Tibolddaróc Község Önkormányzat 12/2003. /XI.28./ számú rendelete
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról.
Hatályos: 2014. 01. 01Tibolddaróc Község Önkormányzat 12/2003. /XI.28./ számú rendelete
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról.
2014-01-01-tól
Tibolddaróc Község Önkormányzat 12/2003. /XI.28./ számú rendelete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról.
Tibolddaróc Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló többször módosított 1993.évi III. törvény /a továbbiakban: Sztv./, az Sztv. végrehajtására kiadott rendeletek, valamint a helyi önkormányzatokról szóló 1990.évi LXV. törvény 16.§. /1/ bekezdésében adott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja:
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet célja
1.§.
E rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő, a szociális rászorultságtól függő, pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti kereteit, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.
A rendelet alkalmazás köre
2.§.
/1/ A rendeletet alkalmazni kell a Tibolddaróci Községi Önkormányzat közigazgatási területén élő
a./ lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárokra,
b./ állandó tartózkodásra jogosító személyi igazolvánnyal rendelkező bevándoroltakra,
c./letelepedési engedéllyel rendelkező személyekre,
d./ a magyar hatóság által menekültként elismert személyekre,
e./ az Sztv. 6. §-ában meghatározott hajléktalan személyekre.
/2/ Az Sztv. 7. §-ának /1/ bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az /1/ bekezdésben foglaltakon túlmenően az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a külföldiek beutazásáról, magyarországi tartózkodásáról szóló 1993. évi LXXXVI. törvény rendelkezései szerint jogszerűen Magyarországon tartózkodó állampolgáraira is.
/3/ Az Sztv. 32/B. §-ának /1/ bekezdésében meghatározott időskorúak járadéka és a 41.§. /1/ bekezdésében meghatározott ápolási díj tekintetében kiterjed az Európai Gazdasági Térség állampolgárára és – az Sztv-ben meghatározott feltételek mellett – a harmadik államból származó hozzátartozójára /Sztv.3.§. /3/ bek./.
II.FEJEZET
SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK
Időskorúak járadéka
3.§.
Az időskorúak járadékának megállapítása, felülvizsgálata és megszüntetése az Sztv. 32/B-32/D.§-ai alapján történik.
Rendszeres szociális segély
4.§.
/1/ Rendszeres szociális segély állapítható meg annak az aktív korúak ellátására jogosult személynek, aki az ellátásra való jogosultság kezdő napján
- egészségkárosodott személynek minősül, vagy
- az 55.életévét betöltötte, vagy
- 14 éven aluli kiskorú gyermeket nevel – feltéve, hogy a családban élő gyermekek valamelyikére tekintettel más személy nem részesül a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény szerinti gyermekgondozási támogatásban, gyermekgondozási díjban, terhességi gyermekágyi segélyben – és a gyermek ellátását napközbeni ellátást biztosító intézményben nem tudják biztosítani.
/2/ Az aktív korúak ellátására jogosult, rendszeres szociális segélyben részesülő személyek együttműködésre kötelesek – kivéve az egészségkárosodott személyeket. Az együttműködés intézményi feltételeiről a Mezőkövesdi Kistérségi Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat útján gondoskodik az Önkormányzat.
/3/ Az együttműködésre kötelezett személy
- az együttműködésre kijelölt szervnél nyilvántartásba veteti magát,
- a beilleszkedést segítő programról írásban megállapodik az együttműködésre kijelölt szervvel,
- teljesíti a beilleszkedését segítő programban foglaltakat.
/4/ Az együttműködésre kötelezett rendszeres szociális segélyben részesülő személy a határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül köteles felkeresni a Mezőkövesdi Kistérségi Szociális és Gyermekjóléti Szolgálatot.
/5/ A beilleszkedést segítő program az együttműködő személy szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodva kiterjed:
- az együttműködésre kijelölt szervvel való kapcsolattartásra,
- az együttműködő személy számára előírt, az egyéni képességeket fejlesztő vagy az életmódot formáló foglalkozáson, tanácsadáson, illetőleg munkavégzésre történő felkészülést segítő programban való részvételre.
