Dévaványa Város Önkormányzat Képviselő-testülete 7/2021. (VI. 25.) önkormányzati rendeletének indokolása

az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről szóló 1/2021. (II.24.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 06. 28

az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről szóló 1/2021. (II.24.) önkormányzati rendelet módosításáról

Általános indokolás

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban Áht.) előírja, hogy a költségvetési rendeletet a Képviselő-testület módosíthatja.

Dévaványa Város Önkormányzat Képviselő-testülete az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről szóló 1/2021. (II.24.) önkormányzati rendeletével fogadta el. A költségvetés fő összege bevétellel kiadással egyezően 2.563.891 eFt volt.

A módosítási javaslat 1.025.141 eFt előirányzat növekedést tartalmaz. A módosítással a költségvetés fő összege bevétellel, kiadással egyezően 3.589.032 eFt-ra módosul.

A költségvetés módosítását indokolják:

a veszélyhelyzet alatt a polgármester által hozott korábbi döntések rendeletbe építése,

központi támogatások,

közfoglalkoztatás támogatása hatósági szerződés alapján,

olyan átcsoportosítások, amelyeket évközi egyeztetései indokolják. Az ebből adódó előirányzat rendezés összege a költségvetés fő összegére nincs hatással.

Az előirányzat módosítás jogszabályi alapja:

Az Áht. 34. §:

„(1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) és (3) bekezdésben meghatározott kivétellel a képviselő-testület dönt.

(2) A helyi önkormányzat költségvetési rendelete a polgármester számára lehetővé teheti a helyi önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítást.

(3) A helyi önkormányzati költségvetési szerv bevételi előirányzatai és kiadási előirányzatai a Kormány rendeletében meghatározott esetben a helyi önkormányzati költségvetési szerv saját hatáskörében módosíthatóak, a kiadási előirányzatok egymás között átcsoportosíthatóak.”

Az előterjesztéshez csatolásra került a rendelettervezet, valamint a bevételi és kiadási táblázatok, amelyekből jogcímenként látható a módosítási javaslat.

A költségvetés 1. módosításával a költségvetés fő összege 40 %-kal nő. A módosításból legnagyobb hányad a 2020. évről képződött maradvány.

Jelen módosítás döntően az önkormányzatot érinti, ott a módosítási javaslat 1.004.455 eFt növekedés. A Közös Hivatalnál nő az előirányzat 13.015 eFt-tal, amelyből 12.003 eFt a maradvány igénybevétele. A Dévaványai Általános Művelődési Központ előirányzata 6.792 eFt-tal emelkedik, a Margaréta Intézmény esetében nő az előirányzat 879 eFt-tal.

A költségvetési rendelet kiemelt előirányzatainak módosítására vonatkozó javaslatok

BEVÉTELEK

B-Ö táblázat/7. sor. Önkormányzatok működési támogatásai bevételek módosítási javaslata 14.139 eFt növekedés, a módosított előirányzat 788.178 eFt-ról 802.317 eFt-ra változik.

Ez a módosítási javaslat az önkormányzati gazdálkodási kört érinti az alábbi szerint:

B-Ö tábla /1. sorban a helyi önkormányzatok működésének általános támogatása 681 eFt-tal csökken. A májusi kiegészítő felmérés alapján 411 eFt-tal nő az önkormányzati hivatal támogatása, és 461 eFt-tal a településüzemeltetés támogatása. A minimálbér emelkedése miatt a tervezetthez képest 453 eFt-tal kevesebb támogatást kaptunk. 1.100 eFt-tal csökken a bérkompenzáció összege.

B-Ö tábla /2. sorban a települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása emelkedik 5.187 eFt-tal, amely a pedagógus szakképzettséggel nem rendelkező segítők átlagbér alapú támogatása a májusi felmérés alapján.

B-Ö tábla /3. sorban a települési önkormányzatok szociális gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása emelkedik 8.219 eFt-tal a májusi felmérés alapján. (Emelkedik a szociális étkeztetés 7 eFt-tal, család- és gyermekjóléti szolgálat 265 eFt-tal, személyi gondozás 876 eFt-tal, időskorúak nappali intézményi ellátása 324 eFt-tal, támogató szolgáltatás 528 eFt-tal, települési önkormányzatok által biztosított egyes szociális szakosított ellátások támogatása 5.615 eFt-tal, gyermekétkeztetés 604 eFt-tal).

B-Ö tábla /4. sorban települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása csökken 2.931 eFt-tal, amelyből a kulturális pótlék megszűnése miatt 3.200 eFt a csökkenés, a májusi felmérés alapján 269 eFt a támogatás emelkedése.

B-Ö tábla /6. sorban az elszámolásból származó bevételek összege 4.345 eFt-tal emelkedik a 2020. évi beszámoló alapján pótlólagos normatíva miatt.

