Edelény Város Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2021.(II.23.) önkormányzati rendeletének indokolása
EDELÉNY VÁROS ÖNKORMÁNYZAT 2021. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL
Hatályos: 2021. 02. 24EDELÉNY VÁROS ÖNKORMÁNYZAT 2021. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL
Általános indokolás
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 24. § (3) bekezdésében foglaltaknak megfelelően a jegyző által előkészített költségvetési rendelettervezetet a polgármester február 15-éig nyújtja be a képviselő-testületnek.
A veszélyhelyzet kihirdetése következtésben a képviselő-testület hatáskörét a polgármester gyakorolja, képviselő-testületi ülés megtartására nem kerülhet sor, ennek megfelelően az Áht. szerinti benyújtási határidő jelen esetben nem értelmezhető. Az Áht. 25. § (1) bekezdése alapján ha a költségvetési rendeletet a képviselő-testület a költségvetési évben legkésőbb március 15-ig nem fogadta el, az átmeneti gazdálkodásról rendeletet alkot, amelyben felhatalmazást ad, hogy a helyi önkormányzat és költségvetési szervei a bevételeiket folytatólagosan beszedhessék, kiadásaikat teljesítsék.
Az Áht., valamint annak végrehajtásáról szóló kormányrendelet határozza meg a költségvetési rendelet tartalmi követelményeit és a kötelezően bemutatandó mérlegeket és kimutatásokat.
A költségvetési rendelet összeállítása során figyelemmel kell lennünk a Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvényben, az Áht.-ban, az államháztartás végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Ávr.), az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendeletben, a gazdasági programban foglaltakra, továbbá a képviselő-testület döntéseire.
A 2021. évi költségvetési rendelet tervezet az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendeletben meghatározott rovatrendek figyelembevételével került összeállításra.
Az Áht. 6. §-a alapján a tervezés, gazdálkodás, beszámolás során a bevételi előirányzatokat és a kiadási előirányzatokat azok közgazdasági jellege szerinti közgazdasági és felmerülési helyük szerinti adminisztratív, a bevételeket és kiadásokat közgazdasági, adminisztratív és a kormányzati funkciók szerinti funkcionális osztályozás szerint kell nyilvántartani és bemutatni. A költségvetési bevételek és kiadások azok közgazdasági jellege szerint működési és felhalmozási bevételekre és kiadásokra, ezen belül kiemelt előirányzatokra oszthatók. A kiemelt előirányzatokat és a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a Kormány rendeletében meghatározott részletes közgazdasági jogcímekre (a továbbiakban: rovat) kell bontani. A rovatok egységes rovatrendet képeznek.
A Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény IV. fejezete a települési önkormányzatokat megillető átengedett bevételeket, a 2. melléklete a települési önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatását, a 3. melléklete a helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásait tartalmazza.
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 111. §-a alapján a helyi önkormányzat költségvetése az államháztartás része. Az önkormányzati alrendszer költségvetése a központi költségvetéstől elkülönül, ahhoz központi költségvetési támogatásokkal kapcsolódik. A helyi önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése. Ebből finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatait. Ezen feladatok ellátásának forrásait és kiadásait a helyi önkormányzat egységes költségvetési rendelete elkülönítetten tartalmazza. A költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető.
A helyi önkormányzat költségvetésében a működési bevételeknek teljes egészében fedezetet kell nyújtaniuk a működési kiadásokra. Az önkormányzatok csak naptári éven belül visszafizetendő működési célú hitelt vehetnek fel. Éven túli futamidejű működési célú adósságot keletkeztető ügylet a kormány előzetes hozzájárulásával kizárólag jogerős és végrehajtható bírósági határozatban, vagy fizetési meghagyásban foglalt fizetési kötelezettségének teljesítésére és a központi költségvetésből nyújtott európai uniós vagy más nemzetközi szervezettől elnyert, nem fejlesztési célú pályázata önrészének biztosítására köthető.
Az Mötv. 112. § (2) bekezdése szerint a helyi önkormányzat veszteséges gazdálkodásának következményei a helyi önkormányzatot terhelik, kötelezettségeiért a központi költségvetés nem tartozik felelősséggel.
Az Mötv. 115. § (1) bekezdése alapján a helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
A helyi önkormányzat gazdálkodása akkor biztonságos, ha a költségvetési bevételek és kiadások közötti összhang tartósan, huzamosabb ideig érvényesül. Ennek megteremtése és megtartása elsődlegesen a képviselő-testület felelősségi körébe tartozik.
Az önkormányzatok állami támogatása feladatfinanszírozási rendszer keretében a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott módon történik. A támogatások mértékei a takarékos gazdálkodásra, illetve a saját bevételek növelésére ösztönzően kerültek megállapításra. Szinte valamennyi állami támogatásról elmondható, hogy azok nem finanszírozzák le a megfelelő színvonalon ellátandó feladatokat, azokat önkormányzati bevételekből szükséges kiegészíteni.
Egyes állami támogatások alapjául a január 1-jei lakosságszám az irányadó, mely Edelényben a 2016-os költségvetési évtől nem éri el a 10.000 főt. Ez azért lényeges, mert az egyes feladatok ellátásához (pl. közutak, közvilágítás) biztosított támogatások fajlagos összegei a 10.001 fő alatti települések esetében alacsonyabbak.
