Nagyszénás Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete 4/2021. (IV. 30.) önkormányzati rendeletének indokolása

Az önkormányzat 2020. évi zárszámadásáról

Hatályos: 2021. 05. 01

Az önkormányzat 2020. évi zárszámadásáról

Általános indokolás

Indokolás az önkormányzat 2020. évi zárszámadásához

Tisztelt Képviselő-testület!

Nagyszénás Nagyközség Önkormányzata a 2020. évi költségvetésének bevételeit 814.778.820 Ft-tal, kiadásait 795.972.412 Ft-tal, költségvetési maradványát 18.806.408 Ft összeggel zárta.

Évközben a költségvetés előirányzataiban az alábbi jelentősebb módosítások történtek:

A bevételi oldalon kisebb mértékben nőtt a működési bevételek előirányzata (büfé bevétele, támogatás visszafizetés). A közhatalmi bevételeknél – központi intézkedés alapján – elvonásra került a gépjárműadó összege, amit a NAKK Kft. támogatása és az általános tartalék terhére rendeztünk. A támogatásoknál a feladatalapú támogatások évközi igénylése és lemondása egyenlegének megfelelően és a minimálbér kompenzálására biztosított támogatás alapján változtak a bevételeink. Az egyéb működési célú támogatásoknál az előirányzatok közé kerültek a bérkompenzáció, a civil szervezetek támogatásai, a könyvtári érdekeltségnövelő támogatás és a közfoglalkozási támogatások előirányzatai. A finanszírozási bevételek összege a nettó finanszírozás decemberi megelőlegezésével növekedett.

A kiadási előirányzatok főként az elnyert közcélú és egyéb támogatási összegek alapján növekedtek. A felhalmozási kiadások előirányzata a közfoglalkoztatási támogatások és a klímabeszerzés alapján növekedett. A felújítási kiadásoknál kisebb összeggel az ivóvízhálózat felújítási munkáinak előirányzata csökkent. A rendelkezésre álló tartalékok felhasználásával működési, illetve felhalmozási kiadásaink kerültek finanszírozásra.

Részletezve a bevételeket és a kiadásokat az alábbiakban tájékoztatom a Tisztelt Képviselő-

testületet:

Az önkormányzat 2020. évi bevétel főszámait az 1. melléklet tartalmazza.

I. Intézményi működési bevételek

(ennek részletezésére a 3. melléklet szolgál)

Az Önkormányzat összes működési bevételei 103,61 %-ra teljesültek. Ezen belül az Önkormányzat 114,32 %-kal, a Polgármesteri Hivatal 100,41 %-kal, a Gondozási Központ 99,24 %-kal, az Óvoda 67,36 %-kal zárt.

Önkormányzat:

Az Önkormányzat működési bevételeinél összességében többletbevételünk jelentkezett. Nagyobb összegű bevételi többlet a Telekom bérleti szerződése miatt a bérleti díjaknál és a mezőgazdasági terményeknél van. Elmaradásunk a Parkfürdő jegybevételénél jelentkezett. Nem tervezett bevételünk származott a varrodai értékesítés alapján.

Nagyszénási Polgármesteri Hivatal:

A Polgármesteri Hivatalnál nincs érdemi eltérés az előirányzatokhoz képest.

Gondozási Központ Nagyszénás:

A Gondozási Központnál szintén az előirányzatok szintjén történt a teljesítés.

Nagyszénási Önkormányzati Óvoda és Könyvtár

Az intézményi működési bevételek előirányzatánál elsősorban az óvodai és iskolai gyermekétkeztetés bevételénél van elmaradás a tavaszi zárvatartás és az alacsony igénybevételi ráta miatt.

II. Közhatalmi bevételek

Helyi adók:

A helyi adóbevételek az eredeti előirányzathoz képest 90,41 %-ra teljesültek. A helyi iparűzési adó bevétele 16,9 millió Ft-tal lett kevesebb, mint az eredeti előirányzat és 10,5 millió Ft-tal marad alatta a kimutatott adó-erőképesség alapján várható értéknek. A magánszemélyek kommunális adóbevétele 106,39 %-ra teljesült.

Átengedett központi adók:

A gépjárműadó önkormányzatunkra eső bevétele 2020. évben teljes egészében elvonásra került. A földhaszonbér alapján befizetett személyi jövedelemadó címén az eddigiekhez képest nagyobb összegű bevételünk származott.

Az egyéb sajátos bevételek esetében közel az előirányzatnak megfelelő a teljesítés.

