Ináncs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (X. 14.) önkormányzati rendelete

a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2024. 10. 14 15:25- 2024. 10. 14

Ináncs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (X. 14.) önkormányzati rendelete

a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról

2024.10.14.

Ináncs Község Önkormányzata képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában továbbá a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. Alapvető rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye: Ináncs Község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat), 3851 Ináncs, Rákóczi út 2.

(2) A Képviselő-testület hivatalos megnevezése, székhelye: Ináncs Község Önkormányzata Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület), 3851 Ináncs, Rákóczi út 2.

(3) A Képviselő-testület hivatalának megnevezése, székhelye: Ináncsi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal), 3851 Ináncs, Rákóczi út 2.

2. Az önkormányzat jelképei

2. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló.

(2) Az önkormányzati jelképek részletes leírását és a használatukra vonatkozó szabályokat Ináncs Község Önkormányzata Képviselő-testületének Ináncs község jelképeiről és azok használatának rendjéről szóló 11/2000.(VIII.4.) önkormányzati rendelete tartalmazza.

3. Az önkormányzat feladatai és azok ellátásában résztvevők

3. § (1) A képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartoznak Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 42. §-ában meghatározottak.

(2) A helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatok körét a Mötv. 13. §-a rögzíti.

(3) Az önkormányzat kötelezően ellátja a Mötv. 20. § (1) bekezdése szerinti feladatokat.

(4) Az önként vállalt feladatok tekintetében az éves költségvetésben, a gazdálkodást meghatározó pénzügyi tervben a fedezet biztosításával egyidejűleg kell állást foglalni.

(5) Az önkormányzati feladatok kormányzati funkciók szerinti felsorolását az 1. melléklet tartalmazza.

II. Fejezet

A Képviselő-testület működésének általános szabályai

4. A Képviselő-testület ülései

4. § A Képviselő-testületi ülések típusai:

a) alakuló ülés,

b) munkaterv szerinti (továbbiakban: rendes ülés),

c) munkaterven kívüli (továbbiakban: rendkívüli ülés),

d) ünnepi ülés.

5. Az alakuló ülés

5. § Az alakuló ülés napirendi pontjai különösen:

a) a Helyi Választási Bizottság elnökének beszámolója a választások eredményéről,

b) képviselők eskütétele,

c) polgármester eskütétele,

d) polgármester ciklusprogramjának ismertetése,

e) alpolgármester megválasztása,

f) alpolgármester eskütétele,

g) bizottságok elnökének és tagjainak megválasztása,

h) nem képviselő bizottsági tagok eskütétele,

i) a polgármester illetményének és költségtérítésének megállapítása,

j) alpolgármester tiszteletdíjának és költségtérítésének megállapítása.

6. A rendes ülés és a munkaterv

6. § (1) A Képviselő-testület külön munkatervében meghatározottak szerint, havonta egy alkalommal ülésezik.

(2) A nyári szabadságolásokra tekintettel a munkatervben két nyári hónapban a rendes ülés tervezése mellőzhető.

(3) A munkatervet a Képviselő-testület legkésőbb a tárgyévet megelőző év decemberében fogadja el.

(4) A munkaterv tervezetét a jegyző a jogszabály szerint kötelezően tárgyalandó témakörök figyelembevételével állítja össze, amelynek során javaslatot kér:

a) a Képviselő-testület tagjaitól.

b) az önkormányzati tisztségviselőktől,

c) a Képviselő-testület bizottságaitól,

d) a települési nemzetiségi önkormányzattól,

e) az önkormányzati intézmények vezetőitől.

(5) A munkatervnek tartalmaznia kell:

a) a tervezett főbb napirendi javaslatokat,

b) a testületi ülések tervezett időpontját, ideértve a közmeghallgatást is,

c) a napirendek előadóit, a napirendhez meghívni javasoltakat,

d) az előkészítésben résztvevő személyek, bizottságok vagy szervek, szervezetek helyi önszerveződő közösségek megjelölését.

7. A rendkívüli ülés

7. § (1) A polgármester halaszthatatlan ügyben, indokolt esetben a munkatervben foglaltakon kívüli, testületi döntést igénylő témában a munkatervtől eltérő időpontra is összehívhatja a képviselő-testület ülését.

(2) A rendkívüli ülésen kizárólag azok a napirendi pontok tárgyalhatók, melyeket az összehívásra vonatkozó indítvány és az annak alapján elkészített meghívó tartalmaz.

8. Az ünnepi testületi ülés

8. § (1) A Képivelő-testület a község életében jelentős események alkalmából ünnepi ülést tarthat, munkatervben előre tervezetten vagy azon kívüli alkalomból is.

(2) Az ünnepi ülés vezetése, lefolytatása eltér a rendes ülésre vonatkozó szabályoktól, napirendjén ünnepi megemlékezésen kívüli előterjesztésnek, az előterjesztéshez történő hozzászólásnak, vitának helye nincs, azon a Képviselő-testület — a jegyzőkönyv-hitelesítő megválasztása és napirend elfogadása kivételével - döntést nem hoz.

9. A képviselő-testületi ülés összehívása, meghívója

9. § (1) A képviselő-testület ülését az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a napirendi pontok címét és előadójának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni. A meghívóban jelezni kell a napirendi pont zárt ülés keretében történő tárgyalására vonatkozó jogszabályi kötelezettséget vagy előterjesztői, összehívói javaslatot. A tárgyalandó napirendi pontok előterjesztései a meghívó mellékletét képezik.

(2) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, valamint tartós akadályoztatásuk esetén a testületi ülést a Humán és Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.

(3) A képviselő-testületi ülésre szóló meghívót és előterjesztéseket elektronikusan kell kézbesíteni úgy, hogy azt a meghívottak legalább 3, rendkívüli ülés esetén lehetőleg 1 nappal az ülés napja előtt megkapják.

(4) Rendkívüli testületi ülést halaszthatatlanul sürgős esetben rövid úton (telefonon, illetve testületi ülésen szóban) — akár aznapra — is össze lehet hívni.

(5) A Hivatal a Képviselő-testület elé kerülő előterjesztést (a képviselő-testületi tagoknak történő megküldést) követően haladéktalanul gondoskodik arról, hogy a Képviselő-testület nyilvános ülésének meghívója és előterjesztései a személyes adatok védelmének biztosítása mellett — az önkormányzat hivatalos honlapján (www.inancs.hu) közzétételre kerüljenek.

(6) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni:

a) a települési önkormányzati képviselőket,

b) a jegyzőt,

c) a települési nemzetiségi önkormányzat elnökét,

d) az önkormányzati intézmények és költségvetési szervek vezetőit,

e) a kizárólag önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaságok vezetőit,

f) a napirendi pontok előadóit,

g) akiket a polgármester saját jogkörében, valamint a bizottságok javaslata alapján indokoltnak tart.

(7) A polgármester a Képviselő-testület ülésére az ináncsi székhelyű társadalmi szervezetek vezetőit — az őket érintő kérdésben — tanácskozási joggal meghívja.

10. A képviselő-testület elé kerülő előterjesztések

10. § (1) A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések főszabály szerint írásban készülnek. Szóbeli előterjesztésre legkésőbb az ülés előtt egy órával a polgármesternek jelezve annak szándékát, indokolt esetben kerülhet sor.

(2) Rendeletalkotásról, intézményalapításról, megszüntetéséről, átszervezéséről, továbbá személyi ügyben csak írásbeli előterjesztés alapján hozható döntés. Az ilyen tárgyú előterjesztésekhez módosító javaslat is kizárólag írásban nyújtható be, legkésőbb a testületi ülés tervezett időpontja előtt egy nappal.

