Dévaványa Város Önkormányzat Képviselő-testületének 26/2014 (X.20.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 19/2014.(V.30.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2014. 10. 20- 2014. 10. 20

Dévaványa Város Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:



  1. §


A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 19/2014.(V.30.)  önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 33. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„33. §

(1)   A Képviselő-testület a polgármesteri munka segítésére és folyamatosságának biztosítására két társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.”


  1. §

A rendelet 33. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„33. §

(2)  A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztségek egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatás esetén a Gazdasági és Ügyrendi Bizottság elnöke látja el a Képviselő-testület összehívásával, a testületi ülés vezetésével kapcsolatos polgármesteri feladatokat. E joga csak a program szerint tervezett ülésekre, illetve jogszabály által meghatározott összehívási körre terjed ki. E minőségében eljárva nem gyakorolhatja a polgármester és alpolgármestert megillető kizárólagos hatásköröket.”


  1. §

A Rendelet 29. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(1)   A Képviselő-testület, bizottságai:


a)      Gazdasági és Ügyrendi Bizottság

      tagjainak száma: 5 fő, amelyből 3 fő képviselő


b)      Oktatási- Közművelődési és Sport Bizottság

      tagjainak száma: 5 fő, amelyből 3 fő képviselő


c)      Szociális és Egészségügyi Bizottság megnevezéssel állandó bizottságokat alakít.

      tagjainak száma: 5 fő, amelyből 3 fő képviselő

  1. §

A Rendelet 29. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„29. §

(5) A Gazdasági és Ügyrendi Bizottság ellátja a képviselők vagyonnyilatkozatainak, illetve az összeférhetetlenségi ügyeinek vizsgálatával kapcsolatos feladatokat.”


  1. §

A rendelet 27. § (3) bekezdés b) és c) pontjai helyébe a következő rendelkezés lép:


b)      Dévaványa Város Képviselő-testületének Gazdasági és Ügyrendi Bizottsága: Dv. Kt. Gü. Biz.


c)      Dévaványa Város Képviselő-testületének Oktatási- Közművelődési és Sport és Bizottsága: Dv. Kt. Oks. Biz.


  1. §

A rendelet 32. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„32. §

  1. A polgármester javadalmazását a Képviselő-testület állapítja meg.”


  1. §

A rendelet 19. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„19. §

  1. Titkos szavazással határoz a Képviselő-testület, ha azt jogszabály írja elő. A titkos szavazást a Gazdasági és Ügyrendi Bizottság tagjaiból alakított 3 fős szavazatszámláló bizottság bonyolítja le.”


  1. §

A rendelet 41. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„41. §

(1)   A helyi népszavazás elrendeléséről, annak feladatairól és eredményéről a lakosságot a helyi televízió és a Dévaványai Hírlap útján, az önkormányzat internetes honlapján és az önkormányzati hivatal hirdetőtábláján elhelyezett hirdetményben kell tájékoztatni.”


  1. §

A Rendelet 2. melléklete helyébe e rendelet 1. melléklete lép.


  1. §

A Rendelet 3. melléklete helyébe e rendelet 2. melléklete lép.




  1. §


  1. E rendelet 2014. október 20-án 15 óra 30 perckor lép hatályba és a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.

(2)   Hatályát veszti az Önkormányzat és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2012.(VI.1.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 39/2012.(XII.14.) önkormányzati rendelet, az Önkormányzat és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2012.(VI.1.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 20/2013.(II.21.) önkormányzati rendelet, valamint az Önkormányzat és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2012.(VI.1.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 12/2013.(VII.12.) önkormányzati rendelet.





1. melléklet

26/2014.(X.20.) önkormányzati rendeletéhez


A POLGÁRMESTERRE ÉS A  BIZOTTSÁGOKRA

ÁTRUHÁZOTT HATÁSKÖRÖK



A polgármesterre átruházott hatáskörök:


1.      Első fokú hatósági jogkört gyakorol az önkormányzat szociális rendeletében foglaltak szerint:

a)      Méltányossági közgyógyellátás megállapítása,

b)      két bizottsági ülés között elemi kár, katasztrófa helyzet, temetkezés esetén önkormányzati segély megállapítása,

c)      köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezés.


