Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2019.(XII.6.) önkormányzati rendelete
Múcsony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2019.(XII.6.) önkormányzati rendelete
Hatályos: 2020. 03. 11- 2023. 10. 05Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2019.(XII.6.) önkormányzati rendelete a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Múcsony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, továbbá a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:
2. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.
(2) A polgármester és a jegyző hivatalos kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható:
3. § Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét a képviselő-testület önálló rendeletben állapítja meg.
4. § (1) Az önkormányzat évente három alkalommal megjelenő hivatalos lapja: Helyi Hírmondó.
(2) Az önkormányzat kiadványát a lakosság térítésmentesen kapja.
(3) Az önkormányzat kiadványa tartalmazza a képviselő-testület főbb döntéseit, melyek a lakosság széles körét érintik.
(4) Az önkormányzat kiadványát évfolyamonként le kell fűzni és 5 évenként be kell köttetni, ezzel is lehetőséget biztosítva a település történetét feldolgozó munkához.
5. § Az önkormányzat testvértelepülése: Swiatniki Górne (Lengyelország).
Az önkormányzat feladata, hatásköre
6. § (1) Az önkormányzat a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 116. §-ban foglalt gazdasági programját maga határozza meg, hogy mely feladatokat, milyen mértékben és módon lát el.
(2) Múcsony Nagyközség Önkormányzat vállalkozási tevékenységet végezhet, a vállalkozási tevékenység felső határát a módosított kiadási előirányzatok 10 %-ában határozza meg.
7. § A jegyző rendszeresen köteles a képviselő-testületet tájékoztatni a képviselő-testület feladat- és hatáskörét érintő változásokról.
8. § A képviselő-testület a feladatait a Mötv. 41. § (2)–(5) bekezdése szerint látja el, és egyes hatásköreit önkormányzati rendelettel ruházza át. Az átruházott hatáskörök jegyzékét a 2 melléklet tartalmazza.
A képviselő-testület működése
1.A képviselő-testület üléseinek száma
9. § (1) A Képviselő- testületi tagok száma: 7 fő. A képviselő- testület tagjainak névsorát a 2. függelék tartalmazza.
(2) A képviselő-testület rendes ülést és szükség szerint rendkívüli ülést tart.
10. § (1) Évente legalább hat alkalommal kell rendes ülést tartani.
(2) A képviselő-testület adott évi rendes üléseinek konkrét számát és időpontját a képviselő-testület által határozattal elfogadott féléves munkaterv tartalmazza. A féléves munkatervben az (1) bekezdésben meghatározott ülésszámtól több ülést is elő lehet írni.
(3) A munkatervet a polgármester terjeszti elő, melyet a beérkezett javaslatok alapján a jegyző – a gazdasági programot figyelembe véve – állít össze.
(4) A munkaterv tartalmazza
11. § (1) Rendkívüli ülést kell összehívni legkésőbb 15 napon belül
a) a Mötv. 44. § -ban meghatározott esetben,
b) ha a képviselő-testület eseti határozattal rendkívüli ülés összehívásáról
2.A képviselő-testületi ülések összehívása
12. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester az elfogadott féléves munkatervben meghatározottak szerint, vagy rendkívüli ülés esetén hívja össze és vezeti.
(2) Ha a polgármesteri tisztség betöltetlen, vagy a polgármester tartósan akadályoztatva van, akkor a képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármester látja el az (1) bekezdés szerinti feladatokat.
(3) A polgármesteri és a képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy a polgármester és a képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármester tartós akadályoztatása esetében a pénzügyi bizottság elnöke hívja össze a képviselő-testületet, és vezeti a képviselő-testület ülését.
(4) A képviselő-testület ülését – főszabályként – az önkormányzat székhelyére kell összehívni.
(5) Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a képviselő-testület ülését a székhelyen kívül máshová is össze lehet hívni.
13. § A képviselő-testület rendes üléseit a munkatervnek megfelelő időpontra kell összehívni.
14. § (1) A képviselő-testület rendkívüli üléseit az ülés összehívására jogosult személy hívja össze.
(2) A képviselő-testület eseti határozatot hoz a rendkívüli ülés megtartásáról.
15. § (1) A képviselő-testület rendes ülésének összehívása elektronikus úton történő írásos meghívó kiküldésével történik.
