Szomolya Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2016. (IV.29.) önkormányzati rendelete

Az Önkormányzat 2015. évi gazdálkodása lezársáról. (Zárszámadás)

Hatályos: 2016. 04. 29- 2017. 07. 25

E L Ő T E R J E S Z T É S


Szomolya Község Önkormányzata 4/2016.(IV.29.) számú Zárszámadási rendeletéhez


Tisztelt Képviselő-testület!


A képviselő-testület a zárszámadási rendeletben történő meghatározására az Mötv. 143. § (4) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján jogosult. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a jegyző által elkészített zárszámadási rendelet-tervezetet a polgármester a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig terjeszti a képviselő-testület elé. A zárszámadásról a képviselő-testület rendeletet alkot.

Szomolya Község Önkormányzata 2015. évi pénzügyi tervének végrehajtásáról szóló zárszámadás elkészült, melyet az alábbiak szerint terjesztek a Képviselő-testület elé.



I.

BEVEZETŐ


Szomolya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 2015. február 13-én fogadta el az önkormányzat 2015. évi költségvetéséről szóló rendeletét, ami a költségvetés végrehajtásának időszakában többször módosításra került. A képviselő-testület folyamatosan tájékozódott az időarányos teljesítésekről a féléves beszámolóból és a gazdálkodásról szóló tájékoztatóból.


Szomolya község lakosainak száma 2015. január 1-jén  1747 fő.



Az  önkormányzatnál foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülők átlagos létszáma 2015. évben 45 fő volt.


A beszámolási időszakban összesen 86 988 E Ft működési célú hitelt vettünk fel, melyből év közben 86 988 E Ft visszafizetésre is került.


A 2015. évi költségvetésünket az előző évekhez hasonlóan a kiadások csökkentése és a kényszerű takarékosság jellemezte.


A kiadások lehetséges csökkentésével, átütemezésével sikerült a fizetőképességet biztosítani.


Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek az éves beszámolási kötelezettségnek eleget tettek, melyek továbbítása a MÁK felé megtörtént.


A hivatal az intézmények vonatkozásában a kötelező számszaki egyezőséget felülvizsgálta és azt dokumentálta.






II.


Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (2) bekezdés a)-d) pontjaiban előírt indoklások


Az önkormányzat költségvetési mérlege, pénzeszközök változása


Az önkormányzat pénzkészlete (bankszámlák, pénztárak) 2015. január 1-jén 9 658
E Ft volt. Bevételként 183 147 E Ft került elszámolásra. Az év folyamán 189 202 E Ft kifizetését követően a 2015. december 31-i záró pénzkészlet 4 361 E Ft.


Többéves kihatással járó döntések


Az önkormányzatnak hitelállománya  2015. december 31-én nincs.


A beruházásoknál és a felújításoknál a 2015. évre áthúzódó és megvalósuló feladatokat és munkákat mutattuk ki.


Az önkormányzatnak 2015. december 31. napjával nem volt kezességvállalása, kezességvállalás érvényesítésére nem került sor.


Közvetett támogatások


A közvetett támogatások tényleges összege 13 659 E Ft, mely a következő jogcímeken jelentkezett:

  • Szomolyai Önkéntes Tűzoltó Egyesület                                           350 E Ft
  • Szomolya Polgárőr Egyesület                                                           350 E Ft
  • Szomolyai Sport Egyesület                                                                50 E Ft
  • Mezőkövesdi Közös Önkormányzati Hivatal                                   260 E Ft
  • Mezőkövesdi Többcélú Kistérségi Társulás                                   2 688. E Ft
  • Tisza-tavi Hulladékgazdálkodási Projekt                                         112  E Ft
  • Bogács Község Önkormányzata                                                     8 605 E Ft
  • Magyar Államkincstár                                                                      945 E Ft
  • BAZ Megyei Kormányhivatal                                                          232 E Ft
  • Otthon az otthonban pályázat                                                                         67 E Ft


Vagyoni helyzet alakulása


Az önkormányzat eszközeinek értéke 2014. december 31-én 1 933 255 E Ft, mely 11,3 %-kal csökkent az előző évhez képest.


Az immateriális javak állománya 21,3 %-kal csökkent a 2014. december 31-i adathoz viszonyítva.


A tárgyi eszközök állománya E Ft. 10,7 %-os csökkenést mutat, melynek oka, hogy önkormányzati szinten a tárgyévi aktivált beruházások értéke alulmarad a tárgyévben elszámolt terv szerinti amortizációval szemben.


