Füzesgyarmat Város Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2024. (X. 31.) önkormányzati rendelete

a közösségi részvételről

Hatályos: 2024. 12. 01

Füzesgyarmat Város Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2024. (X. 31.) önkormányzati rendelete

a közösségi részvételről

2024.12.01.

az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében és az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, figyelemmel a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 6. § a) pontjában foglalt rendelkezésre a következőket rendeli el:

1. § (1) Füzesgyarmat Város Önkormányzata a településen életvitelszerűen élő személyek, Füzesgyarmaton működő civil szervezetek, gazdasági társaságok, illetve a lakosság önszerveződő közösségeinek önkormányzati döntésekben és feladatellátásban való részvételének elősegítése érdekében jelen rendelettel a (2) bekezdésben meghatározott közösségi-településfejlesztési intézményeket (továbbiakban: közösségi részvétel intézményei) vezeti be és tartja fenn.

(2) A közösségi részvétel intézményei:

a) közösségi költségvetés

b) lakossági részvétel a Képviselő-testület döntéseinek meghozatalában

c) civil szervezetek részvétele az önkormányzati döntéshozatalban

d) vállalkozói kerekasztal

e) turisztikai kerekasztal

f) „Fogadj örökbe egy közterületet program”

(3) A közösségi részvétel intézményeire önkormányzati hatáskör nem ruházható át, a döntéshozatal tekintetében kizárólag javaslattevő és véleményező jogkörrel rendelkeznek.

(4) A közösségi részvétel intézményeinek döntései annyiban kötik a Képviselő-testületet, amennyiben jelen rendelet azt meghatározza.

(5) A közösségi részvétel intézményeinek működésével kapcsolatos költségek, így különösen annak összehívásával, meghirdetésével, ülésének tartásával kapcsolatos költségeket a Füzesgyarmati Polgármesteri Hivatal előlegezi és viseli.

A közösségi költségvetés

2. § (1) Füzesgyarmat Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) közösségi költségvetési programot (a továbbiakban: közösségi költségvetés) működtet, amelynek keretében a rendelkezésére álló források egy meghatározott részét olyan beruházások és tevékenységek megvalósítására, illetve működtetésére használja fel, amelyet a városban élők javaslatai alapján, szakmai zsűri felállításával választ ki (a továbbiakban együtt: Projektötletek).

(2) Az Önkormányzat a költségvetési koncepció elfogadásakor dönt a közösségi költségvetés keretében kiírt pályázati felhívás tárgyévet követő évi keretösszegéről.

(3) A közösségi költségvetés keretében valamennyi Füzesgyarmaton élő vagy ott foglalkoztatott magánszemély, Füzesgyarmaton működő civil szervezet, gazdasági társaság, országos civil szervezet helyi szervezete valamint a lakosság bármely önszerveződő közössége adhat be Projektötletet.

(4) A projektötlet tartalmaznia kell az ötlet megvalósításának helyét, annak módját és annak becsült költségét.

(5) A Projektötletek kizárólag olyan tevékenység ellátására, beruházás megvalósítására nyújthatóak be, amely az Önkormányzat kötelező vagy már meglévő önként vállalt feladatellátására vonatkoznak.

(6) A projektötlet beadása során az alábbi tartalmi szempontokat szükséges betartani:

a) nyilatkozat arra vonatkozóan , hogy az ötlet benyújtója megfelel jelen § (3) bekezdésének.

b) a projektötlet kidolgozása során legalább azokat a minimális tartalmi elemeket fel kell tüntetni, amely a projektötlet rangsorolása és elbírálása számára világosan megfogalmazzák, hogy mely célt és milyen eszközökkel kíván megvalósítani a projektötlet keretében annak benyújtója,

c) a projektötlet társadalmi hasznosulásának rövid bemutatása,

d) a projektötletben olyan módon kell meghatározni az ötlet várható költségeit, hogy abból hozzávetőlegesen következtetni lehessen arra, hogy az nem haladja meg a közösségi költségvetés keretében rendelkezésre álló maximális forrást.

(7) A projektötletek benyújtásának határideje minden év január 31., a benyújtás módját a pályázati felhívás tartalmazza.

(8) A projektötletek elbírálására Képviselő-testület 6 tagú szakmai zsúrit hoz létre (továbbiakban: Bíráló Bizottság). A szakmai zsűri tagjaira a Képviselő-testület tagjai tehetnek javaslatot és őket a Képviselő-testület választja meg. A szakmai zsűri tagjai döntésük során függetlenek a döntéshozótól, kizárólag a település lakosságának érdekeit képviselik.

