Köröstarcsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/1995.(III.30.) önkormányzati rendelete
az önkormányzati lakások lakbéréről, a lakbértámogatásról és a helyiségek bérletéről
Hatályos: 1995. 03. 30- 2003. 09. 11Köröstarcsa Község Önkormányzata Képviselő-testülete
4/1995.(III.30.) önkormányzati rendelete az önkormányzati lakások lakbéréről, a lakbértámogatásról és a helyiségek bérletéről
1995-03-30-tól 2003-09-11-ig
Általános rendelkezések
2.§.
/1/. Az Önkormányzat Képviselő-testületének Polgármesteri hivatala folyamatos nyilvántartás vezet az önkormányzat tulajdonában lévő és bérbeadás útján hasznosítható, valamint bérbeadás útján hasznosított lakásokról és helyiségekről.
/2/. A Képviselő-testület a bérbeadó jogkör gyakorlására a polgármestert bízza meg e rendeletben foglalt szabályok megtartása mellett, évenkénti beszámolási kötelezettséggel.
A lakásbérlet szabályai
3.§.
/1/. Az önkormányzati lakásokat szociális jelleggel, elhelyezési kötelezettséggel, szolgálati jelleggel és piaci feltételek mellett lehet bérbe adni.
/2/. Pályázati úton nyert központi állami támogatással létesült költségalapú bérlakást csak költségalapon számított lakbérrel lehet bérbe adni.
4.§.
/1/. Az önkormányzati intézmények megfelelő szakember ellátása érdekében, a szakemberek elhelyezése céljából, a munkaviszony fennállásának időtartamára önkormányzati lakás biztosítható.
/2/. Szakember elhelyezésére több lakás nem adható bérbe, az 1994. január 1-jén ilyen jelleggel bérbe adott lakások számánál.
/3/. Önkormányzati bérlakásra – a hasznosítás módjától függetlenül – csak határozott idejű bérleti szerződés köthető.
Lakásigény elbírálása és szerződéskötés
7.§.
A szociális rászorultságot a Polgármesteri Hivatal előterjesztése alapján a polgármester állapítja meg és köt szerződést az igénylővel.
Piaci feltételekkel bérbe adható lakások bérbeadása
9.§.
/1/. A piaci feltételekkel bérbe adható lakások jegyzékét a Polgármesteri Hivatal folyamatosan a hivatalos hirdetőtábláján és szükség szerint a helyi újságban közzéteszi. A meghirdetett lakások bérleti feltételiről az érdeklődőnek a Polgármesteri Hivatal tájékoztatást ad azzal, hogy egyidejűleg ismerteti az ajánlatok benyújtásának határidejét.
/2/. 2003. évben létesülő költségalapú bérlakások bérletbe adása sorrendjének elvei:
- meglévő önkormányzati bérlakásból önkormányzati érdekből átköltöző,
- más önkormányzati érdek – pl. szakember elhelyezése,
- előnyt élvez az a kérelmező, akinek lakcíme a kérelem benyújtását megelőző 5 évben Köröstarcsán volt,
- pályáztatás alapján, aki a bérleti díj megfizetését előre a leghosszabb időre vállalja és a vállalásnak megfelelő időtartamra járó bérleti díjat a szerződés megkötésével egy időben megfizeti.
/3/. Újonnan létesült önkormányzati bérlakások első bérlőjének kijelölésében a Képviselő-testület dönt zárt ülésen.
Az önkormányzati intézmények és önkormányzat egyéb szervei dolgozóinak lakásjuttatási lehetősége
10.§.
/1/. Az önkormányzati intézmények és egyéb szerveik megfelelő szakember ellátása érdekében, lakás biztosítható annak a szakembernek, akinek alkalmazása az önkormányzat valamely – intézményének vagy egyéb szervének kötelező feladata ellátásához feltétlenül indokolt.
/2/. Szakember elhelyezése céljából lakást bérbe adni az intézmény vezetőjének kérelmére az ágazati bizottságok javaslatára annak a személynek lehet, aki az önkormányzati intézménnyel vagy egyéb szervével munkaviszonyban áll. A bérbeadásról a polgármester dönt.
