Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2022. (II. 24.) önkormányzati rendelete

A szociális ellátásokról és a szociális szolgáltatásokról

Hatályos: 2022. 02. 26- 2022. 08. 31

Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2022. (II. 24.) önkormányzati rendelete

A szociális ellátásokról és a szociális szolgáltatásokról

2022.02.26.

Felsőzsolca Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. §-ában, 132. § (4) bekezdés d), g) pontjaiban, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében és 29. §-ában, a fiatalok életkezdési támogatásáról szóló 2005. évi CLXXIV. törvény 6. § (1) bekezdésének b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8-8a. pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva, Sajópálfala Község Önkormányzata Képviselő-testületének hozzájárulásával, a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019. (X. 30.) önkormányzati rendelet 22. § (2) bekezdés e) pontjában, a (3) bekezdés h) pontjában, valamint a (4) bekezdés f) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének Humánpolitikai Bizottsága, Pénzügyi Bizottsága, valamint Ügyrendi és Klímavédelmi Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) A rendelet hatálya a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdésében és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben meghatározott személyekre terjed ki, amennyiben Felsőzsolca közigazgatási területén lakóhellyel vagy bejelentett tartózkodási hellyel rendelkeznek.

(2) A rendelet hatálya a rendelet 7–9. § és 11. §-ában foglalt ellátások tekinteteben kiterjed a Felsőzsolcai Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulásban résztvevő Sajópálfala Község Önkormányzata területére és a közigazgatási területén lakóhellyel vagy bejelentett tartózkodási hellyel rendelkező személyekre.

(3) A rendelet hatálya az alábbi pénzbeli és természetbeni ellátásokra terjed ki:

a) települési támogatás,

b) rendkívüli települési támogatás,

c) köztemetés,

d) születési támogatás.

(4) A rendelet hatálya az alábbi személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokra terjed ki:

a) étkeztetés,

b) nappali ellátás,

c) házi segítségnyújtás,

d) gyermekétkeztetés,

e) család- és gyermekjóléti szolgálat,

f) támogató szolgálat.

(5) A rendelet hatálya Sajópálfala Község Önkormányzata területén a (4) bekezdés a) – c) és e) pont szerinti ellátásokra terjed ki.

2. § E rendelet alkalmazásában:

1. Közös háztartás: az egy lakóingatlanban életvitelszerűen együtt lakó természetes személyek közössége.

2. Nyugdíjminimum: az öregkori nyugdíj mindenkori legkisebb összege.

3. Foglalkoztatást helyettesítő támogatás: az Szt. 35. § (1) bekezdése alapján megállapított támogatás.

4. Természetbeni ellátás: olyan támogatás, amellyel az önkormányzat anyagi javak biztosításával, szolgáltatások kifizetésével nyújt segítséget.

5. Elemi kár: időjárással összefüggésbe hozható esemény hatására, valamint tűzeset miatt bekövetkező kár.

6. Jövedelem: az Szt. 4. § (1) bekezdésének rendelkezéseiben foglaltak. E rendelet alkalmazásában nem minősülnek jövedelemnek az Szt. 4. § (1a) bekezdésében meghatározott juttatások, valamint e rendeletben szabályozott szociális ellátások.

7. Start-értékpapírszámla: a fiatalok életkezdési támogatásáról szóló 2005. évi CLXXIV. törvény 3. §-ában meghatározott a Magyar Államkincstárnál nyitott értékpapírszámla.

8. Hajléktalan személy: azon személy, aki bejelentett lakóhellyel nem rendelkezik, vagy lakóhelye bizonytalan ideig biztosított, valamint, akinek bejelentett lakóhelye a hajléktalanszállás, vagy településszintű lakcímmel rendelkezik.

9. Önhiba: azon élethelyzet, amikor a keresőképes személy neki felróható okból keresőtevékenységet nem folytat, vagy munkaerőpiaci programban nem vesz részt, ezáltal jövedelemmel nem rendelkezik.