A lakosságszám alakulását a következő táblázat szemlélteti:
Időpont | Lakosságszám (fő) | Eltérés az előző évhez viszonyítva (fő) |
|---|---|---|
2020. 01. 01. | 9.892 | +28 |
2019. 01. 01. | 9.864 | -26 |
2018. 01. 01. | 9.890 | -61 |
2017. 01. 01. | 9.951 | -44 |
2016. 01. 01. | 9.995 | -144 |
2015. 01. 01. | 10.139 | - |
A lakosságszám 2015-től folyamatosan csökkent, azonban 2019-ről 2020-ra ez a tendencia megfordult, az előző évhez képest 28 fővel emelkedett.
A költségvetési törvény az egy lakosra jutó adóerő-képesség alapján támogatáscsökkentésben vagy kiegészítésben részesíti az önkormányzatokat az egyes támogatási jogcímeknél meghatározott kategóriákhoz tartozó mértékben.
Az önkormányzat az adóerő-képessége alapján sem támogatáscsökkentésben, sem kiegészítésben nem részesül.
BEVÉTELEK
2021. évre összesen 3.891.485.277 Ft bevétel került tervezésre, melyből 2.002.727.381 Ft költségvetési, 1.888.757.896 Ft finanszírozási bevétel.
A költségvetési bevételek jelentős részét teszik ki az állami támogatások, melyek alakulása részben az ellátotti létszám, részben a lakosságszám, illetve a költségvetési törvényben meghatározott egyéb naturális mutatók függvényében alakul. 2021. évben a 2018. évben megkezdődött pályázatok lebonyolításai folytatódnak, s várhatóan be is fejeződnek.
Az előterjesztés a rendelet-tervezet 2. melléklete szerinti kiemelt előirányzatok sorrendjét és számozását követi.
1. Önkormányzat működési támogatásai
1. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
Ezen a jogcímen az önkormányzat 2021. évben 261.635.470 Ft összegű támogatásban részesül az alábbiak szerint:
Önkormányzati hivatal működésének támogatása: 180.456.000 Ft
Településüzemeltetés – zöldterület-gazdálkodás támogatása: 12.426.120 Ft
Településüzemeltetés – közvilágítás támogatása: 19.360.000 Ft
Településüzemeltetés – köztemető támogatása: 2.905.797 Ft
Településüzemeltetés – közutak támogatása: 19.213.053 Ft
Egyéb önkormányzati feladatok támogatása: 26.708.400 Ft
Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatása: 566.100 Ft
A korábbi években a központi költségvetés a polgármesteri illetményhez további támogatással járult hozzá, azonban 2021. évben ez – a lakosságszám alapján járó fajlagos összeg változatlansága mellett - beépült az egyéb önkormányzati feladatok támogatása jogcímbe.
1.
1. Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
Az önkormányzat 2021. évben ezen a jogcímen összesen 155.319.850 Ft támogatásban részesül.
Az óvodai nevelésben részesülő gyermekek száma alapján az óvodaműködtetési támogatás összege 20.648.800 Ft, az óvodában foglalkoztatott pedagógusok átlagbéralapú támogatása 18,7 fő alapján 90.910.050 Ft. A központi költségvetés kiegészítő támogatást biztosít a Pedagógus II. és a Mesterpedagógus besorolással rendelkező pedagógusok, a bölcsődében foglalkoztatott felsőfokú végzettségű kisgyermeknevelők, valamint Pedagógus II. fokozatba átsorolt, pedagógus szakképzettséggel rendelkező segítők béréhez. A Pedagógus II. kategóriába sorolt pedagógusok, pedagógus szakképzettséggel rendelkező segítők kiegészítő támogatása 6 fő alapján 2.592.000 Ft, a 2 fő mesterpedagógus kategóriába sorolt pedagógus után járó kiegészítő támogatás 3.222.000 Ft.
Az óvodában foglalkoztatott pedagógusok nevelőmunkáját közvetlenül segítők átlagbéralapú támogatása 13 fő alapján 37.947.000 Ft.
1.
1. A települési önkormányzatok egyes szociális és gyermekjóléti, valamint gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
Az önkormányzatot ezen a jogcímen összesen 461.786.014 Ft támogatás illeti meg az alábbiak szerint.
1.
1.
1. A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak egyéb támogatása
Az önkormányzat ezen a jogcímen 123.903.787 Ft támogatásra jogosult. A támogatás elsősorban az önkormányzati helyi hatáskörű pénzbeli és természetbeni ellátások, az állampolgárok lakáshoz jutásának önkormányzatok általi, szociális alapon történő támogatására, a Szociális Szolgáltató Központ által ellátott egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatására (család és gyermekjóléti szolgálat, család- és gyermekjóléti központ, szociális étkeztetés, házi segítségnyújtás, szociális segítés, személyi gondozás, időskorúak nappali intézményi ellátása), a bölcsődei feladatellátásra, valamint a gyermekétkeztetésre használható fel.
Tájékoztatom a Képviselő-testület és a Bizottságok tagjait, hogy előkészítés alatt áll egy önkormányzati rendelet tervezet az állampolgárok lakáshoz jutásának önkormányzatok általi, szociális alapon történő támogatására vonatkozóan. Ezen tervezet célja szociális alapon támogatni azon Edelény városában letelepülő polgárokat, akik városunkat állandó lakóhelyül választják és saját tulajdonú lakóingatlan vásárlásában vagy építésében gondolkodnak.
1.
1.
1. Egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása
Az egyes szociális és gyermekjóléti feladatokhoz összesen 63.138.200 Ft biztosított, a következők szerint.
