Szentistván nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 18/2013.(XII.17.) önkormányzati rendelete

A szociális igazgatás és szociális ellátások helyi szabályairól

Hatályos: 2014. 11. 09- 2015. 02. 27

Szentistván Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében,  a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 32.§ (3), 132.§ (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13.§ (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. FEJEZET

Általános rendelkezések


1. §

A rendelet célja, hogy az önkormányzat a törvény keretein belül a helyi viszonyoknak megfelelően meghatározza az egyes pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátások, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások formáit, szervezeti kereteit, az eljárási és jogosultsági szabályokat, azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.


2. §

(1) A rendelet hatálya kiterjed:

a) A rendelet hatálya kiterjed Szentistván nagyközség közigazgatási területén élő személyekre, figyelemmel a szociális törvény 3 §-ának ide vonatkozó rendelkezéseire.

b) A települési önkormányzat, tekintet nélkül hatáskörére és illetékességére, köteles az arra rászorulónak önkormányzati segélyt, étkezést, szállást biztosítani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti.

(2) Az (1) bekezdés b./ pontjában hozott ideiglenes intézkedésről haladéktalanul értesíteni kell a hatáskörrel rendelkező illetékes szervet. Az értesítéssel egyidejűleg követelni kell a kifizetett önkormányzati segély megtérítését.


3. §

A szociális törvényben és e rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy ezen rendelkezések megsértésével nyújtott szociális ellátást meg kell szüntetni, az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt kötelezni kell az ellátás visszafizetésére. Az eljárásra a szociális törvény 17.§ (1) - (5) bekezdésében foglalt szabályok az irányadóak.


II. FEJEZET


Pénzbeli ellátások

4. §

(1) Az önkormányzat a szociális törvényben meghatározott kötelezően nyújtandó, szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátásokat - kiegészítés nélkül -, a törvényben meghatározott jogosultsági feltételekkel, összeggel és szabályok szerint nyújtja. A pénzbeli ellátások közül a szociális törvény 43/B §-ban foglaltakon alapuló méltányossági ápolási díjat az önkormányzat - megfelelő pénzügyi fedezet hiányában - nem biztosítja.

(2) A Képviselő-testület az Emberi Erőforrás Bizottságára ruházza hatáskörét  az önkormányzati segéllyel kapcsolatos ügyekben.

(3) A szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások iránti kérelmek döntésre előkészítését és a meghozott döntések végrehajtását a Szentistváni Közös Önkormányzati  Hivatal látja el, az irányadó jogszabályi rendelkezések alapján.

(4) Önkormányzati segély kivételével a jogosult személyek részére esedékes pénzbeli ellátásokat a jogosult személy által megjelölt folyószámlájára történő utalással kell teljesíteni. Az önkormányzati segélyek kifizetését a Szentistváni Közös Önkormányzati Hivatal házipénztára végzi.


Önkormányzati segély megállapításának szabályai

5. §

(1) Az Emberi Erőforrás Bizottság – a Képviselő-testülettől átruházott hatáskörben – az e rendeletben meghatározottak szerint önkormányzati segélyt állapíthat meg a létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő családok, illetve személyek részére elsősorban a Szoctv. 45.§ (4) bekezdésében meghatározott esetekben.

(2) Az önkormányzati segély megállapítására akkor kerülhet sor, ha a rászoruló egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetében annak 200%-át nem haladja meg.

(3) Az önkormányzati segély pénzbeli és természetbeni formában nyújtható egyszeri támogatás.

(4) Az önkormányzati segély háztartásonként a tárgyév folyamán legfeljebb 4 alkalommal állapítható meg, amelynek együttes összege nem haladhatja meg a 20.000,-Ft-ot.

(5) Elemi kár, súlyos betegség miatt hosszabb idejű kórházi gyógykezelés, baleset, közeli hozzátartozó rendkívüli halálesete esetén hivatalból, vagy kérelemre évente legfeljebb egy alkalommal  jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható az önkormányzati segély.

