Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 27.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2024. évi költségvetéséről

Hatályos: 2024. 02. 28

Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 27.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2024. évi költségvetéséről

2024.02.28.

Békésszentandrás Nagyközség képviselő-testülete, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzata 2024. évi költségvetési mérlege

1. § Az önkormányzat 2024. évi költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban ezen Rendelet 1. melléklete tartalmazza.

A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege, költségvetési egyenleg

2. § (1) A 2024. évi költségvetési mérleg főösszegének bevételi oldala, illetve a tárgyévi bevételek összege 994 011 ezer Ft, ezen belül:

a) 2024. évi költségvetési bevétel: 802 355 ezer Ft

b) Finanszírozási bevétel: 191 656 ezer Ft

c) Tárgyévi bevétel összesen: 994 011 ezer Ft

(2) A 2024. évi költségvetési mérleg főösszegének kiadási oldala, illetve a tárgyévi költségvetési kiadások összege 994 011 ezer Ft, ezen belül:

a) 2024 évi költségvetési kiadás: 973 767 ezer Ft

b) Finanszírozási kiadás: 20 244 ezer Ft

c) Tárgyévi kiadás összesen: 994 011 ezer Ft

(3) A 2024. évi költségvetés bevételi-kiadási kiemelt előirányzatai:

a) Bevételi előirányzatok:

aa) Működési célú támogatások államháztartáson belüről: 409 730 ezer Ft

ab) Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről: 0 ezer Ft

ac) Közhatalmi bevételek: 314 606 ezer Ft

ad) Működési bevételek: 75 768 ezer Ft

ae) Felhalmozási bevételek: 0 ezer Ft

af) Működési célú átvett pénzeszközök: 2 251 ezer Ft

ag) Felhalmozási célú átvett pénzeszközök: 0 ezer Ft

ah) Finanszírozási bevételek: 191 565 ezer Ft

ai) Összesen: 994 011 ezer Ft

b) Kiadási előirányzatok:

ba) Személyi juttatások: 521 499 ezer Ft

bb) Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó: 68 931 ezer Ft

bc) Dologi kiadások: 211 305 ezer Ft

bd) Ellátottak pénzbeli juttatásai: 3 000 ezer Ft

be) Egyéb működési célú kiadások: 13 776 ezer Ft

bf) Beruházások: 6 310 ezer Ft

bg) Felújítások: 148 946 ezer Ft

bh) Egyéb felhalmozási célú kiadások: 0 ezer Ft

bi) Finanszírozási kiadás: 20 244 ezer Ft

bj) Összesen: 994 011 ezer Ft

Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzata költségvetési szervei, ellátandó feladatai

3. § (1) Az önkormányzat 2024-ban ellátandó feladatait intézményeinek működtetésével, a következő szervezeti keretek között végzi:

1. Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzata

2. Békésszentandrási Polgármesteri Hivatal

3. Körös Művelődési ház és Könyvtár (Körös Művelődési Ház és Könyvtár)

4. Gondozási Központ (Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzatának Gondozási Központja)

5. Bölcsőde (Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzatának Bölcsődéje)

6. Településüzemeltetési Intézmény (Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzatának Településüzemeltetési Intézménye)

(2) Az önkormányzat bevételeivel és kiadásaival kapcsolatban a tervezési, gazdálkodási, ellenőrzési, finanszírozási, adatszolgáltatási és beszámolási feladatok ellátásáról az önkormányzati hivatal gondoskodik az Áht.-ben foglaltaknak megfelelően.

(3) A költségvetési szervek bevételeivel és kiadásaival kapcsolatban a tervezési, gazdálkodási, ellenőrzési, finanszírozási, adatszolgáltatási és beszámolási feladatok ellátásáról – külön megállapodásban foglaltak alapján – a Polgármesteri Hivatal gondoskodik az Áht.-ben foglaltaknak megfelelően.

(4) Az (1) bekezdésben felsorolt intézmények, szervezeti egységek bevételi-kiadási előirányzatainak kiemelt előirányzat-csoportok/rovatok szerinti részletezését a Rendelet 2. melléklete tartalmazza.

Költségvetési bevételek

4. § (1) Az önkormányzat 2024. évi költségvetési bevételeinek forrásonkénti / rovatonkénti összetételét a 2. melléklet határozza meg.

