Csorvás Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 23.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat 2023. évi költségvetéséről

Hatályos: 2023. 02. 24

Csorvás Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 23.) önkormányzati rendeletének indokolása

2023.02.24.
az önkormányzat 2023. évi költségvetéséről
Általános indokolás
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23.-24. §-ai, valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 24. §-a továbbá 27.-28. §-ai tartalmazzák a helyi önkormányzatok költségvetésének elkészítésére, annak tartalmára, és az elfogadásának rendjére vonatkozó szabályokat.
A fenti jogszabályi előírások alapján az önkormányzat a költségvetését önkormányzati rendeletben állapítja meg, mely tartalmazza a bevételeket és a kiadásokat működési és felhalmozási előirányzatok, kiemelt előirányzatok, valamint kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti bontásban. A költségvetésről szóló önkormányzati rendeletben be kell mutatni a költségvetési egyenleg összegét működési és felhalmozási cél szerinti megosztásban, valamint a hiány finanszírozására szolgáló finanszírozási bevételeket.
Az Ávr. előírásai szerint elkülönítetten is be kell mutatni a költségvetésben a helyi önkormányzat nevében végzett beruházások, felújítások kiadásait beruházásonként és felújításonként.
Az önkormányzati költségvetési rendeletben elkülönülnek egymástól az önkormányzat, valamint az önkormányzat által irányított költségvetési szervek költségvetési bevételei és kiadásai.
A Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvény (a továbbiakban: Költségvetési törvény) 2022. július 27-én kihirdetésre került.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (3) bekezdése szerint a jegyző által előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-ig nyújtja be a képviselő-testületnek.
A 2023. évi költségvetés összeállítása során kiemelt feladatunk volt a pénzügyi stabilitás és a költségvetési egyensúly biztosítása. A költségvetési rendelet-tervezet összeállításánál költségvetési működési hiánnyal nem terveztünk, az irányadó jogszabály (a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése) szerint nem is tervezhetünk.
A költségvetés tervezetében elkülönítetten szerepeltetjük a működési és felhalmozási bevételeket és kiadásokat kötelező, önként vállalt, és államigazgatási feladatok szerinti bontásban is.
Az önkormányzat pénzügyi lehetőségeit továbbra is jelentősen meghatározza a központi költségvetésből származó támogatás.
A központi költségvetési támogatás mértékét a lakosságszám, a kötelezően ellátandó feladatok mennyisége, valamint az adóerő-képesség alakulása határozza meg.
A költségvetés elkészítése során elsőbbséget kell hogy élvezzen az önkormányzat működőképességének biztosítása, az önkormányzat kötelező feladatainak ellátásához szükséges forrás biztosítása.
A személyi juttatások esetében a garantált bérminimumra és a minimálbérre vonatkozó kötelező rendelkezések alkalmazásán túlmenően az egyéb, de szintén kötelező illetményemelkedések kerültek tervezésre. Ezek a soros előrelépésekből adódó illetménynövekedések, valamint az esedékes jubileumi jutalmak. A dologi kiadásoknál a 2022. évi teljesítési adatokat vettük figyelembe. Számításba vettük az önkormányzat és intézményei hatályos kötelezettségvállalásait, valamint a pályázati támogatások és a pályázatokhoz kapcsolódó felhalmozási kiadások tervezése tekintetében beállítottuk a támogató okirat illetve határozat alapján a bevételeket és a kiadásokat. A finanszírozási kiadások esetében az önkormányzatnál és az általa fenntartott költségvetési szerveknél is terveztünk pénzmaradvánnyal.
A feladatfinanszírozás rendszere 2023-ben sem változik. Ahogy a köztisztviselői illetményalap sem, ami a Költségvetési törvény szerint jelenleg is csak 38.650,- Ft. Ehhez képest az önkormányzatunknál dolgozó köztisztviselők javadalmazása egy 2019-ben nyert pályázatnak köszönhetően és Csorvás Város Önkormányzata Képviselő-testületének döntése értelmében némileg kedvezőbb, hiszen a pályázat megnyerésének évében, és az azt követő két éves időszakban is a kötelezően alkalmazni rendelt emelt összegű illetményalappal, azaz a 38.650,- Ft 20%-kal növelt összegével, nevezetesen 46.380,- Ft-tal számolhattunk. 2022 novemberében Csorvás Város Önkormányzatának Képviselő-testülete önkormányzati rendeletben úgy döntött, hogy a Csorvási Polgármesteri Hivatal köztisztviselőinek illetményalapját 2023. január 1. napjától 54.000,-Ft összegben határozza meg.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
Ez a szakasz rendelkezik az önkormányzat költségvetéséről szóló rendelet személyi hatályáról, nevezetesen, hogy az önkormányzat költségvetése az önkormányzatra, és az általa fenntartott költségvetési szervekre (Csorvás Város Önkormányzatának Egyesített Szociális Intézménye, Csorvás Város Önkormányzatának Óvodája és Bölcsődéje, a Csorvási Polgármesteri Hivatal) terjed ki.
A 2. §-hoz
Ez a szakasz az (1)-(2) bekezdéseiben az önkormányzat költségvetésének 2023. évi főösszegét határozza meg bevételi és kiadási főösszeg szerinti bontásban, mindösszesen 3.388.608.188,- Ft összegben.
A szakasz a (3) bekezdése hivatkozik az önkormányzati költségvetési mérleget bemutató 1. mellékletre, valamint a (3) bekezdés a) pontja a négy évre vonatkozó pénzforgalmi mérleget tartalmazó 15. mellékletre.
A szakasz (3) bekezdésének b) pontja rendelkezik az önkormányzati költségvetés működési bevételei és kiadásai egyenlege, míg a c) pont az önkormányzat felhalmozási bevételei és kiadásai egyenlege biztosításának módjáról.
A 3. §-hoz
E szakasz (1) bekezdése rendelkezik arról, hogy az önkormányzati bevételek önkormányzat és annak költségvetési szervei szerint összesített, továbbá kormányzati funkciónkét kimutatott táblázatát a rendelet 2. melléklete tartalmazza.
A szakasz (2) bekezdése tartalmazza, hogy a bevételeket költségvetési szervenként és összesen kötelező-, önként vállalt- és államigazgatási feladatok szerinti bontásban a rendelet 3., 4., és 5. mellékletei határozzák meg.
A szakasz (3) bekezdései az önkormányzati kiadásokra vonatkozóan tartalmaznak az (1)-(2) bekezdésben foglaltakkal analóg rendelkezéseket, hivatkozva a rendelet részleteket meghatározó 6., 7., 8., és 9. mellékletére.
A szakasz (4) bekezdése hivatkozik a rendelet 10. mellékletére, ami költségvetési szervenként és összesített formában is bemutatja az önkormányzat létszámhelyzetét.
A szakasz (5) bekezdése az önkormányzat beruházási és felújítási előirányzatait bemutató, a rendelet 11. mellékletére hivatkozik, míg a (6) bekezdés az önkormányzati átadott pénzeszközök részletezését bemutató 13. mellékletre utal.
A 4. §-hoz
A rendelet 4. § (1) bekezdése mondja ki, hogy a költségvetési szervek pénzellátását a 12. melléklet tartalmazza.
A szakasz (2) bekezdése hivatkozik a 16. mellékletre, mint az önkormányzat adósság-és hitelállományát, valamint a több éves kihatással járó kötelezettségállományt éves bontásban kimutató dokumentumra.
A szakasz (3) bekezdése az Európai Uniós forrásokból megvalósuló projektek bevételeit és kiadásait, valamint az ezekhez történő hozzájárulásokat bemutató 18. mellékletre utal.
A szakasz (4) bekezdése szól a rendelet 19. mellékletéről, mint az önkormányzat által nyújtott közvetett támogatások, kedvezmények összegeit tartalmazó kimutatásról.
A szakasz (5) bekezdése hivatkozik az önkormányzat 4 éves pénzforgalmi mérlegét tartalmazó 20. mellékletre.
A szakasz (6) bekezdése szerint a rendelet 21. melléklete mutatja ki az önkormányzat saját bevételeit kormányrendeletben meghatározott szabályok szerinti bontásban.
A szakasz (7) bekezdése a rendelet 22. mellékletét jelöli meg, mint az önkormányzat likviditási ütemtervét meghatározó dokumentumot.
Az 5. §-hoz
A rendelet 5. §-ának (1)-(3) bekezdései határozzák meg és nevesítik az önkormányzat költségvetésének végrehajtásában felelősséggel rendelkező vezetők felelősségének lehatárolt területeit.
A 6. §-hoz
A rendelet 6. § (1) bekezdése rögzíti, hogy az önkormányzat 2023. évi költségvetése előirányzatainak felhasználási szabályairól a 17. melléklet rendelkezik.
A szakasz (2)-(7) bekezdései részletszabályokat tartalmaznak az előirányzatokkal történő gazdálkodás legfontosabb területeit illetően.
A 7. §-hoz
A szakasz a polgármester forrásfelhasználásának lehetőségéről és maximális mértékéről rendelkezik, értéket 2 millió forintban meghatározva.
A 8. §-hoz
Ez a szakasz rendelkezik arról, hogy év közben a létszám és a hozzá kapcsolódó személyi juttatás és járulék előirányzat módosítása csak a Képviselő-testület jóváhagyásával történhet, valamint, arról, hogy a Csorvási Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők illetményalapjának 2023. évre vonatkozó mértékét a Képviselő-testület 54.000,-Ft összegben határozza meg.
A 9. §-hoz
A 2023. évi tartalékok tételes listáját a 14. melléklet határozza meg. A szakasz (2) bekezdése rögzíti, hogy az általános és céltartalék felett a Képviselő-testület rendelkezik.
A 10. §-hoz és a 11. §-hoz
Ezek a szakaszok a költségvetési rendelet hatályáról, és a rendelet alkalmazásának kezdő időpontjáról rendelkezik.