(3) Az írásbeli előterjesztések (a tájékoztatók kivételével) két részből állnak. Az első rész tartalmazza az adott témával kapcsolatos legfontosabb információkat, a helyzetfeltárást, probléma vázolását, a megoldásra vonatkozó konkrét döntési javaslatot vagy döntési lehetőségeket, azok várható hatásának leírását, továbbá indokolását. A második rész tartalmazza a konkrét döntés-tervezetet, szükség szerint az intézkedésre javasoltak, illetve a végrehajtásra kötelezettek pontos megjelölésével, és a végrehajtás határidejével.

(4) A Képviselő-testület elé előterjesztést a polgármester, a képviselők, a jegyző, a képviselő-testületi bizottságai és azok elnökei, a nemzetiségi önkormányzatok, az önkormányzati intézmények továbbá az ináncsi székhelyű társadalmi szervezetek nyújthatnak be.

(5) A bizottság az általa előzetesen tárgyalt előterjesztéshez írásban mellékelheti véleményét, ennek hiányában azt a képviselő-testületi ülésen az elnök, vagy az általa kijelölt bizottsági tag szóban ismerteti.

(6) A képviselő-testületi ülés napirendjére kerülő előterjesztéseket a Képviselő-testületen és a Hivatalon kívülről érkező tájékoztatók kivételével előzetesen be kell mutatni a jegyzőnek, törvényességi ellenőrzés céljából. A jegyző az előterjesztésen aláírásával jelzi az előzetes törvényességi ellenőrzés elvégzését, továbbá az ülésen a tárgyalás során bármikor jelezheti a Képviselő-testületnek, ha a döntéshozatal során, vagy a meghozott döntésben jogszabálysértés észlel. Észrevételét a testületi ülés jegyzőkönyvében rögzíteni kell.

11. A nyilvánosság biztosítása

11. § (1) A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és napirendjéről a nyilvánosságot a község hivatalos honlapján történő közzététellel kell értesíteni.

(2) A hallgatóság a nyilvános ülésen a részére kijelölt helyen foglalhat helyet. Amennyiben a hallgatóság résztvevője az ülést zavarja, az ülés vezetője felszólítást követő rendbontó magatartás miatt a rendzavarókat az ülésről kiutasíthatja, szükség esetén gondoskodhat eltávolításukról.

(3) A hallgatóság körében megjelent, témában érintett személynek, szervezet képviselőjének indokolt esetben a polgármester szót adhat, meghatározza a felszólalás időtartamát, továbbá megvonhatja a szót.

(4) A rendelet kihirdetése a helyben szokásos módon, a Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel történik.

(5) A kihirdetés időpontja a hirdetőtáblára történő kifüggesztés napja.

12. Határozatképesség

12. § (1) A polgármester az ülés megnyitásakor megvizsgálja a Képviselő-testület határozatképességét, és kihirdeti az arra vonatkozó megállapításait.

(2) Ha a Képviselő-testület határozatképtelen, vagy a tárgyalás során bármikor azzá válik, a polgármester szünetet rendelhet el, melynek során kísérletet tesz a határozatképesség biztosítására, helyreállítására.

(3) Ha a testületi ülés a helyreállítási kísérlet ellenére is határozatképtelen marad, a polgármester az ülést berekeszti. Az ülés berekesztése esetén a képviselő-testületi ülés rövid úton, a testületi ülésen szóban is összehívható, a testületi tagok többségének megfelelő, 5 napon belüli új időpontra, az eredeti meghívóban szereplő napirendi pontokkal. Amennyiben az ülés megtartására csak a munkaterv szerint soron következő ülésnapon, vagy egyébként is megtartásra kerülő rendkívüli ülésen kerül sor, azon előbb a határozatképesség hiánya miatt elmaradt napirendi pontokat kell megtárgyalni.

13. Jegyzőkönyv-hitelesítő megválasztása, napirend elfogadása és tárgyalása

13. § (1) A határozatképesség megállapítását és testületi ülés megnyitását követően a polgármester javaslatot tesz a jegyzőkönyv hitelesítőjének személyére, a képviselők névsor szerinti rendjében. Amennyiben a névsorban következő képviselő az adott ülésen nincs jelen, vagy jelzi, hogy az ülésről távoznia kell, továbbá, ha valamely témában érintettsége merül fel, a sorban következőre kell javaslatot tenni. A Képviselő-testület a jegyzőkönyv hitelesítőjéről egyszerű szótöbbséggel határoz.

(2) Ezt követően a polgármester ismerteti a napirend tervezetét, melynek során ő maga, vagy a képviselő-testületi tagok kezdeményezhetik valamely napirendi pont elhagyását, elnapolását, felvételét, vagy a meghívóban közölt sorrend megváltoztatását. Ilyen módosító indítvány esetén először a módosított napirendről kell szavazni. A napirendről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.

(3) Az ülésen kiosztott anyag tárgyalására csak halasztást nem tűrő esetben kerülhet sor a polgármester, vagy előterjesztő indokolt javaslata alapján, a jegyző törvényességi véleményével, amennyiben a Képviselő-testület a napirendre vételt megszavazza.

(4) Nem kerülhet az ülésen kiosztásra, sem szóbeli előterjesztésre:

a) a munkatervben meghatározott feladatokkal kapcsolatos anyag,

b) 10 millió forintot meghaladó mértékű költségvetés-átcsoportosítást, vagy költségvetés-módosítást eredményező javaslat,

c) az Mötv. 41. bekezdés szerinti intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése, létesítő okiratának módosítása,

d) önkormányzati társulás létrehozásáról, az ahhoz való csatlakozásról szóló előterjesztés,

e) önkormányzati pénzeszköz, vagyon átadásáról vagy elidegenítéséről szóló javaslat,

f) rendeletalkotás vagy módosítás.

14. A tanácskozás rendje

14. § (1) A polgármester a napirendi pontok szerinti sorrendben megadja a szót az előterjesztőnek, aki az írásos előterjesztést legfeljebb 5 perc időtartamban összefoglalja, szükség esetén szóbeli kiegészítést tesz. Ezután a bizottság elnöke (vagy távollétében az általa megbízott bizottsági tag) legfeljebb 5 percben ismerteti a bizottság álláspontját. Ezt követően a képviselő-testületi tagok jelentkezésük sorrendjében kérdéseket tehetnek fel, kifejthetik véleményüket, észrevételt tehetnek, módosító indítvánnyal élhetnek, személyenként legfeljebb 5 perc időtartamban. A kérdésekre, észrevételekre az előterjesztő, szükség esetén a polgármester vagy a jegyző - a napirendi pont lezárása előtt — válaszol.

(2) Az előterjesztő — a polgármester engedélyével a válaszok megadásánál igénybe veheti a tanácskozási joggal nem rendelkező, az előterjesztésben érintett vagy annak készítésében közreműködő személyek, szakértők segítségét is.

(3) Az ülésen megjelent meghívottaknak a polgármester, a tárgyhoz tartozó kérdésben hozzászólási jogot biztosíthat. A hozzászólás ebben az esetben sem lehet 5 percnél hosszabb.

(4) Amennyiben a választ a kérdező nem találja elfogadhatónak, vagy az elhangzottak alapján ismételten véleményt kíván nyilvánítani, 3 perc áll rendelkezésére. A polgármester szükség esetén ismételten megadja a szót az előterjesztőnek.

(5) Az (1) bekezdésben meghatározott időtartamok túllépését indokolt esetben a polgármester engedélyezheti. Az időkeret engedély nélküli túllépésekor, a vita elfajulásakor, vagy sértő, személyeskedő hangnem esetében a polgármester megvonhatja a szót.