(2) A tárgyévi működési bevételek összege 847 204 ezer Ft, ezen belül:

a) 2024. évi működési költségvetési bevétel: 802 355 ezer Ft

b) Finanszírozási bevétel: 44 849 ezer Ft

c) Tárgyévi működési bevétel: 847 204 ezer Ft

(3) A tárgyévi felhalmozási bevételek összege 146 807 ezer Ft, ezen belül:

a) 2024. évi felhalmozási költségvetési bevétel 0 ezer Ft

b) Finanszírozási bevétel: 146 807 ezer Ft

c) Tárgyévi felhalmozási bevétel: 146 807 ezer Ft

(4) Az (1) bekezdésben megállapított bevételeket - intézményenkénti bontásban - a 2. melléklet tartalmazza.

(5) Az Önkormányzat közhatalmi bevételeinek forrásonkénti/rovatrend szerinti összetételét a 7. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.

(6) Az önkormányzati/intézményi költségvetés intézményi bevételeit – intézmény/funkció /rovatrend bontásban – a 8. melléklet tartalmazza.

(7) Az önkormányzatot megillető állami támogatások, kötött felhasználású normatív hozzájárulások előirányzatait jogcímenként/rovatrend szerinti bontásban a 9. melléklet tartalmazza.

(8) A költségvetési szervek 2024. évi önkormányzati támogatását (intézményfinanszírozás) a 2. melléklet foglalja magában.

Költségvetési kiadások

5. § (1) Az önkormányzat 2024. évi költségvetési kiadásainak rovatonkénti összetételét a 2. melléklet határozza meg.

(2) A tárgyévi működési kiadások összege 830 296 ezer Ft, ezen belül:

a) 2024. évi működési költségvetési kiadás: 818 511 ezer Ft

b) Finanszírozási kiadás: 11 785 ezer Ft

c) Tárgyévi működési kiadás: 830 296 ezer Ft

(3) A tárgyévi felhalmozási kiadások összege 163 715 ezer Ft, ezen belül:

a) 2024. évi felhalmozási költségvetési kiadás: 155 256 ezer Ft

b) Finanszírozási kiadás: 8 459 ezer Ft

c) Tárgyévi felhalmozási kiadás: 163 715 ezer Ft

(4) A 2024. évi költségvetés költségvetési szervenkénti/ feladatonkénti/funkciócsoport /rovatrend szerinti kiadási előirányzatait a 3. melléklet tartalmazza.

(5) A költségvetési kiadások kötelező-, önként vállalt-, és állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontását – intézményenkénti, funkciócsoport szerinti részletezésben – a 4. melléklet tartalmazza.

(6) Az önkormányzati/intézményi létszám-előirányzatot – költségvetési szervenként, ellátandó feladatonként/funkciócsoportonként – az 5. melléklet tartalmazza.

(7) Az önkormányzat 2024. évi működési célú támogatásértékű kiadásainak előirányzatát 800 ezer Ft összegben határozza meg.

(8) Az önkormányzat működési célú végleges pénzeszközök-átadásainak kiadási előirányzatát 3 589 ezer Ft-ban határozza meg.

(9) A 2024. évi tervezett beruházások-felújítások 155 256 ezer Ft összegű előirányzatát projektenként, feladatonként, címenként a 6. mellékletben foglaltak szerint határozza meg.

Általános és céltartalékok

6. § (1) Az önkormányzat 2024. évi összesített

a) általános tartaléka: 0 ezer Ft,

b) működési céltartaléka: 0 ezer Ft,

c) felhalmozási céltartaléka 0 ezer Ft,

d) összesen: 0 ezer Ft.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott működési tartalék – amennyiben év közben kiadási feladathoz nem kapcsolódó működési célú többletbevétel jelentkezik - az Egyéb működési célú kiadások kiemelt előirányzaton belül (K513 rovat) kerül megtervezésre.

(3) A felhalmozási céltartalék – amennyiben év közben kiadási feladathoz nem kapcsolódó felhalmozási célú többletbevétel jelentkezik - az Önkormányzat intézményi költségvetésben Felhalmozási célú kiadások előirányzatán belül (K61-K67, K71-K74 rovat) kerül megtervezésre. A felhasználás a testület egyedi határozatának megfelelően történik, illetve felhasználására a Képviselő-testület előzetes hozzájárulásával van lehetőség.

(4) A 2023. évi költségvetési beszámoló elfogadását követően jóváhagyott további 2023. évi pénzmaradvány feladattal terhelt összegén felüli része az (1) bekezdésben meghatározott tartalék összegét növeli, annak felhasználására jelen Rendelet 11. § (2)-(3) bekezdésében meghatározott szabályokat kell alkalmazni.

