Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2021.(II.22.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Hatályos: 2021. 02. 23

az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Általános indokolás

a Múcsony Nagyközség Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

I.

Az Önkormányzat költségvetési politikájának fő vonásai
2021. évben

A helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 139. § (1) bekezdés a) pontjában, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 23. § (2) bekezdésében foglalt kötelezettségemnek eleget téve, valamint az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) és f) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a mellékelt költségvetési rendelet-tervezetet terjesztem az önkormányzat képviselő-testülete elé.

A mellékelt rendelettervezet:

- a vonatkozó jogszabályok által előírt szerkezetben és tartalommal,

- a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendelet figyelembe-vételével,

- a jegyző irányításával került összeállításra.

Felhívom a képviselők figyelmét arra, hogy a rendelettervezet:

- az önkormányzat intézményeinek vezetőivel megtárgyalásra került,

- a Nonprofit Kft vezetőjével egyeztetésre került.

A rendelet hatálya az önkormányzatra, valamint az önkormányzat költségvetési szerveire és a társulásokra terjed ki.

Az önkormányzati költségvetésben a költségvetési szerveket nem kell címenként kezelni az új Áht. alapján, ezért a költségvetési rendelet nem határozza meg a címrendet.

II.

A költségvetés-politika céljai és keretei

Az államháztartás fő feladatai: az erőforrások begyűjtése, elosztása, a gazdasági egyensúly megőrzése, önfenntartás és e feladatok ellátásához szükséges jogi keret kialakítása. A költségvetési politika legfontosabb feladata, hogy a pénzügyi egyensúly megteremtésével elősegítse a gazdasági növekedést és a magyar állam versenyképességének javítását.

A Kormány elsődleges foglalkoztatáspolitikai célja továbbra is az, hogy a versenyszférában minél több munkahely jöjjön létre és minél több munkavállaló számára tudjanak munkalehetőséget biztosítani. A Kormány hangsúlyt fektet a hátrányos helyzetű térségekben a munkahelyteremtés és megőrzés támogatására, a

vállalkozások által megvalósítandó beruházások ösztönzésére. Az intézkedéseknek köszönhetően erősödik a helyi gazdaság, nő a KKV-k gazdaságban betöltött szerepe és mérséklődhetnek a foglalkoztatás területi különbségei.

A korábbi évek során kialakításra került a családokat, a munkavállalást, valamint a leghátrányosabb munkaerőpiaci helyzetben lévőket támogató adórendszer. Jelentősen csökkentek az élőmunka terhei és a vállalkozások adóterhei is mérséklődtek, a feketegazdaság visszaszorítása érdekében tett intézkedések hatására pedig javult az adóbeszedés hatékonysága, és a fogyasztási-forgalmi adókból származó bevételek is növekedtek.

Az Otthonteremtési program keretében egy új, hatékonyabb lakástámogatási rendszer került kialakításra, amely az elmúlt években komoly sikert ért el.

A kiemelt vállalati kapcsolatok kiépítésének és folyamatos fenntartásának célja a magyar gazdasági életben kiemelt jelentőséggel bíró hazai vállalatok érdekeinek, illetve a fejlődésük útjában álló akadályoknak a beazonosítása, kormányzati szinten történő megjelenítése és összehangolása a kormányzati stratégiákkal és programokkal annak érdekében, hogy gazdasági helyzetük megerősödjön, javuljon foglalkoztatási, innovációs és versenyképességük, amelyek tovagyűrűzve pozitív hatást fejthetnek ki a magyar gazdaság egészére.

A forrásrendszer szerkezete az önkormányzatok hátrányára változott. Az állami normatívák - néhány kivétellel- nem emelkedtek. A fajlagos finanszírozások továbbra is befagyasztottak, a személyi kiadások emelkedését továbbra is önállóan szabályozott kiegészítő támogatások rendszere kezeli.

A költségvetés készítésekor már évek óta kiemelt szempont a biztonságos gazdálkodás és a pénzügyi stabilitás feltételeinek megteremtése és megőrzése, az intézményeink működőképességének megtartása, a minimum feltételek, szakmai jogszabályok által támasztott követelmények lehetőségek szerinti érvényesítése. Érvényesítenünk kell a racionális, költségkímélő gazdálkodás alapelveit. Törekedni kell az elérhető bevételi források körének bővítésére, a tervezett bevételek teljes körű beszedésére. A 2021. év fő célkitűzése legyen továbbra is a kötelező feladatok maradéktalan ellátása, valamint a fejlesztésekhez szükséges pályázati önrész biztosítása.

