Kardoskút Község Önkormányzat Képviselő-testülete 6/2021. (V. 26.) önkormányzati rendeletének indokolása

a 2020. évi zárszámadásról

Hatályos: 2021. 05. 27

a 2020. évi zárszámadásról

Részletes indokolás

Az 1–7. §-hoz

Képviselő-testületünk az Önkormányzat 2020. évi költségvetését a 4/2020. (II.27.) számú önkormányzati rendeletében fogadta el.

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 87. § b) pontja alapján a vagyonról és a költségvetés végrehajtásáról az éves költségvetési beszámolók alapján évente, az elfogadott költségvetéssel összehasonlítható módon, az év utolsó napján érvényes szervezeti, besorolási rendnek megfelelő záró számadást (a továbbiakban: zárszámadás) kell készíteni.

Az Áht. 91. § (1) bekezdése előírásainak megfelelően a jegyző által elkészített zárszámadási rendelettervezetet a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé úgy, hogy az a képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen.

A zárszámadási rendelet tervezetével együtt a képviselő-testület részére tájékoztatásul be kell nyújtani a kincstár 68/B. § szerinti ellenőrzése keretében a helyi önkormányzat éves költségvetési beszámolójával kapcsolatosan elkészített jelentését.

A veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021.(I.29.) Korm. rendelettel kihirdetett veszélyhelyzetre tekintettel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében foglaltak alapján a képviselő-testület feladat- és hatáskörét jelenleg a polgármester gyakorolja.

Az államháztartás információs rendszere keretében az éves gazdálkodásról az adatszolgáltatás megtörtént. A rendelkezésre álló tényadatokból készítettük el a mellékletként kiadott táblákat.

Az önkormányzati feladatok ellátásának általános értékelése

Az önkormányzat ebben az évben is eleget tett a költségvetésben vállalt kötelező feladatainak. A költségvetési év folyamán egy önállóan működő intézményt tartottunk fenn, amelynek finanszírozásához rendelkezésre állt a szükséges pénzügyi forrás. A kialakult járványhelyzet új feladatok elé állította Önkormányzatunkat. Az óvodai, egészségügyi, szociális és közművelődési feladatokat ellátó intézményeink az év folyamán részlegesen ugyan, de a veszélyhelyzetre vonatkozó aktuális szabályok szerint működtek. A működtetési kiadások mellett nagyarányú fejlesztési kiadások teljesültek. A közfoglalkoztatásban dolgozóknak folyamatosan biztosítottuk a munkát a közterületek gondozása és a parlagfű mentesítése volt a fő feladatuk. Önként vállalt feladatként a tanyagondnoki szolgálatot működtetjük. A gazdálkodással kapcsolatos feladatokat a Csanádapácai Közös Önkormányzati Hivatal Kardoskúti Kirendeltségének apparátusa látja el.

Bevételeink

Önkormányzatunk és intézményünk bevételeinek alakulását kormányzati funkciónként a rendelet 3. számú melléklete mutatja be.

A működési célú támogatások államháztartáson belülről jogcím magába foglalja a feladat finanszírozás keretében megállapított állami támogatások összegét, melyet részletesen a 4. számú mellékletben mutatunk be. Az eredeti előirányzatként betervezett összeghez érkezett még az év folyamán - bérkompenzációra, köznevelési-, szociális és gyermekjóléti-, intézményi gyermekétkeztetési és közművelődési feladatok támogatására - kiegészítő támogatás. Igényeltünk még támogatást szociális célú tüzelőanyag vásárlására, illetve a szociális ágazatban dolgozók ágazati bérpótlékjára. A támogatások teljes összege 31.440.396 forint.

A háziorvosi szolgálat működtetésére 14.544.200 forintot, közfoglalkoztatásra 3.935.710 forintot vettünk át az államháztartás más alrendszereitől.

Érkezett még támogatás a nyári szünidei diákmunkások foglalkoztatására 782.223 forint összegben.

A két elnyert EFOP-os projektre összességében 4.987.180 forint támogatás folyt be, melyet a 18. sz. melléklet részletez.

Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről jogcímen közművelődési érdekeltségnövelő támogatásra 390.000 forint összeget nyertünk. A Vidékfejlesztési Program keretében megvalósuló, a művelődési ház területén megépített kerti kemence, kialakított zöldség előkészítő és a felújított konyha pályázati elszámolása megtörtént. A támogatás összege 8.625.191 forint jóváírásra került. A Magyar Falu Program keretében Orvosi rendelő fejlesztésére 7.047.596 forint, Közösségi tér átalakítására 29.487.830 forint, Kerékpárút építésére 28.822.094 forint összegű támogatás érkezett, melynek felhasználása a 2021. évi költségvetési évben fog megvalósulni.

Költségvetési bevételeink 25%-a a közhatalmi bevételeinkből realizálódott. A helyi adók éves előirányzata 104.675.737 forintban teljesült. Ebből kétségtelenül a legnagyobb tételt még mindig a helyi iparűzési adó jelenti, melynek befolyt összege 102.865.655 forint volt. A gépjárműadó eddig helyben maradó 40%-a is átirányításra került a központi költségvetés felé, a védekezés költségeinek fedezetére létrehozott Járvány Elleni Védekezési Alapba.

A működési bevételeink közül a tulajdonosi jogainkból származó bevételeink nagyságrendje a legnagyobb. Itt a bérleti-, közterület-és földhasználati díjak kerülnek elszámolásra. Az ellátási díjak, az óvodások és a szociális étkezők intézményi térítési díj befizetéseit tartalmazzák. A szolgáltatások ellenértéke a háziorvosi szolgálatnál jelentkező orvosi alkalmassági díjakat foglalja magában. Szintén itt kerül elszámolásra a művelődési ház rendezvényeinek bevételeiből befolyt összeg, illetve a járdalapok és térkövek értékesítéséből származó bevétel.

A működési célú átvett pénzeszközök között a szociális céllal nyújtott kölcsönök visszatérülését, illetve egy non-profit szervezettől befolyt összegeket számoltuk el 71.619 forint értékben. A művelődési ház rendezvényeinek lebonyolításához érkezett támogatás 1.000.000 forint összegben, amely a MOL felajánlása volt.

A felhalmozási célú átvett pénzeszközök a településen lakásvásárlásra nyújtott támogatások törlesztését tartalmazzák 531.677 forint összegben.

A finanszírozási bevételek az intézmények maradványainak (az előző évben teljesült bevételek és kiadások különbözete) értékét foglalja magában. Itt került kimutatásra a Magyar Államkincstár által, a 2021. évi állami támogatások előlegeként, 2020. december hónapban az önkormányzatok részére kiutalt összege. Önkormányzatunknál ez 1.838.735 forintot jelentett.

A bevételi forrásaink biztosították, hogy a folyó működési és felhalmozási kiadásainkat a tervezetnek megfelelően tudtuk tartani.

Kiadásaink

Önkormányzatunk és intézményünk kiadásának alakulását kormányzati funkciónként a rendelet 5. számú melléklete mutatja be.

Az összes működési kiadási előirányzat 28 %-át kitevő személyi juttatások előirányzata 77.095.500 forintra, a személyi juttatásokhoz kapcsolódó munkaadókat terhelő járulékok előirányzata 12.266.079 forintra teljesült.

A dologi kiadásaink terén takarékosságra törekszünk. Az e célra felhasznált 67.690.874 forint a betervezett előirányzathoz viszonyítva 68%-os felhasználást jelent. Az alacsony teljesítési százalék oka, hogy EFOP-os pályázatok költségeit a dologi kiadások rovataira terveztük be, azonban a projektek nem a megfelelő ütemben haladtak, így a kiadások kifizetései is elmaradtak. A veszélyhelyzet miatt a betervezett kulturális programokról és rendezvényekről is le kellett mondanunk. A kialakult járványügyi helyzet vonzataként 2.139.415 forintot költöttünk védőfelszerelésre, tisztító- és fertőtlenítőszerekre, illetve az óvodák és iskolák bezárása miatt a gyermekek étkeztetése is a mi feladatunk volt.

