Szomolya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (II. 14.) önkormányzati rendelete

2024 évi költségvetésről

Hatályos: 2024. 02. 21

Szomolya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (II. 14.) önkormányzati rendelete

2024 évi költségvetésről

2024.02.21.

Szomolya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete, az Alaptörvény 32. cikk 2 bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, valamint az Alaptörvény 32. cikk 1 bekezdés f pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki. 1. melléklet

2. § 1 A képviselő-testület az önkormányzat 2024. évi költségvetését 328 612 413.-Ft költségvetési bevétellel, 730 648 406.-Ft költségvetési kiadással 402 035 993.-Ft költségvetési egyenleggela)- 402 035 993.-Ft - (c-ből működési (hiány,) 402 035 993.-Ft felhalmozási (többlet), 424 996 327.- Ft finanszírozási bevétellel 22 960 334.- Ft finanszírozási kiadással 402 035 993.-Ft finanszírozási egyenleggel f)-g a bevételek és kiadások főösszegét 753 608 740.-Ft-ban állapítja meg.

3. § 1 számú melléklet tartalmazza az 1/2024 II.15. rendlet részletezését.

4. § Az 1 bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a képviselő-testület az 1 melléklet szerint határozza meg.1 A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2 melléklet részletezi.

5. § A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző évköltségvetési maradványának, igénybevételét, 47.830.020.-Ft-ota működési célú kiadásokra történő átcsoportosítását, rendeli el. A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében az adott évi saját bevételek 20 %-át, de legfeljebb 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. Az adott évi saját bevételek 20 %-át, de legfeljebb a 10 millió forintot meg nem haladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet esetében a hiány külső finanszírozása fejlesztési hitelből /vagy/ az előző év(ek) költségvetési maradványának, vállalkozási maradványának igénybevételével történik.

6. § A Képviselő-testület az önkormányzat 2024. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:: Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3 melléklet részletezi. Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4 melléklet tartalmazza. Az Önkormányzat 2024 évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5 melléklet részletezi. Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6 melléklet szerint határozza meg. Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7 melléklet szerint részletezi. Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint azönkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8 melléklet szerint hagyja jóvá.A 2 § 1 bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri közös hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 9 melléklet szerint határozza meg. Adatszolgáltatás az elismert tartozásállományról tartalmi elemeit a 10. melléklet tartalmazza. A 2024. évi általános működés és ágazati feladatok támogatását alakulása jogcímenként a 11. melléklet tartalmazza. A 2024. évben céljelleggel juttatott támogatások részletezését a 12. melléklet tartalmazza. Az Önkormányzat a kiadások között 0.- Ft általános, 0.- Ft céltartalékot állapíja meg. Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős..Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős. A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.Az önkormányzat és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek esetében normatív jutalmak és céljuttatás, projektprémium költségvetési kiadási előirányzatai terhére a költségvetési évben együttesen a törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzatának 10.%-áig vállalható kötelezettség.. Az önkormányzat és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerv állományába tartozó személy részére megbízási díj vagy más szerződés alapján díjazás a munkaköri leírása szerint számára előírható feladatra nem fizethető. Más esetben díjfizetésére a feladatra vonatkozóan előzetesen írásban kötött szerződés az Ávr. és a belső szabályzat szabályai szerint igazolt teljesítése után kerülhet sor. A szerződésben ki kell kötni, hogy a díj kizárólag abban az esetben illeti meg a költségvetési szerv állományába tartozó személyt, ha a szerződésben rögzített feladat mellett a munkakörébe tartozó feladatainak is maradéktalanul eleget tett. Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki. A költségvetési szerv vezetője e rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni..Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján. A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.1. melléklet

7. § Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) és (4) bekezdésben foglalt kivétellel a Képviselő-testület dönt. A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 500 000.- Ft összeghatárig, mely esetlenként a 200 000.-Ft összeghatárt nem haladhatja meg - a polgármesterre átruházza. A 2 bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2024. december 31-ig gyakorolható.A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.A képviselő-testület a költségvetési rendelet szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével –harmadik negyedév végén, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető. Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után. Az önkormányzat saját forrásai terhére - a képviselő-testület hivatalánál (polgármesteri hivatal, közös hivatal) foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően - az illetményalapot46 380.-Ft-ban állapítja meg.

8. § A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek. A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a képviselő-testületi határozattal elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik. Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli. A polgármesteri (önkormányzati, közös) hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

9. § Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős. Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a külső szakember megbízásával gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

10. § A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg, hatályát veszíti: az 1/2023 II 15, az Önkormányzat 2023 évi költségvetéséről szóló rendelet.

11. § Ez a rendelet 2024. február 21-én lép hatályba.