7. § (1) Az önkormányzat 2024. évi várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat felhasználási ütemtervet (likviditási tervet) a 10. melléklet

(2) A költségvetési évet követő 3 év tervezet bevételi és kiadási előirányzatainak keretszámait a 14. melléklet tartalmazza.

8. § (1) Az önkormányzat több éves kihatással járó kötelezettségvállalásait - éves bontásban - a 11. melléklet tartalmazza.

(2) Az önkormányzat részvényeinek, részesedéseinek, értékpapírjainak, tartós és rövid távú megtakarításainak állományát a 12. melléklet tartalmazza.

Közvetett támogatások

9. § A 2024 évi közvetett támogatásokat, azok jellege, mértéke, illetve összege szerinti részletezettséggel - a vonatkozó jogszabályok szerint - a 13. melléklet alapján hagyja jóvá.

A költségvetés készítésére, végrehajtására és módosítására vonatkozó szabályok

10. § (1) A költségvetési szerveknek a jóváhagyott éves költségvetés alapján, a vonatkozó jogszabályokban, valamint az alapító okiratunkban meghatározott követelmények és feltételek érvényesítésével kell működniük és gazdálkodniuk a gazdaságosságra, a hatékonyságra és az eredményességre vonatkozó előírások, a gazdálkodási, számviteli szabályok maradéktalan betartása, és az ellenőrizhetőség szempontjainak biztosítása mellett.

(2) A képviselő-testület felhatalmazza költségvetési szerveket a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.

(3) A költségvetési szerveknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. Amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, a tervezett kiadási előirányzatok nem teljesíthetők.

11. § (1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról e Rendelet 12. § (2)-(7) bekezdésben foglalt kivétellel a képviselő-testület dönt.

(2) Az e Rendelet 5. §-ban meghatározott - a működési kiadásokon belül (K513. rovaton) előirányzott- működési céltartalék felhasználásáról a Képviselő-testület határozattal dönt, a kiadási előirányzat döntésnek megfelelő módosításáról a (4) bekezdésben meghatározott időpontokban benyújtandó rendeletben intézkedik.

(3) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja, és a (4) bekezdésben meghatározott időpontokban benyújtandó rendeletben intézkedik az előirányzat módosításáról.

(4) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább három alkalommal – a II. negyedévben, a III. negyedévben, a IV. negyedévben legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig – december 31-i hatállyal - módosítja a Rendeletét.

(5) Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

12. § (1) A költségvetési szervek a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzataikat saját hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthatnak végre a (2) – (7) bekezdésben foglalt szabályok betartása mellett.

(2) Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére, kivéve az Áht. végrehajtási rendelete 36. § (2) bekezdésében foglalt eseteket.

(3) A költségvetési szervek a gazdálkodási év során elért többletbevételeiket 50 ezer Ft értékhatárig saját hatáskörben felhasználhatják. E § alkalmazásában többletbevétel a költségvetési szerv intézményi működési bevételei és felhalmozási bevételei kiemelt előirányzatának eredeti előirányzatán felül pénzügyileg teljesült összeg.

(4) Az értékhatárt meghaladó többletbevételek felhasználásáról - a költségvetési szervek vezetői által benyújtott kérelem alapján - a Képviselő-testület dönt.

(5) A költségvetési szervek a támogatásértékű működési és felhalmozási bevételeik, valamint a végleges működési és felhalmozási célú pénzeszköz-átvételeik többletét – a kapcsolódó célnak megfelelően – saját hatáskörben felhasználhatják.

(6) A költségvetési szervek esetében az előirányzatok módosítására csak a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt költségvetési szerv (Polgármesteri Hivatal) vezetőjével történő előzetes egyeztetés alapján, annak egyetértésével kerülhet sor.

(7) A költségvetési szervek a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek felhasználásához kapcsolódó módosításokat kötelesek a felügyeleti szervnek 30 napon belül beterjeszteni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja. A költségvetési szervek e kötelezettségüknek a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt költségvetési szerv adatszolgáltatása útján tesznek eleget.

(8) A képviselő-testület a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításokkal a Rendeletet a 11. § (4) bekezdésében meghatározott időpontokban módosítja.