A működési kiadások csökkentése során törekedni kell arra, hogy az intézmények számára a feladatukkal arányos létszám biztosítva legyen. Az önkormányzatunk saját bevételi lehetőségei behatároltak. A dologi kiadások központi költségvetési forrásból történő emelésére továbbra sincs mód. Az intézményi működési kiadások szinten tartásához azonban szükséges egy minimális mértékű növekedéssel számolni. A működési kiadások csökkentése során arra törekszünk, hogy az intézmények számára a feladatukkal arányos létszám biztosítva legyen. Az intézményi működési kiadások szinten tartásához azonban szükséges egy minimális mértékű növekedéssel számolni.

III.

A 2021. évi költségvetésre ható egyéb tényezők

Az új költségvetés alapján a települési önkormányzatokat a 2021-as évben az alábbi átengedett bevételek illetik meg:

a belföldi gépjárművek után a települési önkormányzat által a gépjárműadóhoz kapcsolódó bírságból, pótlékból és végrehajtási költségből származó bevétel 100%-a

a termőföld bérbeadásából származó jövedelem utáni személyi jövedelemadó 100 %-a

a települési önkormányzat jegyzője által jogerősen kiszabott környezetvédelmi bírság 100%-a

a megyei kormányhivatal által a települési önkormányzat területén kiszabott és befolyt környezetvédelmi bírság 30 %-a

a közlekedési szabályszegésre tekintettel kiszabott közigazgatási bírság behajtásából származó bevétel 40%-a

a települési önkormányzat területén a közlekedési szabályszegések után a közterület-felügyelő által kiszabott bírság 100%-a.

A 25 millió forint értékhatárt meghaladó nemzeti vagyon hasznosítása és tulajdonjogainak átruházása 2021- ben is csak versenyeztetés útján, az összességében legelőnyösebb ajánlatot tévő részére, a szolgáltatás és ellenszolgáltatás értékarányosságával történhet.

A nemzeti közbeszerzési értékhatárok 2021-ben:

-árubeszerzés esetében: 15 millió forint;

- építési beruházás esetében: 50 millió forint;

- építési koncesszió esetében: 100 millió forint;

-szolgáltatás megrendelése esetében: 15 millió forint;

- szolgáltatási koncesszió esetében: 30 millió forint.

A helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatására vonatkozó szabályokat a törvény 2. melléklete tartalmazza.

A helyi önkormányzatok központi költségvetési támogatási rendszere a 2021. évben is az önkormányzati feladatellátáshoz igazodó, 2013-ban kialakított feladatalapú támogatási rendszerben történik.

1. Az önkormányzati hivatal működési támogatásának megállapítására vonatkozó szabályok megegyeznek a 2019. évi költségvetési törvényben előírtakkal. Azonban a Közös hivatal létrehozásával Múcsony vonatkozásában pozitív változás lett a 2021. évi normatívák ismeretében. A településüzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás alaptámogatásba tartozó támogatások is kicsit emelkedtek: a zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok, a közvilágítás, köztemető fenntartás, közutak fenntartása.

2. A települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása tartalmazza az óvodapedagógusok és az ő munkájukat közvetlenül segítők bértámogatását és az óvodaműködtetési támogatást.

3. A települési önkormányzatok szociális, gyermekjóléti és gyermek étkeztetési feladatainak támogatása magában foglalja:

a 2021-ban is támogatott szociális ágazati összevont pótlékát

az egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatását

az intézményi gyermekétkeztetést

a rászoruló gyermekek szünidei étkeztetését

a bölcsőde, mini bölcsőde fenntartását.

4. A fentiekben felsorolt megillető támogatások összegeit a számított bevétellel összefüggő támogatáscsökkentés terheli, illetve kiegészítő támogatás illeti meg. A számított bevétel a 2019. évi iparűzési adóalap 0,55 %-a az egy lakosra jutó adóerőképesség szerint. A 32.000 forint feletti egy lakosra jutó adóerőképességgel rendelkező települési önkormányzattól a beszámítás alapján meghaladó része elvonásra kerül.

A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásaira vonatkozó szabályokat a költségvetési törvény 3. melléklete tartalmazza.

