Edelény Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelete
Edelény Város Önkormányzata 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 02. 27- 2028. 12. 30Edelény Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelete
Edelény Város Önkormányzata 2025. évi költségvetéséről
[1] Edelény Város Önkormányzata Képviselő-testülete az adott költségvetési évben megvalósításra váró, jogszabályban meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatai ellátása, a feladatellátáshoz szükséges források, kiadások és létszámok meghatározása érdekében figyelembe veszi a hatályos jogszabályok előírásait, az önkormányzat korábbi döntéseit, elnyert pályázatait, a különböző megállapodásokat, szerződéseket és mindezekre tekintettel az egységes önkormányzati költségvetés kialakítása, az önkormányzati költségvetés bevételi és kiadási oldal közötti egyensúly biztosítása céljából kinyilvánítja, hogy a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) bekezdés alapján a helyi önkormányzat gazdálkodásának az alapja az éves költségvetése, melyből finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatait, azt a felelősségét hangsúlyozva, hogy az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
[2] Edelény Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény 64. § (5) bekezdésében és 78. § (3) bekezdés b) pontjában, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Edelény Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 23/2024. (XII. 19.) önkormányzati rendelet 5. melléklete 1.2 pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Humánpolitikai Bizottság, az Edelény Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 23/2024. (XII. 19.) önkormányzati rendelet 5. melléklete 2.2.1 pontjában biztosított véleményezési jogkörben eljáró Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság és az Edelény Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 23/2024. (XII. 19.) önkormányzati rendelet 5. melléklete 3.1.2 pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Városfejlesztési és Városüzemeltetési Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya Edelény Város Önkormányzatára, a Képviselő-testületre és annak bizottságaira, az Edelényi Közös Önkormányzati Hivatalra és az Önkormányzat költségvetési szerveire, továbbá az Önkormányzat által támogatásban részesített magánszemélyekre, jogi személyekre és jogi személyiségekkel nem rendelkező szervezetekre, az Önkormányzat által alapított vagy önkormányzati támogatással működő gazdasági társaságok költségvetési kapcsolataira terjed ki.
2. A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetését
a) 3.238.407.252 forint költségvetési bevétellel
b) 3.591.400.650 forint költségvetési kiadással
c) - 352.993.398 forint költségvetési egyenleggel ebből
ca) - 184.634.696 forint működési egyenleg
cb) - 168.358.702 forint felhalmozási egyenleg
d) 422.477.208 forint finanszírozási bevétellel
e) 69.483.810 forint finanszírozási kiadással fogadja el.
(2) Képviselő-testület az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek, költségvetési kiadások címrendjét a rendelet 1. melléklete alapján határozza meg.
(3) A működési és felhalmozási hiány belső finanszírozásának érdekében a Képviselő-testület az előző év maradványának igénybevételét rendeli el.
(4) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási célú bevételeket és kiadásokat, a költségvetési összevont mérleget a rendelet 2. melléklete tartalmazza.
(5) A működési és felhalmozási célú bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 3. melléklet és a 4. melléklet részletezi.
3. A költségvetés részletezése
3. § (1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyeletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az 5. melléklet részletezi.
(2) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 6. melléklet tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat 2025. évre nem tervez olyan fejlesztést, melynek megvalósításához a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban:Stabilitási törvény) 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik szükségessé.
(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 7. melléklet szerint határozza meg.
(5) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 8. melléklet szerint részletezi.
(6) Képviselő-testület az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket a 9. melléklet szerint hagyja jóvá.
(7) Képviselő-testület a 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételi és kiadási kiemelt előirányzatok önkormányzati, továbbá költségvetési szervenkénti megbontását feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 10. melléklet, 11. melléklet, 12. melléklet, 13. melléklet és 14. mellékletek szerint határozza meg.
(8) Képviselő-testület az önkormányzat és a költségvetési szervek éves tervezett létszám előirányzatát, valamint a közfoglalkoztatottak létszámát a 15. melléklet szerint fogadja el.
