Kurityán Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (III. 31.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2023. 11. 14- 2024. 11. 14Kurityán Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (III. 31.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Kurityán Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:
1. Az önkormányzat hivatalos megnevezése
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Kurityán Község Önkormányzata (továbbiakban: önkormányzat)
(2) Az önkormányzat székhelye: 3732. Kurityán, Kossuth Lajos út 109.
(3) Az önkormányzat weblapjának címe: www.kurityan.hu
(4) A Képviselő-testület szervei
a) a polgármester,
b) a képviselő-testület bizottsága,
c) a Múcsonyi Közös Önkormányzati Hivatal,
d) a Társulás,
e) a jegyző.
2. A képviselő-testület működésének szabályai, a képviselő-testület
2. § (1) Kurityán Község Helyi Választási Bizottsága nevében, annak elnöke, az önkormányzati képviselők és polgármesterek választásának eredményéről a Képviselő- testület alakuló ülésén, avagy az időközi választást követő ülésén beszámol a képviselő-testületnek.
(2) A képviselő-testület tagjai az alakuló ülésen esküt tesznek, a polgármester és az alpolgármester a képviselő-testület előtt tesz esküt.
(3) A képviselő-testület az alakuló ülésén választja meg tagjai sorából titkos szavazással az egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert.
(4) Az alpolgármester személyére a polgármester tesz javaslatot.
(5) A polgármester és az alpolgármester díjazását a képviselő-testület a megválasztást követően állapítja meg.
(6) A képviselő-testület titkos szavazással egy fő nem képviselő-testületi tag alpolgármestert választ.
(7) A képviselő-testület alakuló ülésén a testület hatáskörébe tartozó választások, titkos szavazások lebonyolítására Szavazatszámláló Bizottságot választ, amelynek megbízatása az alakuló ülés bezárásáig tart.
(8) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti, akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja.
(9) A képviselő-testület ülését a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, valamint a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze és vezeti.
(10) A képviselő-testület éves munkaterv alapján működik. A képviselő-testület rendes ülését meghívóval kell összehívni.
(11) A meghívónak tartalmaznia kell:
a) az ülés helyét, kezdetének időpontját,
b) a javasolt napirendet,
c) a napirendi pontok előadóit,
d) az ülés összehívójának aláírását és bélyegző lenyomatát.
(12) A meghívót úgy kell kézbesíteni, hogy a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak a soron következő ülés napját megelőzően legalább öt nappal megkapják.
(13) A képviselő-testület és bizottsága ülésére a tevékenységi körükben felmerülő napirendek tárgyalásához tanácskozási joggal meg kell hívni az önszerveződő közösségek képviselőit.
(14) A meghívó kézbesítésével egyidejűleg az írásbeli előterjesztések megküldésre kerülnek a képviselők, és a tanácskozási joggal meghívottak részére.
(15) A meghívót, valamint az írásbeli előterjesztéseket a képviselő és a tanácskozási joggal meghívott nyilatkozata alapján elektronikusan is lehet kézbesíteni.
(16) A rendkívüli ülések száma nincs meghatározva, azt valahányszor, ha szükséges, össze kell hívni. A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt a polgármesternél kell előterjeszteni. A polgármester az indítvány benyújtásától számított 15 napon belüli időpontra köteles az ülést összehívni. A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze. A rendkívüli ülés összehívásának indokát a meghívóban fel kell tüntetni. Sürgős, halasztást nem tűrő esetben el lehet tekinteni az írásbeliségtől is, a sürgősség okát azonban mindenféleképpen közölni kell.
(17) A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről a község lakosságát az Önkormányzat székhelyén, az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.kurityan.hu) való közzététellel, az ülést megelőzően legalább három nappal kell értesíteni.
(18) A kihirdetett rendeleteket és a közérdekű információkat az Önkormányzat székhelyén, az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.kurityan.hu) kell közzétenni.
(19) A képviselő-testület üléseit a Kurityán Község Önkormányzata székhelyén (3732 Kurityán, Kossuth Lajos út 109.), vagy a kihelyezett ülés esetében a meghívóban közölt helyen tartja.
(20) A képviselő-testület amennyiben együttes ülésen ülésezik, akkor a társulást, vagy a közös hivatalt fenntartó más önkormányzatok területén is ülésezhet, melyről a lakosságot az Önkormányzat székhelyén, az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.kurityan.hu) való közzététellel, az ülést megelőzően legalább öt nappal kell értesíteni.