10. Lejárt köztartozás: törvényben meghatározott fizetési kötelezettség, amelynek megállapítása, ellenőrzése, behajtása bíróság vagy közigazgatási szerv hatáskörébe tartozik, feltéve, hogy azt önkéntesen az esedékességkor nem teljesítették, valamint a jogosulatlanul igénybe vett vagy rendeltetésétől eltérően felhasznált támogatás megfizetését az arra hatáskörrel rendelkező szerv elrendeli, és azt a kötelezett az előírt határidőig nem teljesíti. Lejárt köztartozásnak minősül a közszolgáltató részére a közszolgáltatás igénybevételéért fizetendő díj is, ha azt annak esedékességéig nem fizetik meg.

II. Fejezet

Pénzbeli és természetbeni ellátások

1. Települési támogatás

3. § (1) Az önhibájukon kívül időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére egyszeri települési támogatás állapítható meg, ha a közös háztartásban élők egy főre számított jövedelme nem haladja meg a nyugdíjminimum 350%-át, egyedül élő esetén annak 400%-át.

(2) Települési támogatás eseti jelleggel különösen az alábbi esetekben állapítható meg:

a) tartós ápolás esetén gyógyszer, gyógyászati segédeszköz megvásárlásához, betegség következtében felmerült többletköltséghez,

b) lakhatási kiadások körében felmerült váratlan többletköltséghez,

c) a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 8:1. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott közeli hozzátartozó eltemettetési költségeinek viseléséhez,

d) munkahely önhibán kívüli okból történő elvesztése miatt kiesett jövedelem pótlásához,

e) életvitelszerűen lakott lakásban bekövetkezett elemi kár elhárításához.

(3) Települési támogatás az éves költségvetésben előirányzott összeg erejéig nyújtható.

(4) A települési támogatás formái:

a) egyszeri, vissza nem térítendő készpénzjuttatás,

b) természetbeni ellátás: napi egyszeri meleg étel biztosítása.

(5) A települési támogatás mértéke

a) legalább 2.500.-Ft,

b) a (2) bekezdés a) pontja esetében legfeljebb 10.000.-Ft,

c) a (2) bekezdés c) pontja esetében legalább 10.000.-Ft.

(6) Települési támogatás közös háztartásban élők részére legfeljebb évi két alkalommal adható. A (2) bekezdés c) pontja alapján megállapított települési támogatást a számításnál figyelmen kívül kell hagyni.

(7) A települési támogatás mértéke évente személyenként nem haladhatja meg a nyugdíjminimum másfélszeresét és a közös háztartásban élőkre vonatkozóan annak háromszorosát.

(8) Települési támogatásban nem részesülhet:

a) aki önhibájából nem rendelkezik jövedelemmel,

b) azon személyek, valamint a vele közös háztartásban élő személyek, akik a kérelem benyújtását megelőző egy éven belül megállapított önkormányzati támogatás felhasználásának ellenőrzése érdekében a bizottsági felhívásban foglaltaknak nem tettek eleget,

c) azon személy, vagy a vele közös háztartásban élő személy, aki gépjármű – ide nem értve a mozgáskorlátozottságra tekintettel fenntartott gépjárművet – tulajdonosa, vagy a lakhatásukat szolgáló ingatlanon kívül más ingatlantulajdonnal rendelkezik.

d) az a személy, aki tanköteles korhatár alatti gyermeket nevel, és

da) gyermeke az iskolalátogatási kötelezettségét - a folyamatban lévő oktatási félévet vagy a kérelem benyújtását megelőző oktatási félévet tekintve - 50 órát meghaladó igazolatlan hiányzással megszegi,

db) a gyermeke kötelező óvodai nevelésben való részvételét - egy naptári féléven belül - 50 órát meghaladóan igazolatlanul elmulasztja.

(9) Elemi kár esetén a (6)–(7) bekezdésben foglalt korlátozásokra tekintet nélkül nyújtható települési támogatás.

