Kétsoprony Község Képviselőtestületének 1/2015 (I.22.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2015. 05. 27- 2016. 05. 24Kétsoprony Község Képviselőtestületének 1/2015 (I.22.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Kétsoprony község Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a Szervezeti és Működési Szabályzatáról az alábbi rendeletet alkotja:
Általános rendelkezések
1. § Kétsoprony község Önkormányzata e rendeletben határozza meg szervezetét és működési rendjét, megállapítja az önkormányzati tevékenységben résztvevők jogait és kötelezettségeit, rögzíti az eljárási szabályokat.
2. § (1) Az önkormányzat hivatalos elnevezése:
3. § (1) A képviselő-testület száma 7 fő. A képviselő-testület névsorát az 1. sz. függelék tartalmazza.
(2) A polgármester tisztségét főállásban látja el.
4. § Az önkormányzat jelképeit és azok használati rendjét rendeletben állapítja meg.
5. § Az önkormányzat által alapított kitüntetést és az adományozás rendjét rendelet szabályozza.
6. § Az önkormányzat hivatalos testvér települési kapcsolatot nem tart fenn.
7. § (1) A lakosság helyben szokásos tájékoztatása a községháza hirdető táblája útján valósul meg.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt tájékoztatáson felül a tájékoztatás megtörténik a www. ketsoprony.hu honlapon is.
8. § Kétsoprony község ünnepe: Szent István falunap, minden év augusztus 20.
A képviselő-testület feladatai és hatásköre
9. § (1) A képviselő-testület ellátja a jogszabály által megállapított, s az általa önként vállalt önkormányzati feladatokat. E feladatait az éves költségvetési rendeletében állapítja meg.
(2) [1] Kétsoprony Község Önkormányzata alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a 4. melléklet tartalmazza
10. § (1) A képviselő-testület át nem ruházható hatásköreit az Mötv. 42. § tartalmazza.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túl a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik:
a) önként vállalt feladatok meghatározása,
b) gazdasági társaság létrehozása, megszüntetése, gazdasági társaságba történő belépés, kilépés.
11. § (1) A képviselő-testület e rendelet 1. számú mellékletében szereplő hatásköreit a Népjóléti Bizottságra ruházza.
1.A képviselő-testület munkaterve, ülései
12. § (1) A képviselő-testület rendes üléseinek tervszerű megtartása érdekében félévenként munkatervet készít.
(2) A munkaterv elkészítéséhez a polgármester javaslatot kér: a képviselőktől, a bizottságoktól, a jegyzőtől, társadalmi szervezetektől, a szlovák nemzetiségi önkormányzat elnökétől, valamint az önkormányzati és közszolgáltatást nyújtó intézmények vezetőitől.
(3) A tervezet összeállításánál figyelembe kell venni az Mötv-ben és egyéb vonatkozó jogszabályokban az önkormányzat és szervei feladataira vonatkozó rendelkezéseket.
(4) A munkatervnek tartalmaznia kell az ülések tervezett időpontjait, az ülések napirendjét, a napirend előadóit, állásfoglalás szükségességét, a közmeghallgatás és falugyűlés időpontját, valamint ezek napirendjét.
(5) A jóváhagyott munkatervet meg kell küldeni:
a) a képviselőknek;
b) a bizottságok nem képviselő tagjainak;
c) a munkatervbe felvett napirendi pont előadójának;
13. § (1) A képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli és ünnepi ülést tart.
(2) A képviselő-testület alakuló ülését az Mötv. 43. § (1)-(2) bekezdésében foglaltak szerint tartja.
(3) Rendes ülést a képviselő-testület a munkatervében meghatározott számban tart. A polgármester a munkaterv szerinti napirendtől indokolt esetben eltérhet.
(4) Rendkívüli ülést az Mötv.44. §-ában meghatározott esetben össze kell hívni. A meghívás történhet sms-ben, telefonon is, az értesítést követő napra, napirend megjelöléssel.
(5) Rendkívüli ülés összehívható, ha a polgármester úgy ítéli meg, hogy a tárgyalandó napirend halasztást nem tűr. A meghívás történhet a (4) bekezdésben foglaltak szerint is.
