Kétsoprony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2014. (II.05.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátásokról

Hatályos: 2014. 02. 06- 2014. 10. 10

Kétsoprony község Képviselő-testülete 3/2014. (II.05.) önkormányzati rendelete a szociális ellátásokról

2014.02.06.

Kétsoprony Község Képviselőtestülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (4) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján,a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdése 8. pontja feladatkörében eljárva, a szociális rászorultságtól függő egyes pénzbeli és természetbeni ellátásokról és a szociális szolgáltatásokról alábbi rendeletet alkotja;

1.  § E rendelet célja; a szociálisan rászorult egyének és családok gondjainak enyhítése a Szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény rendelkezéseinek megfelelően meghatározza Kétsoprony lakópolgárai számára adható pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátások, és a szociális gondoskodások formáit, valamint az önkormányzati ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, ellenőrzésének szabályait.

2.  § E rendelet hatálya kiterjed: az Sztv. 3. §-ban felsorolt személyekre, ha lakóhelyük ,- ennek hiányában tartózkodási helyük - Kétsoprony község területén van.

Eljárási rendelkezések

3.  § (1) A kérelmező köteles családja jövedelmi- és vagyoni viszonyairól nyilatkozni.

A kérelemhez csatolni kell – amennyiben a törvény másként nem rendelkezik – a havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél a kérelem benyújtását megelőző 1 hónap nettó jövedelméről átlagkereset-igazolást, egyéb tevékenységből származó jövedelmek esetén a kérelem benyújtását megelőző év 12 hónap nettó jövedelméről szóló hiteles igazolást (adóbevallást).
(2) A rendszeres szociális ellátásokra vonatkozó kérelmeket a 63/2006.(III.27.)Korm. rendeletben előírt nyomtatványokon, az egyéb ellátások esetében a Polgármesteri Hivatal által rendszeresített formanyomtatványokon – a szükséges melléklettel együtt - kell benyújtani.
(3) Szükség esetén, - amennyiben a kérelmező életkörülményei az azonnali segítséget indokolják, az ellátás bizonyító eljárás nélkül, a rászoruló nyilatkozata alapján is megállapítható.
(4) A pénzbeli vagy természetben nyújtott szociális ellátás felhasználását a polgármester ellenőrizheti.
(5) A jogosult az ellenőrzést tűrni köteles, és annak során az ellenőrzést végzővel együtt kell működnie. Rendelkezésre kell bocsátania a kért adatokat, és igazolnia kell a szociális ellátás cél szerinti felhasználását.
(6) Ha a szociális ellátásra jogosult az ellenőrzést akadályozza, vagy az állapítható meg, hogy az ellátást nem a céljának megfelelően használja fel, az ellátás megszüntethető.
(7) A rendszeres szociális ellátásokat évente felül kell vizsgálni.

4.  § (1) Az e rendeletben meghatározott feltételek hiányában, vagy a rendelet megsértésével nyújtott szociális ellátást meg kell szüntetni, s az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt pedig kötelezni kell;

a) a pénzbeli szociális ellátás visszafizetésére,

b) a természetben nyújtott ellátás esetén a dolog visszaszolgáltatására, vagy a szolgáltatásnak megfelelő pénzegyenérték megfizetésére.

(2) Amennyiben a hatáskört gyakorló az e rendeletben szabályozott szociális ellátás megtérítését rendeli el, a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét, a kötelezett kérelmére szociális és anyagi helyzetére tekintettel – méltányosságból -;

- 100.000.-Ft alatt a hatáskört gyakorló,
- 100.000.-Ft felett kizárólag a Képviselőtestület
elengedheti vagy mérsékelheti.
Az ellátások formái

5.  § (1) A szociális ellátások formái:

