Tiszatarján község Önkormányzata 9/2019.(VIII.27.) önkormányzati rendelete

TISZATARJÁN KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ TESTÜLETÉNEK 9/2019. (VIII. 27.) ÖNKORMÁNYZATI R E N D E L E T E A TISZATARJÁN ÖNKORMÁNYZAT SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL

Hatályos: 2019. 08. 28- 2019. 11. 21

TISZATARJÁN KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ TESTÜLETÉNEK

9/2019. (VIII. 27.)

ÖNKORMÁNYZATI R E N D E L E T E

A TISZATARJÁN ÖNKORMÁNYZAT

SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL


Tiszatarján Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőkert rendeli el:

I. Általános rendelkezés


Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, jelképei, szervei


1.§

(1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Tiszatarján Község Önkormányzata


(2) Az önkormányzat székhelye: 3589 Tiszatarján, Eötvös krt. 1.


(3) Tiszatarján Község Önkormányzata jelképként címert és zászlót használ.


(4) Tiszatarján címere: A címer két részből áll. Felső szélén vízszintes, alul csúcsosan végződő címerpajzs. A címeren egy csónak látható, melyből két evező nyúlik ki, és bizonyosra vehető, hogy a csónak oldalán háló ér a vízbe, melyet egy stilizált kéz tart. „GUTH-KELED nemzetség címere a legteljesebb és legbiztosabban meghatározható nemzetségi címer. Tiszatarján első okleveles említésekor már a nemzetség szerepel THARYAN birtokosaként. A GUTH-KELED nemzetség címeralakja heroldkép: oldalékek, melyek a magyar heraldikában csaknem kizárólagosan e nemzetség tulajdonaként tekinthetők. E két történelmileg és heraldikailag is ritka és fontos képből lett megtervezve Tiszatarján címere.


(5) Tiszatarján zászlaja: A zászló téglalap alakú, rövidebb oldalán aranysárga rojt, a zászló minden oldalát aranysárga szegély veszi körbe. A rúd eredeti fa színű. A zászló színe világoskék a községi címer a zászló közepén található.


(6) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét önálló rendelet állapítja meg.


(7) Az önkormányzat a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására vonatkozó szabályokat külön rendeletben állapította meg.


(8) Az önkormányzat hivatalos lapja: a TISZATARJÁNI MONDJUK EL”, amely havonta jelenik meg.


(9) Az önkormányzat hivatalos lapjára térítésmentesen jogosultak:

a.) a Közös Önkormányzati Hivatal

b.) az önkormányzat intézményei;

c.) Tiszatarján lakossága, családonként egy példányban.


(10) A Képviselő-testület szervei:

a) polgármester

b) képviselő-testület bizottsága

c) Tiszatarjáni Közös Önkormányzati Hivatal

d) jegyző

e) önkormányzat társulásai



II. A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSÉNEK SZABÁLYAI


A képviselő-testület feladat- és hatásköre

2.§



(1) Az önkormányzati jogok az Alaptörvényben rögzítettek szerint illetik meg az önkormányzatot.

(2) Az önkormányzat köteles ellátni a törvényben előírt feladatokat, ezen túlmenően önként vállalhatja minden olyan helyi közügy önálló megoldását, amelyet jogszabály nem utal más szerv hatáskörébe. Az önkormányzat szakágazati besorolását, valamint alaptevékenységeinek kormányzati funkciók szerinti besorolását a rendelet 4. függelék tartalmazza.

(3) Az önkormányzat – a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 10. § (1) bekezdésében foglaltak szerint, kötelező és önként vállalt feladat- és hatásköröket lát el.

(4) Az önkormányzat az (3) bekezdés szerinti feladatellátása során – törvényben meghatározottak szerint – intézi a helyi közügyeket, gyakorolja a helyi közhatalmat, és megteremti a helyben biztosítható közfeladatok ellátásának feltételrendszerét.

(5) Az önkormányzat szabadon vállalhatja közfeladat ellátását abban az esetben, ha

1.ellátása nem sérti más települések érdekeit,

2.nem tartozik más szerv kizárólagos feladat- és hatáskörébe,

3.megvalósítása nem veszélyezteti a kötelezően előírt feladat- és hatáskörök ellátását,

4.ellátásához a szükséges feltételek fennállnak.