15. § (1) Ha az előterjesztéshez módosító indítványt nyújtottak be, először annak elfogadásáról kell dönteni.

(2) A módosító és kiegészítő javaslatokat szövegszerűen kell megfogalmazni. Új változatot vagy módosító indítványt csak a vita lezárásáig lehet előterjeszteni.

(3) Nagyobb terjedelmű módosító indítványt a polgármester kérésére írásban kell benyújtani. Ha ezen indítvány a vita során hangzik el, az indítvány írásbeli elkészítése érdekében a polgármester a napirend tárgyalását felfüggesztheti, szünetet rendelhet el.

(4) A rendelet alkotásról, rendelet módosításról szóló előterjesztéshez érdemi képviselői módosító indítvány csak szövegszerűen, írásban legkésőbb a módosítást napirendjére tűző ülést megelőző napon 16.00 óráig terjeszthető be, amelyet a jegyző törvényességi véleményével lát el.

(5) Ha a módosító indítvánnyal az előterjesztő, a polgármester egyetért, és a jegyzőnek sincs törvényességi aggálya, vagy a módosító javaslatot maga az előterjesztő teszi, az indítványt úgy kell tekinteni, mintha az az előterjesztésnek eredetileg is részét képezte volna, ezért külön szavazni róla nem kell.

(6) Az ülésről távollévő képviselő az előterjesztéshez kérdést, véleményt, módosító javaslatot csak írásban tehet, melyet a polgármesterhez nyújthat be legkésőbb az adott ülést megelőzően egy órával. A benyújtott javaslatot, véleményt, kérdést az ülésen ismertetni kell.

16. § (1) A vita során bármikor, illetve a szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a napirendhez kapcsolódóan törvényességi észrevételt kíván tenni. Véleményét a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

(2) A vita lezárását megelőzően a napirend előterjesztője válaszol a hozzászólásokra, és legkésőbb ekkor nyilatkozik az elhangzott kiegészítések és módosító javaslatok elfogadásáról.

(3) A válasz után a polgármester az elhangzott módosító javaslatokat összefoglalja és szövegszerűen ismerteti.

(4) Ügyrendi javaslattal a tárgyalás során, a vita lezárásáig bármikor lehet élni. Ügyrendi javaslatnak minősül minden, a tárgyalt napirendi pont érdemét nem érintő olyan javaslat, amely a tárgyalás folytatásának általános rendjétől, formájától való eltérésre, a szavazás általánostól eltérő formájára, technikájára, vagy a vita lezárására, továbbá a napirendi pont levételére, elhalasztására vonatkozik. Az ügyrendi javaslat elfogadásáról a Képviselőtestület egyszerű szótöbbséggel, külön alakszerű határozat meghozatala nélkül szavaz.

17. § (1) A polgármester lezárja a vitát, ha megállapította, hogy hozzászólásra több hozzászóló nem jelentkezik, vagy a hozzászólási lehetőségét minden képviselő kimerítette, és az észrevételek, felvetések mindegyike megválaszolásra került.

(2) A vita lezárását követően, a szavazás elrendelésétől annak befejezéséig sem érdemi, sem ügyrendi hozzászólásnak helye nincs, a személyes érintettség bejelentését kivéve.

(3) Több módosító indítvány esetén azokról a polgármester által meghatározott sorrendben kell szavazni. A módosító indítványok elfogadásához olyan elfogadási mód, és olyan szavazati arány szükséges, amilyen az előterjesztés szerinti döntés elfogadásához

18. § A polgármester a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében:

a) rendreutasítja azt a személyt, aki az ülés munkáját zavarja,

b) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgytól, a hozzászólásra rendelkezésre álló időkeretet túllépi, vagy másokat sértő megjegyzést tesz,

c) ismételt sértő megjegyzés esetén megvonhatja a szót,

d) a rendreutasítást követően kiutasíthatja az ülésteremből azt a személyt (ide nem értve a Képviselő-testület tagjait és a jegyzőt), aki a Képviselő-testület munkáját továbbra is zavarja.

19. § (1) A munkatervben szereplő napirendi pontokon kívül a meghívó lehetőséget adhat más témák, közügyek megtárgyalására — Egyebek, továbbá Különfélék címszó alatt.

(2) Az Egyebek napirendi pont alatt döntést igénylő további előterjesztések, felvetések, javaslatok terjeszthetők a Képviselő-testület elé.

(3) Az előterjesztett napirendhez nem kapcsolódó felszólalásokra így különösen a közérdeklődésre számot tartó tájékoztatásokra, közérdekű felvetésekre a Különfélék körében van lehetőség. A Különfélék között elhangzó, beterjesztett javaslatokról a Képviselő-testület döntéshozatal nélkül tárgyalhat.

20. § (1) A tárgyalás elhúzódására tekintettel, illetve az előterjesztő vagy bármely testületi tag kérésére, továbbá, ha technikai okokból szükséges, a polgármester szünetet rendelhet el, melynek meghatározza időtartamát. Azt követően a Képviselő-testület az eredetileg elfogadott napirendje szerint folytatja az ülést.

(2) Amennyiben a tanácskozás folytatását lehetetlenné tevő rendzavarás történik, az ülést a Képviselő-testület a polgármester javaslatára határozott időre félbeszakíthatja. Az ily módon félbeszakított ülés csak a polgármester összehívására folytatódhat.

15. Személyes érintettség

21. § (1) A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén a Polgári törvénykönyv szerinti közeli hozzátartozójára is kiterjedően bejelenteni személyes érintettségét.

(2) A személyesen érintett képviselő -érintettségének jelzése mellett - bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban tartózkodik.

16. Összeférhetetlenségi eljárás

22. § (1) A polgármester. illetve a polgármester érintettsége esetén a Humán és Ügyrendi Bizottság elnöke, az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést a Humán és Ügyrendi Bizottságának adja át kivizsgálásra.

(2) A Bizottság a vizsgálat eredményét döntés céljából a Képivelő-testület terjeszti.

17. A döntések meghozatala

23. § (1) A Képviselő-testület döntéseit a testületi működésnek helyt adó, Hivatalban található tanácsteremben kézfelemeléssel történő szavazással hozza.

(2) A döntési javaslatról “igen" “nem” “tartózkodom” nyilatkozattal lehet szavazni.

(3) Szavazni csak személyes jelenlét útján lehet. A szavazat indoklására nincs lehetőség.

24. § (1) A döntési javaslatot a polgármester bocsátja szavazásra. Egy előterjesztésről csak egy döntés hozható. A javaslat szövegét szavazásra egyértelműen és úgy kell feltenni. hogy az igennel vagy nemmel megválaszolható legyen.

(2) A javaslatot szövegszerűen nem kell ismertetni — elegendő csupán arra utalni, ha az mindenben megegyezik az eredetileg írásban előterjesztett javaslattal, továbbá akkor sem. ha az előterjesztő a vitában elhangzott módosító javaslatokat elfogadta, és ezen javaslatok a vita során félreérthetetlen szövegszerűséggel megfogalmazást nyertek.

(3) Az ügyrendi javaslatokat a polgármester soron kívül, az elhangzást követően azonnal szavazásra bocsátja.

(4) Ha bármely képviselő a szavazást követően azonnal jelzi, hogy tévesen szavazott, a jegyzőkönyvben a helyesbített szavazatot kell rögzíteni, vagy a polgármester megismételtetheti a szavazást.

25. § (1) A Képviselő-testület bármely képviselő javaslatára név szerinti szavazást rendelhet el. Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc rendben felolvassa a képviselők nevét, akik “igen”,” nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.