2.      Az önkormányzat vagyonrendelete alapján dönt:

a)      az 1.000.000,- Ft értékhatárt el nem érő vagyon értékesítéséről,

b)      az 1.000.000,- Ft értékhatárt el nem érő használat és hasznosítási jog átengedéséről, ha a használat az 1 évet nem haladja meg.

Az önkormányzati hivatal közreműködésével nyilvántartást készíttet az önkormányzati vagyontárgyak értékesítésére és hasznosítására kötött szerződésekről.


3.      Az önkormányzat költségvetési rendelete alapján dönt:

a)      az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséről,

b)      a központi céljellegű – mérlegelést nem igénylő – pótelőirányzatok saját hatáskörbe történő elosztásáról,

c)      az intézményvezető írásban benyújtott és kellően alátámasztott kérelme alapján az intézmény pénzellátásának havi keretösszegét megemelheti.


4.      A lakások és helyiségek bérletéről szóló önkormányzati rendelet alapján:

a)      nyilvántartást vezet az önkormányzat tulajdonában lévő, bérbeadás útján hasznosítható lakásokról és helyiségekről,

b)      nyilvántartásba veszi a lakásigényléseket,

c)      kérelemre dönt a bérlőkijelölési joggal nem terhelt közérdekű célú szolgálati lakások bérbeadásáról. E rendelet alapján meghatározza a bérlet időtartamát, létrejöttének és megszűnésének feltételeit, a bérlő jogait és kötelezettségeit,

d)     a lakásbérleti jogviszonnyal összefüggő – a lakások és helyiségek bérletére, valamint elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény és a helyi lakásrendeletben meghatározott – hozzájárulásokat és jognyilatkozatokat megadja, a szükséges megállapodásokat megköti,

e)      megköti a lakásbérleti szerződéseket.


5.      A talajterhelési díjról szóló önkormányzati rendelet alapján:

kérelemre mentességet adhat a talajterhelési díj megfizetése alól annak a kérelmezőnek, akiknek vízfogyasztása nem haladja meg éves átlagban a havi 2 m3-t és háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum 80 %-át.


6.      A közterületek használatáról szóló önkormányzati rendelet alapján

a)      megadja, visszavonja a közterület-használati engedélyeket,

b)      mentességet ad a közterület-használati díj fizetése alól,

c)      ellenőrzi a közterület-használat szabályszerűségét.


7.      A szociális ellátásokról szóló önkormányzati rendelet alapján a szociális földprogramba bevont személyekkel együttműködési nyilatkozatot ír alá, vagy munkaszerződést köt.


8.      A közterületek elnevezésének, azok jelölésének, és a házszámozás rendjéről szóló önkormányzati rendelet alapján a hivatal útján gondoskodik a hiányzó és olvashatatlanná vált utcai név- és számtáblák évenkénti számbavételéről, ellenőrzéséről.


A Szociális és Egészségügyi Bizottságra átruházott hatáskörök és hatósági jogkörök:


1.      A Bizottság első fokú hatósági jogkört gyakorol az Önkormányzat szociális rendeletében foglaltak szerinti hatáskörökben:

dönt:

a)      az önkormányzati segélyezésről,

b)      adósságkezelési szolgáltatásról,

c)      a Szociális Földprogramba való bevonásról,

d)     egyes jogtalanul felvett szociális juttatások visszaköveteléséről.


2.      Gazdálkodik a szociálpolitikai kerettel, felhasználása területén együttműködik a Gazdasági- Ügyrendi Bizottsággal.