(6) Az (5) bekezdésben jelölt élethelyzet esetén a segély összege legfeljebb 100.000,-Ft-ig terjedhet.  

(7) Az önkormányzati segély természetbeni szociális ellátásként is nyújtható elsősorban  élelmiszersegély, tüzelősegély, közüzemi díj hátralék kiegyenlítésére, valamint gyógyszertámogatás céljából a 7.§-ban meghatározottak szerint.


6. §

(1) Az önkormányzati segély iránti kérelmet e rendelet 1. számú mellékletét képező formanyomtatványon kell előterjeszteni és a Szentistváni Közös Önkormányzati Hivatalhoz benyújtani. A kérelemhez mellékelni kell a szociális rászorultság, illetve a rendkívüli élethelyzet igazolására szolgáló dokumentumokat, egyéb bizonyítékokat.

 (2) Önkormányzati segély megállapítására hivatalból történő intézkedés esetén is van lehetőség, amennyiben  a döntésre jogosult a támogatott részére azonnali intézkedést igénylő körülményről szerez tudomást,  különösen: súlyos betegség, rendkívüli életkörülmény romlás, családot ért tragikus haláleset. Önkormányzati segély nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, más családvédelemmel foglalkozó intézmény, gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet, illetve természetes személy kezdeményezésére is megállapítható.

 (3) Hivatalból történő önkormányzati segélynek minősül a támogatásból beszerzett szociális célú tűzifa rászorultak részére történő biztosítása is.


III. FEJEZET

Természetben nyújtott szociális ellátások


7. §

(1) A pénzbeli ellátás helyett az önkormányzati segély természetben is biztosítható.

(2) Természetbeni ellátásnak minősül az önkormányzat által kiállított utalvány, amely lehet:

a) élelmiszer beszerzésére jogosító Erzsébet-utalvány,

b) az önkormányzat által kiállított gyógyszerutalvány.

(3) Gyógyszerutalvány soron kívüli, azonnali segítségnyújtást igénylő megbetegedések esetén igényelhető a gyógyszertár által igazolt gyógyszerköltség alapján. Az Emberi Erőforrás Bizottság - a képviselő-testülettől átruházott hatáskörben - esetenként 1.000.-Ft -, éves szinten családonként maximum 10.000.-Ft. gyógyszerutalványt biztosíthat

(4) A (2) bekezdésben jelölt utalványokat a Szentistváni Közös Önkormányzati Hivatal a számviteli törvény szabályai szerint kezeli. A felhasznált utalványok ellenértékét az adott szervezettel kötött megállapodásban foglaltak szerinti módon és időben utalja át.

(5) Természetbeni ellátásnak minősül a 6. § (3) bekezdés szerinti tűzifa támogatás azzal, hogy egy rászoruló család részére 1 m3 tűzifa biztosítható.


8. §


Méltányossági közgyógyellátás


A szociális törvény 50. § (1) bekezdésében meghatározott alanyi- és (2) bekezdésében foglalt normatív közgyógyellátáson túl – a Képviselő-testülettől átruházott hatáskörben - az Emberi Erőforrás Bizottság méltányossági alapon megállapíthatja:

a) azon családban élő szociálisan rászorult személy közgyógyellátásra jogosultságát, akinek az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-ánál alacsonyabb és a havi rendszeres gyógyító-ellátás költsége eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20 %-át, továbbá

b) azon egyedül élő szociálisan rászorult személy közgyógyellátásra jogosultságát, akinek a havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-ánál alacsonyabb és a havi rendszeres gyógyító-ellátás költsége eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20 %-át.


IV. FEJEZET

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások


9.§

Szociális étkeztetés


(1) Az önkormányzat a szociális törvényben meghatározott személyes gondoskodást nyújtó ellátások és jogosultsági feltételek figyelembe vételével helyben, a Szentistváni Mg.Zrt által működtetett étterem útján biztosítja a szociális étkeztetés lehetőségét, az étkeztetést igénybe venni kívánó szociálisan rászoruló személyek részére.

