Dévaványa Város Önkormányzat Képviselő-testülete 4/2021. (V. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása

A 2020. évi zárszámadásról

Hatályos: 2021. 05. 31

A 2020. évi zárszámadásról

Általános indokolás

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 87. §-a rendelkezik arról, hogy az éves költségvetés végrehajtásáról költségvetési beszámolót, annak alapján pedig az elfogadott költségvetéssel összehasonlítható módon évente zárszámadást kell készíteni. A zárszámadási rendeletnek a Képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba kell lépni.

Az önkormányzati alrendszerre vonatkozó zárszámadás készítési kötelezettséget, annak határidejét, tartalmi meghatározását az Áht. 91. §-a írja elő.

A rendelet tervezettel együtt a képviselő-testület részére tájékoztatásul be kell nyújtani a kincstár 68/B. § szerinti ellenőrzése keretében a helyi önkormányzat éves költségvetési beszámolójával kapcsolatosan elkészített jelentését.

A zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor a képviselő-testület részére a következő mérlegeket és kimutatásokat kell bemutatni:

a) az Áht. 24. § (4) bekezdése szerinti mérlegeket, kimutatásokat (a helyi önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban, előirányzat felhasználási tervét, a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve, a közvetett támogatásokat, és a 29/A. § szerinti tervszámoknak megfelelően a költségvetési évet követő három év tervezett bevételi előirányzatainak és kiadási előirányzatainak keretszámait főbb csoportokban, és a 29/A. § szerinti tervszámoktól történő esetleges eltérés indokait), azzal, hogy az előirányzat felhasználási terven a pénzeszközök változásának bemutatását kell érteni,

b) a helyi önkormányzat adósságának állományát lejárat, a Gst. 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletek, bel- és külföldi irányú kötelezettségek szerinti bontásban,

c) a vagyonkimutatást, és

d) a helyi önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségeket, a részesedések alakulását.

A jogszabályi kötelezettségnek eleget téve Dévaványa Város Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról készült beszámolót terjesztem a Képviselő-testület elé.

Az előterjesztéshez csatolva vannak a bevételekről, kiadásokról készült táblázatok intézményenként és összesítve,valamint a:

zárszámadási rendelet-tervezet,

maradvány bemutatásáról készített előterjesztés,

vezetői nyilatkozat a belső kontrollrendszer működéséről,

hosszú távú kötelezettségek bemutatása,

Magyar Államkincstár ellenőrzési jegyzőkönyvei.

Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek az éves beszámolási kötelezettségüknek eleget tettek. Az intézmények vonatkozásában a kötelező számszaki egyezőségek felülvizsgálta megtörtént, az egyeztetés folyamatos volt.

Előzmények:

A Képviselő-testület a 2020. évre szóló költségvetést az 1/2020.(I.31.) önkormányzati rendelettel fogadta el 1.467.892 eFt költségvetési bevétellel, 2.914.184 eFt költségvetési kiadással, 1.446.292 eFt költségvetési egyenleggel.

A Képviselő-testület az év folyamán négyszer módosította a költségvetést. A módosított főösszeg 3.668.305 eFt-ra nőtt.

Az előirányzat növekedését legnagyobb részt a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó támogatás, központi támogatások, pályázati támogatások indokolták.

A féléves és a háromnegyed éves gazdálkodásról szóló tájékoztatókból a képviselő-testület értesült az időarányos teljesítésekről.

Dévaványa Város Önkormányzatának beszámolójába beépült a:

Dévaványai Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: DKÖH) teljesített adatai. A DKÖH székhelye Dévaványa, amelyhez az Ecsegfalvai Kirendeltség tartozik.

Dévaványai Általános Művelődési Központ (továbbiakban DÁMK) teljesített adatai.

Margaréta Egységes Szociális és Gyermekjóléti Intézmény (továbbiakban: Margaréta Intézmény) teljesített adatai.

A Dévaványai Roma Nemzetiségi Önkormányzat önálló elemi költségvetés, és beszámoló készítésre kötelezett. Az Együttműködési megállapodás alapján a gazdálkodással kapcsolatos feladatokat a DKÖH látja el.

A mindösszesen teljesített kiadás fő összege (K-Ö jelű táblázat) 2.483.537 eFt, az eredeti előirányzathoz viszonyítottan 14,78 %-kal csökkent. A módosított előirányzathoz képest a teljesítés 32,3 %-kal elmaradt, melynek a legfőbb oka az, hogy a pályázati támogatások nem kerültek felhasználásra.

A költségvetési kiadás teljesített adata 2.457.548 eFt, ami nem tartalmazza a finanszírozási kiadások összegét. A finanszírozási kiadások teljesítése 25.989 eFt-ra nőtt, amely a 2020. évi finanszírozási előleg miatt kiadás.

1. Az önkormányzati feladatellátás értékelése

A tervezett feladatok végrehajtásához 2020. évben a forrás rendelkezésre állt.

Helyi Önkormányzat által ellátott feladatok

Az Önkormányzat alapvető feladatai 2020. évben nem változtak, azonban a veszélyhelyzet miatt egyéb feladatokat is meg kellett oldani. A tervezetthez képest a bevételek és a kiadások teljesítését is befolyásolta a veszélyhelyzet. A kötelező és önként vállalt önkormányzati feladatok ellátása a rendelkezésre álló forrásból a lehetőségekhez mérten megfelelő módon megvalósult. Az önkormányzat többek között biztosította a közutak fenntartását, közterületek rendben tartását, óvoda és bölcsőde működtetését, temető, sportpálya rendben tartását, orvosi ügyeleti ellátást, háziorvosi, fogászati feladatellátást, szociális támogatást stb. A feladatok ellátása az önkormányzat és intézményei, valamint vállalkozásba adás útján valósult meg.

