Edelény Város Önkormányzat Képviselő-testülete 8/2021. (V. 31.) önkormányzati rendeletének indokolása
EDELÉNY VÁROS ÖNKORMÁNYZATA 2020. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉNEK VÉGREHAJTÁSÁRÓL
Hatályos: 2021. 05. 31 20:00EDELÉNY VÁROS ÖNKORMÁNYZATA 2020. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉNEK VÉGREHAJTÁSÁRÓL
Általános indokolás
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 91. §-ában foglaltak szerint a helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetét a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé úgy, hogy az a képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen.
Az Áht. hivatkozott bekezdése előírja, hogy a zárszámadási rendelet tervezetével együtt a Képviselő-testület részére tájékoztatásul be kell nyújtani a kincstár 68/B. § szerinti ellenőrzése keretében a helyi önkormányzat éves költségvetési beszámolójával kapcsolatosan elkészített jelentését.
A zárszámadási rendelet-tervezet előterjesztésekor a képviselő-testület részére bemutatandó mérlegeket és kimutatásokat a hivatkozott törvény 91. § (2) bekezdése tartalmazza.
A Magyar Államkincstár az önkormányzat és intézményei beszámolóját 2021. május 11-én jóváhagyta, azonban az éves beszámolóra vonatkozó jelentését az előterjesztés elkészítéséig nem küldte meg.
A beszámoló űrlapjai az ASP rendszerben kerültek összeállításra.
Képviselő-testület a féléves gazdálkodásról tájékoztatást kapott. Jelen előterjesztés a 2020. évi gazdálkodás éves szintű összesített adatait tartalmazza.
Az önkormányzat és intézményei 2020. évi költségvetési bevételei 2.124.291.773 Ft-ban, a finanszírozási bevételek 2.158.407.599 Ft-ban, a költségvetési kiadások 2.337.558.993 Ft-ban, a finanszírozási kiadások 56.597.322 Ft-ban realizálódtak.
BEVÉTELEK
A bevételek összesen 94%-ban teljesültek. Ezen belül a költségvetési bevételek 88%-os, a finanszírozási bevételek 102%-os teljesítést mutatnak.
Működési célú támogatások államháztartáson belülről
Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása címén az önkormányzat 2020. évben 263.991.614 Ft összegű támogatásban részesült. Az eredeti költségvetésben az önkormányzati hivatal működésének támogatásaként a 2019. évi támogatás összegével kellett számolni, a hivatalok törzskönyvezését követően további 28.732.000 Ft támogatás illette meg az önkormányzatot. Az eredeti előirányzathoz képest bérkompenzáció címén 1.136.867 Ft átvételére került sor.
A települési önkormányzatok által biztosított egyes közszolgáltatásokat érintő bérintézkedések kiadásainak támogatásáról szóló 305/2020. (VI. 30.) Korm. rendeletalapján az önkormányzatot a költségvetési törvény 2. melléklete szerinti feladatokhoz összesen 35.238.146 Ft kiegészítő támogatás illette meg. A kiegészítő támogatás összegéből 823.000 Ft emelte az általános működési támogatás előirányzatát.
Ez a támogatási jogcím szolgál a önkormányzati hivatal fenntartásával kapcsolatos kiadások (személyi, járulék, dologi), a zöldterülettel, közvilágítással, köztemető fenntartással, útfelújítással, egyéb önkormányzati feladatok ellátásával kapcsolatos kiadások forrásául.
A támogatás összege központilag került megállapításra, alakulása függ a közös hivatalt fenntartó települések számától, azok lakosságának számától, valamint a hozzájuk tartozó nemzetiségi önkormányzatok számától, a közutak és közvilágítás hosszától, a zöldterület nagyságától.
Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása (óvodai ellátás) címen 2020. évben 150.415.400 Ft összegű állami támogatásban részesült az önkormányzat. Ez az eredeti előirányzathoz képest 16.372.200 Ft-tal magasabb összegben teljesült, melyből 10.474.766 Ft a 305/2020. (VI. 30.) Korm. rendeletalapján, 2.865.484 Ft a 2020. májusi felmérés alapján, 3.031.950 Ft az októberi felmérés alapján illette meg az önkormányzatot.