B-Ö tábla /10. sor. Egyéb működési célú támogatások bevételei államháztartáson belülről előirányzatának módosítási javaslata 171.352 eFt növekedés. Az előirányzat 107.223 eFt-ról 278.575 eFt-ra változik, az alábbiak szerint:

Szociális jellegű programelem közfoglalkoztatásban 40 fő foglalkoztatása 2021.03.01-től 2022.02.28-ig. A támogatás összege 58.561 eFt.

Helyi sajátosságokra épülő közfoglalkoztatásban 40 fő alkalmazása 2021.03.01-től 2022.02.28-ig. A támogatás összege 56.262 eFt.

Mezőgazdasági program keretében 35 fő foglalkoztatása 2021.03.01-től 2022.02.28-ig. A támogatás összege 46.723 eFt.

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás keretében 4 fő foglalkoztatása 2021.03.01-től 2022.02.28-ig. A támogatás összege 5.731 eFt.

DÁMK intézménynél a Békés Megyei Munkaügyi Központtól kapott támogatás a 25 év alattiak foglalkoztatásához 1.242 eFt 2021. márciustól júliusig.

DÁMK intézménynél a közfoglalkoztatás támogatása 2.473 eFt.

Margaréta Intézménynél közfoglalkoztatás támogatása 360 eFt.

B-Ö tábla B4/sor. Működési bevételek jogcímen a módosítási javaslat 13.082 eFt növekedés az alábbiak szerint:

B-Ö tábla /20. sorban a kiszámlázott általános forgalmi adó előirányzata 1.755 eFt-tal emelkedik, ebből 1.620 eFt a Caterpillar kotrórakodó értékesítésének ÁFA bevétele, 135 eFt pedig a Pannon Antenna Kft. által részletre megvásárolt ingatlan ÁFA bevétele.

B-Ö tábla /21. sorban az általános forgalmi adó visszatérítése 11. 281 eFt-tal nő.

B-Ö tábla /22. sorban a kamatbevétel 46 eFt-tal emelkedik a részletfizetéssel értékesített önkormányzati ingatlan miatt, és a bankszámla utáni negyedéves kamat miatt.

Az előirányzat 353.187 eFt-ról 366.269 eFt-ra változik.

Fentieket összegezve a működési bevételek összesen 1.445.394 eFt-ról 1.643.967 eFt-ra nő, a módosítás összege 198.573 eFt.

B-Ö tábla B5/sor. Felhalmozási bevételek előirányzata 13.230 eFt-tal emelkedik. Az ingatlan értékesítés bevétele 4.830 eFt. (530 eFt a Jéggyár u. 45. sz. alatti ingatlan részlete, 500 eFt a 01634/10 hrsz. Pannon Antenna Kft. törlesztése, 2.340 eFt a Szeghalmi utcában lévő részletre megvásárol ingatlan hátralévő vételárának kiegyenlítése, 300 eFt a 01301/2 hrsz-ú legelő vételára, 1.160 eFt a Jéggyár u. 45. sz. alatti ingatlan értékesítésének bevétele).

A tárgyi eszközök értékesítésének bevétele 8.400 eFt, ebből a Hunday tucson értékesítése 2.400 eFt, Caterpillar értékesítése 6.000 eFt.

B-Ö tábla B2/sor. Felhalmozási célú támogatások ÁHT-on belülről előirányzata 633.137 eFt-ról 744.169 eFt-ra emelkedik. A kerékpárút építése miatt 31.930 eFt, a piaccsarnok építése miatt 11.009 eFt póttámogatás érkezett. Központi orvosi rendelő felújítására 17.994 eFt, Margaréta Idősek Otthona energetikai korszerűsítésére 31.139 eFt, üzemcsarnok építésére póttámogatás 22.160 eFt.

A felhalmozási bevételek összesen 636.036 eFt-ról 760.298 eFt-ra emelkedik.

A költségvetési bevételek összesen 322.835 eFt-tal nő a módosítási javaslat szerint, így 2.081.430 eFt-ról 2.404.265 eFt-ra módosul a rendelet elfogadása után

B-Ö tábla B8/sor. Finanszírozási bevételek módosítási javaslata 702.306 eFt növekedés. A módosítással a finanszírozási bevételek fő összege 482.461 eFt-ról 1.184.767 eFt-ra nő. A módosított előirányzat tartalmazza a 2020. évről képződött maradvány összegét, amelyből 482.461 eFt beépítésre került az eredeti előirányzatba.

A B-1 tábla önkormányzat maradvány igénybevétele soron a módosítási javaslat 687.668 eFt növekedés.

A B-2 tábla Közös hivatal maradvány igénybevétele soron a módosítási javaslat 12.003 eFt növekedés.