2. A képviselő-testületi ülések összehívásának rendje
14. § [2] [3] (1) A polgármester és az alpolgármester egyidejű tartós akadályoztatása esetén a képviselő-testület ülését az Ügyrendi és Munkajogi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt tartós akadályoztatásnak minősül a 30 napot meghaladó folyamatos távollét.
(3) Az ülésre szóló meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi ülés előtt 5 nappal kell kézbesíteni, vagy a meghívottak e-mail címére megküldeni.
(4) A képviselő-testületi ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni: a jegyzőt, a helyi kisebbségi önkormányzat elnökét, a napirend előadóját, a napirend által érintett személyeket, ha jelenlétük a napirend tárgyalásához szükséges, valamint akit a polgármester indokoltnak tart.
3. Az ülések nyilvánossága, zárt ülés
15. § (1) A képviselő-testület nyilvános ülésének meghívóját az ülés időpontját megelőző 5. naptól az önkormányzat hivatalában – annak hirdetőtábláján – kell közszemlére tenni.
(2) A hallgatóság az ülésteremben az erre a célra kijelölt helyet foglalhatja el. A napirendhez a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott határozata alapján hozzászólhat, az ülést azonban nem zavarhatja.
(3) A hallgatóság közötti rendzavarókat a polgármester figyelmezteti, s ha ez nem jár eredménnyel, a tanácskozás helyéről kiutasítja.
16. § (1) A képviselő-testület zárt ülést tart az Mötv. 46. § (2) bekezdésének a) pontjában meghatározott esetekben.
(2) A képviselő-testület zárt ülést tarthat az érintett kérésére és az az Mötv. 46. § (2) bekezdésének b) pontjában meghatározott esetekben.
(3) Zárt ülést rendelhet el az Mötv.46. § (2) bekezdésének c) pontjában foglalt esetekben, ha azt bármely képviselő, az előterjesztő, az ügyben érdekelt fél kéri.
17. § (1) A zárt ülésen hozott határozatok nyilvánosak, de ez nem sértheti a személyiségi jogok védelméről és az adatvédelemről szóló szabályokat.
(2) A zárt ülések előterjesztéseit az arra jogosultak kötelesek úgy kezelni, hogy azok tartalmát jogosulatlan nem ismerhesse meg.
4. A képviselő-testület ülése, a tanácskozás rendje
18. § A polgármester az ülés megnyitásakor megállapítja – majd az ülés során folyamatosan figyelemmel kíséri - az ülés határozatképességét, javaslatot tesz az ülés napirendjére és megindokolja, ha az a tervezettől eltér.
19. § (1) A polgármester minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát. Az előterjesztést az előadó a vita előtt szóban kiegészítheti.
(2) Az előterjesztőhöz a képviselők és a tanácskozási joggal jelenlevők kérdéseket intézhetnek, amelyekre az előadó vita előtt válaszol.
(3) A hozzászólások időtartamának korlátozására, a vita lezárására bármely képviselő javaslatot tehet, a javaslatról a képviselők vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel döntenek. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
(4) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatról dönt a testület.
20. § (1) A polgármester a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében:
a) figyelmezteti azt a felszólalót, aki eltért a tárgyalt témától; a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezést használ;
b) rendre utasíthatja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít;
5. Előterjesztés
21. § (1) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület ülésén ismertetett, az ülés napirendjéhez kapcsolódó:
1. tájékoztató
2. beszámoló
3. rendelet-tervezet
4. határozati javaslat
(2) Rendelet-tervezet előterjesztésére a jegyző jogosult, kivéve- a költségvetésről és zárszámadásról szóló rendelet-tervezetet, valamint az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendelet-tervezetet E rendelet tervezetek előterjesztője a polgármester.
(3) Az (1) bekezdés a)-b),d)[4] pontjaiban meghatározott előterjesztésre jogosult a képviselő-testület szervein túl:
a) az önkormányzati intézmény vezetője, az általa érintett intézményt illetően,
c) az, akit a polgármester előterjesztőként felkér.
d)[5] A képviselő javaslatot tehet önkormányzati rendelet megalkotására.
(4) Az előterjesztést a jegyzőnek törvényességi véleményezés céljából be kell mutatni.
