Gönc Város Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2013.(XII.16.)
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról
Hatályos: 2017. 03. 03- 2020. 02. 29Gönc Város Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2013.(XII.16.)
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról
2017-03-03-tól 2020-02-29-ig
Gönc Város Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésben, 10. § (1) bekezdésben, 25.§ (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésben, 33. § (7) bekezdésben, 37/A. § (3) bekezdésben, 45. § (1) bekezdésben, 48. § (4) bekezdésben, 50. § (3) bekezdésben, 58/B. §-ában, 62. § (2) bekezdésben, 92. § (1) bekezdésben és a 132. § (4) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján,
Gönc Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2011.(IV.22.) önkormányzati rendelet 1. melléklet 1.1.8. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró Szociális Bizottság véleményének kikérésével,
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. §
(1) E rendelet hatálya kiterjed Gönc város közigazgatási területén élő
a) magyar állampolgárokra,
b) bevándoroltakra és letelepedettekre,
c) hontalanokra,
d) a magyar hatóság által menekültként elismert személyekre.
(2) A rendelet hatálya az Szt. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak Göncön tartózkodó állampolgáraira is.
(3) A rendelet hatálya kiterjed továbbá az Szt. 3. § (3) bekezdésében foglalt személyekre is.
2. §
(1) Az önkormányzat helyi Szociálpolitikai Kerekasztalt működtet.
(2) Szociálpolitikai Kerekasztal tagjai:
a) Károlyi Gáspár Általános Iskola igazgatója,
b) Gönci Barackvirág Napköziotthonos Óvoda és Konyha óvodavezetője[1],
c) Borsod – Abaúj – Zemplén Megyei Kormányhivatal Gönci Járási Hivatala hivatalvezetője,
d) Borsod – Abaúj – Zemplén Megyei Kormányhivatal Gönci Járási Hivatal Járási Gyámhivatala vezetője
e) Abaúj-Hegyközi Gyermekjóléti Szociális Alapszolgáltatási Körzet intézményvezetője[2]
f) Sziget Gondozóház vezetője,
g) Városfejlesztési, Pénzügyi és Szociális Bizottság elnöke[3],
(3) A Szociálpolitikai Kerekasztal szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal ülésezik.
(4) A Szociálpolitikai Kerekasztal üléseit a Városfejlesztési, Pénzügyi és Szociális Bizottság elnöke hívja össze és vezeti, az ülések nyilvánosak[4].
2. Eljárási rendelkezések
3. §
(1) A szociális rászorultságtól függő ellátások iránti kérelmeket a Gönci Közös Önkormányzati Hivatalhoz az erre a célra rendszeresített igénylőlapon kell benyújtani. Az ügyintézés elektronikus úton nem gyakorolható.
(2) A kérelmező köteles:
a) Jövedelemnyilatkozatot csatolni, továbbá a jövedelemnyilatkozatban feltüntetett jövedelmekről típusának megfelelő igazolást mellékelni valamennyi ellátási formához.
b)[5] A lakhatási támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell
ba) a lakás használatának jogcímét igazoló adás-vételi szerződést, bérleti vagy használati szerződést, tulajdoni lapot.
bb) a lakásfenntartási költségek igazolására a kérelem benyújtását megelőző két hónap számláit (áram, gáz, gázpalack, tüzelő, szemétszállítási díj, víz – és csatornahasználati díj, önkormányzati lakás lakbére)[6]
bc) annak a szolgáltatónak az utolsó havi teljes számlamásolatát, amelyre a kérelmező a lakhatási támogatás utalását kéri.
c)[7] A gyógyszertámogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a gyógyszertár által beárazott, a diagnosztizált krónikus betegséghez közvetlenül kapcsolódó gyógyszereket tartalmazó házi orvosi igazolást.
d)[8] Rendkívüli települési támogatás igénylése esetén:
da) elemi kárról szakhatósági igazolást,
db) súlyos (nyolc napon túl gyógyuló) balesetről kórházi igazolást,
dc) betegségről házi orvosi igazolást, vagy a fekvőbeteg szakellátást nyújtó intézmény igazolását,
dd) a speciális betegségről orvosi szakvéleményt,
de) bűncselekmény elkövetéséről rendőrségi feljelentés másolatát;
df) lakásban keletkező rendkívüli esemény esetén a javítás költségéről névre szólóan kiállított számlát,
dg) gyermek születési anyakönyvi kivonata,
dh) az eredeti, temetési költségekről szóló számlát kell benyújtani.
(3) A Gönci Közös Önkormányzati Hivatal a döntés-előkészítés során a kérelmező szociális helyzetéről környezettanulmányt készíthet.