/6/ A Mezőkövesdi Kistérségi Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat
- figyelemmel kíséri az együttműködési kötelezettséget előíró határozatban megállapított határidő betartását, és annak megszegése esetén megvizsgálja a mulasztás okát, továbbá a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a jogerős határozat alapján – a szervnél történő megjelenésekor – nyilvántartásba veszi,
- tájékoztatja a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a beilleszkedést segítő program elkészítésének menetéről, a programok típusairól, az együttműködés eljárási szabályairól,
- a nyilvántartásba vételtől számított hatvan napon belül a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést segítő programot, és arról a segélyben részesülő személlyel írásban megállapodást köt,
- folyamatosan kapcsolatot tart a rendszeres szociális segélyre jogosult személlyel és legalább háromhavonta személyes találkozás útján figyelemmel kíséri a beilleszkedést segítő programban foglaltak betartását,
- legalább évente írásos értékelést készít a beilleszkedést elősegítő program végrehajtásáról, és amennyiben szükséges – a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával – módosítja a programot,
- azonnal jelzi a jegyzőnek, ha a rendszeres szociális segélyre jogosult személy az együttműködési kötelezettségnek nem tesz eleget, valamint
- az éves értékelés megküldésével tájékoztatja a jegyzőt beilleszkedést segítő program végrehajtásáról,
- a rendszeres szociális segélyre jogosult személlyel történő kapcsolattartásáról esetnaplót vezet.
/7/ Az aktív korúak ellátására való jogosultságát meg kell szüntetni annak a rendszeres szociális segélyre jogosult személynek, aki a rendszeres szociális segély folyósításának időtartama alatt az együttműködésre kijelölt szervvel fennálló együttműködési kötelezettségét neki felróhatóan, két éven belül, ismételten megszegi.
5.§.
/1/ Tibolddaróc Községi Önkormányzat az aktív korúak ellátására jogosult személyek munkaerő-piaci helyzetének javítása érdekében, közfoglalkoztatási terv alapján, közcélú munkavégzést szervez; ennek napi munkaideje minimum 6 óra, maximum 8 óra, mely munkavégzés határozott időtartamra szól – legrövidebb időtartama évi 90 munkanap. A határozott idejű munkaszerződések egybeszámított időtartama nem haladhatja meg az 5 (öt) évet.
/2/ A Képviselő-testület a közcélú munkavégzés keretében történő foglalkoztatásra – munkáltatóként – a polgármestert hatalmazza fel.
/3/ A közcélú foglalkoztatás keretében különösen a következő munkálatok végzendők el:
- köztisztasági feladatok: közterületi takarítás, buszmegállók, utak. járdák takarítása, zöldfelületek karbantartása (gondozása),
- útkarbantartás: helyi közutak, járdák javítási-karbantartási munkáinak szükség szerinti elvégzése,
- épület-karbantartás: önkormányzati intézmények és létesítmények (általános iskola, napközi otthonos óvoda, sportpálya stb.) belső és külső állagmegóvási-karbantartási munkái,
- adminisztrációs kisegítő tevékenység: önkormányzati fenntartású intézmények (polgármesteri hivatal, általános iskola, napközi otthonos óvoda működéséhez kapcsolódó adminisztratív (irodai) feladatok ellátása),
- fűkaszálás, parlagfű irtás: közterületeken, utak és járdák mentén, valamint önkormányzati tulajdonú vagy fenntartású ingatlanok növényvédelmi, kertészeti munkáinak elvégzése,
- szociális és ahhoz kapcsolódó egészségügyi jellegű tevékenység: házi segítségnyújtás, idősgondozás, szociális étkeztetés, családsegítés, szociális kisegítő munka.
/4/ Az aktív korúak ellátására jogosult, rendelkezésre állási támogatásban részesülő személyt, a közcélú munkakezdés időpontjáról legalább öt munkanappal korábban értesíteni kell.
Lakásfenntartási támogatás
6.§.
/1/ A jegyző az Sztv. 38-39.§-a szerinti normatív lakásfenntartási támogatást, csak annak a kérelmezőnek állapíthatja meg, illetve annak a jogosultnak folyósíthatja, aki a lakókörnyezetét rendben tartja.
