Tard Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2018. (III.1.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről
Hatályos: 2018. 03. 01- 2018. 04. 19Tard Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2018. (III.1.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről
2018-03-01-tól 2018-04-19-ig
E L Ő T E R J E S Z T É S
A Képviselő-testület 2018. február 28-ai ülésére
Tárgy: Az Önkormányzat 2018. évi költségvetése
Az előterjesztést készítette: Jordánné Hajdu Katalin pénzügyi előadó
Tisztelt Képviselőt-testület!
A Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvény, és a költségvetési szervek gazdálkodását meghatározó jogszabályok alapján összeállítottuk az önkormányzat 2018. évi költségvetését.
Az önkormányzatoknál maradó feladatok nagyobb részét a klasszikus értelemben vett önkormányzati feladatok (igazgatási feladatok, településüzemeltetés, közvilágítás, helyi adóztatás, stb.) teszik ki. Ezen helyi közügyek ellátását egy - az önkormányzatok jövedelemtermelő képességétől függő - általános jellegű támogatás szolgálja 2013-tól. Településkategóriák szerint eltérő mértékű támogatás illeti meg az önkormányzatokat a településüzemeltetésre biztosított támogatások közül a közvilágítás fenntartásának, a köztemető, közutak fenntartásának támogatására 2018. évben. A beszámítás összegénél differenciálásra került sor figyelemmel a település nagyságára, illetve a jövedelemtermelő képességére. A beszedett gépjárműadó 40 %-a illeti meg a települési önkormányzatokat a 60%-ot a központi költségvetésbe be kell fizetni 2018. évben is.
Továbbra is önkormányzati feladat a gyermekétkeztetés. A támogatás formája is jelentősen megváltozott, nem az ellátást igénybe vevők száma szerint kerül finanszírozásra a feladat, hanem egy elismert dolgozói létszám bértámogatására került megállapításra egy fajlagos összeg, valamint a finanszírozás másik összetevőjét a gyermekétkeztetés üzemeltetési támogatása alkotja.
A szociális segélyezés forrásának biztosítása terén is jelentős szabályozásmódosításra került sor. A pénzbeli szociális ellátások kiegészítésére biztosított „a települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása” jogcímen nyújtott támogatásnál figyelembe vételre kerül a település egy lakosra jutó adóerő-képessége.
Az önkormányzati költségvetés tervezésénél alkalmazott eljárások:
- A 2018. évi költségvetési kiadási előirányzatok összeállítása az elfogadott költségvetési törvény szerint készült.
- A köznevelési ágazatban az önkormányzatunk fő feladata az óvodai ellátás, amelyhez a központi költségvetés több elemű támogatással járul hozzá.
- Támogatás illeti meg az óvodát fenntartó önkormányzatokat az óvodai nevelést biztosító eszközök és felszerelések beszerzéséhez, valamint a feladatellátásra szolgáló épület folyamatos működéséhez. A központi költségvetés 2015. évtől kiegészítő támogatást biztosít a minősítési eljárás során a Pedagógusok II. vagy Mesterpedagógus fokozatot elért óvodapedagógusok béréhez.
A közszféra nem minden ágazatában emelkednek az illetmények, ezért egyes közalkalmazottaknak nemcsak a jogszabályi előírásoknak megfelelő soros előrelépések, és a garantált bérminimumra történő kiegészítés került beépítésre a költségvetésbe.
Kiadások tervezése
Személyi jellegű kiadások tervezése: A képviselő-testület által engedélyezett létszámra – az érvényben lévő közalkalmazotti, köztisztviselői jogviszony, illetve munkaviszony- került megtervezésre. Külön került kiszámításra a soros előrelépések, jubileumi jutalmak, pénzügyi hatása. Az önkormányzat intézményekben foglalkoztatott közalkalmazottak részére továbbra is lehetőség nyílik dolgozónként 200 000 Ft/év összegben béren kívüli juttatási elemek igénybevételére.
Munkaadókat terhelő járulékok: A személyi jellegű kifizetéseknél 19,5%-os szociális hozzájárulási adóval számoltunk, a jogszabályi előírásoknak megfelelően.
Dologi jellegű kiadások: Ezen a kiadási nemen kerülnek megtervezésre az élelmiszer beszerzések, irodaszerek, nyomtatványok, könyv, folyóirat, hajtó- kenőanyagok, kis értékű tárgyi eszközök, tisztítószerek, festékek, karbantartási anyagok, út-járda karbantartás kiadásai, bútorok, textíliák, telefondíjak, postaköltségek, szállítási díjak, gáz, víz, villany közüzemi díjai, szemétszállítási díjak, hirdetés, reklám költségei, kamatkiadások valamint az általános forgalmi adó.
