Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2013.(III.1.) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat 2013. évi költségvetéséről
Hatályos: 2013. 10. 31- 2013. 12. 02Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2013.(III.1.) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat 2013. évi költségvetéséről
Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés b) és h) pontjaiban, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és f) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva a 2013. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet (továbbiakban: Rendelet) alkotja.
Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzata költségvetési szervei, ellátandó feladatai
1. § (1) Az Önkormányzat 2013-ban ellátandó feladatait az 1. számú melléklete szerinti címrendben meghatározott szakfeladatok működtetésével, a következő szervezeti keretek között végzi:
1. Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzata:
A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege, költségvetési egyenleg
2. §[1] [2]
Költségvetési bevételek
3. § (1) [1] [2] Az Önkormányzat 2013. évi költségvetési bevételeinek forrásonkénti összetételét a 2. számú melléklet határozza meg.
Költségvetési kiadások
4. § (1) [1] [2] Az Önkormányzat 2013. évi működési, fenntartási kiadási előirányzatait a Képviselő-testület a 2. számú mellékletben foglalt kiemelt előirányzat-bontásban határozza meg, a működési kiadások nettósított előirányzata összesen: 543,631 ezer Ft.
Általános és céltartalékok
5. § Az Önkormányzat 2013. évi összesített
6. § A Képviselő-testület a 2013. évi költségvetés önállóan működő, valamint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervenkénti kiemelt kiadási előirányzatait kötelező, önként vállalt, valamint állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 2/a. melléklet szerint, ezen belül a működési kiadások kötelező, önként vállalt, valamint állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 3/a számú mellékletben foglaltak szerint fogadja el.
7. § Az Önkormányzat 2013. évi várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat felhasználási ütemtervet (likviditási tervet) a 11. számú melléklet tartalmazza.
8. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat több éves kihatással járó kötelezettségvállalásait - éves bontásban - a 12. számú melléklet szerint fogadja el.
(2) Az Önkormányzat 2013. évi hiteltörlesztése 1,201ezer Ft. A fennálló hitel állományát a 12. számú melléklet tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat részvényeinek, részesedéseinek, értékpapírjainak, tartós és rövid távú megtakarításainak állományát a 13. számú melléklet tartalmazza.
(4) Az európai uniós forrásból finanszírozott, és támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeinek-kiadásainak alakulását a 7. számú melléklet foglalja magába.
Közvetett támogatások
9. § A Képviselő-testület a 2013. évi közvetett támogatásokat, azok jellege, mértéke, illetve összege szerinti részletezettséggel - a vonatkozó jogszabályok szerint - a 14. számú melléklet alapján hagyja jóvá.
A költségvetés készítésére, végrehajtására és módosítására vonatkozó szabályok
10. § (1) A költségvetési szerveknek a jóváhagyott éves költségvetés alapján, a vonatkozó jogszabályokban, valamint az alapító okiratukban meghatározott követelmények és feltételek érvényesítésével kell működniük és gazdálkodniuk a gazdaságosságra, a hatékonyságra és az eredményességre vonatkozó előírások, a gazdálkodási, számviteli szabályok maradéktalan betartása, és az ellenőrizhetőség szempontjainak biztosítása mellett.
(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a költségvetési szerveket a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.
(3) A költségvetési szerveknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. Amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, a tervezett kiadási előirányzatok nem teljesíthetők.
11. § (1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról e Rendelet 12. § (2) - (7) bekezdésben foglalt kivétellel a Képviselő-testület dönt.
(2) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.
12. § (1) A költségvetési szervek a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzataikat saját hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthatnak végre a (2) – (7) bekezdésben foglalt szabályok betartása mellett.
(2) Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére, kivéve az Áht. végrehajtási rendelete 36. § (2) bekezdésében foglalt eseteket.
(3) A költségvetési szervek a gazdálkodási év során elért többletbevételeiket 100 e Ft értékhatárig saját hatáskörben felhasználhatják. E § alkalmazásában többletbevétel a költségvetési szerv intézményi működési bevételei és felhalmozási bevételei kiemelt előirányzatának eredeti előirányzatán felül pénzügyileg teljesült összeg.
(4) Az értékhatárt meghaladó többletbevételek felhasználásáról - a költségvetési szervek vezetői által benyújtott kérelem alapján a Képviselő-testület dönt.
(5) A költségvetési szervek a támogatásértékű működési és felhalmozási bevételeik, valamint a végleges működési és felhalmozási célú pénzeszköz-átvételeik többletét – a kapcsolódó célnak megfelelően – saját hatáskörben felhasználhatják.
(6) Az önállóan működő költségvetési szervek esetében az előirányzatok módosítására csak a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetőjével történő előzetes egyeztetés alapján, annak egyetértésével kerülhet sor.
(7) A költségvetési szervek a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek felhasználáshoz kapcsolódó módosításokat kötelesek a felügyeleti szervnek 30 napon belül beterjeszteni, melyről a polgármester a Képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja. Az önállóan működő költségvetési szervek e kötelezettségüknek a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv adatszolgáltatása útján tesznek eleget.
(8) A Képviselő-testület a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításokkal a Rendeletet a 11. § (2) bekezdésében meghatározott időpontokban módosítja.
13. § (1) A Képviselő-testület a jóváhagyott működési és felhalmozási költségvetés, valamint kölcsönök előirányzat-csoportok közötti átcsoportosítás jogát, az általános és céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát a tervezett bevételi előirányzatot meghaladó önkormányzati többletbevétel terhére az előirányzat-módosítás jogát fenntartja, azt nem ruházza át, a polgármester indítványára az előirányzat-átcsoportosítás miatt a Képviselő-testület a Rendeletet a 11. § (2) bekezdésében meghatározott időpontokban módosítja.
(2) Költségvetési szerv pótköltségvetési kérelmet csak akkor nyújthat be, ha az Áht. 86. § (5) bekezdése szerinti jóváhagyott pénzmaradványát nem használja fel személyi juttatások kifizetésére, hanem azt más kiemelt előirányzatok körébe tartozó kifizetésekre, elsősorban dologi kiadásokra csoportosítja át.
(3) A pótköltségvetési kérelem benyújtásának határideje 2013. szeptember 10-e. A benyújtott kérelemhez csatolni kell a költségvetési szerv 1-8. havi gazdálkodásának tényadatait, az addig saját hatáskörben végrehajtott átcsoportosítások kimutatását, az igényelt támogatás részletes, számszaki adatokkal alátámasztott indokolását, valamint a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv állásfoglalását.
(4) A pótelőirányzati kérelmeket az elbírálást megelőzően felül kell vizsgálni, és a kérelmekhez csatolni kell a belső ellenőr írásos állásfoglalását.
14. § (1) Az önállóan működő, valamint az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerveknél létszámnövekedést csak a Képviselő-testület engedélyezhet.
(2) A megüresedett álláshelyek betöltésére csak a polgármester előzetes engedélye alapján kerülhet sor.
15. § (1) A költségvetési szervek feladatainak változását a Képviselő-testület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.
(2) A költségvetési szerveknél szakmai programok indításához, feladatmutatót érintő fejlesztéshez a Képviselő-testület előzetes hozzájárulása szükséges. A döntést megelőzően vizsgálni kell annak rövid és hosszabb távú költségvetési hatását.
(3) Amennyiben a (2) bekezdésben jelentkező feladatváltozást az intézményvezető előirányzatain belül biztosítani tudja, illetve további évekre a feladatváltozás bizonyíthatóan nem jár kiadási többlettel, akkor is köteles azt előzetesen a polgármesternek bejelenteni, aki a fenntartó nevében azt engedélyezi.
(4) A normatív állami hozzájárulásokat megalapozó feladatmutatók évközi változásáról azok csökkenése esetén tárgyév április 25-éig, július 25-éig, október 10-éig, növekedése esetén legkésőbb július 25-éig a költségvetési szerv vezetője köteles az igénylésért felelős iroda vezetője részére adatot szolgáltatni.
(5) A költségvetési szervek vezetői felelősek a feladatmutatókhoz kötött állami normatív hozzájárulások igénylését megalapozó mutatószámok (létszám, stb.) valóságtartalmáért, a normatív elszámolásokhoz szükséges dokumentumok helyességéért, valamint kötelesek a normatív támogatás alapját képező nyilvántartásokat naprakészen vezetni.
16. § (1) A Képviselő-testület a társadalmi önszerveződő közösségek, sportegyesületek, együttesek, klubok, alapítványok, egyházi közösségek stb. részére pénzbeli támogatást nyújt e § (3) – (8) bekezdésében foglalt előírások mellett.
(2) Az önállóan működő, valamint az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek társadalmi szervezeteket csak az alapító okiratban jóváhagyott feladataik teljesítése érdekében támogathatnak.
(3) A Képviselő-testület a működési célú végleges támogatások között a civil szervezetek támogatására jóváhagyott keretösszeg (6. számú melléklet) felhasználását pályázati eljárás keretében engedélyezi.
(4) A támogatások folyósítására azt követően kerülhet sor, hogy a támogatott szervezetekkel /magánszemélyekkel az Önkormányzat nevében a polgármester „Megállapodás”-t köt a támogatási összeg rendeltetésszerű felhasználásáról, valamint annak elszámolásáról.
(5) A Megállapodás megkötésének feltétele, hogy a támogatott szervezet/magánszemély írásban nyilatkozik arról, hogy köztartozás nem terheli, illetve gazdálkodó és egyéb szervezetek felé fennálló tartozása nincs, eleget tett az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény 30. §-ában előírt kötelezettségének, valamint, hogy megfelel a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglalt feltételeknek.
(6) A támogatott jogosult részben, vagy egészben lemondani a támogatásról, amennyiben az általa vállalt feladat objektív okból nem vagy csak részben valósítható meg.
(7) Amennyiben a pénzeszközátvevő az átvett támogatást vagy annak egy részét jogtalanul vette igénybe, azt nem a pályázatban megjelölt programra, feladatra használta fel, vagy a támogatások igényléséhez valótlan adatokat szolgáltatott, a támogatást az Önkormányzat költségvetési számlájára köteles egy összegben visszafizetni.
(8) A 6. számú mellékletben felsorolt támogatások felhasználásáról a támogatott szervek legkésőbb a költségvetési évet követő március 31-ig kötelesek a támogatást megítélő részére írásbeli beszámolót készíteni, csatolva a felhasználást igazoló bizonylatok hitelesített másolatát. Amennyiben az elszámolási kötelezettségnek nem tesznek eleget, a továbbiakban önkormányzati támogatásban nem részesülhetnek.
17. § (1) A Képviselő-testület a felhalmozási célú előirányzatok között a 7. számú melléklet 3. pontjában megjelölt előkészítés alatt álló projektek esetében a pályázatok elbírálását követően, a projekt megvalósíthatósági ütemének megfelelően dönt a projekt kezdési idejéről, az előirányzat ütemezéséről, eltérő megvalósítási ütem, eltérő támogatási összeg és beruházási költség esetén a Rendelet módosításával egyidejűleg.
18. § (1) Az önkormányzati támogatási igénnyel járó pályázatok benyújtásához a Képviselő-testület előzetes engedélye szükséges. Az olyan pályázatok benyújtására, melyek saját forrást nem igényelnek, vagy a szükséges saját forrás rendelkezésre áll, de a következő évekre költségvetési kihatással járnak, a polgármester előzetes engedélye alapján kerülhet sor.
(2) Az önkormányzati pályázatokról, és azok önrészének mértékéről a Képviselő-testület határozattal dönt.
19. § A Képviselő-testület az önkormányzati költségvetésben szereplő felújítások, és beruházások lebonyolításával a Polgármesteri Hivatalt bízza meg.
20. § (1) A Polgármesteri Hivatal közszolgálati alkalmazottai tekintetében – a köztisztviselők jogállásáról szóló törvényben meghatározottnak megfelelően – az illetményalap 2013. évben 38.650 Ft.
(2) A Polgármesteri Hivatal önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv kiemelt előirányzatain belül a 2013. évi cafetéria juttatásra felhasználható keret 200,000 Ft/fő összegben áll rendelkezésre.
(3) A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 69. §-ában foglalt illetménypótlék számítási alapja 2013. évben 20.000 Ft.
21. § A Képviselő-testület 2013. évi könyvvizsgálói teendők ellátásával a Cs. A. Cs. Könyvvizsgáló és Informatikai Szolgáltató Kft-t bízza meg, a megbízási díj a Polgármesteri Hivatal költségvetésében megtervezésre került.
22. § (1) Amennyiben a tulajdon védelme megfelelően biztosított és ellenőrzött, valamint az intézmény az eszközökről és az azok állományában bekövetkezett változásokról folyamatosan részletező nyilvántartást vezet mennyiségben és értékben, akkor a költségvetési évről, december 31-i fordulónappal készített könyvviteli mérlegben kimutatott eszközöket és forrásokat – ideértve az aktív és passzív pénzügyi elszámolásokat is – alátámasztó leltározást elegendő kétévenként végrehajtani. A következő leltározást 2013. évben december 31-i fordulónappal el kell végezni.
(2) Kötelező a megszűnés napjával azonos fordulónappal a leltározást végrehajtani, amennyiben az intézmény átszervezés vagy jogutód nélküli megszűnés következtében megszűnik.
23. § (1) A Képviselő-testület a költségvetési szervek pénzmaradványát felülvizsgálja és a zárszámadási rendelettel egyidőben hagyja jóvá. A Képviselő-testület a költségvetési szervei beszámolójának felülvizsgálata eredményétől függően a költségvetési szerv pénzmaradványát módosíthatja.
(2) Az Önkormányzat Képviselő-testülete gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja.
Átmenetileg szabad (likvid) önkormányzati pénzeszközök hasznosítása
24. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az Önkormányzat számláin lévő átmenetileg szabad pénzeszközök
Folyószámlahitel felvétele
25. § (1) A Képviselő-testület az átmeneti likviditási problémák kezelésére hozzájárul ahhoz, hogy az Önkormányzat a számlavezető pénzintézettel - a 2013. évi költségvetési rendelet jóváhagyását követően - a 20.000 ezer Ft összegű – költségvetési éven belüli visszafizetési kötelezettséggel - folyószámlahitel felvételére szerződést kössön.
(2) A hitel és járulékai visszafizetésének biztosítékául az Önkormányzat a költségvetési bevételeit jelöli meg.
(3) A Képviselő-testület feljogosítja a polgármestert a folyószámlahitel szerződés aláírására.
Önkormányzati biztos kirendelése, megbízása
26. § (1) A Képviselő-testület önkormányzati biztost rendel ki az általa fenntartott költségvetési szervhez, ha annak 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy a 150 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani.
(2) A költségvetési szerv a (2) bekezdésben foglaltak bekövetkeztét haladéktalanul köteles az irányító szervnek jelezni.
(3) Az önkormányzati biztos kirendelésére, megbízására, a költségek viselésére az Áht. végrehajtási rendelete 119. §-ában foglaltak az irányadóak.
Pénzellátás szabályai
27. § (1) Az intézményeknek havonta, a tárgyhót megelőző hónap 28-áig pénzellátási (finanszírozási) tervet kell készíteniük.
(2) Az intézmények önkormányzati támogatásának rendelkezésre bocsátása az intézményi saját bevételek képződésére, valamint a pénzellátási (finanszírozási) tervben foglaltakra is figyelemmel, a tényleges szükséglethez igazodik.
(3) A pénzellátási tervtől eltérő, vagy azt meghaladó felhasználásra a pénzügyi irodavezetőnek benyújtott kérelem alapján kerülhet sor.
(4) Az intézményi bankszámlák napi záró egyenlege a heti utolsó finanszírozási napon az Önkormányzat számlájára átvezetésre kerül.
Átmeneti rendelkezések
28. § (1) Az Áht. 25. §-ára hivatkozva a Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy – mivel a 2013. évi költségvetési koncepcióval elfogadott határozata szerint az átmeneti gazdálkodásról rendeletet nem alkotott – a polgármester jogosult volt a helyi önkormányzatot megillető bevételek beszedésére és az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítésére.
(2) Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások a költségvetési rendeletbe beépültek.