Felsőzsolca Város Önkormányzat Képviselő-testülete 5/2021. (V. 25.) önkormányzati rendeletének indokolása
A 2020. ÉVI KÖLTSÉGVETÉS VÉGREHAJTÁSÁRÓL ÉS VAGYONGAZDÁLKODÁSÁRÓL
Hatályos: 2021. 05. 26A 2020. ÉVI KÖLTSÉGVETÉS VÉGREHAJTÁSÁRÓL ÉS VAGYONGAZDÁLKODÁSÁRÓL
Általános indokolás
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 87. § és 91. § (1) és (2) bekezdésében, valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet (a továbbiakban: Ávr.) 157. § b) pontjában szereplő előírásoknak megfelelően terjesztem elő Felsőzsolca Város Önkormányzata 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló zárszámadását, figyelembe véve, hogy a 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet 1. §-ában kihirdetett a veszélyhelyzet kihirdetéséről és veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló veszélyhelyzetre figyelemmel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján a Képviselő-testület feladat- és hatáskörét a polgármester gyakorolja.
Felsőzsolca Város Önkormányzata és irányítása alá tartozó költségvetési szervei 2020. évi gazdálkodását az Önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló 3/2020. (II. 24.) önkormányzati rendelete alapján végezte.
A költségvetés a Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény (a továbbiakban: költségvetési törvény), a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) alapján készült.
A jóváhagyott 2020. évi költségvetés az év során három alkalommal lett módosítva. Valamennyi előirányzat-módosítás a Képviselő-testület döntését követően végrehajtásra került.
A beszámoló tartalmazza a gazdasági szervezettel rendelkező Felsőzsolcai Polgármesteri Hivatal és a Felsőzsolcai GAMESZ, a gazdasági szervezettel nem rendelkező Felsőzsolca Város Önkormányzata és a Felsőzsolcai GAMESZ-hez rendelt, gazdasági szervezettel nem rendelkező intézmények (a Felsőzsolcai Napközi Otthonos Óvoda és a Felsőzsolcai Közösségi Ház és Városi Könyvtár) adatait is.
Jelen beszámoló a költségvetési rendelettel azonos szerkezetben készült, az éves feladatellátásról és az Önkormányzat vagyonának alakulásáról ad számot.
Az Áht. 91. § (1) bekezdésében foglalt, a Magyar Államkincstár általi ellenőrzésről készített jegyzőkönyv csatolása abban az esetben szükséges, amennyiben ellenőrzésre sor került. A 2020. évről készített zárszámadást megelőzően kincstári ellenőrzés az előterjesztés készítés befejezésének időpontjáig nem volt.
I. Az Önkormányzat feladatellátásának általános értékelése:
Felsőzsolca Város Önkormányzata és irányítása alá tartozó költségvetési szervek 2020. évi eredeti költségvetésének bevételi és kiadási főösszege 2 277 917 448,-Ft.
Az év közbeni előirányzat-módosításokkal a költségvetési bevételek módosított előirányzata 2020. december 31-én 1 354 061 345,-Ft, teljesítése 1 313 860 956,-Ft, mely teljesítés 97%. A költségvetési bevételeken felül a kiadások teljesítésére bevonásra került a 2019. évi költségvetési maradvány összege, mely 1 256 600 050,-Ft volt.
A költségvetési kiadásoknak a módosított előirányzata az év során 2 599 909 683,-Ft-ra módosult, teljesítése 1 458 198 848,-Ft. A módosított költségvetési kiadási előirányzatok felhasználása 56%-ban teljesült.
A polgármester a költségvetés elfogadásával, illetve az előirányzatok módosításával egyidejűleg szigorú gazdálkodási fegyelem megtartását, a saját bevételek beszedésére fokozott intézkedéseket, a normatív feladatmutatók alakulásának folyamatos figyelemmel kísérését rendelte el valamennyi intézményre vonatkozóan.
II. Bevételi források és azok teljesítése
Az Önkormányzat 2020. évi működési és felhalmozási költségvetési bevételei előirányzatát és teljesítését a 2.1.- 2.2. melléklet mutatja.
