Tibolddaróc Község Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2019(XII.11..) önkormányzati rendelet

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 2/2018.(IV.3.) önkormányzati rendelete módosításáról

Hatályos: 2019. 12. 12

Tibolddaróc Község Önkormányzata

Képviselő-testületének

10/2019.(XII.11.) önkormányzati

rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 2/2018.(IV.3.) önkormányzati rendelete módosításáról

Tibolddaróc Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk(2) bekezdésében biztosított eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32.cikk(1) bekezdése d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva – az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 2/2018.(IV.3.) önkormányzati rendelete módosításáról – a következőket rendeli el:

1.§

/1/ Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 2/2018.(IV.3.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: az SZMSZ – rendelet) 6.§ helyébe a következő rendelkezés lép:

 „/1/ A Képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést tart.

/2/ A képviselő-testület ülését a polgármesteri tisztség betöltetlensége, illetőleg a polgármester tartós akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze és vezeti.

/3/ A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, valamint tartós akadályoztatásuk esetén, a képviselő-testület ülését a legidősebb települési képviselő, mint korelnök hívja össze és vezeti.

/4/ Akadályoztatásnak, tartós távollétnek minősül a 60 napot meghaladó távollét és az előre nem meghatározható idejű betegség.”


2.§

/1/ Az SZMSZ-rendelet 23.§(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

 „ /4/ A polgármester a képviselő-testület elnökeként

a) megnyitja az ülést, megállapítja a határozatképességet, számba veszi a távollévőket és ismerteti a távollét okát, lehetőséget ad a napirend előtti felszólalásra és interpellációra,

b) előterjeszti és elfogadásra szavazásra bocsátja a napirendi javaslatot,

c, félbeszakíthatja, bezárja az ülést, tárgyalási szünetet rendelhet el, biztosítja az ülés rendjét,

d, általános vitavezetési feladatkörében napirendi pontonként megnyitja és berekeszti a vitát, megadja vagy megtagadja a szót, megvonja a szót vagy felszólít a tárgyra térésre, elrendeli a szavazást, megállapítja annak eredményét és kimondja a határozatot.”

/2/ Az SZMSZ-rendelet 28.§(2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„/2/ Minősített többség szükséges az Mötv. 50.§-ában, valamint ezen rendelet 1. mellékletében meghatározott ügyekben való döntéshez.”

/3/ Az SZMSZ-rendelet 32.§-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„Titkos szavazással lebonyolított választás kinevezés, megbízás, kitüntetés esetén, amennyiben több jelölt van és a jelöltek egyike sem kapja meg a szükséges számú szavazatot, úgy ezt a jegyzőkönyvben elutasító döntésként kell rögzíteni. Ilyen esetben, azonnal új javaslat terjeszthető a Képviselő-testület elé.”


/4/ Az SZMSZ-rendelet 33.§(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„/3/ A határozatok megjelölése az 5/2019.(III.13.) IM rendelet 15.§(1) és (2) bekezdésében meghatározottak szerint történik.”

/5/ Az SZMSZ-rendelet 47.§(2) és (3) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„/2/ A Képviselő-testület által az önkormányzati vagyonra, annak hasznosítására vonatkozóan alkotott szabályokat a vonatkozó jogszabályok rendelkezéseinek megfelelően, a vagyon védelmének érdekében kell alkalmazni.

/3/ Az önkormányzat gazdálkodásának pénzügyi kereteit és szabályait a Képviselő-testület az éves költségvetési rendeletében határozza meg.”