Egyéb működési kiadások: Ezen a kiadási nemen kerül tervezésre a támogatás értékű működési kiadások, a működési célú pénzeszközátadások államháztartáson kívülre, valamint a működési célú kölcsönnyújtás, a működési tartalék.
A szociális ellátások tervezésére az ellátottak pénzbeli juttatása soron kerül sor, melyek összege (a jogszabályi előírások, és az önkormányzat jelenleg hatályos rendeletei alapján) az előző évi tényadatok figyelembevételével került meghatározásra. Az önkormányzat által folyósított főbb ellátások a következők: Települési támogatás, BURSA Ösztöndíj, stb.
2018. évben az önkormányzatoknak saját költségvetésük terhére van lehetőségük a rászorulók támogatására települési támogatás formájában.
A támogatás értékű működési kiadások között került megtervezésre a Többcélú Kistérségi Társulásnak az orvosi ügyeleti ellátásra, a szociális feladatok ellátására, illetve a közös hivatal fenntartásához átadandó összeg.
A civil szervezetek működésének támogatására, illetve kulturális feladatokra - a jelen költségvetési számítási anyag szerint - 4 millió Ft-os támogatást biztosít.
Felhalmozási, felújítási kiadások: A beruházási, felújítási kiadások az előző évek döntésének áthúzódó kiadásait, illetve az elnyert pályázatok megvalósítását tartalmazzák, mely a képviselő-testület döntésén alapszik.
Felhalmozási célú kölcsönnyújtásként szerepel a lakásépítéshez nyújtott kamatmentes kölcsön, mely 2800 eFt.
Felhalmozási, felújítási kiadásokat a képviselő-testület döntésének megfelelően a felhalmozási egyensúly biztosításával terveztük.
Bevételek tervezése
A központi költségvetés által nyújtott támogatások továbbra is a feladatfinanszírozáson alapulnak.
Saját bevételek tervezése: a 2017. évi bevételek és a megkötött szerződések alapján került számszerűsítésre. A tervezés során különösen figyelembe kellett venni az Mötv. 2013. január 1-től hatályos 111. § (4) bekezdését, mely szerint: „A költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető.” A hatályos Áht. 23. § (4) bekezdése megállapítja, hogy az Mötv. hivatkozott rendelkezésében szereplő „működési hiány” fogalom alatt a külső finanszírozású működési célú költségvetési hiány értendő, és ez az, ami a költségvetésben az Mötv. alapján nem tervezhető.
Annak továbbra sincs akadálya, hogy az előző évekről áthúzódó maradvány felhasználásával a tárgyévi kiadások meghaladják a tárgyévi bevételek összegét, ennek lehetőségét továbbra is biztosítja az Áht.. A 2017. évi beszámoló készítése jelenleg folyamatban van, így a költségvetési rendelet-tervezetben csak a bankszámlán és pénztárban lévő december 31-i egyenleg felhasználást szerepeltettünk. Természetesen az önkormányzat 2017. évi gazdálkodásáról készült zárszámadás alapján, a rendelkezésre álló 2017. évi maradvány felhasználására a képviselő-testület döntését követően, a költségvetési rendelet módosításával lesz lehetőség.
A fentieken túl a hatályos Gst. 10/A § (1) bekezdése szerint működési célra kizárólag a naptári éven belül lejáró adósságot keletkeztető ügylet köthető. Az éven belül lejáró hitel felvételét és visszafizetését azonban nem kell a költségvetésben tervezni.
A finanszírozási kiadások között került megtervezésre az a központi, irányító szervi támogatás, melyet az önkormányzat biztosít az önállóan működő költségvetési szerveknek a feladataik ellátására.
A település pénzügyi lehetőségeit a központi támogatások, és a saját bevételek mértéke határozza meg. Tekintettel arra, hogy a működési bevételek nem nyújtanak fedezetet a működési kiadásokra – működési hitel felvételt pedig nem lehet tervezni -, ezért a működőképesség fenntartása érdekében a működőképesség megőrzését szolgáló kiegészítő támogatásra igényt kell benyújtani.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. §-a szabályozza a költségvetési rendelet-tervezetre vonatkozó előírásokat. A rendelet-tervezetet a költségvetési törvény hatálybalépését követő 45 napig kell benyújtani a képviselő-testületnek.
Kérem, T. Képviselő-testületet, hogy a 2018. évi költségvetési tervezetet vitassa meg, és a további intézkedések megtétele érdekében javaslatait fogalmazza meg.
Tard, 2018. február 20.
Tisztelettel:
Gál János
Polgármester
HATÁSVIZSGÁLATI LAP
Tisztelt Képviselő-testület!
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a költségvetési rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.