A törvény 6. melléklete tartalmazza a közalkalmazotti fizetési osztályok első fizetési fokozata szerinti garantált illetmények havi összegeit forintban valamint a 2021. évre vonatkozó szorzószámokat. A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. tv. szeptemberi módosításával kapcsolatban változik a köznevelési intézményben dolgozók pótlékainak mértéke.

A pedagógus életpálya bevezetése mérföldkőnek bizonyult a köznevelésben dolgozók bérrendezése tekintetében. A béremelés azonban nemcsak a köznevelést érintette, 2014-től ugyanis a szociális ágazatban dolgozók keresete is folyamatosan növekszik, a részükre biztosított, több ütemben megnövelt összegű szociális ágazati összevont pótlék továbbra is megilleti a dolgozókat.

2020. évben az egészségügyi illetmények változása Múcsonyban a védőnők esetében már szembe tűnő volt és továbbra is emelkedik, az intézkedéseknek megfelelően 2019. évhez képest közel 50 % -os béremelés realizálódott a 2020. év végére .

Szükséges azt is kiemelni, hogy a Kormány kiemelt célját érvényesítve, – összhangban azzal is, hogy a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultsági feltételek változása miatt több gyermek lesz jogosult ingyenes étkeztetésre – jövőre még több forrás jut a gyermekétkeztetés biztosítására. A fenti általános elvek mellett az önkormányzati finanszírozás tekintetében az év legfőbb célkitűzése a kiszámíthatóság és a stabilitás megtartása, a működési hiány nélküli gazdálkodás fiskális feltételeinek erősítése és a kistelepülések további felzárkózásának elősegítése. Utóbbit segíti elő a beszámítási-kiegészítési rendszer továbbfejlesztése is. Annak érdekében pedig, hogy a törvény hatályba lépéséig végbemenő, jelenleg nem ismert gazdasági folyamatok és jogszabály-változásokból adódó módosulások, illetve ellátotti létszám-mozgások kezelése is megtörténhessen, a tervezet több jogcím esetében is megteremti a lehetőségét – a törvényi előirányzatok keretein belül a tényszámokhoz igazodóan – kiegészítő források esetleges biztosításának a települések számára.

Az önkormányzat költségvetésének előirányzatai

Általánosságban a költségvetéssel kapcsolatos követelmény, hogy a jogszabályban a helyi önkormányzatok számára előírt kötelező feladatellátás biztosított legyen.

A kötelező feladatok ellátásához a mindenkori költségvetési törvény biztosítja a működési költségeket a feladatfinanszírozás útján.

Az önként vállalt helyi közügyek megoldása nem veszélyeztetheti a törvény által kötelezően előírt önkormányzati feladat- és hatáskörök ellátását, finanszírozása a saját bevételek, vagy az erre a célra biztosított külön források terhére lehetséges.

A kiadási oldal tervezetét mindenképpen a rendelkezésre álló bevételek határozzák meg.

Alapvető cél az önkormányzati gazdálkodás egyensúlyának megtartása, így előtérbe kellett helyezni az alábbi szempontokat:

- a közfeladatokat ellátó intézményrendszer és a hivatal működésének biztosítása, különös tekintettel a helyben maradó alapfeladatokra,

- a gazdálkodás során folyamatosan ügyelni kell a bevételek és kiadások egyensúlyára,

- az önkormányzat valamennyi területén racionális, hatékony, eredményes gazdálkodást kell folytatni,

- törekedni kell a tervezett bevételek teljes körű beszedésére, - az új pályázatok felkutatása,

- a jelenlegi intézményrendszer költséghatékony működtetése, a dolgozók részére a garantált bér biztosítása, lehetőség szerint a cafetéria juttatás értékének megőrzése a hatályos jogszabály alapján.

Fontosnak tartjuk a feladatok költségeinek tervezésekor a maximális hatékonyság elve érvényesüljön, hogy az önkormányzat a rendelkezésre álló forrásokból a lehető legtöbb feladatot tudja ellátni.