(21) A képviselő a törvényben meghatározottakon túl köteles a képviselő-testületi ülésen
a) olyan magatartást tanúsítani, amellyel megőrizhető az ülés méltósága, tekintélye,
b) a képviselői esküjében foglaltakat és a közjót maradéktalanul szem előtt tartani,
c) a képviselő-testület ülését vezető személy a képviselő-testület méltósága érdekében tett intézkedést tiszteletben tartani.
(22) Amennyiben a képviselő a képviselő-testületi üléseken megjelenésre, a képviselő-testület munkájában és döntéshozatali eljárásában részvételre vonatkozó törvényi kötelezettségeit indokolatlanul nem teljesíti, a megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását a képviselő-testület határozatával
a) első alkalommal 3 havi időtartamra 50 %-os mértékre csökkenti,
b) második alkalommal 6 havi időtartamra 75 %-os mértékre csökkenti,
c) harmadik és további alkalmak esetén 12 havi időtartamra megvonja.
(23) A képviselő-testület ülésének napirendjére az éves munkaprogram figyelembevételével a polgármester tesz javaslatot.
(24) A napirendet és a napirendek sorrendjét a képviselő-testület állapítja meg, amennyiben napirendi kiegészítésre, módosításra javaslat nincs.
(25) A meghívóban szereplő napirendekhez képest újabb napirendek felvételére lehetőség van, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(26) A polgármester képviselő-testületi ülés vezetésével összefüggő feladatai:
a) megnyitja az ülést,
b) megállapítja, hogy annak összehívása az SZMSZ szabályai szerint történt,
c) vizsgálja testület határozatképességét az ülés kezdetén és az ülés teljes tartama alatt,
d) napirendi javaslatot terjeszt a képviselő-testület elé döntésre,
e) közli a képviselő- testületi ülés előtt benyújtott képviselői javaslat tárgyát,
f) biztosítja az ülés folyamatosságát, gondoskodik a tanácskozás rendjének fenntartásáról, ennek keretében megadja a szót az előterjesztőnek, a sorrendben hozzászólóknak, figyelmezteti azt, aki eltér a tárgyalt témától,
g) dönt arról, hogy a képviselő-testületi ülésen megjelent, nem meghívott, hozzászólásra jelentkező személyeknek megadja-e a szót,
h) minden előterjesztés és azzal összefüggő döntési javaslat felett külön-külön vitát nyit,
i) megállapítja a szavazás eredményét, és kimondja a képviselő-testület döntését,
j) szükség esetén tanácskozási szünetet rendel el.
k) a napirendi pont tárgyalása egy alkalommal elnapolható. A javaslat felől a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(27) Amennyiben a képviselő-testület ülésére benyújtott előterjesztést a bizottság tárgyalta és döntést hozott, a bizottság elnöke vagy a bizottság elnöke által kijelölt bizottsági tag a bizottság döntését ismerteti.
(28) A polgármester az előterjesztő felé kérdések feltételére lehetőséget biztosít.
(29) Az előterjesztő legfeljebb tíz percben előadott válaszának elhangzása után kerül sor a polgármester által a vita megnyitására.
(30) A vitához egy képviselő, vagy más szót kapott személy legfeljebb tíz perc időtartamban reagál.
(31) A vita lezárásáról bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület vita nélkül, szótöbbséggel határoz.
(32) A polgármester a lezárást követően ismerteti az előterjesztett és módosított javaslatot, amelyet követően szavazást rendel el.
(33) Elsőként a módosító javaslatról kell szavazni.
(34) Amennyiben egy képviselő a személyes érintettségét egy adott napirendi pont tárgyalásánál nem jelzi, akkor a polgármester a napirendi pont újbóli beterjesztéséről dönt, egyúttal a képviselő figyelmét felhívja a bejelentési kötelezettségének teljesítésére.
(35) Ha a képviselő-testületi ülésen rendzavarás történik, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakítja azzal, hogy elhagyja a székét.
(36) Az ülés ismételten csak a polgármester összehívására folytatódik.
(37) A képviselő-testületi munka nyilvánossága biztosítása érdekében a képviselő-testületi ülések jegyzőkönyveit, rendeleteit, a Múcsonyi Közös Önkormányzati Hivatal Kurityáni Kirendeltségén, valamint a www.kurityan.hu honlapon meg lehet tekinteni.
(38) A képviselő- testület döntéseit fő szabály szerint nyílt szavazással hozza.
(39) Nyílt szavazás történhet:
a) kézfelemeléssel,
b) név szerinti szavazással.
(40) Ha a szavazás eredményéről kétség merül fel, és bármelyik képviselő azt kéri, a polgármester a szavazást köteles megismételtetni.
(41) A szavazás módjának megválasztását az adott napirend tárgyalása során bármelyik képviselő javasolhatja, a javaslatról a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(42) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc szerinti sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők felállva „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.
(43) A jegyző a szavazatokat a névsoron feltünteti, összeszámolja és a szavazás eredményét a névsorral együtt a polgármesternek átadja, aki azt kihirdeti.
(44) Törvényben meghatározott esetben a képviselő- testület titkos szavazást is tarthat.
(45) A titkos szavazást bármelyik képviselő kezdeményezheti.
(46) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon történik.
(47) A titkos szavazásnál az Ügyrendi Bizottság jár el.
(48) Titkos szavazást követően az Ügyrendi Bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok arányát és a szavazás eredményét.
(49) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz.
(50) A jegyző köteles jelezni a jogszabálysértő döntéseket, működést. Amennyiben a jegyző ilyen jelzést kíván tenni, a szót meg kell adni neki.
(51) A Képviselő-testület tagjainak névsorát a rendelet 1.melléklete tartalmazza.
3. Előterjesztés
3. § (1) A Képviselő-testület napirendi pontjának előterjesztője
a) polgármester
b) bizottság
c) képviselő
d) jegyző
e) roma nemzetiségi önkormányzat elnöke, tagja
f) a polgármester által felkért más személy lehet.
(2) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztés összeállításáért annak előadója, törvényességéért a jegyző a felelős. Az előterjesztő az előkészítés során, a lehetőségekhez képest köteles megismerni és figyelembe venni a lakosság, a napirend témájában érintett szervek és szervezetek véleményét, javaslatát.
(3) Az előterjesztés készülhet írásban illetve a testületi ülésen szóban is előadható. Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:
a) az előterjesztés megnevezését;
b) az előterjesztés készítőjét;
c) az előterjesztés tárgyát;
d) az előzetes véleményezés megtörténtét;
e) a határozati javaslatot, illetve a rendelet tervezetét;
f) a határidőt, a végrehajtásért felelős megnevezését.
(4) Tájékoztató-jelentés határozati javaslat nélkül is előterjeszthető.
(5) Végrehajtásért felelősként a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, a Hivatal ügyintézője, a bizottság elnöke, az önkormányzat által alapított gazdasági társaság, intézmény vezetője, vagy képviselő jelölhető meg.
(6) Az előterjesztést az ülést megelőző 8 nappal a jegyzőnek meg kell küldeni. E nélkül az előterjesztés az ülésen nem tűzhető napirendre. Ez alól kivételt képeznek a személyi kérdések, hatósági ügyek.
(7) A képviselők számára az ülésre szóló meghívóval együtt kell kézbesíteni az előterjesztéseket.
(8) Az előterjesztő, a képviselő-testület bizottsága, a képviselő-testület tagja, valamint a roma nemzetiségi önkormányzat elnöke az előterjesztéshez – írásban – módosító indítványt nyújthat be a képviselő-testülethez. (9) A módosító indítványt legkésőbb az ülést megelőző napon 12.00 óráig írásban kell benyújtani a polgármesternél, a jegyző egyidejű értesítésével.
(9) A módosító indítványt legkésőbb az ülést megelőző napon 12.00 óráig írásban kell benyújtani a polgármesternél, a jegyző egyidejű értesítésével.
4. Rendeletalkotás, határozathozatal, jegyző jelzési kötelezettsége
4. § (1) Az önkormányzat rendeletalkotását kezdeményezhetik:
a) a helyi önkormányzati képviselők,
b) a képviselő-testület bizottsága,
c) a polgármester,
d) az alpolgármester,
e) a jegyző,
(2) A rendelet tervezetét a polgármesterhez kell benyújtani.
(3) A polgármester gondoskodik a rendelettervezetnek a képviselőkhöz, és az általa meghatározott érdekeltekhez történő eljuttatásáról.
(4) A rendelettervezet kidolgozást a jegyző segíti.
(5) A tervezetet az azt tárgyaló képviselő-testületi ülést megelőző 8. napon 16:00 órától kell közzétenni az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán. A tervezetre a képviselő-testületi ülést megelőző 3. nap 12.00 óráig benyújtott véleményeket veszi figyelembe a képviselő-testület.
(6) A véleményeket az önkormányzat potáján lévő gyűjtőládába, illetve az onkormanyzatkurityan@gmail.com e-mail címre kell megküldeni.
(7) A beérkező véleménynek tartalmaznia kell:
a) a véleményadó nevét,
b) a véleményadó lakóhelyét,
c) a véleményadó elektronikus elérhetőségét.
(8) A vélemény megküldésével a véleményt nyilvánító személyes adatainak kezeléséhez szükséges hozzájárulást megadottnak kell tekinteni.
(9) A beérkező véleményt a helyben szokásos módon közzé kell tenni, kivéve, ha jó erkölcsbe ütköző, becsület csorbításra, jó hírnév megsértésére alkalmas kifejezést tartalmaz, vagy ha a vélemény nem illeszkedik a tervezet tárgyához.
(10) A beérkezett véleményekről az előterjesztő összegzést készít, mely tartalmazza a figyelembe vett észrevételeket, illetve a vélemény figyelmen kívül hagyásának indokait.
(11) A vélemény hagyományos módon írásban, papíralapon is megküldhető, de tartalmaznia kell a 4. § (7) bekezdésben foglaltakat.
(12) A helyi közösségek széles körét érintő tervezettel kapcsolatos vélemények közvetlen megismerése érdekében lakossági fórum szervezhető.
(13) Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről és a hatályos önkormányzati rendeletek nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.
(14) Az önkormányzati rendelet kihirdetése az Önkormányzat székhelyén, az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel történik.
(15) A normatív határozatok közzétételére az önkormányzati rendeletek kihirdetésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(16) Törvényben meghatározott eseteken túl a határozathozatalhoz minősített döntés szükséges az alábbi esetekben:
a) kitüntetések, elismerő címek adományozásához,
b) titkos szavazás elrendeléséhez, amennyiben az nem kötelező,
c) helyi népszavazás kiírásához, amennyiben az jogszabály alapján nem kötelező
d) településrendezési tervek jóváhagyásához, terület-felhasználáshoz,
e) hitelfelvételhez.
(17) Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy a képviselő-testület, a képviselő-testület szerve, vagy a polgármester döntése, működése jogszabályt sért, abban az esetben haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő 5 napon belül köteles ezt jelezni a jogszabálysértő döntést hozó, vagy jogszabálysértően működő képviselő-testület, illetve annak szerve felé.
5. A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve
5. § (1) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvet, a zárt ülésről készített jegyzőkönyvet évente be kell köttetni és a Múcsonyi Közös Önkormányzati Hivatal Kurityáni Kirendeltségén kell tárolni.
(2) A jegyzőkönyv elválaszthatatlan mellékleteit képezik:
a) a meghívó,
b) a jelenléti ív,
c) a titkos szavazási jegyzőkönyv 1 példánya,
d) a név szerinti szavazásról készült jegyzőkönyv.
(3) A Képviselő-testületi ülésről készített jegyzőkönyvnek az Mötv 52. § (1) bekezdésében felsoroltakon kívül tartalmaznia kell a bejelentéseket, kérdéseket és az azokra adott válaszok lényeges tartalmát.
6. A lakossági fórumok, közmeghallgatás
6. § (1) A képviselő-testület lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és önszerveződő közösségeik számára a helyi ügyekben való részvételre:
a) a fontosabb döntések előkészítése során a vélemény nyilvánítására,
b) a közvetlen tájékoztatásra,
c) közérdekű bejelentésre vagy javaslattételre.
(2) Fontosabb lakossági fórumok:
a) falugyűlés
b) állampolgári közösségek rendezvényei.
(3) A lakosságot a lakossági fórum helyéről és időpontjáról annak megtartása előtt legalább 8 nappal az Önkormányzat székhelyén, az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.kurityan.hu) történő közzététellel értesíteni kell.
(4) A polgármester vagy a képviselő-testület előre meghatározott közérdekű kérdésben, illetve a jelentősebb községi döntések előkészítésére az állampolgárok és a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatására, véleményének kikérése céljából lakossági fórumot, falugyűlést hívhat össze.
(5) A falugyűlés egyaránt összehívható a község egészét vagy annak egy részét érintő tárgykörökben.
(6) A falugyűlés elé kerülő ügyeket a képviselő-testület előzetesen megtárgyalja és véleményt nyilvánít.
(7) A képviselő-testület munkaterve, vagy eseti döntése alapján évente szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal előre meghirdetett közmeghallgatást tart.
(8) A közmeghallgatáson résztvevők felszólalhatnak, észrevételeket tehetnek és kérdéseket intézhetnek a polgármesterhez, a jegyzőhöz, a képviselőkhöz, a képviselő-testület bizottságához. A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell.
(9) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgyalásra kerülő tárgykörről a lakosságot meghívóval kell tájékoztatni az Önkormányzat székhelyén, az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel, valamint a meghívónak az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.kurityan.hu) közzététel útján a közmeghallgatás előtt legalább 8 nappal.
(10) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, és arról jegyzőkönyv készül, amelyre a nyilvános képviselő-testületi ülés szabályai vonatkoznak.
7. A polgármester, alpolgármester
7. § (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.
(2) A polgármester a Múcsonyi Közös Önkormányzati Hivatal Kurityáni Kirendeltségén ügyfélfogadást tart minden hét szerdáján 10.00-15.00 óráig.
(3) A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (2) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz önkormányzati fejlesztési pályázat benyújtásáról.
(4) A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (3) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz az alábbi ügyekben:
a) a helyi közutak és azok tartozékainak fenntartása,
b) helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás,
c) helyi közfoglalkoztatási program indítása,
d) önkormányzati fejlesztési pályázat benyújtása.
(5) Az egy fő alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(6) A képviselő-testület a polgármesterre ruházza át a települési támogatással kapcsolatos feladat- és hatásköreit, továbbá az 2. mellékletben felsoroltakat.
(7) A Képviselő-testület a polgármester helyettesítésére saját tagjai közül egy alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el tisztségét.
8. A Képviselő-testület bizottságainak működése, feladat- és hatásköre
8. § (1) A Képviselő-testület állandó bizottsága Kurityán Község Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi Bizottsága.
(2) Az Ügyrendi Bizottság 3 fő képviselő tagból áll.
(3) Az Ügyrendi Bizottság feladata:
a) a képviselői vagyonnyilatkozatok kezelése,
b) a titkos szavazás lebonyolítása,
c) összeférhetetlenséggel kapcsolatos feladatok ellátása,
d) méltatlansággal kapcsolatos feladatok ellátása,
e) ellátja az SZMSZ-ben meghatározott ügyrendi feladatokat.
(4) A Képviselő-testület Ügyrendi Bizottsága 3 fő képviselővel ellátja a vagyonnyilatkozatok vizsgálatát és az ezzel összefüggő feladatokat.
(5) A bizottság működésére, előterjesztéseire a Képviselő-testületre vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket kell alkalmazni azzal, hogy a bizottság elnökének akadályoztatása esetén a bizottság legidősebb képviselő tagja jogosult összehívni és vezetni a bizottság ülését.
9. § A Szociális és Egészségügyi Bizottság két fő képviselővel és egy fő nem képviselő látja el feladatát, dönt a hatáskörében a rendkívüli települési támogatásról, amennyiben a jogosult létfenntartását veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személy kérelméről, aki
a) Betegség miatt
b) Jelentős eseti gyógyszerkiadás miatt
c) Válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása
d) Gyermek családba való visszakerülésének elősegítése miatt jelentős anyagi segítségre szorul
9. Ideiglenes bizottság
10. § (1) A Képviselő-testület ideiglenes (ad hoc) bizottságot hozhat létre, melynek feladatát és létszámát esetenként határozza meg.
(2) Az ideiglenes bizottság a meghatározott feladat elvégzéséről szóló beszámoló elfogadásával, vagy a meghatározott idő elteltével szűnik meg.
10. A Közös Önkormányzati Hivatal és a jegyző, aljegyző
11. § (1) A Múcsonyi Közös Önkormányzati Hivatalt Múcsony Nagyközség Önkormányzata és Kurityán Község Önkormányzata közös önkormányzati hivatala alkotja.
(2) A Múcsonyi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 3744 Múcsony, Fő út 2.
(3) A Múcsonyi Közös Önkormányzati Hivatal vezetője a jegyző.
(4) A Múcsonyi Közös Önkormányzati Hivatal Kurityáni Kirendeltségét (3732 Kurityán, Kossuth Lajos út 109.) az aljegyző vezeti, a jegyző irányításával.
(5) A jegyzőt az aljegyző vagy – az aljegyzői tisztség betöltetlensége esetén – a jegyző által kijelölt köztisztviselő helyettesíti és ellátja a jegyző által meghatározott feladatokat.