(6) Az önkormányzat önként vállalt feladatként gondoskodik:

1.az egyházi tulajdonú temető fenntartásában való közreműködésről.

2. az önkormányzati tulajdonú Kft. működésének támogatásáról

3. önszerveződő közösségek, szervezetek működésének támogatásáról

(7) Az önként vállalt feladatok megvalósíthatósága tárgyában a képviselő-testület, az éves költségvetési rendeletben – forrásbiztosítással – dönt.


3.§


(1) A képviselő-testület az alábbi hatáskörök gyakorlását a polgármesterre ruházza át:


a) házi segítségnyújtási kérelmek elbírálása

b) szociális étkezésre való jogosultság elbírálása.

c) települési támogatás-lakhatási támogatás pénzbeli formában elbírálása

d) rendkívüli települési támogatás- természeti csapás, elemi kár (talajvíz kivételével), bűncselekmény áldozata esetén való elbírálása

e) rendkívüli települési támogatás- elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás elbírálására

f) A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát a tárgyévi költségvetési rendeletben foglalt összeghatárig

g) dönt a közterület-használati engedély iránti kérelmek tárgyában

h) dönt a településképi véleményezési eljárásban.


(2) A polgármester az (1) bekezdés szerinti hatáskörei gyakorlása során a képviselő-testület szociális rendelete szerinti előírásokat köteles betartani.

(3) A képviselő-testület át nem ruházható hatásköreit a Mötv. 42. §-a tartalmazza.



A munkaterv

4.§



(1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján működik. A munkaterv előkészítése és előterjesztése a polgármester feladata.

(2) A munkaterv tervezetének elkészítéséhez a polgármester javaslatot kér:

1.valamennyi képviselő-testületi tagtól,

2.a képviselő-testület bizottságaitól,

3.a jegyzőtől,

4.a polgármester által meghatározott szervektől,

5.a fontosabb közszolgáltatást végző szervezetektől és az önkormányzat által alapított illetve fenntartott intézmények vezetőitől.




A képviselő-testület üléseinek összehívása, vezetése, tanácskozási rendje


5.§


(1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 ülést tart.


(2) A polgármester és az alpolgármester funkciójának betöltetlensége, vagy akadályoztatásuk esetén az ülést a legidősebb képviselő hívja össze és vezeti le.

(3) Az ülés meghívóját a testületi ülés előtt legalább öt nappal korábban kapják kézhez a képviselők, amennyiben írásos anyag is készült, azzal együtt. Az előterjesztés képviselő-testületi ülésen való kiosztására csak kivételes esetben, a polgármester külön engedélye alapján kerülhet sor. A polgármester az engedélyezés okát a képviselő-testületi ülésen ismerteti.


(4) A Képviselő-testület ülésének helyéről, idejéről, napirendjéről a lakosságot a meghívónak az ülést megelőzően 3 nappal Tiszatarjáni Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztésével tájékoztatja a jegyző.


(5) A polgármester rendkívüli ülést köteles összehívni a kezdeményezés kézhezvételétől számított 3 napon belül a képviselők egynegyedének, illetve a Képviselő-testület bizottságainak a napirendet is tartalmazó indítványára.


(6) A sürgős, halasztást nem tűrő esetben 24 órán belülre is összehívható a képviselő-testületi ülés. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód is igénybe vehető, és el lehet tekinteni az írásbeliségtől, de a sürgősség okát mindenképpen közölni kell.


(7) Zárt tárgyalási napirendi pontra vonatkozó írásos előterjesztést csak a képviselők és a jegyző kapják kézhez.


(8) A képviselő-testület üléseit a Tiszatarján Község Önkormányzata székhelyén levő házasságkötő teremben tartja.


(9) A képviselő-testület rendes ülését meghívóval kell összehívni.


(10) A Meghívónak tartalmaznia kell:

a) az ülés helyét, kezdetét, időpontját

b) javasolt napirendet

c) napirendi pontok előadóit

d) az ülés összehívójának aláírását és pecsétjét


(11) A meghívóban szereplő napirendhez képest újabb napirendek felvételére lehetőség van, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz



6.§


(1) Ha az ülés határozatképtelen, akkor 8 napon belül ismét össze kell hívni.

(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az előterjesztések formájáról – a jogszabályokban előírtak kivételével – döntsön.