13. § A képviselő-testület a jóváhagyott működési és felhalmozási költségvetés, valamint kölcsönök előirányzat-csoportok közötti átcsoportosítás jogát, az általános és céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát, a tervezett bevételi előirányzatot meghaladó önkormányzati többletbevétel terhére az előirányzat-módosítás jogát fenntartja, azt nem ruházza át, a polgármester indítványára az előirányzat-átcsoportosítás miatt a képviselő-testület a Rendeletet a 11. § (4) bekezdésében meghatározott időpontokban módosítja.

14. § (1) A költségvetési szerveknél létszámnövekedést csak a képviselő-testület engedélyezhet.

(2) A megüresedett álláshelyek betöltésére csak a Képviselő-testület előzetes engedélye alapján kerülhet sor.

(3) Az átmenetileg betöltetlen álláshelyekre jutó személyi juttatások előirányzatával úgy kell gazdálkodni, hogy az álláshely az év bármely időpontjában betölthető legyen.

15. § (1) A költségvetési szervek feladatainak változását a képviselő-testület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.

(2) A költségvetési szerveknél szakmai programok indításához, feladatmutatót érintő fejlesztéshez a képviselő-testület előzetes hozzájárulása szükséges. A döntést megelőzően vizsgálni kell annak rövid és hosszabb távú költségvetési hatását.

(3) Amennyiben a (2) bekezdésben jelentkező feladatváltozást az intézményvezető a költségvetési rendelet előirányzatain belül biztosítani tudja, illetve további évekre a feladatváltozás bizonyíthatóan nem jár kiadási többlettel, akkor is köteles azt előzetesen a polgármesternek bejelenteni, aki a fenntartó nevében azt engedélyezi.

(4) A központi támogatásokat megalapozó feladatmutatók évközi változásáról az államháztartásért felelős miniszter által az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: ÁVR.) alapján kiadott tájékoztatóban meghatározott időpontokban a költségvetési szerv vezetője köteles a pénzügyi csoport részére adatot szolgáltatni.

(5) A költségvetési szervek vezetői felelősek a feladatmutatókhoz kötött állami hozzájárulások igénylését megalapozó mutatószámok (létszám, stb.) valóságtartalmáért, az elszámolásokhoz szükséges dokumentumok helyességért, valamint kötelesek a támogatás alapját képező nyilvántartásokat naprakészen vezetni.

(6) A működési bevételek-kiadások egyensúlyának biztosítása érdekében valamennyi intézmény a dologi kiadási előirányzattal való takarékos gazdálkodásra kötelezett. A biztonságos működés érdekében törekedni kell az 5%-os kiadás megtakarítás elérésére. A takarékos működésért az intézményvezető a Képviselő-testületnek felel.

16. § (1) A képviselő-testület a társadalmi önszerveződő közösségek, sportegyesületek, együttesek, klubok, alapítványok, egyházi közösségek stb. részére pénzbeli támogatást nyújt e § (3) bekezdésében foglalt előírások mellett.

(2) A költségvetési szervek társadalmi szervezeteket csak az alapító okiratban jóváhagyott feladataik teljesítése érdekében támogathatnak.

(3) A képviselő-testület a működési célú végleges támogatások között a civil szervezetek támogatására jóváhagyott keretösszeg felhasználását pályázati eljárás keretében engedélyezi.

17. § (1) Az önkormányzati támogatási igénnyel járó pályázatok benyújtásához a képviselő-testület előzetes engedélye szükséges. Az olyan pályázatok benyújtására, melyek saját forrást nem igényelnek, vagy a szükséges saját forrás rendelkezésre áll, de a következő évekre költségvetési kihatással járnak, a polgármester előzetes engedélye alapján kerülhet sor.

(2) Az önkormányzati pályázatokról, és azok önrészének mértékéről a képviselő-testület határozattal dönt.

18. § A képviselő-testület az önkormányzati költségvetésben szereplő felújítások, és beruházások lebonyolításával a Polgármesteri Hivatalt bízza meg.

19. § (1) A 2024. évi költségvetési törvény 62 § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az önkormányzati hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában – a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően a Polgármesteri Hivatal közszolgálati tisztviselői illetményalap mértéke 2024. évben 77 000 forint.

(2) A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. § (3)-(4) bekezdésében foglaltaknak megfelelően:

a) a Békésszentandrási Polgármesteri Hivatal által foglalkoztatott felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselők alapilletményük 15 %-ának megfelelő illetménykiegészítésre jogosultak.

b) a Békésszentandrási Polgármesteri Hivatal által foglalkoztatott középiskolai végzettségű köztisztviselők alapilletményük 15 % -ának megfelelő illetménykiegészítésre jogosultak.