Működési költségvetési bevételek körében:
kiemelkedő a
működési célú támogatások államháztartáson belülről
. Ezen a tételsoron kerülnek elszámolásra és kimutatásra a különféle jogcímeken, feladathoz kapcsolódóan juttatott állami normatívák. Az általános támogatáson belül jelenik meg a Hivatal működésének támogatása, illetve az egyéb önkormányzati kötelező feladatok támogatása.
Itt számoljuk el a Felsőzsolca Város Önkormányzata és a Felsőzsolcai GAMESZ részére a Munkaügyi Központtól kapott támogatást is a közfoglalkoztatásra.
A
közhatalmi bevételek
et az önkormányzati rendeletnek megfelelően különféle jogcímeken kiszabott adóbevételek képezik. A közhatalmi bevételek részletezését a 1.1.1.2. melléklet mutatja.
Magyarország 2020. évi központi költségvetésének a veszélyhelyzettel összefüggő eltérő szabályairól szóló 92/2020. (IV. 6.) Korm. rendeltet 4. § (1) bekezdése értelmében a 2020. évben beszedett gépjárműadó nem illeti meg a települési önkormányzatokat, az a Járvány Elleni Védekezési Alap bevételét képezi, függetlenül attól, hogy az előző évekről áthúzódó végrehajtás, vagy részletfizetés során lett befizetve. Ez az intézkedés Önkormányzatunknak éves szinten több mint 32 millió Ft bevételkiesést jelent.
2020. évben a koronavírus és a veszélyhelyzet miatt más szabályok éltek a helyi iparűzési adóelőleg megfizetésével és az iparűzési adóbevallás benyújtásával kapcsolatban. A helyi iparűzési adóbevallás és adóbefizetés határideje május 31-éről szeptember 30-ára változott.
Magyarország 2021. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2020. évi LXXVI. törvény 4. §-a hatályon kívül helyezte a Htv. helyi iparűzési adóelőleg-kiegészítésére vonatkozó részét. Ez azt jelenti, hogy 2020. évben az éves szinten 100 millió forint nettó árbevételt elérő vállalkozásoknak már nem kellett 2020. december 20-ig adóbevallásban megállapítani és megfizetni a várható adó és az adóelőleg különbözetét. Önkormányzatunknak az előző évek adati alapján több mint 65 millió forintos bevételkiesést jelentett.
Az iparűzési adó meglehetősen nehezen és bizonytalanul tervezhető adónem, hiszen a gazdasági helyzet pillanatnyi változása, vagy akár egy-egy nagyobb adózó teljesítményének ingadozása kihathat az adóbevétel nagyságára.
A helyi iparűzési adó módosított előirányzata 2020. december 31-én 400 000 000,-Ft, teljesítése 397 748 729,-Ft, melyből megállapítható, hogy az önkormányzat szempontjából a kedvezőtlen intézkedések ellenére is közel 100%-ban teljesült a megtervezett állandó jelleggel végzett iparűzési tevékenység után megfizetett adó.
Felhalmozási költségvetési bevételek:
A tételsoron eredeti előirányzat 33 671 004,-Ft. Eredeti előirányzatként a FIZ kölcsön és a kamatmentes kölcsön visszatérülése, valamint ingatlanok értékesítése került megtervezésre.
A Finanszírozási bevételek eredeti előirányzata 1 256 600 050,-Ft volt.
Az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Kormány rendelet (továbbiakban: Áhsz.) módosításai kapcsán kiegészült egy átmeneti rendelkezéssel, mely következtében 2020. évben egyszeri lehetőség nyílik az államháztartás mindkét alrendszerében a korábbi évek helytelen könyveléséből, vagy az átmeneti szabályok figyelmen kívül hagyásából származó eltérések miatti „fiktív”, de jogszabályi előírásoknak megfelelően nem helyesbíthető maradványok kezelése.
Fentiek alapján a költségvetési számvitelben a valós, pénzben is meglévő, pozitív összegű maradvány kelül elszámolásra.
A zárszámadásban a korrigált maradványokat szükséges szerepeltetni, ezáltal a 2019. évi költségvetési maradvány igénybevételének teljesítése 1 227 610 699,-Ft.
