Dévaványa Város Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2018.(II.26.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról
Hatályos: 2018. 03. 14- 2019. 03. 14Dévaványa Város Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2018.(II.26.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról
2018-03-14-tól 2019-03-14-ig
Dévaványa
Város Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1)
bekezdés a) pontja, és a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló
1993. évi III. törvény 10. §-ában, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 92. §-ában
és 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi
önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8.
pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a szociális igazgatásról és a szociális
ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja:
I.
Fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet célja
1.
§
A
rendelet célja, hogy Dévaványa városában a szociális biztonság megteremtése,
illetve megőrzése érdekében Dévaványa Város Önkormányzat Képviselő-testülete (a
továbbiakban: Képviselő-testület) eleget tegyen a szociális igazgatásról és
szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben (a továbbiakban: Szt.)
előírt szabályozási kötelezettségének, ha jogszabály másként nem rendelkezik,
szabályozza a hatáskörébe tartozó szociális pénzbeli és természetbeni
ellátásoknál a kérelmező nyilatkozatának és igazolásainak tartalmát, illetőleg
azok benyújtásának részletes szabályait, valamint szabályozza az ellátások
megállapításának, kifizetésének, folyósításának, ellenőrzésének szabályait.
A rendelet hatálya
2.
§
(1)
A
rendelet hatálya kiterjed Dévaványa városban élő magyar állampolgárokra,
valamint az Szt. 3. § (1)-(3) bekezdés értelmében a Dévaványa városban
tartózkodó és az Szt. 6. §-ában meghatározott személyekre.
(2)
Az
Szt. 7. §- nak (1) bekezdésében meghatározott személyek esetén tekintet nélkül
az önkormányzat illetékességére és hatáskörére.
Eljárási szabályok
3.
§
(1)
Az
Szt. által szabályozott egyes szociális ellátásokat az e rendeletben
meghatározott önkormányzati szervek a jelen rendelet, valamint az Szt.
végrehajtása tárgyában rendelkező magasabb szintű jogszabályok rendelkezései
szerint biztosítják.
(2)
A
szociális ellátást:
a)
települési, rendkívüli települési támogatás
igénylése esetében a 1. melléklet;
b)
a Szociális Földprogram igénylése esetében a
2. melléklet;
c)
a rendszeres
gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermek szünidei étkeztetésének
igénybevétele esetén 3. melléklet szerinti formanyomtatványon
lehet benyújtani a hatáskör címzettjéhez.
(3) A szociális támogatás iránti kérelem benyújtható
formanyomtatványon kívüli más formában is.
(4)
Ugyanazon
család ugyanarra az időszakra tekintettel több jogcímen párhuzamosan nem
részesülhet rendkívüli települési támogatásban, kivéve a létfenntartást
veszélyeztető élethelyzet miatt nyújtott támogatás, temetési, krízistámogatás.
(5)
Települési, rendkívüli települési támogatás lakhatási támogatás, gyógyszer és gyógyászati
segédeszköz támogatás, tüzelőanyag támogatás, Szociális Földprogram, egyéb,
alapvető szükségletek támogatása igényléséhez a pénzbeli és természetbeni
szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának
részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet 1. melléklet
szerinti vagyonnyilatkozat, és a család tagjainak jövedelmét hitelt érdemlő módon történő igazolása
szükséges.
(6)
Települési, rendkívüli települési támogatás köztemetés
költségének megtérítésére kötelezés, létfenntartást veszélyeztető élethelyzet
miatt nyújtott támogatás, temetési támogatás, elemi kár miatt adható támogatás,
beiskoláztatási támogatás, krízistámogatás, gyermek hátrányos helyzete miatti
támogatás a család tagjainak
jövedelmét hitelt érdemlő módon történő igazolása szükséges.
(7)
E rendelet alkalmazásában a Szt. 4. § (1)
bekezdésében, valamint a gyermekek
védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 5. §-ban meghatározottakat
kell alkalmazni.
A szociális ügyekben eljáró önkormányzati szervek
4.
§
Az e rendeletben meghatározott szociális feladat- és hatásköröket a Képviselő-testület a Magyarország helyi önkormányzataikról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 41. § (4) bekezdésében biztosított joga alapján a következők szerint ruházza át:
a) A Szociális és Egészségügyi Bizottságra
átruházott jogkörök:
aa)
a
rendkívüli települési támogatás elbírálása; kivéve a b) pontban és a c) pontban
felsorolt ellátások
ab) a Szociális
Földprogram elbírálása.
ac)
gyógyszer és gyógyászati segédeszköz támogatás,
ad) tüzelőanyag támogatás
b) A Polgármesterre átruházott jogkörök:
ba) [1]települési
támogatás esetében: születési támogatás, köztemetés;
bb)
rendkívüli települési támogatás keretében:
temetési támogatás, elemi kár miatt adható támogatás, meningococcus baktérium
elleni, pneumococcus baktérium elleni védőoltás támogatása.
c) A Jegyzőre
átruházott hatáskör:
ca) a települési támogatás lakhatáshoz kapcsolódó
rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott támogatás megállapítása,
cb) rendkívüli települési
támogatások körében krízistámogatásként a gyermek családjával való
kapcsolattartásának biztosításához.
bb) rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő
gyermekek szünidei étkeztetése
cd) egyéb alapvető szükségletek támogatása tekintetében
az egyszeri meleg étkeztetés megállapítása
II.
Fejezet
TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁS
Lakhatási támogatás
5. §
(1)
A Jegyző a pénzbeli és természetbeni
ellátások kiegészítéseként települési támogatást nyújt annak a kérelmezőnek a
lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez, akinek a családjában az
egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori
legkisebb összegének 220%-át, az öregségi nyugdíjkorhatárt betöltött
egyedülálló személy esetében az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az
öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át, és vagyonnal nem
rendelkezik.
(2)
A
települési támogatást elsősorban természetbeni szociális ellátás formájában, és
a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani,
amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben
veszélyezteti.
(3) A Jegyző a
szociálisan rászoruló család által lakott lakás villanyáram-, a víz- és a
gázfogyasztás, a csatornahasználat és a szemétszállítás díjához, a lakbérhez
vagy az albérleti díjhoz támogatást nyújt.
(4) Azon személy esetében, akinél előrefizetős gáz- vagy áramfogyasztást mérő
készülék működik, a települési támogatást természetben, a készülék működtetését
lehetővé tévő formában kell nyújtani.
(5)
A
települési támogatást a kérelem benyújtása hónapjának első napjától, egy évre
kell megállapítani.
(6)
Nem
állapítható meg települési támogatás:
a)
azon
lakásra, melyre normatív lakásfenntartási támogatást állapítottak meg,
b)
üresen
álló, életvitelszerűen nem lakott lakóingatlanra,
(7)
A
települési támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg,
függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
(8)
Meg
kell szüntetni a települési támogatást, ha a támogatásban részesülő személy lakcíme a támogatás folyósításának időtartama alatt
megváltozik, vagy a jogosult meghal. A változás, illetve a haláleset hónapjára
járó támogatást teljes összegben folyósításra kerül.
(9)
A
települési támogatás összege havonta:
a)
0-50
m2-es hasznos alapterületű lakás esetén 2.500,- Ft,
b)
51-100
m2-es hasznos alapterületű lakás esetén 3.000,- Ft,
c)
101
m2-től hasznos alapterületű lakás esetén 3.500,- Ft.
Gyógyszer és gyógyászati segédeszköz
támogatás
6. §
(1)
Települési
támogatásban részesíthető magas gyógyszerköltség vagy gyógyászati segédeszköz
címén az a személy,
a)
aki
nem jogosult közgyógyellátásra, és
b)
akinek
a kérelem benyújtását megelőző hónap gyógyszerkiadása meghaladja a 4.000,-
Ft-ot, vagy gyógyászati segédeszköz költsége meghaladja a 15.000,- Ft-ot és családjában az egy főre jutó havi
jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének
220 %-át és vagyonnal nem rendelkezik.
(2)
A
kérelemhez csatolandó a gyógyszertár vagy a gyógyászati segédeszköz
forgalmazására jogosult által a kérelmező nevére kiállított számla.
(3)
A
támogatás mértéke legfeljebb az igazolt gyógyszerkiadás 50 %-a, gyógyászati
segédeszköz esetén legfeljebb az igazolt gyógyászati segédeszköz 50 %-a.
Születési
támogatás
7. §
(1)
Egyszeri
születési támogatás illeti meg azt a családot, vagy annak hiányában a törvényes
gondviselőt, ahol az egyik szülő a gyermek születésének időpontját megelőző
legalább 3 éve Dévaványa településen bejelentett állandó lakóhellyel
rendelkezik és legalább az egyik fél jövedelme keresőtevékenységből származik.
(2)
A kérelem a gyermek születését követő 90
napon belül nyújtható be. A kérelemhez szükséges benyújtani a megszületett
gyermek születési anyakönyvi kivonatát, valamint a Dévaványa településen működő
védőnői szolgálat által kiállított igazolást, amely a csecsemő nyilvántartásba
vételét és a gondozás tényét tartalmazza.
(3)
A támogatás mértéke 40.000,- Ft, amely
gyermekenként egyszer vehető igénybe.
Tüzelőanyag támogatás
8. §
(1)
A rászorult
kérelmező tüzelőanyag-támogatásra vonatkozó kérelmet terjeszthet elő október
15-e és február 28. napja között egy alkalommal, amennyiben az egy főre jutó
havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb
összegének 130 %-át, és vagyonnal nem rendelkezik.
(2)
A
támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a
lakásban élő személyek és háztartások számától.
(3)
A támogatás
elbírálása előtt - a fűtési mód ellenőrzése érdekében - a Hivatal
környezettanulmányt készíthet.
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben
részesülő gyermek szünidei étkeztetése
9. §
(1) Szünidei
gyermekétkeztetésre ingyenesen jogosult az a bölcsődés és az óvodás gyermek,
továbbá az általános és középfokú nevelési-oktatási intézmény nappali tagozatán
tanulmányokat folytató gyermek, ha rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való
jogosultága a kérelem benyújtásának időpontjában fennáll.
(2) A szünidei
gyermekétkeztetést
a) a bölcsődei
ellátásban, vagy óvodai nevelésben részesülő gyermek részére a bölcsődei
ellátást nyújtó intézmény vagy az óvoda zárva tartásának időtartama alatt
valamennyi munkanapra,
b) a nappali
tagozaton tanuló gyermek részére a nyári szünet időtartama alatt legfeljebb 43
munkanapra és az évközi szünet időtartamára eső valamennyi munkanapra lehet igényelni, feltéve, hogy az a) pont
szerinti gyermek a zárva tartás időtartama alatt nem veszi igénybe a bölcsődei
gondozást, óvodai nevelést, más nyitva tartó intézményben.