Ellátottak pénzbeli juttatásaira 1.543.915 forintot fordítottunk az év folyamán. Itt települési támogatások, újszülött gyermekek családjának egyszeri támogatása, iskoláskorú gyermekek buszbérlete, illetve élelmiszer utalványok lettek elszámolva. Új elemként épült be az iskolakezdési támogatás, melyet a szülők iskoláskorú gyermekeik után igényelhetnek jövedelmi viszonyuktól függően.

Egyéb működési célú kiadásainkat a 6. számú melléklet prezentálja, amelyből kitűnik, hogy a Közös Önkormányzati Hivatal Kardoskúti kirendeltségének működtetésére átadott támogatás 25.600.000 forintra teljesült. Önkormányzat, társulás, civil- és non-profit szervezetek részére kerültek még átadásra pénzeszközök összesen 1.581.000 forint összegben. Ezen a jogcímen kerül elszámolásra az önkormányzatunktól szolidaritási hozzájárulás címén elvont 4.173.440 forint. Itt mutattuk ki téli rezsicsökkentéssel nem érintettek támogatásának elszámolásából keletkező visszafizetési kötelezettségünket is 96.310 forint értékben. Az önkormányzatunk EFOP-1.5.3-16-2017-00062 projektje kapcsán, az irányító hatóság a támogatási szerződés elállásáról döntött, így visszafizetési kötelezettségünk keletkezett. Engedélyezték a visszafizetés részletekben történő megfizetését, a költségvetési évben 3.510.943 forint összeg visszafizetése már megtörtént.

Beruházási és felújítási kiadásainkat részletesen, célonkénti megbontásban a 7. számú melléklet tartalmazza.

Az önkormányzat épületeire napelemek kerültek;

tovább folytattuk intézményeink helyiségeinek klimatizálását;

a Vidékfejlesztése Program keretében elkészült a művelődési ház udvarán a kemence, a zöldség előkészítő és a konyha is megújult;

A Magyar Falu Program keretében játszótéri eszközök kerültek az óvodánk udvarára;

illetve orvosi eszközöket vásároltunk;

az Állami Gazdaság település résznél, illetve a templom és temető közötti útszakaszon közvilágítási lámpatestek kerültek kihelyezésre;

beszerzésre került még kamerarendszer a temetőhöz;

bútorzat a védőnői szolgálathoz;

laptop és szoftver a háziorvosi rendelőhöz;

szárítógép és kávéfőzőgép a művelődési házhoz;

mosógép és szárítógép az óvodánkhoz;

szintén a Magyar Falu Program nyertes pályázatainak köszönhetően megtörténhetett az óvoda belső felújítása;

valamint a temetőnél lévő ravatalozó is megújulhatott;

a házi orvosi rendelőnél a bejáró térkővel lett ellátva;

megkezdődött a művelődési házban az előtér és a folyosó burkolása, amely az idei év során kerül befejezésre.

Beruházásokra 34.856.969 forintot fordítottunk, a felújításokra betervezett összegből 46.215.577 forint került felhasználásra.

A finanszírozási kiadások az intézményünk - Óvoda - finanszírozási támogatását tartalmazza, amely 20.721.715 forint nagyságrendű.

Itt került kimutatásra a MÁK által, a 2019. év december hónapban folyósított, 2020. évet érintő támogatási előlegének kiadásként történő elszámolása 1.058.335 forint értékben.

A foglalkoztatottak év végi záró állományi létszáma az önkormányzatnál 11 fő, a közfoglalkoztatottak létszáma 5 fő, a Kardoskúti Napköziotthonos Óvoda létszáma 4 fő, melyet a 8. számú melléklet rögzít.

Az 9. sz. melléklet az önkormányzat által biztosított közvetett támogatásokról tájékoztat. A közvetett támogatások keretén belül a támogatottak olyan juttatást, szolgáltatást kapnak amelyért nem kell fizetniük, illetve kevesebbet kell fizetni.