(5) Az előterjesztéseket a meghívóval együtt kell megküldeni. Az előterjesztések ülésen történő kiosztását – sürgős esetben – a polgármester engedélyezheti, megtárgyalásáról a képviselő-testület dönt. Ebben az esetben a jegyzőnek nyilatkoznia kell arról, hogy az előterjesztést a képviselő-testületi ülésen törvényességi szempontból véleményezni tudja-e.
6. Kérdés, interpelláció
22. § [6] A képviselői kérdésre vonatkozó rendelkezéseket az Mötv. 32. § (2) bekezdése szabályozza.
23. § (1) Interpelláció az a felvetés, melyben a képviselő valamilyen hibás, vagy helytelen gyakorlatot jelez. A képviselő bármilyen önkormányzati ügyben interpellálhat a képviselő-testület szerveihez.
(2) Az interpellált a képviselő-testületi ülésen szóban, vagy 15 napon belül írásban köteles választ adni.
(3) Az interpellált válasza után az interpellálónak viszontválaszra van lehetősége, majd nyilatkozik a válasz elfogadásáról. A válasz elfogadásáról – ha az interpelláló azt nem fogadja el – a képviselő-testület vita nélkül dönt.
(4) Amennyiben a képviselő-testület a választ nem fogadja el, úgy elrendeli annak vizsgálatát, melybe az interpelláló képviselőt is bevonja. A vizsgálatba szakértő is bevonható.
(5) A (4) bekezdésben foglaltak alapján a képviselő-testület a soron következő ülésen dönt.
(6) Az írásban benyújtott interpellációra adott választ minden képviselőnek meg kell küldeni, elfogadására a soron következő ülésen kerül sor.
7. A szavazás rendje, döntéshozatali eljárás, jegyzőkönyv
24. § (1) A képviselő-testület döntést igénylő ügyekben rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.
(2) A polgármester az előterjesztett és a vitában elhangzott, döntést igénylő javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Előbb a módosító indítványokat, majd az előterjesztésben szereplő döntési javaslatokat szavaztatja meg.
25. § (1) A szavazás nyíltan, kézfelemeléssel történik.
(3) Szavazategyenlőség esetén a képviselő-testület dönt a határozati javaslat további tárgyalásáról;
26. § (1) [7] A képviselő-testület titkos szavazást tart az Mötv. 46. § (2) bekezdésének a) pontjában foglalt ügy tárgyalásakor. Az érintett kérésére titkos szavazást tart az Mötv. 46. § (2) bekezdés b) pontja szerinti ügyekben is.
(2) [8] A titkos szavazást az Ügyrendi és Munkajogi Bizottság bonyolítja le és gondoskodik a szükséges feltételek (szavazólapok, urna, fülke) biztosításáról. Tájékoztatást ad a szavazás lebonyolításáról, a szavazást követően pedig megszámolja a szavazatokat, elkészíti a szavazási jegyzőkönyvet és a szavazás eredményéről jelentést tesz a képviselő-testületnek. Amennyiben a titkos szavazás eredménye szavazategyenlőség, a szavazás továbbfolytatásáról a képviselő-testület dönt a 25. § (1) bekezdésében foglaltak alapján.
27. § (1) A képviselő-testület név szerinti szavazást tart az Mötv.48. § (3) bekezdésében foglalt esetben.
(2) A képviselő-testület név szerinti szavazást igénylő ügyeket nem határoz meg.
(3) Név szerinti szavazás estén a jegyző ABC sorrendben olvassa a települési képviselők nevét. A képviselők a nevük elhangzását követően hangos „igen”, ”nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a nyilatkozatokat a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámlálja és a szavazás eredményéről a polgármestert tájékoztatja. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki. A szavazási névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
8. Jegyzőkönyv
29. § A képviselő-testület nyílt és zárt üléseiről külön jegyzőkönyv készül.
30. § (1) A jegyzőkönyv tartalmi elemeit az Mötv. 52. §-a, valamint e rendelet
31. § Zárt ülés jegyzőkönyvében rögzíteni kell, hogy a meghívottak milyen minőségben tartózkodnak az ülésen.