Intézményrendszer alakulása

Továbbra is a - most már új néven - Múcsonyi Közös Önkormányzati Hivatal látja el Múcsonyi Általános Művelődési Központ, Bölcsőde és Konyha, az Önkormányzat , a Múcsony és Társult Települései Család és Gyermekjóléti Szolgálat, a Múcsony és Társult Települései Család és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás, a Roma- , a Lengyel-, a Ruszin és a Román Nemzetiségi Önkormányzat gazdálkodási és pénzügyi feladatait. A Hivatal köztisztviselői létszámában változás, hogy a jogszabályoknak megfelelően a székhely és társult település létszáma, illetve kiadásai együttesen kell beépüljenek a székhely önkormányzat költségvetési rendeletében. Illetve ehhez kapcsolódóan néhány feladat ellátása pluszként jelentkezik a székhely településen. Múcsony Nagyközség Önkormányzatnak az Mötv. alapján a kötelezően ellátandó feladatok mellett, leginkább a közfoglalkoztatási tevékenységből eredően, több mint 70 fő munkaügyi és gazdálkodási feladatainak ellátását jelenti 2021. évben. Az önkormányzat a Településüzemeltetési Nonprofit Kft. átszervezését megvalósította 2020. március 1.-jétől, ez által a közfoglalkoztatással összefüggő feladatok és az ehhez kapcsolódó létszám vissza került az önkormányzat által ellátandó feladatok közé. A 2021. évre meghirdetett, illetve kiírásra került, a foglalkoztatási költséget 100 %-ban támogató közfoglalkoztatási pályázat, amelyet az előző évekhez hasonlóan próbálunk maximálisan kihasználni, 3 program indítását pályáztuk meg. Ezek a következőek:

Helyi sajátosságokra épülő,

Mezőgazdasági,

Szociális jellegű program.

A programok tervezett személyi, dologi, beruházási költségei, illetve a támogatási oldal betervezése a programoknak megfelelően kerültek e költségvetés előirányzatai közé.

A társulások vonatkozásában továbbra is a Múcsony és Társult Települései Család és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás vonatkozásában Bánhorváti, Nagybarca, Tardona, Kurityán és Mályinka. 2018. évtől a 21 település vonatkozásában a Vízi-közmű társulat gesztori feladatait is ellátjuk, amely ennyi település vonatkozásában nem kevés többlet feladatot jelent a gazdálkodási tevékenyég folyamatában.

Múcsony Nagyközség Önkormányzat 2021. évi összevont költségvetésének mérlege az 1. mellékletben került kimutatásra.

A rendelet hatálya kiterjed minden munkáltatóra és munkavállalóra, tehát a költségvetési szerveknél közszolgálati, közalkalmazotti, MT hatály alá tartozó munkaviszonyban állókra is.

A törvény értelmében az új illetményeket 2021. január 1-jei hatállyal kell megállapítani, kivételt képez idén a minimálbér és a garantált bérminimum megállapítása, amely most február 1.-től valósul meg.

1. Az önkormányzat összesített 2021. évi költségvetési bevételei kiemelt előirányzatonként:

a) Működési célú támogatásértékű bevétel államháztartáson belülről 549.927 eFt

b) Felhalmozási célú önkormányzati támogatások 377.968 eFt

c) Közhatalmi bevételek 41.355 eFt

d) Működési bevételek 160.243 eFt

e) Felhalmozási bevételek 10.000 eFt

f) Átvett pénzeszközök 20.000 eFt

1. Az önkormányzat összesített 2021. évi kiemelt kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak, azaz

a) működési költségvetés 697.183 e Ft

aa) személyi jellegű kiadások: 334.161 e Ft

szociális hozzájárulási adó: 57.715 e Ft

ac) dologi jellegű kiadások: 202.487 e Ft

ad) ellátottak pénzbeli juttatásai: 12.032 e Ft

ae) egyéb működési célú kiadások: 90.788 e Ft

b) felhalmozási költségvetés 462.310 e Ft

ba) beruházások, 191.476 e Ft

bb) felújítások 270.834 e Ft

Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatai

A költségvetési kiadások és bevételek vonatkozásában az Áht. 23. § (2) bekezdés a) pontja kimondja, hogy a helyi önkormányzat költségvetése tartalmazza a helyi önkormányzat költségvetési kiadásait előirányzat csoportok, kiemelt előirányzatok, valamint kötelező-, önként vállalt- és állami feladatok szerinti bontásban.

Az önkormányzat összesített bevételi főösszege: 1.070.573 e Ft. 2013. évtől a költségvetésben külső finanszírozású működési hiány nem tervezhető.

