Múcsony Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 28.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 03. 01

Múcsony Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 28.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 03. 01

[1] Múcsony Nagyközség Önkormányzatának 2025. évi költségvetési célja, hogy a kötelező feladatainak az ellátásához a tervezett bevételek fedezzék a felmerülő kiadásokat, a hiány mértéke év közben csökkentésre kerüljön és az önkormányzat 2025 évben megőrizze fizetőképességét és biztosítva legyen a költségvetés tartós egyensúlya.

[2] Múcsony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, figyelembe véve a pénzügyi és jogi bizottság írásos véleményét a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, valamint annak költségvetési szerveire.

2. Az önkormányzat összesített 2025. évig költségvetése

2. § A képviselő-testület az önkormányzat önkormányzati szinten összesített 2025. évi költségvetési kiadási és bevételi főösszegét 1.544.250 eFt -ban állapítja meg, amelyet részletesen az 1 melléklet ,a 2 és a 3 melléklet tartalmaz.

3. § (1) Az önkormányzat összesített 2025. évi költségvetési bevételei kiemelt előirányzatonként:

a) Működési célú támogatásértékű bevétel államháztartáson belülről 698.094 eFt

b) Felhalmozási célú önkormányzati támogatások 474.092 eFt

c) Közhatalmi bevételek 135.000 eFt

d) Működési bevételek 192.064 eFt

e) Felhalmozási bevételek 25.000 eFt

f) Átvett pénzeszközök 20.000 eFt

(2) Az önkormányzati működési célú feladatalapú támogatásokat a 4. melléklet tartalmazza részletes bontásban.

4. § (1) Az önkormányzat összesített 2025. évi kiemelt kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak, azaz

a) működési költségvetés 1.003.863 e Ft

aa) személyi jellegű kiadások: 502.225 e Ft

ab) szociális hozzájárulási adó: 73.553 e Ft

ac) dologi jellegű kiadások: 242.566 e Ft

ad) ellátottak pénzbeli juttatásai: 18.473 e Ft

ae) egyéb működési célú kiadások: 167.046 e Ft

b) felhalmozási költségvetés 540.387 e Ft

ba) beruházások, 515.876 e Ft

bb) felújítások 24.511 e Ft

(2) A fentiekben felsorolt kiemelt előirányzatok intézményi bontásban a 5., 6., 7. mellékletben vannak részletezve.

(3) A helyi önkormányzat nevében végzett beruházási kiadások beruházásonként,valamint a felújítási kiadások felújításonként a 8.melléklet tartalmazza.

(4) A helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásai, szociális, rászorultság jellegű ellátásai (kiadás összesen 18.423 eFt):

a) lakásfenntartási támogatás 4.500 eFt

b) átmeneti segély 1.750 eFt

c) temetési segély 375 eFt

d) egyéb önkormányzati eseti pénzbeli ellátások 11.383. eFt

e) köztemetés 415 eFt

5. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évre összesített – közfoglalkoztatottak nélküli – létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg átlagos statisztikai állományi létszám – átlaglétszám – 63 fő,

(2) A közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzata 40 fő.

3. A gazdálkodás szabályai

6. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a képviselő-testületi határozattal elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(4) A közös önkormányzati hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

4. Az önkormányzat saját költségvetése

7. § Az önkormányzat képviselő-testülete az önkormányzat saját, 2025. évi költségvetési főösszegét 1.454.085 ezer forintban állapítja meg.

8. § Az önkormányzat saját, 2025. évi költségvetési bevételei kiemelt előirányzatonként:

a) Működési célú támogatásértékű bevétel államháztartáson belülről 686.108 eFt

b) Felhalmozási célú önkormányzati támogatások 474.092 eFt

c) Közhatalmi bevételek 135.000 eFt

d) Működési bevételek 113.885 eFt

e) Felhalmozási bevételek 25.000 eFt

f) Átvett pénzeszközök 20.000 eFt

9. § Az önkormányzat saját, 2025. évi kiemelt kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak, azaz

a) működési költségvetés 564.001 e Ft

aa) személyi jellegű kiadások: 210.022 e Ft

ab) szociális hozzájárulási adó: 30.089 e Ft

ac) dologi jellegű kiadások: 138.371 e Ft

ad) ellátottak pénzbeli juttatásai: 18.423 e Ft

ae) egyéb működési célú kiadások: 167.046 e Ft

b) felhalmozási költségveté 539.955 e Ft

ba) beruházások, 515.444 e Ft

bb) felújítások 24.511 e Ft

c) Intézmény finanszírozás 350.129 e Ft

10. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat saját, 2025. évre – közfoglalkoztatottak nélküli – a létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg átlagos statisztikai állományi létszám – átlaglétszám – 21 fő,

(2) A közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzata 40 fő.