32. § (1) Az elfogadott rendeletet minden esetben a jegyzőkönyv mellékleteként kell a jegyzőkönyvhöz csatolni.
(2) A jegyzőkönyvet 3 példányban kell elkészíteni.
1. eredeti példány irattárba kerül ülésenként lefűzve, jegyzői hitelesítéssel,
2. egy másolati példány beköttetésre kerül, polgármester részére kerül átadásra
3. egy másolati példány jegyzői munkapéldány.
(3) A jegyzőkönyvet elektronikus úton (njt) továbbítani kell a Békés Megyei Kormányhivatalnak törvényességi ellenőrzés céljából.
(4) Az Mötv. 52. § (3) bekezdésében foglalt betekintési jog biztosításáról a jegyző gondoskodik.
(5) A jegyzőkönyvek beköttetéséről, közzétételéről a jegyző gondoskodik
(6) Zárt ülések jegyzőkönyveit beköttetni, közzétenni nem szabad.
A képviselő-testület döntései, jelölésük, kihirdetésük és közzétételük módja
33. § (1) A képviselő-testület döntései:
a) önkormányzati rendelet
b) önkormányzati határozat
(2) Az önkormányzati rendeleteket az év elejétől kezdve folyamatos, növekvő sorszámmal kell ellátni. A rendeletek sorszáma mellett fel kell tüntetni a kihirdetésének napját, év hó nap megjelölésével, a következő formában:
A helyi önkormányzati képviselők
34. § (1) Az önkormányzati képviselők megbízatása keletkezésének és megszűnésének eseteit az Mötv. 28-31. §-a szabályozza.
(2) Az önkormányzati képviselők jogait és kötelezettségeit az Mötv. 32-34. §-a határozza meg.
(3) Az önkormányzati képviselők feladataikat tiszteletdíj nélkül végzik.
(4) [10]
(5) [11] Az önkormányzati képviselő összeférhetetlenségével, méltatlanságával, annak eljárási szabályaival kapcsolatos rendelkezéseket az Mötv. 36-38 §-a tartalmazza.
(6) [12] A képviselő, amennyiben valamely ügyben személyes érintettségének bejelentését elmulasztja, a döntés meghozatalától számított 3 hónapon belül bármely képviselő jelzése alapján a képviselőtestület dönt az érintett képviselő kizárásáról. Kizárás esetén a képviselőtestület az ügyet újratárgyalja.
A képviselő-testület szervei
1. A bizottságok
35. § (1) A képviselő-testület az általa meghatározott feladatok ellátására állandó bizottságokat hoz létre.
36. § (1) A képviselő-testület meghatározott feladat ellátásra ideiglenes bizottságot hozhat létre.
(2) Az ideiglenes bizottság feladatát és működési szabályzatát a képviselő-testület állapítja meg.
(3) Az ideiglenes bizottság működésére az állandó bizottságokra vonatkozó szabályok az irányadók.
37. § ) (1) A bizottság feladatai a feladatkörébe utalt ügyekben:
a) előkészíti a képviselő-testület döntéseit;
b) dönt az önkormányzati rendelettel a hatáskörébe utalt ügyekben;
c) szervezi a képviselő-testületi döntések végrehajtását;
d) ellátja a képviselő-testület által esetenként meghatározott feladatokat;
38. § (1) A bizottságok működési szabályzatukat maguk határozzák meg.
(2) A bizottság feladatát, hatáskörét ülésén gyakorolja.
(3) A bizottság szükség szerint ülésezik.
(4) A bizottság üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni.
2. Polgármester
39. § A polgármester főbb feladatait az Mötv. 63-68. §-a tartalmazza.
40. § (1) A polgármester dönthet az Mötv. 68. § (3) bekezdése alapján;
a) élet-és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet elhárítása, elemi csapás, illetve annak következményei elhárítása érdekében.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt esetekben a polgármester jogosult a költségvetés terhére átmeneti pénzügyi intézkedések megtételére is.
(3) A tett intézkedésről a soron következő ülésen a képviselő-testületnek beszámolni köteles.
41. § A polgármester az Mötv.68. § (4) bekezdésében foglaltak alapján saját hatáskörben dönthet az önkormányzat vagyonát, költségvetését érintő ügyben a költségvetési tartalék terhére 500.000.-Ft értékhatárig.