(3) A Polgármesteri Hivatal Személyi juttatások kiemelt előirányzatán belül – a K1101 rovaton tervezett törvény szerinti illetmények, munkabérek előirányzata tartalmazza:

a) a köztisztviselők törvény szerinti alapilletményét,

b) a 15 %-os alapilletmény-kiegészítését,

c) képzettségi-, vezetői-, és nyelvpótlék járandóságának,

d) A Kjt. 66. § (9) bekezdése szerinti garantált bérminimumnak megfelelő összeget 2023. december 1. napjától a Kormány 508/2023. (XI. 20.) Korm. rendelete, (a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról) alapján,

e) Az I- II. besorolási osztályba tartozó köztisztviselők részére a Kttv „235. § (1) A képviselő-testület hivatalánál minősítéssel, ennek hiányában teljesítményértékeléssel alátámasztott, kimagasló teljesítményt nyújtó köztisztviselőnek az e törvényben meghatározott illetményrendszerre vonatkozó szabályoktól eltérő személyi illetményt állapíthat meg - a polgármester, … jóváhagyásával - a jegyző.” A tárgyév március 1-jétől a következő év február végéig terjedő időszakra vonatkozó személyi illetményre fordítható illetmény 2024. évben felhasználható része havi 568 590 Ft.

(4) A Polgármesteri Hivatal Személyi juttatások kiemelt előirányzatán belül K1102 rovaton jóváhagyott 10 000 ezer Ft összegű előirányzat – és az ehhez kapcsolódó Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó előirányzat – a köztisztviselők teljesítményének ösztönzésére a Polgármester egyetértésével, a Jegyző hatáskörében használható fel.

(5) Magyarország 2024. évi központi költségvetéséről szóló 2023. évi LV. törvény 60. § (4) bekezdése szerint: „A költségvetési szervek által foglalkoztatottak éves cafetéria-juttatásának kerete, illetve cafetéria-juttatást nem nyújtó költségvetési szervek esetében az egy foglalkoztatottnak éves szinten adott -az Szja tv. 71. § (1) bekezdésében meghatározott - juttatások összege, törvény eltérő rendelkezése hiányában, 2024. évben nem haladhatja meg a nettó 400 000 forintot.” Ennek megfelelően a Polgármesteri Hivatal költségvetési szerv kiemelt előirányzatain belül a cafetéria juttatásra felhasználható keret bruttó 385 000 Ft/fő összegben áll rendelkezésre. (K1107+K2).

(6) Az Önkormányzat Intézményeinél foglalkoztatott közalkalmazottak Személyi juttatások kiemelt előirányzatán belül – a K1101 rovaton – tervezett törvény szerinti illetmények, munkabérek előirányzata tartalmazza:

a) az 1992. évi XXXIII. törvény szerinti besorolási fokozatnak megfelelő közalkalmazotti alapilletményét,

b) A Kjt. 66. § (9) bekezdése szerinti garantált bérminimumnak megfelelő összeget 2023. december 1. napjától a Kormány 508/2023. (XI. 20.) Korm. rendelete, (a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról) alapján,

c) egyéb jogszabályokban meghatározott ágazati pótlékok összegét

d) Költségvetési törvény 3. melléklet Szociális ágazati összevont pótlék és egészségügyi kiegészítő pótlék

e) vezetői pótlékok, és önkormányzati döntés alapján adott pótlékok összegét,

(7) A 2020. évi C törvény alapján egészségügyi szolgálati jogviszony hatálya alá tartozó foglalkoztatottakra vonatkozóan a Személyi juttatások kiemelt előirányzatán belül – a K1101 rovaton – tervezett törvény szerinti illetmények, munkabérek előirányzata tartalmazza:

a) az előző évi besorolásnak megfelelő – 2023. december havi besorolás szerinti alapilletmény,

b) 2020. évi C törvény, valamint az 528/2020. (XI.28.) Kormányrendelet szerint az egészségügyi szolgálati jogviszony alapján – besorolási fokozattól függő illetmény összegét, 2022. január l-i hatállyal,

c) Költségvetési törvény 3. melléklet Szociális ágazati összevont pótlék és egészségügyi kiegészítő pótlék

d) Önkormányzati döntésen alapuló pótlékok összegét.