/3/. A szakember elhelyezése céljából bérbe adott lakásra az e rendeletben foglalt szabályokat kell alkalmazni az alábbi eltéréssel:
- bérlőtársi jogviszony a lakásra nem jöhet létre,
- a lakásbérleti szerződés az intézménnyel létrejött munkaviszony fennállásáig, illetőleg határozott időtartamra szólhat,
- bérleti jogviszony folytatására a közvetlen hozzátartozó sem jogosult,
- a bérlő a munkaviszony megszűnése, illetőleg a lakásbérlet megszűnése esetén elhelyezésre nem tarthat igényt,
- a bérlő a lakásba a házastársán, élettársán és gyermekén, valamint a bérlővel- együtt költöző szülőkön kívül más személyt nem fogadhat be,
- a bérlő a lakást nem cserélheti el.
/4/ Az önkormányzat állattartó telepén Köröstarcsa, Szabadkai u. 4. szám (hrsz: 978) alatti lakás szolgálati jellegű. A telepen dolgozó önkormányzati alkalmazott térítésmentes lakáshasználatra jogosult.
Az önkormányzati lakás nem lakás céljára történő bérbeadása
11.§.
Üresen álló önkormányzati bérlakás rendkívüli esetben a képviselő-testület jóváhagyásával határozott időre nem lakás céljára is bérbe adható.
Bérlőkijelölésre, illetve bérlőkiválasztásra jogosult szervek döntése alapján kötendő
bérleti szerződés, és bérbeadói hozzájárulás
12.§.
/1/. A bérbeadó a bérlőkijelölésre, illetve bérlőkiválasztásra jogosult döntése alapján-, annak megfelelő tartalommal – köteles a bérleti szerződést megkötni.
/2/. A Törvényben előírt bérbeadói hozzájárulás a bérlőkijelölésre, bérlőkiválasztásra jogosult által meghatározott tartalommal adható meg.
/3/. A bérlő-kiválasztási jogosultság megszűnése után a lakás az önkormányzati lakások bérletére vonatkozó általános szabályok szerint hasznosítható. (bérlő-kiválasztási joggal kiutalt lakások jegyzéke e rendelet 2. sz. melléklete.)
14.§.
A bérbeadó, a bérlő és a vele együtt lakó házastársa (élettársa) közös kérelmére – a házastárs (élettárs) lakásba való beköltözésének időpontjától függetlenül – a bérlőtársi szerződést köteles megkötni.
17.§.
/1/. A bérbeadó a bérleti díj ellenében köteles gondoskodni a rendelet 1. számú mellékletében felsorolt feladatok ellátásáról.
/2/. Az épülettel, illetőleg a közös használatra szolgáló helyiségekkel és területtel összefüggő – nem a bérbeadót terhelő – minden üzemeltetési és egyéb kötelezettség teljesítésére a lakásbérleti szerződésben kell rendelkezni.
/3/. A lakbér összege a bérlő által átvállalt kötelező bérbeadói feladatok elvégzésének költségeivel csökkenthető.
/4/. A bérbeadó háromhavonként köteles ellenőrizni a megállapodásban foglaltak teljesítését. A bérlő mulasztása esetén – a lakásbérleti szerződés egyidejű módosításával – a megállapodás közös megegyezéssel megszüntethető.
/5/. Ha a/4/. bekezdésben említett esetben a közös megegyezés nem jött létre és a bérlő nem fizeti a lakásra eredetileg megállapított lakbért, a bérbeadó a lakásbérleti szerződést – a törvény 24.§. (1) bekezdésének b, pontja alapján – felmondhatja.
18.§.
/1/. A bérbeadó és a bérlő írásban megállapodhatnak abban, hogy a bérlő a lakást átalakítja, korszerűsíti.
/2/. A megállapodásnak tartalmaznia kell az elvégzendő munkák:
- konkrét megjelölését,
- befejezésének határidejét,
- költségeit és azok megfizetése feltételeit, módját, valamint azt, hogy a munkálatok megkezdéséhez szükséges hatósági engedélyt a bérlő köteles megkérni.
/3/. A lakás átalakítását, korszerűsítését követően a lakásbérleti szerződést módosítani kell, ha a lakás komfortfokozata megváltozott és a munkák költségeit a bérbeadó viseli.
19.§.
/1/. A lakásbérlet megszűnésekor a bérlő köteles a lakást és a lakásberendezéseket tisztán, rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotban, leltár szerint a bérbeadónak átadni.
/2/. A bérbeadó és a bérlő írásban megállapodhatnak abban, hogy a lakásbérleti szerződés megszűnésekor a lakást és a lakásberendezéseket a bérbeadó teszi rendeltetésszerű használatra alkalmassá.