(4) A megállapított támogatások kifizetéséről, átutalásáról és a természetbeni juttatások kiadásáról a Gönci Közös Önkormányzati Hivatal Pénzügyi Osztálya gondoskodik.
3. Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése
4. §
(1) A jogosulatlanul felvett ellátást az Szt. 17. §-ában megjelölt szerint kell megtéríteni.
(2) Ha polgármester, illetve a képviselő - testület hatáskörébe tartozó szociális ellátás megtérítést rendeli el, a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét és a kamat összegét az ellátásban részesült személy kérelemére – amennyiben a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 200 %-át, egyedül élő esetében a 300 %-át – méltányosságból:
a) elengedheti,
b) csökkentheti,
c) részletekben fizettetheti meg.
4. A pénzbeli és természetbeni ellátások formái
5. §[9]
(1) A jogosult részére jövedelme kiegészítéseként, pótlásaként pénzbeli illetve természetbeni szociális ellátás nyújtható.
(2) Az Önkormányzat Képviselő-testülete szociális rászorultság esetén a jogosult számára:
a)települési támogatást
aa) lakhatási támogatást
ab) gyógyszertámogatást
b)rendkívüli települési támogatást
ba) eseti támogatást
bb) gyermekszületési támogatás
bc) temetési támogatást
c)köztemetést
állapíthat meg az Szt. 45.§-ában és a 48.§-ában foglaltak figyelembe vételével, valamint e rendeletben meghatározott feltételek szerint.
(3) Az Szt. 1.§ (2) bekezdésében foglaltak alapján egyéb önként vállat feladat keretében idősek napjára támogatást állapít meg e rendelet keretében.
Lakhatási támogatás
6. §[10]
(1) Lakhatási támogatás formájában település támogatás állapítható meg a szociálisan rászorult személynek az általa lakott lakás rendszeres fenntartási költségeinek viseléséhez.
(2) Lakhatási támogatásban az gönci lakcímmel rendelkező személy részesíthető, akinek
a)háztartásában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, egyedül élő esetében a 250%-át, feltéve, hogy a lakásfenntartás elismert havi költsége a háztartás havi összjövedelmének 20%-át eléri vagy meghaladja,
b)vagyonnal nem rendelkezik, és
c)az érintett ingatlanban az alábbi jogcímek valamelyike szerint életvitelszerűen lakik
ca) magántulajdonú lakás tulajdonosa, használója, haszonélvezője
cb) lakás bérlője,
cc) önkormányzati bérlakás bérlője.
(3) Az igazolt lakásfenntartási költséget a kérelem benyújtását megelőző két hónap számláinak az átlaga alapján kell megállapítani. A költségként figyelembe vehető kiadásokat számlákkal kell igazolni.
(4) A lakhatási támogatást természetbeni szociális ellátás formájában nyújtja. A lakhatási támogatás folyósítása a szolgáltató részére történik, annak összegét a szolgáltató írja jóvá.
(5) Önkormányzati bérlakás esetén a lakhatási támogatást elsősorban az önkormányzati lakás bérleti díjának a csökkentésére kell nyújtani.
(6) A lakhatási támogatás mértéke havi: 3.000.-Ft.
(7) A lakhatási támogatás ugyanazon lakás esetén csak egy jogosult részére állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekinteni az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.
(8) A Lakhatási támogatásra való jogosultság a kérelem benyújtása hónapjának első napjától egy év időtartamra kerül megállapításra.
(9)[11]
Gyógyszertámogatás
7. §[12]
(1) Gyógyszertámogatásra – egy év időtartamra – jogosult az a szociálisan rászorult személy, aki az Szt. 50.§ (1) és (2) bekezdés szerinti közgyógyellátásra nem jogosult, de egészségi állapota, diagnosztizált krónikus betegsége miatt rendszeres gyógyszerszedésre szorulnak.
(2) Gyógyszertámogatásban részesíthető az a személy, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 130 %-át, egyedül élő esetében a 160 %-át és a gyógyszerköltsége eléri, vagy meghaladja a 10.000,-Ft-ot, - feltéve hogy közgyógyellátásra nem jogosult.
(3) E rendelet értelmében rendszeres gyógyszerszedésnek minősül a krónikus betegség kapcsán legalább hat hónapot meghaladó gyógyszerszedés.
(4) A gyógyszertámogatás mértéke a gyógyszertár által beárazott gyógyszerköltség, de legfeljebb havi 3.000.-Ft.