3.      A lakások és helyiségek bérletéről szóló önkormányzati rendelet alapján dönt:

a)      a szociális bérlakás bérlőkijelöléséről,

b)      a lakbértámogatás mértékéről.


4.      A fiatalok életkezdési kiegészítő támogatásáról szóló önkormányzati rendelet alapján dönt az életkezdési kiegészítő támogatás megállapításáról.


A Gazdasági és Ügyrendi Bizottságra átruházott hatáskörök:


1.      Az önkormányzat vagyonrendeletében meghatározottak szerint:

a)      önkormányzati vagyon hasznosítása esetén (bérbeadás, elidegenítés) lebonyolítja a versenytárgyalást,

b)      ellenőrzi a vagyonkezelésbe adott önkormányzati vagyontárgy hasznosítását.


2.      A helyi vállalkozások munkahelyteremtő támogatásáról szóló önkormányzati rendelet alapján

a)      ellenőrzi, hogy a jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelel-e a kérelem,

b)      hiányos kérelem esetén 30 napos határidővel hiánypótlási felhívást bocsát ki,

c)      helyszíni ellenőrzés során jogosult a kérelemben foglaltak valóságtartalmának ellenőrzésére.


3.      Végzi a képviselői vagyonnyilatkozatok vizsgálatát. Gondoskodik azok nyilvántartásáról, kezeléséről és őrzéséről.


4.      Ellátja a képviselői összeférhetetlenségi ügyek vizsgálatát.


5.      Megválasztja póttagok hiányában az új szavazatszámláló bizottsági tagot, amennyiben a szavazást megelőzően már nincs lehetőség a képviselő-testület összehívására.






2. melléklet


26/2014.(X.20.) önkormányzati rendeletéhez



A képviselő-testület bizottságainak feladat- és hatásköre



I.


Általános feladat- és hatáskörök


A törvény és a képviselő-testület által meghatározott alábbi általános feladatokat és hatásköröket a képviselő-testület által megválasztott valamennyi bizottság egyformán látja el, illetve gyakorolja:


  1. kezdeményezi, előkészíti feladatkörében eljárva a képviselő-testület döntéseit,
  2. szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását;
  3. ellenőrzi feladatkörében eljárva a képviselő-testület hivatalának a képviselő-testület döntésének előkészítésére, illetőleg végrehajtására irányuló munkáját;
  4. dönt:

a)      a bizottsági döntéshozatalból való kizárásról;

b)      az ágazatához tartozó mindazon ügyekben, melyek nem tartoznak a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe, ill. amelyekben való döntést részére a képviselő-testület meghatározta;

  1. benyújtja a képviselő-testület által meghatározott tárgykörű előterjesztéseket;
  2. megtárgyalja az ágazatához tartozó, képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket;
  3. közreműködik a tevékenységi köréhez tartozó önkormányzati rendeletek és határozatok tervezetének kidolgozásában;
  4. javaslatot tesz a képviselő-testület hatáskörébe tartozó és a bizottság feladatkörét érintő személyi kérdésekben;
  5. évente beszámol a képviselő-testületnek az átruházott hatáskörben hozott határozatairól;
  6. választási ciklusonként egy alkalommal beszámol a végzett tevékenységéről a képviselő-testületnek.



II.

A bizottságok feladat- és hatáskörei



1.    Gazdasági és Ügyrendi Bizottság feladat - és hatáskörei:


Az önkormányzatnál és intézményénél:

  1. figyelemmel kíséri
  2. a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés, csökkenés) alakulását, értékeli az azt előidéző okokat;

b)   az önkormányzati rendeletek hatályosulását, kezdeményezi módosításukat, illetve hatályon kívül helyezésüket;

c)    a város bűnmegelőzési programjának végrehajtását;

d)   a város közrendjének, közbiztonságának alakulását;

e)    a település épített és természeti környezetének védelmével kapcsolatos feladatok ellátását;

f)    a települési állattartás helyzetét;

g)   a környezet védelmét és a természetvédelmet szolgáló jogszabályok betartását, kezdeményezi, illetve véleményezi e tárgykörben helyi szabályok, rendeletek alkotását;

h)   a rendezési terveket, programokat, kezdeményezi módosításukat.