III. Önkormányzat működési célú költségvetési támogatása

Az Önkormányzatok feladatalapú támogatásai előirányzat 100,00 %-ban teljesült. Az eredeti előirányzathoz képest elsősorban a minimálbéremelés kompenzációja címén emelkedtek az egyes feladatok támogatásai. Legnagyobb mértékben a szociális terület támogatása növekedett.

Az Önkormányzat egyéb működési célú támogatásainál 104,24 %-os a teljesítés. Ezen jogcímen támogatta az állam az önkormányzat által ellátott egészségügyi feladatokat, a közcélú foglalkoztatást, egyes pályázatokat, a bérkompenzációt, és az ágazati pótlékot. A támogatások teljesítése általában időarányos, a 2021. évre adott előlegek miatt magasabb a teljesítés az Önkormányzat közfoglalkoztatási támogatásainál, illetve az évközi béremelés miatt nagyobb a teljesítés a védőnői szolgálat támogatásánál.

IV. Felhalmozási célú véglegesen átvett pénzeszközök

Összességében az előirányzatok 100,00 %-ban teljesültek.

V. Felhalmozási és tőke jellegű bevételek

Az ingatlanértékesítés során a garázshelyek értékesítésének bevétele, illetve a Bajcsy utca 35. vételárrészletei jelentek meg. A teljesítés %-a: 35,66.

VI. Finanszírozási bevételek

Az előirányzatnál az értékpapír ügyleteink és a 2020. év decemberében a nettó finanszírozás megelőlegezésére biztosított összeg szerepel. Az Önkormányzat év végi likviditási helyzete kedvezően alakult így a 64.000 eFt államkötvény értékesítésére nem került sor.

Az Önkormányzat kiadási főszámait a 2. melléklet tartalmazza.

I. Önkormányzati költségvetés működési kiadásai

(ennek részletezésére a 5. melléklet szolgál)

Az Önkormányzat és intézményei működési kiadásai 92,87 %-ra teljesültek.

1. Személyi juttatások

2. Munkaadókat terhelő járulékok

Önkormányzat

A személyi juttatások 94,08 %-ban, a munkaadói járulékok 85,16 %-ban teljesültek.

Megtakarítás a közfoglalkoztatás kiadásainál és a Parkfürdőnél jelentkezett, illetve az igazgatási kormányfunkción tervezett jutalomkeret felhasználásánál is megtakarításunk van .

Nagyszénási Polgármesteri Hivatal

A Polgármesteri Hivatal személyi juttatásai 94,74 %-ra teljesültek, a munkaadókat terhelő járulékoknál 85,23 %-os a teljesítés. A megtakarításokat az évközbeni nyugdíjba vonulás, a kisebb reprezentációs kiadás, illetve a járulék jogszabály évközi változása okozta.

Gondozási Központ Nagyszénás

A Gondozási Központ személyi juttatásai 94,52 %-ra teljesültek. A munkaadókat terhelő járulékok esetében a teljesülés 92,37 %. Megtakarítás a közfoglalkoztatásnál és a házi segítségnyújtásnál van, a többi kormányfunkciónál időarányosnak mondható a teljesítés.

Nagyszénási Önkormányzati Óvoda és Könyvtár

Az Óvoda személyi juttatásai és a munkaadókat terhelő járulékai 97,14 és 93,31 %-ban teljesültek. A megtakarítás az óvónői béreknél mutatkozik.

A munkabér és járulék előirányzatokról elmondható, hogy az évközi korrekciókkal együtt összességében jelentős megtakarítással számolhatunk.

1. Dologi kiadások

Az Önkormányzat és intézményei dologi kiadásai összességében 89,71 %-ra teljesültek. Önkormányzati szinten eredeti előirányzatokhoz képest túllépés egyik kiadási típusnál sem jelentkezett. Nagyobb megtakarítás a közüzemi díjaknál és a vásárolt élelmezésnél van.

Önkormányzat

Az Önkormányzat dologi kiadásai 94,86 %-ra teljesültek. Megtakarítás a Parkfürdőnél és a város és községgazdálkodási kormányfunkción mutatható, kisebb többlet a közfoglalkoztatási és az igazgatási kormányfunkciónál van.

Nagyszénási Polgármesteri Hivatal:

A Polgármesteri Hivatal dologi kiadásai 98,63 %-ra teljesültek. Jellemző megtakarítás az egyéb szolgáltatási kiadásoknál és az áfa előirányzatán van.