a) méltányossági ápolási díj,

b) aktív korúak ellátása,

ba) foglalkoztatást helyettesítő támogatás

bb) rendszeres szociális segély

bba) egészségkárosodott személy rendszeres szociális segélye

bbb) a nyugdíjkorhatárt öt éven belül betöltő személy rendszeres szociális
segélye,
c) normatív lakásfenntartási támogatás,
d) pénzbeni önkormányzati segély
da) eseti önkormányzati segély
db) kamatmentes kölcsön
dc) temetési segély
e) természetbeni önkormányzati segély
ea) eseti önkormányzati segély,
eb) köztemetés,
ec) méltányossági közgyógyellátás,
(3) Szociális alapszolgáltatások formái:
a) étkeztetés,
b) házi segítségnyújtás,
c) tanyagondnoki szolgáltatás,
d) nappali ellátás: Idősek Klubja
e) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
f) gyermekjóléti szolgáltatás és családsegítés
(4) Az (1) bekezdés a)pontja, d)pontjának db)alpontjában foglalt ellátások megállapítását a Képviselőtestület a Népjóléti Bizottságra, az (1) bekezdés d) pontjának da) alpontja. dc) alpontja, e)pontjában foglalt ellátások megállapítását a Képviselőtestület a polgármesterre ruházza.
(5) A szociális feladat- és hatáskör gyakorlásáról, a hozott döntésekről a hatáskör gyakorlója félévenként tájékoztatja a képviselőtestületet.
(6) A (3) bekezdés a) – f) pontjaiban felsorolt szociális alapszolgáltatásokat Kétsoprony Község Képviselőtestülete a Békéscsabai Kistérség Egyesített Szociális Intézményen keresztül – társulási megállapodás alapján – biztosítja.
A Társulási Megállapodás a rendelet mellékletét képezi.
Ápolási díj

6.  § (1) Méltányosság címén ápolási díj annak az állandó lakcímmel rendelkező, és életvitelszerűen Kétsopronyban tartózkodó személynek állapítható meg, aki;

1. az ápolást munkaviszonyának, kereső tevékenységének megszüntetése révén tudja csak biztosítani, és

2. a gondozásra szoruló személy egészségi állapota oly mértékben megromlott, hogy a házi gondozó felügyelete, illetve gondozása már nem elégséges, valamint családja 1 főre jutó havi jövedelme nem több mint a nyugdíjminimum 3-szorosa.

(2) Az ápolási díj havi összege az éves központi költségvetési törvényben meghatározott alapösszeg 100-120 %-a.

(3) Az ápolási díj összegének megállapításakor irányadó szempontok;

a) az ápolt egészségi állapota,

b) a család egy főre jutó jövedelme,

c) a jövedelem kiesés mértéke.

(4) A hozzátartozó, ha ápolási kötelezettségét egészségügyi okokból ideiglenesen nem tudja teljesíteni, úgy legfeljebb 30 napra igényelheti a házi segítségnyújtást.

(5) A méltányossági ápolási díj megállapítása során az Sztv. 41.-42. §-ban foglaltakat is alkalmazni kell.

Aktív korúak ellátása

7.  § (1) Az 5. § (1) bekezdés b) pontjának ba) alpontja szerinti foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosultak feltételrendszerét az Sztv. 33.-36. § -a szabályozza.

(2) A támogatásban részesülő személy köteles együttműködni a Békés Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központ Békéscsabai Kirendeltség és Szolgáltató Központjával (nyilvántartásba vétel, előírt jelentkezések teljesítése, beilleszkedést segítő programokon történő részvétel, Önkormányzat által szervezett foglalkoztatásban történő részvétel).

(3) Az 5. § (1) bekezdés b) pontjának bbb) alpontja szerinti rendszeres szociális segélyre jogosultak feltételrendszerét az Sztv. 37. § -a szabályozza.

(4) A rendszeres szociális segélyben részesülő személy köteles együttműködni a Békéscsabai Kistérségi Életfa Szociális Szolgáltató Központ Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat területi irodájával (továbbiakban: Családsegítő Szolgálat). Az együttműködés részletes szabályait az Sztv. 37/A – 37/B §-ai, valamint a Kistérségi Társulási Tanács 13/2010.(III.24.) határozatával elfogadott – e rendelet mellékletét képező – szakmai programja tartalmazza.

Lakásfenntartási támogatás

8.  § Az önkormányzat az Szociális törvény 38-39 §-a szerinti normatív lakásfenntartási támogatást biztosít.

Önkormányzati segély

9.  § (1) Az 5. § (1) bekezdés d), e) pontja szerinti ellátást az Sztv. 45. §-a szabályozza.

(2) Eseti önkormányzati segélyben részesülhetnek azok a családok/személyek, akik rendkívüli élethelyzetbe kerültek, vagy időszakosan létfenntartási gondokkal küzdenek.

(3) Létfenntartási gonddal küzd az a személy ill. család akinek a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum 250 %-át.

(4) A (3) bekezdésben meghatározott jövedelemhatártól különös méltánylást érdemlő esetben el lehet tekinteni. (hosszantartó, súlyos betegség, elemi kár, orvosi költségek)

(5) A jogosultság megállapításánál kiemelt figyelmet kell fordítani a hátrányos helyzetű gyermekekre, a várandós anyákra, az egyedülálló idős emberekre,, a fogyatékossággal élőkre, és a munkanélküliekre.