(2) Név szerint szavaz a Képviselő-testület:

a) önkormányzati ingatlan eladása,

b) helyi adók mértékének meghatározása,

c) hitelfelvétel esetén.

26. § A titkos szavazás lebonyolítása, szavazólapon, szavazófülke és urna igénybevételével történik. A titkos szavazás lebonyolításával kapcsolatos teendőket a Humán és Ügyrendi Bizottság a jegyző közreműködésével látja el.

27. § Minősített többség szükséges az Mötv.-ben meghatározottakon túl:

a) fegyelmi eljárás megindításához,

b) a képviselő rendbírsággal sújtásához, tiszteletdíja csökkentéséhez

c) önkormányzati vagyon ingyenes hasznosításáról vagy tulajdonjogának ingyenes átruházásáról, valamint az ingyenes használatba adott vagyon fenntartására, állagának megóvására vonatkozó kötelezettségnek az önkormányzat általi átvállalásáról szóló döntéshez,

d) az önkormányzati törzsvagyon körébe tartozó ingatlan forgalomképessé nyilvánításához.

28. § (1) Több ugyanazon döntéshez kapcsolódó módosító javaslat közül, ha egynél több is megkapta az elfogadásához szükséges “igen” szavazatot azt kell elfogadottnak tekinteni, amelyre a legtöbb „igen" szavazatot adták le.

(2) Amennyiben több változatra is azonos számú igen szavazatot adtak le, ezekre vonatkozóan a szavazást egy esetben meg kell ismételni.

29. § (1) A szavazatok összeszámlálása után a polgármester ismerteti a javaslat mellett, az ellene szavazók, a tartózkodók. és a szavazásban részt nem vett, de jelenlévő képviselők számát, megállapítja a szavazás eredményét és amennyiben a szavazás eredménye alapján elfogadásra került, kihirdeti a döntést.

(2) Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, a szavazást bármely képviselő indokolt kérésére meg kell ismételni. A szavazás megismétlésére csak közvetlenül a döntés kihirdetése után. újabb napirendi pont tárgyalása előtt kerülhet sor.

30. § (1) Tájékoztató jellegű napirendi pont esetén a polgármester a hozzászólásokat, az előterjesztő a válaszát és az elhangzottak szükség szerinti összefoglalását, a vita lezárását követően - az előterjesztésben foglaltak tudomásulvételét kéri, döntéshozatalra nem kerül sor.

(2) Jogszabály által előírt beszámoló, tájékoztató esetén a Képviselő-testület az általános szabályok szerint szavaz, és az elfogadásról alakszerű döntést (határozatot) hoz.

18. Az ülések jegyzőkönyve

31. § (1) A Képviselő-testület üléséről, valamint a bizottsági ülésekről a tanácskozás lényegét tartalmazó írott jegyzőkönyv készül.

(2) A jegyzőkönyvet a polgármesteren és jegyzőn kívül a Képviselő-testület által ülésenként feladatra a testület tagjai közül megválasztott jegyzőkönyv-hitelesítő írja alá.

(3) A jegyzőkönyvnek az Mötv. 52. (l) bekezdésében foglaltakon túl tartalmaznia kell:

a) az ülésről távol maradó önkormányzati képviselők, a bizottsági ülésekről készült jegyzőkönyvek esetén a távol maradó bizottsági tagok nevét,

b) a tárgyalt napirendi pontok előadóinak nevét,

c) az ülésen történt fontosabb eseményeket,

d) a jegyzőkönyv-vezető nevét és aláírását.

(4) A jegyzőkönyv mellékletei:

a) meghívó,

b) jelenléti ív,

c) írásos előterjesztések és azok mellékletei,

d) írásban benyújtott indítványok, kérdések, hozzászólások,

e) jegyző írásos észrevételei,

f) név szerinti szavazásról készült névsor,

g) titkos szavazás esetén az eredményt megállapító jegyzőkönyv.

(5) A jegyzőkönyv elkészítéséről, őrzéséről, továbbá a nyilvános testületi ülés jegyzőkönyvének a település hivatalos honlapján történő közzétételéről, az aláírást követő 15 napon belül, a jegyző gondoskodik.

32. § A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni - a jegyzőkönyvre vonatkozó előírások megtartásával, melyet elkülönítetten kell kezelni. Betekintésre csak a zárt ülésen részvételi joggal rendelkező személyek jogosultak.

19. A közmeghallgatás és a lakossági fórum

33. § (1) Az önkormányzat a lakosság és a társadalmi szervezetek tájékoztatását, a fontosabb döntésekbe való bevonását lakossági fórum és a közmeghallgatás intézményével biztosítja.

(2) A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetőleg a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében - az állampolgárok és a társadalmi önszerveződések közvetlen tájékoztatása céljából - lakossági fórumot hívhat össze. A résztvevők közvetlenül a döntéshozók előtt fejthetik ki álláspontjukat az előterjesztésről. Összehívására, a meghívandók körére vonatkozó szabályokat az közmeghallgatással azonos módon kell alkalmazni, azzal, hogy a lakossági fórum nem testületi ülés, arról elegendő a résztvevő önkormányzati tisztviselők nevét, a tárgyalt témakört, a felszólalók nevét és az elhangzó felszólalások lényegét tartalmazó feljegyzést készíteni, melyet a polgármester, a jegyző és a feljegyzés készítője ír alá.

(3) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart.

(4) A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések képviselői közérdekű ügyben, helyi önkormányzati ügyben a képviselő-testülethez, az egyes képviselőkhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterhez és a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatot tehetnek.

(5) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről annak időpontja előtt legalább 10 nappal a helyben szokásos módon tájékoztatást kell adni.

(6) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, melynek során gondoskodik az ülés rendjének fenntartásáról. A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül. Tartalmára, készítésére a képviselőtestületi ülés jegyzőkönyvére vonatkozó szabályok az irányadóak.

III. Fejezet

A KÉPVISELÓ-TESTÜLET TAGJAIRA, SZERVEIRE, TISZTSÉGVISELŐIRE VONATKOZÓ SZABÁLYOK

20. A települési képviselő

34. § (1) Az önkormányzati képviselő, amennyiben megbízás alapján az önkormányzat képviseletében jár el, csak a képviselő-testület döntésének megfelelő, vagy a polgármesterrel egyeztetett álláspontot képviselhet az önkormányzat nevében.

(2) A képviselőt önkormányzati ügyben a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, a munkaidőben kötelesek fogadni, és a képviselői munkája ellátásához szükséges segítséget, tájékoztatást megadni.

(3) A képviselői munkáját a Hivatal segíti. Ennek keretében jogosult a Hivatal helyiségeit, eszközeit térítésmentesen igénybe venni.

(4) A képviselő-testület tagjainak névsorát a 2. melléklet tartalmazza.

35. § (1) A képviselő döntéseit kizárólag saját meggyőződése alapján hozza. Szavazatát megindokolni nem köteles, emiatt semmiféle hátrány nem érheti.

(2) A képviselői tiszteletdíj havi alapdíja (a továbbiakban: alapdíj) bruttó 30.000 forint.

(3) A Képviselő-testület az éves költségvetésében minden képviselő részére havi 30.000 forint összegű keretet különít el „Képviselői Alap” címszó alatt, melyet a képviselő által javasolt, és képviselő-testület által elfogadott közérdekű, jótékony célra, így különösen valamely nem politikai tevékenységet folytató városi szervezet, testület, egyesület, alapítvány, vagy rendezvény céljára lehet fordítani. A felajánlás történhet havonta, vagy több hónapra összevontan is, azzal, hogy legkésőbb a tárgyév utolsó hónapjában valamennyi részletről dönteni kell, az a következő évre nem vihető át.

(4) Az Mötv.-ben foglalt szabályoknak megfelelő képviselői költségek megtérítését - a jogi és pénzügyi ellenőrzés megtörténtét követően - a polgármester engedélyezi.

36. § (1) A képviselő írásban vagy szóban, az ülést megelőzően köteles bejelenteni az ülés összehívójának, ha a Képviselő-testület vagy a Bizottság ülésén nem tud részt venni, illetve a polgármesternek jelezni, ha egyéb megbízatásának teljesítésében akadályozva van.

(2) Amennyiben a képviselő 12 hónap átlagában a Képviselő-testület vagy a Bizottság üléseinek legalább felén nem jelenik meg — ide nem értve a rendkívüli üléseket —, a Képviselő-testület a tiszteletdíját a döntést követő hónaptól számítva 6 havi időtartamra 20%-kal csökkentheti.

(3) A tiszteletdíj csökkentésére a Képviselő-testület tagjait és a Bizottság elnökét érintően a polgármester, a bizottság tagok vonatkozásában a Bizottság elnöke tesz javaslatot a Képviselő-testület felé.

(4) A hiányzás igazolására a képviselő, a Bizottság elnöke és a Bizottság tagja a hiányzást követő 8 napon belül igazolási kérelmet nyújthat be. Az igazolás elfogadásáról a képviselő és a Bizottság elnöke tekintetében a polgármester, a Bizottság tagja tekintetében a Bizottság elnöke dönt.

21. Az önkormányzat, Képviselő-testület szervei

37. § A képviselő-testület szervei: a polgármester, a Humán és Ügyrendi Bizottság, a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság, a Hivatal, a Jegyző, Ináncs-Forró-Fancsal Mikrotérség Szociális Alapszolgáltató Intézményfenntartó Társulása, Ináncs, Csobád Községek Köznevelési Intézményfenntartó Társulás, Encsi Többcélú Kistérségi Társulás, Hernád Völgye és Térsége Szilárdhulladék-kezelési Önkormányzati Társulás.

22. A polgármester

38. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.

(2) A polgármester illetményére, juttatásaira a Humán és Ügyrendi Bizottság elnöke tesz javaslatot.

(3) A polgármester a Hivatalban keddi napokon 900 - 1200 óra között tart fogadónapot.

(4) A polgármester a tisztségéről történő lemondása esetén lemondását az alpolgármesternek, ennek hiányában a korelnöknek adja át, részére juttatja el.

(5) A polgármester tisztségének megszűnése esetén munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az alpolgármesternek, ha az alpolgármesteri tisztség betöltetlen, akkor a korelnöknek adja át.

(6) A polgármester az Mötv. 68. § (2) bekezdésében szabályozott esetben szociális ügyekben döntést hoz.

(7) A polgármester az Mötv. 68. § (3) bekezdése esetén a két ülés közötti időszakban felmerülő önkormányzati saját forrást nem igénylő pályázatok benyújtásáról döntést hoz.

39. § (1) A polgármester az Mötv. 67. §-ában meghatározottakon túl felelős:

a) az önkormányzat demokratikus működésének, széles körű nyilvánosságának biztosításáért,

b) a településfejlesztés és a közszolgáltatások szervezéséért, tevékenységével hozzájárul Ináncs község fejlődéséhez, az önkormányzat szervei munkájának hatékonyságához,

c) a társadalmi szervekkel és a lakosság önszerveződő közösségeivel való együttműködésért (tanácskozási jog nélkül),

d) a nem önkormányzati tevékenységet végző szervekkel, vállalatokkal, intézményekkel való kapcsolattartásért.

(2) A polgármester a testület működésével kapcsolatban gondoskodik a testületi ülések színvonalas, jól összehangolt előkészítéséért, felelős a javaslatok megalapozottságáért, a testületi döntések végrehajtásának megszervezéséért, irányításáért, a végrehajtásról a testület tájékoztatásáért.

40. § (1) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át az alábbi hatásköröket:

a) a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló törvényből eredően dönt a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások elbírásáról, továbbá gondoskodik a jogosultság feltételeinek felülvizsgálatáról;

b) az önkormányzat tulajdonát képező vagyontárgyakkal kapcsolatos tulajdonosi jogokat gyakorolja az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló önkormányzati rendeletben megállapított körben,

c) közútkezelői feladatok ellátása során kezelői hozzájárulást ad útcsatlakozás létesítéséhez, közút nem közlekedési célú igénybevételéhez a vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően,

d) önkormányzati helyiségek bérleti, használati, térítési díjának közérdekből történő eseti elengedéséről való döntés,

e) dönt az éves költségvetési rendeletben meghatározott céltartalék a célnak megfelelő felhasználásáról.

f) a költségvetési előirányzat erejéig dönt a törzsvagyon körébe tartozó vagyontárgyak pótlására, létesítésére, gyarapítására irányuló szerződések megkötéséről.

g) dönt az üzleti vagyon körébe tartozó vagyontárgy megszerzéséről bruttó 3 millió forint értékhatárig,

h) dönt az átszervezés vagy feladatváltozás miatt feleslegessé vált ingó vagyontárgy hasznosításáról,

i) a kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok ügyvezetői felett a prémium meghatározása és a személyi alapbér emelése kivételével gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat,

j) a piaci zavarok megelőzése céljából figyelemmel kíséri a piaci viszonyokat, szükség szerint intézkedést kezdeményez.

k) dönt a beszerzési, közbeszerzési eljárás megindításáról, az eljárás eredményeként létrejövő szerződés megkötéséről, valamint a szerződés végrehajtásával kapcsolatos valamennyi jognyilatkozatról.

l) peres- és peren kívüli eljárásokban nettó 3 millió forint összeghatárig, az önkormányzatot megillető követelések tekintetében dönt a részletfizetés vagy a fizetési halasztás engedélyezése iránti kérelmekről,

m) dönt az önkormányzati költségvetési szerv kezelésében lévő tárgyi eszköz pótlási kötelezettséggel történő értékesítéséhez, selejtezéséhez szükséges hozzájárulás megadásáról nettó 3 millió forintot el nem érő egyedi nyilvántartási érték esetén,

n) dönt az önkormányzati tulajdonú lakásban történő átmeneti elhelyezésről az azonnali megoldást igénylő, az életet, testi épséget közvetlenül veszélyeztető helyzetben,

o) elemi kár mértékének megállapítására kárbecslő bizottságot hoz létre,

p) tulajdonosi hozzájárulás megadása,

q) lakás és helyiség esetében építési ügyekben tulajdonosi hozzájárulás megadása,

r) a településképi véleményezési, bejelentési és kötelezési eljárás lefolytatása.

s) a község jelképei használatának engedélyezése

(2) A polgármester elrendelheti az Önkormányzat, a Hivatal, az önkormányzati intézmények és költségvetési szervek, gazdasági társaságok átvilágítását, működésének ellenőrzését, továbbá az önkormányzat által benyújtott pályázatok felülvizsgálatát, ellenőrzését, a Képviselő-testület tájékoztatása mellett. Itt felsorolt és egyéb, általa ellátandó feladatok szakszerű elvégzése érdekében - külön megállapodás alapján — tanácsadókat, szakértőket kérhet fel évi bruttó 5 millió forintos összeghatárig. Ennek fedezetét a Képviselő-testület az éves költségvetésben biztosítja.

(3) A polgármester dönthet a Képviselő-testület két ülése közötti időszakban felmerülő halaszthatatlan ügyekben, amelyek nem tartoznak a Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe. Ezen döntéseiről a soron következő testületi ülésen tájékoztatást adni köteles.