2. Rendkívüli települési támogatás

4. § (1) Különös méltánylást érdemlő, azonnali intézkedést igénylő esetben a 3. § (6)–(7) bekezdésében foglalt korlátozások figyelembevételével rendkívüli települési támogatásként készpénzjuttatást kell biztosítani a kérelmező életét, egészségét, lakhatását súlyosan veszélyeztető helyzetben.

(2) Rendkívüli települési támogatásként a költségvetési rendeletben a tárgyévre vonatkozó települési támogatásként biztosított keret legfeljebb 15%-a használható fel.

(3) Kivételes méltánylást érdemlő esetben a 3. § (1) bekezdésében és a (6)–(7) bekezdésében foglalt korlátozások nélkül rendkívüli települési támogatás nyújtható életveszély elhárításához és a lakhatás elemi feltételeinek megteremtéséhez.

3. Köztemetés

5. § (1) Az elhunyt közköltségen történő eltemettetéséről kell gondoskodni a halálesetről való tudomásszerzést követő huszonegy napon belül ha

a) nincs vagy nem lelhető fel eltemettetésre köteles személy, vagy

b) az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.

(2) Az elhunyt részére a lehető legolcsóbb temetési szertartást kell biztosítani, lehetőleg az elhunyt felekezeti hovatartozása figyelembevételével.

(3) A köztemetés költségeinek megtérítése iránti igényt a köztemetés elrendelésétől számított egy hónapon belül

a) a költségeket hagyatéki teherként a területileg illetékes közjegyzőnél kell bejelenteni, vagy

b) az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kell kötelezni.

(4) Különös méltánylást érdemlő esetben részben vagy egészben mentesíthető az eltemettetésre köteles személy a köztemetés költségeinek megtérítése alól.

(5) Különös méltánylást érdemlő esetnek minősül, ha ez eltemettetésre köteles személy

a) hajléktalan,

b) a közös háztartásában élők egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg a nyugdíjminimum összegét.

(6) Az eltemettetésre köteles személy kérelmére a köztemetés költségének megtérítésére részletfizetés engedélyezhető, ha az egyösszegű megfizetés a kötelezett létfenntartását súlyosan veszélyeztetné.

(7) Amennyiben az eltemettetésre köteles személy a törlesztőrészlet megfizetését elmulasztja, a tartozás egy összegben válik esedékessé.

4. Születési támogatás

6. § (1) Születési támogatásra jogosult annak az újszülöttnek szülője, aki a gyermek megszületése előtt legalább egy évvel Felsőzsolca város közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkezett és az újszülött nevére Start-értékpapírszámlát nyitott.

(2) Felsőzsolca Város Önkormányzata a kincstári és természetes személy általi befizetésektől függetlenül a Start-értékpapírszámla összegét – a gondozó szülő kérelmére – egy alkalommal 30.000,-Ft-tal kiegészíti.

(3) Születési támogatás iránti kérelem e rendelet hatályba lépését követően született gyermekek támogatására, a gyermek születését követő 6 hónapos jogvesztő határidőn belül terjeszthető elő.

(4) Születési támogatás iránti kérelem az 1. melléklet szerinti nyomtatványon terjeszthető elő.

III. Fejezet

Személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások

5. Étkeztetés

7. § (1) Étkeztetés keretében legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni annak a szociálisan rászorultnak, aki önmaga és eltartottjai részére tartósan vagy átmeneti jelleggel a napi egyszeri meleg étkezést nem tudja biztosítani.

(2) Az étkeztetés ellátás tekintetében szociálisan rászorult, aki:

a) a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény alapján nyugdíj, vagy nyugdíjszerű ellátásban részesül, és e mellett más jövedelemmel nem rendelkezik,

b) foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesül,

c) közgyógyellátásra jogosult személy,

d) a háziorvos által kiadott igazolás alapján egészségi állapotára tekintettel önmagáról gondoskodni nem képes,

e) fogyatékossága, pszichiátriai vagy szenvedélybetegsége miatt önmagáról gondoskodni nem képes,

f) hajléktalan.

