Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2016.(III.10.) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat 2016. évi költségvetéséről
Hatályos: 2016. 06. 29- 2016. 09. 27Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2016.(III.10.) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat 2016. évi költségvetéséről
2016-06-29-tól 2016-09-27-ig
Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete (továbbiakban: képviselő-testület) a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés b) és h) pontjaiban, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében a 2016. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet (továbbiakban: Rendelet) alkotja.
Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzata költségvetési szervei, ellátandó feladatai
1. § (1) [1]Az önkormányzat 2016-ban ellátandó feladatait az 1. számú melléklete szerinti címrendben meghatározott feladatok működtetésével, a következő szervezeti keretek között végzi:
1. Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzata:
Ellátja mindazon Ötv-ben meghatározott feladatot, melynek ellátására nem alapított költségvetési szervet, ezen rendelet 1. számú mellékletében foglaltak szerint.
2. Körös Művelődési ház és Könyvtár
3. Békésszentandrás Nagyközség Polgármesteri Hivatala
4. Gondozási Központ
5. Bölcsőde
6. Településüzemeltetési Intézmény
(2) Az önkormányzat bevételeivel és kiadásaival kapcsolatban a tervezési, gazdálkodási, ellenőrzési, finanszírozási, adatszolgáltatási és beszámolási feladatok ellátásáról az önkormányzati hivatal gondoskodik az Áht.-ben foglaltaknak megfelelően.
(3) A költségvetési szervek bevételeivel és kiadásaival kapcsolatban a tervezési, gazdálkodási, ellenőrzési, finanszírozási, adatszolgáltatási és beszámolási feladatok ellátásáról – külön megállapodásban foglaltak alapján – a Polgármesteri Hivatal gondoskodik az Áht-ben foglaltaknak megfelelően.
A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege, költségvetési egyenleg
2. § (1) A képviselő-testület a 2016. évi költségvetési mérleg főösszegének bevételi oldalát, illetve a tárgyévi bevételek összegét 495 902 ezer Ft-ban állapítja meg e Rendelet 2. számú melléklete szerint. Ezen belül:
2016. évi költségvetési bevétel: 495 902 ezer Ft
Finanszírozási bevétel: 0 ezer Ft
Tárgyévi bevétel összesen: 495 902 ezer Ft
(2) A képviselő-testület a 2016. évi költségvetési mérleg főösszegének kiadási oldalát, illetve a tárgyévi költségvetési kiadások összegét 495 902 ezer Ft-ban állapítja meg e Rendelet 2. számú melléklete szerint. Ezen belül:
2016. évi költségvetési kiadás: 488 286 ezer Ft
Finanszírozási kiadás: 7 616 ezer Ft
Tárgyévi kiadás összesen: 495 902 ezer Ft
(3) A 2016. évi költségvetés bevételi-kiadási kiemelt előirányzatai:
1. Bevételi előirányzatok: | ||
Működési célú támogatások államháztartáson belülről: | 244 163 | ezer Ft |
Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről: | 39 500 | ezer Ft |
Közhatalmi bevételek: | 150 050 | ezer Ft |
Működési bevételek: | 60 165 | ezer Ft |
Felhalmozási bevételek: | 500 | ezer Ft |
Működési célú átvett pénzeszközök: | 24 | ezer Ft |
Felhalmozási célú átvett pénzeszközök: | 1 500 | ezer Ft |
Összesen: | 495 902 | ezer Ft |
2. Kiadási előirányzatok: | ||
Személyi juttatások: | 213 162 | ezer Ft |
Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó | 54 152 | ezer Ft |
Dologi kiadások: | 116 160 | ezer Ft |
Ellátottak pénzbeli juttatásai: | 9 976 | ezer Ft |
Egyéb működési célú kiadások: | 22 709 | ezer Ft |
Beruházások-felújítások | 70 423 | ezer Ft |
Egyéb felhalmozási célú kiadások: | 1 704 | ezer Ft |
Finanszírozási kiadás | 7 616 | ezer Ft |
Összesen: | 495 902 | ezer Ft |
Költségvetési bevételek
3. § (1) Az önkormányzat 2016. évi költségvetési bevételeinek forrásonkénti/rovatonkénti összetételét a 2. számú melléklet határozza meg.