3.§

Az SZMSZ-rendelet 37.§-a helyébe a következő rendelkezés lép:

  1. A Képviselő-testület tagjainak jogai és kötelezettségei tekintetében az Mötv. 32-34.§-ában foglaltakat kell alkalmazni.
  2. Az összeférhetetlenségre vonatkozó szabályokat az Mötv. 36-37.§-ai szerint kell alkalmazni.
  3. A méltatlanságra vonatkozó szabályokat az Mötv. 38.§-ában foglaltaknak megfelelően kell alkalmazni.
  4. A vagyonnyilatkozat-tételi eljárásra vonatkozó szabályokat az Mötv. 39.§-a szerint kell alkalmazni.
  5. Amennyiben a képviselő a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget, azt elmulasztja, úgy őt a döntéshozatalból történő kizárása mellett a polgármester vagy az ülés vezetője szóban figyelmezteti a vonatkozó szabályok betartására.
  6. Az önkormányzati képviselő tiszteletdíját csökkenteni vagy megvonni kell, amennyiben:
  1. önhibájából nem vesz részt az ülésen és így kimarad a képviselő-testületi munkából, valamint a döntéshozatali eljárásból,
  2. eskütételét követő 3 hónapon belül önhibájából nem vesz részt a kormányhivatal által szervezett képzésen, annak ellenére, hogy arról hivatalos értesítést kapott,
  3. nem teljesíti a választópolgárok felé fennálló, képviselői tevékenységéről szóló évi egy alkalommal előírt tájékoztatási kötelezettségét.
  1. A tiszteletdíj csökkentés vagy megvonás mértéke az (6) bekezdés a) pontja esetén:
  1. az ülésről való egymás utáni két távolmaradás esetén az egy havi tiszteletdíj

  2. az ülésről való egymás utáni harmadik távollét után az adott havi tiszteletdíjat teljes egészében meg kell vonni.
  1. Az (6) bekezdés a) pontja alkalmazásában nem minősül igazolt távollétnek a munkahelyi elfoglaltság.
  2. A tiszteletdíj megvonásának időtartama:
  1. az (6) bekezdés b) pontja alkalmazása során 1 hónap,
  2. az (6) bekezdés c) pontja alkalmazása során 3 hónap

4.§

Az SZMSZ-rendelet 1.,2.,3. és 4.mellékletei helyébe ezen rendelet 1.,2.,3. és 4. mellékletei lépnek.

5.§


Ezen rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


Tibolddaróc, 2019. november 27.


Nagy Sándor sk.                                                                               dr. Molnár Sándor sk.

polgármester                                                                                                 jegyző



Az Önkormányzati rendelet kihirdetésére 2019. december 12-én sor került.


Tibolddaróc, 2019.december 12.


                                                                                                          dr. Molnár Sándor sk.

                                                                                                                   jegyző


                                                                                                                                                                                                

                                                                        1. melléklet az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatát                                                                                módosító 10/2019.(XII.11.) önkormányzati rendelethez


Minősített többségű döntést igénylő ügyek


  1. Önkormányzati jelképek meghatározása, kitüntetések és elismerő címek adományozása,
  2. Általános és részletes rendezési terv jóváhagyása,
  3. Költségvetés elfogadása, módosítása,
  4. Képviselő-testületi hatáskör átruházása,
  5. Rendkívüli közmeghallgatás és egyéb lakossági fórum szervezése, összehívása,
  6. Ciklusprogram elfogadása,
  7. Forgalomképtelen ingatlan-vagyontárgy terület felhasználási kategóriájának, művelési ágának megváltoztatása,
  8. Korlátozottan forgalomképes vagyontárgy rendeltetéstől eltérő elidegenítése, megterhelése, lekötése, hasznosítása, működtetése.
  9. Önként vállalt közfeladat ellátása, ellátásának megszüntetése.




2. melléklet az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatát módosító 10/2019.(XII.11.) önkormányzati rendelethez


  1. A Képviselő - testület az Ügyrendi és Pénzügyi Bizottság létszámát 3 főben (elnök és 2 tag) állapítja meg.


  1. Az Ügyrendi és Pénzügyi Bizottság feladat- és hatásköre:

a) az önkormányzat rendeleteinek előkészítése, véleményezése; szociálpolitikai és pénzügyi, költségvetési tárgyú rendeletek esetében együttműködve az Egészségügyi és Szociálpolitikai Bizottsággal,

b) testületi határozatok végrehajtásának ellenőrzése,

c) SZMSZ hatályosulásának figyelemmel kísérése, módosításának előzetes véleményezése,

d) önkormányzat hatáskörébe tartozó választások, kinevezések, megbízások előkészítése,

e) titkos szavazások lebonyolítása,

f) önkormányzat által kötendő társulási, együttműködési megállapodások előzetes véleményezése,

g) összeférhetetlenség, méltatlanság megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálása- előterjesztés a Képviselő - testület felé,

h) vagyonnyilatkozatok nyilvántartása és ellenőrzése.