Család- és gyermekjóléti szolgálat
A központi költségvetés a számított szakmai létszám (1,3) alapján 5.330.000 Ft támogatást biztosít. A támogatás a közös hivatalhoz tartozó valamennyi település számára biztosítja a feladatellátást.
Család- és gyermekjóléti központ
A központi költségvetés a számított szakmai létszám (9,8) alapján a család- és gyermekjóléti központ fenntartásához 35.770.000 Ft támogatást biztosít, mely a járáshoz tartozó összes településen biztosítja a feladatellátást.
Szociális étkeztetés
A szociális étkeztetésben ellátottak száma szerint (170 fő) 11.281.200 Ft támogatás illeti meg az önkormányzatot.
Házi segítségnyújtás
Szociális segítés 25.000 Ft
Személyi gondozás (20 fő) 7.260.000 Ft
Időskorúak nappali intézményi ellátása
Az ellátottak létszáma (16 fő) alapján 3.472.000 Ft támogatás illeti meg az önkormányzatot.
1.
1.
1. Bölcsőde, mini bölcsőde támogatása
A bölcsődei feladatokhoz összesen 31.783.000 Ft támogatás biztosított a következők szerint.
Bölcsődei bértámogatás
A központi költségvetés a bölcsődében egy fő felsőfokú végzettségű kisgyermeknevelőre 5.100.000 Ft, a bölcsődei dajkák, középfokú végzettségű kisgyermeknevelők finanszírozott 4,2 létszámára tekintettel 17.892.000 Ft támogatást biztosít.
Bölcsődei üzemeltetési támogatás
A bölcsődei feladattal összefüggésben felmerülő kiadásokhoz a személyi térítési díjból származó elvárt bevételek figyelembevételével 8.791.000 Ft támogatás illeti meg az önkormányzatot.
1.
1.
1. A települési önkormányzatok által biztosított egyes szociális szakosított ellátások, valamint a gyermekek átmeneti gondozásával kapcsolatos feladatok támogatása
Az időskorúak tartós bentlakásos gondozásával, ellátásával kapcsolatos feladatok ellátásához 176.986.320 Ft támogatás átvétele biztosított az alábbiak szerint.
Bértámogatás
A központi költségvetés átlagbéralapú támogatást biztosít az időskorúak tartós bentlakást nyújtó szociális intézményben a szakmai dolgozók béréhez, valamint az ehhez kapcsolódó szociális hozzájárulási adó kifizetéséhez. 33 fő alapján 139.723.320 Ft támogatás illeti meg az önkormányzatot.
Intézményüzemeltetési támogatás
Az intézményvezető és a nem közvetlen szakmai feladatellátásban dolgozók béréhez, az ehhez kapcsolódó szociális hozzájárulási adóhoz, a szakmai dologi kiadásokhoz, valamint a feladatellátásra szolgáló épület és annak infrastruktúrája folyamatos működtetéséhez szükséges kiadásokhoz az intézményi térítési bevételek figyelembe vételével 37.263.000 Ft támogatás került megállapításra.
1.
1.
1. A települési önkormányzatok gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
Az önkormányzatot kötött felhasználású támogatás illeti meg az intézményi gyermekétkezetés biztosításához, mindösszesen 65.974.707 Ft összegben.
Bértámogatás
A gyermekétkeztetésben a számított dolgozó létszám (10,4) alapján a foglalkoztatottak béréhez és az ehhez kapcsolódó szociális hozzájárulási adóhoz 24.710.400 Ft támogatás átvétele biztosított.
Üzemeltetési támogatás
Az intézményi gyermekétkeztetési feladattal összefüggésben felmerülő nyersanyag- és dologi kiadásokhoz a személyi térítési díjból származó elvárt bevételek figyelembe vételével a megállapított támogatás összege 28.576.107 Ft.
Szünidei étkeztetés támogatása
A rászoruló gyermekek szünidei étkeztetésének lebonyolításához 570 Ft/étkezési adag támogatás biztosított, összesen 12.688.200 Ft összegben. Ebbe a nyersanyagnormának, az előállítással kapcsolatos valamennyi kiadásnak (személyi és dologi), a csomagolásnak és szállításnak is bele kell férnie. A tapasztalatok szerint a kapott támogatás nem fedezi a tényleges kiadásokat, mert a rászoruló gyermekek sok esetben nem veszik át a részükre lefőzött ebédet, így ezen adagokra a támogatás nem vehető igénybe.
1.
1. A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
Települési önkormányzatok nyilvános könyvtári és a közművelődési feladatainak támogatása
A támogatás lakosságszám alapján illeti meg az önkormányzatot az Mötv.-ben, valamint a Kult.tv.-ben meghatározott nyilvános könyvtári feladatainak ellátásához és a közművelődés alapszolgáltatások biztosításához. A támogatás lakosságszám alapján 21.465.640 Ft.
1.5. Működési célú költségvetési támogatások és kiegészítő támogatások
A központi költségvetés az óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység támogatása jogcímen 19.968.581 Ft-ot biztosít a feladatellátáshoz, mely a Szociális Szolgáltató Központ útján valósul meg.
1.