5. A Múcsonyi Közös Önkormányzati Hivatal költségvetése

11. § Az önkormányzat képviselő-testülete a Közös Önkormányzati Hivatal 2025. évi költségvetési főösszegét 160.210 ezer forintban állapítja meg.

12. § A Közös Önkormányzati Hivatal 2025. évi költségvetési bevételei kiemelt előirányzatonként:

a) irányító szerv költségvetéséből kapott támogatás 147.744 e Ft

b) egyéb működési támogatás 12.466 e Ft

13. § A Közös Önkormányzati Hivatal 2025. évi kiemelt kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak, azaz működési költségvetés 160.210 e Ft

a) személyi jellegű kiadások: 129.820 e Ft

b) munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó: 19.814 e Ft

c) dologi jellegű kiadások: 10.576 e Ft

14. § A képviselő-testület a Közös Önkormányzati Hivatal 2025. évre – közfoglalkoztatottak nélküli – a létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg

a) átlagos statisztikai állományi létszám – átlaglétszám – 19 fő, amely 17 köztisztviselő és 2 fő Mt. hatálya alá tartozó munkavállaló

b) az év utolsó napján foglalkoztatott záró létszám 17 fő.

6. A Múcsonyi Általános Művelődési Központ, Bölcsőde és Konyha költségvetése

15. § Az önkormányzat képviselő-testülete a Múcsonyi Általános Művelődési Központ, Bölcsőde és Konyha költségvetési szerv 2025. évi költségvetési főösszegét 280.084 ezer forintban állapítja meg.

16. § A Múcsonyi Általános Művelődési Központ, Bölcsőde és Konyha költségvetési szerv 2025. évi költségvetési bevételei kiemelt előirányzatonként:

a) irányító szerv költségvetéséből kapott támogatás 202.385 e Ft

b) működési bevételek 77.699 e Ft

17. § A Múcsonyi Általános Művelődési Központ, Bölcsőde és Konyha költségvetési szerv 2025. évi kiemelt kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak, azaz

a) működési költségvetés: 279.652 e Ft

aa) személyi jellegű kiadások: 162.383 e Ft,

ab) munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó: 23.650 e Ft

ac) dologi jellegű kiadások: 93.619 e Ft

b) felhalmozási költségvetés 432 e Ft (beruházások 432 e Ft)

18. § A képviselő-testület a Múcsonyi Általános Művelődési Központ, Bölcsőde és Konyha költségvetési szerv 2025. évre -közfoglalkoztatottak nélküli – a létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg átlagos statisztikai állományi létszám - átlaglétszám – 23fő, melynek összetétele: 6 fő konyhai alkalmazott, 2 fő közművelődési alkalmazott, 7 fő óvodapedagógus, 4 fő kisgyermek gondozó, 3 fő dajka, 1 fő pedagógiai asszintens.

7. A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

19. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) Az átmenetileg betöltetlen álláshelyekre jutó személyi juttatások előirányzatával úgy kell gazdálkodni, hogy az álláshely az év bármely időpontjában betölthető legyen.

(4) Ha a költségvetési szerv az év során csökkenti a személyi juttatások eredeti előirányzatának megállapításakor számításba vett létszám előirányzatát, az abból származó megtakarítást csak a hiány csökkentésére kell fordítani.

(5) A személyi juttatások előirányzatából származó megtakarítás a költségvetési évben, továbbá a pénzmaradvány jóváhagyását követően felhasználható. Kivételt képez ez alól, ha a költségvetési évben a racionalizálás keretében kerül végrehajtásra a létszámcsökkenés.

(6) A személyi juttatás előirányzatainak átmeneti megtakarítása terhére tartós kötelezettség nem vállalható.