i) az önkormányzat pénzügyi - költségvetési tárgyú rendeleteinek előzetes véleményezése- együttműködve az Ügyrendi Bizottsággal,

j) a Képviselő - testület által a bizottságra átruházott hatáskörök gyakorlása,

k) pénzügyi- költségvetési tárgyú képviselő- testületi döntések végrehajtásának ellenőrzésében való részvétel,

l) a Képviselő - testület vagy a polgármester felkérése alapján a Közös Önkormányzati Hivatal pénzügyi- költségvetési tevékenységének ellenőrzése,

m) a költségvetés teljesülésének figyelemmel kísérése,

n) önkormányzati felújítások és beruházások pénzügyi - költségvetési tervezésében, előkészítésében, megvalósításában való részvétel, az előkészítés és a kivitelezés ellenőrzése,

o) gazdasági program előzetes véleményezése.

3.) A Képviselő-testület az Egészségügyi és Szociálpolitikai Bizottság létszámát 5 főben (elnök és 4 tag) állapítja meg.

4.) Az Egészségügyi és Szociálpolitikai Bizottság feladat- és hatásköre kiterjed a Képviselő-testület által átruházott hatáskörök mellett, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 2/2015.(II.28.) önkormányzati rendeletben szabályozott szociális ellátások – települési támogatás, Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj, köztemetés, szociális étkeztetés-nyújtása, megállapítása, valamint a szociális célú tűzifa támogatás – biztosítására.




3. melléklet az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatát módosító 10/2019.(XII.11.) önkormányzati rendelethez


  1. A Képviselő-testület által az Egészségügyi és Szociálpolitikai Bizottságra átruházott hatáskörök:

a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 2/2015. (II.28.) önkormányzati rendeletben szabályozott szociális ellátások – települési támogatás, Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj, köztemetés, szociális étkeztetés – nyújtása, megállapítása.


  1. A Képviselő-testület által polgármesterre átruházott hatáskörök:

a) Az állampolgárok életét- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetve következményeinek elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a helyi Önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedést hozhat, amelyről a képviselő- testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.

b) a tárgyévi költségvetési rendeletben meghatározott mértékű (összegű) előirányzat-módosítás.

c) a testület/és jogelődje/ javára az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett elidegenítési és terhelési tilalom, valamint jelzálogjog ügyében hozzájárulás magadása

d) átmenetileg szabad pénzeszközeinek egy évnél rövidebb lejáratú pénzintézeti lekötése

e) Jogosult önállóan szerződést kötni a különböző közbeszerzési tárgyakra, a következő mértékig: árubeszerzés esetén a mindenkori egyszerű közbeszerzési eljárás árubeszerzésre megállapított értékhatáráig, szolgáltatás megrendelése esetén a mindenkori egyszerű közbeszerzési eljárás szolgáltatásra megállapított értékhatáráig - kivétel a településrendezési, építészeti és műszaki terveket.



4. melléklet az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatát módosító 10/2019.(XII.11.) önkormányzati rendelethez


Társulásra átruházott, társulás útján ellátott önkormányzati feladat- és hatáskörök:

1. Óvodai nevelés

Tibolddaróc és Kács Községek Önkormányzatainak Óvodai Társulása

2. Szociális,- gyermekvédelmi alapellátás:

Mezőkövesdi Többcélú Kistérségi Társulás

3. Idősek házi gondozása:

Mezőkövesdi Többcélú Kistérségi Társulás

4. Hulladékgazdálkodás:

Heves Megyei Regionális Hulladékgazdálkodási Társulás

Miskolci Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás

Kaposmenti Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás