Alacska Község Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2021. (VIII. 31.) önkormányzati rendeletének indokolása
a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 2/2019.(II.14.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2021. 10. 01a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 2/2019.(II.14.) önkormányzati rendelet módosításáról
Általános indokolás
A B-A-Z Megyei Kormányhivatal Hatósági Főosztály - Törvényességi Felügyeleti Osztály Alacska Község Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 2/2019.(II.14.) önkormányzati rendeletének (a továbbiakban: Ör.) célvizsgálata során tapasztaltakkal összefüggésben az alábbi szakmai segítséget nyújtotta:
1. Az Ör. bevezető része nem pontosan jelöli meg a rendeletalkotásra felhatalmazó, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) rendelkezését, mivel az Szt. 132. § (4) bekezdésére utal, holott annak d) és g) pontja tartalmazza a felhatalmazást. Az említett helyi szabályozás sérti a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009.(XII.14.) IRM rendelet 54. § (1) bekezdésében előírtakat.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 8. § (2) bekezdés b) pontja alapján kezdeményezte az Ör. bevezető részének módosítását.
2. Az Ör. 2. § (9) bekezdése szerint a rendeletben nem szabályozott eljárási kérdésekben a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény, a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló kormányrendelet, valamint az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni. Ez nem felel meg a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) 2. § (1) bekezdésében szabályozott jogbiztonság követelményének, a szociális igazgatásról ás szociális ellátásokról szóló törvényt ugyanis az Ör. korábbi részében már felvezették.
3. Az Ör. 6. § (1) bekezdése alapján a Képviselő-testület Alacska községben életvitelszerűen élő, lakóhellyel rendelkező, 70. életévét betöltött időskorú személy részére minden naptári évben egy alkalommal az „Idősek Napja” alkalmából, 8.000.-Ft támogatást biztosít, élelmiszer vásárlási utalvány és élelmiszer csomag formájában. Ezen rendelkezés nem felel meg az Szt. 32/A. § (1) bekezdésében foglaltaknak, mivel szűkíti az Szt. személyi hatályát, mely szerint az önkormányzat által nyújtott szociális ellátásokra a törvényi rendelkezések értelmében a lakóhellyel és tartózkodási hellyel rendelkezők is jogosultak. A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 5. § (2)-(4) bekezdése sem tesz említést állandó lakóhelyről, hanem bejelentett lakóhelyet, tartózkodási helyet szabályoz.
4. Az Ör. 4. § (2) bekezdés ae) pontja települési temetési segélyt, az Ör. 9. §-t megelőzően pedig települési temetési támogatást említ. Ez nem felel meg a Jat. 2. § (1) bekezdésében szabályozott jogbiztonság követelményének.
Mindezekre tekintettel kezdeményezte az Ör. ezen rendelkezéseinek módosítását.
Az Ör. módosításának másik köre egyes ellátásokat (települési gyógyszertámogatás és települési lakásfenntartási támogatás) érintően kibővíti a jogosultak körét azáltal, hogy az egy főre jutó havi jövedelem felső határát megemeli. Erre azért volt szükség, mert a támogatás nem valósítja meg az elérni kívánt célt, mivel az érintett támogatásokat jelenleg nagyon kevesen tudják igénybe venni. A települési lakásfenntartási támogatás alacsony összege miatt pedig, annak emelését javasoljuk.
Az Ör. módosításának harmadik köre hatáskör átruházásra irányul a rendkívüli települési támogatás tekintetében. A koronavírus járvány következtében elrendelt veszélyhelyzet ideje alatt bebizonyosodott, hogy a rendkívüli települési támogatás sok esetben azonnali segítséget kell, hogy nyújtson a rászorulóknak. Így polgármesteri hatáskörben hatékonyan működött. Ezért javasoljuk a rendkívüli települési támogatás polgármesteri hatáskörbe való átruházását.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
Az Ör. bevezető részét pontosítja.
A 2. §-hoz
Konkretizálja, hogy az Ör.-ben nem szabályozott eljárási kérdésekben még mely jogszabályokat szükséges alkalmazni.
A 3. §-hoz
A polgármester hatáskörébe átruházott szociális ellátások körét bővíti.
A 4. §-hoz
A települési támogatás formáinak felsorolása mellett, a módosítás egyértelműsíti a települési temetési támogatás megnevezését.
Az 5. §-hoz
Szabályaival eleget tesz a települési időskorú támogatás tekintetében is az Szt. 32/A. §-ában foglaltaknak, mely szerint: „A kérelmet - ha e törvény másként nem rendelkezik - az a szociális hatáskört gyakorló szerv bírálja el, amelynek illetékességi területén a kérelmező lakóhelye, vagy ha a kérelmező életvitelszerűen a bejelentett tartózkodási helyén lakik, a tartózkodási helye van.”
A 6. §-hoz
A települési gyógyszertámogatás vonatkozásában emeli meg az egy főre jutó havi jövedelem határát.
A 7. §-hoz
A települési lakásfenntartási támogatás vonatkozásában emeli meg az egy főre jutó havi jövedelem határát és a támogatás összegét.
A 8. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezést tartalmaz.