Szomolya Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2016. (IV.29.) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat 2015. évi gazdálkodása lezársáról. (Zárszámadás)
Hatályos: 2017. 07. 26Szomolya Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2016. (IV.29.) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat 2015. évi gazdálkodása lezársáról. (Zárszámadás)
2017-07-26-tól
E L Ő T E R J E S Z T É S
Szomolya Község Önkormányzata 4/2016.(IV.29.) számú Zárszámadási rendeletéhez
Tisztelt Képviselő-testület!
A képviselő-testület a zárszámadási rendeletben történő meghatározására az Mötv. 143. § (4) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján jogosult. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a jegyző által elkészített zárszámadási rendelet-tervezetet a polgármester a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig terjeszti a képviselő-testület elé. A zárszámadásról a képviselő-testület rendeletet alkot.
Szomolya Község Önkormányzata 2015. évi pénzügyi tervének végrehajtásáról szóló zárszámadás elkészült, melyet az alábbiak szerint terjesztek a Képviselő-testület elé.
I.
BEVEZETŐ
Szomolya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 2015. február 13-én fogadta el az önkormányzat 2015. évi költségvetéséről szóló rendeletét, ami a költségvetés végrehajtásának időszakában többször módosításra került. A képviselő-testület folyamatosan tájékozódott az időarányos teljesítésekről a féléves beszámolóból és a gazdálkodásról szóló tájékoztatóból.
Szomolya község lakosainak száma 2015. január 1-jén 1747 fő.
Az önkormányzatnál foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülők átlagos létszáma 2015. évben 45 fő volt.
A beszámolási időszakban összesen 86 988 E Ft működési célú hitelt vettünk fel, melyből év közben 86 988 E Ft visszafizetésre is került.
A 2015. évi költségvetésünket az előző évekhez hasonlóan a kiadások csökkentése és a kényszerű takarékosság jellemezte.
A kiadások lehetséges csökkentésével, átütemezésével sikerült a fizetőképességet biztosítani.
Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek az éves beszámolási kötelezettségnek eleget tettek, melyek továbbítása a MÁK felé megtörtént.
A hivatal az intézmények vonatkozásában a kötelező számszaki egyezőséget felülvizsgálta és azt dokumentálta.
II.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (2) bekezdés a)-d) pontjaiban előírt indoklások
Az önkormányzat költségvetési mérlege, pénzeszközök változása
Az önkormányzat pénzkészlete (bankszámlák, pénztárak) 2015. január 1-jén 9 658
E Ft volt. Bevételként 183 147 E Ft került elszámolásra. Az év folyamán 189 202 E Ft kifizetését követően a 2015. december 31-i záró pénzkészlet 4 361 E Ft.
Többéves kihatással járó döntések
Az önkormányzatnak hitelállománya 2015. december 31-én nincs.
A beruházásoknál és a felújításoknál a 2015. évre áthúzódó és megvalósuló feladatokat és munkákat mutattuk ki.
Az önkormányzatnak 2015. december 31. napjával nem volt kezességvállalása, kezességvállalás érvényesítésére nem került sor.
Közvetett támogatások
A közvetett támogatások tényleges összege 13 659 E Ft, mely a következő jogcímeken jelentkezett:
- Szomolyai Önkéntes Tűzoltó Egyesület 350 E Ft
- Szomolya Polgárőr Egyesület 350 E Ft
- Szomolyai Sport Egyesület 50 E Ft
- Mezőkövesdi Közös Önkormányzati Hivatal 260 E Ft
- Mezőkövesdi Többcélú Kistérségi Társulás 2 688. E Ft
- Tisza-tavi Hulladékgazdálkodási Projekt 112 E Ft
- Bogács Község Önkormányzata 8 605 E Ft
- Magyar Államkincstár 945 E Ft
- BAZ Megyei Kormányhivatal 232 E Ft
- Otthon az otthonban pályázat 67 E Ft
Vagyoni helyzet alakulása
Az önkormányzat eszközeinek értéke 2014. december 31-én 1 933 255 E Ft, mely 11,3 %-kal csökkent az előző évhez képest.
Az immateriális javak állománya 21,3 %-kal csökkent a 2014. december 31-i adathoz viszonyítva.