(3) A nyílt képviselő-testületi ülésen tanácskozási joggal vesz részt az önkormányzati intézmény vezetője.



Az önkormányzati képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok, az ülés rendjének fenntartása és az annak érdekében hozható intézkedések


7.§


(1) A Képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel 7 fő.


(2) A polgármester, az alpolgármester, a települési önkormányzati képviselők névsorát az 2. függelék tartalmazza.


(3) A tanácskozás rendjének fenntartására a polgármester, illetve távollétében az ülést vezető feladata.

Ennek érdekében:


a) a nyilvános képviselő-testületi ülésen az érdemi munka folyamatosságának biztosítása érdekében a lakosság hozzászólását, a hozzászólások idejét esetileg szabályozhatja,


b) rendbontás esetén a terem elhagyására kötelezheti a nem testületi tag rendbontót.


(4) A képviselő köteles a képviselő-testületi ülésen:

a) olyan magatartást tanúsítani, amellyel megőrizhető az ülés méltósága, tekintélye.


(5) A képviselői személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztása

esetén a meghozott önkormányzati határozat végrehajtását fel kell függeszteni, és az ügyet az

érintettség ismeretében újra kell tárgyalni oly módon, hogy a mulasztó képviselő az ügyben

szükségessé vált új döntéshozatalban nem vehet részt.




A nyilvánosság biztosítása


8.§


(1) A képviselő-testület ülései – a zárt ülés kivételével – nyilvánosak.


(2) A választópolgárok a nyilvános képviselő-testületi ülések jegyzőkönyveit hivatali munkaidőben, valamint az önkormányzat honlapján tekinthetik meg.


(3) A zárt ülésről készült jegyzőkönyvbe a Képviselő-testület tagja, a tárgyban közvetlenül érdekelt vagy annak hivatalos megbízottja, a Megyei Kormányhivatal vezetője, továbbá a jegyző tekinthet be. A közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell. A zárt ülésen hozott képviselő-testületi döntés is nyilvános.




(4) Zárt ülésen a Képviselő-testület tagjai, a jegyző, továbbá meghívása esetén az érintett és szakértő valamint a jegyzőkönyvvezető vesz részt.


Döntéshozatali eljárás és a szavazás módja



9.§

(1) A képviselő-testület nyílt szavazással határozatot hoz és rendeletet alkot.

(2) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

(3) Titkos szavazást kell tartani a Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben, ha a Képviselő-testület minősített többséggel titkos szavazást határoz el. A titkos szavazást a 3 tagú ügyrendi bizottság bonyolítja le.


(4) A Képviselő-testület minősített többséggel név szerinti szavazást rendelhet el kiemelkedően fontos esetekben. A képviselő nevének említését követően „igen, nem, tartózkodom” nyilatkozattal szavaz.



Rendeletalkotás, határozathozatal és a jegyző jelzési kötelezettsége


10.§

(1) A rendeletalkotásra irányuló kezdeményezést polgármesternek kell benyújtani. A Képviselő-testület a rendeletek előkészítésére külön bizottságot hozhat létre.


(2) A rendeletet a Tiszatarjáni Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján kell kihirdetni.


(3) A rendeletet az önkormányzat honlapján is közzé kell tenni.


(4) Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy az Önkormányzat döntése, működése jogszabályt sért, abban az esetben haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő képviselő-testületi ülésen köteles ezt jelezni a Képviselő-testület felé.




A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve


11.§


(1) A jegyzőkönyvet a polgármester, távolléte esetén az ülést vezető, a jegyző, távolléte esetén a jegyző helyettesítésével megbízott személy és egy hitelesítő írja alá. A hitelesítőt a napirendek elfogadása előtt az ülést vezető jelöli ki.


(2) A jegyzőkönyv irattári példányához a jegyző mellékeli:

a) a meghívót,

b) az írásos előterjesztéseket,

c) az elfogadott rendeleteket, és

d) a jelenléti ívet.


(3) A jegyző a jegyzőkönyveket mellékleteikkel együtt évente bekötteti és irattárba helyezi.


A lakossági fórum, közmeghallgatás


12.§



(1) A képviselő-testület által, évente egy alkalommal 8 nappal előre meghirdetett közmeghallgatásra a lakosság meghívásáról hirdetmények útján a jegyző gondoskodik.