(8) Az Önkormányzat intézménynél és Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatott Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozó alkalmazottak éves bértömegét a Személyi juttatások kiemelt előirányzatán belül – a K1101 rovaton – tervezett törvény szerinti illetmények, munkabérek előirányzata tartalmazza: a Kormány 508/2023. (XI.20) Kormányrendelet (a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról) szerint a garantált minimálbér és garantált bérminimum eléréséhez szükséges összeg fedezetét, valamint azt meghaladóan – 2023. december-i hatállyal – önkormányzati forrásból történő kiegészítés fedezetét.

20. § Az Önkormányzat 2024. évben könyvvizsgálatra nem kötelezett, könyvvizsgálati feladatra a Képviselő-testület megbízást nem ad. Az önkormányzat és intézményei belső ellenőrzési feladatainak ellátását a jegyző hatáskörében választott és megbízott – megfelelő képesítéssel rendelkező – személy/vállalkozás végzi, melynek költsége az Önkormányzat költségvetésében megtervezésre került.

21. § (1) Amennyiben a tulajdon védelme megfelelően biztosított és ellenőrzött, valamint az intézmény az eszközökről és az azok állományában bekövetkezett változásokról folyamatosan részletező nyilvántartást vezet mennyiségben és értékben, akkor a költségvetési évről, december 31-i fordulónappal készített könyvviteli mérlegben kimutatott eszközöket és forrásokat alátámasztó leltározást elegendő 3 évenként végrehajtani. A következő leltározást 2025. évben december 31-i fordulónappal kell elvégezni.

(2) Kötelező a megszűnés napjával azonos fordulónappal a leltározást végrehajtani, amennyiben az intézmény átszervezés vagy jogutód nélküli megszűnés következtében megszűnik.

22. § (1) A képviselő-testület a költségvetési szervek pénzmaradványát felülvizsgálja, a szükséges módosításokat a zárszámadási rendelettel egy időben hagyja jóvá. A képviselő-testület a költségvetési szervei beszámolójának felülvizsgálata eredményétől függően a költségvetési szerv pénzmaradványát módosíthatja.

(2) Az önkormányzat képviselő-testülete gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja.

Átmenetileg szabad (likvid) önkormányzati pénzeszközök hasznosítása

23. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza polgármestert az önkormányzat számláin lévő átmenetileg szabad pénzeszközök elkülönített (lekötött) betétként történő elhelyezésére, államilag garantált forgatási célú értékpapírok vásárlására.

(2) Az átmenetileg szabad pénzeszközöknek az (1) bekezdés szerinti hasznosításáról a képviselő-testületet a gazdálkodásról szóló beszámolókkal egyidejűleg tájékoztatni kell.

Folyószámlahitel felvétele

24. § (1) A Képviselő-testület az átmeneti likviditási problémák kezelésére hozzájárul ahhoz, hogy az önkormányzat a számlavezető pénzintézettel - a 2024. évi költségvetési rendelet jóváhagyását követően - 80.000 ezer Ft összegű – költségvetési éven belüli visszafizetési kötelezettséggel - folyószámlahitel felvételére szerződést kössön.

(2) A hitel és járulékai visszafizetésének biztosítékául az önkormányzat a költségvetési bevételeit jelöli meg.

(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a folyószámlahitel szerződés aláírására.

Pénzellátás szabályai

25. § (1) Az intézményeknek havonta, a tárgyhót megelőző hónap 28-áig pénzellátási (finanszírozási) tervet kell készíteniük.

(2) Az intézmények önkormányzati támogatásának rendelkezésre bocsátása az intézményi saját bevételek képződésére, valamint a pénzellátási (finanszírozási) tervben foglaltakra is figyelemmel, a tényleges szükséglethez igazodik.

(3) A pénzellátási tervtől eltérő, vagy azt meghaladó felhasználásra a pénzügyi csoportvezetőnek benyújtott kérelem alapján kerülhet sor.

(4) Az intézményi bankszámlák napi záró egyenlege a heti utolsó finanszírozási napon az önkormányzat számlájára átvezetésre kerül. Rendelkezéseit 2024. január 1. napjától kell alkalmazni.

Átmeneti rendelkezések

26. § (1) Az Áht. 25. §-ára hivatkozva a képviselő-testület tudomásul veszi, hogy – mivel a 2024. évi átmeneti gazdálkodásról rendeletet nem alkotott – 2024. január l-től jelen költségvetési rendelet elfogadásáig a polgármester jogosult volt a helyi önkormányzatot megillető bevételek beszedésére és az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítésére.

(2) Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások a költségvetési rendeletbe beépültek.

27. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2024. január 1. napjától kell alkalmazni lép hatályba.