(9) Képviselő-testület az Önkormányzat által az államháztartáson kívüli szervezeteknek céljelleggel juttatott támogatások kedvezményezett szervezetenkénti részletezését és a támogatás összegét a 16. melléklet szerint hagyja jóvá.
(10) Képviselő-testület a kiadások között 83.487.327 forint tartalékot állapít meg, melyből 20.000.000 forint általános tartalék, 63.487.327 forint céltartalék.
(11) A céltartalék összegéből 2.630.927 forint a Környezetvédelmi Alaphoz kapcsolódó működési céltartalék, 60.856.400 forint az Edelény, Szentpéteri út 35. szám alatti szociális bérlakások kiváltásához, fennmaradó összege egyéb önkormányzati fejlesztések megvalósításához kapcsolódó felhalmozási céltartalék.
(12) A költségvetésben elkülönített általános tartalék az év közben jelentkező többletfeladatok kielégítésére, valamint a bevételek elmaradásának pótlására használható fel.
(13) A költségvetésben elkülönített működési és felhalmozási céltartalékok a 3. § (11) bekezdésében megjelölt célokra használhatóak fel.
(14) A tartalékok és céltartalékok felhasználásáról - a (15) bekezdés szerinti kivétellel - a Képviselő-testület dönt.
(15) Képviselő-testület az általános tartalékkal és a céltartalékokkal való rendelkezés jogát éves szinten tartalékonként maximum 5.000.000 forint erejéig a polgármesterre ruházza át. A tartalék felhasználásáról a polgármester a soron következő testületi ülésen a Képviselő-testületet tájékoztatja.
(16) A finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel kapcsolatos hatásköröket a képviselő-testület magának tartja fenn.
(17) Képviselő-testület Edelény Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 23/2024. (XII. 19.) önkormányzati rendelet 4. melléklet 1.25. pontjában felhatalmazta a polgármestert, hogy döntsön a szabad pénzeszközök betétként történő elhelyezéséről és visszavonásáról. A polgármester a megtett intézkedésről tájékoztatást ad a Képviselő-testületnek.
(18) Képviselő-testület az Edelényi Közös Önkormányzati Hivatal alkalmazottai, valamint a főállású polgármester 2025. évre vonatkozó cafetéria-juttatását nettó 240.000 forint/fő/év összegben állapítja meg. A polgármester cafetéria juttatásának igénybevételére az Edelényi Közös Önkormányzati Hivatal cafetéria szabályzata alkalmazandó.
(19) Képviselő-testület 2025. évre a köztisztviselői illetményalapot a Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény 64. § (5) bekezdése alapján 50.000 forint összegben állapítja meg.
4. A költségvetés végrehajtásának főbb szabályai
4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző felel.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és a költségvetési szervek vezetőit a bevételek beszedésére és a kiadások teljesítésére.
(4) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(5) Képviselő-testület elrendeli, hogy az igényelhető kiegészítő támogatásokra, központosított támogatásokra a hivatal az igénybejelentést készítse el, illetve határidőben nyújtsa be.
(6) Az önkormányzati költségvetési szervek az e rendeletben megállapított döntési körükbe tartozó bevételi és kiadási előirányzatokkal – jogszabályi keretek között – önállóan gazdálkodnak. A költségvetés végrehajtása során a költségvetési szervek szervezeti és működési feltételeit ennek betartására kötelesek kialakítani.
(7) A költségvetési szervek részéről önkormányzati támogatás biztosítására irányuló pótigény csak a költségvetés tervezésekor még nem látható, az intézmény működését veszélyeztető, intézkedést igénylő feladatok megoldására nyújtható be.