Strandfürdő és Gyógyászat éves adatai

Strandfürdő:

− nyitvatartási napok száma 77 nap, ebből esős napok száma 10 nap, látogatók száma 11.242 fő

Járóbeteg-szakellátás:

− reumatológia: betegek száma 769 fő, beavatkozások száma 5.277 eset

− fizioterápia: betegek száma 4.178 fő, beavatkozások száma 7.218 eset

− gyógytornát igénybevevők száma: 2.509 fő, beavatkozások száma 7.526 eset

Ifjúsági tábor:

− vendégéjszakák száma: 1.459

Dévaványai Általános Művelődési Központ

Székhelye 5510 Dévaványa Hunyadi u. 17.

A DÁMK jogszabályi változás miatt 2015. április 1-től gazdaságilag nem önálló költségvetési szerv. Gazdasági feladatait a DKÖH Gazdálkodási irodája látja el a Munkamegosztási megállapodásban rögzítettek szerint.

A DÁMK által ellátott feladatok:

Bölcsődei ellátás:

Bölcsődei férőhelyek száma működési engedély alapján 42 fő

Bölcsődei ellátottak száma éves átlagban 15,37 fő.

Óvodai ellátás:

2019. október 1-ei statisztikai óvodai létszám: 204 fő

2020. október 1-ei statisztikai óvodai létszám: 213 fő

Könyvtári szolgáltatások:

2020. évben regisztrált használók száma 703 fő

A helybeni (személyes) használatok 5.237 alkalom, az összes személyes használatból internethasználat 560 alkalom

Beszerzett állomány 869 kötet

Kiállítások száma 5 alkalom, résztvevők száma 140 fő

egyéb rendezvények 33 alkalom, a résztvevők száma 590 fő

Kölcsönzött dokumentumok száma 5.704 db

Művelődési Ház:

Alkotó művelődési formák foglalkozások száma 35, on-line foglalkozások száma 20

Klubok, szakkörök foglalkozások száma 169, on-line foglalkozások száma 90

Tudományos, ismeretterjesztő foglakozások száma 1 alkalom 60 fő

Kiállítások száma 4 alkalom, látogatók száma 1.900 fő

Művészeti események száma 3 alkalom, látogatók száma 152 fő

Bereczki Imre Helytörténeti Gyűjtemény:

A gyűjteményben 71.084 gyűjtemény elem van, ebből feldolgozott 56.660 db, feldolgozatlan 14.424 db. A gyűjtemény feldolgozottsága 79,70 %

Szakmai rendezvények száma 1, a résztvevők száma 80 fő

Iskolai oktatást segítő foglalkozások száma 13, a résztvevők száma 212 fő

Szabadidős foglalkozások száma 16, a résztvevők száma 278 fő, on-line részvétel 346 fő

Kiállítások és rendezvények látogatóinak száma 519 fő, ebből ingyenesen résztvevő látogatók 490 fő.

A Dévaványai Közös Önkormányzati Hivatal

Az intézmény irányító szerve: Dévaványa Város Önkormányzat Képviselő-testülete

Alapítói jog gyakorlója: Dévaványa Város Önkormányzat Képviselő-testülete

Ecsegfalva Község Önkormányzat Képviselő-testülete

Fenntartó megnevezése: Dévaványa Város Önkormányzat Képviselő-testülete

Ecsegfalva Község Önkormányzat Képviselő-testülete

Fő feladata a helyi önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenység ellátása Dévaványa Székhely önkormányzat és Ecsegfalva Kirendeltség vonatkozásában egyaránt. A DKÖH önálló gazdasági szervezettel rendelkezik.

Margaréta Egységes Szociális és Gyermekjóléti Intézmény

Székhelye: 5510 Dévaványa, Jéggyár u 47.

Az intézmény gazdaságilag nem önállóan gazdálkodó költségvetési szerv, a gazdálkodási feladatait a DKÖH gazdálkodási irodája látja el.

A Margaréta Intézmény által ellátott feladatok:

1. Alapszolgáltatások

Margaréta Idősek Otthona: 5510 Dévaványa, Jéggyár u 47.

Szociális étkeztetés

Ellátási terület: Dévaványa város közigazgatási területe

Ellátotti létszám: 6 fő éves átlag

Finanszírozásban részesültek száma: 6 fő

Házi segítségnyújtás

Ellátási terület: Dévaványa város és Ecsegfalva község közigazgatási területe

Ellátotti létszám: 38 fő éves átlag

Finanszírozásban részesültek száma:

szociális segítésben részesülő: 1 fő

személyi gondozásban részesülő: 37 fő

Nappali ellátás (Idősek nappali ellátása)

Ellátási terület: Dévaványa város közigazgatási területe

1.

2. Ellátotti létszám: 16 fő éves átlag

3. Finanszírozásban részesültek száma: 16 fő

4. Szakosított ellátás

Személyes gondoskodást nyújtó ellátás.

Margaréta Idősek Otthona: 5510 Dévaványa, Jéggyár u 47.

Ellátási területe, illetve befogadása országos hatókörű.

1.

2. Ellátotti létszám: 91 fő éves átlag

3. Általános ellátásban részesülők száma: 58 fő éves átlag

4. Demens ellátásban részesülők száma: 33 fő éves átlag

5. Finanszírozásban részesültek száma: 91 fő

6. Család és Gyermekjóléti Szolgálat

5510 Dévaványa, Eötvös u 44.

Család és gyermekjóléti szolgálat

Ellátási területe: Dévaványa város és Ecsegfalva község közigazgatási

területe.

