Okány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (III. 12.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 03. 13Okány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (III. 12.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] Okány Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,
[2] az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya Okány Község Önkormányzata Képviselő-testületére és szerveire, Okány Község Önkormányzata irányítása alá tartozó költségvetési szerveire, valamint a támogatásban részesített magánszemélyekre, jogi személyekre, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre terjed ki.
2. A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1) Okány Község Önkormányzata Képviselő-testülete a 2025. évi költségvetését
a) 1 325 711 675 Ft költségvetési bevétellel,
b) 1 325 711 675 Ft költségvetési kiadással,
c) 0 Ft költségvetési egyenleggel,
d) 0 Ft - ebből működési (hiány,többlet),
e) 0 Ft - felhalmozási (hiány,többlet) állapítja meg.
(2) A kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat
a) 887 794 189 Ft működési költségvetés kiadásai;
b) 28 339 327 Ft felhalmozási költségvetés kiadásai; melyből tartalék 19 177 754 Ft
c) 409 578 159 Ft finanszírozási kiadások; jogcímenkénti megoszlásban állapítja meg.
(3) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradványának felhasználását rendeli el.
(4) A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradvány felhasználását, valamint a saját bevételek működési kiadások finanszírozásán felüli rész felhasználását rendeli el. A felhalmozási hiány fejlesztési hitelből történő külső finanszírozásához a Kormány engedélye szükséges.
(5) Okány Község Önkormányzata Képviselő-testülete a köztisztviselői illetményalapot 70 000 Ft mértékben állapítja meg.
3. A költségvetés részletezése
3. § (1) Okány Község Önkormányzata önkormányzati szintre emelt mérlegét az 1. melléklet tartalmazza.
(2) Okány Község Önkormányzata önkormányzati szintre összesített 2025. évi kiadásait a 2. melléklet tartalmazza.
(3) Okány Község Önkormányzata önkormányzati szintre összesített 2025. évi bevételeit a 3. melléklet tartalmazza.
(4) Okány Község Önkormányzata 2025. évi bevételi forrásait a 4. melléklet tartalmazza.
(5) Okány Község Önkormányzata 2025. évi bevételi forrásait kormányzati funkciónként és jogcímenként az 5. melléklet tartalmazza.
(6) Okány Község Önkormányzata 2025 .évi kiadásait kormányzati funkciónként a 6. melléklet tartalmazza.
(7) A helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak 2025. évi támogatásának kimutatása a 7. mellékletben található.
(8) Okány Község Önkormányzata beruházási (felhalmozási) kiadások előirányzata beruházásonként a 8. mellékletben található.
(9) Az Okányi Közös Önkormányzati Hivatal 2025. évi költségvetési bevételeit a 9. melléklet tartalmazza.
(10) Az Okányi Közös Önkormányzati Hivatal 2025. évi költségvetési kiadásait 10. melléklet tartalmazza.
(11) Okány Község Önkormányzata Óvoda és Bölcsőde Intézménye 2025. évi költségvetési bevételit a 11. melléklet tartalmazza.
(12) Okány Község Önkormányzata Óvoda és Bölcsőde Intézménye 2025. évi költségvetési kiadásait a 12. melléklet tartalmazza.
(13) Az Okányi Gondozási Központ 2025. évi költségvetési bevételeinek alakulását kormányzati funkciónként és jogcímenként a 13. melléklet tartalmazza.
(14) Az Okányi Gondozási Központ 2025 .évi kiadásait kormányzati funkciónként a 14. melléklet tartalmazza.
(15) Okány Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat előirányzat felhasználási tervét a 15. melléklet szerint határozza meg.
(16) Okány Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek tárgyévi és az előző három év mérlegét a 16. melléklet szerint határozza meg.
(17) Okány Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat sajátos költségvetési bevételeit és a három év tervezett bevételeit és kiadásait a 17. melléklet szerint határozza meg.
(18) Okány Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek engedélyezett létszámait a 18. melléklet szerint határozza meg.
(19) Okány Község Önkormányzata Képviselő-testülete a kiadások között 19 177 754 Ft tartalékot állapít meg, melyet részletezve a 19. melléklet tartalmaz.
(20) Okány Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerveinek bevételeit és kiadásait, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok bontásban a 20. melléklet szerint határozza meg.
(21) Okány Község Önkormányzatnak adósságot keletkeztető ügyletekből származó és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségei nincsenek.
4. A költségvetés végrehajtásának szabályai
4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 10%-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.
(5) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.
(6) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
5. Az előirányzatok módosítása
5. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) bekezdésben foglalt kivétellel a Képviselő-testület dönt.
(2) Az átcsoportosításról, kötelezettség vállalásokról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2025. december 31-ig gyakorolható.
(3) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.
(4) A képviselő-testület a költségvetési rendelet (2) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(5) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.
(6) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő- testületet tájékoztatja.
(7) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
6. A gazdálkodás szabályai
6. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodás(ok)ban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
(4) A Hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
7. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
7. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és tovább fejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső vállalkozó útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
8. Záró rendelkezések
8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
9. § E rendeletet 2025. év január 1. napjától kell alkalmazni.