23. Az alpolgármester

41. § (1) A Képviselő-testület a saját tagjai közül a polgármester helyettesítésére munkájának segítésére egy alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester feladatait a polgármester határozza meg.

(3) Az alpolgármester javadalmazására, juttatásaira a polgármester tesz javaslatot.

(4) Az alpolgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.

(5) Az alpolgármester a polgármester helyettesítéséhez és a rábízott feladatok ellátásához szükséges időt a Hivatalban tölti.

24. A Képviselő-testület bizottságai

42. § (1) A Képviselő-testület kettő állandó bizottságot hoz létre, az alábbi elnevezéssel:

a) Humán és Ügyrendi Bizottság

b) Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság

(2) A Humán és Ügyrendi Bizottság 7 tagból: 4 települési képviselőből és 3 nem képviselő bizottsági tagból áll. A Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság 5 tagból: 3 települési képviselőből és 2 nem képviselő bizottsági tagból áll.

(3) A bizottságok elnökének és tagjainak személyére a polgármester tesz javaslatot.

(4) A képviselő bizottsági tag tiszteletdíja az alapdíjon felül havi bruttó 30.000 forint, függetlenül attól hány bizottságnak tagja.

(5) A bizottság nem képviselő tagjának tiszteletdíja havi bruttó 30.000 forint, függetlenül attól hány bizottságnak tagja

(6) A bizottság elnökének tiszteletdíja az alapdíjon felül havi bruttó 30.000 forint

(7) A bizottságok tagjainak névsorát a 3. melléklet tartalmazza.

43. § (1) A Humán és Ügyrendi Bizottság feladat- és a Képviselő-testület által átruházott hatáskörében eljárva ellátja:

a) a szociális, kulturális, oktatási, nevelési, egészségügyi és sport tárgykörébe tartozó előterjesztések véleményezését,

b) a rendeletek előzetes jogi véleményezését,

c) a rendészeti, honvédelmi, tűzvédelmi, katasztrófa-védelmi ügyekben való döntések előkészítését,

d) a beszámolásra kötelezett önkormányzati intézmények és külső szervezetek beszámolóinak, tájékoztatóinak véleményezését,

e) az intézményvezetői pályázatok, képviselő-testületi hatáskörbe tartozó egyéb személyi ügyek előzetes véleményezését,

f) a külön önkormányzati rendeletben meghatározott kitüntetések, elismerő címek és díszoklevél odaítélésére és indokolt esetben történő megvonására vonatkozó javaslatok előzetes véleményezését,

g) intézmények létesítésének, átszervezésének, megszüntetésének véleményezését,

h) társuláshoz való csatlakozás, kiválás előzetes véleményezését,

i) más szervezetekben való részvétel, együttműködés, illetve azok megszüntetésének véleményezését,

j) a titkos szavazás lefolytatását,

k) a polgármester, alpolgármester, önkormányzati képviselők, nem képviselő bizottsági tagok és Mötv. 39. (1) bekezdésében meghatározott hozzátartozóik vagyonnyilatkozatának nyilvántartását, ellenőrzését, vagyonnyilatkozati eljárás lefolytatását,

l) a polgármester, alpolgármester, önkormányzati képviselő összeférhetetlenségének, méltatlansági ügyének kivizsgálását,

m) figyelemmel kíséri és elemzi a településen lévők szociális helyzetének alakulását, életkörülményeit

n) a képviselő-testületnek munkaterve szerint beszámol a munkájáról, véleményezi a szociális és köznevelési intézmények beszámolóit és az egészségügyi ellátásról szóló tájékoztatást.

(2) A Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság pénzügyi feladat- és a Képivelő-testület által átruházott hatáskörében eljárva ellátja:

a) költségvetéssel kapcsolatos pénzügyi ellenőrzési feladatokat,

b) költségvetési és azt módosító rendeletek, zárszámadás véleményezését,

c) hitelfelvétel és minden egyéb pénzügyi, költségvetési vonatkozású előterjesztés véleményezését,

d) községi bevételeket, kiadásokat érintő döntések előzetes véleményezését,

e) az önkormányzati intézmények térítési díjának előzetes véleményezését,

(3) A Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság településfejlesztési feladat- és hatáskörében és a Képviselő-testület által átruházott hatáskörében eljárva ellátja:

a) az ipar, kereskedelem, mezőgazdaság, energiaellátás, idegenforgalom témájához kapcsolódó előterjesztések véleményezését,

b) a településrendezési, településüzemeltetési, községfejlesztési, környezet-védelmi, település marketinget, vállalkozások fejlesztését, munkahely teremtést elősegítő feladatok előkészítését, véleményezését,

c) kistérségi, illetve települési projektek, benyújtandó pályázatok előzetes véleményezését, megvalósulásuk nyomon követését, ellenőrzését

d) önkormányzati ingatlan, vagyon eladása, használatba adása, ingatlan vásárlás véleményezését,

e) a szakterületét érintő önkormányzati koncepció, továbbá a hosszú távú gazdasági program előkészítését, véleményezését, figyelemmel kíséri az önkormányzat és intézményei vagyongazdálkodási tevékenységét,

f) a javaslattételt az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság létesítésével, átalakításával, megszüntetésével kapcsolatos testületi döntésekre, illetve ezen döntések előkészítését, véleményezését,

(4) A Humán és Ügyrendi Bizottság, valamint a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság előzetesen véleményezi:

a) az éves munkatervet, kivéve annak nem átfogó, kizárólag az ülés időpontját, helyszínét, az egyes ülésnapokon tárgyalandó napirendi pontokat érintő módosítását,

b) a költségvetés és módosításai, valamint a zárszámadás tervezetét,

c) a helyi adórendelet tervezetét,

d) a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatát, annak módosítását,

e) az önkormányzat közfoglalkoztatási programjaira előzetesen javaslatot tesz.

44. § (1) A Képviselő-testület szükség esetén, meghatározott feladat ellátására, javaslat kidolgozására, egy adott ügy kivizsgálására bármely képviselő vagy a polgármester javaslatára, a polgármester személyi előterjesztése alapján eseti bizottságot hozhat létre.

(2) Az eseti bizottság feladatát, megbízatásának terjedelmét, elnevezését, tagjainak számát, elnökét a Képviselő-testület a Bizottság felállításakor határozza meg. Az eseti bizottság létrehozására, működésére egyebekben az állandó bizottságokra vonatkozó szabályok az irányadók, azzal, hogy létszáma 5 fő alatti is lehet.

(3) A Bizottság tevékenységéről jelentést készít, amelynek tartalmaznia kell:

a) a Bizottság feladatát,

b) a Bizottság megállapításait,

c) a szükséges döntés meghozatalára vonatkozó kezdeményezést és a döntési javaslatot.

45. § (1) A Bizottság üléseit a Képviselő-testület munkatervéhez igazodva (rendes ülés), vagy az év közben felmerülő feladatok alapján tartja.

(2) A Bizottság ülését az elnöke, vagy az általa erre a feladatra kijelölt bizottsági tag hívja össze.

(3) A bizottsági ülés meghívóját és az annak mellékletét képező előterjesztéseket — a rendkívüli bizottsági vagy testületi ülések kivételével — lehetőleg 2 nappal a tervezett időpont előtt a bizottság tagjainak, a polgármesternek, az alpolgármesternek, a jegyzőnek, továbbá a napirendi pont előadójának, érintettjének el kell juttatni, a testületi ülések összehívására irányadó szabályok szerint.

(4) A polgármester által jelen rendelet felhatalmazása alapján igénybe vett tanácsadó, szakértő tárgykörbe tartozó előterjesztés tárgyalásához a Bizottság ülésére meghívható, szakvéleményéről részletesen meghallgatható.

