Dévaványa Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2024. (III. 1.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2024. évi költségvetéséről

Hatályos: 2024. 03. 01

Dévaványa Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2024. (III. 1.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2024. évi költségvetéséről

2024.03.01.

Dévaványa Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. §-ában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezés

1. § A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerveire.

2. § Az önkormányzat költségvetési szervei:

a) Dévaványai Közös Önkormányzati Hivatal,

b) Dévaványai Általános Művelődési Központ és Bölcsőde,

c) Margaréta Egységes Szociális és Gyermekjóléti Intézmény.

II. Fejezet

Az önkormányzat költségvetési bevételeinek és kiadásainak főösszege

1. Az önkormányzat költségvetésének bevételei és kiadásai

3. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2024. évi költségvetését az 1. melléklet szerint 2 033 804 ezer forint költségvetési bevétellel, 3 702 027 ezer forint költségvetési kiadással, 1 668 223 ezer forint költségvetési egyenleggel állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy a 1 668 223 ezer forint költségvetési egyenleget belső finanszírozással a maradványból finanszírozza.

2. A költségvetési bevételek

4. § (1) A Képviselő–testület az önkormányzat 2024. évi költségvetési bevételeinek működési és felhalmozási cél szerinti részletezését a 2. melléklet szerint állapítja meg.

(2) A Képviselő–testület az önkormányzat 2024. évi költségvetési bevételeit a 3. melléklet szerint állapítja meg.

3. A költségvetési kiadások

5. § (1) A Képviselő – testület az önkormányzat 2024. évi költségvetési kiadásainak, működési és felhalmozási cél szerinti kiadás részletezését a 4. melléklet szerint állapítja meg.

(2) A Képviselő–testület az önkormányzat 2024. évi költségvetési kiadásait az 5. melléklet szerint állapítja meg.

6. § (1) A 3. §-ban megállapított bevételi-kiadási főösszegének kiemelt előirányzatok részletezését a 3. melléklet és az 5. melléklet tartalmazza.

(2) A költségvetési bevételek és költségvetési kiadások előirányzatát, kötelező és önként vállalt feladatok szerinti bontásban a 6. melléklet és a 7. melléklet részletezi.

(3) Az önkormányzat működési és fejlesztési célú bevételeinek és kiadásainak 2024/2025/2026. évi alakulását külön bemutató mérleget a 8. melléklet tartalmazza.

7. § (1) Dévaványa Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek statisztikai létszámát 2024. évre együttesen 163 főben állapítja meg a 9. mellékletben foglalt részletezéssel.

(2) A közfoglalkoztatottak (áthúzódó) tervezett létszáma 17 fő.

8. § Az önkormányzat működési és fejlesztési célú bevételi és kiadásai előirányzatait bemutató mérlegét a rendelet 10. melléklete tartalmazza.

9. § (1) Az önkormányzat előirányzat - felhasználási ütemtervét a rendelet 11. melléklete tartalmazza.

(2) Az önkormányzat likviditási ütemtervét a rendelet 12. melléklete tartalmazza.

10. § (1) Az önkormányzat közvetett támogatásainak kimutatását a rendelet 13. melléklete tartalmazza.

(2) Az önkormányzat pénzeszköz átadását és egyéb szervezetek részére juttatott támogatásának részletezését a rendelet 14. melléklete tartalmazza.

(3) Az önkormányzat Európai Uniós csatlakozási eszközök támogatásával megvalósuló projektek bevételeit és kiadásait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásait a rendelet 15. melléklete tartalmazza.

(4) Az önkormányzatnak adósság- és hitelállománya nincs.

III. Fejezet

A 2024. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

11. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a Jegyző felelős.

(2) Az önkormányzat gazdálkodásának biztosságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályosságáért a Polgármester a felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) A Dévaványai Közös Önkormányzati Hivatalnál alkalmazott illetményalap 2024. január 1-től 38 650 Ft.

(5) A költségvetési szerveknél jutalmazásra fordítható előirányzat nem tervezhető.

(6) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a Polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

12. § A Polgármester felhatalmazást kap:

a) az önkormányzat számláján lévő, átmenetileg szabad pénzeszközeinek befektetett pénzügyi eszközökben történő elhelyezéséről,

b) a 2024. évi központi céljellegű - mérlegelést nem igénylő - pótelőirányzatok saját hatáskörben történő felosztására,

c) a helyi önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására és a kiadások kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosításra.

4. A költségvetési előirányzatok évközi módosítása, átcsoportosítása

13. § (1) A Dévaványai Közös Önkormányzati Hivatal Gazdálkodási Irodája az e rendeletben szabályozott adatszolgáltatások alapján előkészíti az önkormányzati költségvetési rendelet módosítására az előterjesztést.

(2) Az évközben engedélyezett központi pótelőirányzatok átvezetéséről, esetleges felosztásáról – kivéve a mérlegelést nem igénylő, céljellegű pótelőirányzatokat - a Polgármester előterjesztésében a Képviselő-testület dönt a 2024. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendelet egyidejű módosításával.

(3) A Képviselő-testület a 2024. évi költségvetési rendeletet - az első negyedév kivételével, - negyedévenként döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb a beszámoló készítésének határidejéig december 31-ei hatállyal módosítja.

(4) Ha évközben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetésesét követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(5) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (12. § c) és 13. § (6)) bekezdésben foglalt kivétellel a Képviselő-testület dönthet.

