tehetséggondozó Program meghirdetésének évében 8. évfolyamon tanuló részére pénzbeli szociális támogatást állapít meg.


(2) Az ösztöndíjat elsősorban az a hátrányos helyzetű tanuló kaphatja, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 200 %-át és tanulmányi eredménye alapján jó esélye van az Arany János Tehetséggondozó program eredményes elvégzésére és felsőfokú tanulmányok folytatására.


(3) Az elbírálás során előnyt élvez az a pályázó, aki

a) rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult,

b) árva vagy félárva,

c) családjában az eltartottak száma három vagy annál több,

d) gyermeket szülője egyedül neveli,

e) eltartója, szülője munkanélküli.


(4) Az (1) bekezdés alapján megállapított pénzbeli támogatás összege tanulónként, maximum 5 tanévre, tanévenként 10 hónapra havi 5.000,- Ft.


(5) A támogatás iránti kérelmet a tanuló törvényes képviselője, vagy a nagykorú tanuló nyújthatja be az Arany János Tehetséggondozó Programba történő jelentkezéssel egyidejűleg, a felhívást közzétevő szervezet által meghatározott határidőn belül, de legkésőbb a következő tanévet megelőző év november 20-ig nyújthatja be a Képviselő-testülethez.


(6) A Képviselő-testület által megállapított támogatás összege abban az esetben kerül folyósításra a tanuló nevére szóló bankszámlára havi rendszerességgel, amennyiben a tanuló ténylegesen megkezdte tanulmányait az általa megjelölt középiskolában, az Arany János Tehetséggondozó Program szerint folyó oktatásban, és annak igazolását hitelt érdemlően megteszi. 


(7) A támogatás annak a hónapnak a végéig illeti meg a tanulót, amelyben a tanulmányait az Arany János Tehetséggondozó Program szerint folytatja abban a középiskolában, amelybe felvételt nyert.


(8) A támogatott a jogosulatlanul igénybe vett támogatás teljes összegét, a jogosultság megszűnését követő 30 napon belül köteles az önkormányzat részére visszafizetni.


(9) A Képviselő-testület a tanuló támogatásra való jogosultságát köteles tanévenként felülvizsgálni.


7/F. §[20]


(1) A Településügyi Bizottság rendszeres települési támogatást adhat annak a gyermeknek az általános iskolai tanulmányainak befejezéséig – függetlenül a család jövedelmi viszonyaitól –, aki betegségére való tekintettel diétás étkezésre szorul, illetve az intézményi étkezést nem, vagy csak korlátozottan tudja igénybe venni.


(2) A kérelemhez csatolni kell a szakorvos arra vonatkozó szakvéleményét, hogy a gyermek diétás étkeztetése betegsége miatt indokolt.


(3) A rendszeres települési támogatás a kérelem beadását követő hó 1. napjától kerül megállapításra.


(4) A támogatás összege havi 3000 Ft, mely a törvényes képviselő részére kerül kifizetésre.


(5) A Településügyi Bizottság a rendszeres települési támogatásra való jogosultságot évente felülvizsgálja.


(6) A támogatásban részesülő haladéktalanul köteles bejelenteni, ha a jogosultsági feltételekben változás következik be, amennyiben e kötelezettségének nem tesz eleget a jogosulatlanul igénybe vett támogatást vissza kell fizetni.


(7) A támogatás megszűnik, ha az igénybe vétel feltételei már nem állnak fenn.    


7/G. §[21]

Szociális földprogram


(1) Az önkormányzat a családi szükségletek kielégítését szolgáló gazdálkodást segítő támogatásként az arra rászoruló családok részére az alábbi támogatást nyújtja:


(2) Az önkormányzat tulajdonát képező termőföldekből egyéni elbírálás alapján ingyenesen egy gazdálkodási évre termőföldet és önköltséges áron biztosítja az önkormányzat tulajdonában lévő gépekkel és eszközökkel végezhető mezőgazdasági szolgáltatást.


(3) Szervezett keretek között végzett együttes munkavégzés esetében a rászorulóval kötött egyedi szerződés alapján közreműködik az önkormányzat a termelésben és az értékesítésben,  a termeltetési költségeket megelőlegezi, a megelőlegezett költségeket az értékesítési árbevételből  le kell vonni. Abban az esetben ha a termelés megelőlegezett költségét nem fedezi az árbevétel, akkor a különbözetet a termelőtől jogi eszközökkel kell beszedni.


(4) Az (1) bekezdés alapján rászorulónak azt a családot, vagy egyszemélyes háztartást kell tekinteni, akinek a saját földterülete nem haladja meg a 15.000 m2-t és az egy főre
jutó jövedelme nem haladja meg családok esetében a mindenkori öregségi
nyugdíj minimum összegének 150 %-át, egyszemélyes háztartás esetében a mindenkori öregségi nyugdíj minimum 200 %-át.