(9) Az elbírálás során a szakmai zsűri kizárólag a projektötletek anonimizált változatát kapja meg.

(10) A projektötletek elbírálása során a szakmai zsűri állítja fel a saját szempontrendszerét, figyelemmel az alábbiakra:

a) a projektötlet a lakosság mekkora hányadát érinti,

b) a projektötlet társadalmi hasznosulása,

c) a projektötlet várható költsége,

d) a projektötlet hatása a település hátrányos helyzetű lakosságára,

e) a projektötlet hatása az Önkormányzat feladatellátására.

(11) A projektötletek elbírálását követően a Bíráló Bizottság sorrendet állít fel a beérkezett ötletek között, amelyet átad a Polgármesternek.

(12) A Polgármester a sorrend figyelembe vételével elkészíti a projektötletek költségvetését, amelynek keretében megállapítja azok tényleges, várható piaci árát. A piaci ár meghatározására elsősorban tervezői költségbecslést, internetes árkalkulációt, árajánlatkérést szükséges alapul venni, azzal, hogy a projektötlet tekintetében, az ötlet 3 %-nak megfelelő adminisztrációs költséget szükséges figyelembe venni, annak elbírálása során. A Polgármester valamennyi projektötlet tekintetében elvégzi a piaci ár megállapítását.

(13) A Polgármester az Önkormányzat tárgyévi költségvetésével azonos időpontban a Képviselő-testület elé terjeszti a beérkezett projektötleteket, a Bíráló Bizottság által felállított sorrendet valamint az egyes projektötletekre vonatkozóan elkészített költségbecslést. A Képviselő-testület dönt a projektötletek megvalósításáról, a közösségi költségvetés finanszírozásába bekerülő projektötletekről. A Képviselő-testület a projektötletek Bíráló Bizottság által felállított sorrendjén nem változtathat. A projekt ötletek megvalósítása tekintetében a Képviselő-testület meghatározza azok tényleges megvalósítási idejét és a megvalósítás módjában meghatározottaktól való eltérés lehetőségét, annyiban, hogy az nem változtathatja meg az ötlet rendeltetését és tényleges funkcióját, kizárólag észszerűségi szempontokra terjedhet ki.

(14) A közösségi költségvetés keretében megvalósításra kerülő projektek benyújtójának a megvalósítást követően a Képviselő-testület ünnepi ülésén díszoklevél elismerést ad át, egyúttal a Képviselő-testület hivatalos átadót tart.

Lakossági részvétel a Képviselő-testület döntéseiben

3. § (1) A Képviselő-testület a Füzesgyarmati Polgármesteri Hivatal útján biztosítja a lakossági részvételt a döntéseinek meghozatalában.

(2) A település lakosságának a Képviselő-testület lehetőséget biztosít, hogy közvetlenül, azok megtárgyalása előtt legalább 5 nappal értesüljenek a Képviselő-testület által rendes ülésén tárgyalt előterjesztésekről, valamint a döntési javaslatokról.

(3) A (2) bekezdésben foglalt feladat ellátása érdekében a településen életvitelszerűen élő személyek részére biztosítja a lehetőséget, hogy a Füzesgyarmati Polgármesteri Hivatalnál regisztrálják e-mail címüket, amelyre a Polgármesteri Hivatal a (2) bekezdés szerinti adatokat a Képviselő-testületi ülés meghívójának kiküldésével azonos időpontban megküldi a Képviselő-testület által nyílt ülésen tárgyalni szánt előterjesztéseket.

(4) A regisztráltak az előterjesztésekkel kapcsolatos véleményüket, észrevételeiket a Képviselő-testület érintett bizottságának üléséig tehetik meg. A beérkezett véleményekről a Jegyző anonimizált összefoglalót készít, amelyet az érintett előterjesztés megtárgyalása előtt ismertet a feladatkörében érintett bizottsággal. A Képviselő-testület és bizottságai a véleményben foglaltakat döntéseik során figyelembe vehetik, azonban azokhoz nincsenek kötve.

Civil szervezetek részvétele a Képviselő-testület döntéseiben

4. § (1) A Képviselő-testület a Füzesgyarmati Polgármesteri Hivatal útján biztosítja a civil szerveződések részvételt a döntéseinek meghozatalában.

(2) A településen működő civil szervezetek, egyházak, valamint a lakosság önszerveződő közösségeinek (civil közösségek) a Képviselő-testület lehetőséget biztosít arra, hogy közvetlenül, azok megtárgyalása előtt legalább 5 nappal értesüljenek a Képviselő-testület által rendes ülésén tárgyalt, tevékenységi körüket érintő előterjesztésekről, valamint a döntési javaslatokról.