(3) A szünidei
gyermekétkeztetés igénylésének lehetőségéről és a kérelem benyújtásának
határidejéről a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság
megállapításával egyidejűleg tájékoztatni kell jogosultat.
(4) A szünidei
gyermekétkeztetés iránti kérelmet
a) a (2)
bekezdés a) pontja szerinti esetben
aa) a nyári
szünet időtartamára vonatkozóan az adott évben május 1. és május 31. között,
ab) a további
évközi szünetek tekintetében a zárva tartás kezdő napját megelőző 10.
munkanapig,
b) a (2)
bekezdés b) pontja szerinti esetben
ba) a nyári
szünet időtartamára vonatkozóan az adott évben május 1. és május 31. között,
bb) az évközi
szünet időtartamára vonatkozóan az adott évközi szünetet megelőző hónap 1.
napjától a hónap 20. napjáig kell benyújtani.
Köztemetés [2]
10. §
(1)
Az
Szt. 48. § (1) bekezdése alapján a Polgármester gondoskodik a közköltségen
történő eltemettetésről.
(2)
A
Polgármester a közköltségen eltemettetett személy elhalálozása időpontjában
fennálló lakóhelye szerinti települési önkormányzathoz a köztemetés költségének
megtérítés iránti igényét benyújtja.
(3)
A
Polgármester
a) a költségeket hagyatéki
teherként a területileg illetékes közjegyzőnél bejelenti, vagy
b) az eltemettetésre köteles
személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi.
(4)
A köztemetés költségeinek megtérítésére
kötelezett személy részére különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása
esetén, - amennyiben hagyatéki eljárás a rá vonatkozó jogszabályi előírás
szerint nem indul - a Polgármester engedélyezi:
a)
a
részletfizetést, ha a temetésre köteles
aa) egyedülélő havi jövedelme az
öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át nem éri el, vagy
ab) családjában az egy főre jutó havi
jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át nem éri
el,
b)
a
visszafizetési kötelezettség 50 %-kal való csökkentését, ha a temetésre köteles
ba) egyedülélő havi jövedelme az
öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át nem éri el, vagy
bb) családjában az egy főre jutó havi
jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem éri
el,
c)
az
elengedést, ha a temetésre köteles
ca) egyedülélő havi jövedelme az
öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem éri el, vagy
cb) családjában az egy főre jutó havi
jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem éri
el.
(5)
Különös
méltánylást érdemlő körülménynek tekintendő, ha
a)
köztemetés költségeinek megtérítése az
eltemettetésre köteles személy saját illetve családja létfenntartását
veszélyezteti és vagyona sem neki, sem családjának nincs.
b)
az
elhunyt/ak bűncselekmény áldozata/i.
(6)
A
köztemetés megtérítésnek kötelezettsége alóli mentesség iránti kérelmet a
visszafizetést elrendelő határozat jogerőre emelkedését követő 30 napon belül
lehet előterjeszteni.
Szociális Földprogram
11.
§
(1)
A
Képviselő-testület rendszeres természetbeni ellátásként Szociális Földprogram
keretében növénytermesztés és állattenyésztés lehetőségét biztosítja a
szociálisan rászoruló személyeknek.
(2)
A
Szociális Földprogramra a szociálisan rászoruló személyek, valamint családok a
Szociális és Egészségügyi Bizottsághoz benyújtott kérelem benyújtásával
jelentkezhetnek.
(3)
Szociálisan
rászorulónak kell tekinteni különösen azokat a személyeket, családokat, akik:
a)
jövedelemmel
nem rendelkeznek;
b)
akinek
a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi
nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át,
c)
aki
álláskeresési támogatásban, vagy aktív korúak ellátásában részesül;
d)
pályakezdő
munkanélküliek,
e)
vagyonnal
nem rendelkeznek.
(4)
A
Szociális Földprogramban résztvevők részére
a)
növénytermesztés
esetén 1-2 fős családok részére legfeljebb 400 m2, 3 és több fős
családok részére legfeljebb 500 m2 nagyságú ingyenes földterület
használat biztosítható;
b)
állattartás
esetén 1-2 fős családok 25 db, 3 és több fős családok részére 50 db naposcsibe
és a 23. § (1) bekezdése szerinti takarmány kerül biztosításra az állatok
tartásához. Egy lakcímen élők közül csak egy személy igényelheti a támogatást.
(5)
A
szociálisan rászoruló személy vagy család akkor jelentkezhet állattartó
tevékenységre, ha az állattartáshoz megfelelő épülettel rendelkezik. Amennyiben
nem rendelkezik állattartáshoz megfelelő épülettel, úgy családon belül más
lakcímen is végezheti a tevékenységet.
(6)
A
Szociális Földprogram meghirdetéséről a Képviselő-testület dönt. A
Képviselő-testület döntését követően az önkormányzat hivatalos lapjában
felhívást tesz közzé, amely tartalmazza a Szociális Földprogramra jelentkezés
határidejét, amely legfeljebb a megjelenéstől számított 15 nap lehet.
(7)
A
Szociális Földprogramba bevont személyekkel, valamint családokkal a
Polgármester együttműködési megállapodást köt, amely tartalmazza:
a)
a
munkavégzésben résztvevők ez irányú jogait és kötelezettségeit,
b)
a
munkavégzés sajátos körülményeit, feladatait,
c)
a
munkavégzés során támasztott követelményeket,
d)
a
munkavégzéssel kapcsolatos szándékos károkozás megtérítésének kötelezettségét,
illetve a programból való kizárás szankcióját,
e)
az
elszámolás szabályait.