(3) Az étkeztetés térítési díját a 2. melléklet tartalmazza.

6. Nappali ellátás

8. § (1) Nappali ellátás igénybevételére jogosult a saját otthonában élő tizennyolcadik életévét betöltött, egészségi állapota vagy idős kora miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaga ellátására részben képes személy.

(2) A nappali ellátás étkeztetés nélküli térítési díját a 2. melléklet tartalmazza.

(3) A nappali ellátást igénybe vevő napi háromszori étkeztetést igényelhet a 2. mellékletben meghatározott térítési díj ellenében.

7. Házi segítségnyújtás

9. § (1) Házi segítségnyújtás igénybevételére jogosult:

a) az az időskorú személy, akik otthonában önmaga ellátására saját erőből nem képes, és róla nem gondoskodnak,

b) az a pszichiátriai beteg, fogyatékos személy, valamint szenvedélybeteg, aki állapotából adódóan az önálló életvitellel kapcsolatos feladatai ellátásában segítséget igényel, de egyébként önmaga ellátására képes,

c) az az egészségi állapota miatt rászoruló személy, aki ezt az ellátási formát igényli, illetve bentlakásos intézményi elhelyezésre várakozik,

d) az a személy, aki a rehabilitációt követően a saját lakókörnyezetébe történő visszailleszkedés céljából támogatást igényel önálló életvitele fenntartásához,

e) aki a gondozási szükségletvizsgálat feltételeinek megfelel és annak értelmében arra jogosult.

(2) A házi segítségnyújtást, az igénybe vevő önálló életvitelének fenntartása érdekében szükséges ellátást – szükségleteinek megfelelően – lakóhelyén kell biztosítani szociális segítés vagy személyi gondozás formájában.

(3) A házi segítségnyújtás térítési díját a 2. melléklet tartalmazza.

8. Gyermekétkeztetés

10. § (1) A gyermek életkorának megfelelő gyermekétkeztetést kell biztosítani a gyermeket gondozó szülő, törvényes képviselő kérelmére az intézményi gyermekétkeztetés keretében, valamint szünidei gyermekétkeztetést

a) az óvoda zárva tartása, valamint

b) az iskolában a nyári szünet és a tanítási szünetek időtartama alatt.

(2) A Felsőzsolcai Napközi Otthonos Óvodában nyújtott gyermekétkeztetés térítési díját a 3. melléklet tartalmazza.

9. Család- és gyermekjóléti szolgálat

11. § (1) A család- és gyermekjóléti szolgálat keretében segítséget kell biztosítani a szociális, mentálhigiénés problémákkal küzdő vagy egyéb krízishelyzet megoldásához segítséget igénylő gyermekek, egyének, családok számára az alábbiak szerint:

a) családsegítés keretében biztosítani kell a szociális, életvezetési, mentálhigiénés tanácsadást, családgondozást, közösségfejlesztő, egyéni, csoportos terápiás programokat és szolgáltatásokat,

b) a gyermekjóléti szolgáltatás keretében a szociális munka módszereinek és eszközeinek felhasználásával segíteni kell a gyermek testi és lelki egészségének, családban történő nevelkedésének elősegítését, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzését, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetését, illetve a családjából kiemelt gyermek visszahelyezését.

(2) A család- és gyermekjóléti szolgálat térítésmentesen vehető igénybe.

10. Támogató szolgáltatás

12. § (1) A támogató szolgáltatás célja a fogyatékos személyek lakókörnyezetben történő ellátása, elsősorban a lakáson kívüli közszolgáltatások elérésének segítése, valamint életvitelük önállóságának megőrzése mellett a lakáson belüli speciális segítségnyújtás biztosítása révén.

(2) A támogató szolgáltatás térítésmentesen vehető igénybe.