1. Működési célú támogatások bevételei államháztartáson belülről
Az egyéb működési célú támogatások bevételei soron az önkormányzatnál és intézményeinél közfoglalkoztatásban, illetve egyéb foglalkoztatási támogatásban résztvevők béréhez, szociális hozzájárulási adójához, a jelzőrendszeres házi segítségnyújtáshoz, a Biztos Kezdet Gyermekház, a mezei őrszolgálat, az iskola egészségügyi ellátás működtetéséhez, a helyettesítő háziorvoshoz kapcsolódó NEAK támogatás, valamint az edelényi orvosi ügyelet működtetéséhez az önkormányzatoktól átvett pénzeszközök szerepelnek.
A Szociális Szolgáltató Központnál a védőnői szolgálat finanszírozásához a NEAK-tól kapott támogatás jelenik meg.
Ezen a jogcímen belül a legjelentősebb összeget (205.580.505 Ft) az európai uniós, a 95%-os támogatási intenzitású Vidékfejlesztési Program pályázatokhoz, valamint a Borsodi Tájház I-II. pályázatokhoz kapcsolódó működési célú támogatások jelentik.
1.
1. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről
Az egyéb felhalmozási célú támogatások bevételei jogcímen 163.217.762 Ft támogatás szerepel, mely az európai uniós, Vidékfejlesztési Programok keretében megvalósuló pályázatok, valamint a Borsodi Tájház I-II. pályázatokhoz kapcsolódó felhalmozási támogatások jelennek meg.
1.
1. Közhatalmi bevételek
Az értékesítési és forgalmi adók jogcímen a helyi iparűzési adó tervezett 85.000.000 Ft-os összege jelenik meg. Tervezése során figyelemmel voltunk az előző évek tendenciáira, továbbá figyelembe vettük, hogy a vállalkozások a koronavírus világjárvány miatt nehéz gazdasági helyzetbe kerültek.
A koronavírus-világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásainak enyhítése érdekében szükséges egyes intézkedésekről szóló 639/2020. (XII. 22.) Korm. rendeletalapján a mikro-, kis- és középvállalkozások esetében a helyi iparűzési adó mértéke 1%, az adóelőleg 50%-át kell megfizetni.
A veszélyhelyzettel összefüggésben a huszonötezer főnél nem nagyobb lakosságszámú települési önkormányzatok támogatási programjáról szóló 4/2021. (I. 14.) Korm. rendeletszerint az önkormányzat a 2021. évben kieső iparűzési adóbevételének összegével megegyező összegben a központi költségvetésből támogatásra jogosult. Emiatt az átvett pénzeszközök között 85.000.000 Ft támogatás átvételével kalkulálunk.
2021. évre a korábbi évekkel ellentétben gépjárműadóból származó bevétellel nem számolhatunk.
Egyéb közhatalmi bevételként a talajterhelési díj, valamint az igazgatási szolgáltatási díjak, bírságok, pótlékok, valamint a közterület használati díj került tervezésre. Talajterhelési díjból 1.300.000 Ft bevétellel, bírságokból, pótlékokból 1.080.000 Ft bevétellel, közterület használati díjból 500.000 Ft bevétellel tervezünk.
1.
1. Működési bevételek
Készletértékesítés ellenértékéből adódóan 100.000 Ft bevételt tervezünk.
Szolgáltatások ellenértéke:
Az önkormányzatnál a köztemető üzemeltetéséért és a sírhelymegváltásért fizetendő díjból származó bevétel (2.100.000 Ft), a földterületek bérbeadásából (1.000.000 Ft), az ÉRV Zrt. részére bérbe adott Borsodi út 26. szám alatti helyiségek bérleti díjából (2.400.000 Ft), az iparterület bérbeadásából származó (2.452.264 Ft), a Vásárcsarnok üzlethelyiségeinek bérbeadásából származó (1.703.502 Ft) bevétel jelentkezik. Ez utóbbi esetben bevételkiesést jelent, hogy a bérletidíj-fizetési mentességről szóló 52/2021. (II. 9.) Korm. rendeletalapján a büfé esetében február-június hónapokra vonatkozóan nem lehet bérleti díjat szedni.
Az intézmények esetében az általuk nyújtott szolgáltatásokért fizetendő összegek szerepelnek. Ezen belül a legjelentősebb tételt a Miskolci Egyházmegye fenntartásában lévő köznevelési intézmények által igénybe vett gyermekétkeztetésért fizetendő összeg képviseli, mely a nyersanyag költség+ÁFA+75%-os mértékű rezsikiadás megtérítésében került meghatározásra. Ez a bevétel a konyhát működtető Művelődési Központ költségvetésében jelentkezik. A Mátyás Óvoda és Bölcsődénél a bölcsődei gondozási díj bevétele, a Hivatalnál az anyakönyvi szolgáltatás, valamint a KTT-486 frsz-ú gépjármű cégautóadójának Kormányhivatal felé történő továbbszámlázásából származó bevétel, a Szociális Szolgáltató Központnál a szociális étkeztetésből, alkalmazotti és vendégétkezésből származó bevétel jelenik meg.
Közvetített szolgáltatások között elsősorban a Kormányhivatal, valamint a Tankerületi Központ részére továbbszámlázott közüzemi díjak szerepelnek. Itt kerültek továbbá megtervezésre a köztemetések továbbszámlázásai, valamint az igénybevett magáncélú telefonbeszélgetések díjai, valamint a Vásárcsarnok bérlői részére továbbszámlázandó rezsikiadások.
Tulajdonosi bevételen jelentkezik az ÉRV Zrt. által a víziközművek üzemeltetéséért fizetett használati díj, mely a működési bevételek között szerepel, ugyanakkor ezt kötelező a hálózat felújításra fordítani.