(3) A (2) bekezdésben foglalt feladat ellátása érdekében a településen működő civil közösségek részére biztosítja a lehetőséget, hogy a Füzesgyarmati Polgármesteri Hivatalnál regisztrálják e-mail címüket, amelyre a Polgármesteri Hivatal a (2) bekezdés szerinti adatokat a Képviselő-testületi ülés meghívójának kiküldésével azonos időpontban megküldi a Képviselő-testület által nyílt ülésen tárgyalni szánt előterjesztéseket. A civil szerveződés feladatkörének megfelelően meghatározza azon tárgyköröket, amelyek tekintetében véleményezési jogával élni kíván.

(4) A regisztráltak civil szerveződések az előterjesztésekkel kapcsolatos véleményüket, észrevételeiket a Képviselő-testület érintett bizottságának üléséig tehetik meg. A beérkezett véleményekről a Jegyző összefoglalót készít, amelyet az érintett előterjesztés megtárgyalása előtt ismertet a feladatkörében érintett bizottsággal. A Képviselő-testület és bizottságai a véleményben foglaltakat döntéseik során figyelembe vehetik, azonban azokhoz nincsenek kötve. A civil szervezet részére lehetőséget kell biztosítani arra, hogy a feladatkörét érintő döntéseket megelőző bizottsági ülésen tárgyalási joggal részt vegyen.

Vállalkozói kerekasztal

5. § (1) A Képviselő-testület a helyi vállalkozások önkormányzati döntéshozatalban való részvétele érdekében Vállalkozói Kerekasztalt hoz létre.

(2) A Vállalkozói Kerekasztal a településen működő (Füzesgyarmaton székhellyel vagy telephellyel rendelkező) vállalkozások vezetőinek illetve egyéni vállalkozóknak az informális javaslattevő, véleményező szerve.

(3) A Vállalkozói Kerekasztalt legalább évente kétszer össze kell hívni, a kerekasztal összehívásáról a jegyző gondoskodik. A Kerekasztal megtartásában részt vesz a Polgármester, a Jegyző, valamint a Gazdálkodási Bizottság legalább egy tagja.

(4) A vállalkozói kerekasztal működésének szervezeti formáját maga alakítja ki.

(5) A vállalkozói kerekasztal megtartása során az önkormányzat legalább az alábbi tájékoztatásokat teszi meg, féléves tekintetben:

a) beszámolás a helyi adóztatás helyzetéről, a helyi és települési adók tekintetében tervezett változtatások,

b) beszámolás a településfejlesztési projektek állásáról,

c) a vállalkozások indításának, foglalkoztatási helyzetének javítása céljából meghirdetett települési pályázatok, a rendelkezésre álló források,

d) az önkormányzat beszerzési rendszerének működése, eredményei,

e) beszámolás a vállalkozói kerekasztal által korábban megtett javaslatok önkormányzati működésbe való beépítéséről.

(6) A vállalkozói kerekasztal egyes résztvevői valamint annak egésze javaslatot tehet az önkormányzat működésével, a helyi adóztatással kapcsolatban. A javaslatokat a Polgármester összesíti és azok tartalmi módosítása nélkül a Képviselő-testület elé tárja megtárgyalásra. A Képviselő-testület a javaslat tekintetében dönt arról, hogy az előterjesztés keretrében, döntési javaslattal kerüljön megtárgyalásra a következő rendes képviselő-testületi ülésen.

(7) A Vállalkozói kerekasztalon való részvétel önkéntes, ülését a helyben szokásos módon való meghirdetéssel kell összehívni.

Turisztikai kerekasztal

6. § (1) A Képviselő-testület a településen működő turisztikai vállalkozások, így különösen szálláshelyszolgáltatók, vendégétkezés szolgáltatók valamint egyéb turisztikai szolgáltatást nyújtók (továbbiakban: Turisztikai Szolgáltatók) önkormányzati döntéshozatalban való részvétele érdekében Turisztikai Kerekasztalt hoz létre.

(2) A Turisztikai Kerekasztal a településen működő Turisztikai Szolgáltatók informális javaslattevő, véleményező szerve.

(3) A Turisztikai Kerekasztalt legalább évente kétszer össze kell hívni, a kerekasztal összehívásáról a jegyző gondoskodik. A Kerekasztal megtartásában részt vesz a Polgármester, a Jegyző, valamint a Településfejlesztési Bizottság legalább egy tagja.