Gondozási Központ Nagyszénás

A Gondozási Központ dologi kiadásai 97,23 %-ra teljesültek. A magasabb igénybevétel miatt a szociális étkeztetésnél jelentkezik magasabb érték, jellemző megtakarítás a bölcsődei ellátás és a bölcsődei étkeztetés kormányfunkción van.

Nagyszénási Önkormányzati Óvoda és Könyvtár

A dologi kiadások 74,71 %-ra teljesültek. Gyakorlatilag az összes kormányfunkción megtakarítás van. A gyermekétkeztetés kormányfunkción a tervezetthez 17,1 millió forinttal kevesebb volt a kiadásunk.

1. Működési célú pénzeszköz átadás, egyéb támogatás

(ennek részletezése az 4. mellékletben található)

A működési célú pénzeszköz átadás területén, mely tartalmazza a társadalmi szervek, egyéb szervezetek támogatását, valamint a rendszeres és eseti pénzbeli ellátásokat, 96,47 %-os a teljesítés. A társadalmi szervezetek támogatása, az egyéb szervezetek támogatása, az egyéb átadott pénzeszközök előirányzata időarányosan teljesült. Az önkormányzati hatáskörű rendszeres és nem rendszeres szociális segélyezés előirányzatain – a lakhatási és babakelengye támogatás kivételével - a terveknek megfelelő a teljesítés. A lakhatási és babakelengye támogatás teljesítése alatta maradt a tervezett előirányzatnak. Az átadott pénzeszközök területén a Bursa program támogatásánál és a lakásvásárlás támogatásánál is kisebb a teljesítés.

II. Felhalmozási, felújítási kiadások

1. Beruházási kiadások

Az önkormányzat beruházási kiadásai 74,00 %-ra teljesültek. A beruházási kiadásokon belül a településrendezési eszközök kiadása, a települési wifi-hálózat kiépítése és a közfoglalkoztatás keretében tervezett beruházások 100 %-ban teljesültek. A gyógyvízzé történő minősítésre nem történt kifizetés. Az Önkormányzat kisértékű tárgyi eszköz beruházás előirányzatának teljesülése 62,94 %. Az intézményeknél a kisértékű tárgyi eszköz beszerzés teljesítése általában elmarad a tervezetthez képest. A Polgármesteri Hivatal klímaberendezés beszerzésének előirányzata 100 %-ban teljesült.

2. Felújítási kiadások

A felújítási kiadásoknál az ivóvíz-felújítási munkák 111,21 %-ban teljesültek. Az Alföldvíz Zrt. az előző évekhez képest nagyobb összegben jelentett be nem tervezett rekonstrukciós munkákat. A Táncsics utcai óvoda-felújítás egy kisebb hányada a dologi kiadások terhére került elszámolásra.

III. Tartalékok

A költségvetésben a képviselő-testület fejlesztési tartalékot és általános tartalékot határozott meg. A tartalékokból az évközben felmerülő működési és beruházási kiadásokat finanszíroztuk. A tartalékok összegét a többletként kapott állami támogatások és a decemberben kapott megelőlegezési hitel összege növelték meg.

IV. Belföldi finanszírozási kiadások

A belföldi hitelműveleteknél teljesítésként a nettó finanszírozás decemberi megelőlegezésének visszafizetése és a termálvíz-beruházás fejlesztési hitelének törlesztése szerepelnek.

V. Maradvány összege

Az értékpapírban lévő és a kimutatott pénzmaradvány viszonylag magas összege hátterében főleg a 14,7 milliós támogatás megelőlegezési hitel és a minimálbér emelésére évközben kiutalt 15,1 millió forint támogatás , valamint a közfoglalkozatásra kapott 6,6 millió forint előleg játszottak szerepet. Ezen felül a tartalék összege tartalmazza a víziközmű és a környezetvédelmi alap elkülönített számlákon szereplő 9,5 millió forint összeget is. A fennmaradó maradvány további részét működési és felhalmozási megtakarításainknak köszönhetjük.

Mindezen évközi változásokat figyelembe véve az önkormányzat 2020. évi bevételei 87,87 %-ra, kiadásai – a maradványok összege nélkül – 85,84 %-ra teljesültek.

A bevételek és kiadások részletezése után tekintsük át a zárszámadás további mellékleteit is néhány szóban.