A támogatás összege az óvodai nevelésben részesülő gyermekek létszáma alapján került meghatározásra, mely a köznevelési törvényben előírt kötelező foglalkoztatotti létszám bér- és járulék költségeire, valamint az intézmény üzemeltetési költségeire került felhasználásra.
Települési önkormányzatok egyes szociális és gyermekjóléti, valamint gyermekétkeztetési feladatainak támogatása címén 501.389.541 Ft összegű támogatás átvétele valósult meg, mely az eredeti előirányzathoz képest 77.135.257 Ft-tal magasabb összegben teljesült.
A költségvetésben eredetileg tervezett összegen felül évközben a szociális ágazatban dolgozók ágazati pótlékának és járulékának fedezetére 54.121.741 Ft-ot, az egészségügyi ágazati pótlék és járuléka fedezetére 5.256.438 Ft-ot, bölcsődei kiegészítő pótlékként 2.301.600 Ft-ot, a 305/2020. (VI. 30.) Korm. rendeletalapján 19.698.860 Ft-ot vett át az önkormányzat, míg a gyermekétkeztetés tekintetében összességében 3.358.822 Ft elvonás történt. A család- és gyermekjóléti szolgálat, valamint a család- és gyermekjóléti központ támogatásaként az eredeti költségvetésben - az önkormányzati választások miatt - 2020. január és február hónapokra a 2019. évre megállapított támogatás volt tervezhető, 2020. márciustól történt a 2020. évi költségvetés szerinti támogatás folyósítása. Az előbbi jogcímen 494.000 Ft többlettámogatás, az utóbbin 660.000 Ft támogatás csökkenés jelentkezett. A májusi és októberi felmérés alapján a bölcsődei feladatellátás támogatása összességében 1.281.800 Ft-tal csökkent, míg az egyes szociális és gyermekjóléti feladatokhoz kapcsolódó 563.240 Ft többlettámogatás járt.
Ezen támogatások az Edelényi Szociális Szolgáltató Központ által ellátott feladatokhoz (a teljesség igénye nélkül az idősek bentlakása, gyermekjóléti feladatok, családsegítés, házi segítségnyújtás, szociális étkeztetés, óvodai és iskolai segítő tevékenység stb.), a Mátyás Óvoda bölcsődei feladataihoz, a Művelődési Központ fenntartása alá tartozó konyha által ellátott gyermekétkeztetési feladatokhoz, valamint az önkormányzat által nyújtott szociális ellátásokra kerültek felhasználásra.
Települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása címen a központi költségvetés 19.781.604 Ft-ot biztosított.
Az eredeti előirányzathoz képest év közben a kulturális ágazatban dolgozók pótlékának és járulékainak kiadásainak fedezetéül 2.854.220 Ft, könyvtári érdekeltségnövelő támogatásként 346.000 Ft, a 305/2020. (VI. 30.) Korm. rendeletalapján 4.241.520 Ft átvétele valósult meg.
A támogatást a Művelődési Központ által ellátandó feladatokhoz (többek között a városi könyvtár, tájház stb.) használtuk fel, mely még a rezsiköltségeket sem fedezte. Az önkormányzatnak más forrásból kellett kigazdálkodnia a bér- és járulékkiadásokat, valamint az egyéb költségeket.
Működési célú kiegészítő támogatásként összesen 59.280.642 Ft-ban részesültünk, melyből 4.992.905 Ft az illegális hulladéklerakók felszámolása pályázathoz kapcsolódott, 23.937.567 Ft, illetve 30.350.170 Ft a rendkívüli önkormányzati támogatás I., illetve II. igénylésének megítélt támogatása volt.
Az egyéb működési célú államháztartáson belüli pénzeszközátvétel jogcímen eredeti előirányzatként 429.662.839 Ft került tervezésre, melyből 368.934.809 Ft teljesült.