Támogató szolgálat

Ellátási területe: Szeghalmi és Gyomai járás közigazgatási területe.

1.

2. Engedélyezett feladat egység: 6.000

3. Teljesített feladategység: 5.357

4. Finanszírozott feladategység: 5.754

5. Idősek Klubja

Idősek nappali ellátása.

5515 Ecsegfalva, Ady u 5.

Ellátási területe: Ecsegfalva község közigazgatási területe.

Engedélyezett férőhely szám: 25 fő

Ellátotti létszám: 16 fő éves átlag

Finanszírozott létszám: 16 fő

Nemzetiségi önkormányzatok: A Dévaványai Roma Nemzetiségi Önkormányzat gazdálkodási feladatát megállapodás alapján a DKÖH látja el.

A belső ellenőrzési feladatok ellátása vásárolt szolgáltatás útján valósult meg.

2. Bevételi források és azok teljesülése

Az előterjesztés mellékletét képező B jelű táblázatok tartalmazzák az eredeti és módosított előirányzatokat, a teljesített adatokat is részletesen intézményenként, összehasonlítható módon.

A mindösszesen teljesített bevétel összege a B-Ö jelű táblázatban látható, 3.668.304 eFt, ami az eredeti előirányzathoz viszonyítva 25,88 %-os túlteljesítést mutat. A módosított előirányzathoz nézve 1 eFt-tal kevesebb az előirányzat kerekítésből adódóan. (A költségvetés utolsó módosítása a teljesített adatokra épül).

A teljesített bevételből a költségvetési bevétel 2.399.370 eFt.

A működési bevétel összege 1.587.267 eFt, ami 43,27 %-ot, a felhalmozási bevétel 812.103 eFt, ami 22,14 %-ot képvisel az összes teljesített bevételből.

A finanszírozási bevétel összege 1.268.934 eFt, az összes bevétel 34,59 %-a.

Részletezve:

B-Ö tábla/ 7. sor önkormányzatok működési támogatásai teljesített adata 714.789 eFt. Ezen a jogcímen csak az önkormányzatnak van bevétele. A bevétel tartalmaz 2.819 eFt támogatást a bölcsődei kisgyermeknevelők és dajkák illetménykiegészítéséhez, és 31.279 eFt minimálbér és garantált bérminimum emelésével kapcsolatos kiegészítő támogatást a közalkalmazottakra vonatkozóan. A köztisztviselők esetében az önkormányzati hivatal működésére kapott támogatás fajlagos összege emelkedett 2020. január 1-től, amely a személyi- és dologi kiadásokra nyújtott finanszírozás.

Az előterjesztéshez csatolva van a rendelettervezet, annak 17. melléklete jogcímenként mutatja az eredeti felmérés alapján a támogatást, az év közbeni változást, a teljesített adatokat és az eltérést.

2019. évre vonatkozóan visszafizettünk 347 eFt támogatást, ebből téli rezsicsökkentési pályázat miatt 24 eFt-ot. A 2020. évi teljesítés alapján 4.345 eFt támogatást pótlólagos támogatást fogunk kapni. (Visszafizetési kötelezettség keletkezett a települési önkormányzatok által biztosított szakosított ellátások, valamint gyermekek átmeneti gondozásával kapcsolatos feladatok támogatása jogcímen 7.716 eFt. Pótlólagos támogatást kapunk egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatására 2.205 eFt-ot, a bölcsőde, mini bölcsőde támogatására 6.285 eFt-ot, az intézményi gyermekétkeztetés támogatására 2.398 eFt-ot, a rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése támogatására 24 eFt-ot, bölcsődei kiegészítő támogatásra 1.021 eFt-ot, és idegenforgalmi adó IV. negyedévi támogatására 128 eFt-ot).

B-Ö tábla 10. sor egyéb működési célú támogatások bevétele államháztartáson belülről teljesített adata 327.575 eFt.

Az alábbi támogatások kerültek kiutalásra:

Háziorvosi alapellátás támogatása 37.026 eFt

Mezőgazdasági támogatás 3.868 eFt

Védőnői feladatok támogatása (OEP) 22.024 eFt

Járó beteg szakellátás támogatása 20.761 eFt

Foglalkoztatás támogatása az önkormányzatnál 158.579 eFt

Nyári diákmunka támogatása az önkormányzatnál 1.445 eFt

EFOP-1.5.3-16-2017-00042 Járási program támogatása 183 eFt

EFOP-1.2.11-16-2017 Esély otthon program támogatása 1.843 eFt

Autómentes nap támogatása 850 eFt

Sportcsarnok beruházás előkészítésének támogatása 46.000 eFt

Ecsegfalva 2018-2019. évi hozzájárulása a DKÖH működéséhez 5.049 eFt

Margaréta Intézménynél képzési támogatás 891 eFt

Margaréta Intézménynél közfoglalkoztatás támogatása 4.632 eFt

Margaréta Intézménynél GINOP programban foglalkoztatott tám. 1.039 eFt

DÁMK-nál az SZJA 1 %-ából származó támogatás 44 eFt

Közfoglalkoztatás és nyári diákmunka támogatása a DÁMK-nál 23.341 eFt

Az előző év teljesített adataihoz viszonyítva összességében (410.232 eFt) 20,15 %-kal kevesebb ezen a jogcímen elért bevétel.

B-Ö tábla/B3 közhatalmi bevételek, helyi adó bevételek bemutatása adónemenként:

Adatok= ezer forint

1.
1. megnevezése

1.
1. előirányzat

1.
1. adat 2020. december 31.