Mérleg (6. melléklet)

Az önkormányzat és intézményei 2020. december 31-i mérleg főösszege 4.805.801 eFt

Az előző évhez viszonyítva 262.276 eFt-tal csökkent a mérleg főösszege. Ennek okai:

Eszköz oldal:

A befektetett eszközök értéke 214.811 eFt-tal csökkent. Az eszközök értékét növelte az aktivált beruházások, felújítások értéke, viszont a növekedést meghaladón csökkentette az eszközök után elszámolt értékcsökkenés összege. Forgóeszközök körében az értékpapírok értéke nem változott. A pénzeszközök állománya a maradvány értékének megfelelő, amennyiben a maradvány értékét emeljük a függő tételek egyenlegével. A követelések összege csökkent, elsősorban a gépjárműadó-követelések könyvekből történő kivezetése miatt. Jelenleg követelésként főként a helyi adók, a gyermekétkeztetés, a bérleti díj és a viziközmű társulati kintlévőségek szerepelnek ezen a soron. Az egyéb sajátos elszámolások összege az ÁFA visszaigénylés címén fennálló követelésünknek felel.

Forrás oldal:

A saját tőke összességében 162.874 eFt-tal csökkent. Az éves eredményre az elszámolt értékcsökkenés és a passzív időbeli elhatárolás és annak feloldása gyakorolja a legnagyobb hatást. A kimutatott kötelezettségeink összege a hosszúlejáratú fejlesztési hitelünk törlesztése alapján csökkent. Szintén a forrás oldalon lévő passzív időbeli elhatárolások egyrészt tartalmazzák a korábbi évek vissza nem térítendő támogatásai alapján könyvelt halasztott eredményszemléletű bevételek elhatárolását 1.718.558 eFt összegben, másrészt a költségek, ráfordítások passzív időbeli elhatárolását 32.981 eFt összegben.

Eredménykimutatás (7. melléklet)

Az önkormányzatok új számviteli rendjének megfelelően a kettős könyvvitel szerint könyvelő vállalkozásokhoz hasonlóan az önkormányzatoknál is 2014. évtől bevezetésre került az eredménykimutatás. Az itt kimutatott eredményre az elszámolt értékcsökkenés és a halasztott eredményszemléletű bevételek visszaírása gyakorolja a legnagyobb hatást. Működésből gyakorlatilag minimális eredmény mutatható ki, mivel az elszámolt költségek és bevételek a bevételi források szűkössége okán közel azonos összegűek, illetve a működési kiadások hitelből nem finanszírozhatóak.

Maradványkimutatás (8. melléklet)

A maradványkimutatás a költségvetési évre elszámolt bevételeket, kiadásokat és ezek különbözetét tartalmazza. A korábbi pénzmaradvány számítástól annyiban különbözik, hogy nem a pénzkészletből indul ki, viszont végeredményét tekintve – közel - azonos eredményt ad. Maradványunk értéke 18.806 eFt.

Pénzeszközök változása (9. melléklet)

A kimutatás mutatja, hogy az összbevétel és összkiadás különbözeteként jelentkező maradvány összegéből a kiadásként vagy bevételként el nem számolt függő és átfutó tételek forgalmának korrekciójával kapjuk meg a záró pénzkészlet összegét.

Az önkormányzat vagyongazdálkodása (10. és 11. melléklet)

Az önkormányzat aktivált immateriális javainak és állóeszközeinek bruttó értéken számított értéke évvégével 6.208.580 eFt forint. (10. melléklet). Ezen belül az ingatlanok bruttó értéke az előző évhez képest 28.670 eFt-tal növekedett, elsősorban óvoda és az ivóvízhálózat felújítási kiadásai miatt. A gépek, berendezések, felszerelések értéke főleg a wifi-hálózat kiépítése miatt összességében 3.732 eFt-tal növekedett. 2019. évi leltározást követő selejtezés csökkentette az eszközök értékét. Az immateriális javak bruttó értéke főként a település rendezési eszközök kifizetései alapján 3.271 eFt-tal emelkedett. A beruházásként kimutatott eszközök állománya az előző évhez képest kis mértékben csökkent, évvégével 8.696 eFt.

Nagyszénás Nagyközség Önkormányzatának beruházási és felújítási kiadásainak bruttó értéke

2020. évben 47.345 eFt volt.

Az aktivált állóeszközök és immateriális javak nettó értéke 2020.12.31-én 4.551.196 eFt volt, az állóeszközöknél a nettó értéknek a bruttó értékhez viszonyított aránya 73,45 %. (Az előző év hasonló időszakában ez 73,34 % volt). Az arány az immateriális javaknál 48,49 %-os, az ingatlanoknál 80,75%-os, a gépek, berendezéseknél 27,29 %-os. Az ingatlanoknál jelentkező kedvező arányt az okozza, hogy az utak, szántóterületek és az ingatlanok alatti telkekre vonatkozóan nem kell értékcsökkenést elszámolni és az épületek leírási kulcsa is alacsonyabb. A terv szerinti értékcsökkenési leírás éves összege: 249.388 eFt volt, az összeget jelentősen növeli az, hogy a termálvíz-beruházás gépei, berendezései után viszonylag magas az értékcsökkenés.