IV. Fejezet

Szociálpolitikai Kerekasztal

11. A Szociálpolitikai Kerekasztal feladatai, tagjai

13. § (1) Felsőzsolca Város Önkormányzata által létrehozott Szociálpolitikai Kerekasztal (a továbbiakban: Kerekasztal) feladatai:

a) a szociális szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérése,

b) a szociális szolgáltatástervezési koncepció végrehajtása érdekében elfogadott képviselő-testületi döntések megvalósulásának figyelemmel kísérése,

c) az egyes ellátotti csoportok helyzetének vizsgálata a szociális szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok időarányos teljesítésével összefüggésben.

(2) A Kerekasztal tagjai:

a) szavazati joggal rendelkező tagok:

aa) a Felsőzsolca város területén szociális intézményeket működtető fenntartók képviselői,

ab) Felsőzsolca Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Humánpolitikai Bizottságának elnöke,

ac) a Felsőzsolcai Szociális Szolgáltató Központ intézményvezetője,

ad) Felsőzsolca város közigazgatási területén védőnői feladatot ellátó védőnői szolgálat képviselője.

b) tanácskozási joggal rendelkező állandó meghívottak:

ba) Felsőzsolca Város Roma Nemzetiségi Önkormányzatának elnöke,

bb) Felsőzsolca Város Bolgár Nemzetiségi Önkormányzatának elnöke,

bc) a Felsőzsolcai Polgármesteri Hivatal jegyzője vagy az általa megbízott személy.

(3) A Kerekasztal ügyrendjében bővítheti a tanácskozási joggal meghívottak körét.

(4) A Kerekasztal elnöke a polgármester.

12. A Kerekasztal működése

14. § (1) A Kerekasztal szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal ülést tart.

(2) A Kerekasztal ülését a polgármester hívja össze meghívó kiküldésével, továbbá gondoskodik a Kerekasztal működésével kapcsolatos szervezési és ügyviteli feladatok ellátásáról.

(3) A Kerekasztal ülésén szavazati joggal rendelkező tagok határozati formában döntenek. A Kerekasztal akkor határozatképes, ha a szavazati joggal rendelkező tagok legalább egyharmada jelen van. A határozat elfogadásához a jelenlévő tagok egyszerű szótöbbsége szükséges.

(4) A Kerekasztal ülései nyilvánosak.

(5) A Kerekasztal a város szociális helyzetéről szóló beszámoló keretében tájékoztatja Felsőzsolca Város Önkormányzatának Képviselő-testületét tevékenységéről, a Felsőzsolca Város Szociális Szolgáltatástervezési Koncepció véleményezéséről, valamint annak felülvizsgálata keretében meghatározott feladatok időarányos végrehajtásáról és a felmerült kérdések lehetséges kezelési módjáról.

V. Fejezet

Eljárási rendelkezések

15. § (1) Az Szt. 17. § (5) bekezdésében, valamint e rendeletben meghatározott szociális feladat- és hatásköröket – a (2)–(4) bekezdésekben foglalt kivételekkel – a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a Humánpolitikai Bizottság (a továbbiakban: Bizottság) gyakorolja.

(2) A polgármester jár el az Szt. 48. §-ában, valamint e rendelet 4–6. §-aiban szabályozott esetben. A polgármester a hatáskörében hozott döntéseiről a Bizottságot a soron következő ülésén tájékoztatja.

(3) Az 1. § (4) bekezdés a)–e) pontjaiban meghatározott feladatokat a Felsőzsolcai Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás a Felsőzsolcai Szociális Szolgáltató Központ (3561 Felsőzsolca, Kassai utca 32.) útján látja el.

(4) Az 1. § (4) bekezdés g) pontjában meghatározott ellátást a Felsőzsolcai Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás az Onga és Társult Települések Szociális és Gyermekjóléti Társulása az Ongai Szociális Szolgáltató Központ (3562 Onga, József Attila utca 5.) útján biztosítja.

16. § (1) A pénzbeli ellátás iránti kérelem a 4. melléklet szerint rendszeresített formanyomtatványon a Felsőzsolcai Polgármesteri Hivatalban terjeszthető elő.