(2) A tárgyévi működési bevételek összege 454 402 ezer Ft, ezen belül:
2016. évi működési költségvetési bevétel: 454 402 ezer Ft
Finanszírozási bevétel: 0 ezer Ft
Tárgyévi működési bevétel: 454 402 ezer Ft
(3) A tárgyévi felhalmozási bevételek összege 41 500 ezer Ft, ezen belül:
2016. évi felhalmozási költségvetési bevétel 41 500 ezer Ft
Finanszírozási bevétel: 0 ezer Ft
Tárgyévi felhalmozási bevétel: 41 500 ezer Ft
(4) Az (1) bekezdésben megállapított bevételeket - intézményenkénti bontásban - a 2. számú melléklet tartalmazza.
(5) Az Önkormányzat közhatalmi bevételeinek forrásonkénti/rovatrend szerinti összetételét a 8. számú mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.
(6) Az önkormányzati/intézményi költségvetés intézményi működési bevételeit – intézmény/funkció /rovatrend bontásban – a 9. számú melléklet tartalmazza.
(7) Az önkormányzatot megillető normatív állami támogatások, kötött felhasználású normatív hozzájárulások előirányzatait jogcímenként/rovatrend szerinti bontásban a 10. számú melléklet tartalmazza.
(8) A költségvetési szervek 2016. évi önkormányzati támogatását a 2. számú melléklet foglalja magában.
Költségvetési kiadások
4. § (1) Az önkormányzat 2016. évi költségvetési kiadásainak rovatonkénti összetételét a 2. számú melléklet határozza meg.
(2) A tárgyévi működési kiadások összege 423 775 ezer Ft, ezen belül:
2016. évi működési költségvetési kiadás: 416 159 ezer Ft
Finanszírozási kiadás: 7 616 ezer Ft
Tárgyévi működési kiadás: 423 775 ezer Ft
(3) A tárgyévi felhalmozási kiadások összege 72 127 ezer Ft, ezen belül:
2016. évi felhalmozási költségvetési kiadás: 72 127 ezer Ft
Finanszírozási kiadás: 0 ezer Ft
Tárgyévi felhalmozási kiadás: 72 127 ezer Ft
(4) A képviselő-testület a 2016. évi költségvetés költségvetési szervenkénti – feladatonkénti/funkciócsoport – rovatrend szerinti kiadási előirányzatait a 3. számú melléklet szerint fogadja el.
(5) Az önkormányzati/intézményi létszám-előirányzatot – költségvetési szervenként, ellátandó feladatonként/funkciócsoportonként – a 6. számú melléklet szerint határozza meg.
(6) Az önkormányzat 2016. évi működési célú támogatásértékű kiadásait 14 083 ezer Ft összegben határozza meg, a következő feladatokra:
- Pénzeszköz átadás Körös-szögi Kistérség Többcélú társulása felé 7 240 ezer Ft
- DAREH részére pénzeszköz átadás 243 ezer Ft
- Róm.Kat.egyház felé átadás iskola, óvoda működtetésére 6 600 ezer Ft
Összesen: 14 083 ezer Ft
(7) Az önkormányzat működési célú végleges pénzeszközök-átadásainak kiadási előirányzatát
6 513.ezer Ft-ban határozza meg, a következő feladatokra:
- Civil szervezetek támogatása 3 000 ezer Ft
- TDM Szervezet támogatása 3 513 ezer Ft
Összesen: 6 513 ezer Ft
(8) Az önkormányzat felhalmozási kiadásaiból
- Felújítás, intézményi beruházási kiadás 39 796 ezer Ft,
- Beruházási célú tartalék 30 627 ezer Ft,
- Támogatási kölcsön nyújtása (Önkormányzati és
Munkáltatói lakásépítési, felújítási, vásárlási kölcsön) 1 704 ezer Ft,
Összesen: 72 127 ezer Ft.