Ellátási díjak bevétele a Szociális Szolgáltató Központ költségvetésében jelentős összegű, mely az idősek bentlakásos ellátási díjából adódik. Tervezésekor a képviselő-testület által meghatározott díjjal számoltunk, figyelembe vettük az ellátottak számát és a hiányzások miatt várható kieső időt. Az intézmény vizsgálta az ellátási díj emelésének szükségességét, azonban a koronavírus-világjárvány miatti jogszabályokból eredően egyelőre erre nincs lehetőség.
Egyéb működési bevételeken a köztemetések, segélyek visszafizetéséből, illetve a közműszolgáltatók általi visszatérítésekből adódó bevételekkel, valamint a Foglalkoztatási Paktum pályázattal kapcsolatosan felmerült 6.058.000 Ft kártérítési összeg bevételével kalkuláltunk.
1.
1. Felhalmozási bevételek
Itt terveztük a várhatóan ebben az évben értékesítésre kerülő ingatlanokból származó 22.945.128 Ft bevételt, melyből már előreláthatóan az Edelény külterület 0134/7 hrsz-ú szántó értékesítéséből 16.397.500 Ft realizálódni fog.
1.
1. Működési célú átvett pénzeszközök
A működési célú visszatérítendő támogatások, kölcsönök visszatérítése ÁH-n kívülről jogcímen a Borsodi Közszolgáltató Nonprofit Kft. részére – az éven belül lejáró kölcsön folyósításáig - nyújtott visszatérítendő 15.000.000 Ft-os támogatás visszafizetését, továbbá a Vajda a Jövőért Egyesület részére a közfoglalkoztatási programok megvalósításához kapcsolódó 5.364.290 Ft visszatérítendő támogatás bevételét terveztük.
Egyéb működési célú átvett pénzeszköz jogcímen került tervezésre a helyi iparűzési adómérték csökkentésének megtérüléséből származó 85.000.000 Ft. Az Mötv. 111. § 4) bekezdése költségvetési hiány tervezését nem engedi. A működési egyensúly megteremtése érdekében további 84.917.901 Ft átvett pénzeszközzel kalkulálunk. Ez az összeg csökken a 2021. évben várhatóan átvételre kerülő szociális ágazati, valamint egészségügyi kiegészítő pótlékok összegével, az általános tartalék felhasználásra nem kerülő részével, illetve a bevételek növelésével és a kiadások alacsonyabb szintű teljesítésével.
1.
1. Felhalmozási célú átvett pénzeszközök
Felhalmozási célú átvett pénzeszközként a ’90-es években értékesített önkormányzati lakások értékesítéséből származó MIK által beszedett és folyósított bevételt terveztük 160.000 Ft összegben.
A költségvetési törvény 3. mellékletében felsorolt feladatokhoz további működési és felhalmozási célú kiegészítő támogatások igényelhetőek. Többek között:
lakossági víz- és csatornaszolgáltatás támogatása,
önkormányzatok rendkívüli támogatása,
települési önkormányzatok könyvtári érdekeltségnövelő támogatása,
vis maior támogatás,
kötelező önkormányzati feladatot ellátó intézmények fejlesztése, felújítása,
belterületi utak, járdák, hidak felújítása,
önkormányzati étkeztetési fejlesztések támogatása.
17. Finanszírozási bevételek
A finanszírozási bevételek között az előző év költségvetési maradványának összege 1.888.757.896 Ft. Ebből a működési maradvány 369.500.475 Ft, melyből 222.108.855 Ft uniós és hazai pályázatokhoz kapcsolódik. A felhalmozási maradvány igénybevétele 1.519.257.421 Ft, melyből 1.427.976.116 Ft uniós és hazai pályázatokhoz kapcsolódik.
KIADÁSOK
2021. évre összesen 3.891.485.277 Ft kiadás került tervezésre, melyből 3.834.038.826 Ft költségvetési, 57.446.451 Ft finanszírozási kiadás.
1. Működési költségvetés kiadásai
A működési kiadások közül az egyik legjelentősebb tételt a személyi juttatások, valamint a munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó teszi ki.
Személyi juttatások
Az önkormányzatnál a választott tisztségviselők, képviselők, dolgozók, pályázatok keretében foglalkoztatottak, közfoglalkoztatottak, a hivatalnál a hivatali köztisztviselők, az intézményeknél az alkalmazottak, közfoglalkoztatottak bérezésére fordítható összeg szerepel. A személyi juttatásoknál figyelemmel voltunk a minimálbér és a garantált bérminimum összegének 2021. februártól történő emelésére, mely jelentős anyagi terhet ró az önkormányzatra, mivel a támogatások fajlagos összegeinek emelkedése nem fedezi teljes mértékben a dolgozók bérnövekedését. Az önkormányzatnál az elismerések és kitüntetések a tervek szerint átdolgozásra kerülnek, melyet a költségvetés ennek megfelelően tartalmaz. A köztisztviselők illetményalapja a központi költségvetési törvény szerinti mértékben, 38.650 Ft összegben került tervezésre. A Művelődési Központnál és a Mátyás Óvodánál adható juttatásként kereset-kiegészítés keretösszeg került tervezésre. A Művelődési Központnál az előző évhez képest 4%-os bérnövekedésre teszünk javaslatot. Tervezésre került továbbá a kulturális pótlék összege is, melyet a központi költségvetés már nem térít meg külön az önkormányzatnak. A Mátyás Óvodánál a pedagógusok 2020. július 1-jétől biztosítandó 10%-os ágazati pótléka, a nevelő-oktató munkát segítő alkalmazottak garantált illetménye a jogszabályi előírásoknak megfelelően 10%-kal emelt összegben került megállapításra, míg a bölcsődei dolgozók esetében a jogszabály szerinti bölcsődei pótlék, a pedagógus végzettséggel rendelkező esetében a 10%-os ágazati pótlék is, míg az egyéb munkakörben foglalkoztatott dolgozó részére a szociális ágazati pótlék tervezésre került. A Szociális Szolgáltató Központnál a garantált béren felül adandó szociális ágazati pótlék és egészségügyi kiegészítő pótlék összege tervezésre került, melyet a központi költségvetés megtérít az önkormányzat részére. A hivatalnál teljesítménytől függő maximum 1,5 havi illetménynek megfelelő jutalmazásra teszünk javaslatot, melynek kifizetésére természetesen csak abban az esetben és olyan mértékben kerülhet sor, amilyen mértékben a szükséges források rendelkezésre állnak az év utolsó hónapjaiban. Az önkormányzatnál a polgármester esetében kéthavi illetménynek megfelelő jutalom került tervezésre, melynek kifizetésére a képviselő-testület döntése alapján kerülhet sor a veszélyhelyzet megszűnését követően.