A B-3 tábla DÁMK maradvány igénybevétele soron a módosítási javaslat 2.116 eFt növekedés.

A B-4 tábla Margaréta Intézmény maradvány igénybevétele soron a módosítási javaslat 519 eFt növekedés.

A maradvány felhasználásáról a zárszámadás tárgyalása során döntött a Képviselő-testület.

A B-Ö tábla 34. sorában az intézményfinanszírozás tájékoztató adatként szerepel, a módosítás összege 1.568 eFt növekedés, melyből a Közös hivatal részére 1.012 eFt, a DÁMK intézmény részére 556 eFt pótelőirányzat szükséges.

A bevételek mindösszesen 2.563.891 eFt-ról 3.589.032 eFt-ra emelkedik.

KIADÁSOK

A K jelű táblázatban a módosítási javaslat a bevétellel egyezően 1.025.141 eFt növekedésre vonatkozik az alábbiak szerint:

K-Ö táblázat/K1 sor a személyi juttatások előirányzata 143.910 eFt-tal nő, az előirányzat 732.600 eFt-ról 876.510 eFt-ra változik. A módosítási javaslat ezen a jogcímen érinti az önkormányzatot, továbbá mind a három intézményt.

Az önkormányzatnál K-1 tábla/K1 sor módosítás a személyi juttatásokra vonatkozóan összesen 126.559 eFt növekedés az alábbiak szerint:

Szociális jellegű programelem közfoglalkoztatásban 40 fő foglalkoztatása 2021.03.01-től 2022.02.28-ig. A személyi juttatás összege 42.542 eFt.

Helyi sajátosságokra épülő közfoglalkoztatásban 40 fő alkalmazása 2021.03.01-től 2022.02.28-ig. A személyi juttatás összege 42.201 eFt.

Mezőgazdasági program keretében 35 fő foglalkoztatása 2021.03.01-től 2022.02.28-ig. A személyi juttatás összege 36.317 eFt.

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás keretében 4 fő foglalkoztatása 2021.03.01-től 2022.02.28-ig. A személyi juttatás összege 5.319 eFt.

Megbízási díj külső személyi juttatásból átcsoportosítása miatt növekedés 211 eFt.

Bérkompenzáció miatt növekedés 180 eFt.

Külső személyi juttatásból 211 eFt átvezetése (csökkenés) a foglalkoztatottak egyéb személyi juttatásaira a megbízási díj miatt.

K-2 tábla/K1 sor módosítása a DKÖH-nál 10.392 eFt növekedés, amely az előző évi maradvány igénybevétele, amely elvonásra kerül.

K-3 tábla/K1 sor módosítása a DÁMK-nál 6.176 eFt növekedés.

Növeli az előirányzatot:

3 fő közfoglalkoztatott 9 hónapra tervezett bére 2.295 eFt,

2 fő 25 év alatti foglalkoztatott bére 1.494 eFt,

1.587 eFt előző évi maradvány,

800 eFt a kisgyermeknevelők helyettesítési pótléka, amely 2021. évtől kötelező.

A törvény szerinti illetményből átcsoportosítás történt 2.306 eFt táppénz és betegszabadság kifizetésére. Ez az előirányzat fő összegét nem változtatja.

K-4 tábla/K1 sor módosítása a Margaréta Intézménynél 783 eFt növekedés. Módosítja az előirányzatot a nyugdíjba vonuló dolgozó helyét betöltő személy maradványból engedélyezett bére 449 eFt, és a hosszabb időtartamú közfoglakoztatás keretében foglalkoztatott személyek bére 334 eFt.

K-Ö táblázat/K2 sor a munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó növekedése összesen a módosítási javaslatban 12.118 eFt, a rendelettervezetben az előirányzat 115.467 eFt-ról 127.585 eFt-ra nő.

K-Ö táblázat/K3 sor. Dologi kiadások előirányzata összesen 113.329 eFt-tal nő, az előirányzat 563.600 eFt-ról 676.929 eFt-ra változik. A módosítási javaslatból 112.317 eFt növekedés az önkormányzat gazdálkodási körére vonatkozik az alábbiak szerint:

A

készletbeszerzések

sor 26.832 eFt-tal nő, amely a közfoglalkoztatási programok keretében történő beszerzés összege.

A

szolgáltatási kiadások

sor 2.894 eFt-tal emelkedik, amelyből 2.250 eFt a közvetített szolgáltatások miatt szükséges, 644 eFt a belsőellenőrzés díja.

A

különféle befizetések és egyéb dologi kiadások

sorának összege nő 82.591 eFt-tal. A működési célú előzetesen feszámított ÁFA 19.488 eFt (ebből a Sportcsarnok tervezési és tanulmánykészítési feladatainak ÁFA összege 12.420 eFt, a többi összeg az előzőekben részletezett módosítások miatt szükséges). A fizetendő ÁFA 63.103 eFt az ÁFA bevallások alapján 2020. év IV. negyedév miatt.