/2/ A lakókörnyezet rendezettnek minősül, ha a kérelmező vagy a jogosult által életvitelszerűen lakott lakás vagy ház rendeltetésszerű használatra alkalmas műszaki állapotban van és higiénikus viszonyai (állapota) alapján, a huzamos emberi tartózkodást lehetővé teszi, az ott lakó személyek testi épségének vagy egészségének veszélyeztetése nélkül.
/3/ A lakás vagy ház mellett, az ahhoz tartozó udvarnak, kertnek is rendezettnek kell lenni. Az udvaron nem lehet házi szemét, az csak, az erre a célra rendszeresített kukában vagy gyűjtőzsákban helyezhető el és tárolható vagy gyűjthető. Az udvaron egyéb anyag (tüzelő, termény, építési anyag stb.) deponálva és rendezetten, a környezet károsítása nélkül helyezendő el.
/4/ A lakáshoz vagy házhoz tartozó kertnek, ha nem áll mezőgazdaság művélés alatt - gyommentesítettnek kell lenni (a felnövő gyomnövényzet magvasodását megelőzően rendszeresen kaszálni vagy nyírni kell).
/6/ Az ingatlan kerítésévek kívül határos közterület (zöldterület, járda, árok) tisztántartása (kaszálás, nyírás, tisztántartáshoz szükséges műveletek elvégzése) szintén a normatív lakásfenntartási támogatás kérelmezőjének vagy jogosultjának feladata.
7.§.
Ápolási díj
8.§.
Az ápolási díj megállapítására, összegére, folyósítására, megszüntetésére vonatkozóan az Sztv.40-44.§-iban foglaltak az irányadók.
Önkormányzati segély
9.§.
/1/ Az önkormányzati segély megállapítására akkor kerülhet sor, ha a rászoruló egy főre számított családi jövedelemhatára az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetén annak 250%-át nem haladja meg.
/2/ Az önkormányzati segély mértéke-rászorultsághoz igazodva-alkalmanként maximum 10.000 Ft lehet.
/3/ Elemi csapás, hosszabb kórházi ápolással járó, tartós táppénzes állomány, baleset, válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása érdekében, iskoláztatás biztosítása érdekében, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez szükséges kiadásokhoz hivatalból vagy kérelemre legfeljebb egy alkalommal, jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható az önkormányzati segély. Ebben az esetben az önkormányzati segély 50.000 Ft-ig terjedhet.
/4/ Az e paragrafusban szabályozott önkormányzati segély természetbeni szociális ellátásként is nyújtható, elsősorban élelmiszersegély, tüzelősegély, ruhavásárlás, közüzemi szolgáltatási díj hátralék kiegyenlítésére, valamint gyógyszertámogatás céljából.
/5/ Az Önkormányzati segély keretében szabályozott ellátások megállapítására vonatkozó hatáskörét a Képviselő-testület átruházza az Egészségügyi és Szociálpolitikai Bizottságára.
/6/ Az önkormányzati segélyre vonatkozó kérelmet jelen rendelet 1. számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.
10.§.
Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzat Ösztöndíj
11.§.
/1/ Az Önkormányzat csatlakozik a szociálisan hátrányos helyzetű felsőoktatási hallgatók és felsőoktatási tanulmányokat kezdő fiatalok támogatására létrehozott Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázathoz.
/2/ Az Önkormányzat pályázatot ír ki elsősorban azon hátrányos helyzetű, rossz anyagi körülmények között élő, felsőoktatási hallgatók /”A” típus/ és felsőoktatási tanulmányokat kezdeni kívánó /”B” típus/ fiatalok számára, ahol a családban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.
/3/ A pályázatot elnyert hallgatók részére ösztöndíjat folyósít az átmeneti segély keret terhére:
a./ „A” típusú 10 fő pályázó részére 10 hónap /két egymást követő tanulmányi félévre/ időtartamra havi 1.000-5.000.-Ft között megállapítandó összegben,
b./ „B” típusú 10 fő pályázó részére 3 x 10 hónap /hat egymást követő tanulmányi félév/ időtartamra, havi 1.000-5.000.-Ft között megállapítandó összegben.
/4/ A pályázatok kiírása, elbírálása a 12/2001. /IV.28./ OM. sz. rendeletben, valamint a mindenkori pályázati forduló Általános Szerződési Feltételeiben foglaltak alapján történik.
Temetési segély
12.§.