3. Alpolgármester
42. § (1) A képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére saját tagjai közül az Mötv. 74. § (1) bekezdésében meghatározott szabályok szerint egy alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el feladatát.
(2) Az alpolgármester a képviselő-testület által – jogszabályi keretek között - meghatározott tiszteletdíjban és költségtérítésben részesül.
(3) A polgármester tartós akadályoztatása esetén – a polgármester megbízása nélkül – teljes jogkörrel helyettesíti a polgármestert.Tartós akadályoztatásnak minősül a 30 napot meghaladó folyamatos távollét.
(4) Az alpolgármester minden hét szerdán 14-16 óráig a községházán ügyfélfogadást tart.
4.Jegyző, aljegyző
43. § (1) A jegyző feladatait az Mötv.81. §-a és más jogszabályok tartalmazzák.
(2) [14] A jegyző, aljegyző kinevezésére az Mötv. 82-83. §-ai, valamint a Gerendás község Képviselő-testületének Kétsoprony község Képviselő-testületével kötött megállapodásában foglaltak az irányadóak.
(3) [15] A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatása esetén – a betöltetlenség, ill. akadályoztatás kezdő időpontjától számított legfeljebb 6 hónap - a jegyzői feladatok ellátására a polgármester a Közös Hivatal olyan köztisztviselőjét bízza meg, aki a képesítési előírásoknak megfelel.
5.Közös önkormányzati hivatal
44. § (1) A képviselő-testület az Mötv.84. § (1) bekezdése alapján Közös Önkormányzati Hivatalt tart fenn.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott hivatal neve: Kétsopronyi Közös Önkormányzati Hivatal.
(3) A közös hivatal alapvető feladatait az Mötv. 84. § (1) bekezdése határozza meg.
(4) A közös hivatal számára a polgármester az Mötv. 67. § (1) bekezdésének b) pontja alapján meghatározza az önkormányzat munkájának szervezésével, döntések előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatokat.
(5) A közös hivatal, belső szervezeti tagozódását, létszámát, munka és ügyfélfogadási rendjét, részletes feladatait a hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza, melyet a képviselő-testület határozattal hagy jóvá – Mötv. 67. § (1) d)pont
6.A társulás
45. § 16]
VI/A Fejezet[17]
Együttműködés a szlovák önkormányzattal
45/A. § Kétsoprony község Önkormányzata együttműködési megállapodást köt Kétsoprony Szlovák Önkormányzatával. Az együttműködési megállapodást e rendelet 5. melléklete tartalmazza.
Lakossági fórumok
46. § (1) A képviselő-testület köteles évente legalább egyszer közmeghallgatást tartani.
(2) A közmeghallgatás helyét, időpontját és napirendjét a tervezett időpont előtt 10 nappal közzé kell tenni a községháza hirdetőtábláján.
(3) A közmeghallgatáson felmerült kérdésekre lehetőség szerint azonnal kell válaszolni. Amennyiben ez nem lehetséges, a válaszadásra illetékes köteles 15 napon belül írásban válaszolni. A kérdésre adott válaszról a soron következő ülésen a képviselő-testületet tájékoztatni kell.
(4) A közmeghallgatásról jegyzőkönyvet kell készíteni, s a 32- § (3) bekezdése szerint kell eljárni.
47. § (1) A képviselő-testület döntése alapján polgármester falugyűlést hívhat össze a lakosság közvetlen tájékoztatása, a falu lakosságának többségét érintő fontosabb döntések meghozatala előtt.
(2) A falugyűlést a polgármester hívja össze, hirdetőtáblán történő meghívó kifüggesztésével, szórólappal, a meghívó honlapon történő közzétételével. A meghívót úgy kell elkészíteni, hogy arról a lakosság a gyűlést megelőző 5. napig értesüljön.
Záró rendelkezések
48. § (1) E rendelet kihirdetése napját követő napon lép hatályba.
(2) E rendelet hatályba lépésének napján hatályát veszti az 1/2013. (III.15.) önkormányzati rendelet.
2. melléklet
3. melléklet