Az Önkormányzat a 2020. évi működési és felhalmozási költségvetési bevételeit tartalmazó összesített adatokat a 1.1. melléklet, a kötelező feladatok teljesítését a 1.2. melléklet, az önként vállalt feladatokról a 1.3. melléklet és az államigazgatási feladatokról 1.4. melléklet tartalmaz információt.
Forrás: Felsőzsolca Város Önkormányzata 2020. december 31. adatai alapján.
III. Költségvetési kiadások alakulása
Az Önkormányzat 2020. évi eredeti költségvetési kiadási előirányzata 2 267 165 736,-Ft volt, ez az év során 2 599 909 683,-Ft-ra módosult, teljesítése 1 458 198848,-Ft (56%).
A működési költségvetési kiadások tartalmazzák az Önkormányzat és intézményei személyi juttatásait, a kapcsolódó, munkáltatót terhelő járulékok kifizetését, az Önkormányzat által ellátott kötelező, önként vállalt, valamint az államigazgatási feladatokhoz a dologi kiadások teljesítését, az ellátottak pénzbeli juttatásait, melyek a szociális ellátásokra, a középiskolások és a 65. éven felüliek támogatására fordított, valamint az egyéb működési célú kiadásokat jelenti.
Az egyéb működési célú kiadások:
6. tájékoztató tábla az államháztartáson kívülre átadott támogatások teljesítéséről ad tájékoztatást, amely külön felsorolásban tartalmazza a Támogatási Alap felosztását.
Felhalmozási költségvetési kiadások teljesülése 289 570 702,-Ft, mely 29% a módosított előirányzathoz képest.
Beruházásra 625 985 086,-Ft-ot, valamint felújításra 337 158 318,-Ft-ot tervezett eredeti előirányzatként az Önkormányzat.
Ez az összeg az év közbeni feladatok változása miatt a beruházásoknál 614 323 627,-Ft-ra, míg a felújításoknál 359 451 781,-Ft-ra módosult.
Beruházásoknál a teljesítés 93 233 193,-Ft, a felújításoknál pedig 186 337 509,- Ft.
Év közben előirányzat módosítás történt egyéb felhalmozási célú támogatások államháztartáson kívülre soron a Kazinczy Ferenc Református Általános Iskola felújításához járult hozzá Önkormányzatunk 10 000 000,-Ft-tal, mely teljesült is.
A beruházási és felújítási kiadások tételes előirányzatát és teljesítését a 3. és 4. melléklet mutatja.
Maradvány változása és felosztása
A 2020. évi korrigált maradvány összege önkormányzati szinten 1 088 902 060,-Ft, amely a 2021. évi költségvetésbe került, mint finanszírozási bevétel beépítésre.
Mivel az EU-s pályázatok finanszírozása és teljesülése áthúzódott 2020. évről 2021. évre, így közel 667 726 820,-Ft felhasználásáról 2021. évben kell gondoskodni. Az Önkormányzat 2020. évi maradványának megállapítását a rendelettervezet 7. melléklete mutatja.
Forrás: Felsőzsolca Város Önkormányzata 2020. december 31. adatai alapján.
IV. Az Áht. 91. § (2) bekezdésében meghatározott mérlegek és kimutatások indokolása:
1. Az Önkormányzat pénzeszközeinek változását a rendelettervezet 9. tájékoztató táblája mutatja.
Pénzeszközök állománya: Az Önkormányzat pénzkészlete (bankszámlák, pénztárak) 2020. január 1-jén 1 256 495 347,-Ft, záró pénzkészlet állománya 2020. december 31-én 1 127 484 347,-Ft, mely tartalmazza az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal, a GAMESZ, Felsőzsolcai Napközi Otthonos Óvoda és a Felsőzsolcai Közösségi Ház és Városi Könyvtár pénzkészletét is.
2. A. Az Önkormányzat eszközállománya 2020. december 31-én 5 175 477 681,-Ft, mely az előző időszakhoz képest 111 060 146,-Ft összeggel csökkent.
2. B. Az Önkormányzat forrás állománya 2020. december 31-én 5 175 477 681,-Ft, mely az előző időszakhoz képest 111 060 146,-Ft összeggel csökkent.
A Kötelezettségek 2020 december 31-ei záró állománya 81 398 923,-Ft, mely 44%-kal több, mint az előző évi.