(2) A benyújtott települési támogatási kérelmek esetében a Bizottság a bizottsági ülést megelőző 8. napot megelőzően beérkezett kérelmeket bírálja el. A további kérelmek a következő bizottsági ülésen kerülnek elbírálásra.

(3) A kérelemhez az Szt. 10. § (2)-(4) bekezdése alapján számított jövedelem alátámasztására jövedelemigazolást kell mellékelni, amely fénymásolatban is becsatolható.

(4) Nem havi rendszerességgel szerzett, továbbá vállalkozásból származó jövedelem esetén adóbevallással már lezárt időszakra vonatkozóan az adóhatóság által kiállított jövedelemigazolást, egyéb esetben könyvelő által aláírt jövedelemigazolást, ennek hiányában a kiállító által aláírt jövedelemigazolást kell csatolni.

(5) A kérelemhez mellékelni kell az alábbi iratokat:

a) a 3. § (2) bekezdés a) pontja szerinti esetben a gyógyszerről, gyógyászati segédeszközről kiállított számlát, nyugtát, térítési díjról kiállított gyógyszertári igazolást,

b) a 3. § (2) bekezdés b) pontja szerinti esetben a szolgáltató által kiállított számlát,

c) a 3. § (2) bekezdés c) pontja szerinti esetben a kérelmező nevére kiállított temetési számlát,

d) a 3. § (2) bekezdés d) pontja szerinti esetben a munkaviszony megszűnéséről szóló iratot,

e) a 3. § (2) bekezdés e) pontja esetén a káresemény bekövetkezését igazoló dokumentumot,

f) a 6. § (1) bekezdés esetén

fa) a gyermek születési anyakönyvi kivonatát,

fb) a szülő, valamint a gyermek lakcímet igazoló hatósági igazolványát,

fc) a Start-számla megnyitásáról szóló okiratot.

(6) A települési támogatásra való jogosultság megállapítása érdekében a Felsőzsolcai Polgármesteri Hivatal által vezetett nyilvántartásból vagy más hatóság, intézmény, vagy a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez természetben nyújtott települési támogatással támogatott szolgáltatást szolgáltatási vagy közszolgáltatási szerződés alapján nyújtó szolgáltatótól megkeresése útján adat, tájékoztatás kérhető.

(7) A települési támogatásra való jogosultság megállapításának feltételeként vizsgálni kell a kérelmező lakókörnyezetének rendezettségét. Ennek érdekében kérelmező lakóhelyéről környezettanulmány készíthető. A kérelem benyújtásától számított 6 hónapon belül készített környezettanulmány felhasználható.

(8) A környezettanulmány elkészítése során a lakókörnyezet rendezettségének vizsgálata az alábbi szempontok szerint történik:

a) a lakcímet igazoló hatósági igazolványban feltüntetett, életvitelszerűen lakott lakás vagy ház, annak udvara, kertje, valamint az ingatlan öt méteres körzetének rendben tartása, így különösen a tisztaság fenntartása, vízelvezető árok karbantartása, takarítása, talajegyengetés, be nem épített területek parlagfű- és gyommentesítése, művelésbe vonása,

b) a lakóingatlan rendeltetésszerű használata, állagának megóvása, rendben tartása,

c) az ingatlan és közvetlen környezetének rágcsálóktól való mentesítése,

d) a kérelmező által életvitelszerűen lakott lakásban vagy házban és az ahhoz tartozó udvaron a hulladék gyűjtésére és tárolására rendelkezésre áll a hulladékszállítást végző szolgáltató által elfogadott hulladékgyűjtő edény.

(9) A kérelmező köteles a (8) bekezdésben felsorolt állapotot a települési támogatás megállapítását követően is fenntartani.

(10) A települési támogatás meghatározott célra történő felhasználásának biztosítása érdekében a Felsőzsolcai Szociális Szolgáltató Központ közreműködése kérhető.