Az önkormányzatnál ezen a jogcímen eredetileg 361.939.363 Ft került tervezésre, míg a módosított 381.528.285 Ft-os előirányzat 272.275.803 Ft-ban, 71%-on realizálódott. A legjelentősebb tételt az Európai Uniós pályázatokhoz kapcsolódó 197.218.706 Ft pénzeszköz átvétele jelentette. Ezen a jogcímen jelentkezett a jelzőrendszeres házi segítségnyújtáshoz átvett 1.754.600 Ft, a Biztos Kezdet Gyermekház működtetéséhez átvett 8.260.115 Ft, a 2019. évi Mobilitási hét 850.000 Ft-os, valamint a mezei őrszolgálat működtetéséhez átvett 4.200.000 Ft támogatása. A NEAK-tól az edelényi központú orvosi ügyelet 2020. júniusig történő működtetéséhez 8.049.700 Ft, az iskola egészségügyi ellátáshoz 1.076.400 Ft, 2020. júliustól a háziorvosi helyettesítési díj finanszírozására 9.649.100 Ft átvételére került sor. Az orvosi ügyelethez tartozó önkormányzatok 21.579.256 Ft-ot utaltak át. A közfoglalkoztatás megvalósításához 15.267.588 Ft, a nyári diákmunkához 4.270.338 Ft támogatást vettünk át.
Ezen a jogcímen jelentkezett a képviselő-testület által az Edelényi Cigány Nemzetiségi Önkormányzat részére biztosított 100.000 Ft visszatérítendő támogatás visszafizetése is.
Az intézmények is éltek a közfoglalkoztatás, a nyári diákmunka és a támogatással történő foglalkoztatás lehetőségével, melyhez kapcsolódóan a Kormányhivatal közvetlenül az intézményeknek utalta a támogatást.
A Szociális Szolgáltató Központ a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőtől a védőnői szolgálat működtetéséhez 48.063.800 Ft-ot vett át.
Közhatalmi bevételek
A közhatalmi bevételek az eredeti előirányzathoz képest kedvezőbben alakultak. A koronavírus világjárvány negatív gazdasági hatásai ellenére az iparűzési adóból származó bevétel kedvezően, 214.113.726 Ft-ban realizálódott
A Magyarország 2020. évi központi költségvetésének veszélyhelyzettel összefüggő eltérő szabályairól szóló 92/2020. (IV. 6.) Korm. rendelet 4. §-a értelmében a Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény 37. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározottaktól eltérően a gépjárműadóról szóló törvény alapján a belföldi gépjárművek után a települési önkormányzatot az általa 2020. évben beszedett gépjárműadó nem illeti meg, az a XLVI. Járvány Elleni Védekezési Alap fejezet bevételét képezi. A rendelet hatályba lépéséig beszedett gépjárműadót 10 napon belül át kellett utalni a központi költségvetés javára, ezután pedig havonta utalásra került. Mindez az önkormányzatra vonatkozóan 25.000.000 Ft bevételkiesést jelentett.
Az egyéb közhatalmi bevételekből 2.402.563 Ft teljesült, melyből 1.298.520 Ft talajterhelési díjból, 577.781 Ft szabálysértési bírságból, 148.761 Ft egyéb bírságból, 377.501 Ft környezetvédelmi bírságból realizálódott.
Működési bevételek
A 2020. évi összes működési bevétel kedvezően, a módosított előirányzathoz képest összességében 99%-on teljesült, melyből az intézményeké 100 %-ban, az önkormányzaté 98 %-ban.
Az önkormányzatnál ezen a jogcímen a legnagyobb bevételt a tulajdonosi bevételeken jelentkező, az ÉRV Zrt-től származó 17.625.852 Ft használati díj bevétel jelentette. A 2019-ben, a használati díj maradványának tárgyában lefolytatott egyeztetés és egyetértés, valamint az ÉRV levélben történő ígérete ellenére a maradvány összegének átutalására nem került sor. Az ÉRV Zrt. felé 2020. december 31-én bruttó 31.228.160 Ft követelés állt fenn.