(6) Az ellátás mértéke nem meghatározott, azt a körülmények alapján úgy kell megállapítani, hogy a rászorulóknak hathatós segítséget nyújtson.

(7) A készpénzben megállapított önkormányzati segély elbírálásáról és kifizetésről 8 napon belül kell gondoskodni, melyet a jogosult a házipénztárban vehet fel, vagy kérelmére az összeget pénzintézeti folyószámlára lehet utalni.

10.  § (1) A 5. § (1) bekezdés d)pontjának db)alpontja szerinti kamatmentes támogatás – mint az önkormányzati segély egy formája - annak a személynek ill. családnak nyújtható, aki időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzd, s megoldani ezt – átmenetileg - önerőből nem tudja, ugyanakkor rendszeres jövedelemmel vagy pénzellátással rendelkezik, amiből a kölcsön visszafizetése biztosított.

(2) A kölcsön maximális összege a nyugdíjminimum 5-szöröse. Visszafizetésének időtartama maximum 1 év.

(3) Visszafizetés elmaradása esetén, az időtartam lejártától számított 6 hónapig újabb kölcsön nem nyújtható.

(4) Családonként évente 1 személy, egy alkalommal kaphat ilyen támogatást.

(5) A kérelemben meg kell határozni a kölcsön célját, összegét, a kapott támogatásról 30 napon belül számlák becsatolásával el kell számolni.

(6) A Képviselőtestület keretösszeget állapít meg erre a célra, - a visszafizetett összegek kerülnek újra kiosztásra a kérelmezők között. A keretösszeget az éves költségvetésben kell meghatározni, illetve módosítani.

11 .§
(1) A temetési segély feltételeit az Sztv. 45. § szabályozza.
(2) A temetési költségek mérséklésére a 5. § (1) bekezdés d)pontjának dc/alpontja szerinti temetési segély állapítható meg annak a személynek aki az elhunyt eltemettetéséről gondoskodott.
(3) A segély összege általában a helyben szokásos temetés költségeinek, - 150.000-200.000,- Ft - 10 %-a, de különös méltánylást érdemlő esetben a segély összege a költségek 30 %-áig is megállapítható.
(4) Nem állapítható meg temetési segély annak a hozzátartozónak, akinek a családjában az 1 főre jutó jövedelem eléri az öregségi nyugdíjminimum összegének 4-szeresét, valamint annak sem ,
- aki az elhalt személyt eltartási szerződésben gondozta,
- aki a hadigondozásról szóló törvény szerint temetési segélyben részesül,
- akinek elhunyt hozzátartozója köztemetési formában lett eltemettetve
(5) Temetési segély céljára kamatmentes kölcsön is folyósítható. Ez esetben a kölcsön összegének felső határa a helyben szokásos temetés költségeinek az összege.
(6) A temetési segély iránti kérelmet a haláleset bekövetkezését követő 30 napon belül lehet benyújtani, ennek elmulasztása jogvesztő.

12.  § (1) az 5. § (1) e) pontjának ea) alpontja szerinti önkormányzati segély természetben nyújtott támogatásként is adható, így különösen:

- gyermekek napközbeni ellátásához –étkeztetési, kollégiumi költségek, útiköltség-
- lakásfenntartási-közüzemi díjak átutalására,,
- gyógyszerkiadásokra
- élelmiszer vásárlásra
(2) Ha a segély gyógyszerkiváltásra irányul, annak elbírálásáról haladéktalanul gondoskodni kell.

13.  § (1) Köztemetés az Sztv. 48. §-ban foglaltak szerint rendelhető el.

(2) Ha az elhunyt személy után hagyaték nem maradt, és az eltemettetésre kötelezett személy, család jövedelme (egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a öregségi nyugdíjminimum összegét) indokolttá teszi, a köztemetés költségét a polgármester elengedheti.

(3) Kizárólag a helyben szokásos legolcsóbb temetési módot lehet köztemetésként elrendelni.

14.  § (1) A méltányossági közgyógyellátásra való jogosultságot az Sztv. 50. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az a szociálisan rászoruló személy kaphat, akinek a családjában az 1 főre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg a mindenkori nyugdíjminimum 250 %-át, és a kérelmező havi rendszeres gyógyító ellátási költségének mértéke eléri a nyugdíjminimum 20 %-át.

Záró rendelkezések

15.  § E rendelet kihirdetése napját követő napon lép hatályba, ezzel egyidejűleg a szociális ellátásokról szóló 10/2011.(XI.23.) Ör. számú rendelet hatályát veszti.