A személyi juttatások tervezése során figyelemmel voltunk az engedélyezett létszámra, az ágazati jogszabályokban előírt követelményekre, az esedékes jubileumi jutalmak összegével kalkuláltuk.
Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó
A szociális hozzájárulási adó mértéke 15,5%-kal került tervezésre, míg a közfoglalkoztatottak esetében 7,75%-kal.
Dologi kiadások
A legjelentősebb tételt a pályázatok lebonyolítására fordítandó bruttó 319,348 millió forintos összeg jelenti, továbbá a közüzemi díjak és - a Képviselő-testület által elfogadott nyersanyagnormákkal, valamint a várható igénybevevők létszámával kalkulált - élelmiszer beszerzésére fordítható összegek képviselik. A villamosenergia közbeszerzés 2020. évi lebonyolítása következtében jelentős megtakarításra számítunk a közvilágítás és az áramdíjak tekintetében.
Jelentősebb összeget képvisel a Borsodi Közszolgáltató Nonprofit Kft-nek a parkok, utak, közterületek, zöldterületek stb. karbantartásáért, üzemeltetéséért fizetett ellenérték. Az utak üzemeltetéséért fizetendő havi bruttó 1.200.000 Ft-os díj emelésére teszek javaslatot 2021. évtől – többek között a kerékpárút üzemeltetésre történő átadása miatt – bruttó 1.778.000 Ft/hó összegre. A Kft. által üzemeltetett szociális bérlakásokért – a korábbi évekkel ellentétben támogatás helyett - havi 1.000.000+ÁFA összegű üzemeltetés díj került a költségvetésbe betervezésre. Szintén jelentős összegű az edelényi központú orvosi ügyelet működtetéséért fizetendő szolgáltatás díja, továbbá itt jelentkezik a – NEAK által finanszírozott – helyettesítő háziorvos díjazása, mely 2021. júniusig került tervezésre. A dologi kiadások között jelentkezik a sporttelepen lévő pályák időszakos karbantartásáért fizetendő díj. Jelentősek a postai szolgáltatások, utalványdíjak, bankköltségek, valamint az előzetesen felszámított általános forgalmi adó összege, melynek nagy része nem helyezhető levonásba. A korábbi években felvett kölcsönök és lízing díjak után fizetendő kamat 5,7 millió forint.
Az intézmények dologi kiadásai tartalmazzák a rendezvények kiadásait, a szakmai jellegű kiadásaikat és az üzemeltetési, karbantartási költségeket.
Ellátottak pénzbeli juttatásai
A bevételeknél már említett települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak egyéb támogatásából a gyermekétkeztetés kiadásaihoz, a családsegítési, gyermekjóléti feladatokhoz, bölcsődei ellátáshoz, a szociális bérlakások üzemeltetésére, a lakáshoz jutás önkormányzat általi szociális alapon történő támogatására csoportosíthatóak át összegek. Ezeken kívül ebből a támogatásból biztosíthatóak az önkormányzat rendeletében meghatározott különféle pénzbeli és természetbeni ellátások, melyekre 2021. évben 65.800.000 Ft áll rendelkezésre. Itt került tervezésre az Esély Otthon pályázat keretében biztosított szociális célú ösztönző támogatás 2021. évre biztosítandó 10.490.000 Ft-os összege is, valamint a Szociális Szolgáltató Központban az ellátottak pénzbeli juttatása 180.000 Ft összegben.
Egyéb működési célú kiadások
Államháztartáson belüli pénzeszköz átadáson került megtervezésre a jelzőrendszeres házi segítségnyújtáshoz, valamint a Biztos Kezdet Gyerekház működtetéséhez kapcsolódó támogatás továbbítása a feladatellátást végző Szociális Szolgáltató Központ felé, továbbá a Rakaca Üdülő pályázathoz kapcsolódóan keletkezett 651.469 Ft visszafizetési kötelezettség.
Államháztartáson kívüli pénzeszköz átadáson jelentkeznek a civil szervezetek, egyesületek, nonprofit szervezetek támogatásai a 16. mellékletben részletezettek szerint.