  1. Ellenőrizheti a pénzkezelési szabályok betartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését. Vizsgálja továbbá a költségvetés készítésénél – a belső információs rendszerben – használatos nyomtatványok alkalmazását, illetve elvégzi a szükséges korrekciókat;

A vagyonállapotot az éves zárszámadásokhoz csatolt leltárban kell kimutatni, melynek helyességét vizsgálja a Bizottság;

  1. közli vizsgálati megállapításait haladéktalanul a képviselő-testülettel;

4.      véleményezi:

a)                  az önkormányzat gazdasági programját;

b)      a költségvetés módosítását eredményező, képviselő-testület elé kerülő határozati javaslatokat;

c)      az önkormányzat vagyonával kapcsolatos, képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket;

d)     a költségvetési rendelettervezeteket, és a koncepciót;

e)      a képviselő-testület elé kerülő, pályázattal kapcsolatos előterjesztéseket;

f)       a helyi adóztatási tevékenységről szóló éves beszámolót;

g)      más bizottság anyagi kihatással járó döntéseit, valamint az önkormányzat vállalkozásfejlesztéssel kapcsolatos elképzeléseit.

h)      az önkormányzat vagyonával kapcsolatos, képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket;

i)        az önkormányzat éves közbeszerzési tervét;

j)        a közbeszerzési eljárás pályázati feltételeit és a benyújtott pályázatokat;

k)      a többcélú társulás tevékenységét, a társulás pénzügyi helyzetét, a társulási cél megvalósulását;

l)        a képviselő-testület éves munkatervét;

m)    a rendőrőrs parancsnokának - képviselő-testület elé kerülő - éves beszámolóját;

n)      a képviselő-testület elé kerülő szerződés tervezeteket;

o)      a kormányhivatal törvényességi észrevételét;

p)      a környezetvédelemmel kapcsolatos beszámolókat, a települési környezet állapotát;

q)      a város bűnmegelőzési koncepcióját;

  1. felülvizsgálja

a veszteség okait, ha a költségvetési szerv vállalkozási tevékenysége veszteségessé válik, vizsgálata alapján intézkedik az okok megszüntetéséről;

  1. javaslatot tesz:

a)                  önkormányzati intézmény alapítására, megszüntetésére, átszervezésére;

b)                  vállalkozások létrehozására;

c)                  önkormányzati vagyon hasznosítására, vagyonkezelésbe adására;

d)                 közbeszerzési pályázati eljárás nyertesére;

e)                  önkormányzati vagyon ingyenes átengedésére;

f)       követelésről történő lemondásról, illetve annak leírásáról a polgári jogviszonyból eredő követelések behajtásának rendjéről szóló szabályzatban foglalt esetekben;

g)      az adók, térítési díjak, földhaszonbérek, bérleti díjak mértékére;

h)      a munkahelyteremtő, beruházás ösztönző önkormányzati támogatás iránti pályázatok elbírálása során a támogatandó pályázókra és a támogatási összegre;

i)        a civilszervezetek támogatására;

j)        képviselő-testületi hatáskörbe tartozó kinevezésekre, vezetői megbízásokra, ezzel egyidejűleg az illetmények, költségtérítések és egyéb járandóságok megállapítására;

k)      intézkedés megtételére a közrendvédelemmel foglalkozó szervek felé;

  1. állást foglal a vezetői álláshelyekre benyújtott pályázatok érvényességéről;
  2. közreműködik az önkormányzat éves költségvetésének összeállításában.
  3. tájékozódik

a stratégiai, a középtávú és az éves belső ellenőrzési tervről, az éves beszámolóról, valamint az egyes ellenőrzési programok végrehajtásáról, melyekről szóló anyagokat a kistérségi társulás belső ellenőrzési csoportja bocsát rendelkezésére.