A Közös Hivatalnál 1.012 eFt a növekedés az alábbiak szerint:

A

készletbeszerzések

sor 383 eFt-tal emelkedik bélyegző készítés, kártyaolvasó, és egyéb üzemeltetési anyag vásárlása miatt.

A

kommunikációs szolgáltatások

sor előirányzatának növekedése 406 eFt domain név fenntartása, TERC program verzió váltás, internetdíj, telefondíj miatt.

A

szolgáltatási kiadások

sor növekedése 18 eFt, amely klíma karbantartás díja.

A

különféle befizetések és egyéb dologi kiadások

előirányzatának növekedése 205 eFt, amely az előzőek miatt az ÁFA kiadás növekedése.

K-Ö táblázat/K5 sor Egyéb működési célú kiadások előirányzata a módosítási javaslat alapján nő 144.027 eFt-tal, ami az önkormányzat gazdálkodási körében látható.

Működési célú visszatérítendő támogatások, kölcsönök nyújtása államháztartáson kívülre előirányzata 30.000 eFt-tal nő, amely a VÁNYA-SZOLG Kft. részére tagi kölcsön nyújtása.

A működési tartalék soron a módosítási javaslat 113.727 eFt növekedés. A módosítás tartalmazza a fentebb részletezetteket is, valamint a 2020. évi maradványt, amely azonban kötelezettséggel terhelt.

Az elvonások és befizetések összege nő 300 eFt-tal, amelyből 2 eFt az illegális hulladéklerakók felszámolása pályázat fel nem használt összegének visszafizetése, 298 eFt az előző évi normatíva visszafizetendő összege.

K-Ö táblázat/ működési kiadások összesen módosítási javaslata 413.384 eFt-ra vonatkozik, így az előirányzat 1.445.279 eFt-ról 1.858.663 eFt-ra nő, amely összeg 128.260 eFt tartalékot tartalmaz.

K-Ö táblázat Felhalmozási kiadások összesen előirányzata emelkedik 582.118 eFt-tal, így az előirányzat 1.118.612 eFt-ról 1.700.730 eFt-ra változik.

K6 sor Beruházások. Az előirányzat 25.023 eFt-tal emelkedik, 255.184 eFt-ról 280.207 eFt-ra. A módosításból 9.500 eFt befektetési jegy vásárlása, 12.223 eFt irodabútorok beszerzése, a beszerzés miatt az ÁFA növekedése 3.300 eFt.

K7 sor Felújítások. Az előirányzat 745.468 eFt-ról 737.268 eFt-ra csökken. Az előirányzatból törlésre kerül 3.937 eFt melegvizes kút felújítása, valamint 2.520 eFt Kubinyi Ágoston program keretében múzeumfejlesztés. A felújítások nem valósulnak meg.

Egyéb felhalmozási célú kiadások (K8) előirányzata 565.295 eFt-tal nő a felhalmozási tartalék változása miatt, így az előirányzat 683.255 eFt-ra módosul. A felhalmozási tartalék változása tartalmazza polgármesteri döntéseket, és a 2020. évi maradványt is. A célok a rendelet tervezetben megjelölésre kerültek.

A költségvetési kiadások összesen módosítási javaslata 995.502 eFt növekedés, az előirányzat 2.563.891 eFt-ról 3.559.393 eFt-ra emelkedik.

A finanszírozási kiadások (K9) előirányzatának növekedése 29.639 eFt a 2021. évi megelőlegezés visszafizetése miatt.

Az intézmény finanszírozási kiadás előirányzata emelkedik 1.568 eFt-tal. Erről a bevételeknél már intézményenként írtam.

Önkormányzatunknál foglalkoztatott dolgozói létszám alakulása

A Képviselő-testület a költségvetésben a feladatok ellátásához 2021. évre az engedélyezett létszámot 186 főben határozta meg, a közfoglalkoztatottak engedélyezett létszáma 23 fő volt. A DÁMK-nál 1 fővel emelkedik az átlagos statisztikai létszám 2 fő 25 év alatti foglalkoztatott miatt. A közfoglalkoztatott statisztikai létszám az önkormányzatnál 100 fővel emelkedik, a Margaréta Intézménynél 3 fővel, a DÁMK-nál 3 fővel, így a közfoglalkoztatottak átlagos statisztikai létszáma 129 főre emelkedik.

Kérem a tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést tárgyalja meg, és alkossa meg a költségvetés módosításáról szóló rendeletét.

A javaslat elfogadásával a 2021. évi költségvetési rendelet fő összege

2.563.891 eFt-ról 3.589.032 eFt-ra módosul.