1. Költségvetési bevételek 1.070.573 e Ft

2. Működési támogatások államháztartáson belülről 547.427 e Ft

Tartalmazza a következőket:

Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása

142.063.542

Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása

52.737.620

Étkeztetési feladatok ellátása

17.619.830

Települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása

30.444.542

Települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatinak támogatása

52.341.660

Települési önkormányzatok kulturális feladatinak támogatása

6.462.260

Helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásai

91.642.400

Bölcsődei feladatok támogatása

13.243.000

TB alaptól átvett támogatások

14.350.000

Munkaügyi központtól, kormányhivataltól kapott támogatások

107.117.446

Pályázati támogatások

19.404.700

3. Felhalmozási célú önkormányzati támogatások 333.471 e Ft

A fejlesztési tervben szereplő beruházási és felújítási tételek pályázaton elnyerhető

összegeit tartalmazza, továbbá a közfoglalkoztatás keretében tervezett nagyértékű eszközök bevételi forrását.

4. Közhatalmi bevételek 41.355 e Ft

A saját bevételeink meghatározó részét teszik ki a helyi adók. Az önkormányzat 2021. évben adómérték emelést, új adónem bevezetését nem tervezett. Az iparűzési adóbevétel sajnos felére csökken 2021. évben a kormány vírushelyzetre tett intézkedései alapján, így az önkormányzat saját bevétele csökken 2020. évhez képest.A gépjármű adó tekintetében az önkormányzatot nem illeti bevétel.

A magánszemélyek kommunális adó mértékét a képviselő-testület 12.000,-Ft/év összegben állapította meg 2008. január 01. napjától. A helyi adókról szóló 1990. évi C. tv. szerint ezen adó mértékének felső határa adótárgyanként 17.000 Ft-ig terjedhet. 2021. évi tervünkben az adóbevétel összege: 14.355 e Ft

Az iparűzési adó a képviselő-testület a többször módosított 15/2014 (XI.06.) sz. rendelet alapján változatlanul 2%-os mértékű, de fent emlitett intézkedés miatt csak a fele kerül tervezésre. A helyi iparűzési adó tervezett összege: 26.000 eFt

A talajterhelési díj, pótlékok és bírságok együttes tervezett összege: 1.000 eFt.

4. Működési bevételek 160.243 eFt

Az intézményi saját bevételek az alaptevékenységgel összefüggő szolgáltatások ellenértékéből, továbbszámlázott közüzemi díjakból, a helyiségek, eszközök eseti bérbeadási díjából, valamint az egyéb bevételekből tevődnek össze. A lakás és nem lakás céljául szolgáló ingatlanok bérleti díját a piaci viszonyokhoz igazítottuk a Képviselő-testület hatályos rendeletei alapján. A járási startmunka mintaprogramok tekintetében tervezendő a benyújtott pályázatok részét képező, a programok végrehajtása során keletkező termékek, eszközök előállításából, értékesítéséből származó bevétel szintén itt került tervezésre. A vízi-közmű használati díj bevétel is mint szolgáltatás itt jelentkezik, ezért ilyen magas az összeg.

5.Felhalmozási bevétel 10.000 e Ft

Egyéb vagyon eladás, bérbeadás 10. 000 e Ft

/lakótelek eladás /

9. Átvett pénzeszközök 20.000 e Ft

A működési és a felhalmozási célú átvett pénzeszköz, amely az államháztartáson kívülről származó olyan forrás, amely ellenében az átadó az ellátandó feladatot meghatározhatja, de ellenszolgáltatást nem kér, az abból létrejött eredmény hasznosítási jogát nem köti ki, az átvevőt számlaadási kötelezettség nem terheli. (BorsodChemtől átvett felhalmozási célra tervezett összeg)

10. Pénzmaradvány ……………… e Ft

Az előző évi működési és felhalmozási célú maradvány feladattal nem terhelt várható összege ……………. e Ft. A 2020. évi pénzmaradvány összege a zárszámadás elfogadása után válik teljes értékűvé.