(5) Rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki ellátásban nem részesül, vagy csak munkanélküli ellátásban, vagy rendszeres szociális segélyben részesül.


(6) A szociális földprogramban résztvevő személy a részére művelésre átadott terület után földalapú támogatásra nem jogosult.


(7) Az a programban résztvevő személy, aki év közben felhagy a termőföldhasználattal 3 évig nem jogosult önkormányzati termőföldhasználatra.


(8) Az a programban résztvevő személy, aki év közben felhagy a termőföldhasználattal, köteles az előművelés költségeit (szántás, tárcsázás, vetés stb.) a támogatási szerződésben foglaltak szerint, mint hitelt az önkormányzat részére megtéríteni.


(9) Az a programban résztvevő személy, aki harmadik személynek bérbe adja a kapott termőföldet, a programból 3 évre kizárható.


(10) A támogatással összefüggő részletes jogokat és kötelességeket külön támogatási szerződésben kell megállapítani.


(11) A támogatást igényelni minden év augusztus 31-ig lehet, melyhez csatolni kell a jövedelemigazolást valamint nyilatkozatot a saját földtulajdon nagyságáról.


(12) A támogatást az Önkormányzat Településügyi Bizottsága egyszerű többséggel ítéli oda az igénylők részére.


7/H.  §[22]

Települési támogatásként nyújtott „Babacsomag”


(1)[23] Újszülött gyermek jogán 12.000,-Ft értékű „Babacsomag” adható annak a családnak, ahol az egyik vagy mindkét szülő, gondviselő, örökbefogadó, törvényes képviselő /továbbiakban: szülő/ a gyermek születését megelőzően, legalább két éve a településen bejelentett állandó lakcímmel rendelkezik és életvitelszerűen ott él.


(2) A támogatás 2016. január 1-je után született gyermekek esetén igényelhető, az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon, a gyermek születését követő 6 hónapon belül. A kérelemhez csatolni szükséges a gyermek születési anyakönyvi kivonatának másolatát, valamint a szülő(k) lakcímét igazoló hatósági igazolványának másolatát.


(3) A „Babacsomag” családhoz történő eljuttatása az Okány Községi Önkormányzat Védőnői Szolgálatán keresztül történik.


2. Köztemetés


8. §


(1) A köztemetéssel összefüggő feladatokat a Tv. 48. §-ban foglaltak szerint kell ellátni.


(2) A köztemetést a Polgármester rendeli el.


(3) A köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezett személy kérelmére a Településügyi Bizottság (továbbiakban: Bizottság) javaslata alapján a Képviselő-testület a köztemetés költségeinek megtérítését méltányosságból

a) elengedheti vagy

b) csökkentheti,

c) részletekben történő megfizetését engedélyezheti.


3. Szociális szolgáltatások


9. §


(1) Okány Község Önkormányzata a Tv. szerint az alábbi szociális alapszolgáltatásokat biztosítja:

a) étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás,

c) családsegítés,

d) nappali ellátás.


(2) Okány Község Önkormányzata

a) az (1) bekezdés a)-d) pontban meghatározott alapszolgáltatásokról a Sarkad székhelyű Többcélú Kistérségi Társulásban történő részvétellel gondoskodik.


(3) A szociális alapszolgáltatások igénybevétele önkéntes, az ellátás az igénylők kérelmére történik.


10. §


(1) Az ellátás iránti kérelmet a 9. § (1) bekezdés a)-d) pontja szerinti ellátásra vonatkozóan az Okányi Gondozási Központ vezetőjéhez kell benyújtani.


(2) A szolgáltatással kapcsolatosan felmerült panaszt a 9. § (1) bekezdés a)-d) pontja szerinti szolgáltatás tekintetében a Sarkad székhelyű Kistérségi Humán Szolgáltató Központ vezetőjéhez kell benyújtani.


(3) A személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatásokért térítési díjat kell fizetni.


(4) A fizetendő térítési díjak mértékét Okány Község Önkormányzatának rendelete tartalmazza.


Étkeztetés


11. §


(1) Étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek azt biztosítani.


(2) A szociális étkezés igénybevétele szempontjából szociálisan rászorult, akinek önálló képessége olyan mértékben csökkent, hogy önállóan étkezéséről gondoskodni nem tud,

a) 65. életévét betöltötte, vagy

b) korhatárra tekintet nélkül, akinek

     ba) egészségi állapota, vagy

     bb) fogyatékossága, vagy

     bc) pszichiátriai betegsége, vagy

     bd) szenvedélybetegsége vagy

     be) hajléktalansága

indokolja.