(8)
A
Szociális Földprogram keretében a növénytermesztéséhez a vetésig, ültetésig,
telepítésig szükséges talaj-előkészítő munkálatokat az önkormányzat saját
forrásából biztosítja.
(9)
Az
állattartás költségei az önkormányzat és a kedvezményezett között megosztásra kerülnek.
Az önkormányzat biztosítja a naposcsibét és 25 db estén 20 kg baromfiindító
tápot, 50 db esetén 40 kg baromfiindító tápot. Naposcsibe nevelése estén az
állatokat a hat hetes korukig kell nevelni, azok a kötelezettség teljesítéséig
az önkormányzat tulajdonát képezik. A határidő letelte után az állatok a
kedvezményezett tulajdonát képezik.
(10) Az állatok és a
takarmány átvételére a kedvezményezett, vagy írásban meghatalmazott nagykorú
személy jogosult.
III.
Fejezet
RENDKÍVÜLI TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁS
A rendkívüli települési támogatások
fajtái, vásárlási utalványok elfogadói
12.
§
(1)
A
Szociális és Egészségügyi Bizottság dönt az alábbi rendkívüli települési
támogatások nyújtásában:
a)
létfenntartást veszélyeztető élethelyzet miatt
nyújtott támogatások,
b)
alkalmanként
jelentkező többlet kiadások, kivéve az egyszeri születési támogatást, és az
egyszeri meleg étkeztetés biztosítása
c)
gyermek
hátrányos helyzete miatti támogatások tekintetében.
(2)
A rendkívüli támogatások pénzbeli és
természetbeni formában biztosíthatók.
(3)
A vásárlási
utalványok csak szerződött partnereknél válthatók be az utalványon feltüntetett
határidőig, támogatási összegig, valamint az ott meghatározott termékkörre.
(4)
A Dévaványa Városi Önkormányzattal szerződést
kötő kereskedelmi partner vállalja, hogy a vásárlási utalvány ellenőrző
szelvényét, valamint annak pénzügyi bizonylatát a tárgyhónapot követő hónap
utolsó napjáig elszámolás céljából megküldi a Gazdálkodási Iroda részére.
Létfenntartást veszélyeztető élethelyzet
miatt nyújtott támogatás
13.
§
(1)
Létfenntartást veszélyeztető élethelyzetnek kell tekinteni különösen, ha
kérelmező önmaga vagy családja létfenntartásáról az alábbiak miatt nem tud
gondoskodni:
a) nagyobb
összegű váratlan kiadását önerőből nem tudja kiegyenlíteni,
b) a nyugdíja
vagy a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyéb törvények
módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 3. § (1) bekezdése szerint
folyósított ellátása kifizetése a jogosultság megállapításának elbírálása miatt
a kérelme benyújtásának dátumától számított legalább 30 napot késik,
c) a sérelmére
elkövetett bűncselekményből jelentős anyagi kára keletkezett és ezzel
összefüggésben a létfenntartását veszélyeztető élethelyzetbe került.
(2)
A kérelemhez minden esetben csatolandó a rendkívüli élethelyzet igazolására
szolgáló dokumentáció. A rendkívüli települési támogatás összegének
meghatározása egyedi elbírással, az ügy összes körülményének figyelme
bevételével történik.
Alkalmanként jelentkező nem várt
többletkiadások miatti támogatás
14.
§
Az alkalmanként
jelentkező nem várt többletkiadások az alábbiak:
a)
temetési
költség,
b)
elemi
kár esetén felmerülő költség,
c)
beiskoláztatás,
d)
krízistámogatás
da) válsághelyzetben lévő várandós anya
gyermekének megtartásához,
db) nevelésbe vett gyermek családjával
való kapcsolattartásához,
dc) gyermek családba való
visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások,
e)
egyéb,
alapvető szükségletek támogatása.
Temetési támogatás
15.
§
(1)
Rendkívüli települési támogatásban részesíthető temetési költség
többletkiadásai miatt, az az eltemettető, akinek családjában az egy főre jutó
havi jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének a 300%-át nem
éri el. A rendkívüli települési támogatás mértéke maximum 50.000,- Ft.
(2)
A rendkívüli települési támogatás iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől
számított 90 napon belül lehet előterjeszteni. A kérelemhez csatolni kell a
halotti anyakönyvi kivonatot, temetési számlákat és az eltemettető családjának
jövedelemigazolásait.
(3)
Köztemetés esetében rendkívüli települési támogatás nem biztosítható.
Elemi kár miatt
adható támogatás
16. §
(1)
Rendkívüli települési támogatásban
részesíthető az a személy, aki elemi kár miatt bekövetkező többletkiadások
miatt más módon nem tud gondoskodni önmaga, illetve családja létfenntartásáról.
(2)
A rendkívüli települési támogatás összege
pedig nem haladhatja meg a helyreállítási költségek 25 %-át. Amennyiben a
károsult lakóépület gazdaságosan nem helyreállítható, a rendkívüli települési
támogatás összege lakásvásárlás esetén nem haladhatja meg a 300.000,- Ft-ot,
lakásépítés esetén a 400.000,- Ft-ot.