Az önkormányzat összesített kiadási főösszege: 1.159.493 e Ft

1. Működési költségvetés kiadásai: 697.183 e Ft

1.1 Személyi kiadások: 334.161 e Ft

A tervezés a jogszabályi előírások és a hatályos önkormányzati szabályozás szerint történik. A személyi juttatás előirányzata a törvény előírásai szerint az óvodapedagógusok esetében évről-évre növekszik. Változatlan a közalkalmazotti illetménytábla, illetve pótlékalap, ezért az önkormányzat egyéb közalkalmazotti és a köztisztviselői státuszaiban foglalkoztatott munkavállalók reálkeresete 2008 óta fokozatosan csökken és ez a tendencia - az oktatási szférában, az egészségügyi és szociális területen foglalkoztatottakat kivéve - 2021. évben is folytatódik. Az intézmények költségvetésében számoltunk a jubileumi jutalmak előirányzatának tervezésével. A létszámgazdálkodás területén érvényesülnie kell a maximális hatékonyság elvének, a megüresedő álláshelyek betöltésénél az intézményvezetők legyenek figyelemmel a megváltozott finanszírozási körülményekre. A közfoglalkoztatási támogatások nyújtotta lehetőségeket fokozottan ki kell használni az intézmények mindegyikénél. A helyi önkormányzat kötelező feladat- és hatásköreinek ellátása során – törvényben meghatározott módon és mértékben – biztosítani kell a közfoglalkoztatási jogviszonyban lévő személy feladatellátásba történő bevonását.

A személyi kiadások tervezése a bevezetőben említett törvényi előírásoknak megfelelően történt meg az intézményi törzsállományra. Az előirányzat tartalmazza a besorolási béreket, a 2021 évben sorosan lépő munkavállalók illetményét. Tartalmazza továbbá a közlekedési hozzájárulás, a jubileumi jutalmak és a költségátalányok összegeit, valamint a Múcsony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete tagjainak a tiszteletdíját, és a bizottsági díjakat. A béren kívüli juttatások alatt 100.000,- Ft nettó Szép Kártya feltöltés került betervezésre, a határozatlan időre kinevezett munkavállalók részére, a rendeletben meghatározottak szerint, valamint 15.000,- Ft értékű ajándék utalvány.

Személyi juttatások önállóan működő és gazdálkodó, valamint önállóan működő intézményi bontásban:

Önkormányzat

A Avr. rendelet 24. § (1) bekezdés b) pontja rögzíti, hogy az önkormányzat kiadásait tekintetében a költségvetés tartalmazza

- a helyi önkormányzat nevében végzett beruházások, felújítások kiadásait beruházásonként, felújításonként,

- a helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális és a rászorultsági jellegű ellátásokat.

Ennek megfelelően a rendelet tartalmazza ezeket a témaköröket is.

Az Önkormányzat költségvetésében került megtervezésre 93 fő (17 fő engedélyezett , 6 fő pályázatok keretében foglalkoztatott és 45 fő közfoglalkoztatott, és 25 fő hosszútávú közfoglalkoztatásban résztvevő), a védőnői szolgálat személyi juttatása valamint a polgármester, az alpolgármester és a képviselő testület díjai, továbbá a közfoglalkoztatásba bevont összes munkavállaló (az intézményekhez kirendelt is) juttatásai. A közfoglalkoztatási pályázatban nem szereplő, de a megvalósításhoz szükséges személyi és dologi kiadásokat meg kellett tervezni, így a programok hatékonyabb, szakszerűbb és magasabb színtű végrehajtása biztosítható. Összesen így az önkormányzat személyi juttatásának összege: 162.903 eFt

Múcsonyi Közös Önkormányzati Hivatal ( önállóan működő és gazdálkodó intézmény)

Az Önkormányzat hivatala költségvetésében került megtervezésre 21 fő, ebből a 18 fő köztisztviselő, 3 fő MT hatálya alá tartozó technikai létszám juttatásai. Összesen így a hivatal személyi juttatásának összege: 98.478 eFt

Múcsonyi Általános Művelődési Központ, Bölcsőde és Konyha ( önállóan működő intézmény)

A MAMKBK költségvetésének személyi juttatásai a székhely intézményben és telephelyein foglalkoztatott munkavállalók összesen 19 fő munkavállaló kiadásait tartalmazza. Napközi Otthonos Óvoda 13fő, Petőfi Sándor Művelődési Ház 1 fő., valamint a konyhai munkavállalókat 5 fő. Minden telephely tekintetében a változások, új feladat kialakítása összes létszám vonatkozásban kerültek tervezésre. Személyi juttatás összege összesen: 72.780 e Ft

1.2 Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó 57.715 e Ft

A munkaadókat terhelő járulékok az önállóan működő és gazdálkodó, valamint önállóan működő intézményi bontásban:

Mivel ezen kiadás szorosan kapcsolódik a személyi kiadásokhoz csak táblázatszerűen emelem ki a jogcím megbontását:

