Alacska Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2021.(II.15.) önkormányzati rendeletének indokolása

az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Hatályos: 2021. 02. 16

az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Általános indokolás

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (3) bekezdése alapján a jegyző által előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-éig, ha a központi költségvetésről szóló törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig nem fogadta el, a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő negyvenötödik napig nyújtja be a képviselő-testületnek.

A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének, a fővárosi, megyei közgyűlésnek feladat- és hatáskörét a polgármester, illetve a főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke gyakorolja. Ennek keretében nem foglalhat állást önkormányzati intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti.

A helyi önkormányzatok költségvetési rendeletének tartalmi és formai követelményeit az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény és végrehajtási rendelete tartalmazza.

A rendelet-tervezet a jogszabályi előírásoknak megfelelő struktúrában és tartalommal készült.

Alacska Község Önkormányzat 2021. évi gazdálkodásának pénzügyi kereteit alapvetően a Magyarország 2021. évi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény határozza meg.

Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése alapján a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

Az 1. § meghatározza a rendelet hatályát.

A 2. §-hoz

A 2. § megállapítja Alacska Község Önkormányzat 2021. évi költségvetési tervének bevételi és kiadási főösszegét.

A 3. §-hoz

A 3. § tartalmazza a bevételi főösszeg kiemelt előirányzatok, kötelező, önként vállalt és állami (államigazgatási) feladatok szerinti részletezését az 1. melléklet alapján.

Alacska Község Önkormányzat 2021. évi költségvetési tervét 66.028.118 Ft bevétellel terveztük.

A 2021. évi központi költségvetésből biztosított önkormányzati támogatás összege 34.775.138 Ft, amely az alábbiak szerint tevődik össze:

- helyi önkormányzatok működésének általános támogatása: 16.014.868 Ft

- települési önkormányzatok egyes szociális és gyermekjóléti

feladatainak támogatása: 10.715.829 Ft

- települési önkormányzatok gyermekétkeztetési feladatainak

támogatása: 5.774.441 Ft

- települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása: 2.270.000 Ft

A 2021. évi állami támogatás összege 2.884.583 Ft-tal több az előző évben kapott támogatáshoz képest.

Működési célú költségvetési támogatások és kiegészítő támogatások jogcímen belül 2.894.314 Ft összeg került tervezésre az alábbiak okán:

A Magyar Államkincstár Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Igazgatósága 2020.09.17. és 2020.10.27. között hatósági ellenőrzés keretében felülvizsgálta az Alacska Község Önkormányzat központi költségvetésből származó támogatásai 2019. évi elszámolása megalapozottságát, felhasználása jogszerűségét. Az ellenőrzés eltérés megállapításával zárult, amely szerint az Önkormányzatot „A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása” jogcímen 2019. évre vonatkozóan 2.859.154 Ft visszafizetési kötelezettség, valamint 35.160 Ft kamatfizetési kötelezettség terheli.

Az Önkormányzatot érintő fizetési kötelezettség teljesítése miatt az Önkormányzatok rendkívüli támogatása című pályázat benyújtását tervezzük. Ez a támogatási összeg nyújtana fedezetet a fennálló fizetési kötelezettség kiegyenlítésére, amelyet kiadási oldalon az egyéb működési célú kiadások között a helyi önkormányzatok előző évi elszámolásából származó kiadások jogcímen terveztünk.

Járási startmunka program keretében mezőgazdasági program megvalósítására egy 100%-ban támogatott pályázat került benyújtásra, amelyben 2021. évet érintően 11.484.146 Ft támogatási összeget terveztünk, ebből 8.715.081 Ft egyéb működési célú támogatás, 2.769.065 Ft egyéb felhalmozási célú támogatás.

2020. évben valósult meg a Vidékfejlesztési Program keretén belül meghirdetett, „A LEADER Helyi Akciócsoportok együttműködési tevékenységeinek előkészítése és megvalósítása” című felhívás alapján a II. Alacskai-Berentei Sokadalom elnevezésű rendezvénysorozat. A megítélt pályázati támogatás 8.662.670 Ft volt, amit az irányító hatóság a projekt költségek elszámolási kérelmének jóváhagyása után utal ki az Önkormányzat részére. A pályázat utófinanszírozási jellege miatt, a rendezvény teljesítése érdekében a támogatási összeget Berente Község Önkormányzata előfinanszírozási szerződés alapján 2020-ban az Önkormányzat részére átadta.

A támogatási összeg 2020. évben nem került kiutalásra, így annak kifizetése az idei évben várható, a bevétellel az egyéb működési célú támogatások bevételei államháztartáson belülről jogcímen terveztünk. Az ehhez kapcsolódó, Berente Község Önkormányzata felé fennálló kötelezettségvállalás teljesítését kiadási oldalon a működési célú visszatérítendő támogatások, kölcsönök törlesztése államháztartáson belülre jogcímen terveztük.