A befektetett pénzügyi eszközök az elmúlt évhez képest 3,2 %-kal növekedtek. Ennek oka, az ELMIB részvényvásárlás.


A pénzeszközök 55,2 %-os csökkenése figyelhető meg.


Tisztelt Képviselő-testület!


A 2015. évi költségvetési rendeletben megfogalmazott célok a végrehajtás során szükségessé vált módosításokkal együtt teljesültek. A fejlesztések eredményeként a működés takarékosabbá vált, a szolgáltatások színvonala emelkedett. 2015-ben több Képviselő-testületi döntés is a szigorú, takarékos és ésszerű gazdálkodást helyezte az előtérbe.


A fenntartható fejlődés érdekében, 2016-ban folyamatosan elemeznünk kell a gazdasági folyamatokat, figyelembe véve az önkormányzat erre irányuló döntéseit.


A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a zárszámadási rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.


A zárszámadási rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:


Társadalmi, gazdasági, hatások


A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásával az önkormányzat elősegítette a településen élők helyzetének javítását. A szociálisan rászoruló társadalmi rétegek támogatásában továbbra is nagy szerepet vállal.


A rendeletben foglaltak végrehajtásának költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.


Adminisztratív terheket befolyásoló hatások


A zárszámadási rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelentettek a költségvetési szervek számára.


A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei


A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.


A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek


A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre álltak.


A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.


Tisztelt Képviselő-testületet!

Kérem, hogy a zárszámadási rendelet-tervezetet tárgyalja meg és hozza meg döntését.



Szomolya, 2016. április 28.



…………………………………………

Guczi István sk.

polgármester

Szomolya Község önkormányzata

 képviselő-testületének

4/2016. (Iv. 29..) önkormányzati rendelete

a 2015. évi pénzügyi terv végrehajtásáról


Szomolya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. §

(1) Az önkormányzat képviselő-testülete a 2015. évi költségvetés végrehajtásáról szóló zárszámadást


183 147 E Ft

Költségvetési bevétellel



189 202 E Ft

Költségvetési kiadással


6 055 E Ft

helyesbített maradvánnyal


hagyja jóvá.

(1) Az önkormányzat mérlegszerűen bemutatott kiadásait, bevételeit önkormányzati szinten az 1.1. mellékletben foglaltaknak megfelelően fogadja el.

(2) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3., 1.4. mellékletek szerint fogadja el.

(3) A működési bevételek és kiadások, valamint a tőkejellegű bevételek és kiadások mérlegét a 2.1. és a 2.2. melléklet szerint fogadja el.


2. §

A képviselő-testület az Önkormányzat 2015. évi zárszámadását részletesen a következők szerint fogadja el:

(1) Az önkormányzat beruházási és felújítási kiadásait a 3. és a 4. melléklet szerint hagyja jóvá.


 (2) Az önkormányzat, polgármesteri (közös[1])  hivatal bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítését a 6., 7.1., …………. 7.n. mellékletekben foglaltaknak megfelelően hagyja jóvá.

(3) A költségvetési szervek bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítését a 8., 8.1…… 8.n. mellékletekben foglaltaknak megfelelően hagyja jóvá.


(4) A képviselő-testület a költségvetési szervek maradványát és annak felhasználását a 9. mellékletnek megfelelően hagyja jóvá, illetve engedélyezi.


3. §

(1) A képviselő-testület utasítja az önkormányzat jegyzőjét, hogy a költségvetési maradványt érintő fizetési kötelezettségek teljesítését biztosítsa, illetve kísérje figyelemmel.

(2) Az önkormányzat jegyzője és a költségvetési szervek vezetői a költségvetési maradványnak a 2016. évi előirányzatokon történő átvezetéséről gondoskodni kötelesek.

4. §

A képviselőtestület utasítja az önkormányzat jegyzőjét, hogy a költségvetési beszámoló elfogadásáról a költségvetési maradvány jóváhagyott összegéről, elvonásáról a költségvetési szervek vezetőit a rendelet kihirdetését követő 15 napon belül írásban értesítse.



5. §


Ez a rendelet 2016. 05. 01..-én lép hatályba.




..........................................

.......................................

jegyző

polgármester


[1]

Csak akkor kell erről rendelkezni, ha közös önkormányzati hivatal működik!