I. A végrehajtás feltételei
A költségvetés végrehajtásának feltételei a jelenlegi hatályos szabályozásra való tekintettel biztosítottak, következetes, szigorú gazdálkodással a költségvetés tartható. Módosítási igénye esetenként, a tervezés során figyelembe nem vehetett tényezőkből adódhat.
II. A társadalmi hatások összefoglalása
1.Elsődleges, célzott hatások
A tervezetben foglalt önkormányzati rendelet a hazai vonatkozó előírásoknak megfelelő, terminológiájában és tartalmában a hazai jogszabályi környezethez igazodó. Mindemellett kiemelt célja az önkormányzat elvárt működtetése, illetve a rendeletben foglalt követelményeknek a korábbinál szigorúbb betartása, a költségvetési koncepcióban megjelent irányelvek szellemében történt megalkotása, az eltérések hatékony, arányos és visszatartó szankciókkal történő szabályozása. Mindezek elősegítésére a rendelet-tervezet olyan jogi, számviteli megoldások alkalmazását írja elő a gazdálkodók részére, amelyekkel hatékonyan mérsékelhető a rendelet hatálya alá tartozó intézmények rendeleti előírásoktól eltérő, vagy azt meg nem tartó gazdálkodásából eredő szabálytalanság és egyben ösztönöz a jogkövető magatartás gyakorlására.
A rendelet-tervezet az új jogi szabályozók által bevezetett néhány új elem átültetésén túl, a jelenlegi előírások következetesebb betartását célozza.
III. Társadalmi költségek
a) A civil szervezetek és sport szervezetek pénzügyi terhei
Az előterjesztés a civil szervezetek és sport szervezetek számára többletkiadásokat nem jelent.
b) A háztartások pénzügyi terhei
Az előterjesztés a háztartások pénzügyi helyzetét érinti. Az érintettség magasabb szintű jogszabályok által determinált. (Áfa tv., a hulladékról szóló 2012. CLXXXV. törvény, a víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvényben (Vksztv.) a költségvetési rendeletet megalapozó önkormányzati rendeletek).
c) Hatékonysági és versenyképességi költségek
Az előterjesztésnek elsősorban társadalmi hasznai vannak, mivel eredményeképpen az önkormányzat működése stabilizálódhat, ésszerűsödhet, forrásai bővülhetnek, melyek révén a közszolgáltatások színvonala javulhat, a település lakosságának komfortérzete növekedhet.
d) Az előterjesztés adminisztratív terhei
Az előterjesztés nem számottevő adminisztratív tehernövekedést eredményez az önkormányzat és az intézmények oldalán, amelyet egyrészt az ellenőrzési, egyeztetési kötelezettségek gyakoriságának növekedése, másrészt a jogszabályi követelmények megtartásában közreműködő intézmények közötti intenzívebb együttműködés eredményezi. További feladatnövekedést eredményez az egyeztetések dokumentálása, jegyzőkönyveinek nyilvántartása. Az adminisztratív tehernövekedés finanszírozási alapja biztosított.
IV. Költségvetési hatások
Az előterjesztésben foglalt tervezet az önkormányzat egészének költségvetését meghatározza.
V. Egészségügyi hatások
Az előterjesztés a háztartások egészségügyi ellátását – az intézményi finanszírozás okán – érinti.
VI. Környezeti hatások
Az előterjesztés a környezeti tényezőket - az intézményi finanszírozás, valamint a környezetvédelmi célzatú beavatkozások, továbbá a beruházások okán – érinti.
VII. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A költségvetési rendelet megalkotását szükségessé teszik az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása, törvényességi mulasztásnak számít, ami a központi támogatás megvonásával jár.
VIII. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A költségvetési rendelet alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.
Tard, 2018. február 20.
Tard Község Önkormányzat Képviselő-testületének
1/2018.(III.01.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről
Tard Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében foglalt eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdése f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Tard Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 2. pont c) alpontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Ügyrendi Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. A költségvetés bevételei és kiadásai
1. § A képviselő-testület a helyi önkormányzat 2018. évi költségvetését 334 783 331 forint költségvetési bevétellel, 334 783 331 forint költségvetési kiadással, fogadja el.
2. § A képviselő-testület
a) a költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását helyi önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat az 1. melléklet szerint,
b) a helyi önkormányzat költségvetési bevételi előirányzatait és költségvetési kiadási előirányzatait működési és felhalmozási bevételek és kiadások és azokon belül kiemelt előirányzatok szerint, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 2. melléklet szerint határozza meg.
3. § A képviselő-testület a működési és felhalmozási bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen helyi önkormányzati szinten a 3. melléklet szerint állapítja meg.