Az önkormányzatnál a szolgáltatások ellenértéke kedvezően, 13.436.199 Ft-ban teljesült, mely közterület használati díjakból, köztemetők üzemeltetési jogáért, sírhelymegváltásért fizetett díjakból, ingatlan bérleti díjakból (pl. Vásárcsarnok, Iparterület, Borsodi út 26.), földbérleti díjakból adódtak, valamint itt jelentkezett a Borsodi Iskola területén található műfüves grund focipálya burkolatcseréjének Kazincbarcikai Tankerület által megtérített 3.811.226 Ft-os összege. A közös hivatalnál az eredetileg tervezetthez képest kedvezőbben alakultak a bevételek, mely a házasságkötések miatt fizetett díjakból és a magáncélú telefonhasználat továbbszámlázásából adódott. Az intézmények esetében a Művelődési Központnál jelentős összegű a szolgáltatások ellenértéke. A legjelentősebb tételeket kiemelve, az egyházi fenntartónak számlázott étkeztetési térítési díjakból bruttó 59.150.397 Ft, bérleti díjból 1.828.150 Ft bevétel származott.
Közvetített szolgáltatások bevételei között az önkormányzatnál és a hivatalnál elsősorban – igénybevételi aránynak megfelelően – a Kormányhivatal, illetve a Miskolci Tankerületi Központ felé, a Szociális Szolgáltató Központ esetében az Egészségházhoz kapcsolódóan továbbszámlázott rezsi kiadások jelentkeztek, míg ettől jóval kisebb arányt képviseltek a magáncélú telefonhasználat díjai.
Ellátási díjak a Szociális Szolgáltató Központnál 99%-on, 135.620.390 Ft-ban realizálódtak, mely az időskorúak bentlakásos ellátásáért, az idősek nappali ellátásáért és a szociális étkeztetését fizettek meg. A Művelődési Központnál 555.134 Ft összegű ellátási díj bevétel folyt be, melyet az önkormányzati óvodába és nem egyházi iskolába járók fizettek meg.
Kamatbevételként az önkormányzatnál 81.786 Ft, az intézményeknél 14.680 Ft keletkezett.
Biztosító által fizetett kártérítés bevétele jogcímen 730.010 Ft teljesült.
Egyéb működési bevételek jogcímen az önkormányzatnak 7.639.656 Ft bevétele teljesült, melyből 3.029.000 Ft a Paktum pályázathoz kapcsolódó kártérítés összege, 3.701.288 Ft-ot az Iparterület pályázathoz kapcsolódóan az ÉMÁSZ Nyrt. utalt vissza, a fennmaradó bevétel többnyire köztemetés visszafizetésből, szennyvízbekötések díjából, valamint az önkormányzat által egy hónapig működtetett orvosi ügyelet ideje alatti vizeletvételi díjakból származott. Ezen a jogcímen az intézményeknél összesen 393.952 Ft bevétel keletkezett.
Felhalmozási bevételek
A 2020. évi felhalmozási bevétel összességében a módosított előirányzathoz képest 59%-on teljesült.
Az ingatlanok értékesítéséből származó bevétel 41%-on, 6.192.493 Ft-ban teljesült.
Egyéb tárgyi eszköz értékesítéséből az önkormányzatnál 2.450.000 Ft bevétel keletkezett a korábban BM pályázat keretén belül beszerzett eszközök licittárgyalás keretében történő értékesítéséből, mely összeget vissza kell forgatni a célnak megfelelően.
Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről jogcímen az önkormányzatnál pályázatokhoz leutalt, felhalmozási célt szolgáló rész, valamint a közfoglalkoztatási programok felhalmozási célú része, míg a Mátyás Óvodánál az Edelényi Lengyel Nemzetiségi Önkormányzattól kapott 25.000 Ft felhalmozási célú támogatás jelentkezett.
Felhalmozási célú önkormányzati támogatásokon a Belügyminisztérium által a Mátyás Óvoda bölcsőde épületének felújításhoz átutalt 30.000.000 Ft-os bevétele jelentkezett.