/1/ Temetési segély állapítható meg annak a személynek, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott, annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.
/2/ A temetési segély összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségeinek 10%-ánál. A helyben szokásos legolcsóbb temetési költség összegére vonatkozóan /a helyben temetkezést folytató/ temetkezési vállalkozó árkalkulációja az irányadó.
/3/ A temetési segély összege:
a./ ha az eltemettető családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, akkor a segély összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével azonos,
b./ ha az eltemettető családjában az egy főre jutó havi jövedelem meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, akkor a segély összeg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80%-a.
/2/ Temetési segély nem állapítható meg annak a személynek:
a./ akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kettő és félszeresét,
b./ aki a hadigondozásról szóló törvény alapján temetési hozzájárulásban részesül.
/3/ A temetési segély megállapítására irányuló kérelem az elhunyt személy halálától számított 60 napos, jogvesztő határidőn belül nyújtható be.
Köztemetés
13.§.
Az Sztv. 48.§-ában foglaltak alapján kell eljárni.
Közgyógyellátás
14.§.
/1/ Közgyógyellátás megállapítására, megszüntetésére az Sztv.49-53.§.-iban foglaltak az irányadók.
/2/ Az Önkormányzat jegyzője közgyógyellátásra való jogosultságot állapít meg a Szoc.tv. 50.§. /1/-/2/ bekezdésében foglaltakon kívül, annak a szociálisan rászorult személynek, aki a következő feltételeknek megfelel:
- akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedülálló esetén annak 200%-át, és az Észak-magyarországi Regionális Egészségbiztosítási Pénztár által elismert havi gyógyító ellátási költsége meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20%-át, illetőleg
- akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, egyedülálló esetén annak 250%-át és az Észak-magyarországi Regionális Egészségbiztosítási Pénztár által elismert havi gyógyító ellátási költsége meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 24%-át.
Egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság
15.§.
Az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság megállapításánál az Sztv.54.§-ában foglaltaknak megfelelően kell eljárni.
Étkeztetés
16.§.
/1/ Az étkeztetés keretében az Sztv. 62.§. (1) bekezdésében meghatározott személyek között szociálisan rászorultnak minősül
- Életkora miatt:
aa) 62 év alatti személy, aki öregségi nyugdíjban, rendszeres szociális segélyben vagy nyugdíjszerű ellátásban részesül.
ab) 62 év feletti személy, aki öregségi nyugdíjban vagy rendszeres szociális segélyben vagy nyugdíjszerű ellátásban részesül.
- Egészségi állapota miatt:
Az a személy, aki mozgásában korlátozott, krónikus vagy akut betegsége, fogyatékossága miatt önmaga ellátásáról részben vagy teljesen gondoskodni nem tud.
- Egészségi állapotától függetlenül az a 18. életévét betöltött személy, aki
ca) jövedelemmel nem rendelkezik
cb) az önkormányzat pénzbeli ellátásában részesül.
/2/ Szociálisan rászorultnak tekintendők a családsegítő szolgálat által alapgondozásba vett azon személyek, akik mentális állapotuk vagy szenvedélybetegségük miatt életvezetésükben segítségre szorulnak.
/3/ Az /1/ bekezdés b) pontjában és a /2/ bekezdésben foglalt jogosultsági feltételeket háziorvosi igazolás vagy szakorvosi vélemény alapján kell megállapítani.
Házi segítségnyújtás
17.§.
/1/ Az Önkormányzat házi segítségnyújtás keretében gondoskodik:
- azokról az időskorú személyekről, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek, és róluk nem gondoskodnak,
- azokról a pszichiátriai betegekről, fogyatékos személyekről, valamint szenvedélybetegekről, akik állapotukból adódóan az önálló életvitellel kapcsolatos feladataik ellátásában segítséget igényelnek, de egyébként önmaguk ellátására képesek,
- azokról az egészségi állapotuk miatt rászoruló személyekről, akik ezt az ellátási formát igénylik, illetve bentlakásos intézményi elhelyezésre várnak.
/2/ A házi segítségnyújtás kiegészítő szolgáltatása a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás.
/3/ Az Önkormányzat Tibolddaróc Község közigazgatási területén a házi segítségnyújtást két gondozási körzettel biztosítja.