(8) Elszámolási kötelezettség terheli az intézményeket a kötött felhasználású állami támogatásokkal. A feladatmutató alapján járó állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók szerint kötelesek elszámolni a kapott támogatással. A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, melyből egyértelműen megállapítható a feladatmutató tényleges teljesülése. Az Önkormányzat által igényelt feladatmutató szerinti állami hozzájárulások alapjául szolgáló mutatószámok statisztikái, egyéb szakmai dokumentumokon alapuló kimutatásai megfelelő, pontos meghatározásáért az intézmény vezetője teljeskörű felelősséggel tartozik.
(9) Feladatcsökkenés esetén a szükséges korrekciókat ennek megfelelően kötelesek megtenni. Az intézményi költségvetés végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért az intézmény vezetője felelősséggel tartozik.
(10) A költségvetési szervek az államháztartás végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletben 35. § (1) bekezdése szerinti többletbevételeiket csak az irányító szerv előzetes döntése alapján használhatják fel.
(11) A költségvetési szerveknél a tervezett bevételek elmaradása automatikusan nem vonja maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok, amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, nem teljesíthetők.
(12) A költségvetési szervek kizárólag a Képviselő-testület jóváhagyásával nyújthatnak be pályázatot abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat költségvetési többlettámogatást igényel. Többlettámogatási igénnyel nem járó pályázat benyújtása esetén a pályázatról a polgármestert tájékoztatni kell.
(13) Az önkormányzatnál és a költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összegre a költségvetésben tervezett előirányzat szolgál. Tervezett előirányzat hiányában ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat. A polgármester jutalmazásáról a képviselő-testület dönt.
(14) A költségvetési szervek a részükre megállapított létszámkerettel – jogszabályi keretek között – önállóan gazdálkodnak. Az engedélyezett létszámkeret év közben a Képviselő-testület által elrendelt feladatcsökkentéssel összefüggésben csökkentendő, feladatbővüléssel összefüggésben növelhető.
(15) A Képviselő-testület által megállapított intézményi létszámkeret intézményi saját hatáskörben nem növelhető.
(16) Amennyiben év közben a gazdálkodás feltételeiben olyan kedvezőtlen változások következnek be, amelyek a költségvetés végrehajtását alapvetően veszélyeztetik, a polgármester – a Képviselő-testület utólagos jóváhagyása mellett – a teljes önkormányzati körben a kiadási előirányzatok felhasználását korlátozhatja, az előirányzatokat csökkentheti vagy zárolhatja, az esetlegesen szükséges átmeneti pénzügyi folyamatokat szigorító intézkedéseket megteheti az önkormányzat és szervei költségvetési gazdálkodásának stabilizálása, a likviditás megőrzése érdekében.
(17) A költségvetési maradvány elszámolását a Képviselő-testület a zárszámadási rendeletével egyidejűleg hagyja jóvá. A feladat elmaradásából vagy hibás tervezéséből adódó maradványokat a Képviselő-testület elvonhatja. Gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető költségvetési maradvány felhasználását a Képviselő-testület korlátozhatja.
5. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) A gazdasági szervezettel nem rendelkező Edelényi Mátyás Óvoda és Bölcsőde rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézményvezető – a Hadobás Pál Művelődési Központ, Könyvtár és Közérdekű Muzeális Kiállítóhelynél pénzügyi ellenjegyzésre jogosult dolgozó pénzügyi ellenjegyzésével - előirányzat felhasználási jogkörrel rendelkezik.
(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságokért a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
(4) A költségvetési szervek az évközi előirányzat módosításokról kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
(5) Az Önkormányzat a költségvetési szerv szállítói tartozásállománya és a rendelkezésre álló források figyelembevételével biztosítja a költségvetési szervek működéséhez szükséges fedezetet.
5. A pénzeszközök felhasználása
6. § (1) Az Önkormányzatnak és a költségvetési szerveknek a bevételek beszedésekor, a kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni.