(2) A meghívónak tartalmaznia kell
a) az ülés helyét,
b) az ülés időpontját,
c) a tervezett napirendeket,
d) a napirendek előadóit,
e) a képviselő-testület ülése összehívójának megnevezését.
(3) A képviselő- testületi tagok részére a meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket.
(4) A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi ülés időpontja előtt
16. § (1) A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan írásos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történik.
(2) Indokolt esetben lehetőség van a képviselő-testületi ülés összehívására
a) telefonon keresztül történő szóbeli meghívással,
b) elektronikus levélben (e-mailben),
c) egyéb szóbeli meghívással.
(3) A szóbeli meghívás esetében lehetőség szerint biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását.
17. § (1) A képviselő-testület ülésén a képviselők szavazati joggal vesznek részt.
(2) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan
a) a jegyzőt,
b) a bizottság nem képviselő tagját,
c) a településen működő nemzetiségi önkormányzat elnökét,
d) az e rendelet által meghatározott önszerveződő közösségek képviselőit
e) az önkormányzat intézményének vezetőjét,
f) a Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatóját
g) a Múcsony és Társult Települései Család- és Gyermekjóléti Szolgálat Vezetőjét.
(3) Tanácskozási jog illeti meg az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan a meghívottak közül
a) az egyház képviselőjét,
b) akit egy-egy napirendi pont tárgyalására hívtak meg.
18. § (1) A képviselő-testület üléséről a lakosságot tájékoztatni kell, a Képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal, rendkívüli ülés kezdő időpontját megelőző legalább huszonnégy órával. Ettől eltérni csak a polgármester engedélyével lehet.
3.A képviselő-testület ülésének vezetése
19. § (1) A polgármester a képviselő-testület ülésének vezetése során ellátandó feladatai:
a) megállapítja, hogy a testület ülését az SZMSZ szerint hívták össze,
b) a képviselő-testület határozatképességének megállapítása és folyamatos
20. § (1) A képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább a képviselőknek több mint a fele, azaz 4 fő jelen van.
(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 8 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.
21. § (1) A polgármester előterjeszti a napirendi pontokat. A képviselő joga, hogy javaslatot tegyen, a javasolt napirendi pontok törlésére.
(2) A napirend elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül dönt.
22. § (1) A képviselő-testületi ülésen jelenlévő személyek kötelesek a tanácskozás méltóságát tiszteletben tartani.
(2) A polgármester gondoskodik a Képviselő-testület ülése rendjének fenntartásáról.
(3) A rend fenntartása érdekében a polgármester:
a) a Képviselő általi rendzavarás esetén:
aa) figyelmezteti, majd ismétlődő esetben megvonja a szót attól a képviselőtől, aki a tárgytól eltér, a már elhangzottakat indokolatlanul ismétli.
ab) rendre utasítja, majd ismétlődő esetben megvonja a szót attól a Képviselőtől, aki a Képviselő-testület tekintélyéhez méltatlan kifejezést vagy másokat sértő megfogalmazást használ,
ac) figyelmezteti, majd ismétlődő esetben rendreutasítja azt a Képviselőt, aki olyan magatartást tanúsít, mellyel zavarja a Képviselő-testület munkáját,
b) Egyéb rendzavarás esetén:
ba) amennyiben az ülésen résztvevő, tanácskozási joggal nem rendelkező személy az ülés rendjét hozzászólásával megzavarja, a polgármester felhívja e magatartás megszűntetésére.
bb) amennyiben a rendzavarás folytatódik, vagy újra megismétlődik, a rendbontókat az ülésterem elhagyására kötelezi.
bc) a tanácskozás folytatását lehetetlenné tévő rendzavarás esetén a polgármester 15 perc ülésezési szünet rendel el.
bd) a bc) bekezdés szerinti szünetet egy testületi ülés alkalmával maximum 2 alkalommal lehet elrendelni. A harmadik rendzavarást követően a polgármester javasolja a képviselő-testületnek, hogy a képviselő-testület az ülésen eddig tárgyalt napirendekre módosítsa az ülés napirendjét. Ha a testület a napirendi pontokra tett javaslatát elfogadta, az ülést az általános szabályok betartása szerint bezárja.
4.Az előterjesztés
23. § (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett és új, napirenden kívüli anyagok, a képviselő-testület ülésén ismertetett, az ülés napirendjéhez kapcsolódó tájékoztató, beszámoló, rendelet-tervezet az indoklással és a határozati javaslat az indoklással.