  1. A Bizottság végzi, illetőleg részt vesz az önkormányzati intézmény ellenőrzésében. A Hivatal az ilyen ellenőrzésekről készült jegyzőkönyv egy példányát megküldi a Gazdasági Ügyrendi Bizottság elnökének;
  2. A Bizottság előkészíti a mezőgazdasági termeléssel kapcsolatos döntéseket, a földhasznosítással kapcsolatban javaslatot tesz.
  3. Koordinálja az idegenforgalommal kapcsolatos feladatokat és hatásköröket, javaslatot tesz idegenforgalmi kiadványok kiadásának támogatására.
  4. Ellenőrzi, kezeli, nyilvántartja:

a)a közbeszerzési eljárások szabályos lefolytatását;

b)      a vállalkozásba adott önkormányzati vagyon hasznosítását;

c)a vagyonnyilatkozatokat, lefolytatja az ezzel kapcsolatos eljárást, melynek eredményéről a soron következő ülésen a képviselő-testületet tájékoztatja;

  1. Kapcsolatot tart:
  2. az önkormányzat könyvvizsgálójával,
  3. a különféle közrend-, polgár-, ifjúság- és családvédelmi, bűnmegelőzési, bűnüldözési feladatokat ellátó szervekkel, szervezetekkel, egyesületekkel, valamint megtárgyalja, illetve elfogadja a tevékenységükről szóló tájékoztatót, illetve beszámolót.
  4. Kezdeményezi önkormányzati biztos kirendelését.
  5. Felügyeli, illetve ellenőrzi a Képviselő-testület döntéseinek végrehajtását, a jegyzőkönyvek jogszerűségét, a működés törvényességét.
  6. vizsgálja:
  7. a képviselők és a polgármester összeférhetetlenségét, melyről jelentést tesz a képviselő-testületnek;
  8. az SZMSZ. hatályosulását, szükség esetén előterjesztést nyújt be annak  módosítására;
  9. törvényességi, jogszabály-szerkesztési szempontból a képviselő-testület elé kerülő rendelet-tervezeteket, szabályzatokat, alapszabályokat, alapító okiratokat, társasági szerződéseket és egyéb megállapodásokat;
  10. A Képviselő-testület határozata szerint állásfoglalást ad egy-egy készülő törvénytervezettel kapcsolatosan.
  11.  A Képviselő-testület ülésein lebonyolítja a titkos szavazást

2.    Oktatási- Közművelődési és Sport Bizottság feladat – és hatáskörei:


 1.  közreműködik

a) az önkormányzati kulturális rendezvények szervezésében, a kulturális hagyományok   ápolásában, a közművelődésre szerveződő közösségek tevékenységének támogatásában;

b)   Önkormányzati ügyekben együttműködik az önkormányzat jogtanácsosával, tájékozódik az önkormányzati perek eredményéről;

d)     az önkormányzati rendeletek tervezetének kidolgozásában;

e)      a város bűnmegelőzési programjának elkészítésében;

2.   Összehangolja a testneveléssel és sporttal kapcsolatos városi feladatokat

3.   támogatja:

a)      a közösségi kulturális hagyományok és értékek ápolását;

b)       a művelődésre, társas életre szerveződő közösségek tevékenységét;

c)       a lakosság életmódjának javítását szolgáló kulturális célok megvalósítását;

d)     a művészeti intézmények, továbbá a lakosság művészeti kezdeményezéseit, önszerveződéseit;

e)      a művészeti alkotó munka feltételeinek javítását, és segíti a művészeti értékek létrehozását, megőrzését;

 4.  beszámoltatja:

az önkormányzat anyagi támogatásának mértékéig a városi szakmai munkaközösségeket, civilszervezeteket.