Az önkormányzat vagyonrendeletében szereplő vagyontárgyak 2020.12.31-i forgalomképesség szerinti besorolását a zárszámadás 11. mellékletében szereplő vagyonkimutatás tartalmazza. Az előző évhez képest a korlátozottan forgalomképes vagyonkörben történt érdemi változás az óvoda és az ivóvízhálózat felújítási munkái miatt volt. A vagyonkimutatás forgalomképesség szerinti besorolás alapján mutatja ki az önkormányzati vagyon értékét. A forgalomképtelen vagyoni körbe tartoznak a közterületek és az ezen lévő felépítmények.

A korlátozottan forgalomképes vagyoni körbe tartoznak a közfeladat ellátását szolgáló épületek, építmények, telkek, a település víziközmű vagyona számviteli besorolástól függetlenül és az önkormányzati tulajdonú társaságban lévő vagyoni részesedésünk. Az üzleti vagyonkörbe tartoznak a nem közfeladat ellátását szolgáló épületek, építmények, telkek, termőföldek és minden egyéb ingó vagyon (a gépek, berendezések, felszerelések és az immateriális javak). Az üzleti vagyonkörbe tartoznak a pénzeszközök és az egyéb követelések is.

Közvetett támogatásokat tartalmazó kimutatás (12. melléklet)

A táblázat az adóelengedés, adómérséklés formájában adott, illetve az ingyenesen bérbeadás vagy gépjárműhasználat formájában biztosított kedvezményeket mutatja.

Az Önkormányzat részesedései 2020. december 31-én és az önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezet működéséből származó kötelezettségek (13. melléklet)

A táblázat az Önkormányzat tulajdonában lévő részesedések összegét mutatja. Az Önkormányzati tulajdonban lévő Nagyszénási Kulturális Központ Nonprofit Kft. működése kapcsán Önkormányzatunknak nem áll fenn kötelezettsége.

A bevételek és kiadások alakulását bemutató mérleg (14. melléklet)

A táblázat a 2021. évi költségvetési rendeletnek megfelelően mutatja a bevételek és kiadások ténybeli és várható alakulását 2020 - 2024. közötti időszakban.

Adósságot keletkeztető ügyletekre vonatkozó kimutatás (15. melléklet)

A kimutatás az adósságot keletkeztető ügyletekből származó várható kötelezettségeinket és a saját bevételeknek a kötelezettségek futamideje alatti alakulását mutatja.

Az Áht. 91. § (1) bekezdése alapján a helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetét a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé úgy, hogy az a képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen.

Előzetes hatásvizsgálat: a tervezett rendelet

társadalmi-gazdasági hatása: biztosítja a helyi önkormányzati költségvetési rendelete teljesítésének utólagos ellenőrizhetőségét,

költségvetési hatása: a rendelet meghatározza az önkormányzat 2021. évi költségvetési rendeletében a költségvetési maradványok összegeit,

környezeti és egészségi következménye: nem releváns,

adminisztratív terheket befolyásoló hatásai: a rendelet hatályba lépésével kapcsolatos teendőket a jegyző látja el.

megalkotásának szükségessége: a költségvetési rendelet megalkotása az önkormányzat jogalkotási kötelezettsége.

megalkotása elmaradása esetén várható következmények: elmaradása esetén az önkormányzat megszegi az államháztartásról szóló törvény előírásait,

alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: rendelkezésre állnak.

Visszatérve az önkormányzat pénzügyi helyzetére a következők állapíthatók meg:

Önkormányzatunknak 2020. évben az iparűzési adónál, a gépjárműadónál, az ingatlanértékesítésnél és a fürdő jegybevételénél kieséssel kellett számolnia, viszont az évközi állami támogatások és a bérleti díjak többletbevétele, valamint a kiadási megtakarítások megfelelő módon kompenzálták a kiesést, így viszonylag kedvező maradványösszeggel zártunk.

2021. évben viszont a közegészségügyi válsághelyzet miatt az adóbevételeknél és a működési bevételeinknél bizonytalansággal, esetlegesen bevételkieséssel is számolnunk kell, ezért továbbra is takarékos gazdálkodást kell folytatnunk, hogy a költségvetésünk egyensúlyát folyamatosan fenn tudjuk tartani.