1.
1. kommunális adója

1.
1.

1.
1.

Helyi iparűzési adó bevétel

1.
1.

1.
1.

1.
1. áruhasználati és szolgáltatási adó (idegenforgalmi adó)

1.
1.

1.
1.

1.
1. közhatalmi bevételek (késedelmi pótlék, talajterhelési díj)

1.
1.

1.
1.

Gépjárműadó bevétel (40%)

1.
1.

0

1.
1. bevételek összesen

1.
1.

188.532

A helyi adó bevételből 2019. évhez képest 80.843 eFt-tal kevesebb bevétel folyt be. Mindegyik adónemben a tavalyi évhez, és a tervezett bevételhez viszonyítva is kevesebb volt a bevétel. A gépjárműadó bevétel teljes egészében elvonásra került. A helyi iparűzési adó bevétel esetében is nagy az eltérés, amit az is befolyásolt, hogy 2020. évben megszüntetésre került a feltöltési kötelezettség. 2020. április 26-tól a veszélyhelyzet miatt az idegenforgalmi adót az adó alanyának nem kell megfizetnie, az adó beszedésére kötelezettnek nem kell beszednie, azonban a be nem szedett adót be kell vallani az adóhatósághoz. A be nem szedett adót az önkormányzat támogatás formájában kapta meg. Ennek összege 341 eFt. A negyedik negyedévre jutó 128 eFt támogatást 2021. évben fogja az önkormányzat megkapni.

B-Ö tábla/B4 működési bevételek 337.609 eFt. Az alábbiakban részletezve:

B-Ö tábla 16. sor készletértékesítés ellenértéke 7.150 eFt. Az önkormányzat gazdálkodási körében 7.013 eFt bevétel keletkezett.

A Dévaványai Hírlap értékesítéséből 1.288 eFt, bontásból származó anyagok (cserép, tégla, gyeprács) értékesítéséből 237 eFt, darált beton, tégla eladásából 275 eFt, betonoszlop értékesítéséből 60 eFt, laptop értékesítésből 35 eFt, vas hulladék, vasúti alkatrész eladásából 95 eFt, szalmabála értékesítéséből 3.276 eFt bevételünk keletkezett. A közfoglalkoztatottak által előállított termékek értékesítésből 1.747 eFt bevétel származott, amelyből 1.349 eFt a varroda, és a szőnyegszövő bevétele, 16 eFt cirokseprű értékesítés, 382 eFt a mezőgazdasági tevékenységükből származó bevétel.

A DKÖH készletértékesítésből származó bevétele 137 eFt, amely a továbbszámlázott tisztítószerek bevételéből származik.

B-Ö tábla 17. sor szolgáltatásból elért bevétel 37.173 eFt. Ez 16.458 eFt-tal kevesebb az előző évinél. Az önkormányzatnál az elért bevétel 29.370 eFt. Itt kerülnek kimutatásra a továbbszámlázott közüzemi díjak, fénymásolás díja, buszváró, háziorvosi körzetek bevétele, Strandfürdő és Gyógyászat bevétele, vidékfejlesztési programmal kapcsolatos bevétel.

A DKÖH-nál a szolgáltatásból elért bevétel 1.907 eFt, amely tartalmazza a Kormányhivatal által megállapodás alapján megtérített bevételt, továbbszámlázott telefon és internet díjat, és az esküvői szolgáltatás díját.

A DÁMK - nál a szolgáltatásból elért bevétel 5.896 eFt, ami az előző évhez képest 12.236 eFt-tal kevesebb. A bevétel bérleti díjakból, könyvtári szolgáltatás díjaiból, továbbszámlázott közüzemi díjak, gyermekétkeztetés költségből származik.

B-Ö tábla 18. sor tulajdonosi bevételekből elért bevétel 128.963 eFt. Ezen jogcímen csak az önkormányzatnak van bevétele. Földhaszonbérből származó bevétel 97.265 eFt, lakbérekből 10.155 eFt teljesült, egyéb bérleti díjakból (közterület használat díj, nem lakóingatlanok bérbeadása) elért bevétel 21.543 eFt.

B-Ö tábla 19. sor ellátási díjakból elért bevétel 99.783 eFt. Ebből a DÁMK-nál 6.802 eFt, a Margaréta Intézménynél 92.981 eFt. Ez a bevétel a gyermekétkeztetésből, és az ellátottak által fizetett térítési díjból származik.

Az ÁFA tételekből származó bevétel 54.098 eFt.

A kamatbevétel 91 eFt.

B-Ö tábla 23. sor egyéb működési bevételek összege 10.351 eFt. Az Önkormányzat bevétele 7.223 eFt. Ez az összeg tartalmazza 491 eFt biztosító kártérítését az üzemcsarnok miatt, közigazgatási bírságok, környezetszennyezési bírságok befizetését, közös költségeket, kerekítés miatti bevételeket, végrehajtásból származó bevételeket, civil szervezetek visszafizetését, gépjárműadó túlfizetés törléséből származó bevételt, kémény ellenőrzés összegét is.

A DKÖH egyéb működési bevétele 1 eFt, amely visszaigényelt ÁFA bevétel.

A DÁMK egyéb működési bevétele 465 eFt, amely bérleti díjak, belépő jegyek, hirdetési jutalékok, kerekítés miatti bevételeket tartalmaz.

A Margaréta Intézmény egyéb működési bevétele 2.662 eFt, amely bérleti díjakból, kamat bevételből, kerekítési különbözetekből tevődik össze.

