Rudabánya város képviselő testületének 2/2015.(II.28.) önkormányzati rendelete
szociális ellátások helyi szabályairól
Hatályos: 2021. 09. 17- 2022. 10. 31Rudabánya város képviselő testületének 2/2015.(II.28.) önkormányzati rendelete
szociális ellátások helyi szabályairól
Rudabánya Város Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdés, 25. §.(3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ban 32. § (1) bekezdés b.) pontjában, ugyanezen §. (3) bekezdésében, 45. § (1) és (3) bekezdéseiben, 48. § (4) be-kezdésében és a 132. §.(4) bekezdés d.) és g.) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 13. § (1) bekezdés 8.a pontjába meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:[1]
A rendelet célja
A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Rudabánya Város Önkormányzata illetékességi területén lakóhellyel, tartózkodási hellyel rendelkező és életvitelszerűen itt élő személyekre.[2]
(2) Az (1) bekezdés tekintetében alkalmazni kell a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdéseit.
Eljárási rendelkezések
2. § (1) Az e rendeletben szabályozott valamennyi szociális ellátásra érvényes értelmező rendelkezéseket és az általános eljárási szabályokat az Szt. 4–16. §-a határozza meg.
(2) Az adott ellátásnál alkalmazandó sajátos eljárási szabályok az adott ellátáshoz kapcsolódva kerülnek meghatározásra.
(3) A szociális igazgatási eljárásra vonatkozó eljárási szabályokat az Szt. 5. § (1) bekezdése szerint kell alkalmazni.
(4) Az eljárást:
3. § A kérelmezőnek a kérelemben, illetve az annak mellékleteként benyújtott dokumentumokban feltüntetett jövedelem-adatokat az Szt. 10. §-ában meghatározottak szerint kell igazolnia.
4. § (1) A pénzbeli települési támogatások kifizetése házipénztárból történik.
(2) A természetben megállapított ellátás kifizetése utalással történik.
(3) [4] A pénzbeli települési támogatásokat a határozatban meghatározott időpontig kell folyósítani, legkorábban a bizottsági ülést követő 5-dik munkanapon. Kivéve, ha rendkívüli élethelyzetben a Pénzügyi és Szociális Bizottság elnöke, távolléte esetén a polgármester átruházott hatáskörében – a szociális – igazgatási ügyintéző javaslata alapján - dönt a kérelem elbírálásáról.
(4) A természetbeni települési támogatás biztosításának szabályait, határidejét, formáját a vonatkozó határozat rendezi.
5. § [5]Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a települési önkormányzat képviselő-testülete az Szt.-ben, illetve e rendeletében meghatározott feltételek szerint települési támogatást nyújt. A települési támogatás igénylésének nyomtatványát a rendelet 2. melléklete tartalmazza.
6. § [6](1) A települési támogatást a családi segélyezés elvének érvényesítésével kell biztosítani.
Települési létfenntartási támogatás
7. § A kérelmezőnek a kérelmében indokolnia kell, hogy a települési létfenntartási támogatást milyen indok alapján kéri.
8. § 7]
9. § [8](1)[9] A települési létfenntartási támogatásra való jogosultságról az önkormányzat képviselő – testületének a felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a Pénzügyi és Szociális Bizottság dönt.
(2) Rendkívüli, halasztást nem tűrő élethelyzetben, soron kívül, saját hatáskörben a Pénzügyi és Szociális Bizottság elnöke, távollétében a polgármester – a szociális – igazgatási ügyintéző javaslata alapján - dönt a kérelem elbírálásáról, aki erről, a következő bizottsági ülésen tájékoztatják a bizottságot.
Települési temetési támogatás
10. § (1) [10] A polgármester települési temetési támogatást nyújt annak a helybeli lakosnak, aki meghalt személy eltemettetéséről gondoskodik, valamint a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.
(2) Temetési támogatás nem állapítható meg annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. Tv. alapján temetési hozzájárulásban részesül.
(3) A temetési támogatás összege 15.000 Ft, azaz Tizenötezer Ft/alkalom.
(4) A kérelemhez a halotti anyakönyvi kivonatot és a kérelmező nevére kiállított temetési számla másolatát csatolni szükséges.