Átvett pénzeszközök
Működési célú átvett pénzeszközök soron a Borsodi Közszolgáltató Nonprofit Kft. részére visszafizetési kötelezettséggel nyújtott 11.000.000 Ft visszafizetése teljesült. Az eredeti költségvetésben itt szerepelt a költségvetési egyensúly megteremtése érdekében tervezett bevétel összege.
Felhalmozási célú átvett pénzeszközök jogcímen 104.117 Ft teljesült, mely a korábban részletre értékesített önkormányzati lakások törlesztéseiből adódott.
Finanszírozási bevételek
A finanszírozási bevételek között szerepel az előző évi maradvány igénybevétele, valamint a 2021. évi állami támogatás megelőlegezése.
Itt került tervezésre a 2018. évben az iparterülethez kapcsolódó ingatlanvásárlásokra és a császtai ivóvíz kivezetésre felvett, kormányzati hozzájáruláshoz kötött 155.000.000 Ft-os kölcsönből még le nem hívott 57.352.467 Ft, illetve a gépjármű lízing 6.240.000 Ft-os összege, összesen 63.592.467 Ft, melyből 63.391.567 Ft teljesült.
KIADÁSOK
Működési költségvetési kiadások
A működési költségvetés kiadásai összességében 79%-on teljesültek.
Ezen a jogcímen belül a legjelentősebb összeget a személyi juttatások és a munkaadókat terhelő járulékok és a szociális hozzájárulási adó képezik.
A személyi juttatások előirányzatának teljesítése alábbiak szerint alakult:
Az eredeti előirányzatok összegének változtatására több alkalommal is sor került az önkormányzatnál, a hivatalnál, valamint az intézmények esetében is. Ennek oka, hogy egyes juttatások (pl. bérkompenzáció) nem tervezhetőek az eredeti költségvetésben, valamint a 2020. évben kötött közfoglalkoztatási hatósági szerződésekből eredő többletköltségek, a nyári diákmunka lebonyolításával kapcsolatos többletkiadások, a GINOP és TOP program keretében foglalkoztatottak juttatásai, a védőnők egyszeri juttatása, a szociális ágazati pótlék eredetileg tervezett összegén felüli támogatás felhasználása a módosítások során épültek be a költségvetésbe.
A módosított előirányzathoz viszonyítva a teljesítés megtakarítást mutat, mely elsősorban az ideiglenesen be nem töltött álláshelyekből adódott. Az előirányzat összességében 94%-on teljesült.
A szociális hozzájárulási adó 2020. júliustól 17,5%-ról 15,5%-ra csökkent, melynek következtében az előirányzaton a személyi juttatásokhoz képest magasabb megtakarítás jelentkezett. Az előirányzat összességében 91%-on teljesült.
Az előirányzat az alábbiak szerint teljesült:
Dologi kiadások:
A dologi kiadások összességében 67%-on teljesültek. A működési kiadások mintegy harmadát teszik ki. Az előirányzat az alábbiak szerint teljesült:
Az önkormányzatnál a legjelentősebb kiadást az egyéb szolgáltatások, a fizetendő általános forgalmi adó és a szakmai tevékenységet segítő szolgáltatások képviselik.
Az önkormányzatnál az egyéb szolgáltatások előirányzatán a legjelentősebb kiadások nagyságrendileg az alábbiak voltak: 45 millió forint az orvosi ügyelet működtetéséhez kapcsolódott, 8 millió forint volt a felnőtt háziorvosi alapellátás helyettesítési díja, 5 millió forintot tett ki a bank és postaköltség, az illegális hulladéklerakók megszüntetése mintegy 4 millió forint volt, a vagyon- és felelősségbiztosítás 1,5 millió forint volt. Ezen kívül itt jelentkezett a munka- és tűzvédelmi szolgáltatás, foglalkozás-egészségügyi ellátás, iskola egészségügyi szolgáltatás, GIRO rendelkezésre állás, a térfigyelő kamerarendszer üzemeltetése, a Magyar Állami Népi Együttes koncertjéhez kapcsolódó kiadások, geodéziai, földmérői szolgáltatás kiadása. A Szociális Szolgáltató Központnál magasabb összegű az orvosi ellátásra, egyéb egészségügyi ellátásra, a gyógyszerekre, tisztítószerekre, a veszélyes hulladék elszállításáért, a mosatásért fizetett összeg.