 5.  véleményezi:

a)      az ágazatát érintő, képviselő-testület elé kerülő pályázat tervezeteket;

b)      az oktatási, közművelődési, közgyűjteményi intézmények szakmai beszámolóit;

c)      a kompetenciamérések eredményeit, a szükséges intézkedések végrehajtását;

d)     az indítható tanulócsoportok, napközis csoportok, óvodai csoportok számának meghatározását;

e)      az óvoda, bölcsőde nyári zárva tartási időszakának időpontját;

f)       az oktatási, közművelődési, közgyűjteményi intézmények vezetői álláshelyére beérkezett pályázatokat;

g)      az oktatással, közművelődéssel és sporttal kapcsolatos szakmai koncepciókat, terveket, stratégiákat, (közművelődési koncepció, esélyegyenlőségi terv, sport- koncepció stb.);

h)      az oktatási közművelődési, közgyűjteményi intézmények alapító okiratait, szervezeti és működési szabályzatait;

i)        a tömegközlekedés helyzetéről szóló beszámolót;

j)        a városi rendezvények támogatására vonatkozó előterjesztést;

k)       az oktatással összefüggő döntéseket, előkészíti azokat és a Képviselő-testület ülésén ismerteti azokkal kapcsolatos állásfoglalását;

l)        helytörténeti kiadványok, könyvek támogatását;

m)    a közművelődéssel összefüggő döntéseket, előkészíti azokat és a képviselő-testületi ülésen ismerteti azokkal kapcsolatos állásfoglalását;

n)      a település éves ünnepség- és rendezvénytervét.

6.  Előkészíti a nemzeti ünnepek és települési rendezvények programját, a városi  sportrendezvényeket, gondoskodik azok megszervezéséről.

7. Koordinálja a testvérvárosi feladatokat, szervezi az aktuális programokat.

8. Figyelemmel kíséri:

a)      az esélyegyenlőség biztosításának helyzetét;

b)      a középiskolai oktatás helyzetét.

9.   Javaslatot tesz:

„Dévaványa Kultúrájáért”, „Dévaványa Oktatás Ügyéért”, „Dévaványa Sportjáért”, „Dévaványa Közszolgálatáért” kitüntetésre javasolt személyekre.



3.    Szociális és Egészségügyi Bizottság feladat – és hatáskörei:


1.         Megállapítja

a)      az önkormányzati segélyeket,

b)      egyes jogtalanul felvett szociális juttatások visszakövetelését,

c)      adósságkezelési szolgáltatást,

d)     a Szociális Földprogramba történő bevonást.

2.         ellenőrzi az ágazathoz tartozó intézmények tevékenységét, a szociális földprogramot;

3.         figyelemmel kíséri

a)   a lakossági igényeket, és javaslatot tesz az egészségügyi és szociális alapellátás színvonalának fejlesztésére;

b)   a foglalkoztatás helyzetét a településen.

4.      véleményezi

a)      az ágazatát érintő, képviselő-testület elé kerülő pályázat-tervezeteket;

b)      a gyermekjóléti, gyermekvédelmi feladatok ellátásáról szóló átfogó, éves beszámolót, a település egészségügyi helyzetéről szóló beszámolót;

c)      a szociálpolitikával kapcsolatos képviselő-testületi döntéseket, és javaslatot tesz ezek kialakítására;

d)     a szociálpolitikai ellátással kapcsolatos rendelettervezeteket;

e)      az egészségügyi politikával kapcsolatos képviselő-testületi döntéseket, és javaslatot tesz ezek kialakítására;

f)       az egészségügyi ellátással kapcsolatos rendelettervezeteket.

5.      részt vesz az ifjúságot érintő önkormányzati fejlesztési feladatok kidolgozásában;

6.      javaslatot tesz

a)   a Ladányi Mihály utcai bérlakások bérbeadásakor a bérlő kijelölésére;

b)   „Dévaványa Egészségügyéért” és „Dévaványa Szociális Ügyéért” elismerő cím kitüntetettjeire.