(3)
Az
igényt a jogosultságot biztosító eset bekövetkeztét követő 90 napon belül lehet
kérelmezni.
(4)
A
kérelemhez csatolandó lakásvásárlás esetén érvényes adás-vételi szerződés,
lakásépítés esetében jogerős építési engedély. A helyreállítási költségeket a
Dévaványai Közös Önkormányzati Hivatal – továbbiakban: Hivatal - állapítja meg
helyszíni szemle keretében.
Beiskoláztatási
támogatás
17. §
(1)
Rendkívüli
települési támogatásban részesíthető beiskoláztatási támogatás címén
a)
minden
év augusztus 1. napjától augusztus 31. napjáig terjedő időszakban általános
iskolás gyermek részére, ha a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja
meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át.
b)
minden
év szeptember 1. napjától szeptember 30. napjáig terjedő időszakban a nappali
oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytató középiskolás gyermek és
fiatal felnőtt, felsőoktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányokat
folytató fiatal felnőtt részére, ha a családban az egy főre jutó jövedelem nem
haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át.
(2)
A
kérelmeket a Bizottság az (1) bekezdés a)-b) pontjaiban meghatározott beadási
határidőt követő soron következő bizottsági ülésen bírálja el. A támogatás
mértékét a benyújtott kérelmek, valamint a Bizottság
rendelkezésre álló költségvetési keretösszeg határozza meg akként, hogy
kérelmezőnként egyenlő mértékű támogatást szükséges adni.
(3) A kérelemhez csatolni kell az adott tanévre
vonatkozóan az intézmény igazolását arról, hogy a gyermek vagy fiatal felnőtt
középiskolai vagy felsőfokú intézményben tanulmányokat folytat.
Krízistámogatás
18. §
(1)
Krízistámogatás állapítható meg annak a
személynek, akinek a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az
öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át.
(2) A krízistámogatás megállapítása iránti
kérelemhez csatolni kell:
a)
válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása esetében szakorvos
vagy védőnő igazolását a várandósság és a terhes-gondozás tényéről,
b)
a gyermek családjával való kapcsolattartás biztosítása és a gyermek családba
való visszakerülésének elősegítése érdekében igényelt támogatás esetében
gyámhivatali határozatot, a kérelmező és családja jövedelemigazolását.
(3) A rendkívüli települési támogatás összegének
meghatározása egyedi elbírással történik.
Egyéb, alapvető szükségletek támogatása
19. §
(1)
Az a kérelmező
jogosult az ellátásra, akinél az alapvető szükségleteinek kielégítése során nem
várt többletkiadás jelentkezett és a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem
haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át, és
vagyonnal nem rendelkezik.
(2) A kérelmezők részére természetbeni ellátás formájában
utalvány vagy egyszeri természetbeni meleg étkeztetés biztosítható.
(3) Egyszeri meleg étkeztetés biztosítható annak a
kérelmezőnek, aki önhibáján kívül átmeneti jelleggel nem rendelkezik jövedelemmel
vagy rendszeres ellátással.
Gyermek hátrányos helyzete miatti
támogatás
20. §
(1)
Az
a gyermek tekinthető hátrányos helyzetben élőnek, ahol a
a)
szüleinek/gondviselőinek
jövedelme nem keresőtevékenységből származik,
b)
a
lakás komfortfokozata komfort nélküli,
c)
a
lakáson belüli vízvételi lehetőség, wc használat nem biztosított az a) – c)
pontok közül legalább egy feltétel teljesül.
(2)
A gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi
segítségre szoruló kérelmezők esetében az jogosult támogatásra,
akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az
öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át.
Meningococcus baktérium elleni,
pneumococcus baktérium
elleni védőoltás támogatása
21. §
(1)
A Polgármester a 13. életkort betöltött gyermekek meningococcus baktérium elleni Nimenrix vakcina oltássorozatának 1 darab vakcinája teljes vételárát
átvállalja, természetbeni juttatásként.
(2) Nem kaphat védőoltást az a gyermek,
a) akinek törvényes képviselője a védőoltás beadásához írásban nem járult hozzá, illetve
b) akinek beoltása orvosilag ellenjavallt.
(3)
A
védőoltás iránti kérelmet a 21. § (1) bekezdésében meghatározott életkorú
gyermek törvényes képviselője nyújthatja be augusztus 1 - 31. napjáig, az illetékes gyermek háziorvos által kiállított vény másolatával.
(4)
A kérelmet benyújtó törvényes képviselő az oltóanyagot a döntésről szóló határozat egy eredeti
példánya, valamint
az illetékes gyermek háziorvos által kiállított vény átadásával, az Önkormányzattal
szerződött gyógyszertárban válthatja ki.
(5) A kérelmet benyújtó törvényes képviselőnek a döntés kiállításának évében gondoskodnia kell a gyermek védőoltásának beadatásáról. A védőoltás beadatásának elmulasztása esetén a törvényes képviselő köteles a vakcina árát az önkormányzatnak megfizetni.
22. §
(1)
A Polgármester a 70. életkort
betöltött személy pneumococcus baktérium elleni Prevenar 13 vakcinája teljes vételárát
átvállalja, természetbeni juttatásként.
(2)
Nem kaphat védőoltást az a személy,
akinek beoltása orvosilag ellenjavallt.
(3)
A védőoltás iránti kérelmet a
22. § (1) bekezdésében meghatározott életkorú személy nyújthatja be augusztus 1
- 31. napjáig, az illetékes felnőtt háziorvos által kiállított vény
másolatával.