(2) A képviselő-testület falugyűlés összehívását minősített többséggel rendeli el.


(3) A falugyűlésről a lakosság értesítése a polgármester feladata.


III. Fejezet Az önkormányzat intézményei, szervei, jogállásuk, feladataik


A települési képviselő

13. §



(1) A képviselő jogait és kötelezettségeit az Mötv, valamint e rendelet határozza meg.

(2) A képviselő-testület tagja a község egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választók érdekeit.

(3) A települési képviselő:

a) a képviselő-testület ülésén a polgármestertől, alpolgármestertől, a jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen-vagy legkésőbb 30 napon belül írásban - érdemi választ kell adni (Mötv. 32.§ (2) bek. b) pontja).

b) kérésére az írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz mellékelni kell, illetőleg kérésére véleményét rögzíteni kell a jegyzőkönyvben.

c) tanácskozási joggal részt vehet bármely bizottság ülésén, javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását.



d) megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet.

e) a képviselő-testület hivatalától a jegyzőn keresztül igényelheti a képviselő-testület munkájához szükséges tájékoztatást, ügyviteli ügyekben közreműködését.

(4) Az önkormányzati képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett önkormányzati képviselő kezdeményezésére vagy bármely önkormányzati képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt önkormányzati képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlevőnek kell tekinteni.

(5) A képviselők tiszteletdíjáról a képviselő-testület rendeletet alkotott.

(6) A képviselő összeférhetetlenségére az Mötv. 36-37.§-ában foglaltak az irányadók. Az összeférhetetlenségi bejelentést az ok megjelölésével a polgármesternél kell előterjeszteni.

(7) A képviselő az Mötv. 39.§ (1) bekezdése szerint vagyon-nyilatkozatot köteles tenni. A vagyon-nyilatkozattételi kötelezettség elmulasztásának szankcióit a törvény szabályozza.


A polgármester, alpolgármester

14.§

(1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.

(2)  A polgármester – törvényben meghatározottakon túli - feladata különösen:

1.a község fejlődésének elősegítése,

2.a helyi közszolgáltatások fejlesztésének elősegítése,

3 a község vagyonának megőrzése és gyarapítása,

4.a községgazdálkodás,

5.a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülésének a biztosítása,

6.a képviselő-testület működési feltételeinek a megteremtése, munkájának megszervezése, összehangolása,

7.a képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtása, a végrehajtás megszervezése és ellenőrzése,

8.a lakosság összeszerveződő közösségeinek a támogatása, az együttműködés kialakítása,

9.a nyilvánosság megteremtése, a helyi fórumok szervezése,

10.az önkormányzati saját intézmények működésének ellenőrzése, segítése.

(3) A polgármester képviselő-testület működésével összefüggő feladata különösen a képviselők munkájának segítése.

(4) A polgármester állandó- és eseti bizottságok működésével összefüggő jogkörei:

a) indítványozhatja a bizottság összehívását,

b) gondoskodik a bizottságok tevékenysége előkészítése és összehangolása érdekében a megfelelő tájékoztatásukról,

c) ellenőrzi a bizottságok határozatainak, javaslatainak intézését, a bizottságokkal kapcsolatos hivatali tevékenységet.

(5) Polgármester részére feladatokat a jogszabályokon túl, a képviselő-testület állapíthat meg.

(6) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, rendkívüli testületi ülést összehívására sem lehetőséget biztosító körülmény fennállása esetén, dönthet olyan pályázatok benyújtásáról – továbbá aláírhatja a benyújtáshoz szükséges dokumentumokat -, amelyekhez önkormányzati saját forrást nem kell biztosítani.



(7) A polgármester – a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett – az alábbi halaszthatatlan ügyekben dönt:


  1. 1.500.000 forintot meg nem haladó kötelezettségvállalás, a költségvetési rendeletben elfogadottak szerint

  2. vis major ügyek.


(8) A Képviselő-testület saját tagjai közül polgármester javaslatára titkos szavazással, a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(9) Az alpolgármester tiszteletdíját, költségtérítését a képviselő-testület a jogszabály keretei között határozza meg.