(5) Amennyiben a kérelem elbírálásához szükséges információk rendelkezésre állnak a döntés lehetőleg azonnal meghozatalra kerül, egyébként a kérelem beérkezésétől számított 3 munkanapon belül kell döntést hozni.
(6) A helyben szokásos legolcsóbb temetési költségét a rendelet 1. melléklete tartalmazza.
Települési támogatás elemi kár elhárításához
11. § (1) Elemi kárra tekintettel települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a bekövetkezett elemi károk miatt létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került.
(2) Elemi kárnak minősül a tűz, robbanás, vihar, viharon kívüli egyéb elemi kár, földcsuszamlás, talajsüllyedés, földrengés, árvíz miatt bekövetkezett kár.
(3) [11]
(4) Az önkormányzati hivatal jegyzője, vagy a jegyző által kijelölt dolgozója a kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül a kérelemmel érintett ingatlanon helyszíni szemlét tart. A kérelmező köteles a helyszíni szemlén közreműködni. Az együttműködés hiánya a kérelem elutasítását vonja maga után.
(5) [12]
(6) Az elemi kárra tekintettel kérelmezett települési támogatás megítéléséről 50.000 Ft azaz Ötvenezer Forint összegig a polgármester, ezen összeg felett a Pénzügyi és Szociális Bizottság jogosult dönteni.
(7) A támogatást megítélő határozatban - legfeljebb 3 hónapos határidő megadásával - a jogosultat kötelezni kell arra, hogy támogatási összeg cél szerinti felhasználásáról - a nevére, vagy a családja valamely tagjának nevére szóló számlával - elszámoljon.
(8) Amennyiben a jogosult a támogatást részben, vagy egészben nem a támogatási cél szerint használta fel, vagy az elszámolási kötelezettségének határidőig nem tesz eleget határozatban kell kötelezni a támogatás megtérítésére.
12. § (1) A természetben nyújtott szociális ellátások körében az önkormányzat a következő ellátást nyújtja:
Köztemetés
13. § (1) A polgármester köteles gondoskodni azon elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, akinek halálesete az önkormányzat illetékességi területén következett be, és nincs, vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.
(2) A közköltségen történő eltemetésnél a helyben szokásos legolcsóbb temetési szertartás szerint kell eljárni, lehetőség szerint az elhalt felekezeti hovatartozása figyelembe vételével.
(3) Az elhunyt személy utolsó lakóhelye szerinti önkormányzat a köztemetés költségét a haláleset helye szerint illetékes önkormányzatnak megtéríti. A megtérítés iránti igényt a köztemetés elrendelésétől számított 60 napon belül kell bejelenteni.
(4) Az elhunyt személy utolsó lakóhelye szerinti települési önkormányzat a költségeket hagyatéki teherként a területileg illetékes közjegyzőnél bejelenti, vagy az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi.
(5) Ha az elhunyt személynek utolsó lakóhelye nem volt, vagy az nem ismert, úgy a temetési költséget viselő önkormányzat a (4) bekezdés szerint jár el.
14. § A személyes gondoskodás keretében tartozó szociális alapellátási formák a következők:
Étkeztetés
Házi segítségnyújtás
16. § (1) A szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.
(2) Biztosítani kell
Családsegítés
17. § (1) A családsegítést és az idősek nappali ellátását (idősek klubját) az Szt. illetve a hozzá kapcsolódó kormányrendelet figyelembevételével a Szociális Szolgáltató Intézmény biztosítja.[15]
(2) A családsegítő szolgálat tevékenysége körében
18. § (1) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt.,, valamint e törvény végrehajtására hozott jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) Ezen rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba, azzal, hogy a hatályba lépés napján már benyújtott, de el nem bírált kérelmek esetében is ezen rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni.
(3) Hatályba lépésével egyidejű hatályát veszti Rudabánya Város Önkormányzat Képviselő-testületének 4/1997.(II.24.) önkormányzati rendelete a szociális gondoskodásról, valamint ezen rendelet módosításait tartalmazó 11/1997.(XI.06.), 7/2000.(V.26.), 11/2004.(VI.25.), 2/2005.(II.19.), 2/2006.(I.20.9, 25/2006.(XII.15.), 9/2007.(IV.20.), 4/2008.(III.31.), 10/2008. (VI.31.),4/2009.(IV.27.),6/2009. (VI.29.), 13/2009.(XII.14.), 4/2011.(II.14.), 10/2011.(IV.28.), 1/2012.(I.25.), 19/2013.(XII.30.) önkormányzati rendeletek.
1. melléklet
2. melléklet
I. RÉSZ1. A kérelmező személyes adatai
2. A kérelmezővel közös háztartásban élők száma:.......fő
A kérelmezővel közös háztartásban élők személyi adatai:
név/születési név |
születési hely év, hó, nap |
anyja neve |
rokonsági fok |
|---|---|---|---|
II. RÉSZJövedelmi adatok
jövedelem típusa |
kérelmező |
közös háztartásban élő személyek |
||||
|---|---|---|---|---|---|---|
munkaviszonyból, foglalkoztatási jogviszonyból származó |
||||||
társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve szellemi és más önálló tevékenységből származó |
||||||
alkalmi munkavégzésből származó |
||||||
táppénz, gyed, gyes, gyet, családi pótlék |
||||||
nyugellátás és egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások |
||||||
önkormányzat és munkaügyi szervek által folyósított ellátások |
||||||
egyéb |
||||||
Összesen |
||||||
3. Vagyoni helyzet:
A kérelmező és a vele együttélő közeli hozzátartozójának vagyona
A. Ingatlanok
1. Lakástulajdon és lakótelek-tulajdon (vagy állandó, illetve tartós használat): címe: ................. város/község ................... út/utca.................... hsz. alapterülete: ........... m2, tulajdoni hányad: ..........................., a szerzés ideje: ................ év
Becsült forgalmi érték:* .......................................... Ft
Haszonélvezeti joggal terhelt: igen nem (a megfelelő aláhúzandó)
2. Üdülőtulajdon és üdülőtelek-tulajdon (vagy állandó, illetve tartós használat): címe: ....................... város/község .................................. út/utca .................... hsz. alapterülete: ........... m2, tulajdoni hányad: ...................., a szerzés ideje: ................ év
Becsült forgalmi érték:* .......................................... Ft
3. Egyéb, nem lakás céljára szolgáló épület-(épületrész-)tulajdon (vagy állandó használat): megnevezése (zártkerti építmény, műhely, üzlet, műterem, rendelő, garázs stb.): ............................ címe: ...................................... város/község........................... út/utca .................... hsz. alapterülete: ........... m2, tulajdoni hányad: ................., a szerzés ideje: ................ év
Becsült forgalmi érték:* .......................................... Ft
4. Termőföldtulajdon (vagy állandó használat): megnevezése: .......................... címe: ........................................ város/község .............................. út/utca .................... hsz. alapterülete: ........... m2, tulajdoni hányad: ...................., a szerzés ideje: ................ év
Becsült forgalmi érték:* .......................................... Ft
B) Egyéb vagyontárgyak
Gépjármű: '
* Becsült forgalmi értékként az ingatlannak a településen szokásos forgalmi értékét kell feltüntetni.
** Becsült forgalmi értékként a jármű kora és állapota szerinti értékét kell feltüntetni.
4. Indokolás, amelyre tekintettel a települési támogatást kéri:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
5. Haláleset miatti rendkívüli települési támogatás esetén:
Az elhunyt személyes adatai:
Neve: ............................................................................................................................................
Születési neve: .............................................................................................................................
Anyja neve: .................................................................................................................................
Születési hely, év, hó, nap: .........................................................................................................
Lakóhely: ....................................................................................................................................
Tartózkodási hely: ......................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Tájékoztató:
1. A kérelmezőnek az egy főre jutó jövedelmet igazolnia kell:
- A családban élők jövedelmének igazolása a jövedelem típusának megfelelő irattal
(pl. munkáltatói igazolás) történik.
- A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § szerint:
"(2) A jogosultság megállapításakor
2. A kérelemhez a halotti anyakönyvi kivonatot és temetési számlát kell csatolni, ha elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként kérik.
Alulírott kérelmező kijelentem, hogy a közölt adatok a valóságnak megfelelnek. Tudomásul veszem, hogy a jogosulatlanul és rosszhiszeműen felvett ellátást jogszabályban meghatározott módon vissza kell térítenem.
Rudabánya, ...........év.......................hó.....nap.
....................................................................
kérelmező
3. melléklet