2. A költségvetés részletezése
4. § A képviselő-testület a helyi önkormányzat 2018. évi költségvetésének az önkormányzat és az irányításában lévő költségvetési szervek közötti megoszlását a következők szerint határozza meg:
a) az önkormányzat költségvetési bevételi előirányzatait és költségvetési kiadási előirányzatait, kiemelt előirányzatok szerint összevontan a 4. melléklet, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 5. mellékletben foglalt táblázat szerint,
b) a Bükk Kincsei Napközi-otthonos Óvoda és Konyha költségvetési bevételi előirányzatait és költségvetési kiadási előirányzatait kiemelt előirányzatok szerint összevontan a 6. melléklet, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 7. mellékletben foglalt táblázat szerint.
c) Az Önkormányzat beruházási (felhalmozási) kiadások előirányzatait beruházásonként a 8. melléklet, a felújítási kiadások előirányzatát felújításonként 9. melléklet szerint.
5. § A képviselő-testület az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló ilyen projektekhez való hozzájárulást a 10. melléklet szerint állapítja meg.
6. § A képviselő-testület az adósságállomány alakulását a 11. melléklet az Önkormányzat által nyújtott közvetett támogatásokat a 12. mellékletben foglaltak szerint határozza meg.
7. § A képviselő-testület a helyi önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és önkormányzati garanciákból és kezességekből fennálló kötelezettségeit a futamidő végéig, illetve a garancia, kezesség érvényesíthetőségéig és azokhoz kapcsolódóan az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól szóló Korm. rendelet szerinti saját bevételeit a 13. melléklet szerint állapítja meg.
8. § A képviselő testület az előirányzatok felhasználási ütemtervét a 14. mellékletben foglaltak szerint, az „Adatszolgáltatás az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szerv által elismert tartozásállományról” a 15. melléklet szerint határozza meg.
9. § A képviselő-testület 2 500 000.- Ft. általános tartalékot képez a kiadások között.
3. A költségvetés végrehajtásának szabályai
10. § A helyi önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
11. § A képviselő-testület önkormányzati biztost bíz meg az irányítása alá tartozó költségvetési szervhez, ha a költségvetési szerv 30 napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymás követő hónapban eléri éves eredeti előirányzatának 3 %-át vagy 1 millió forintot.
12. § A költségvetési szerv vezetője a 15. melléklet szerinti adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa elismert tartozásállomány tekintetében - nemleges adat esetén is - havonta a tárgyhó 25-ei állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-éig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
13. § (1) A költségvetés terhére egy-egy alkalommal 500 000.-Ft-ot meghaladó mértékű kötelezettségvállalás csak a képviselő-testület engedélyével tehető, ez alól kivételt képeznek a közüzemi számlák.
(2) Az egyes karbantartási munkákat – ha arra lehetőség van – közfoglalkoztatottakkal kell elvégeztetni.
14. § (1) A költségvetési szervek gazdálkodási jogosultságai körében meghatározott bevételi és kiadási előirányzatok felett azok vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) Az előirányzatok felett rendelkezésre jogosultak bevételük beszedéséről folyamatosan gondoskodni, és a lehetséges takarékossági intézkedéseket saját hatáskörben megtenni kötelesek.
15. § (1) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a képviselő-testület gyakorolja.
(2) 500 ezer forint összeghatárig a polgármester az általános tartalék terhére utólagos beszámolás mellett kötelezettségvállalásra jogosult, ha a kötelezettségvállalás elmulasztása vagy késedelme az önkormányzat számára anyagi vagy egyéb hátránnyal, vagy anyagi vagy egyéb előny elvesztésével járna.
(3) A feladatelmaradásból származó – személyi és dologi – megtakarítások felhasználására csak a képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.
(4) A képviselő-testület által a költségvetési rendeletben jóváhagyott kiemelt előirányzatokat – kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII.30.) Korm. rendelet 42.§-a szerinti esetet - valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. A kiemelt előirányzat túllépése fegyelmi felelősséget von maga után.
4. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
16. § (1) A költségvetés végrehajtását a belső ellenőrzés, mint társult feladatellátás keretében a Mezőkövesdi Többcélú Kistérségi Társulás által foglalkoztatott 1 fő belső ellenőr ellenőrzi, az éves ellenőrzési munkatervben foglaltak szerint.
(2) A költségvetési szervek vezetői kötelesek gondoskodni a vezetésük alatt álló költségvetési szervek tekintetében a belső kontrollrendszer megszervezéséről és működtetéséről.
5. A költségvetést érintő egyéb rendelkezések
17. § A költségvetési szerveknél az egységes rovatrend K1102. Normatív jutalmak és K1103 Céljuttatás, projektprémium rovatai költségvetési kiadási előirányzatai terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend K1101. Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzatának 5 %-áig vállalható kötelezettség.
6. záró rendelkezések
18. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Gál János polgármester | Dr. Jakab Orsolya jegyző nevében és megbízásából |
Kövecses Zsolt kirendeltség vezető |