B-Ö tábla B6 működési célú átvett pénzeszközök, teljesített adata 18.762 eFt, amelyből vállalkozásoktól munkahelyteremtő, munkahelymegtartó támogatások visszafizetése 3.201 eFt, civil szervezetek támogatás visszafizetése 5.282 eFt, VÁNYA-SZOLG Kft. tagi kölcsön visszafizetése 5.000 eFt, Agricola Kft. tagi kölcsön visszafizetése 5.000 eFt, háztartásoktól (köztemetés, foglalkoztatást helyettesítő támogatás, szociális kölcsön visszafizetése) 279 eFt.

A működési bevételek összesen teljesített adata 1.587.267 eFt. Az eredeti előirányzathoz képest 16 %-kal túlteljesült. A jogcímenkénti eltérés a táblázatban látható.

B-Ö tábla B5 sor felhalmozási bevételek teljesített adata 40.478 eFt, amelyből 40.415 eFt ingatlanok értékesítéséből, 63 eFt fűnyíró értékesítéséből származik.

B-Ö tábla B2 sor felhalmozási célú támogatások Áht-on belülről bevételek teljesített adata 768.485 eFt. A következő támogatásokat tartalmazza a sor:

Margaréta energetikai felújítás TOP-3.2.1-16-BS1-2017-00017 30.459 eFt

Barnamezős terület funkcióbővítő rehab. TOP-2.1.1-16-BS1-2017-0003 74.707 eFt

Orvosi rendelő felújítása TOP-4.1.1-15-BS1-2016-00042 59.400 eFt

Orvosi rendelő felújítása BMÖF/334-10/20 30.000 eFt

Bringapark 8.092 eFt

KEHOP-2.2.2-15-2019-00141 Szennyvíztisztító telep 564.722 eFt

Vis maior támogatás 1.105 eFt

B-Ö tábla B7 sor felhalmozási célú átvett pénzeszközök összesen 3.140 eFt. Ez a sor tartalmazza a belvíz-, viharkár-, letelepedési kölcsön, lakáskölcsön visszafizetések, szennyvíz-, és vízbekötés miatti visszafizetések összegét.

A felhalmozási bevételek összesen teljesítése 812.103 eFt, az eredeti előirányzathoz képest 712.584 eFt-tal több.

A költségvetési bevételek eredeti előirányzata 1.467.892 eFt, a teljesített adata pedig 2.399.370 eFt a fentebb részletezettek szerint.

A finanszírozási bevételek teljesített adata 1.268.934 eFt, ebből maradvány igénybevétele 1.239.295 eFt, a Kincstár által év végén kiutalt 2021. évi finanszírozási előleg 29.639 eFt.

Forrásainkat összegezve a mindösszesen teljesített bevétel 3.668.304 eFt, ami az eredeti előirányzathoz viszonyítva 25,88 %-os túlteljesítést mutat.

3.Intézményfinanszírozás

Az intézményfinanszírozás a halmozódás kiszűrése miatt tájékozató adatként szerepel a B-Ö jelű tábla 34. sorában, az összege 720.042 eFt. Intézményenként az alábbiak szerint alakult:

Közös Önkormányzati Hivatal 149.627 eFt,

Dévaványai Általános Művelődési Központ 345.646 eFt,

Margaréta Intézmény 224.769 eFt.

4.Kiadások nagysága és azok teljesülése

A teljesített kiadás fő összege 2.483.537 eFt. A K jelű táblázatok mutatják a kiadások jogcímenkénti felsorolását.

K-Ö tábla K1 sorában a személyi jellegű kiadások teljesített adata 828.956 eFt, ami az eredeti előirányzathoz viszonyítva 20,68 %-os túlteljesítést mutat. A személyi juttatások kiadásának növekedését eredményezte pl. az egészségügyi dolgozók egyszeri bér juttatása, jutalom, EFOP programban fizetett megbízási díjak, tanulmányi támogatások, vállalkozások támogatása, helyettesítési díj, nyugdíjba vonulás miatt ajándék vásárlás, az Ecsegfalvi Kirendeltségen 1 fő alkalmazása július 15-től, és 1 fő alkalmazása szeptember 1-től, pedagógusok béremelése 2020. júliustól, nyári diákmunka, év közben induló közfoglalkoztatási programokra kifizetett juttatások összege is. A növekedés mellett csökkentő tételek is vannak, mint pl. 2 fő óvodapedagógus foglalkoztatása nem valósult meg, GYÁS/GYED-en lévő dolgozó arányos bére. A 2020. évi személyi juttatások a működési kiadások 50,29 %-át teszik ki, a mindösszesen kiadásnak pedig 33,38 %-át.

K-1 tábla az Önkormányzatnál a személyi jellegű kiadások teljesített adata 331.644 eFt volt, az előző évinél 41.411 eFt-tal kevesebb.

K-2 tábla a DKÖH-nál a teljesített adat 108.677 eFt. Az előző év bérfelhasználáshoz viszonyítva 5.074 eFt növekedés látható.

K-3 tábla a DÁMK-nál a személyi juttatás teljesített kiadása 209.699 eFt, amely 12.606 eFt-tal több az előző évinél.

K-4 tábla a Margaréta Intézménynél a személyi juttatás teljesített kiadása 178.936 eFt, az előző évhez viszonyítva 28.566 eFt a növekedés.

A K-Ö tábla K2 sor munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó teljesített adata 133.846 eFt, ami az eredeti előirányzathoz viszonyítva 7,37 %-os túlteljesítést mutat. 2020. évben a szociális hozzájárulási adó mértéke július 1-től 17,5 %-ról 15,5 %-ra csökkent.