(5) A Bizottság üléséről készülő jegyzőkönyvben feltüntetésre kerül a jegyzőkönyv készítőjének neve.

(6) A Bizottság működési szabályait a maga által elfogadott ügyrendben állapíthatja meg, melyet az elfogadást követő 15 napon belül a jegyzőnek meg kell küldeni.

(7) A Bizottság hatáskörébe tartozó ügyekben, vagy átruházott hatáskörben meghozott döntését határozati formában alkotja meg. A határozatok nyilvántartását a Hivatal vezeti.

(8) A Bizottság működéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételeket a jegyző a Hivatal útján biztosítja.

(9) A Képviselő-testület bizottságai több bizottság által is tárgyalandó témák esetén együttes ülést is tarthatnak. Az együttes ülésre a Bizottság működésére vonatkozó rendelkezéseket kell megfelelően alkalmazni, azzal, hogy

a) az együttes bizottsági ülés elnöke az együttes ülést kezdeményező bizottsági elnök, ennek hiányában a polgármester által az ülés levezetésére felkért bizottsági elnök,

b) az együttes ülésről egy jegyzőkönyv készül, amelyben egymást követően szerepelnek az egyes bizottságok által hozott határozatok, a saját sorszámozásuk szerint. A jegyzőkönyvet a résztvevő bizottságok elnökei és a jegyző írják alá. A bizottságok közös véleményét a levezető elnök terjeszti a Képviselő-testület elé. Közös vélemény hiányában az elnökök külön-külön ismertetik az egyes bizottságok által kialakított álláspontot.

46. § (1) A Bizottság elnöke:

a) összehívja és vezeti a Bizottság üléseit,

b) kiadványozza a Bizottság döntéseit,

c) ellenőrzi a Bizottság határozatainak végrehajtását.

d) képviseli a Bizottságot.

e) a bizottsági ülések között munkakapcsolatot tart fenn a jegyzővel és az intézményvezetőkkel.

(2) A Bizottság tagja:

a) részt vesz a Bizottság ülésein.

b) részt vehet a bizottsági döntések előkészítésében. javasolhatja témakörök napirendre tűzését,

c) az elnök megbízása alapján képviselheti a Bizottságot.

(3) A Bizottság elnökének és tagjának megbízatása megszűnik:

a) lemondással.

b) a képviselői mandátum megszűnésével,

c) a Képviselő-testület megbízatásának megszűnésével,

d) az összeférhetetlenség kimondásával,

e) visszahívással.

(4) A bizottsági elnöki tisztség vagy bizottsági tagság megszűnése esetén a polgármester tesz javaslatot az tag megválasztására.

25. A jegyző

47. § (1) A jegyző — a polgármester irányításával — vezeti és működteti a Hivatalt, biztosítja a települési nemzetiségi önkormányzati képviselő-testület, a helyi és nemzetiségi önkormányzati képviselők és önkormányzati tisztségviselők munkájának tárgyi és személyi feltételeit.

(2) A jegyző feladata az Mötv.-ben, valamint egyéb jogszabályokban meghatározottakon túl:

a) közreműködik a Képviselő-testület munkatervi javaslatainak elkészítésében,

b) gondoskodik a testületi és bizottsági előterjesztések, döntések előkészítéséről, törvényességi szempontból előzetesen ellenőrzi azokat,

c) biztosítja a testületi és bizottsági ülésekről szóló jegyzőkönyv elkészítését és határidőn belüli továbbítását, nyilvános ülések jegyzőkönyveinek közzétételét,

d) jóváhagyásra elkészíti a Hivatal SzMSz-ét,

e) segíti a Képviselő-testület bizottságainak munkáját,

f) ellátja az önkormányzati, polgármesteri, jegyzői feladat- és hatáskörök szervezésével és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat.

(3) A jegyző Mötv. szerinti belső ellenőrzési feladatait a Encsi Többcélú Kistérségi Társuláson belül működtetett belső ellenőrzési szervezeti egység útján látja el.

(4) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén - legfeljebb hat hónap időtartamra- a jegyzői feladatok ellátására a polgármester a Hivatal dolgozói közül a jogszabályi előírásoknak megfelelő végzettségű köztisztviselőt bíz meg.

26. Ináncsi Közös Önkormányzati Hivatal

48. § (1) A Képivelő-testület és Bizottságai, a polgármester, jegyző és önkormányzati tisztségviselők feladat- és hatásköreinek ellátását a Hivatal segíti.

(2) A Hivatal a jegyző vezetésével ellátja (l) bekezdésben felsoroltak feladatellátásához kapcsolódó igazgatási (előkészítési, tervezési, szervezési, végrehajtási, ellenőrzési) és ügyviteli feladatokat.

(3) A Hivatalt a jegyző képviseli.

(4) A Hivatal szervezeti felépítését és működésének részletes szabályait a Képviselő-testület a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában, létszámát az éves költségvetési rendeletében állapítja meg.

IV. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT TÁRSULÁSAI

49. § (1) Ináncs-Forró-Fancsal Mikrotérség Szociális Alapszolgáltató Intézményfenntartó Társulása:

a) szociális alapszolgáltatás: családsegítés, szociális étkeztetés, házi segítségnyújtás, idősek nappali ellátása.

b) gyermekjóléti alapellátások: gyermekjóléti szolgáltatás.

(2) Ináncs, Csobád Községek Köznevelési Intézményfennntartó Társulása:

a) óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai,

b) sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének, ellátásának szakmai feladatai,

c) nemzetiségi óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai,

d) óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai,

e) gyermekétkeztetés köznevelési intézményben,

f) gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása,

g) gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében,

h) munkahelyi étkeztetés gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményben.

(3) Encsi Többcélú Kistérségi Társulás:

a) oktatás és nevelés,

b) óvodai igazgatási feladatok,

c) belső ellenőrzés,

d) nem kiemelt építésügyi feladatok,

e) közterület-felügyelet (kiemelten a térfigyelő kamerák működtetése),

f) biztos Kezdet Gyerekházak működtetése,

g) felnőttoktatás,

h) szolgáltatás-szervezési feladatok,

i) közös társulási, kistérségi ágazati pályázatok készítése, megvalósítása,

j) gyerekesély pályázatok készítése, megvalósítása,

k) környezet- és természetvédelem, hulladékkezelés,

l) esélyegyenlőségi program megvalósítása,

m) közfoglalkoztatás,

n) vízgazdálkodás, vízkárelhárítás, bel- és csapadékvíz elvezetés,

o) közszolgáltatások szervezésének elősegítése,

p) településfejlesztési, településrendezési feladatok segítése,

q) települési pályázatok készítése, megvalósítása,

r) civil szervezetek pályázatainak készítése, megvalósítása,

s) máshová nem sorolt egyéb közösségi, társadalmi tevékenység.

(4) Hernád Völgye és Térsége Szilárdhulladék-kezelési Önkormányzati Társulás:

a) társult önkormányzatok közigazgatási területén összehangolt fejlesztés, közös programok kialakítása abból a célból, hogy a Hernád-völgyén és térségén elősegítse az elhagyott hulladékból képződő illegális hulladék lerakók felszámolását, lehetőség esetén uniós vagy hazai támogatás elnyerésére pályázatot készítsen és nyújtson be az önkormányzatok közreműködésével,

b) az illegális hulladéklerakók felszámolása és a felhagyott hulladék lerakók rekultivációs munkáinak elvégzése,

c) a társult önkormányzatok gazdasági – társadalmi - tájképi - környezeti helyzetének, adottságainak megfelelően a térség menedzselése, kapcsolatrendszer kiépítése,

d) a társult önkormányzatok érdekeinek összehangolása, információcsere, kölcsönös tájékoztatás, szakmai tanácsadás.