(6) A helyi önkormányzati költségvetési szerv bevételi és kiadási előirányzatai a Kormány rendeletében meghatározott esetekben saját hatáskörben módosíthatók, a kiadási előirányzatok egymás között átcsoportosíthatók.

(7) Az intézmények a saját hatáskörükben végrehajtott előirányzat-módosításaikról - minden hónapban, de legalább az önkormányzati költségvetés módosítási javaslat elkészítése előtt – az intézményi költségvetés szerkezeti rendjének megfelelő részletezettségben - nyilvántartásaikon alapuló - adatot kötelesek szolgáltatni a Dévaványai Közös Önkormányzati Hivatal Gazdálkodási Irodája részére.

5. Tartalék és egyéb előirányzatokkal kapcsolatos külön rendelkezések

14. § (1) A 2023. évi maradvány elszámolásnál kimutatott szabad - előző évről áthúzódó kötelezettséggel nem terhelt - maradványt az intézmények által benyújtott igények fedezetére, vagy a tartalék terhére kell fordítani.

(2) Az önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek a 2024. évi költségvetésében a tervezett előirányzatot meghaladó és szabad felhasználású bevételeket a tartalék emelésére kell fordítani.

(3) Az (1) és (2) bekezdésben foglaltakkal összefüggésben megemelt tartalék előirányzatból a tervezett, de nem teljesülő kieső bevételeket, és a nem várt kiadások fedezetét kell korrigálni.

(4) A tartalékkal való rendelkezés jogát a Képviselő-testület nettó 5.000,- eFt értékhatárig a Polgármesterre átruházza. A Polgármester köteles a hatáskörébe adott tartalék előirányzat felhasználásról a soron következő ülésen a Képviselő-testületet tájékoztatni.

(5) A Képviselő-testület úgy dönt, hogy a magánszemélyek kommunális adójából keletkezett bevételeket részben felhalmozási feladatok finanszírozására hagyja jóvá.

IV. Fejezet

Számlavezetésre és a gazdálkodásra vonatkozó szabályok

15. § Dévaványa Város Önkormányzatának számlavezető hitelintézete a Kereskedelmi és Hitelbank Zrt. Szeghalmi lakossági fiókja, Szeghalom, Szabadság tér 2.

16. § Az önkormányzati intézményekben folyó szakmai tevékenység bővítése, új közszolgáltatás vállalása a Képviselő-testület jóváhagyó határozata alapján lehetséges. Ennek feltétele, hogy az új kapacitás belépésének az adott költségvetési évet érintő működési bevétel és kiadás vonzatát a döntéshozatalra irányuló kezdeményezéssel egyidejűleg részletes indoklásban mutassák be.

17. § (1) Az önkormányzati intézmények pénzellátása városi kincstári finanszírozási rendszerben történik. A jóváhagyott éves költségvetés alapján az intézmények minden hónap 5-ig megküldik a Dévaványai Közös Önkormányzati Hivatal Gazdálkodási Irodája részére a tárgyhavi finanszírozási igényüket napokra lebontva. A fel nem használt összeg a tárgynapon visszautalásra kerül az önkormányzat számlájára. A költségvetésből a fel nem használt év végi keretmaradvány a következő évre nem vihető át.

(2) Az önkormányzat - kincstári körbe tartozó - intézményei önálló fizetési számlával rendelkeznek, pénzeszközeiket ezen számlán kötelesek tartani, kivéve a jogszabály alapján elkülönítetten kezelendő bevételeket.

18. § (1) A költségvetés végrehajtása során tárgyévi fizetési kötelezettség a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig vállalható, és kifizetések is ezen összeghatárig rendelhetők el.

(2) Az intézmények 2024. évi költségvetésében keletkező, az éves előirányzatot meghaladó többletbevételek terhére tartós kötelezettség nem vállalható.

19. § A dologi előirányzatok terhére személyi célú kifizetést nem lehet teljesíteni, illetve dologi előirányzatokat személyi kifizetés céljára nem lehet átcsoportosítani.

V. Fejezet

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

20. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról, a megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a Jegyző köteles gondoskodni.

VI. Fejezet

Vegyes és záró rendelkezések

21. § (1) Az önkormányzat és intézményei kiadásainak készpénzben történő teljesítésének esetei:

a) lakossági folyószámlával nem rendelkező ellátottak szociális juttatásainak kifizetése,

b) olyan beszerzések ahol a számla összege a bruttó 200.000,- Ft-ot nem haladja meg,

c) igazgatás-szolgáltatási díjak,

d) a munkába járással, munkavégzéssel összefüggő napidíj saját gépjármű vagy tömegközlekedési eszköz használatának megtérítése,

e) illetményelőleg hatályos szabályzat alapján,

f) lakossági túlfizetések visszafizetése,

g) vásárlásra, elszámolásra kiadott előlegek,

h) egyéb előre nem látható fentiekben nem részletezett működtetéssel, üzemeltetéssel kapcsolatban felmerülő azonnali kifizetések esetei gazdálkodási irodavezető engedélyével.

(2) A 2024. évi költségvetés végrehajtásáról 2025. május 31-ig kell beszámolni a Képviselő-testületnek.

(3) E rendelet rendelkezéseit 2024. január 1. napjától kell alkalmazni.

22. § Hatályát veszti A 2024. évkezdet átmeneti gazdálkodásáról szóló 24/2023. (XII. 15.) önkormányzati rendelet.

23. § Ez a rendelet 2024. március 1-jén lép hatályba.