(9) A képviselő-testület a 2016. évi tervezett beruházásokat feladatonként, címenként a 7. számú mellékletben foglaltak szerint határozza meg.
Általános és céltartalékok
5. § (1) Az önkormányzat 2016. évi összesített
- általános tartaléka: 0 ezer Ft,
- működési céltartaléka: 2 113 ezer Ft,
- felhalmozási céltartaléka 30 627 ezer Ft,
összesen: 32 740 ezer Ft.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott működési tartalék az Egyéb működési célú kiadások kiemelt előirányzaton belül (K513 rovat) került megtervezésre.
(3) A felhalmozási céltartalék az Önkormányzat intézményi költségvetésben Felhalmozási célú kiadások előirányzatán belül (K64-K67 rovat) került megtervezésre. A felhasználás a testület egyedi határozatának megfelelően történik, illetve a Képviselő-testület előzetes hozzájárulásával van lehetőség.
(4) A 2015. évi költségvetési beszámoló elfogadását követően jóváhagyott 2015. évi pénzmaradvány az (1) bekezdésben meghatározott tartalék összegét növeli, annak felhasználására az (1) bekezdésben meghatározott tartalékok felhasználására vonatkozó, jelen Rendelet 11. § (2) bekezdésében meghatározott szabályokat kell alkalmazni.
6. § A képviselő-testület a 2016. évi költségvetés költségvetési szervenkénti kiemelt kiadási előirányzatait – rovatrend szerinti bontásban - kötelező, önként vállalt, valamint állami (államigazgatási) feladatok szerint az 5. számú mellékletben foglaltak szerint fogadja el.
7. § Az önkormányzat 2016. évi várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat felhasználási ütemtervet (likviditási tervet) a 11. számú melléklet tartalmazza.
8. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat több éves kihatással járó kötelezettségvállalásait - éves bontásban - a 12. számú melléklet szerint fogadja el.
(2) Az önkormányzat részvényeinek, részesedéseinek, értékpapírjainak, tartós és rövid távú megtakarításainak állományát a 13. számú melléklet tartalmazza.
(3) Az európai uniós forrásból finanszírozott, és támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeinek-kiadásainak alakulását a 7. számú melléklet foglalja magában.
Közvetett támogatások
9. § A képviselő-testület a 2016. évi közvetett támogatásokat, azok jellege, mértéke, illetve összege szerinti részletezettséggel - a vonatkozó jogszabályok szerint - a 14. számú melléklet alapján hagyja jóvá.
A költségvetés készítésére, végrehajtására és módosítására vonatkozó szabályok
10. § (1) A költségvetési szerveknek a jóváhagyott éves költségvetés alapján, a vonatkozó jogszabályokban, valamint az alapító okiratunkban meghatározott követelmények és feltételek érvényesítésével kell működniük és gazdálkodniuk a gazdaságosságra, a hatékonyságra és az eredményességre vonatkozó előírások, a gazdálkodási, számviteli szabályok maradéktalan betartása, és az ellenőrizhetőség szempontjainak biztosítása mellett.
(2) A képviselő-testület felhatalmazza költségvetési szerveket a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.
(3) A költségvetési szerveknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. Amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, a tervezett kiadási előirányzatok nem teljesíthetők.
11. § (1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról e Rendelet 12. § (2)-(7) bekezdésben foglalt kivétellel a képviselő-testület dönt.
(2) Az e Rendelet 5.§-ban meghatározott - a működési kiadásokon belül (K512-es rovaton) előirányzott- működési céltartalék felhasználásáról a Képviselő-testület határozattal dönt, a kiadási előirányzat döntésnek megfelelő módosításáról a (3) bekezdésben meghatározott időpontokban benyújtandó rendeletben intézkedik.