50. § (1) Ináncs-Forró-Fancsal Mikrotérség Szociális Alapszolgáltató Intézményfenntartó Társulásra átruházott hatáskörök:

a) Szociális alapszolgáltatás:

aa) családsegítés,

ab) szociális étkeztetés,

ac) házi segítségnyújtás,

ad) idősek nappali ellátása.

b) Gyermekjóléti alapellátások: gyermekjóléti szolgáltatás.

(2) Ináncs, Csobád Községek Köznevelési Intézményfenntartó Társulásra átruházott hatáskörök:

a) Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai

b) Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének, ellátásának szakmai feladatai

c) Nemzetiségi óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai

d) Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

e) Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

f) Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása

g) Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében

h) Munkahelyi étkeztetés gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményben.

(3) Encsi Többcélú Kistérségi Társulásra átruházott hatáskör: belső ellenőrzés,

51. § (1) A Társulásban való együttműködés részletes szabályait a társulási megállapodás és a társulás szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.

(2) A Társulások alapítására, bármely Társulásba történő belépésre vagy onnét történő kiválásra a polgármester, alpolgármester, továbbá bármely képviselő vagy Bizottság elnöke, tagja, illetve maga a Bizottság javaslatot tehet. A képviselő-testületi döntést megelőzően ki kell kérni a hatáskörében érintett Bizottság véleményét.

(3) A társulási megállapodásokat a jegyző készíti elő, illetve törvényességi szempontból ellenőrzi.

(4) A Társulási Tanácsokban Ináncs Község Önkormányzatát a polgármester és akadályoztatása esetén az alpolgármester képviseli.

V. Fejezet

A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATOKKAL KAPCSOLATOS SZABÁLYOK

52. § (1) Ináncs községben Ináncsi Roma Nemzetiségi Önkormányzat működik:

(2) Az Önkormányzat a nemzetiségi egyéni és közösségi jogok, a nemzetiséghez tartozók érdekeinek érvényesülése különösen az anyanyelv ápolása. őrzése és gyarapítása, továbbá a nemzetiségek kulturális autonómiájának megvalósítása és megőrzése - érdekében együttműködik a nemzetiségi önkormányzatokkal.

(3) Az Önkormányzat a települési nemzetiségi önkormányzatok hatékony érdekérvényesítéséhez, törvényben meghatározott egyéni és közösségi jogainak gyakorlásához együttműködési megállapodás alapján, az abban rögzített feltételek szerint ingyenesen biztosítja a települési nemzetiségi önkormányzatok részére

a) a helyiséghasználatot, és

b) a Hivatal közreműködésével:

ba) a testületi működéssel, a testületi és tisztségviselői döntések előkészítésével, végrehajtásával, valamint

bb) a gazdálkodással kapcsolatos nyilvántartási és adminisztratív feladatok ellátásához szükséges személyi és tárgyi feltételeket.

53. § (1) A települési nemzetiségi önkormányzatok képviselőit a polgármester, az alpolgármester, a jegyző. és a Hivatal köztisztviselője köteles fogadni.

(2) A Képviselő-testület hatáskörébe tartozó ügyekben a nemzetiségi önkormányzatok a nemzetiségi közügyek intézése érdekében a polgármesternél kezdeményezhetik a Képviselő-testület eljárását, ilyen ügyekről tájékoztatást kérhetnek, továbbá a Képviselőtestület részére javaslatot tehetnek.

(3) A polgármester a Képviselő-testület feladat- és hatáskörébe tartozó, (2) bekezdés szerinti kezdeményezéssel kapcsolatos képviselő-testületi előterjesztés napirendre vételére vonatkozó javaslatát olyan időpontban terjeszti a Képviselő-testület elé, hogy az a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvényben foglalt határidőn belül érdemben döntést tudjon hozni.

54. § (1) Ez a rendelet 2024. október 14-én 15 óra 25 perckor lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Ináncs Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési

Szabályzatáról szóló 11/2019. (X.23) önkormányzati rendelete.
(3) Hatályát veszti Ináncs Község Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzati
képviselők és bizottsági tagok tiszteletdíjának megállapításáról szóló 2/2021. (II. 16.)
önkormányzati rendelete.

1. melléklet

Kormányzati funkció megnevezése Kormányzatifunkció száma

1.

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

011130

2.

Országos és helyi nemzetiségi önkormányzatok igazgatási tevékenysége

011140

3.

Köztemető-fenntartás és -működtetés

013320

4.

Pályázat- és támogatáskezelés, ellenőrzés

013330

5.

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

013350

6.

Informatikai fejlesztések, szolgáltatások

013370

7.

Közterület rendjének fenntartása

031030

8.

Földügy igazgatása

041120

9.

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041233

10.

Országos közfoglalkoztatási program

041236

11.

Közfoglalkoztatási mintaprogram

041237

12.

Út, autópálya építése

045120

13.

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

045160

14.

Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

047410

15.

Nem veszélyes (települési) hulladék összetevőinek válogatása, elkülönített begyűjtése, szállítása, átrakása

051020

16.

Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

051030

17.

Lakóépület építése

061020

18.

Településfejlesztési projektek és támogatásuk

062020

19.

Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése

063080

20.

Közvilágítás

064010

21.

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

066020

22.

Háziorvosi alapellátás

072111

23.

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

074031

24.

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

081030

25.

Könyvtári szolgáltatások

082044

26.

Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

082091

27.

Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

082092

28.

Közművelődés - kulturális alapú gazdaságfejlesztés

082094

29.

Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai

091110

30.

Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének, ellátásának szakmai feladatai

091120

31.

Nemzetiségi óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai

091130

32.

Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

091140

33.

Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

096015

34.

Idősek nappali ellátása

102031

35.

Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása

104031

36.

Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében

104035

37.

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

104037

38.

Család és gyermekjóléti szolgáltatások

104042

39.

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

106020

40.

Szociális étkeztetés szociális konyhán

107051

41.

Házi segítségnyújtás

107052

42.

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

107055

Egyéb kormányzati funkciókód:

1.

Önkormányzatok elszámolásai a központi költségvetéssel

018010

2.

Támogatási célú finanszírozási műveletek

018030

3.

Civilszervezetek működési támogatása

084031

4.

Gyermekvédelmi pénzbeli és természetbeni ellátások

104051

5.

Egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátások, támogatások

107060

6.

Önkormányzatok funkcióra nem sorolható bevételei államháztartáson kívülről

900020

7.

Forgatási és befektetési célú finanszírozási műveletek

900060

2. melléklet

Ináncs Község Önkormányzat Képviselő-testületének tagjai

(2024-2029)

Bodnár Katalin polgármester
Borza Gergő képviselő
Gulyás Pál képviselő,
Kassai Béla képviselő
Képes Magdolna képviselő
Kurovics Csaba képviselő
Montvajszki Ferenc képviselő

3. melléklet

1. Ináncs Község Önkormányzat Képviselő-testületének

Humán és Ügyrendi Bizottsága tagjai

(2024-2029)

- Bizottsági elnök:Képes Magdolna
- Tagok: Montvajszki Ferenc, Borza Gergő, Gulyás Pál, Galambos Andrásné,
Barati Dávid, Barati Sándor

2. Ináncs Község Önkormányzat Képviselő-testületének

Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottsága tagjai

(2024-2029)

- Elnök: Kassai Béla
- Tagok:Képes Magdolna, Borza Gergő, Léport László, Hajdú József