A K-Ö tábla K3 sor dologi kiadások teljesített adata 646.300 eFt, az eredeti előirányzathoz viszonyítva 129.377 eFt-tal több. Ez a sor tartalmazza a természetben nyújtott támogatásokat is. Ennek összege 8.855 eFt. A K jelű táblázatokban intézményenként látható a főbb jogcímeken teljesített kifizetés.

A működési kiadáson belül a dologi kiadás 39,21 %-ot jelent, a mindösszesen kiadásból pedig 26,02 %-ot.

K-Ö tábla K4 sor ellátottak pénzbeli juttatásai jogcímen a felhasználás 7.806 eFt, amely csak a pénzbeli ellátásokat tartalmazza.

Az előző évben az ellátottak részére juttatott támogatások (pénzbeli és természetbeni) összege 25.312 eFt volt, 2020. évben pedig 16.661 eFt, tehát 8.651 eFt-tal kevesebb.

K-Ö tábla K5 sor egyéb működési célú kiadások teljesített adata 31.575 eFt. Ebből:

A 15. sor. egyéb működési célú kiadások Áht kívülre 13.388 eFt. A civil szervezetek támogatására 11.388 eFt, a köztemető üzemeltetésének támogatására a Pietas Kft. részére 2.000 eFt került kifizetésre.

A 16. sor egyéb működési célú kiadások Áht-on belülre teljesített adata 913 eFt. Itt került elszámolásra Közép-Békési Térség Ivóvízjavító program működési hozzájárulás 106 eFt, szúnyoggyérítési feladat miatt pénzeszköz átadás 158 eFt, DAREH működési hozzájárulás 469 eFt, BURSA 180 eFt.

A 17. sor működési célú visszatérítendő támogatások, kölcsönök nyújtása államháztartáson kívülre teljesített kiadása 16.926 eFt. Ebből 1.926 eFt a civil szervezetek részére nyújtott visszatérítendő támogatás, 10.000 eFt az Agricola Kft. részére, 5.000 eFt a VÁNYA-SZOLG Kft. részére nyújtott tagi kölcsön.

A 19. sor elvonások és befizetések teljesített adata 348 eFt. Ebből 324 eFt a 2019. évi beszámoló alapján visszafizetett támogatás, 24 eFt a téli rezsicsökkentés elszámolása miatt történt visszautalás.

A működési kiadások a fentiek szerint összegzése után mindösszesen 1.648.483 eFt, az összes teljesített kiadás 66,38 %-a.

Felhalmozási kiadások teljesített adata összesen 809.065 eFt. Ebből beruházásokra 716.120 eFt-ot, felújításokra 88.368 eFt-ot és egyéb felhalmozási kiadásokra 4.577 eFt-ot költöttünk.

K6 sor beruházások: célonként a rendelettervezet 9. melléklete tartalmazza. Kiemelve néhány nagyobb értékű beruházás nettó értékben:

Kerékpárút, kerékpársáv építés 306.579 eFt

Barnamezős területek rehabilitációja 363.818 eFt

VÁNYA-SZOLG Kft. törzstőke 1.500 eFt

Szivattyú vásárlás 9.061 eFt

Ultrahang készülék 4.173 eFt

Csapadékvíz elvezető beruházás 7.176 eFt

Margaréta Intézménynél gépjármű beszerzés 8.103 eFt

K7 sor felújítások. A következő felújítások valósultak meg nettó értékben:

Alföldvíz rekonstrukciós felújítás 7.401 eFt

Óvodák tetőszerkezetének, héjazatának felújítása 24.866 eFt

Orvosi rendelő felújítása 24.549 eFt

Költségalapú bérlakás energetikai korszerűsítése 6.040 eFt

Szociális bérlakás energetikai korszerűsítése 4.217 eFt

Mesterségek háza felújítása 1.575 eFt

Margaréta intézmény energetikai felújítása 1.829 eFt

K8 sor egyéb felhalmozási kiadások teljesítése 4.577 eFt. A Dévaványai Sportegyesület részére a Vizesblokk épület felújításához 1.827 eFt önrész biztosítása, otthonteremtési támogatás címén kifizetés 2.750 eFt.

A költségvetési kiadás összesen 2.457.548 eFt.

K-Ö tábla K9 sor finanszírozási kiadások teljesített adata 25.989 eFt.

A mindösszesen kiadás teljesített adata 2.483.537 eFt a fentiekben leírt indoklás alapján. A kiadások teljesített adata és előirányzata közötti különbség 1.184.768 eFt. Erre majd a maradvány tárgyalásánál visszatérek.

5. Értékpapír, hitelműveletek alakulása

2020. költségvetési évben hitelfelvételre nem került sor. Az átmenetileg szabad pénzeszközeink egy részét a magasabb hozam elérése érdekében értékpapír formájában tartottuk.

6. A dolgozói létszám alakulása

A Képviselő-testület a 2020. évi engedélyezett statisztikai álláshelyet 192 főben határozta meg. Részletezve: 1 fő polgármester sajátos közszolgálati jogviszonnyal rendelkezik, 28 fő köztisztviselő, 163 fő közalkalmazott. A közfoglalkoztatottak létszáma 44 fő. Év közben álláshely módosítások történtek.

A tényleges átlagos statisztikai létszám 189 fő, ebből 1 fő polgármester, 27 fő köztisztviselő, a DÁMK-nál 58 fő, az önkormányzatnál 47 fő, a Margaréta Intézménynél 52 fő közalkalmazott, az önkormányzatnál munka törvénykönyve hatálya alá tartozó dolgozó 1 fő, a DÁMK-nál munka törvénykönyve hatálya alá tartozó dolgozó 3 fő. A közfoglalkoztatottak statisztikai létszáma az önkormányzatnál 123 fő, a bevont létszám 160 fő. A DÁMK-nál éves szinten 5 fő közfoglalkoztatott, és 5 fő nyári diákmunkás volt foglakoztatva. A Margaréta Intézménynél 4 fő közfoglalkoztatott volt alkalmazva.