Az önkormányzatnál a szakmai tevékenységet segítő szolgáltatások előirányzatán teljesült összegből 32 millió forint pályázatokhoz kapcsolódott, 3,7 millió forint az orvosi ügyelet önkormányzat által működtetett időszakában merült fel, 22,7 millió forint a Borsodi Közszolgáltató Nonprofit Kft-nek fizetett üzemeltetési díj volt, továbbá itt jelentkezett a főépítész díja, ügyvédi díjak, értékbecslés díja, hatósági díjak.
A fizetendő általános forgalmi adó előirányzatának teljesítése a fordított általános forgalmi adóból adódik.
Valamennyi intézmény esetében jelentős összeget képviselnek a közüzemi díjak. Az intézmények esetében az üzemeltetési anyagok előirányzatán jelentkezett az élelmiszerkiadás összege, az önkormányzatnál pedig szintén itt jelentkeztek a pályázatokhoz kapcsolódó üzemeltetési kiadások (5,4 millió forint), a közfoglalkoztatáshoz, valamint a koronavírus elleni védekezéshez beszerzett anyagok kiadásai.
Karbantartási, kisjavítási szolgáltatások kiadása a hivatal esetében a legmagasabb. Ezen a jogcímen kerültek elszámolásra a fénymásoló, lift, tűzjelző rendszer, tűzoltó készülék, kazán, gépjármű karbantartási kiadásai. A bérleti- és lízingdíjak előirányzatán az orvosi ügyelethez bérelt gépjármű 4 havi kiadása, valamint az iparterülethez bérelt terület kiadása, valamint a Koch Róbert Kórház részére 5 háziorvosi rendelő bérleti díja jelentkezett. A kamatkiadásokon teljesült összeg a felvett hitelek után keletkezett, mely 4.769.572 Ft kiadást eredményezett.
Ellátottak juttatásai:
2020. évben az önkormányzat összesen 119.324.071 Ft-ot költött ezen a jogcímen, az ellátások alakulását a 12. számú melléklet tartalmazza. Az ellátásokból 43.562.071 Ft települési támogatás volt, 8.562.000 Ft a Komplex Humán pályázat keretében biztosított ösztöndíj támogatás, 67.200.000 Ft az Esély Otthon pályázat keretében biztosított ösztönző támogatás volt.
A települési támogatás jogcímenként az alábbiak szerint alakult:
Egyéb működési célú kiadások között megkülönböztetjük az államháztartáson belüli és az államháztartáson kívüli kiadásokat.
Államháztartáson belülre történő pénzeszközátadás soron teljesült a Foglalkoztatási Paktum pályázathoz szerződés módosítás következtében 835.198 Ft visszafizetése, a képviselő-testület döntése alapján az Edelényi Cigány Nemzetiségi Önkormányzat 100.000 Ft visszatérítendő támogatása. A jelzőrendszeres házi segítségnyújtáshoz kapcsolódóan 1.754.600 Ft, a Biztos Kezdet Ház működtetéséhez 8.260.115 Ft támogatás került átadásra a Szociális Szolgáltató Központ részére. A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás elszámolása következtében a korábbi évekre vonatkozóan 25.859 Ft visszafizetésére került sor. Az Edelényi Kistérség Többcélú Társulása részére pénzügyi hozzájárulásként 246.600 Ft, a 2019. decemberben kapott rendkívüli önkormányzati támogatásból 4.061.695 Ft, a 2020. októberben kapott rendkívüli önkormányzati támogatásból 3.719.662 Ft került átutalásra a szendrői orvosi ügyelet kintlévőségeire tekintettel.
Államháztartáson kívülre nyújtott visszatérítendő és vissza nem térítendő működési támogatások részletezését a 9. sz. melléklet mutatja be.
Az önkormányzatnak az elvonások és befizetések jogcímen 427.155 Ft kiadása keletkezett a téli rezsicsökkentés elszámolása következtében.