(11) A települési támogatás felhasználásának ellenőrzése keretében a támogatás felhasználását alátámasztó dokumentumok, közüzemi számlák, nyugták, befizetési bizonylatok kérelmező részéről történő becsatolására hívható fel.

(12) Amennyiben a támogatásban részesített a (11) bekezdésben foglalt kötelezettségének nem tesz eleget, kötelezhető a készpénzjuttatás visszafizetésére vagy a természetbeni ellátás pénzegyenértékének megfizetésére.

(13) A települési támogatást, valamint az újszülöttek születési támogatását a megállapítást követő 15 napon belül a Felsőzsolcai Polgármesteri Hivatal fizeti ki, illetve utalja át.

(14) A szociális ellátásokra a jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény rendelkezéseit az Szt.-ben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.

17. § (1) A személyes gondoskodás megállapítása iránti kérelem étkeztetés, nappali ellátás, család- és gyermekjóléti szolgálat és házi segítségnyújtás esetében a Felsőzsolcai Szociális Szolgáltató Központ intézményvezetőjénél, a támogató szolgáltatás esetében az Ongai Szociális Szolgáltató Központ intézményvezetőjénél (a továbbiakban együtt: intézményvezető) terjeszthető elő, aki dönt az ellátás megállapításáról és megszüntetéséről, valamint megállapítja a személyi térítési díj összegét.

(2) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő vagy törvényes képviselője, valamint a jogosult tartására, gondozására köteles és képes személy (a továbbiakban együttesen: igénylő) szóbeli vagy írásbeli kérelmére, indítványára történik.

(3) A személyes gondoskodást nyújtó alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelem elbírálásához szükség szerint csatolni kell:

a) jövedelemigazolást,

b) a személyi adatok megállapítására szolgáló iratot,

c) orvosi igazolást az egészségi állapotról.

(4) Az intézményvezető külön eljárás keretében biztosíthat étkeztetést, ha a háziorvos, kezelőorvos szakvéleménye szerint a soron kívüli ellátás indokolt.

(5) Az intézményvezető külön eljárás nélkül valamennyi ellátást biztosíthatja, ha annak elmulasztása az igénylő életét, egészségét, testi épségét veszélyeztetné.

(6) A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért térítési díjat kell fizetni. A személyes gondoskodásért fizetendő személyi térítési díj összegét az intézményvezető minden év április 30. napjáig felülvizsgálja.

(7) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások térítési díját havonta, a tárgyhónapot megelőző 5 munkanapon belül kell megfizetni az ellátást nyújtó intézménynek.

(8) Az intézményvezető a személyi térítési díj megfizetéséről, a kötelezett nevéről, lakcíméről nyilvántartást vezet. A nyilvántartott díjhátralékról negyedévenként tájékoztatja a fenntartót a térítési díjhátralék behajtása, vagy a behajthatatlan hátralék törlése érdekében.

(9) Az esetlegesen felmerülő térítési díj túlfizetésről a szolgáltatást nyújtó intézményvezető a szolgáltatás igénybe vevőjével kötött megállapodásban rendelkezik.

(10) A szolgáltatások, illetve ellátások igénybevételének szüneteltetését, a szüneteltetés első napját megelőző két munkanappal korábban be kell jelenteni az intézményvezetőnek.

(11) Az ellátásokat az intézményvezető évenként felülvizsgálja.

(12) Az intézményvezető megszünteti az ellátást, ha

a) másik ellátási forma indokolt, vagy

b) az ellátás biztosítása a továbbiakban nem indokolt.

(13) Az intézményvezető az ellátás megszüntetéséről írásban értesíti az igénylőt.

(14) Az intézményvezető döntése ellen az igénylő vagy a térítési díjat megfizető személy a kézhezvételtől számított 8 napon belül Felsőzsolca Város Önkormányzatának Képviselő-testületéhez fordulhat.

VI. Fejezet

Záró rendelkezések

18. §1

19. § Ez a rendelet 2022. február 25-én lép hatályba.

1

A 18. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.