A 2020. évi dolgozói létszám alakulását a zárszámadási rendelettervezet 6. számú melléklete tartalmazza.

7. Vagyon alakulása

Az államháztartás számviteléről szóló 4/2013.(I.11.) Korm. rendelet írja elő, hogy az önkormányzati vagyonkimutatásnak mit kell tartalmaznia.

A vagyon alakulását az alábbi táblázaton keresztül mutatjuk be:

Adatok= ezer forint

Megnevezés

Bruttó érték
2019.12.31

Bruttó érték
2020.12.31

Halmozott elszámolt é.cs. 2020.12.31

Nettó érték 2020.12.31

Nullára leírt eszközök bruttó értéke 2020.12.31

I. Immateriális javak

26.553

26.239

25.582

657

25.179

II. Tárgyi eszközök

9.904.631

10.804.128

2.960.042

7.844.086

431.391

III. Befektetett pénzügyi eszközök

66.328

205.828

0

205.828

0

IV. Vagyonkezelésbe átadott eszközök

128.357

132.421

67.843

64.578

6.154

A. Nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök összesen

10.125.869

11.168.616

3.053.467

8.115.149

462.724

V. Készletek

974

420

0

420

0

VI. Értékpapírok

138.000

0

0

0

0

B. Nemzeti vagyonba tartozó forgóeszközök

138.974

420


0

420

0

C. Pénzeszközök

1.305.999

710.051

0

710.051

0

D. Követelések

244.944

839.729

0

839.729

0

E. Egyéb sajátos eszközoldali elszámolások

7.993

76.666

0

76.666

0

F: Aktív időbeli elhatárolások

451

469

0

469

0

Eszközök mindösszesen

11.824.230

12.642.619

3.053.467

9.589.152

462.724

2019. december 31-én az eszközök mindösszesen bruttó értéke 11.824.230 eFt volt, 2020. december 31-én pedig 12.642.619 eFt. A növekedés bruttó értékben 818.389 eFt, amely vagyonelemenként a fenti táblázatban látható.

A Nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök összesen soron látható, hogy az elhasználódás 27,3 %-os. A vagyonkimutatást részletesebben a rendelettervezet 12. melléklete mutatja.

Az önkormányzat vagyonkimutatásának a mérlegben szereplő eszközökön kívül tartalmaznia kell:

a „0”-ra leírt eszközök, a használatban lévő kisértékű immateriális javak, tárgyi eszközök, készletek, a 01-02. számlacsoportban nyilvántartott eszközök állományát.

2019. december 31-én a nullára leírt eszközállomány értéke 401.119 eFt volt, 2020. december 31-én pedig 462.724 eFt.

a helyi önkormányzati fenntartású közgyűjtemény (muzeális intézmény, levéltár, közgyűjteményként működő kép- és hangarchívum, valamint könyvtár) saját gyűjteményében nyilvántartott kulturális javak, régészeti lelet állományát.

Ezeket a rendelettervezet 20. melléklete tartalmazza.

8. Közvetett támogatásokról

A képviselő-testület által önkormányzati rendeletben szabályozott díjelengedéseket, mentességeket, valamint az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. tv. 201. § alapján biztosított kedvezményeket és menetességeket a közvetett támogatások között számoltuk el. A 2020. költségvetési évben ennek összeg 10.452 eFt volt. Az előző évhez viszonyítva - ami 14.231 eFt volt – 26,6 %-kal csökkent. Csökkenés volt az első lakáshoz jutók vissza nem térítendő támogatás odaítélésében. A helyi adókat (magánszemélyek kommunális adója, gépjármű adó) érintően a kedvezmény, mentesség összegében pedig növekedés volt. A helyiségek, eszközök hasznosításából származó bevételből nyújtott kedvezmény összege nem változott. A gépjármű adó esetében, mivel a bevétel teljes mértékben elvonásra került, az adott kedvezmény, mentesség nem az önkormányzat bevételét csökkentette.

A gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. tv. rendelkezik az adómentesség és adókedvezmény eseteiről. Mentességben részesült 54 db gépjármű 759 eFt, kedvezményben 260 db gépjármű 6.724 eFt összegben.

A helyi adókról szóló 28/2011.(XI.25.) önkormányzati rendelet alapján a magánszemélyek kommunális adónem tekintetében alanyi mentességben részesült 3 fő adózó, a közvetett támogatás részükre 21 eFt volt. Méltányossági kérelem nem került benyújtásra, így méltányossági alapon senki nem részesült mentességben.

A zárszámadási rendelettervezet 15. melléklete mutatja a közvetett támogatásokról szóló kimutatást.

9. Önkormányzatunk hosszú távú kötelezettségei

Az előterjesztéshez csatolva van a hosszú távú kötelezettségek bemutatása. Ezekről a kötelezettségekről a Képviselő-testület döntött, amely évek szerinti kimutatásban és lejárat szerint látható.

Az önkormányzatnak kiegyenlítetlen számlája, egyéb tartozása nincs.

10. Költségvetési ellenőrzés

Az államháztartási kontroll rendszer külső ellenőrzésből, kormányzati ellenőrzésből és a költségvetési szervek szintjén megvalósuló államháztartási belső kontrollrendszerekből (beleértve a belső ellenőrzést) épül fel.