(5) A gyógyszertámogatás egy év időtartamra kerül megállapításra, azzal hogy amennyiben a jogosult ezen időtartam alatt jogosultságot szerez közgyógyellátásra, úgy a részére megállapított gyógyszertámogatást, attól a naptól meg kell szüntetni.
(6) Az ellátásban részesülő, amennyiben közgyógyellátásra való jogosultságot szerez, köteles ezt haladéktalanul írásban bejelenteni a Gönci Közös Önkormányzati Hivatalban.
(7) Gyógyszertámogatás nem állapítható meg annak, akinek e rendelet hatályba lépését megelőzően az Szt. 50.§ (3) bekezdése szerinti méltányos közgyógyellátás került megállapításra, a jogosultsága fennállásáig.
Rendkívüli települési támogatás
8. §[13]
(1) Rendkívüli települési támogatásban részesíthető az, aki létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd.
(2) A rendkívüli települési támogatás készpénzben vagy természetben (vásárlási utalvány vagy élelmiszer csomag formájában), illetve a kettő együtt is biztosítható.
Eseti támogatás
9. §[14]
(1) Eseti támogatás formájában rendkívüli települési támogatásban részesíthető az, aki létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került,
a) ha elemi kárt szenvedett, a támogatást jövedelemvizsgálat nélkül kell megállapítani mértéke 100.000 Ft-ig terjedhet;
b) ha a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 200 %-át, egyedül élő esetében a 300 %-át és
ba) egy hónapot meghaladóan kórházi kezelés alatt állt,
bb) súlyos (nyolc napon túl gyógyuló) balesetet szenvedett,
a támogatás mértéke 50.000 Ft-ig terjedhet;
c) ha a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 150 %-át, egyedül élő esetében a 200 %-át és
ca) aki speciális betegségben szenved, (pl: lisztérzékenység, stb.),
cb) aki betegsége miatt (egy hónapot meghaladóan) szakorvosi vagy kórházi kezelésre szorul,
cc) akinek betöréssel, lopással legalább 50e.-Ft-os kárt okoztak,
cd) akinek lakásában rendkívüli esemény (pl: csőtörés) miatt legalább 100e.-Ft-os kár keletkezett,
a támogatás mértéke 20.000 Ft-ig terjedhet.
(2) Eseti támogatásban részesíthető alkalmanként vagy havi rendszerességgel az, aki időszakosan vagy tartósan egyéb létfenntartási gonddal küzd
a) az alkalmanként megállapított eseti támogatás mértéke esetenként 3.000 Ft- nál kevesebb nem lehet, melyet készpénzben vagy természetben kell biztosítani.
b) a rendszeresen adott eseti támogatás havi összege 3. 000 Ft-nál kevesebb nem lehet, melyet készpénzben kell biztosítani.
(3) Ugyanaz a személy egy naptári éven belül legfeljebb 3 alkalommal részesülhet eseti támogatásban.
(4) A havi rendszerességgel folyósítható eseti támogatás időtartama a 6 hónapot nem haladhatja meg.
(5) Eseti támogatás egy családon belül csak egy személynek állapítható meg.
Gyermekszületési támogatás
10. §[15]
(1) A gyermekszületéssel kapcsolatos kiadások enyhítésére, a szülő kérelemére – ahol legalább az egyik szülő az önkormányzat illetékességi területén öt éve lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkezik - jövedelemtől függetlenül, gyermekszületési támogatás állapítható meg.
(2) A gyermekszületéssel kapcsolatos kiadások enyhítésére adható támogatás összege: 3.000.- Ft.
(3) Gyermekszületési támogatás az éves költségvetésben előirányzott összeg erejéig nyújtható.
Temetési támogatás
11. §[16]
(1) Temetési támogatásban részesíthető az, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartására köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.
(2) A helyben szokásos legolcsóbb temetési költség összege 100.000.Ft-.
(3) A támogatás mértéke a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség 10%-a.
Köztemetés
12. §[17]
(1) Az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről a polgármesternek kell a halálesetről való tudomásszerzést követő 21 napon belül gondoskodni a Szt. 48. §-a alapján.
(2) A köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezett személy kérelmére a Szociális Bizottság javaslat alapján a polgármester a köztemetés költségeinek megtérítését méltányosságból
a)elengedheti vagy
b)csökkentheti.
Támogatás idősek napjára
12/A. §[18]
(1) Idősek napja alkalmából nyújtott támogatásban az részesíthető, aki tárgyév október 1-jéig a 63. életévét betölti.
(2) A támogatást évi egy alkalommal étkezési utalvány formájában nyújtja, személyenként 2.000.-Ft összegben.
(3) A támogatás kérelem nélkül, hivatalból kerül megállapításra, az (1) bekezdés szerinti jogosultsági feltételek fennállása esetén. A folyósításra adott év október 1. napjáig kerül sor.
5. Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
13. §
Az önkormányzat a szociálisan rászorultak részére a személyes gondoskodást nyújtó ellátások keretén belül az alábbi szociális alapszolgáltatásokat biztosítja:
a) étkeztetés,
b) házi segítségnyújtás,
c) családsegítés
Étkeztetés
14. §
(1) Az önkormányzat látja el a szociális étkeztetés feladatát.
(2) Az étkeztetésért térítési díjat kell fizetni. A térítési díjat az Szt. 114.§ (2) bekezdése meghatározott személy köteles megfizetni.
(3) Az étkezés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.
(4) Étkeztetés szempontjából szociálisan rászorult személynek kell tekinteni, azt aki
a) a 62. életévét betöltötte, vagy
b) egészségi állapota tartósan megromlott:
ba) munkaképességét legalább 50 %-ban elvesztette,
bb) fogyatékossági támogatásban részesül, vagy
c) jövedelemmel nem rendelkező egyedülálló, akinek tartásra köteles és képes hozzátartozója nincs,
d) hajléktalansága
miatt nem képes az (2) bekezdés szerinti étkezésről más módon gondoskodni.
(5) Étkezésre jogosultság feltételeinek a megállapításánál a Szt. 62.§ (1) bekezdésében foglalt az irányadó. A szociálisan rászorultak intézményi térítési díját és kedvezményeit a 1. melléklet tartalmazza.
(6) Étkeztetés tekintetében amennyiben az ellátott két vagy több kedvezményre is jogosult lenne, úgy - csak az egyik - a magasabb kedvezmény figyelembe vételével kell a személyi térítési díjat számítani.
Házi segítségnyújtás
15. §
Az önkormányzat a házi segítségnyújtást az Szt. 63. §-a alapján Abaúj – Hegyközi Többcélú Kistérségi Társulás keretein belül igény szerint térítésmentesen biztosítja.
Családsegítés
16. §
(1) Az önkormányzat a családsegítés körébe tartozó feladatait társulásban látja el, önálló családsegítő szolgálat működtetésével, melynek neve: Abaúj – Hegyközi Gyermekjóléti Szociális Alapszolgáltatási Körzet.
(2) A családsegítő szolgálat az egyén és család számára nyújtott szolgáltatása térítésmentes.
(3) A családsegítő szolgálat ellátja a szociális törvényben rögzített feladatokat.
6. Záró rendelkezések
17. §
Ez a rendelet 2014. január 1.-jén lép hatályba.
18. §
Hatályát veszti
a) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 3/2010. (IV.01.) önkormányzati rendelet,
b) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 3/2010. (IV.01.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 16/2010. (XI.19.) önkormányzati rendelet,
c) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 3/2010. (IV.01.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 2/2011. (II.20.) önkormányzati rendelet,
d) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 3/2010. (IV.01.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 5/2011. (III.31.) önkormányzati rendelet,
e) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 3/2010. (IV.01.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 9/2012. (VIII.13.) önkormányzati rendelet
f) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 3/2010. (IV.01.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 16/2012. (XII.1.) önkormányzati rendelet.
Gönc, 2013. december 12.
Módosította 6/2017.(III.02.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése
Módosította 6/2017.(III.02.) önkormányzati rendelet 1. § (2) bekezdése
Módosította a 6/2017.(III.02.) önkormányzati rendelet 1. § (3) bekezdése
Módosította a 6/2017.(III.02.) önkormányzati rendelet 1. § (4) bekezdése
Módosította a 2/2015.(II.23.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése
Módosította a 6/2017.(III.02.) önkormányzati rendelet 1. § (5) bekezdése
Módosította a 2/2015.(II.23.) önkormányzati rendelet 1. § (2) bekezdése
Módosította a 2/2015.(II.23.) önkormányzati rendelet 1. § (3) bekezdése
Módosította a 2/2015.(II.23.) önkormányzati rendelet 2. §-a
Módosította a 2/2015.(II.23.) önkormányzati rendelet 3. §-a
Hatályon kívül helyezte a 6/2017.(III.02.) önkormányzati rendelet 1. § (6) bekezdése
Módosította a 2/2015.(II.23.) önkormányzati rendelet 4. §-a
Módosította a 2/2015.(II.23.) önkormányzati rendelet 5. §-a
Módosította a 2/2015.(II.23.) önkormányzati rendelet 8. §-a
Módosította a 2/2015.(II.23.) önkormányzati rendelet 9. §-a