Tartalékok
A tartalékok 58.820.286 Ft összegéből 9.630.965 Ft a pályázatokhoz, 3.300.321 Ft a Környezetvédelmi Alaphoz kapcsolódik, míg 5.889.000 Ft felhalmozási tartalék a saját forrásból megvalósuló beruházások, felújítások, valamint a pályázatok felhalmozási önrészének forrásául szolgál. A fennmaradó összeg az évközi többletigények, valamint az elmaradt bevételek pótlására szolgál.
1. Felhalmozási költségvetés kiadásai
Beruházások
2021. évben összesen 1.408.938.992 Ft összegű beruházás megvalósítása várható, melyből 1.370.412.277 Ft pályázatokhoz kapcsolódik. Részletes bemutatásuk a 7. mellékletben található. A Szociális Szolgáltató Központnál a család- és gyermekjóléti központ és az időskorúak bentlakásos feladatok ellátásához egy-egy gépjármű beszerzése várható.
Felújítások
2021. évben összesen 293.093.300 Ft összegű felújítás megvalósítása várható, melyből 191.720.598 Ft az európai uniós és VP-s pályázatokhoz kapcsolódik. Itt került megtervezésre az ivóvíz- és szennyvízhálózat használati díjainak a rendszer felújítására visszaforgatandó összeg, a 2020. évi BM támogatással megvalósuló bölcsőde épületének felújítása, a Borsodi Általános Iskola udvarán található műfüves pálya burkolatának cseréjének fennmaradó összege, valamint a császtai úti köztemető felújítása. A felújításokat részletesen a 8. melléklet tartalmazza.
Egyéb felhalmozási kiadások
Az egyéb felhalmozási kiadások között került tervezésre a korábban az Egresi Óvodában megvalósult energetika pályázathoz kapcsolódó 1.019.589 Ft visszafizetési kötelezettség.
1. Finanszírozási kiadások
A finanszírozási kiadások között 36.807.022 Ft államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetése, valamint 19.763.600 Ft hosszúlejáratú kölcsön tőketörlesztése és 875.829 Ft összegű pénzügyi lízing kiadás került tervezésre.
A költségvetési rendelet mellékleteiben bemutatásra kerülnek a működési és fejlesztési mérlegek, az intézményenkénti bevételek és kiadások kiemelt előirányzatonként.
Az önkormányzat 2021. évi címrendjét az 1. melléklet tartalmazza.
Edelény Város Önkormányzat 2021. évi összevont mérlegét a 2. melléklet mind összevontan, mind kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti megbontásban tartalmazza. A kiemelt előirányzatonkénti működési célú mérleget a 3., a felhalmozási mérleget a 4. melléklet mutatja be.
Az önkormányzat 2021. évi adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az 5. melléklet, az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához szükséges saját bevételek részletezését a 6. melléklet tartalmazza.
Az önkormányzat 2021. évre nem tervez olyan fejlesztést, melynek megvalósításához a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Stabilitási törvény) 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik szükségessé.
A beruházási kiadási előirányzatok beruházásonkénti részletezését a 7. melléklet, a felújítási kiadások felújításonkénti részletezését a 8. melléklet mutatja be.
Az Európai Uniós támogatással megvalósuló projekteket a 9. melléklet szemlélteti.
Az Edelény Város Önkormányzata által ellátott feladatok kiemelt előirányzatonkénti kiadásait és forrásait összesítve, illetve kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatonkénti megbontásban a 10. melléklet részletezi.
Az Edelényi Közös Önkormányzati Hivatal által ellátott feladatok kiemelt előirányzatonkénti kiadásait és forrásait összesítve, illetve kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatonkénti megbontásban a 11. melléklet részletezi.
Az Edelényi Mátyás Óvoda és Bölcsőde által ellátott feladatok kiemelt előirányzatonkénti kiadásait és forrásait összesítve, illetve kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatonkénti megbontásban a 12. melléklet részletezi.
Az Edelényi Szociális Szolgáltató Központ által ellátott feladatok kiemelt előirányzatonkénti kiadásait és forrásait összesítve, illetve kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatonkénti megbontásban a 13. melléklet részletezi.
A Hadobás Pál Művelődési Központ, Könyvtár és Közérdekű Muzeális Kiállítóhely által ellátott feladatok kiemelt előirányzatonkénti kiadásait és forrásait összesítve, illetve kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatonkénti megbontásban a 14. melléklet részletezi.
Az Áht. 71. §-a alapján amennyiben a helyi önkormányzat által alapított költségvetési szerv 30 napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a 150 millió forintot, akkor az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost bíz meg. A költségvetési szerv vezetője a 15. mellékletben foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni.
Az Önkormányzat által az államháztartáson kívüli szervezeteknek céljelleggel juttatott támogatások kedvezményezett szervezetenkénti részletezését és a támogatás összegét a 16. melléklet tartalmazza.
Az Áht. 24. § (4) bekezdése rögzíti, hogy a költségvetés előterjesztésekor a képviselő-testület részére tájékoztatásul mely mérlegeket és kimutatásokat kell szöveges indoklással bemutatni.
Ennek megfelelően az önkormányzat 2021. évi költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban a 2021. évet megelőző második és harmadik év tény adataival, valamint az előző év becsült adataival az 1. függelék tartalmazza.