A külső (törvényhozói) ellenőrzést az Állami Számvevőszék végzi.

A kormányzati szintű ellenőrzés a kormányzati ellenőrzési szerv, az európai támogatásokat ellenőrző szerv és a kincstár által valósul meg.

A költségvetési szervek szintjén az államháztartás belső kontrollrendszere a költségvetési szervek belső kontrollrendszere (beleértve a belső ellenőrzést) keretében valósul meg.

A költségvetési szervek belső ellenőrzési rendszere magába foglalja a vezetői ellenőrzést, munkafolyamatba épített ellenőrzést és függetlenített belső ellenőrzést.

A belső kontrollrendszer keretében a költségvetési szerv vezetője felelős a megfelelő kontrollkörnyezet, integrált kockázatkezelési rendszer, kontrolltevékenységek, információs és kommunikációs rendszer, és nyomonkövetési rendszer kialakításáért, működtetéséért és fejlesztéséért.

A belső kontrolltevékenységet a Dévaványai Közös Önkormányzati Hivatal vezetője köteles kialakítani, működtetni, fejleszteni a gazdálkodás folyamatára (tervezés, végrehajtás, beszámolás), melyek biztosítják a kockázatok kezelését, hozzájárulnak a célok eléréséhez, és erősítik a szervezet integritását. A kontrolltevékenység részeként minden tevékenységre vonatkozóan biztosítani kell a folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzést.

A belső kontrollrendszer tartalmazza mindazokat az elveket, eljárásokat, belső szabályzatokat, amelyek biztosítják, hogy a szerv tevékenysége és a céljai összhangban legyenek a szabályszerűséggel, szabályozottsággal, valamint a gazdaságosság, hatékonyság és eredményesség követelményeivel. Az eszközökkel és forrásokkal (előirányzatokkal, létszámmal és a vagyonnal) való szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes gazdálkodás megvalósuljon, ne kerüljön sor pazarlásra, visszaélésre, rendeltetésellenes felhasználásra.

A belső kontrollrendszer működéséről szóló vezetői nyilatkozatok az előterjesztéshez csatolásra kerültek.

Az államháztartási belső kontrollkörnyezet fontos eleme a Magyar Államkincstár. A Magyar Államkincstár a költségvetés végrehajtásának pénzügyi lebonyolításában folyamatba épített kontrollokat, valamint egyes támogatási formákhoz kapcsolódva utólagos ellenőrzéseket végez.

Magyar Államkincstár ellenőrzése

I. ellenőrzés

A Magyar Államkincstár 2020. július 8-tól 2020. július 24-ig felülvizsgálta Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény 2. melléklet II.1. és II.2. jogcím alapján az Önkormányzat által igényelt, a 2020. évi központi költségvetés IX. fejezetéből származó támogatásai évközi módosításának megalapozottságát az alábbi jogcímek esetében:

az óvodában foglalkoztatott pedagógusok, és az e pedagógusok nevelőmunkáját közvetlenül segítők bértámogatása

óvodaműködtetési támogatás.

Az Igazgatóság a felülvizsgálat során eltérést nem állapított meg.

II. ellenőrzés

2020. szeptember 30. és 2020. november 20. között a Magyar Államkincstár hatósági ellenőrzést folytatott az önkormányzatok központi költségvetésből származó támogatásai 2019. évi elszámolása szabályszerűségének, a támogatások felhasználása jogszerűségére vonatkozóan. A hatósági ellenőrzést dokumentum alapú felülvizsgálat keretében végezte.

A felülvizsgálat eltérés megállapítása nélkül zárult.

Belső ellenőrzés

A tárgyévre vonatkozó éves ellenőrzési jelentést, valamint éves összefoglaló ellenőrzési jelentést a tárgyévet követően, legkésőbb a zárszámadási rendelet elfogadásáig kell a képviselő-testület elé terjeszteni jóváhagyásra.

Az ellenőrzésről külön előterjesztés készült. A 2020. évi belső ellenőrzés tárgya a Margaréta Egységes Szociális és Gyermekjóléti Intézménynél a szociális étkeztetés ellenőrzése, és Dévaványa Város Önkormányzatánál a közbeszerzési eljárások szabályozottságának ellenőrzése volt.

A belső ellenőrzési feladatok ellátása vásárolt szolgáltatással valósult meg.

Állami Számvevőszék ellenőrzése

Az Állami Számvevőszék (továbbiakban: ÁSZ) 2020. évben dokumentum alapú ellenőrzést végzett, melynek célja annak értékelése volt, hogy a helyi önkormányzatoknál és annak gazdálkodási feladatit ellátó önkormányzati hivataloknál megteremtették-e az integritás biztosításához szükséges feltételeket, kialakították-e az integritási kontrollokhoz kapcsolódó, valamint a korrupció elleni védelmet szolgáló szabályozásokat.

Az ellenőrzés keretén belül az ÁSZ különféle szabályzatokat, szervezeti és működési szabályzatot és annak jóváhagyására vonatkozó döntést, vezetői nyilatkozatot a belső kontrollrendszerről vizsgált.

Dévaványa Város Önkormányzata, és a Dévaványai Közös Önkormányzati Hivatal 5-ös osztályzatot kapott, amely a legjobb eredmény.

12. Könyvvizsgálattal kapcsolatos tájékoztatási kötelezettség

A Képviselő-testület döntése értelmében könyvvizsgálói szolgáltatás igénybevételére 2020. évben nem került sor.

Az költségvetés végrehajtásáról szóló rendelettervezet főösszege:

3.668.304 eFt bevétel,

2.483.537 eFt kiadás,

1.184.767 eFt maradvány.