(10) Ha a polgármester és az alpolgármesteri tisztségek egyidejűleg nincsenek betöltve, illetve tartósan akadályoztatva vannak tisztségük ellátásában, ez esetben a Képviselő-testület összehívására, működésére, az ülés vezetésére vonatkozóan a hatáskört a képviselő-testület legidősebb tagja gyakorolja.



A képviselő-testület bizottságai

15.§


(1) A Képviselő-testület saját tagjai sorából 3 tagú Ügyrendi és Vagyonnyilatkozat kezelői Bizottságot hoz létre, feladatait a 2. melléklet tartalmazza.


(2) A képviselő-testület meghatározott feladatkörök ellátására ideiglenes /ad hoc/ bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság elnöke minden esetben csak képviselő lehet.


(3) Az ügyrendi és vagyonnyilatkozat kezelői bizottság elnökét és tagjait a települési képviselők közül kell megválasztani.


(4) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti. Az ülést a bizottság elnöke úgy köteles összehívni, hogy a meghívót és az előterjesztéseket legalább az ülést megelőző 3 nappal kézhez kapják az érintettek. A bizottsági ülésekre állandó meghívott a polgármester, az alpolgármester és a jegyző. A bizottság működésére egyéb esetekben a képviselő-testület működési szabályai az irányadók.


(5) A bizottság működésével kapcsolatos ügyviteli feladatokat a Tiszatarjáni Közös Önkormányzati Hivatal látja el.

(6) A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke (akadályoztatása esetén megbízott tagja) és egy tagja írja alá.





Az önkormányzat hivatala

16.§



  1. Tiszatarján község önkormányzata, Gelej község önkormányzata, Igrici község önkormányzata és Tiszadorogma Község Önkormányzata a Tiszatarjáni Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal) néven közös önkormányzati hivatalt hozott létre.


(2) A Hivatal működésére, szervezetére vonatkozó szabályokat a közös önkormányzati hivatal létrehozásáról szóló megállapodás és az alapító okirat tartalmazza.


(3) A kirendeltségek megnevezése:


a) Tiszatarjáni Közös Önkormányzati Hivatal Igrici Kirendeltsége

b) Tiszatarjáni Közös Önkormányzati Hivatal Geleji Kirendeltsége

c) Tiszatarjáni Közös Önkormányzati Hivatal Tiszadorogmai Kirendeltsége


(4) A Tiszatarjáni Közös Önkormányzati Hivatal vezetője a jegyző.



Az önkormányzat intézményei


17.§


(1) Az önkormányzat „Tiszatarjáni Micimackó Óvoda és Bölcsőde” néven intézményt hoz létre.

(2) Az önkormányzat „Tiszatarjáni Élelmezési és Gondozási Központ ’ néven intézményt hoz létre.


(3)Az intézmények jogállását, feladatait az intézmény alapító okirata tartalmazza.



A jegyző, aljegyző


18.§


(1) A jegyzői állás teljes munkaidős.

(2) A jegyző vezeti a Tiszatarjáni Közös Önkormányzati Hivatalt.

(3) A jegyző gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról. Ennek keretében:

1. előkészíti a képviselő-testület, valamint a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket;

2. ellátja a képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat;

3. a képviselő-testületi ülésen az előterjesztés vitájában, a szavazás előtt bármely javaslatot érintően törvényességi észrevételt tehet.

(4) A jegyző akadályoztatása esetén a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő a hivatalban alkalmazásban álló, legmagasabb fizetési osztályba besorolt igazgatási ügyintéző látja el



Társulások


19.§


(1) A képviselő-testület feladatainak ellátása érdekében dönthet társulás létrehozásáról, abban való részvételről. A társulásban való részvétel feltétele a társulási szerződés képviselő-testület által, minősített többséggel hozott határozattal történő jóváhagyása.

(2) A társulások jegyzékét a 5. függelék tartalmazza.

(3) A képviselő-testület társulásokra átruházott hatásköreit az 1. melléklet tartalmazza.


IV. Záró rendelkezések

20.§

(1) Ez a rendelet a kihirdetés napját követően lép hatályba.


(2) Hatályát veszti a Tiszatarján Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2018 (III.21.) önkormányzati rendelet.






Bögre Lajosné Burainé Hajdu Éva

polgármester jegyző




ZÁRADÉK


A rendelet 2019. augusztus 27-én kihirdetésre került




Burainé Hajdu Éva

jegyző