(2) A képviselő-testület ülésére írásban vagy szóban kerül benyújtásra az előterjesztés. Az írásos előterjesztést lehetőség szerint a meghívóval együtt meg kell küldeni az érintetteknek.
(3) Polgármester engedélyezheti kivételes esetben a szóbeli előterjesztést is. Az ülés napján vagy az ülésen a képviselők rendelkezésére bocsátott írásos előterjesztést szóbeli előterjesztésként kell kezelni.
(4) Előterjesztés nélkül napirendi pontot nem lehet tárgyalni.
24. § (1) Az előterjesztések lehetséges tartalmi és alaki elemei
a) az előterjesztés témájának, tárgyának meghatározása,
b) a témával kapcsolatos előzmények, korábban hozott képviselő-testületi
25. § (1) Az írásos előterjesztéseket a jegyzőnek jogszerűségi szempontból meg kell vizsgálnia.
(2) A jegyző a hivatal útján gondoskodik valamennyi anyag elektronikus úton történő postázásáról, érintettekhez való eljuttatásáról.
(3) Az írásos előterjesztés oldalterjedelmét indokolt esetben a polgármester legfeljebb 20 gépelt oldalra korlátozza.
5.Sürgősségi indítvány
26. § (1) A képviselő-testület a polgármester javaslatára minősített szótöbbséggel soron kívül dönt az előterjesztés tárgyában. Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, mely az ülés meghívójában nem szerepel.
(2) A sürgősségi indítványok benyújtásának a feltételei:
27. § Amennyiben a képviselő a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, vagy a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX.törvény 32. §-ában megfogalmazott kötelezettségeinek nem tesz eleget, részére a megállapított tiszteletdíjat egy hónapra 25%-al csökkentetten kell folyósítani.
6.Vita, szavazás
28. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
29. § (1) Névszerinti szavazást kell elrendelni, ha:
7.Titkos szavazás
30. § (1) Titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat.
(2) A titkos szavazás írásban történik, amelynek lebonyolításáról a Pénzügyi és Jogi Bizottság gondoskodik.
(3) Titkos szavazás során a szavazatokat a borítékban helyezett szavazólapon, arra kijelölt helyiség és urna igénybevételével adhatják le a képviselő- testületi tagok.
(4) A titkos szavazás eredményéről a Pénzügyi és Jogi Bizottság elnöke külön jegyzőkönyvet készít. Ezt a jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez.
(5) Titkos szavazásnál szavazategyenlőség esetén a szavazást a képviselő- testület következő ülésén lehet megismételni. Újabb szavazategyenlőség esetén a szavazás azonnal megismételhető.
(6) A szavazatok összeszámlálásáról a bizottság elnöke gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy azt valamelyik képviselő kéri, a szavazást meg kell ismételni.
(7) Az alpolgármestert a képviselő- testület titkos szavazással választja.
31. § Az e rendelet 25–33. §-ában foglaltak a képviselő-testület bizottságára is vonatkoznak.
8.Kérdés
32. § (1) Kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozás.
(2) A kérdésre a képviselő-testület ülésén köteles válaszolni a megkérdezett vagy azt követő 15 napon belül írásban válaszolni. Az írásos választ a képviselő-testület valamennyi tagjának meg kell küldeni. A válaszadás maximális időtartama: 3 perc.
9.Interpelláció
33. § (1) A képviselőnek joga van az Mötv. 32. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott interpellációs joggal írásban élni.
(2) Interpellációnak az a kérdés- és problémafelvetés minősül, amely szoros kapcsolatban áll az önkormányzat által ellátott feladatokkal, vagy valamely irányítása alatt álló szervezet tevékenységi körével.
(3) Az interpellációt a polgármesternél az ülés előtt 15 nappal írásban kell benyújtani.
(4) Amennyiben az interpellációt a (3) bekezdésben előírt határidőn túl vagy a képviselő-testület ülésén nyújtják be, úgy az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az ülést követő 15 napon belül, írásban kell válaszolni. A válasz elfogadásáról a képviselő-testület a soron következő ülésén dönt.
(5) Az ülésen az adott válasz elfogadásáról először az interpellációt kérő képviselő nyilatkozik. Ha a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül dönt. Amennyiben a választ a képviselő-testület elutasítja, elrendeli az interpelláció tárgyának részletes kivizsgálását és a válaszadásra kötelezett annak eredményéről a képviselő testületet soron következő ülésén tájékoztatni.
10.Jegyzőkönyv
34. § (1) A képviselő-testület üléséről 1 példányos jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet a Mötv.-ről szóló törvényben foglaltak szerinti tartalommal kell elkészíteni:
11.Önkormányzati rendeletalkotás
35. § (1) Rendelet alkotását a vonatkozó törvényben meghatározott esetekben az alpolgármester, a képviselő, a tárgy szerint illetékes bizottság elnökeik útján, a jegyző, a települési nemzetiségi önkormányzat elnöke, a civil szervezet vezetője írásban kezdeményezi a polgármesternél. A polgármesternek joga van a rendelet alkotási javaslatát testületi ülésen szóban is előterjeszteni.
(2) A képviselő- testület meghatározza a rendelet előkészítésének menetét, az egyeztetés és a vitafórumok rendjét. Az előkészítéssel megbízza valamely bizottságát, vagy külön bizottságot hoz létre.
(3) Az állampolgárok szélesebb körét érintő rendeletek tervezetét 15 napra hirdetmény útján nyilvánosságra hozza. Ezután a tervezetet a testület elé kell terjeszteni.
(4) A rendelettervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik, aki e tevékenységébe szükség szerint bevonja a hivatal tárgy szerinti illetékes személyeit, valamint külső szakértőt.
(5) A rendelet- tervezetet véleményezés céljából be kell terjeszteni az önkormányzat illetékes bizottságához.
(6) A rendelet helyben szokásos kihirdetésének módja:
a) az önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezése,
b) a kihirdetett rendeleteket az önkormányzat hivatalos honlapján meg kell jeleníteni.
(7) A költségvetési rendelet elfogadásának részletes szabályai
a) a költségvetési rendelet-tervezetet át kell adni az érintett bizottságok részé-
36. § (1) A képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni.
Múcsony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének
Lakossági Fórumok
37. § (1) A polgármester vagy a Képviselő-testület a legfontosabb helyi közigazgatás politikai kérdésekről, előre meghatározott közérdekű kérdésben, és a jelentősebb döntések előkészítésére az állampolgárok és társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása, véleményének kikérése céljából lakossági fórumot hív össze évente egyszer.
(2) A lakossági fórum egyaránt összehívható a nagyközség egészét, vagy annak nagyobb, illetőleg egy részét érintő tárgykörökben.
(3) A lakossági fórum időpontját és tárgyát legalább 5 nappal korábban a helyben szokásos módon közzé kell tenni.
Közmeghallgatás
38 .§
A települési képviselő
39. § A települési képviselő eskü letételének megszervezése a jegyző feladata.
40. § A települési képviselő – az Mötv. 32. §-ban meghatározottakon túl – köteles
40. § Az önkormányzati képviselő járandóságait önkormányzati rendelet szabályozza.
A képviselő-testület bizottságai
41. § A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében bizottságokat hoz létre.
42. § A képviselő-testület bizottságai
a)1 Pénzügyi és Jogi Bizottság; tagjainak száma:3 fő
b) Szociális és Oktatási Bizottság;tagjainak száma:3 fő.
43. § A képviselő- testület állandó bizottságai által ellátandó feladatok részletes jegyzékét a 1. melléklet tartalmazza.
44. § A képviselő- testület indokolt esetben, meghatározott feladat ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a képviselő- testület által történő elfogadásáig tart.
45. § A bizottságok mellérendeltségi viszonyban állnak egymással.
46. § (1) A bizottság szükség szerint ülésezik.
(2) A bizottsági üléseket a bizottsági elnök hívja össze. A bizottsági elnök akadályoztatása és a bizottsági elnöki pozíció betöltetlensége esetén az ülést a pénzügyi bizottság elnöke hívja össze.
(3) Az üléseket a bizottság elnöke vezeti.
(4) A bizottság ülése nyilvános vagy zárt. A zárt ülésre vonatkozó szabályok a képviselő-testületi zárt ülésekre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg.
(5) A bizottság a döntéseit egyszerű vagy minősített többséggel hozza.
47. § (1) A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá, az elnök távolléte estén két jelenlévő bizottsági tag.
(2) A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a képviselő-testület hivatala látja el.
(3) A bizottság döntéseiről a jegyző nyilvántartást vezet.
(4) A bizottság ciklusonként egy alkalommal beszámol a képviselő-testületnek a bizottság tevékenységéről. A beszámoló előterjesztésének elkészítéséről a bizottság elnökének kell gondoskodnia
A polgármester, az alpolgármester, a jegyző, aljegyző
12.A polgármester
48. § A polgármester megbízatását főállásban látja el.
49. § (1) A polgármesternek joga van e tisztségéről a képviselő-testülethez intézett írásbeli nyilatkozatával lemondani, amelyet az alpolgármesternek, ennek hiányában a képviselő-testület összehívására, vezetésére kijelölt – pénzügyi bizottság elnöke – képviselőnek juttatja el.
(2) A polgármester tisztségének megszűnése esetén, a tisztség megszűnését követően nyolc munkanapon belül írásban foglaltan átadja munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az alpolgármesternek, vagy az (1) bekezdésben meghatározott személynek.
50. § (1) A polgármester Mötv. 67. §-ában meghatározott feladatokon túli további feladatai
a) segíti a képviselő-testület tagjainak testületi és bizottsági munkáját,
b) képviseli az önkormányzatot,
c) kapcsolatot tart a választópolgárokkal, valamint a helyi társadalmi és egyéb szervezetekkel,
d) fogadóórát tart,
e) nyilatkozik a sajtónak.
(2) A polgármester feladata az önkormányzat képviselete során a médiával való kapcsolattartás.
(3) A polgármester fogadóórája:
13.Az alpolgármester
51. § (1) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(2) Az alpolgármester tevékenységét a polgármester irányítja.
(3) A képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármester fogadóórája:
Minden hónap második keddjén: 9.00-12.00 óráig.
52. §
15.A jegyző, aljegyző
53. § (1) A jegyző jogállására és feladataira az Mötv. előírásai az irányadóak.
(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve egyidejű, tartós akadályoztatása esetén legfeljebb hat hónap időtartamra a jegyzői feladatok ellátását az a köztisztviselő végzi, akinek azt a munkaköri leírása tartalmazza.
(3) A jegyző köteles felhívni a képviselő-testület figyelmét a jogszabálysértő döntésekre, illetve a képviselő-testület működésének szabálytalanságaira. A jegyző ezt a kötelezettségét a testületi ülésen szóban, egyéb esetekben írásban nyújtja be a polgármesternek, aki erről a képviselő-testületet a legközelebbi testületi ülésen tájékoztatja.
(4) A jegyző ügyfélfogadást tart minden kedden 10.00- 16.00 óráig.
54. § A jegyzőt távolléte, vagy akadályoztatása esetén az aljegyző helyettesíti. Az aljegyző feladatát a jegyző határozza meg.
A képviselő-testület hivatala
55. § (1) A képviselő- testület a saját, a képviselő-testület bizottságai, és a tisztségviselők munkájának segítésére, a döntések szakmai előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére és ellenőrzésére Kurityán Község Önkormányzatával közös önkormányzati hivatalt hoz létre, melynek elnevezése „Múcsonyi Közös Önkormányzati Hivatal”. (továbbiakban: Hivatal).
(2) A jegyző felelős a hivatal költségvetési szervként való működéséből fakadó szabályozási kötelezettség teljesítéséért. Az elkészített dokumentumok közül a hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát a képviselő-testület határozattal fogadja el.
56. § A Múcsonyi Polgármesteri Hivatal köztisztviselője számára a Közszolgálati Tisztviselők Napja, július 1-je, munkaszüneti nap.
A képviselő-testület gazdasági programja
57. § (1) A képviselő-testület a megbízatásának időtartama alatt a gazdasági program alapján működik.
(2) A gazdasági program tervezetének elkészítéséről, valamint a képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.
Vagyonnyilatkozat
58. § (1) A képviselő-testület bizottságának nem képviselő tagja is vagyonnyilatkozat-tételre köteles. A nem képviselő bizottsági tag vagyonnyilatkozata nem nyilvános.
(2) A vagyonnyilatkozatot az Pénzügyi és Jogi bizottság tartja nyilván és ellenőrzi.