(4)
A kérelmet benyújtó az
oltóanyagot a döntésről szóló határozat egy eredeti példánya, valamint az
illetékes felnőtt háziorvos által kiállított vény átadásával, az
Önkormányzattal szerződött gyógyszertárban válthatja ki.
(5) A kérelmet benyújtó a döntés kiállításának évében gondoskodnia kell védőoltásának beadatásáról. A védőoltás beadatásának elmulasztása esetén a kérelmező köteles a vakcina árát az önkormányzatnak megfizetni.
IV.FEJEZET
SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ ELLÁTÁSOK
Az ellátások fajtái
23.
§
Dévaványa
Város Önkormányzat Képviselő-testülete a település közigazgatási területén
állandó lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárra, valamint az Szt. 3. §
(1)-(3) bekezdésében meghatározottak számára a Margaréta Egységes Szociális és
Gyermekjóléti Intézmény útján biztosítja az alábbi szociális szolgáltatásokat.
a)
Szociális
alapszolgáltatások:
aa) étkezés;
ab
házi segítségnyújtás;
ac)
családsegítés;
ad)
támogató szolgálat;
ae)
nappali ellátás – idős személyek;
b)
Szakosított
ellátás keretében:
ba) ápolást, gondozást
nyújtó intézmény.
Az ellátások igénybevétele
24.
§
(1)
A
kérelmet a intézményvezetőhöz vagy a szolgáltatást nyújtó koordinátorához kell
benyújtani, az intézmény által kiadott formanyomtatványon. A felvételt és az
ellátások igénybevételét a telephely koordinátor intézkedése alapozza meg.
(2)
Külön
eljárás nélkül akkor biztosítható ellátás, ha indokolt az igénylő azonnali
ellátása. Az rászorultság igazolását illetve a jövedelemigazolást ebben az
esetben is mellékelni kell.
(3)
Az
intézményvezető által megbízott - telephely koordinátor - a szociális
alapszolgáltatások igénybevétele előtt, tájékozódik az igénybevevő
életkörülményeiről, egészségi állapotáról, szociális helyzetéről, a megfelelő
és személyre szabott szolgáltatás biztosítása érdekében. Ennek megfelelően a
szociális alapszolgáltatások közül a házi segítségnyújtás esetében gondozási
szükséglet vizsgálat alapján, a nappali ellátás esetében az egészségügyi
illetve szociális körülményei alapján, étkeztetés, illetve támogató szolgálat
esetén a szociális rászorultsága alapján dönt a szolgáltatás nyújtásáról.
(4)
A
szociális rászorultság igazolására a következő iratokat, illetve
nyilatkozatokat lehet elfogadni:
a)
egészségügyi
állapotra és szenvedélybetegségre vonatkozóan háziorvosi, szakorvosi igazolást,
b)
fogyatékosság
esetében fogyatékossági támogatást, vakok személyi járadékát, illetve magasabb
összegű családi pótlékot megállapító, folyósítását igazoló határozatot,
szakvéleményt, illetve iratot,
c)
pszichiátriai
betegségre vonatkozóan pszichiáter vagy neurológus szakorvosi szakvéleményt,
d)
hajléktalanság
esetében a lakcím igazolására személyi igazolványt, illetve lakcímet igazoló
hatósági igazolványt, amely szerint az igénylő bejelentett lakóhellyel nem
rendelkezik, illetve akinek bejelentett lakóhelye hajléktalan szállás.
(5)
A
jogosultságot – kérelemre – az intézmény vezetője, illetve a telephely
koordinátora állapítja meg.
Az alapellátás megszűnése
25.
§
(1)
Az
alapellátás megszűnik, ha
a)
az
igénylő a térítési díjat nem fizeti ki;
b)
a
szolgáltatást 1 hónapon keresztül nem veszi igénybe;
c)
elhalálozik,
vagy
d)
kéri
az ellátás megszüntetését.
(2)
Az
alapellátás megszüntetése az intézményvezető hatásköre. Az ellátás
megszűnéséről az intézményvezető az (1) bekezdés a) - b) és d) pontjai esetén
írásban értesíti az ellátásban részesülőt.
Térítési díjak [3]
26.
§
(1)
Margaréta
Egységes Szociális és Gyermekjóléti Intézmény térítési díjai:
a) Ápolást,
gondozást nyújtó idős otthoni ellátás:
aa)
Demens részlegben lakó esetén: 2800.-
Ft/nap 84 000.- Ft/hó
ab)
Általános ellátás esetén: 2700.- Ft/nap
81 000.- Ft/hó
b) Nappali ellátás
– Dévaványa, Ecsegfalva: Térítésmentes
c) Házi
segítségnyújtás – Dévaványa, Ecsegfalva: ca) személyi gondozás: 175.- Ft/óra
cb)
szociális segítés: 230.- Ft/óra
d) Étkeztetés –
Dévaványa:
da) intézményben
történő elfogyasztás esetén 340.- Ft/adag
db) házhoz
történő kiszállítás díja 100.- Ft/lakás
e) Támogató
szolgálat Szeghalmi járás – Bucsa, Füzesgyarmat, Körösladány, Körösújfalu, Kertészsziget,
Szeghalom, Vésztő – és Gyomaendrődi járás – Dévaványa, Ecsegfalva, Hunya, Csárdaszállás, Gyomaendrőd:
ea)
Személyszállítás szociálisan rászorult személy esetén: 70.-Ft/km
eb)
Személyszállítás szociálisan nem rászorult személy esetén: 120.-Ft/km
ec)
Személyi segítés szociálisan rászorult személy esetén: 130.-Ft/óra
ed)
Személyi segítés szociálisan nem rászorult személy esetén: 230.-Ft/óra
(2)
A
térítési díjak az ÁFA-t tartalmazzák.