(4) A Turisztikai Kerekasztal működésének szervezeti formáját maga alakítja ki, annyiban, hogy a Kerekasztal ülését a jegyző vezeti, és legalább az (5) bekezdés szerinti napirendi pontokat tárgyalja. A Kerekasztal tagjai az ülést megelőzően tehetnek javaslatot a tárgyalandó napirendekre.

(5) A Turisztikai kerekasztal megtartása során az önkormányzat legalább az alábbi tájékoztatásokat teszi meg, féléves tekintetben:

a) beszámolás turizmus helyzetéről

b) önkormányzati lehetőségek a turizmus helyi fejlesztésében

c) beszámolás a helyi adóztatásról

d) turisztikai szempontból érintett önkormányzati projektek bemutatása,

e) együttműködési lehetőségek a Füzesgyarmati Kastélypark Fürdővel.

(6) A vállalkozói kerekasztal egyes résztvevői valamint annak egésze javaslatot tehet az önkormányzat működésével, a helyi adóztatással kapcsolatban. A javaslatokat a Polgármester összesíti és azok tartalmi módosítása nélkül a Képviselő-testület elé tárja megtárgyalásra. A Képviselő-testület a javaslat tekintetében dönt arról, hogy az előterjesztés keretében, döntési javaslattal kerüljön megtárgyalásra a következő rendes képviselő-testületi ülésen.

(7) A Vállalkozói kerekasztalon való részvétel önkéntes, ülését a helyben szokásos módon való meghirdetéssel kell összehívni.

„Fogadj örökbe egy közterületet program”

7. § (1) A rendezett településkép fenntartása és a lakossági részvétel elősegítése érdekében a Képviselő-testület „Fogadj örökbe egy közterületet” programot hirdet (továbbiakban: Program).

(2) A Program keretében a pályázók az önkormányzat tulajdonában álló, jól körülhatárolható, legfeljebb 100 m2 nagyságú terület tekintetében nyújthatnak be pályázatot. A pályázatban röviden össze kell foglalni, hogy az érintett közterület tekintetében milyen zöldterület fejlesztéseket kíván megvalósítani a pályázó, azzal, hogy a kizárólag fenntartásra vonatkozó pályázatok elutasításra kerülnek.

(3) Az érintett közterületek tekintetében a már meglevő gyep és fás szárú növények fenntartásával járó feladatokat továbbra is az Önkormányzat látja el.

(4) A Program tekintetében a Jegyző pályázati felhívást tesz közzé. A pályázati felhívásra pályázatot nyújthatnak be helyi civil szervezetek, gazdasági társaságok illetve a település lakosságának önszerveződő közösségei.

(5) A pályázatnak legalább az alábbiakra kell kiterjednie:

a) az érintett közterület pontos meghatározása,

b) a végrehajtani kívánt zöldterület fejlesztések rövid összefoglalása,

c) a legalább 3 éves fenntartásra tett vállalás,

d) a fejlesztés finanszírozásának és fenntartásának tekintetében felmerülő költségek rendelkezésre állásáról és későbbi biztosításáról szóló nyilatkozat.

(6) A pályázat keretében törekedni kell arra, hogy első sorban őshonos, nem invazív növényeket tartalmazó zöldterület fejlesztések valósuljanak meg.

(7) A pályázat elbírálását megelőzően a Füzesgyarmati Polgármesteri Hivatal előzetes véleményt ad ki, hogy a megvalósítani szánt zöldterület fejlesztés érint e olyan közterületet, amelynek tekintetében az Önkormányzatnak fenntartási kötelezettsége áll fenn valamely pályázati eljárás keretében. Amennyiben a Pályázat ilyen területet érint, úgy a pályázó vállalja, hogy az érintett projekt fenntartási kötelezettségeit a zöldterület-fejlesztés tekintetében az Önkormányzattal közösen biztosítja.

(8) A pályázatokat a Képviselő-testület Településfejlesztési Bizottsága bírálja el. A Településfejlesztési Bizottság döntését az (5) bekezdés meghatározott pontjaira hivatkozva indokolja, azzal, hogy lehetősége van arra, hogy a pályázóval egyeztetést kezdeményezzen a pályázat rendeletnek való megfelelése céljából.

(9) A Településfejlesztési Bizottság döntése alapján a Képviselő-testület együttműködési megállapodást köt a Pályázóval, amely kiterjed a jelen § (5) bekezdésében meghatározott vállalásokra.

8. § Ez a rendelet 2024. december 1-jén lép hatályba.