/3/. A /2/ bekezdésben említett megállapodás csak akkor köthető meg, ha a bérlő vállalja, hogy a kiköltözést megelőző 30 napon belül a költségeket a bérbeadónak megelőlegezi. A szerződésben rögzíteni kell, hogy a bérbeadó a munkálatok elvégzését követő 15 napon belül a bérlővel elszámol.
/4/. Ha a bérlő e rendelet 6.§-a alapján rászoruló személynek minősül, akkor a költségét utólag több, - de legfeljebb 12 havi – részletekben is megtérítheti. Ennek konkrét feltételeit a megállapodásban kell meghatározni.
/5/. A képviselő-testület felhatalmazza a bérbeadót a jelen rendeletben nem szabályozott kérdésekben a bérlővel történő megállapodás tartalmának meghatározására.
A lakáshasználati díj
20.§.
/1/. Az a személy, aki a lakást jogcím nélkül használja, a jogcím nélküli használat kezdetétől a lakásra megállapított lakbérrel azonos összegű használati díjat köteles a bérbeadó részére fizetni.
/2/. A jogcím nélküli lakáshasználó – az ilyen lakáshasználat kezdetétől, illetve a tudomásra jutástól számított 6 hónap elteltét követő naptól a lakásból való kiköltözésig – emelt használati díjat akkor köteles fizetni, ha a bérbeadónak e rendelet alapján tett nyilatkozata, illetőleg a törvény rendelkezései értelmében elhelyezésre nem tarthat igényt.
/3/. A /2/ bekezdésben foglaltak alapján az emelt lakáshasználati díj mértéke:
- 6-12 hónap között: a lakás lakbérének kétszeres összege,
- 12 hónap elteltét követő naptól, a lakásból való kiköltözésig a lakás lakbérének háromszoros összege.
/4/. A bérbeadó a /2/ bekezdésben említett személyek esetében a jogcím nélküli lakáshasználat kezdetétől, illetve a tudomásra jutástól számított 30 napon belül köteles a lakás kiürítése iránti peres eljárást megindítani.
/5/. Bérlőkijelölési jog esetén a használati díj emelésének mértékét a bérlő kijelölésére jogosult határozza meg. A használati díj lakbért meghaladó összege a bérlőkijelölésre jogosultat illeti meg.
Elhelyezési kötelezettség
23.§.
/1/. Ha a házassági bontóperben meghozott jogerős bírói döntés alapján a volt házastárs – saját elhelyezési kötelezettség kimondása nélkül – az önkormányzati lakás elhagyására köteles, a jogosultat legalább szükséglakás illeti meg.
/2/. A törvényben előírt elhelyezési kötelezettségen kívül egyéb elhelyezési kötelezettség nem vállalható.
25.§.
/1/ A pénzbeli térítés mértéke a lakás helyi beköltözhető forgalmi értékének 10%-a. Ha a bérlő a Törvény alapján a korábban befizetett lakásépítési hozzájárulás, illetve használatbavételi díj visszafizetésére igényt tarthat, a pénzbeli térítés összegét ezzel csökkenteni kell.
/2/. Ha a lakásbérleti szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetése során a bérbeadó a másik lakás mellett pénzbeli térítést is fizet, ennek összege a két lakás beköltözhető forgalmi értékére megállapított pénzbeli térítés összegének a különbözete.
Hozzájárulás az albérleti szerződéshez
27.§.
/1/. A bérlő a lakás egy részét a bérbeadó előzetes hozzájárulásával albérletbe adhatja.
/2/. A teljes lakás albérletbe adásához hozzájárulás nem adható.
/3/. A bérlő csak olyan albérleti szerződés megkötéséhez kaphat hozzájárulást, amely garantálja, hogy a lakásbérlet megszűnése esetén az albérlet is megszűnik.
/4/. Nem adható hozzájárulás szükséglakás, vagy egyszobás lakás egy részének albérletbe adásához.
31.§.
/1/. A lakbért a lakás teljes hasznos alapterületének figyelembe vételével kell megállapítani.
/2/. A lakbér összegét forintra kerekítve kell megállapítani. A bérlő az esedékes lakbért előre, minden hónap 15 napjáig köteles megfizetni.
/3/. A lakbért módosítani kell, ha a lakás alapterületében vagy komfortfokozatában változás következik be.
