Alsózsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (II. 13.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2024. évi költségvetéséről

Hatályos: 2024. 02. 14

Alsózsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (II. 13.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2024. évi költségvetéséről

2024.02.14.

Alsózsolca Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Alsózsolca Város Önkormányzata képviselő-testületének az önkormányzat szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2019. (VII. 30.) önkormányzati rendelete 3. mellékletében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pénzügyi Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § E rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, az önkormányzatra és az önkormányzat fenntartása, a képviselő-testület irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (a továbbiakban: költségvetési szervek) terjed ki.

2. A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2024. évi költségvetését:

a) 1 116 497 512 forint költségvetési bevétellel,

b) 1 924 144 919 forint költségvetési kiadással,

c) -807 647 407 forint költségvetési egyenleggel,

ca) -284 047 407 forint működési hiánnyal

cb) -523 600 000 forint felhalmozási hiánnyal

d) 829 332 669 forint finanszírozási bevétellel

e) 21 685 262 forint finanszírozási kiadással

f) 807 647 407 finanszírozási egyenleggel állapítja meg.

(2) A képviselő-testület a 2024. évi bevételek és kiadások főösszegét 1 945 830 181 forintban állapítja meg.

(3) A működési és felhalmozási hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.

(4) A képviselő-testület:

a) az (1) bekezdés a) pontjában megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, az (1) bekezdés b) pontjában megállapított költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1. melléklete,

b) a bevételeket és kiadásokat előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 2. mellékletek szerint állapítja meg.

3. A 2024. évi költségvetés részletezése

3. § (1) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatainak önkormányzati szintű mérlegszerű bemutatását a 3. melléklet részletezi.

(2) Az önkormányzatnak adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból származó és fennálló kötelezettsége nincs.

(3) Az önkormányzat saját bevételeinek részletezését – az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához – a 4. melléklet tartalmazza.

(4) Az önkormányzatnak 2024. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljai nincsenek.

(5) Az önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásait beruházásonként a 5. melléklet részletezi.

(6) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként az 6. melléklet részletezi.

(7) A képviselő-testület az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 7. melléklet szerint hagyja jóvá.

(8) A képviselő-testület a 2. § (2) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását és az éves (tervezett) létszám előirányzatot, a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 8. melléklet, 9. melléklet, 10. melléklet, 11. melléklet, 12. melléklet, 13. mellékletek szerint határozza meg.

(9) A képviselő-testület az önkormányzat kiadásai között:

a) általános tartalékát 16 405 270 forint,

b) céltartalékát 10 000 000 forint

összegben hagyja jóvá.

4. A költségvetés végrehajtásának szabályai

4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(3) Az önkormányzatnál és a költségvetési szerveknél foglalkoztatottak esetében az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 51. § (1) bekezdése szerinti normatív jutalmak és céljuttatás, projektprémium rovatai költségvetési kiadási előirányzatai terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend K1101. Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzatának 20 %-áig vállalható kötelezettség.

(4) Az önkormányzat és a költségvetési szervek állományába tartozó személy részére megbízási díj vagy más szerződés alapján díjazás az Ávr. 51. § (2) bekezdésében foglaltak szerint fizethető.

(5) Önkormányzati biztos költségvetési szervhez történő megbízására vonatkozóan az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 71. § (1) bekezdésének első mondata az irányadó.

(6) Magyarország 2024. évi központi költségvetéséről szóló 2023. évi LV. törvény 3. melléklet II./1.5. Önkormányzatok rendkívüli támogatása jogcím pályázati úton történő igényléséről a képviselő-testület döntése alapján a polgármester gondoskodik.

(7) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a képviselő-testület gyakorolja.

5. Az előirányzatok módosítása

5. § (1) Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) és (4) bekezdésben foglalt kivétellel a képviselő-testület dönt.

(2) A képviselő-testület az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 10 000 000 Ft összeghatárig – mely esetenként a 3 000 000,- Ft összeghatárt nem haladhatja meg – a polgármesterre átruházza.

(3) A (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, ezzel egyidejűleg a költségvetés módosítására javaslatot tenni.

(4) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(5) A kiadási és bevételi előirányzatok módosítására, átcsoportosítására az Áht. 34. § (4) bekezdése az irányadó.

(6) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(7) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

(8) A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatalban foglalkoztatottak, valamint a főállású polgármester 2024. évre vonatkozó cafetéria juttatását nettó 400 000 Ft/fő/év összegben állapítja meg. A közalkalmazottak, köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban állók, valamint a Mt. hatálya alá tartozó foglalkoztatottak részére nettó 15 000 Ft/fő/hó került megtervezésre.

(9) A Képviselő-testület – az önkormányzati bevételek növelése érdekében – felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközöket betétként elhelyezze, vagy állampapírt vásároljon.

6. A gazdálkodás szabályai

6. § (1) A költségvetési szervek vezetői e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzataik felett előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A költségvetési szervek az alapfeladataik ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a képviselő-testület 8/2018. (II. 8.) határozatával elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkeznek.

7. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

7. § (1) A költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, a költségvetési szervek esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az önkormányzat a belső ellenőrzésről külső szolgáltató útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

8. Záró és vegyes rendelkezések

8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2024. január 1-jétől kell alkalmazni.