Önkormányzatunk és intézményének 2020. évi mérlegét a 10. számú mellékletben láthatjuk. Önkormányzatunk mérlegében a nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök értéke nagyarányú növekedést mutat, a megvalósult fejlesztéseknek köszönhetően. A forgóeszközök minimálisan mértékű csökkenése a készleten lévő térkövek és szegélykövek értékesítésének a következménye. Pénzeszközeink nagyságrendje a nagy összegű költségvetési maradványunknak köszönhető, amelynek egy része kötelezettséggel terhelt a megvalósításra váró fejlesztési kiadásaink miatt. Követeléseink és kötelezettségeink összértéke kisebb mértékben növekedett. Ennek a két mérlegtételnek a helyi adó hátralékok és túlfizetések a fő elemei.

A maradvány, a költségvetési év során teljesült bevételek és a kiadások különbözete, amely az alaptevékenység bevételei és kiadásai tekintetében a költségvetési maradványt jelenti. Önkormányzatunk összes maradványa 146.814.539 forint, míg az Óvoda maradványa 156.457 forint összegű.

Az önkormányzat és intézményének maradvány-kimutatását a 11. számú mellékletekben találhatjuk meg.

Önkormányzatunk és intézményének pénzeszközeinek változását levezető 12. számú melléklet, a nyitó pénzkészletből kiindulva, a pénzügyi számvitel szerinti bevételeket és kiadásokat, valamint az adott és kapott előleget figyelembe véve jut el a záró pénzkészletig. Az Önkormányzatnál a záró pénzkészlet állománya 150.231.280 forint, az intézményünknél 156.457 forint értéket képvisel.

Önkormányzatunk és intézményének vagyonkimutatását a 13. számú melléklet mutatja be, amelyben részletesebben taglalva a mérleg eszköz oldalának sorai jelennek meg.

Az önkormányzat vagyoni eszközei összességében 919.775.534 forint összegűek.

14. számú melléklet az önkormányzat által nyújtott hitelek és kölcsönök állományáról mutat képet, lejárat és eszköz szerinti bontásban. 2020. december 31.-én a helyi lakásépítési és lakásvásárlási támogatásra nyújtott kölcsönök állománya 1.648.843 forint, míg a szociális céllal nyújtott támogatások záró állománya 221.831 forint összegű volt.

A 15. számú melléklet részesedéseink állományát tartalmazza könyv szerinti értékben. Részesedéseink az ALFÖLDVÍZ Zrt., illetve a Békés-Manifest Közszolgáltató Nonprofit Kft.-be vannak. Az ALFÖLDVÍZ Zrt. Közgyűlése a 24/2020.(XII.05.) számú határozatában arról döntött, hogy alaptőkéjét veszteségrendezés érdekében leszállítja oly módon, hogy a részvényesek egyenkénti 14.000 forint névértékű törzsrészvényének értékét 4.600 forint névértékre csökkenti. Önkormányzatunk 349 darab részvénnyel rendelkezik, ennek a könyvszerinti értéke 1.605.400 forintra csökkent a leszállítás után.

Az önkormányzat és intézményének 2020. évet követő áthúzódó kötelezettségvállalásai a 16. számú mellékletben vannak feltüntetve. A dolgozókkal fennálló munkaszerződések, a közszolgáltatókkal megkötött közüzemi szerződések és a Fehér-tó étteremmel fennálló szerződésünk alapján tervezzük a következő évekre áthúzódó kötelezettségeinket.

Az önkormányzatnak a költségvetési évet követő három évre tervezett bevételi- és kiadási előirányzatának várható alakulásáról a rendelet 17. számú melléklete ad tájékoztatást.

Önkormányzatunk Európai Uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programjainak, projektjeinek 2020. évi bevételeit és kiadásait a rendelet 18. sz. melléklete tartalmazza. Az EFOP-os pályázatok bevételei az időközi elszámolásra benyújtott kifizetésekből adódott. Kiadási oldalon személyi juttatások és járulékai valamint szolgáltatások vásárlása lett elszámolva.

2020. december 31-én az önkormányzatunk adósságot keletkeztető ügyletekből fennálló kötelezettséggel és hitelállománnyal nem rendelkezett.