A Magyarország 2020. évi központi költségvetésének a veszélyhelyzettel összefüggő eltérő szabályairól szóló 92/2020. (IV.6.) Korm. rendelet 4. § (1) bekezdése értelmében a Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény 37. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározottaktól eltérően a gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény (a továbbiakban: Gjt.) alapján a belföldi gépjárművek után a települési önkormányzatot az általa 2020. évben beszedett gépjárműadó nem illette meg, az a XLVI. Járvány Elleni Védekezési Alap fejezet bevételét képezte.

Fentiek alapján Alacska Község Önkormányzat 2020. évben a beszedett gépjárműadó bevételt a központi költségvetés részére elutalta, viszont 175.265 Ft összeg tévesen került utalásra, mivel az az Önkormányzatot illette volna meg. Ennek pénzügyi rendezése 2021. januárjában megtörtént, ezért ez az összeg az Önkormányzat költségvetésébe be lett tervezve.

2021. január 1-jétől a Gjt. 9. § (1) bekezdése alapján a gépjárműadóval kapcsolatos adóhatósági feladatokat az állami adó- és vámhatóság látja el, így az Önkormányzat 2021. évre vonatkozóan gépjárműadó bevételt nem tervezhet.

A helyi iparűzési adóból származó bevétel 100%-ban az Önkormányzatot illeti meg.

A koronavírus-világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásának enyhítése érdekében szükséges egyes intézkedésekről szóló 639/2020. (XII.22.) Korm. rendeletalapján 2021. évben végződő adóévben a kis- és középvállalkozások esetében – ha a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény 3. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott nettó árbevétel vagy mérlegfőösszeg értékhatár legfeljebb 4 milliárd forint – a helyi iparűzési adó mértéke 1 százalék, ha a 2021. évben végződő adóévben alkalmazandó önkormányzati rendeletben megállapított adómérték több, mint 1 százalék.

Alacska Község Önkormányzat Képviselő-testületének a helyi iparűzési adóról szóló 20/2020.(XII.8.) önkormányzati rendelete alapján Alacska Község Önkormányzat illetékességi területén végzett iparűzési tevékenységre kiterjedően a helyi iparűzési adó évi mértéke az adóalap 2%-a.

A veszélyhelyzettel összefüggésben a huszonötezer főnél nem nagyobb lakosságszámú települési önkormányzatok támogatási programjáról szóló 4/2021. (I. 14.) Korm. rendeletszerint a huszonötezer főnél nem nagyobb lakosságszámú települési önkormányzat a 2021. évben kieső iparűzési adóbevételének összegével megegyező összegben a központi költségvetésből támogatásra jogosult. A Magyar Államkincstár állásfoglalása alapján ez a támogatási összeg a 2021. évi költségvetési rendeletben eredeti előirányzatként tervezhető.

Fentiek figyelembevételével a helyi iparűzési adóbevétel és az ehhez kapcsolódó támogatási összeg a 2020. évi tény adatok alapján került tervezésre, 1.500.000 Ft az értékesítési és forgalmi adók, 1.500.000 Ft a működési célú költségvetési támogatások és kiegészítő támogatások jogcímeken.

Működési bevételek között szolgáltatások ellenértéke jogcímen – bérleti díjhoz és továbbszámlázott szolgáltatáshoz kapcsolódóan – 2.387.760 Ft, ellátási díjak jogcímen (iskolai étkeztetés, szociális étkeztetés térítési díja) 2.648.825 Ft bevételt terveztünk.

A 4. §-hoz

A 4. § tartalmazza a kiadási főösszeg kiemelt előirányzatok, kötelező, önként vállalt és állami (államigazgatási) feladatok szerinti részletezését a 2. melléklet alapján.

Alacska Község Önkormányzat 2021. évi költségvetési tervét 66.028.118 Ft kiadással terveztük.

A Berentei Tündérkert Óvoda Alacskai Kastélykerti Tagóvoda 2021. évi költségvetése már előzetesen a 113/2021.(I.20.) határozattal jóváhagyásra került.

Az idei évben a Tagóvodára megállapított állami támogatás összege 100%-ban fedezi az intézmény működésével, fenntartásával kapcsolatos kiadásokat, ezért a működési hozzájárulás összege 0 Ft, valamint az Önkormányzat költségvetésében további dologi kiadásokra előirányzatot nem kell terveznünk.

Személyi juttatások, munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó jogcímeken a falugondnok, a közfoglalkoztatásban résztvevők, a választott tisztségviselők (polgármester, képviselők) és a ravatalozógondnok jogviszonyához kapcsolódó személyi kiadások lettek tervezve 18.510.980 Ft összegben.

Dologi kiadások között a település működésének fenntartásával, az Önkormányzat tulajdonában lévő épületek üzemeltetésével kapcsolatosan felmerült kiadások kerültek tervezésre, mindösszesen 23.483.784 Ft.

Ellátottak pénzbeli juttatásai jogcímen az Alacska Község Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 2/2019.(II.14.) önkormányzati rendeletében meghatározott települési támogatások kifizetésére 3.736.000 Ft lett tervezve.