(6) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén - az ok bekövetkezésétől számított 8 napon belül – a székhely település polgármestere kezdeményezi a Közös Hivatalhoz tartozó települések polgármestereinek döntését a Közös Hivatalban dolgozó olyan személy jegyzői feladatokkal történő megbízására - legfeljebb hat hónap időtartamra - aki a jegyzőre jogszabályban előírt képesítési előírásoknak megfelel.
(7) Amennyiben a Közös Hivatalban a jegyzői álláshely több mint hat hónapig betöltetlen marad, a Közös Hivatalhoz tartozó polgármesterek haladéktalanul kezdeményezik másik jegyző kinevezését helyettesítés céljából a Kormányhivatal vezetőjénél.
11. Roma Nemzetiségi Önkormányzat
12. § (1) A nemzetiségi önkormányzat a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvényben (a továbbiakban: Njtv.) meghatározott kezdeményezést, javaslatot, tájékoztatás kérést a polgármesterhez nyújthatja be. A polgármester az Njtv-ben előírtak szerint köteles a kezdeményezés, javaslat tárgyában történő döntéshozatal, illetve tájékoztatás megadása iránt intézkedni. Amennyiben lehetséges, a Képviselő-testület a kezdeményezés, javaslat, tájékoztatás kérés megadásáról a soron következő legközelebbi ülésén dönt.
(2) A nemzetiségi önkormányzat az Njtv-ben rögzített egyetértési és vélemény-nyilvánítási jogának gyakorlása során az egyetértés tárgyában hozott döntést, a kialakított és írásba foglalt véleményt a polgármesternek köteles megküldeni az erre irányuló kezdeményezés kézhezvételét követő 30 napos jogvesztő határidőn belül.
(3) A Képviselő-testület a Kurityán Roma Nemzetiségi Önkormányzattal való együttműködést a Kurityán Község Önkormányzata Képviselő-testülete és a Kurityán Roma Nemzetiségi Önkormányzat együttműködési megállapodása szerint biztosítja.
(4) Az Önkormányzat biztosítja a települési nemzetiségi önkormányzat részére az önkormányzati működéshez szükséges személyi feltételeket akként, hogy a nemzetiségi önkormányzatok működésével kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról a Hivatal kijelölt ügyintézői gondoskodnak.
(5) Az Önkormányzat a települési nemzetiségi önkormányzat hatékony érdekérvényesítéséhez, törvényben meghatározott egyéni és közösségi jogainak gyakorlásához biztosítja a működésükhöz szükséges tárgyi feltételeket, munkavégzésükhöz, a testületi és egyéb ülésekhez a nagytermet, melyek részletes szabályait a (3) bekezdés szerinti Együttműködési megállapodás tartalmazza.
12. A Társulások
13. § (1) Az Önkormányzat szükség szerint vesz részt hatósági igazgatási társulásokban, közösen tart fenn más önkormányzatokkal létesítményeket, intézményeket.
(2) Az igazgatási társulások, közös fenntartású intézmények működését a Képviselő-testület külön megállapodásban rögzíti.
(3) Az Önkormányzat a következő társulásokban vesz részt:
a) Sajó-Bódva Völgye és Környéke Önkormányzati Társulás. A társulás székhelye: Kazincbarcika Város Önkormányzata, 3700 Kazincbarcika, Fő tér 4.
b) Kazincbarcika és Vonzáskörzete Többcélú Kistérségi Önkormányzati Társulás. A társulás székhelye: Kazincbarcika Város Önkormányzata, 3700 Kazincbarcika, Fő tér 4.
c) Rudabánya és Környéke Önkormányzati Társulás. A társulás székhelye: 3733 Rudabánya, Gvadányi József út 47.
d) Múcsony és Társult Tellepülései Család- és Gyermekjóléti Szolgálat. A társulás székhelye:3744 Múcsony, Bányász út 3.
(4) A Képviselő-testület által a társulásokra átruházott hatásköröket az 3.melléklet tartalmazza.
13. Az önkormányzat gazdálkodása
14. § (1) A Képviselő-testület gazdálkodását a hatályos jogszabályok figyelembevételével végzi.
(2) Az Önkormányzat által ellátandó feladatok kormányzati funkciók szerinti besorolását a rendelet 4. melléklete tartalmazza.
14. Záró rendelkezések
15. § Hatályát veszti Kurityán Község Önkormányzata Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról szóló 6/2018.(X.24.) önkormányzati rendelete.
16. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
A 4. melléklet a Kurityán Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2023. (XI. 13.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.