Szociálpolitikai kerekasztal
27.
§
A
helyi szociálpolitikai kerekasztalnak az Szt. 58/B. § (2) bekezdésében
meghatározottakon túl tagjai az alábbi szervezetek képviselői:
a)
Dévaványai
Roma Nemzetiségi Önkormányzat;
b)
Őszi
Napfény Nyugdíjas Klub Dévaványa;
c)
Tartós
Betegségben Élők Dévaványai Egyesülete;
d)
Dévaványai
Általános Művelődési Központ;
e)
Nagycsaládosok
Dévaványai Egyesülete;
f)
Margaréta
Egységes Szociális és Gyermekjóléti Intézmény.
V.
FEJEZET
ZÁRÓ
RENDELKEZÉSEK
27.
§
(1)
E
rendelet 2018. március 1-jén lép hatályba és rendelkezéseit a hatálybalépés
napján indult eljárások folyamán kell alkalmazni.
(2)
E
rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Dévaványa Város
Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és szociális
ellátásokról szóló 4/2017.(III.1.) önkormányzati rendelete.
1. melléklet a 6/2018.(II.26.) önkormányzati
rendelethez
Kérelem
Települési támogatás /
Rendkívüli települési támogatás* megállapítására
1.
A kérelmező adatai:
neve:
..........................................................................
születési
név: ............................................................. állandó lakóhely: ............. ……………………
tart.
hely:.................................................................... életvitel szerűen lakott ingatlan:.
……………….
szül.
hely, idő: ........................................................... anyja neve: ....................................................
foglalkozás:
............................................................... nettó jöv.: ......................................................
telefonszám.:
............................................................. TAJ:
...........................................................
lakossági
folyószámlaszáma:………………………. Állampolgársága:............................................
1.2. A kérelmező családjában élők
adatai
név
hozzátart. min. szül. hely, idő jövedelem TAJ aláírás
....................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................... …………
....................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................
A fenti rá vonatkozó sorát – a
beírt adatok valódiságának igazolására – minden nagykorú személynek aláírásával
kell ellátnia; illetve cselekvőképtelen személyek esetén a szülő, a gyám,
illetve a gondnok aláírása szükséges.
*A
megfelelő rész aláhúzandó!
2. Jövedelmi adatok
A
kérelmező, valamint a vele közös háztartásban élő személyeknek a havi jövedelme
forintban:
|
A |
B |
C |
||||
|
A jövedelem típusa |
Kérelmező |
A kérelmezővel közös háztartásban
élő további |
||||
1. |
Munkaviszonyból és más foglalkoztatási
jogviszonyból származó |
|
|
|
|
|
|
2. |
Társas és
egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve szellemi és más önálló
tevékenységből származó |
|
|
|
|
|
|
3. |
Táppénz,
gyermekgondozási támogatások |
|
|
|
|
|
|
4. |
Nyugellátás
és egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások |
|
|
|
|
|
|
5. |
Önkormányzat,
járási hivatal és munkaügyi szervek által folyósított ellátások |
|
|
|
|
|
|
6. |
Egyéb
jövedelem |
|
|
|
|
|
|
7. |
Összes
jövedelem |
|
|
|
|
|
|
3. Lakásviszonyok
3.1. A
támogatással érintett lakás nagysága: .............. m2.
3.2. A kérelemmel
érintett lakásban előrefizetős gáz- vagy áramszolgáltatást mérő készülék működik
- nem működik (a megfelelő rész aláhúzandó).
Amennyiben
igen, kérjük, nevezze meg a szolgáltatót: ................
....................................
4. Kért támogatás indokolása:
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
5. Nyilatkozatok
Felelősségem
tudatában kijelentem, hogy
a) életvitelszerűen a lakóhelyemen/a tartózkodási
helyemen élek* (a megfelelő rész aláhúzandó),
b) a közölt adatok a valóságnak megfelelnek.
Tudomásul veszem, hogy a kérelemben közölt jövedelmi
adatok valódiságát a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló
1993. évi III. törvény 10. § (7) bekezdése alapján a szociális hatáskört
gyakorló szerv - a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hatáskörrel és illetékességgel
rendelkező adóigazgatósága útján - ellenőrizheti.
Hozzájárulok a kérelemben szereplő adatoknak a
szociális igazgatási eljárás során történő felhasználásához.
Dátum:
...............................................
................................................................... |
.................................................................. |
kérelmező aláírása |
a család nagykorú tagjainak aláírása |
2. melléklet a 6/2018.(II.26.) önkormányzati
rendelethez
Kérelem
Szociális Földprogramban való
részvételhez állattenyésztés - növénytermesztés*
I.
A kérelmező adatai:
neve:
.......................................................................... születési név:...................................................
lakóhely:
.................................................................... tart. hely:.......................... ……………………
szül.
hely: .................................................................. Állampolgársága:............................................
szül.
idő: .................................................................... anyja neve: ....................................................
foglalkozás:
............................................................... nettó jöv.: ......................................................
telefonszám.:
............................................................. TAJ:
...........................................................