A tárgyi eszközök állománya E Ft. 10,7 %-os csökkenést mutat, melynek oka, hogy önkormányzati szinten a tárgyévi aktivált beruházások értéke alulmarad a tárgyévben elszámolt terv szerinti amortizációval szemben.
A befektetett pénzügyi eszközök az elmúlt évhez képest 3,2 %-kal növekedtek. Ennek oka, az ELMIB részvényvásárlás.
A pénzeszközök 55,2 %-os csökkenése figyelhető meg.
Tisztelt Képviselő-testület!
A 2015. évi költségvetési rendeletben megfogalmazott célok a végrehajtás során szükségessé vált módosításokkal együtt teljesültek. A fejlesztések eredményeként a működés takarékosabbá vált, a szolgáltatások színvonala emelkedett. 2015-ben több Képviselő-testületi döntés is a szigorú, takarékos és ésszerű gazdálkodást helyezte az előtérbe.
A fenntartható fejlődés érdekében, 2016-ban folyamatosan elemeznünk kell a gazdasági folyamatokat, figyelembe véve az önkormányzat erre irányuló döntéseit.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a zárszámadási rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.
A zárszámadási rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:
Társadalmi, gazdasági, hatások
A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásával az önkormányzat elősegítette a településen élők helyzetének javítását. A szociálisan rászoruló társadalmi rétegek támogatásában továbbra is nagy szerepet vállal.
A rendeletben foglaltak végrehajtásának költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.
Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A zárszámadási rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelentettek a költségvetési szervek számára.
A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre álltak.
A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.
Tisztelt Képviselő-testületet!
Kérem, hogy a zárszámadási rendelet-tervezetet tárgyalja meg és hozza meg döntését.
Szomolya, 2016. április 28.
…………………………………………
Guczi István sk.
polgármester
Szomolya Község önkormányzata
képviselő-testületének
4/2016. (Iv. 29..) önkormányzati rendelete
a 2015. évi pénzügyi terv végrehajtásáról
Szomolya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
(1) Az önkormányzat képviselő-testülete a 2015. évi költségvetés végrehajtásáról szóló zárszámadást
183 147 E Ft | Költségvetési bevétellel |
189 202 E Ft | Költségvetési kiadással |
6 055 E Ft | helyesbített maradvánnyal |
hagyja jóvá.
(1) Az önkormányzat mérlegszerűen bemutatott kiadásait, bevételeit önkormányzati szinten az 1.1. mellékletben foglaltaknak megfelelően fogadja el.
(2) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3., 1.4. mellékletek szerint fogadja el.
(3) A működési bevételek és kiadások, valamint a tőkejellegű bevételek és kiadások mérlegét a 2.1. és a 2.2. melléklet szerint fogadja el.
2. §
A képviselő-testület az Önkormányzat 2015. évi zárszámadását részletesen a következők szerint fogadja el:
(1) Az önkormányzat beruházási és felújítási kiadásait a 3. és a 4. melléklet szerint hagyja jóvá.
(2) Az önkormányzat, polgármesteri (közös[1]) hivatal bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítését a 6., 7.1., …………. 7.n. mellékletekben foglaltaknak megfelelően hagyja jóvá.
(3) A költségvetési szervek bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítését a 8., 8.1…… 8.n. mellékletekben foglaltaknak megfelelően hagyja jóvá.
(4) A képviselő-testület a költségvetési szervek maradványát és annak felhasználását a 9. mellékletnek megfelelően hagyja jóvá, illetve engedélyezi.
3. §
(1) A képviselő-testület utasítja az önkormányzat jegyzőjét, hogy a költségvetési maradványt érintő fizetési kötelezettségek teljesítését biztosítsa, illetve kísérje figyelemmel.
(2) Az önkormányzat jegyzője és a költségvetési szervek vezetői a költségvetési maradványnak a 2016. évi előirányzatokon történő átvezetéséről gondoskodni kötelesek.
4. §
A képviselőtestület utasítja az önkormányzat jegyzőjét, hogy a költségvetési beszámoló elfogadásáról a költségvetési maradvány jóváhagyott összegéről, elvonásáról a költségvetési szervek vezetőit a rendelet kihirdetését követő 15 napon belül írásban értesítse.
5. §
Ez a rendelet 2016. 05. 01..-én lép hatályba.
.......................................... | ....................................... |
jegyző | polgármester |
Csak akkor kell erről rendelkezni, ha közös önkormányzati hivatal működik!