Több éves kihatással járó döntés a kölcsönök felvételből és a pénzügyi lízing igénybevételéből adódó kötelezettségekből adódik, melyet a 2. függelék tartalmaz. A kölcsönök tőke-, valamint kamattörlesztéséből adódó kiadások az előző évekhez képest kisebb összeget képviselnek, mivel az előző évben két kölcsön zárult le.
Közvetett támogatások címén önkormányzatunk - az iparűzési adóról szóló rendeletben elfogadottak alapján - a 160.000 Ft adóalapot el nem érő adózók, valamint a 20 millió forint adóalapot el nem érő háziorvos, védőnő vállalkozók részére biztosít adómentességet kb. 1.000.000 forint összegben a 3. függelék szerint.
Az Önkormányzat várható bevételi és kiadási előirányzatának teljesítésére vonatkozó előirányzat felhasználási tervet tájékoztató jelleggel a 4. függelék részletezi.
A kormányzati funkciók 2021. évi tervezett bevételeinek és kiadásainak alakulását az 5. függelék tartalmazza.
A középtávú tervezés irányszámait a 6. függelék részletezi. A középtávú tervezéstől való eltérést nagyrészt jogszabályi változások (pl. minimálbér és garantált bérminimum), valamint a nyertes pályázatokból adódó és a költségvetésbe beépülő bevételi és kiadási előirányzatok indokolják. Az elmúlt években az iparűzési adó a tervezettől kedvezőbben alakult, azonban a koronavírus világjárvány miatt a vállalkozások nehéz helyzete miatt kevesebb bevétellel számolunk. A pályázatok keretében megvalósuló beruházások következtében a személyi jellegű kiadások, valamint az üzemeltetés miatt a dologi kiadások növekedése várható.
A Képviselő-testület az engedélyezett létszámot 251 főben határozza meg a 10., 11., 12., 13., 14. mellékletek szerint, melyből 25 fő az önkormányzatnál pályázatok keretében Mt. hatálya alá tartozóan kerül foglalkoztatásra. A pályázatokhoz kapcsolódóan megkötött támogatási szerződésekben foglaltak végrehajtása érdekében a képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a meghatározott létszámkereten kívüli munkaszerződések megkötésére a pályázati források erejéig. A közfoglalkoztatottak létszámát 34 főben határozza meg. A pályázatok keretében történő további foglalkoztatások, illetve a későbbiekben induló új közfoglalkoztatási programokban foglalkoztatottak létszáma a rendelet-módosítások során épül majd be a költségvetésbe.
A 2021. évi költségvetés részletezését, a mellékletek ismertetését tartalmazza. Az általános és felhalmozási tartalék, céltartalék összegét határozza meg. Rendelkezik a finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel kapcsolatos hatáskörökről. Meghatározza a hivatali alkalmazottak és a főállású polgármester cafetéria juttatásának összegét, valamint az igénybevételt szabályozza.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A rendelet hatálya alá tartozók körét tartalmazza.
A 2. §-hoz
A 2021. évi költségvetés költségvetési bevételi és kiadási főösszegét, a költségvetési egyenleget, a finanszírozási bevételek és kiadások főösszegét tartalmazza. A költségvetési hiány finanszírozásáról rendelkezik, továbbá meghatározza a címrendet. Megállapítja a költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, a finanszírozási célú bevételeket és kiadásokat, a költségvetési összevont mérleget. A bevételek és kiadások kiemelt előirányzatainak kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti megbontásáról rendelkezik. Meghatározza a működési és felhalmozási célú bevételek és kiadások mérlegét.
A 4. §-hoz
A költségvetés végrehajtásának szabályait tartalmazza. Rögzíti a költségvetés végrehajtásával kapcsolatos jogköröket, felelősségi szabályokat, a költségvetési szervek vezetőinek kötelezettségeit, a jutalmazással kapcsolatos szabályokat, a létszámkerettel való gazdálkodás szabályait, a költségvetés végrehajtásának veszélyeztetése esetén a polgármester jogait, a költségvetési maradvány elvonási lehetőségére, felhasználásának korlátozására vonatkozó szabályokat.
Az 5. §-hoz
A pénzeszközök felhasználásának szabályait rögzíti, előírja a készpénzkímélő fizetési módok alkalmazását, valamint a házipénztárból teljesíthető kiadások jogcímeit.
A 6. §-hoz
A tartalékok és céltartalékok felhasználásának szabályait, a polgármester felhatalmazását tartalmazza.
A 7. §-hoz
A költségvetési rendelet módosítását, az előirányzatok módosításának rendjét szabályozza.
A 8. §-hoz
A költségvetési szervek tartozásainak rendezése érdekében szükséges önkormányzati biztos kijelöléséről rendelkezik.
A 9. §-hoz
A gazdálkodás szabályait tartalmazza. A költségvetési szervek vezetőinek előirányzat felhasználási jogköréről, a gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv előirányzat felhasználásával kapcsolatos pénzügyi ellenjegyzés rendjét szabályozza. Előírja a gazdálkodás viteléhez kapcsolódó szabályozás kialakításának rendjét, az előirányzat módosítások nyilvántartásának kötelezettségét, a költségvetési szervek pénzellátásának szabályait.
A 10. §-hoz
A költségvetés végrehajtásának ellenőrzésével kapcsolatos szabályozást tartalmazza, a belső kontrollrendszer kialakításának, hatékony működtetésének kötelezettségét, annak értékelési módját írja elő, továbbá a belső ellenőrzéssel kapcsolatos szabályokat rögzíti.
A 11. §-hoz
A rendelet hatályba lépésről rendelkezik.