(2) Az étkeztetés keretében szociálisan rászorult korára tekintettel az, aki 70. életévét betöltötte, továbbá életkorra tekintet nélkül, az aki egészségi állapota, fogyatékossága, pszihiátriai betegsége, szenvedélybetegsége vagy hajléktalansága miatt szociálisan rászorul.

(3) Az étkeztetés, illetve ebéd kiszállítása iránti kérelmet az önkormányzat szociális referensénél lehet benyújtani, az irányadó jogszabályi rendelkezések betartásával.

(4) A Képviselő-testület a kérelem elbírálásával kapcsolatos hatáskört átruházza az Emberi Erőforrás Bizottságára.

(5) A szociális étkeztetés és ebéd kiszállításáért járó intézményi térítési díj mindenkori összegére az e rendelet 2. sz. mellékletében foglaltak  az irányadók.


10. §

A Mezőkövesdi Többcélú Kistérségi Társulás keretében szervezett személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások


(1) Az önkormányzat a Mezőkövesdi Többcélú Kistérségi Társulással kötött megállapodás alapján, a társulás által létrehozott Mezőkövesdi Kistérségi Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat (Mezőkövesd,Marx K.út 1.sz.) elnevezésű intézmény által biztosítja a szociális törvényben meghatározott jogosultsági feltételekkel rendelkező személyek részére a

a) házi segítségnyújtás,

b) családsegítés,

c) közösségi pszichiátriai ellátás szociális alapszolgáltatásokat, valamint

d) idősek otthona és

e) idősek gondozóházában igénybe vehető szakosított szociális ellátásokat.

(2) Az (1) bekezdésben írt személyes gondoskodás iránti kérelmet a vonatkozó jogszabályi rendelkezések betartásával az intézmény vezetőjéhez lehet írásban benyújtani. A kérelem elbírálásáról az intézmény vezetője dönt és kérelem teljesítése esetén megállapodást köt az ellátást igénybe vevővel.

(3) A személyes gondoskodásért fizetendő személyi térítési díjat az intézmény vezetője állapítja meg.


V. FEJEZET


Aktív korú személyek ellátása

11. §


(1)  A szociális törvényben meghatározott feltételekkel rendelkező kérelmező vagy jogosult akkor jogosult az aktív korúak ellátására, ha lakókörnyezete rendezettségét az alábbi feltételek szerint biztosítja. A lakókörnyezet rendezettség biztosítása érdekében a kérelmező vagy jogosult köteles:

a) az általa életvitelszerűen lakott lakást vagy házat tiszta állapotban tartani, gondozottságát fenntartani, rendeltetésszerű használatát biztosítani,

b) udvarát rendezetten, tisztán tartani, gondoskodni kell a kert rendszeres gyomtalanításáról, kaszálásáról, a rajta lévő, az emberi egészséget károsító allergén növényzet  irtásáról, a különböző növényi-, és állati kártevők elszaporodásának megakadályozásáról,

c) köteles lakókörnyezetét higiénikus állapotban tartani, továbbá a kerítéssel közvetlenül határos közterületet, járdát, vízelvezető árkot évszaknak megfelelően -  szükség szerint - takarítani, gyomtalanítani, kaszálni.

(2)  A szociális  törvény 37. § (1) bekezdés d) pontja alapján rendszeres szociális segélyre   jogosult az az  aktív korúak ellátására jogosult személy is, aki

a) tartósan  egészségi és mentális problémával küzdő családtag felügyeletét gondozását, ápolását látja el, vagy

b) a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal ( vagy jogelődje) által kiállított érvényes szakvéleménye szerint munkaképességét legalább 50 %-os mértékben elvesztette, vagy aki legalább 40 %-os egészségkárosodást szenvedett, vagy akinek egészségi állapota a rehabilitációs hatóság komplex minősítése alapján a 60 %-os mértéket nem haladja meg, és nem tartozik a szociális törvény 37. § (1) bekezdés a) pont hatálya alá, vagy

c) várandós nő, vagy

d) munkavégzést akadályozó krónikus vagy pszichés betegséggel, valamint szenvedélybetegséggel küzdő, de a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal (vagy jogelődje) által kiállított érvényes szakvéleménnyel nem rendelkező személy.

e) Az a) pontban foglaltak igazolására háziorvosi, a b)-d) pontokban foglaltak igazolására, szakorvosi vagy a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal (vagy jogelődje) által kiállított érvényes szakvéleményt csatolni kell.