Az Önkormányzat által önként vállalt feladatok elsősorban:

1) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,

2) támogató szolgáltatás,

3) bölcsődei ellátás,

4) egyes szociális ellátások megállapítása, folyósítása,

5) civil szervezetek támogatása,

6) kitüntetés adományozása,

amelyek közül kiadási előirányzat lett tervezve az 1), 4), 6) pontban foglaltakra.

Az Önkormányzat négy társulás tagja. Ezek közül a Berente-Alacska Települések Óvodai Intézményfenntartó Társulásával a zárszámadást követően kerül sor elszámolásra.

A Sajószentpéter Környéki Önkormányzati Társulás felé 2021. évben fizetendő hozzájárulás összege az alábbiak szerint alakul:

- munkaszervezeti feladatok (kötelező): 211.608 Ft

- jelzőrendszeres házi segítségnyújtás (önként vállalt): 810.771 Ft

- házi segítségnyújtás (kötelező): 1.086.327 Ft

összesen: 2.108.706 Ft

Társulási megállapodás alapján a bölcsődei ellátás is biztosított, de költsége 0 Ft.

A Társulás felé 2020. évben fizetett hozzájárulás összesen 2.788.009 Ft volt (amelyből az orvosi ügyeleti ellátás díja 2020.01.01-2020.10.31 közötti időszakban 1.070.860 Ft volt).

2020. november 1-jétől a központi háziorvosi ügyelet működtetése az EMERGENCY SERVICE Kft. által kerül ellátásra. A fennálló Szolgáltatási szerződés alapján az Önkormányzat saját forrásának összege 209 Ft/fő/hó. A feladatellátás finanszírozására 1.868.460 Ft összeget terveztünk.

Beruházási kiadások között 2.946.046 Ft került tervezésre, a járási startmunka program eszközeinek és egyéb tárgyi eszközök beszerzésére. Felújítási kiadások között ingatlan felújításra 2.025.972 Ft került tervezésre (önkormányzati belterületi utak kátyúzása, önkormányzati, falugondnoki szolgálat épületeihez kapcsolódó felújítások).

Egyéb beruházási, felújítási kiadások, pályázatok önrésze az esetleges pénzmaradvány terhére tervezhető.

Finanszírozási kiadásokon belül államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése jogcímen 1.391.006 Ft lett tervezve az alábbiak miatt:

A Magyar Államkincstár 2020. decemberében kiutalta az Önkormányzatot megillető 2021. évi állami normatíva terhére megelőlegezett támogatási összeget (az éves állami támogatás 4%-a). A megelőlegezés visszafizetésének rendezése január hónapban történik, ehhez szükséges a kiadási oldalon ezen a jogcímen előirányzatot biztosítani.

Az 5. §-hoz

Az 5. § tartalmazza az Önkormányzat és a közfoglalkoztatás 2021. évben engedélyezett létszám előirányzatát.

A 6. §-hoz

A 6. § tartalmazza az Önkormányzat költségvetési mérlegét a 3. melléklet szerint.

A 7. §-hoz

A 7. § tartalmazza a költségvetési évet követő három év tervezett bevételi és kiadási előirányzatainak keretszámait a 4. melléklet szerint.

A 8. §-hoz

A 8. § tartalmazza az Önkormányzat várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítésére vonatkozó előirányzat felhasználási tervét az 5. melléklet szerint.

A 9. §-hoz

A 9. § tartalmazza a közvetett támogatások kimutatását a 6. melléklet szerint.

A 10. §-hoz

A 10. § tartalmazza az Önkormányzat nevében végzett beruházási feladatok kiadási előirányzata célonkénti részletezését a 7. melléklet szerint.

A 11. §-hoz

A 11. § tartalmazza az Önkormányzat nevében végzett felújítási feladatok kiadási előirányzata célonkénti részletezését a 8. melléklet alapján.

A 12. §-hoz

A 12. § a többéves kihatással járó döntésekből származó kiadások tervezéséről szóló rendelkezést tartalmaz.

A 13. §-hoz

A 13. § a tartalékra vonatkozó rendelkezést tartalmaz.

A 2021. évi költségvetési terv tartalékot nem állapít meg. A 2020. évi zárszámadást követően fog ismertté válni a pénzmaradvány összege, amely tartalmazni fogja a feladattal terhelt kiadásokat, és az esetleges szabad maradvány összegét.

A 14. §-hoz

A 14. § tartalmazza a költségvetés végrehajtásával kapcsolatos rendelkezéseket.

A 15. §-hoz

A 15. § az Önkormányzat Környezetvédelmi Alap számlájával kapcsolatos rendelkezést tartalmaz.

A 16. §-hoz

A 16. § az Önkormányzat Víziközmű számlájával kapcsolatos rendelkezést tartalmaz.

A 17. §-hoz

A 17. § hatályba léptető rendelkezést tartalmaz.