(3) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja, és a (3) bekezdésben meghatározott időpontokban benyújtandó rendeletben intézkedik az előirányzat módosításáról.
(4) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább három alkalommal – a II. negyedévben, a III. negyedévben, a IV. negyedévben legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig – december 31-i hatállyal - módosítja a Rendeletét.
(5) Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
12. § (1) A költségvetési szervek a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzataikat saját hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthatnak végre a (2) – (7) bekezdésben foglalt szabályok betartása mellett.
(2) Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére, kivéve az Áht. végrehajtási rendelete 36. § (2) bekezdésében foglalt eseteket.
(3) A költségvetési szervek a gazdálkodási év során elért többletbevételeiket 50 ezer Ft értékhatárig saját hatáskörben felhasználhatják. E § alkalmazásában többletbevétel a költségvetési szerv intézményi működési bevételei és felhalmozási bevételei kiemelt előirányzatának eredeti előirányzatán felül pénzügyileg teljesült összeg.
(4) Az értékhatárt meghaladó többletbevételek felhasználásáról - a költségvetési szervek vezetői által benyújtott kérelem alapján - a Képviselő-testület dönt.
(5) A költségvetési szervek a támogatásértékű működési és felhalmozási bevételeik, valamint a végleges működési és felhalmozási célú pénzeszköz-átvételeik többletét – a kapcsolódó célnak megfelelően – saját hatáskörben felhasználhatják.
(6) A költségvetési szervek esetében az előirányzatok módosítására csak a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt költségvetési szerv (Polgármesteri Hivatal) vezetőjével történő előzetes egyeztetés alapján, annak egyetértésével kerülhet sor.
(7) A költségvetési szervek a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek felhasználásához kapcsolódó módosításokat kötelesek a felügyeleti szervnek 30 napon belül beterjeszteni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja. A költségvetési szervek e kötelezettségüknek a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt költségvetési szerv adatszolgáltatása útján tesznek eleget.
(8) A képviselő-testület a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításokkal a Rendeletet a 13. § (3) bekezdésében meghatározott időpontokban módosítja.
13. § (1) A képviselő-testület a jóváhagyott működési és felhalmozási költségvetés, valamint kölcsönök előirányzat-csoportok közötti átcsoportosítás jogát, az általános és céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát a tervezett bevételi előirányzatot meghaladó önkormányzati többletbevétel terhére az előirányzat-módosítás jogát fenntartja, azt nem ruházza át, a polgármester indítványára az előirányzat-átcsoportosítás miatt a képviselő-testület a Rendeletet a 11. § (3) bekezdésében meghatározott időpontokban módosítja.
(2) Költségvetési szerv pótköltségvetési kérelmet csak akkor nyújthat be, ha az Áht. 86. § (5) bekezdése szerinti jóváhagyott pénzmaradványát nem használja fel személyi juttatások kifizetésére, hanem azt más kiemelt előirányzatok körébe tartozó kifizetésekre, elsősorban dologi kiadásokra csoportosítja át.
(3) A pótköltségvetési kérelem benyújtásának határideje 2016. szeptember 10-e. A benyújtott kérelemhez csatolni kell a költségvetési szerv 1-8. havi a gazdálkodásának tényadatait, az addig saját hatáskörben végrehajtott átcsoportosítások kimutatását, az igényelt támogatás részletes, számszaki adatokkal alátámasztott indokolását, valamint a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv állásfoglalását.
14. § (1) Az önállóan működő, valamint az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerveknél létszámnövekedést csak a képviselő-testület engedélyezhet.
(2) A megüresedett álláshelyek betöltésére csak a Képviselő-testület előzetes engedélye alapján kerülhet sor.