(3) Egészségi állapota miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki mozgásában korlátozott, krónikus, vagy akut megbetegedése, fogyatékossága miatt önmaga ellátásáról - részben vagy teljesen - gondoskodni nem tud.


(4) Fogyatékossága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény alapján fogyatékossági támogatásban részesül.


(5) Pszichiátriai betegsége, illetve szenvedélybetegsége miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel, önmaga ellátására részben képes.


(6) Hajléktalansága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki bejelentett lakóhellyel nem rendelkezik, kivéve azt, akinek bejelentett lakóhelye a hajléktalan szállás.


(7) A szociális rászorultság igazolására a következő iratokat, illetve nyilatkozatokat lehet elfogadni:

a) a (2) bekezdés ba) és bd) pontokban meghatározott esetekben háziorvosi, szakorvosi igazolást,

b) a (2) bekezdés bb) pontban meghatározott esetben fogyatékossági támogatást, vakok személyi járadékát, illetve magasabb összegű családi pótlékot megállapító, folyósítását igazoló határozatot, szakvéleményt, illetve iratot,

c) a (2) bekezdés bc) pontban meghatározott esetben pszichiáter vagy neurológus szakorvosi szakvéleményt,

d) (2) bekezdés be) pontban meghatározott esetben a lakcím igazolására személyi igazolványt, illetve lakcímet igazoló hatósági igazolványt, amely szerint az igénylő bejelentett lakóhellyel nem rendelkezik, illetve akinek bejelentett lakóhelye hajléktalan szállás.


(8) Az Okányi Gondozási Központ a Tv. 62. §-a szerinti étkeztetést a napközi otthonos konyha útján biztosítja.



IV. Fejezet


ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


12. §


(1) Ez a rendelet 2015. március 1-jén lép hatályba.


(2) Hatályát veszti: Okány Közég Képviselő-testületének a szociális igazgatás és szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló 4/2009. (IV. 17.) önkormányzati rendelete.




                           Szívós László                                                             Bai Zsolt

                            polgármester                                                               jegyző




[1]

A rendeletet Okány Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2015. február 25-i ülésén fogadta el.


[2]

Beiktatta a 7/2015. (IV. 30.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2015. év május hó 01. napjától.

[3]

Beiktatta a 7/2015. (IV. 30.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2015. év május hó 01. napjától.

[4]

Beiktatta a 7/2015. (IV. 30.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2015. év május hó 01. napjától.

[5]

Beiktatta a 7/2015. (IV. 30.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2015. év május hó 01. napjától.


[6]

Módosította a 12/2016. (IX. 01.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2016. év szeptember hó 2. napjától.

[7]

Beiktatta a 7/2015. (IV. 30.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos 2015. év május hó 01. napjától.

[8]

Beiktatta a 7/2015. (IV. 30.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos 2015. év május hó 01. napjától.

[9]

Beiktatta a 7/2015. (IV. 30.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos 2015. év május hó 01. napjától.

[10]

Beiktatta a 7/2015. (IV. 30.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos 2015. év május hó 01. napjától.


[11]

Beiktatta a 15/2015. (XI. 19.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2015. év november hó 20. napjától.

[12]

Beiktatta a 15/2015. (XI. 19.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2015. év november hó 20. napjától.

[13]

Beiktatta a 15/2015. (XI. 19.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2015. év november hó 20. napjától.

[14]

Beiktatta a 8/2016. (IV. 28.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2016. év április hó 29. napjától.

[15]

Beiktatta a 7/2015. (IV. 30.) önkormányzati rendelet 3. §-a. Hatályos 2015. év május hó 01. napjától.


[16]

Beiktatta a 7/2015. (IV. 30.) önkormányzati rendelet 4. §-a. Hatályos 2015. év május hó 01. napjától.

[17]

Beiktatta a 7/2015. (IV. 30.) önkormányzati rendelet 5. §-a. Hatályos 2015. év május hó 01. napjától.


[18]

Beiktatta a 7/2015. (IV. 30.) önkormányzati rendelet 6. §-a. Hatályos 2015. év május hó 01. napjától.


[19]

Beiktatta a 7/2015. (IV. 30.) önkormányzati rendelet 7. §-a. Hatályos 2015. év május hó 01. napjától.

[20]

Beiktatta a 7/2015. (IV. 30.) önkormányzati rendelet 8. §-a. Hatályos 2015. év május hó 01. napjától.


[21]

Beiktatta a 9/2015. (VII. 30.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2015. év július hó 31. napjától.

[22]

Beikttta a 8/2016. (IV. 28.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos 2016. év április hó 29. napjától.

[23]

Módosította a 10/2016. (VIII. 16.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos 2016. év augusztus hó 17. napjától.