(7) Megbízási díj kifizetésére a költségvetési szerv és a megbízott között a feladatra vonatkozóan előzetesen kötött megbízási szerződés alapján kerül sor.

(8) A képviselő-testület 2025.évre az önkormányzatnál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában az alábbiakat határozza meg

a) a polgármesteri hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában – a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően – a köztisztviselői illetményalapot 50.000 Ft-ban állapítja meg,

b) köztisztviselők cafetéria juttatás kerete 350.000 Ft/év/fő ( 2011.évi CXCIX.tv. és a 2019.évi LXXI.tv. 58. § alapján)

c) az év közben felvételre kerülő dolgozók részére – az első teljes munkában töltött naptól kezdődően – a keretösszeg időarányos része nyújtható. A munkaviszony évközi megszűnése esetén a munkaviszonyban töltött időre a cafeteria időarányos része jár.

(9) A Képviselő-testület az önkormányzatnál és intézményeinél határozatlan jogviszonnyal rendelkező köztisztviselők, a közalkalmazottak és munkaszerződéssel rendelkező munkavállalók ( a közfoglalkoztatási jogviszonyban lévők kivételével) részére:

a) 12.000 Ft/fő összegű bankszámla-hozzájárulást nyújt a 2019. évi LXXI. törvény 58. § (5) bekezdése alapján, melynek kifizetéséről november hónapban kell gondoskodni,

b) A Képviselő-testület az önkormányzatnál és intézményeinél alkalmazásban álló köztisztviselők, közalkalmazottak és munkaszerződéssel rendelkező munkavállalók ( a közfoglalkoztatási jogviszonyban lévők kivételével) részére saját gépjárművel történő munkába járás esetén 2025.évben munkában töltött napokra a munkahely és lakóhely közötti távolság figyelembevételével kilométerenként 30 Ft kötlségtérítést nyújt az 1995. évi CXVII. törvény 25. § (2) bb ) bekezdése alapján,

c) béren kívüli juttatásként 100.000, - Ft nettó Szép Kártya feltöltést nyújt, amennyiben a fedezet rendelkezésre áll, melynek kifizetéséről legkésőbb június hónapban kell gondoskodni. A munkaviszony évközi megszűnése esetén a munkaviszonyban töltött időre a béren kívüli juttatás időarányos része jár.

(10) A kiadások készpénzben történő teljesítésének esetei:

a) készlet és kis értékű tárgyi eszközök beszerzése,

b) kiküldetési kiadások, munkába járás költségei,

c) reprezentációs, reklám és propaganda kiadások,

d) egyes kis összegű szolgáltatások ellenértékének kifizetése,

e) társadalom és szociálpolitikai kiadások,

f) elszámolásra felvett előlegek kifizetése.

20. § (1) Mindaddig, amíg forrás oldalról hiány mutatkozik, az Önkormányzat és intézményei csak a legfontosabb működési kiadásokat (jogszabályi előírás, szerződésbeli kötelezettség, alapvető működési költségek) teljesíthetik jelen rendeletben foglaltak szerint. A 9. melléklet szerinti beruházási és felújítási feladatok vonatkozásában 2025. július 30.-ig - a féléves kiadások alakulásának felülvizsgálatáig - az előirányzatok 10 %-a erejéig, a kötelezettségek pedig a jóváhagyott költségvetésben biztosított forrás erejéig teljesíthetőek.

(2) Az Önkormányzat Képviselő-testülete által odaítélt támogatások folyósítása írásban rögzített - a Polgármester által megkötött - megállapodások szerint történik.

(3) Az önkormányzati költségvetési szervek 2024. évi pénzmaradványának elszámolása során módosított előirányzatot meghaladó többlet önkormányzati támogatások elvonásra kerülnek.

(4) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

8. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

21. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a Kazincbarcika és Vonzáskörzete Többcélú Önkormányzati Kistérségi Társulás Belső Ellenőrzés útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

9. Egyéb rendelkezések

22. § Az önkormányzat a Stabilitási Tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az adósságot keletkeztető ügyletek futamidejének végéig, illetve a kezesség érvényesíthetőségéig, és a figyelembe vehető saját bevételeit az 10. és 11. mellékletben határozza meg.

10. Záró rendelkezések

23. § E rendelet rendelkezéseit 2025. január 1. napjától kell alkalmazni.

24. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.