/4/. A bérlőt terheli az összeg közüzemi szolgáltatás díjának megfizetése, beleértve a víz, áram, gáz, csatornadíj, szippantás költsége, rádió és televízióadók vételének díja, távközlési díj, szemétszállítás díja, melyet a bérleti szerződésben kell rögzíteni.
/5/. Ha a bérlő a lakást saját költségén – bérbeadó hozzájárulásával és térítése nélkül – úgy alakítja át, vagy korszerűsíti, hogy a lakás alapterülete vagy komfortfokozata megváltozik, a lakbér a bérleti jogviszony megszűnéséig e jogcímeken nem módosítható.
32.§.
A lakáshoz tartozó nem lakás céljára használt helyiségek bérleti díja megállapodás tárgyát képezik (pl. garázs, rendelő stb.)
34.§.
/1/. A bérlő köteles megtéríteni a bérbeadó által nyújtott és szerződésben – vagy más megállapodásukban – meghatározott külön szolgáltatás díját.
/2/. Külön szolgáltatás mindaz, amit a Törvény és e rendelet nem bérbeadói kötelező szolgáltatásként állapít meg.
35.§.
A bérlő által a bérbeadó engedélyével végzett – egyébként a bérbeadót terhelő – felújítási, korszerűsítési munkák számlával igazolt értékét a bérbeadó külön megállapodás szerint beszámíthatja a lakbérbe.
A helyiséggazdálkodás szabályai
A bérlet létrejött
36.§.
/1/. A bérbeadó az üres, nem lakás céljára szolgáló helyiségek jegyzékét a Polgármesteri Hivatal folyamatosan a hirdetőtábláján és szükség szerint a helyi kábel-televízióban közzéteszi, a meghirdetett helyiségek bérleti feltételeiről, az érdeklődőknek a Polgármesteri Hivatal tájékoztatást ad, azzal, hogy egyidejűleg ismerteti az ajánlatok benyújtásának határidejét.
/2/. A beérkező bérleti ajánlatok közül a polgármester az önkormányzat számára gazdaságilag legkedvezőbbet fogadja el, szükség esetén licitálást is rendezhet.
/3/. A helyiségek átadásával, rendeltetésszerű használatával, karbantartásával, felújításával, továbbá a szerződés megszűnésekor a helyiség visszaadásával kapcsolatban a bérbeadó és bérlő jogaira és kötelezettségeire a felek megállapodása az irányadó.
/4/. A helyiségek bérleti díja szabad megállapodás tárgya.
/5/. A bérleti szerződés csak határozott időre köthető.
37.§.
/1/. Önkormányzati helyiségek bérleti jogának átruházásához, vagy a cseréjéhez hozzájárulás nem adható, kivéve:
- a cserélő fél a bérbeadó által meghatározott feltételeket vállalja és az egyéb törvényi feltételeknek megfelel,
- az 1990. évi LXXXIV. törvény alapján bérleti jogot szerző egyéni vállalkozó, továbbá kizárólag természetes személyek részvételével működő gazdasági munkaközösség, illetve betéti társaság, vagy korlátolt felelősségű társaságnak a helyiség átruházásáról szóló megállapodásához azzal a feltétellel lehet hozzájárulni, h az átvevő a helyiség használati értékéhez igazodó új bér megfizetését vállalja, továbbá:
- az általa gyakorolni kívánt tevékenységhez szükséges engedéllyel rendelkezik,
- tevékenysége külön jogszabály rendelkezéseibe nem ütközik.
/2/. A bérleti jogviszony folytatására a Törvény rendelkezései az irányadóak.
38.§.
A bérlő a helyiségbe más személyt csak a bérbeadó hozzájárulásával fogadhat be.
39.§.
A bérleti jogviszony megszűnésére a Törvény rendelkezései az irányadók.
Lakások és helyiségek elidegenítése
Lakások elidegenítése
40.§.
A Törvény 46.§. a, pontja értelmében, az önkormányzat tulajdonában lévő lakásokra vételi jog nem áll fenn.
41.§.
Elővásárlási joggal érintett lakások esetén:
/1/. A lakás vételára a Törvényben meghatározott feltételekkel megállapított forgalmi érték a lakottság tényének figyelembe vételével.
/2/. A vételár a beköltözhető forgalmi érték 90%-a.
/3/. A szerződés megkötésekor fizetendő vételárrészlet mértéke a vételár 10%-a.