Az Önkormányzat munkaadókat terhelő járuléka:24.821 eFt

Múcsonyi Közös Önkormányzati Hivatal (önállóan működő és gazdálkodó intézmény): 18.875 eFt

Múcsonyi Általános Művelődési Központ, Bölcsőde és Konyha (önállóan működő intézmény): 14.019 eFt

1.3 Dologi kiadások: 202.487 e Ft

A dologi kiadások tervezésénél az ésszerű takarékosság követelményének érvényesítése céljából felülvizsgáltuk az egyes kiadások alakulását, rangsoroltuk a feladatokat. A költségvetési szerv dologi kiadásainak jelentős hányadát az épületek, építmények fenntartással kapcsolatos közüzemi szolgáltatások igénybevétele teszi ki, elsődlegesen és minden más kiadást megelőzően megterveztük ezek fedezetét.

Az intézmények minden kiadás tekintetében éves előirányzatát a 2020. évben teljesült kiadások függvényében terveztük.

A költségvetés felhatalmazást ad a polgármesternek és az intézmények vezetőinek arra, hogy valamennyi szolgáltatásvásárlást, vállalkozói szerződést, megbízási szerződést, munkaszerződést, bérleti szerződést, szállítói megállapodást, általány szerződést, stb. felmondjon, újra tárgyaljon, versenyeztessen a kedvezőbb ár elérése érdekében. A több intézményt érintő szolgáltatások, beszerzések esetében az előző évekhez hasonlóan önkormányzati szinten szükséges azok versenyeztetése. A számítógépek karbantartási feladatait önkormányzati szinten szükséges ellátni.

Az étkezési kiadás tervezése a 2021. évre meghatározott nyersanyagnorma és 2021 januári vásárlási árakkal történt.

Az étkeztetésre fordított kiadások tervezése a 2020. évi októberi statisztikai létszám ismeretében történt. Az alkalmazottak és ellátottak körében, a vendégétkeztetésre fordított összegek tervezése a 2020. évi átlag létszám alapján történt.

Az energiahordozók tervezésére fordított kiadások összege a 2020. évi fogyasztás és a jelenleg ismeretes díjak figyelembe vételével készült.

Az önkormányzati feladatok megvalósítása során törekedni kell a jó kapcsolat, a partnerség kiépítésére és működtetésére az olyan szervezetekkel, gazdasági társaságokkal, amelyek a közfeladat ellátásában részt vesznek. Továbbra is kiemelt feladat a civil és nonprofit szervezetekkel való jó együttműködés

A dologi kiadások az önállóan működő és gazdálkodó, valamint önállóan működő intézményi bontásban:

Önkormányzat

Az Önkormányzat kiadásai a legmagasabbak, mert tartalmazzák a kötelezően ellátandó feladatok költségeit. A településen kötelezően ellátandó feladatok között szerepel többek között a közvilágítás, az ivóvíz-ellátás, az utak-hidak- járdák karbantartása, a járművek üzemeltetése, valamint a közfoglalkoztatáshoz biztosított dologi kiadások összegei. A dologi kiadások összege: 135.062 e Ft.

Múcsonyi Közös Önkormányzati Hivatal ( önállóan működő és gazdálkodó intézmény)

Itt kerültek megtervezésre az önkormányzati hivatal nevében végzett igazgatási, gazdálkodási és szociális tevékenységek működésével kapcsolatos kiadások és a hivatal épületének fenntartási költségei. A dologi kiadások összege: 15.629 e Ft.

Múcsonyi Általános Művelődési Központ, Bölcsőde és Konyha ( önállóan működő intézmény)

A MAMKBK központ vezetőjével előzetesen egyeztetett dologi kiadások kerültek betervezésre, természetesen bővítve a konyhai-étkeztetési feladatok előirányzatainak összegével, valamint a bevezetőben említett bölcsődei ellátás kialakításának feladataihoz szükséges kiadásokkal. A közétkeztetésben ellátottak egészséges táplálkozását elősegítő jogszabályi változások jelentős feladatok elé állítják intézményeinket. A rendeletben foglaltak betartása érdekében jelentős fejlesztések, eszközbeszerzések valósultak meg az elmúlt évben, így az üzemeltetés színvonala, a konyhák műszaki állapota javult.

A dologi kiadások az intézménynél összesen: 51.796 e Ft.