Helyi népszavazás, népi kezdeményezés
59. § (1) A képviselő-testület kiemelt figyelmet fordít a társadalmi szervezetek, érdekképviseleti szervek, polgárok önszerveződő közösségeinek véleményére, javaslataira és közreműködésére az önkormányzati döntések előkészítésében és végrehajtásuk ellenőrzésében. A képviselő-testület Múcsony Nagyközség fejlesztése, a Nagyközség funkcióinak magasabb szintű ellátása, a lakosság véleményének megismerése, tovább közéleti szerepének növelése érdekében együttműködik az önszerveződő közösségekkel.
(2) A kapcsolattartás és az együttműködés konkrét formáit és módszereit, a társadalmi szervezetek, érdekképviseleti szervek, polgárok önszerveződő közösségeivel kötött együttműködési megállapodásokban kell meghatározni.
(3) A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni a szervezet működését, tevékenységét érintő napirend esetében azoknak az önszerveződő közösségeknek a képviselőit, akikkel a képviselő-testület együttműködési megállapodást kötött.
(4) Az együttműködés céljainak teljesülése érdekében az önkormányzati tisztségviselői részt vesznek az érdekvédelmi, szakmai szervezetek, a civil szervezetek fontosabb rendezvényein, a nagyközségben működő civil szervezetek vezetőit a polgármester meghívja az önkormányzat fontosabb rendezvényeire, két és többoldalú megbeszéléseket, közös rendezvényeket szerveznek.
(5) A képviselő-testület a költségvetésnek függvényében, a rendelkezésére álló szellemi és anyagi eszközökkel támogatja az önszerveződő közösségek működését, amelynek céljai és tevékenysége az önkormányzati célok és feladatok megvalósulását elősegíti.
XII.Fejezet
Az önkormányzat által fenntartott egyéb intézmények
60. § (1) Az önkormányzat az óvodai nevelést, az intézményi étkezést, a mini bölcsődei ellátást a helyi közművelődési feladatokat a Múcsonyi Általános Művelődési Központ, Bölcsőde és Konyha elnevezésű önkormányzati intézmény fenntartásával biztosítja.
XIII.fejezet
Az önkormányzat vagyona
61. §
XIV.fejezet
62. §
A helyi nemzetiségi önkormányzatok
63. § (1) A nemzetiségi önkormányzatokra a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény, valamint az SZMSZ rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.
(2) A nemzetiségi önkormányzat elnöke tanácskozási joggal vesz részt a Képviselő-testület ülésein, arra előterjesztést készíthet.
(3) A Hivatal a nemzetiségi önkormányzat munkájának segítése érdekében:
a) helyiséget biztosít a nemzetiségi önkormányzat megbízatásának idejére, ingyenes használattal,
b) biztosítja a rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotot,
c) viseli a használat folyamán felmerülő karbantartási, javítási kiadások megtérítését,
d) fizeti a helyiség használatával kapcsolatos közüzemi díjakat (villamos-energia, víz, csatorna, fűtés, szemétszállítás),
e) térítésmentesen gondoskodik a vagyonvédelemről, a napi takarításról, negyedévi nagytakarításról.
f) biztosítja a postázási, kézbesítési, gépelési sokszorosítási feladatok ellátását.
(4) Minderről együttműködési megállapodást kell készíteni, amit a Képviselő-testület hagy jóvá.
(5) A helyi nemzetiségi önkormányzatok a polgármesternek küldhetik meg javaslataikat és kezdeményezéseiket, melyeket a polgármester terjeszt elő a benyújtást követő munkaterv szerinti Képviselő-testületi ülésen. A döntést követő 15 napon belül írásban kell megküldeni a határozatot a helyi nemzetiségi önkormányzat részére.
(6) A helyi nemzetiségi önkormányzatokat a nemzetiségi közügyeket érintő előterjesztések esetén véleményezési jog illeti meg azzal, hogy véleményüket legkésőbb a képviselő- testületi ülés előtt öt nappal a polgármester részére megküldik.
(7) Amennyiben jogszabály a nemzetiségi kollektív nyelvhasználattal, oktatással, neveléssel, hagyományápolással és kultúrával, a helyi nemzetiségi sajtóval, az esélyegyenlőséggel, társadalmi felzárkóztatással és a szociális ellátás kérdéskörében a helyi nemzetiségi önkormányzatok részére véleményezési és egyetértési jogot biztosít, úgy e nyilatkozat megtételére a vonatkozó jogszabályokban foglalt határidők vonatkoznak.
XV.fejezet
Záró rendelkezések
64. §
A 42. § a) pontja a Múcsony Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2020. (III. 10.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.