(3) Az átmenetileg betöltetlen álláshelyekre jutó személyi juttatások előirányzatával úgy kell gazdálkodni, hogy az álláshely az év bármely időpontjában betölthető legyen.
15. § (1) A költségvetési szervek feladatainak változását a képviselő-testület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.
(2) A költségvetési szerveknél szakmai programok indításához, feladatmutatót érintő fejlesztéshez a képviselő-testület előzetes hozzájárulása szükséges. A döntést megelőzően vizsgálni kell annak rövid és hosszabb távú költségvetési hatását.
(3) Amennyiben a (2) bekezdésben jelentkező feladatváltozást az intézményvezető a költségvetési rendelet előirányzatain belül biztosítani tudja, illetve további évekre a feladatváltozás bizonyíthatóan nem jár kiadási többlettel, akkor is köteles azt előzetesen a polgármesternek bejelenteni, aki a fenntartó nevében azt engedélyezi.
(4) A normatív állami hozzájárulásokat megalapozó feladatmutatók évközi változásáról azok csökkenése esetén tárgyév április 25-éig, július 25-éig, október 10-éig, növekedése esetén legkésőbb július 25-éig a költségvetési szerv vezetője köteles az igénylésért felelős iroda vezetője részére adatot szolgáltatni.
(5) A költségvetési szervek vezetői felelősek a feladatmutatókhoz kötött állami normatív hozzájárulások igénylését megalapozó mutatószámok (létszám, stb.) valóságtartalmáért, a normatív elszámolásokhoz szükséges dokumentumok helyességért, valamint kötelesek a normatív támogatás alapját képező nyilvántartásokat naprakészen vezetni.
(6) A működési bevételek-kiadások egyensúlyának biztosítása érdekében valamennyi intézmény a dologi kiadási előirányzattal való takarékos gazdálkodásra kötelezett. A biztonságos működés érdekében törekedni kell az 5%-os kiadás megtakarítás elérésére. A takarékos működésért az intézményvezető a Képviselő-testületnek felel.
16. § (1) A képviselő-testület a társadalmi önszerveződő közösségek, sportegyesületek, együttesek, klubok, alapítványok, egyházi közösségek stb. részére pénzbeli támogatást nyújt e § (3) – (8) bekezdésében foglalt előírások mellett.
(2) Az önállóan működő, valamint az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek társadalmi szervezeteket csak az alapító okiratban jóváhagyott feladataik teljesítése érdekében támogathatnak.
(3) A képviselő-testület a működési célú végleges támogatások között a civil szervezetek támogatására jóváhagyott keretösszeg felhasználását pályázati eljárás keretében engedélyezi.
(4) A támogatások folyósítására azt követően kerülhet sor, hogy a támogatott szervezetekkel /magánszemélyekkel az Önkormányzat nevében a polgármester „Megállapodás”-t köt a támogatási összeg rendeltetésszerű felhasználásáról, valamint annak elszámolásáról.
(5) A Megállapodás megkötésének feltétele, hogy a támogatott szervezet/magánszemély írásban nyilatkozik arról, hogy köztartozás nem terheli, illetve gazdálkodó és egyéb szervezetek felé fennálló tartozása nincs, eleget tett az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény 30. §-ában előírt kötelezettségének, valamint, hogy megfelel a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglalt feltételeknek.
(6) A támogatott jogosult részben, vagy egészben lemondani a támogatásról, amennyiben az általa vállalt feladat objektív okból nem vagy csak részben valósítható meg.
(7) Amennyiben a pénzeszközátvevő az átvett támogatást vagy annak egy részét jogtalanul vette igénybe, azt nem a pályázatban megjelölt programra, feladatra használta fel, vagy a támogatások igényléséhez valótlan adatokat szolgáltatott, a támogatást az önkormányzat költségvetési számlájára köteles egy összegben visszafizetni.
(8) A támogatások felhasználásáról a támogatott szervek legkésőbb a költségvetési évet követő március 31-ig kötelesek a támogatást megítélő részére írásbeli beszámolót készíteni, csatolva a felhasználást igazoló bizonylatok hitelesített másolatát. Amennyiben az elszámolási kötelezettségnek nem tesznek eleget, a továbbiakban önkormányzati támogatásban nem részesülhetnek.
17. § (1) Az önkormányzati támogatási igénnyel járó pályázatok benyújtásához a képviselő-testület előzetes engedélye szükséges. Az olyan pályázatok benyújtására, melyek saját forrást nem igényelnek, vagy a szükséges saját forrás rendelkezésre áll, de a következő évekre költségvetési kihatással járnak, a polgármester előzetes engedélye alapján kerülhet sor.
(2) Az önkormányzati pályázatokról, és azok önrészének mértékéről a képviselő-testület határozattal dönt.
(3) A Körös Művelődési Ház és Könyvtár 2016. évben benyújtandó érdekeltségnövelő pályázatai saját forrását a költségvetés az alábbiak szerint biztosítja:
- Könyvtári érdekeltségnövelő támogatás saját forrása:
082042 funkció: Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása
Dologi kiadásain belül 400 ezer Ft
- Közművelődési érdekeltségnövelő támogatás saját forrása
082091 funkció: Közművelődés, közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése
Dologi kiadásain belül 100 ezer Ft
18. § A képviselő-testület az önkormányzati költségvetésben szereplő felújítások, és beruházások lebonyolításával a Polgármesteri Hivatalt bízza meg.
19. § (1) A Polgármesteri Hivatal közszolgálati alkalmazottai tekintetében – Magyarország 2016. évi központi költségvetéséről szóló 2015. évi C. törvény 57. § (1) szerint - A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 132. §-a szerinti illetményalap a 2016. évben 38 650 forint.
(2) A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. § (3)-(4) bekezdésében foglaltaknak megfelelően:
a.) a Békésszentandrási Polgármesteri Hivatal által foglalkoztatott felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselők alapilletményük 15%-ának megfelelő illetménykiegészítésre jogosultak.
b.) a Békésszentandrási Polgármesteri Hivatal által foglalkoztatott középiskolai végzettségű köztisztviselők alapilletményük 15%-ának megfelelő illetménykiegészítésre jogosultak.
(3) A Polgármesteri Hivatal Személyi juttatások kiemelt előirányzatán belül – a K1101 rovaton -megtervezett törvény szerinti illetmények előirányzata tartalmazza:
a.) a köztisztviselők törvény szerinti alapilletményét,
b.) 15%-os alapilletmény-kiegészítését,
c.) képzettségi-, vezetői-, és nyelvpótlék járandóságának fedezetét.
(4) A Polgármesteri Hivatal Személyi juttatások kiemelt előirányzatán belül K1102 rovaton jóváhagyott 1 322 ezer Ft összegű előirányzat – és az ehhez kapcsolódó Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó előirányzat – a köztisztviselők teljesítményének ösztönzésére a Polgármester egyetértésével, a Jegyző hatáskörében használható fel.
(5) Magyarország 2016. évi központi költségvetéséről szóló 2015. évi C. törvény 57. § (4) bekezdése szerint - a költségvetési szerv által foglalkoztatott köztisztviselők és polgármester éves cafetéria-juttatása tekintetében - a juttatásokhoz kapcsolódó, a juttatást teljesítő munkáltatót terhelő közterheket is magában foglaló együttes összege 2016. évben nem haladhatja meg a bruttó 200 000 forintot. A Polgármesteri Hivatal önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv kiemelt előirányzatain belül a cafetéria juttatásra felhasználható keret bruttó 200,000 Ft/fő összegben áll rendelkezésre (K1107. és K2 rovat).
(6) Magyarország 2016. évi központi költségvetéséről szóló 2015. évi C. törvény 58. § -ában foglaltak szerint A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Kjt.)
a) 66. § (1) bekezdése szerinti, a közalkalmazotti fizetési osztályok első fizetési fokozatához tartozó illetmény garantált összegét, és a növekvő számú fizetési fokozatokhoz tartozó - az első fizetési fokozat garantált illetményére épülő – szorzószámok alapján a Költségvetési törvény 2016. évre a 6. melléklet szerint 2016. évre számított összegét,
b) Kjt.-nek a szociális, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi ágazatban történő végrehajtásáról szóló 257/2000. (XII. 26.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kjtvhr.) 15/A. §-a szerinti, 2016. január-december hónapokban kifizetendő ágazati pótlék összegét,
c) A 2016-os Költségvetési törvény 72. § (1) bekezdés a.) pontja, valamint a 380/2015. (XII.8.) Kormányrendelet alapján a szociális ágazatban dolgozók részére 2015. december – 2016. november hóra járó kiegészítő pótlék összegét,
d) a 77. § (1) bekezdése szerinti feltételek fennállása esetén nyújtott kereset-kiegészítés 2%-os fedezetét az Önkormányzatnál és intézményeinél foglalkoztatott közalkalmazottakra vonatkozóan a Törvény szerinti illetmények, munkabérek (K1101 rovat) előirányzata tartalmazza.
(7) A Törvény 69. §-ában foglalt illetménypótlék számítási alapja – közalkalmazottakra vonatkozóan - 2016. évben 20.000 Ft.
20. § Az Önkormányzat 2016. évben könyvvizsgálatra nem kötelezett. A képviselő-testület az önkormányzat és intézményeinek a könyvvizsgálói feladatainak ellátásával a Cs.A.Cs. Könyvvizsgáló és Informatikai Szolgáltató Kft-t bízza meg, a megbízási díj a Polgármesteri Hivatal költségvetésében megtervezésre került.
21. § (1) Amennyiben a tulajdon védelme megfelelően biztosított és ellenőrzött, valamint az intézmény az eszközökről és az azok állományában bekövetkezett változásokról folyamatosan részletező nyilvántartást vezet mennyiségben és értékben, akkor a költségvetési évről, december 31-i fordulónappal készített könyvviteli mérlegben kimutatott eszközöket és forrásokat alátámasztó leltározást elegendő 3 évenként végrehajtani. A következő leltározást 2016. évben december 31-i fordulónappal kell elvégezni.
(2) Kötelező a megszűnés napjával azonos fordulónappal a leltározást végrehajtani, amennyiben az intézmény átszervezés vagy jogutód nélküli megszűnés következtében megszűnik.
22. § (1) A képviselő-testület a költségvetési szervek pénzmaradványát felülvizsgálja és a zárszámadási rendelettel egyidőben hagyja jóvá. A képviselő-testület a költségvetési szervei beszámolójának felülvizsgálata eredményétől függően a költségvetési szerv pénzmaradványát módosíthatja.
(2) Az önkormányzat képviselő-testülete gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja.
Átmenetileg szabad (likvid) önkormányzati pénzeszközök hasznosítása
23. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza polgármestert az önkormányzat számláin lévő átmenetileg
szabad pénzeszközök
- elkülönített (lekötött) betétként történő elhelyezésére,
- államilag garantált forgatási célú értékpapírok vásárlására.
(2) Az átmenetileg szabad pénzeszközöknek az (1) bekezdés szerinti hasznosításáról a képviselő-testületet a gazdálkodásról szóló beszámolókkal egyidejűleg tájékoztatni kell.
Folyószámlahitel felvétele
24. § (1) A Képviselő-testület az átmeneti likviditási problémák kezelésére hozzájárul ahhoz, hogy az önkormányzat a számlavezető pénzintézettel - a 2016. évi költségvetési rendelet jóváhagyását követően - 35.000 ezer Ft összegű – költségvetési éven belüli visszafizetési kötelezettséggel - folyószámlahitel felvételére szerződést kössön.