1.4 Ellátottak pénzbeli juttatásai 12.032 e Ft

Az önkormányzat költségvetésében a szociális területen a letisztult jogi szabályozásnak megfelelően meg kell őrizni az elmúlt években kialakított helyi támogatási formákat (temetés költségeinek viseléséhez nyújtott támogatás, szociális étkeztetés támogatása, házi segítségnyújtás támogatása, iskolába járók költségeihez hozzájárulás, tüzelőanyag juttatás, lakásfenntartási támogatás, rendkívüli élethelyzet stb. ) melynek célcsoportjai az idősek, a fogyatékkal élők és a rászoruló családok. Mucsony Nagyközség Önkormányzat évek óta kiemelt feladatának tekinti a helyi szintű „idősbarát” politika kialakítását. Ennek érdekében különös figyelemmel kezeli az idős lakossággal történő együttműködést, az időskorú emberek életkörülményeit, az idősek aktivitásának megőrzését, a róluk való gondoskodást, de emellett szükséges lenne a település lakosságfogyásának megállítása, illetve a születések számának növelése.

1.5 Egyéb működési célú kiadások 90.788 e Ft

A polgárőrség támogatása az autó használathoz, itt került tervezésre az önkormányzat által alapított Kft támogatása, a háziorvosi körzetek valamint a társult települések tárgyévi normatíva átadása.

2. Felhalmozási költségvetés kiadásai 462.310 e Ft

A beruházások és felújítások a 7. melléklet szerint kerültek tervezésre, melyben meghatározásra került a pályázati és saját forrás részletezése. A felhalmozási kiadásoknál a 2020. évről áthúzódó és kötelezettségvállalással terhelt, folyamatban lévő fejlesztéseket be kell tervezni, valamint figyelembe kell venni az előző évről áthúzódó meg nem valósult célokat is. Az önkormányzati utak állapota komplex megoldást igényel, a felújításra, karbantartásra a feladatfinanszírozás összege nem elegendő, az uniós pályázati forrásokat folyamatosan kutatni kell. A pályázati lehetőségek folyamatos vizsgálata mellett azonban újabb fejlesztések csak abban az esetben vállalhatók, amennyiben a támogatási intenzitás kedvező és az önerő biztosítható. Továbbá a Víziközmű társulás fejlesztési kiadásait is itt szerepeltetjük. A fejlesztési célokat és azok megvalósítását rangsorolni kell különös tekintettel a pályázati források ismeretében.

VI.

A költségvetési hiány finanszírozása és az önkormányzat költségvetési adósság törlesztése

Az Áht. 23. § (2) bekezdés c) pontja alapján a rendeletben meg kell határozni a költségvetési egyenleg összegét.

Az Áht. 5. § (3) bekezdése kimondja, hogy a költségvetésben meg kell állapítani a költségvetési bevételek és költségvetési kiadások különbözeteként a költségvetési egyenleget, mely lehet:

- költségvetési többlet, vagy

- költségvetési hiány,

- nullszaldós.

Az Áht. 23. § (2) bekezdés h) pontja rendelkezik arról, hogy a helyi önkormányzatnak a költségvetési rendeletében kell meghatározni a finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel kapcsolatos hatásköröket.

Ennek megfelelően a rendelet kitér az egyes finanszírozási műveletekre, az egyes műveletekkel kapcsolatos hatáskörökre.

A költségvetés egyensúlyának helyreállításához keresni kell a megoldást, elsősorban pályázattal - helyi önkormányzatok működőképessége megőrzését szolgáló kiegészítő támogatás, beruházási pályázatok stb. -, saját bevételek lehetséges növelésével és a kiadások lehetséges leszorításával, csökkentésével. A tervezetten felül teljesített bevételekkel a hiányt kell csökkenteni (kivéve az intézmény nem alaptevékenységéből elvárható bevételekkel és az intézmények által benyújtott pályázatokból származó átvett pénzeszközökkel, melyek felhasználásáról az intézményvezető önállóan dönt) ugyanúgy a végleges feladat elmaradásából adódó költségmegtakarítással is.

Önkormányzatunk gazdálkodásának fő szempontjai 2021. évben továbbra is az intézmények biztonságos működtetése, a településüzemeltetés megfelelő színvonalú biztosítása, a település további fejlődését szolgáló beruházások, fejlesztések előkészítése, elindítása és megvalósítása.

A 2021. évi költségvetés bevételeit és kiadásait ennyiben kívántuk ismertetni.