(2) A készpénzben történő kifizetés jogcímei a következők:
a) bankszámlával nem rendelkező foglalkoztatottak bére, egyéb járandóságai,
b) közfoglalkoztatás, nyári diákmunka, egyszerűsített foglalkoztatás keretében foglalkoztatottak bére,
c) megbízási díj, tiszteletdíj,
d) foglalkoztatottak költségtérítései, belföldi kiküldetés költségtérítése, külföldi kiküldetéssel kapcsolatos kiadások,
e) készletvásárlás, nyomtatvány, szakkönyv, kisértékű tárgyi eszköz, szolgáltatási kiadások esetenként maximum 500.000 forint összeghatárig;
f) üzemanyagvásárlással kapcsolatos kiadások, amennyiben üzemanyagkártya használata nem lehetséges,
g) reprezentációs kiadások, üzleti ajándék kiadása,
h) nagyértékű tárgyi eszköz beszerzés esetén a költségvetési szerv vezetőjének eseti döntése alapján,
i) ellátottak pénzbeli juttatásainak készpénzben kifizetendő összege,
j) kitüntető címmel járó pénzbeli juttatás,
k) céljelleggel juttatott támogatás
l) elszámolási kötelezettséggel adott készpénzelőleg,
m) fizetési számlára történő készpénz befizetés.
6. Az előirányzatok módosítása
7. § (1) Az Önkormányzat az önkormányzati szintű kiadási előirányzatok közötti módosításokra – a működési és felhalmozási kiadások közötti is lehetővé téve – saját hatáskörben a polgármester 5.000.000 forint összegig jogosult. A módosítás nem veszélyezteti a vállalt kötelezettség teljesítését, a feladatellátás feltételeinek biztosítását. A módosításról a költségvetési rendelet módosításakor a Képviselő-testületet tájékoztatja.
(2) A kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosításról – az (1) bekezdésben foglalt kivétellel - a Képviselő-testület dönt.
(3) Rovatok közötti átcsoportosítás az államháztartás végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 43/A. § (3) bekezdése szerint történhet.
(4) Amennyiben az Önkormányzat évközben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.
(5) Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett hozzájárul az évközi állami pótelőirányzatok, továbbá pályázatok terhére történő kiadási előirányzatok emeléséhez, az ezzel kapcsolatos kifizetések teljesítéséhez.
(6) Képviselő-testület – az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.
(7) Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – előirányzatot zárol, csökkent vagy töröl, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(8) Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
(9) A pályázatokhoz kapcsolódóan megkötött támogatási szerződésekben foglaltak végrehajtása érdekében a Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a meghatározott létszámkereten kívüli munkaszerződések megkötésére a pályázati források erejéig.
7. A költségvetési szervek tartozásainak rendezése
8. § (1) Amennyiben a költségvetési szerv 30 napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a 150 millió forintot, akkor az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.
(2) A költségvetési szerv vezetője a 17. mellékletben foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni.
8. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
9. § (1) Az intézmények vezetői kötelesek gondoskodni a belső kontrollrendszer kialakításáról, hatékony működtetéséről és nyilatkozatban értékelni annak minőségét. A nyilatkozatot az éves költségvetési beszámolóval együtt meg kell küldeniük az irányító szervnek.
(2) Az irányító szerv belső ellenőrzés keretében ellenőrzi a költségvetési gazdálkodást, működést. A jegyző a tárgyévre vonatkozó éves ellenőrzési jelentést – a tárgyévet követően, a zárszámadási rendelettervezettel egyidejűleg – a Képviselő-testület elé terjeszti jóváhagyásra.
(3) Az Önkormányzat belső ellenőrzésének kialakításáról, megfelelő működtetéséről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni. A belső ellenőrzés kialakításáról külső vállalkozó útján gondoskodik.
9. Záró rendelkezések
10. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és 2028. december 31-én hatályát veszti.
11. § E rendelet rendelkezéseit 2025. január 1. napjától kell alkalmazni.