(3)  A képviselő-testület az önkormányzat részéről a szociális alapellátási referensét jelöli ki a rendszeres szociális segélyezéssel összefüggő együttműködési feladatok ellátására, lebonyolítására.

 (4)  Az egészségkárosodottnak nem minősülő rendszeres szociális segélyezett köteles a szociális alapellátási referensnél a határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül

a) magát nyilvántartásba vetetni,

b) a beilleszkedést segítő programról írásban megállapodni, továbbá

c) teljesíteni a beilleszkedését segítő programban foglaltakat.

 (5)  A beilleszkedést segítő program, a rendszeres szociális segélyben részesülő személy szociális helyzetéhez, mentális és egészségi állapotához igazodva tartalmazza az egyéni képességeket fejlesztő vagy az életmódot formáló, illetve  munkavégzésre irányuló kapcsolattartás.

 (6)  A rendszeres szociális segélyben részesülő személy részéről az együttműködés  megszegésének minősül, ha

a) a szociális alapellátási referensnél nyilvántartásba vétel céljából nem jelenik meg,

b)  a megállapodásban foglalt időpontban a szociális alapellátási referensnél nem jelenik meg és távolmaradását nem igazolja,

c)  a beilleszkedési programban foglaltakat nem teljesíti.

(7)  A szociális alapellátási referens tájékoztatja a jegyzőt amennyiben a rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korú személy nem veteti magát nyilvántartásba, valamint  az együttműködési megállapodásban foglalt és a (6) bekezdésben foglalt kötelezettség megszegi.

(8)  Amennyiben a rendszeres szociális segélyre jogosult személy neki felróhatóan a szociális alapellátási referensnél a határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül nem veteti magát nyilvántartásba, ellátása megszüntetésre kerül.

(9) A rendszeres szociális segély felfüggesztésének, megszűntetésének együttműködés hiánya miatti esetét  a szociális törvény 37/B § (1a) és (2) bekezdése szabályozza.


Szociálpolitikai kerekasztal

12. §

(1) A képviselő-testület működteti a szentistváni szociálpolitikai kerekasztalt. A szociálpolitikai kerekasztal évente legalább egy alkalommal, illetve szükség szerint tartja ülését.

(2) A szociálpolitikai kerekasztal feladatkörében rendszeresen tájékozódik a szociális törvény végrehajtásának helyzetéről, javaslatot tesz a szociális ellátások fejlesztésére, közreműködik a helyi szociális szolgáltatás tervezési koncepció kidolgozásában, megvalósulását, végrehajtását folyamatosan figyelemmel kíséri, véleményezi a települési önkormányzat közfoglalkoztatási tervét.

 (3) A szociálpolitikai kerekasztal tagjai:

a) a szociális alapellátási referens,

b) általános iskola képviselője,

c) napközi otthonos óvoda képviselője,

d) Mozgássérültek mezőkövesdi egyesületének szentistváni csoportjának képviselője.

 (4) A szociálpolitikai kerekasztal összehívásáról és az ülés vezetéséről a polgármester gondoskodik. A működéshez szükséges feltételeket a polgármesteri hivatal biztosítja. Az ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni az önkormányzati települési képviselőit, és az önkormányzat jegyzőjét.


VI. FEJEZET

Vegyes és záró rendelkezések

13. §

(1) Jelen rendelet 2014. január 1-napján lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti a 4/2009. (III.23.) önkormányzati rendelet.

(2) A rendelet szabályait a hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.





           Koncz József sk.                                                         dr. Pusztai-Csató Adrienn sk.

           polgármester                                                                         jegyző