I. gondozási körzet lakosságszáma: 800 fő
II. gondozási körzet lakosságszáma: 778 fő
I. gondozási körzethez tartozó utcák: Kácsi, Széchenyi, Mikes Kelemen, Víg, Bercsényi, Balogh Ádám, Esze Tamás, Bottyán János, Dózsa György, Petőfi, Tardi, József Attila, Vörösmarty, Malom út, Égett malom tanya.
II. gondozási körzethez tartozó utcák: Tompa, Ábrányi, Sályi, Bajcsy Zs., Táncsics, Ady E., Szabadság, Bem J., Akácfa, Zöldfa, Zrínyi, Napsugár, Sallai, valamint Kisbalmaz és Lados tanya.
Térítési díj
18.§.
/1/ Az étkezési és házi segítségnyújtás térítési díjának megállapítására az Sztv. 116.§. /1/-/4/ bekezdéseiben foglaltak az irányadók.
/2/ A fizetendő térítési díj összege – egyedi kérelem alapján, különös méltányosságból – mérsékelhető, illetve elengedhető.
III.FEJEZET
Hatásköri szabályok
19.§.
/1/ A Képviselő-testület az e rendeletben szabályozott szociális ellátásokkal kapcsolatos hatáskörét az önkormányzat egészségügyi és szociálpolitikai bizottságára ruházza át.
A bizottság az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről határozatot hoz.
/2/ A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert arra, hogy átruházott hatáskörében, különösen indokolt és gyors intézkedést igénylő /halaszthatatlan/ esetben- legfeljebb 15.000.-Ft. összeg határáig –a polgármesteri hivatal házi pénztárából folyósított készpénzben- önkormányzati segélyt állapítson meg.
IV. FEJEZET
Eljárási szabályok
20.§.
A szociális ellátás megállapítása iránti kérelem előterjesztése
/1/ Az e rendeletben szabályozott ellátások iránti kérelmet a Polgármesteri Hivatalhoz kell benyújtani.
/2/ A szociális ellátások igénybevétele az ellátást igénylő kérelmére, vagy hivatalból történik.
Az ellátást igénylő kérelméhez a 13.§-ban szabályozott ellátás kivételével- a következőket köteles becsatolni:
- az általa aláírt jövedelemnyilatkozatot,
- a jövedelemnyilatkozatban feltüntetett jövedelmekről szóló igazolásokat,
- az aktív korú nem foglalkoztatott személy rendszeres szociális segély iránti kérelméhez a jövedelemnyilatkozaton kívül a vagyonnyilatkozatát is.
A jövedelem számításánál a havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél a kérelem benyújtását megelőző utolsó háromhavi nettó, egyéb jövedelmeknél a kérelem benyújtását megelőző év nettó jövedelmét kell figyelembe venni.
/3/ Rendszeres pénzellátás iránti kérelmezőnek nyilatkoznia kell az alkalmi munkából származó jövedelméről is.
21.§
Pénzbeli ellátások folyósítása
A pénzbeli ellátások kifizetése a házi pénztárból történik. A kifizetés a jogosult vagy meghatalmazottja részére történhet.
V.FEJEZET
Záró és értelmező rendelkezések
22.§.
/1/ E rendelet alkalmazása során: jövedelmen, vagyonon, családon, közeli hozzátartozón, egyedül élőn, háztartáson, tartásra köteles és képes személyen, rendszeres pénzellátáson, kereső tevékenységen, aktívkorún, egyedülállón, hajléktalanon, Európai Gazdasági Térség állampolgárán, harmadik állam polgárán az Sztv. 4.§-ában foglaltakat kell érteni.
/2/ E rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Sztv. valamint a végrehajtására kiadott rendeletekben foglaltak szerint kell eljárni.
23.§.
/1/ E rendelet – a 2.§. /3/ bekezdése kivételével – kihirdetése alapján lép hatályba.
/2/ A 2.§. /3/ bekezdése hatályba lépése: a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatalakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatályba lépésének napja.
/3/ E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Tibolddaróc Községi Önkormányzat többször módosított 4/1998. /VIII.19./ számú, a szociális rászorultságtól függő pénzbeni és természetbeni ellátásokról szóló rendelete.