Felhalmozási kiadások
A felhalmozási kiadások 488.649.850 Ft összegben teljesültek, melyből a beruházások kiadása 355.386.652 Ft, a felújítások kiadása 127.937.168 Ft, az egyéb felhalmozási célú kiadásokon belül a felhalmozási célú ÁFA befizetése 5.326.030 Ft volt. A beruházások tételes kimutatását a 6. számú melléklet, a felújítások részletezését a 7. számú melléklet szemlélteti.
A beruházási és felújítási kiadások jelentős része pályázati pénzeszközből, valamint a 2018. évben az iparterülethez kapcsolódó ingatlanvásárlásokra és a császtai ivóvíz kivezetésre felvett 155.000.000 Ft kormányzati hozzájáruláshoz kötött kölcsön még le nem hívott részéből, illetve a 2020. évi pénzügyi lízingből valósultak meg.
Finanszírozási kiadások
Fejlesztési célú kölcsön tőketörlesztésére 24.439.837 Ft-ot fordítottunk.
Finanszírozási kiadásként kell elszámolni azt az állami támogatás megelőlegezést, melyet évvégén a következő évi állami támogatás terhére biztosítanak. A 2019. decemberben utalt összeg 32.157.485 Ft volt.
A zárszámadási rendelet-tervezet 1. melléklete az önkormányzat 2020. évi költségvetési mérlegét, a 2-3. melléklete a működési és felhalmozási célú bevételeinek és kiadásainak mérlegét mutatja be.
Az intézmények és az önkormányzati hivatal bevételeit és kiadásait a 4. melléklet részletezi.
Az engedélyezett létszám költségvetési szervenkénti megbontását és a közfoglalkoztatás, valamint GINOP és TOP program keretén belül foglalkoztatottak létszámának alakulását az 5. melléklet tartalmazza.
A beruházási kiadások, illetve a felújítási kiadások feladatonkénti részletezettségét a 6., illetve a 7. melléklet mutatja be.
A fejlesztési céltartalék alakulását a 8. melléklet szemlélteti.
Az államháztartáson kívülre nyújtott visszatérítendő és vissza nem térítendő működési célú pénzeszköz átadások és egyéb támogatások teljesítését a 9. melléklet részletezi.
Adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeket a 11. melléklet tartalmazza, míg a hitelfelvételi korlát meghatározásához figyelembe vehető bevételi jogcímek alakulását a 10. melléklet tartalmazza.
Az önkormányzat által folyósított ellátásokat a 12. melléklet mutatja be.
A 13. melléklet szerint a helyi adómentesség címén nyújtott közvetett támogatás összege 780.339 Ft volt, mely a 160.000 Ft iparűzési adóalapot el nem érő adózóknak, valamint a háziorvosoknak és védőnőknek biztosított adómentességből tevődik össze.
Hitelállomány változását a 14. melléklet mutatja be.
Kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatonkénti bevételek és kiadások meghatározását a 15. melléklet mutatja be.
Az Európai Unió támogatásával megvalósuló projekteket a 16. melléklet részletezi.
A pénzeszköz 2020. évben a 17. melléklet szerint alakult.
Vagyonmérleg a 18. melléklet, míg a vagyonkimutatás a 19. melléklet szerint alakult.
A 2020. évi mérleg főösszege 11.056.411.007 Ft, mely az előző évhez képest 3%-os csökkenést mutat.
A nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök értéke 1%-kal nőtt. Az immateriális javak értéke 49%-kal, a tárgyi eszközök értéke 21%-kal csökkent. A tárgyi eszközökön belül az ingatlanok és kapcsolódó vagyoni értékű jogok nettó értéke 381.318.481 Ft-tal nőtt, a gépek, berendezések, felszerelések, járművek nettó értéke 3.382.650 Ft-tal nőtt, míg a beruházások, felújítások aktiválásra kerültek, így a nettó érték az előző évhez képest 1.195.235.848 Ft-tal csökkent. A részesedések összege nem változott, 14.285.000 Ft (Borsodi Közszolgáltató Nonprofit Kft 10.000.000 Ft, Borsodvíz Zrt. 2.775.000 Ft, Közép-Borsodi Területfejlesztési Szolgáltató Nonprofit Kft. 1.500.000 Ft, ÉRV Zrt. 10.000 Ft). A koncesszióba, vagyonkezelésbe adott eszközök állománya 869.125.736 Ft-tal nőtt, mely a szennyvízberuházásnak köszönhető.