II. A kérelmező családjában élők
adatai
név
hozzátart. min. szül. hely, idő foglalkozás jövedelem
aláírás
....................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................
A
fenti rá vonatkozó sorát – a beírt adatok valódiságának igazolására – minden
nagykorú személynek aláírásával kell ellátnia; illetve cselekvőképtelen
személyek esetén a szülő, a gyám, illetve a gondnok aláírása szükséges.
IV. Állattartás
Tartás helye:
Dévaványa,………………………………………………………………………………
Tartásra alkalmas épület: van
- nincs
Tartásra alkalmas épület állaga:
megfelelő - nem megfelelő Igényelt (db): …………..
IV. Növénytermesztés
Igényelt földterület nagysága:
…………..
V. Kért támogatás indokolása (Miért
szeretne a Szociális Földprogramban részt venni?):
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
Büntetőjogi felelősségem
tudatában kijelentem, hogy a közölt adatok a valóságnak megfelelnek.
Hozzájárulok ahhoz, hogy személyes adataimat a kérelemmel kapcsolatban
felhasználják.
Dévaványa,
…………………….. …………………………………
*A megfelelő rész aláhúzandó! a
kérelmező aláírása
3. melléklet a 6/2018.(II.26.)
önkormányzati rendelethez
KÉRELEM
a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermek szünidei
étkeztetésének igénybevételéhez
1.
Alulírott
.......................................................... (születési név:
......................................., születési hely, idő:
..................................., ........................... anyja neve:
.........................................) ....................................................................................
szám alatti lakos, mint a .....................................................
nevű gyermek (születési hely, idő: ........................................,
....................... anyja neve:
...................................................)[4]
szülője/más törvényes képviselője (a megfelelő aláhúzandó) a szünidei
étkeztetés igénybevételét az alábbi időtartamban kérem:
|
A |
B |
C |
1 |
Iskolai szünet, bölcsődei, óvodai zárva
tartás[5] |
A szünidei étkeztetést a szünet, zárva
tartás időtartamára eső |
A szünidei étkeztetést |
2 |
őszi |
Igen
/ Nem |
|
3 |
téli |
Igen
/ Nem |
|
4 |
tavaszi |
Igen
/ Nem |
|
5 |
nyári |
Igen
/ Nem |
|
2.
Kérem
diétás étrend biztosítását: igen / nem (a választott lehetőség aláhúzandó!)
a
következő egészségi állapotra tekintettel:................................................................................
Dátum: ..........................................................
.............................................................................
az ellátást igénylő
(szülő, más törvényes képviselő) aláírása
EGYÉB
NYILATKOZAT
Alulírott
nyilatkozom, hogy a szünidei étkeztetésről szóló tájékoztatást megértettem.
Gyermekem/gyermekeim részére egyik szünetben sem igénylem az étkezést.
Dátum:
...........................................................
.............................................................................
szülő, más törvényes képviselő aláírása
[1] Módosította:
a 8/2018.(III.14.) önkormányzati rendelet 1. §-a.
Hatályos: 2018. március 14-től
[4]
Gyermekenként külön nyilatkozatot kell kitölteni.
[5]
Kérjük, húzza alá, hogy melyik szünetben kéri a szünidei étkeztetés
biztosítását. (Ha az évközi szüneteknél több szünetben vagy az összes évközi
szünetben, azaz az őszi, téli, tavaszi szünetben is kéri, akkor kérjük,
mindegyiket húzza alá.)
[6]
A megfelelő válasz (Igen vagy Nem) aláhúzandó.
[7]
Kizárólag abban az esetben töltendő, amennyiben a jogosult az adott szünet,
zárva tartás vonatkozásában az előző oszlopban nemmel nyilatkozott. Ez esetben
azon munkanapok felsorolása szükséges, amelyek tekintetében - az adott szünidei
gyermekétkeztetés időtartamán belül - a jogosult kéri az étkeztetés
biztosítását.
[2] Kérjük, húzza alá, hogy melyik szünetben kéri a szünidei étkeztetés biztosítását. (Ha az évközi szüneteknél több szünetben vagy az összes évközi szünetben, azaz az őszi, téli, tavaszi szünetben is kéri, akkor kérjük, mindegyiket húzza alá.)
[3] A megfelelő válasz (Igen vagy Nem) aláhúzandó.
[4] Kizárólag abban az esetben töltendő, amennyiben a jogosult az adott szünet, zárva tartás vonatkozásában az előző oszlopban nemmel nyilatkozott. Ez esetben azon munkanapok felsorolása szükséges, amelyek tekintetében - az adott szünidei gyermekétkeztetés időtartamán belül - a jogosult kéri az étkeztetés biztosítását.
[2] Kérjük, húzza alá, hogy melyik szünetben kéri a szünidei étkeztetés biztosítását. (Ha az évközi szüneteknél több szünetben vagy az összes évközi szünetben, azaz az őszi, téli, tavaszi szünetben is kéri, akkor kérjük, mindegyiket húzza alá.)
[3] A megfelelő válasz (Igen vagy Nem) aláhúzandó.
[4] Kizárólag abban az esetben töltendő, amennyiben a jogosult az adott szünet, zárva tartás vonatkozásában az előző oszlopban nemmel nyilatkozott. Ez esetben azon munkanapok felsorolása szükséges, amelyek tekintetében - az adott szünidei gyermekétkeztetés időtartamán belül - a jogosult kéri az étkeztetés biztosítását.