/4/. A részletfizetés időtartama 25 év.
/5/. a) szerződéses kamat mértéke 20%,
b) a Ptk-ban megállapított kamat változása esetén a szerződéses kamat mértéke is változhat.
c) az adásvételi szerződést úgy kell megkötni, hogy a fennálló hitel kamata e rendelet módosítása esetén változhat.
/6/. Aki a vételár legalább 75%-át a szerződéskötéskor egy összegben megfizette kamatmentességet élvez.
/7/. Aki a vételárat egy éven belül kifizeti, a vételár 20%-ának megfelelő árengedmény illeti meg.
/8/. a) Az ingatlan értékesítésre történő kijelölése a Képviselő-testület hatásköre.
b) A Polgármesteri Hivatal az ingatlan forgalmi értékének megállapításától számított 30 napon belül köteles az elővásárlási jog jogosultját az ajánlattal megkeresni.
c) Az ajánlat tartalma e rendelet 3. sz. melléklete.
d) A jogosult az ajánlatra 30 napon belül köteles nyilatkozni.
/9/. Az adásvételi szerződést az önkormányzat nevében a polgármester köti.
42.§.
Az adásvételi szerződésben a fennálló kölcsön összegének mértékéig a tartozás visszafizetésének időtartamára az önkormányzat javára jelzálogjogot és biztosítására elidegenítési és terhelési tilalmat kell kikötni.
43.§.
Az ingatlan megterheléséhez a képviselő-testület hozzájárulása szükséges.
44.§.
/1/. Az ingatlan csak a teljes vételár megfizetése után idegeníthető el, azaz elidegenítés esetén a fennálló tartozás kamataival együtt esedékessé válik.
/2/. A tulajdonos halála esetén fennálló tartozás – azonos feltételekkel történő átvállalására csak a tulajdonostárs, illetve a törvényes örökös jogosult amennyiben az ingatlan birtokába lép és életvitelszerűen azt lakja.
Helyiségek elidegenítése
45.§.
/1/. A helyiségek forgalmi értékét a Törvény, a lakások forgalmi értékének megállapítására előírt szempontjai alapján kell megállapítani.
/2/. A bérlőt, illetve bérlőtársat elővásárlási jog illeti meg, amennyiben a szerződéskötés időpontjában adó, vagy adók módjára behajtandó köztartozása, vagy a társadalombiztosítás alap javára teljesítendő tartozás nincs.
/3/. Elővásárlásra jogosult vétele esetén a vételár mértéke nem lehet magasabb a helyi forgalmi értéknél.
/4/. Az elővásárlási joggal értékesítésre kerülő helyiségek eladásával kapcsolatos eljárást e rendelet 41.§. /9/ bekezdése alapján kell végrehajtani.
/5/. A képviselő-testület a helyiségek elővásárlási jogosultjai részére részletfizetést és vételárengedményt csak kivételesen indokolt esetekben egyedi kérelemre engedélyez.
/6/. Az elővásárlási joggal nem érintett helyiségek értékesítése a piaci feltételeknek megfelelően történik.
Az elidegenítésből származó bevételek felhasználása
46.§.
Az elidegenítésből származó bevételek felhasználására a Törvény rendelkezései az irányadók.
Átmeneti rendelkezések
47.§.
Ha a szociális intézményből elbocsátott személy az intézménybe utaláskor a lakásbérleti jogviszonyáról pénzbeli térítés ellenében mondott le a lakásügyi hatóság javára, részére legfeljebb 1 lakószobás, komfortos lakás bérbeadása ajánlható fel a pénzbeli térítés visszafizetése mellett.
48.§.
/1/. Az e rendelet hatálybalépésekor a lakásban jogszerűen lakó személy befogadásához nem kell kérni a bérbeadónak 21.§-ában szabályozott hozzájárulását.
/2/. Ha az /1/ bekezdésben említett személy a lakásban jogcím nélkül maradt vissza.
- a lakásbérleti jog folytatására a Törvény 32.§-ában meghatározott szabályokat kell alkalmazni.
- a jóhiszemű jogcím nélküli lakáshasználó elhelyezésére vonatkozó szabályokat a Lakástörvény 67, 75 és 94.§-aiban meghatározott feltételek fennállása esetén kell alkalmazni.
50.§.
Ezen rendelet kihirdetése napján lép hatályba.