Készletek értéke 6.446.332 Ft, mely 56%-kal nőtt az előző évhez képest. Elsősorban élelmiszerekből, gyógyszerből és üzemanyagból tevődik össze.
A pénzeszközök 2020. december 31-ei állománya 1.905.611.960 Ft, mely az előző évhez képest 8%-kal alacsonyabb. A csökkenés a pályázatokhoz kapcsolódóan leutalt támogatási összegek felhasználásából adódik.
A követelések összege 89.013.382, mely 8%-kal kevesebb az előző évitől. Ennek oka nagyrészt, hogy szinte valamennyi követelés jogcím csökkent az előző évhez képest és a gépjárműadóval kapcsolatosan már nem tarthatunk nyilván követelést. Növelő tényező, hogy a Borsodi Közszolgáltató Nonprofit Kft-nek és az Edelényi Cigány Nemzetiségi Önkormányzatnak nyújtott visszatérítendő támogatás összege 5.643.804 Ft-tal több az előző év visszatérítendő támogatásállományához képest, valamint nőtt a részletre értékesített ingatlanokkal kapcsolatos követelésállomány összege.
A kötelezettségek állománya 422.831.840 Ft, mely az előző évhez képest 23%-kal emelkedett. Ennek oka a kölcsönállomány és a pénzügyi lízing, valamint az ehhez kapcsolódó kamatfizetési kötelezettség növekedett. Továbbá kötelezettségként jelentkezik a szennyvizes pályázathoz kapcsolódó szállítói finanszírozású számla, valamint a külterületi úthoz kapcsolódó szállítói számla összesen 79 millió forint értékben, illetve a pályázatokhoz kapcsolódó biztosítékok 18,5, millió forintos összege.
A nemzeti vagyon induláskori értéke a 2014. január 1-jén meglévő, a nemzeti vagyonba tartozó eszközök bekerülési értékének forrását mutatja.
A felhalmozott eredmény az előző költségvetési évek felhalmozott eredményét mutatja.
A mérleg szerinti eredmény 1.250.987.634 Ft, mely megegyezik az eredménykimutatásban ezen a jogcímen kimutatott összeggel.
A passzív időbeli elhatárolások összege az előző évhez képest 46%-kal csökkent, mely a pályázati támogatások felhasználásából adódik.
Maradvány alakulását költségvetési szervenként a 20. melléklet mutatja be, melynek felosztása külön határozatban történik.
Edelény Város Önkormányzata 2020. évi eredménykimutatása a 21. melléklet szerint alakult.
Az önkormányzat 100%-os tulajdonában álló Borsodi Közszolgáltató Nonprofit Kft., valamint a 22%-os tulajdonban álló KBTF Közép-Borsodi Nonprofit Kft. 2020. december 31-ei kötelezettségeit és a részesedés alakulását a 22. melléklet tartalmazza.
Az előterjesztés mellékletét képezik az önkormányzat fenntartásában lévő költségvetési szervek vezetőinek belső kontrollrendszer működtetéséről szóló nyilatkozatai.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A 2020. évi zárszámadás főösszegeit mutatja be, valamint tartalmazza a bevételi és kiadási előirányzatok teljesítését, a költségvetési mérleget, továbbá az Áht. által előírt mérlegek és kimutatások jóváhagyását.
A 2. §-hoz
Az önkormányzat összesített vagyonmérlegét, vagyonkimutatását, az intézményenkénti maradvány összegét, az eredménykimutatást, valamint az önkormányzat tulajdonában lévő gazdasági társaságok kötelezettségeit mutatja be.
A 3. §-hoz
A rendelet hatályba lépéséről rendelkezik.