(2) A hitel és járulékai visszafizetésének biztosítékául az önkormányzat a költségvetési bevételeit jelöli meg.
(3) A képviselő-testület feljogosítja a polgármestert a folyószámlahitel szerződés aláírására.
Önkormányzati biztos kirendelése, megbízása
25. § (1) A képviselő-testület önkormányzati biztost rendel ki az általa fenntartott költségvetési szervhez, ha annak 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy a 150 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani.
(2) A költségvetési szerv az (1) bekezdésben foglaltak bekövetkeztét haladéktalanul köteles az irányító szervnek jelezni.
(3) Az önkormányzati biztos kirendelésére, megbízására, a költségek viselésére az Áht. végrehajtási rendelete 119. §-ában foglaltak az irányadóak.
Pénzellátás szabályai
26. § (1) Az intézményeknek havonta, a tárgyhót megelőző hónap 28-áig pénzellátási (finanszírozási) tervet kell készíteniük.
(2) Az intézmények önkormányzati támogatásának rendelkezésre bocsátása az intézményi saját bevételek képződésére, valamint a pénzellátási (finanszírozási) tervben foglaltakra is figyelemmel, a tényleges szükséglethez igazodik.
(3) A pénzellátási tervtől eltérő, vagy azt meghaladó felhasználásra a pénzügyi irodavezetőnek benyújtott kérelem alapján kerülhet sor.
(4) Az intézményi bankszámlák napi záró egyenlege a heti utolsó finanszírozási napon az önkormányzat számlájára átvezetésre kerül.
Átmeneti rendelkezések
27. § (1) Az Áht. 25. §-ára hivatkozva a képviselő-testület tudomásul veszi, hogy – mivel a 2016. évi átmeneti gazdálkodásról rendeletet nem alkotott – 2016. január l-től jelen költségvetési rendelet elfogadásáig a polgármester jogosult volt a helyi önkormányzatot megillető bevételek beszedésére és az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítésére.
(2) Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások a költségvetési rendeletbe beépültek.
Vegyes és záró rendelkezések
28.§.
(1) A rendelet mellékletei:
1. melléklet: Címrend: Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzata és Intézményei feladatjegyzéke – 2016. évre
2. melléklet: Az Önkormányzati/intézményi költségvetés kiemelt előirányzatai - 2016. év
3. melléklet: Az Önkormányzati/intézményi költségvetés működési kiadásai Intézmény/funkciócsoport/rovat bontásban – 2016. év
4. melléklet 2016. évi működési kiadások és hozzá kapcsolódó működési bevételek áttekintő kimutatása
5. melléklet Az Önkormányzati/intézményi költségvetés működési kiadásai kötelező-, önként vállalt-, és állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban
6. melléklet: Az Önkormányzati/intézményi létszám-előirányzat - 2016. év
7. melléklet: Az Önkormányzat beruházási-felújítási előirányzatai – 2016. év
8. melléklet: Közhatalmi bevételek részletezője – 2016. év
9. melléklet: Az Önkormányzati/intézményi költségvetés intézményi működési bevételei Intézmény/funkciócsoport/rovat bontásban -2016. év
10. melléklet: Az Önkormányzat költségvetési kapcsolatokból származó 2016. évi bevételei a Magyarország 2016. évi központi költségvetéséről szóló 2015. évi C. törvény alapján |
11. melléklet: Likviditási terv -2016. év
12. melléklet: Több éves kihatással járó kötelezettségvállalások
13. melléklet: Az Önkormányzat tartós befektetései
14. melléklet: Az Önkormányzat közvetett támogatásai
15. melléklet: A költségvetési évet követő három év tervezett bevételi előirányzatainak és kiadási előirányzatainak keretszámai
(2) Ezen önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit azonban 2016. január 1. napjától kell alkalmazni.
(3) Ezen önkormányzati rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.
A rendelet szövegét a 11/2016.(VI.28.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2016.június 29-től