3. Az önkormányzat gazdasági társaságokban való részvétele, a részesedés gazdasági társaságon belüli aránya és értéke:
A „FIZ” Felsőzsolcai Ipari Zóna Befektetési Ingatlanforgalmazási és Szolgáltató Kft.
ben az Önkormányzat 73%-os részesedéssel bír. A Kft.-ben a törzstőke önkormányzati része 2 400 000,-Ft.
A Felsőzsolcai Vagyonkezelő és Fejlesztő Kft.
ben 100%-os mértékű az Önkormányzat tulajdona. A Kft.-ben a törzstőke önkormányzati része 2018. december 31-én képviselő-testületi döntés szerint 2 275 000,-Ft.
Az Északmagyarországi Gazdasági és Területfejlesztési Nonprofit Kft.
ben a törzstőke önkormányzati része 750 000,-Ft. Az Önkormányzat 25%-os tulajdonos.
4. A közvetett támogatások: Felsőzsolca Város Önkormányzatának rendeletében |
5. A rendelettervezet 5. mellékletében az EU-s pályázatok bemutatása történik.
6. Felsőzsolca Város Önkormányzata könyvvizsgálatra nem kötelezett
V. Az Önkormányzat vagyongazdálkodásáról
Az Önkormányzat vagyonának bemutatása
A Mötv.106. § (2) bekezdése szerint a „helyi önkormányzat vagyona a tulajdonából és a helyi önkormányzatot megillető vagyoni értékű jogokból áll, amelyek az önkormányzati feladatok és célok ellátását szolgálják”.
A helyi önkormányzatot a törvényben meghatározott eltérésekkel megilletik azok a jogok és terhelik azok a kötelezettségek, amelyek a tulajdonost megilletik, terhelik. A tulajdonost megillető jogok gyakorlásáról a Képviselő-testület rendelkezik.
Az Önkormányzat vagyonának összetétele
A helyi önkormányzat a törvény keretei között önkormányzati tulajdonával önállóan rendelkezik, bevételeivel önállóan gazdálkodik, az önként vállalt és a kötelező önkormányzati feladatok ellátásáról egységes költségvetéséből gondoskodik. Saját felelősségére vállalkozási tevékenységet is folytathat vele.
A helyi önkormányzat vagyona a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 5. §-a szerint törzsvagyonból és üzleti vagyonból áll.
A törzsvagyon a helyi önkormányzat tulajdonában álló nemzeti vagyon azon része, amely közvetlenül a kötelező önkormányzati feladatkör ellátását vagy hatáskör gyakorlását szolgálja. A törzsvagyonon belül forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes vagyont különböztetünk meg:
Forgalomképtelen törzsvagyon körébe tartoznak a helyi közutak, műtárgyak, terek, parkok és minden más ingatlan és ingó dolog, amelyet törvény vagy a helyi önkormányzat forgalomképtelennek nyilvánít. A forgalomképtelen vagyontárgy nem terhelhető meg, nem köthető le, nem lehet követelés biztosítéka, tartozás fedezete.
Korlátozottan forgalomképes törzsvagyon
A korlátozott forgalomképesség az önkormányzatot, mint tulajdonost korlátozza tulajdonjoga, illetve az ebből fakadó rendelkezési joga gyakorlásában.
Korlátozottan forgalomképes vagyontárgyak: a közművek, intézmények és középületek, továbbá a helyi önkormányzat által azzá nyilvánított ingók és ingatlanok. Törvény és önkormányzati rendelet írja elő a korlátozottan forgalomképes vagyon speciális elidegenítési szabályait.
Üzleti vagyon minden olyan vagyon, amely nem tartozik a törzsvagyon körébe, konkrét önkormányzati feladathoz nincs kötve, de felhasználása, működtetése önkormányzati célokat szolgál.
Az Önkormányzat vagyonának kezelése
A helyi önkormányzat tulajdonába tartozó vagyonelemekről nyilvántartást kell vezetni.
A vagyonkezelést Felsőzsolca Város Önkormányzatának elfogadott vagyonrendelete alapján a Képviselő-testület által kijelölt vagyonkezelő szervek (a Polgármesteri Hivatal és a Felsőzsolcai GAMESZ) látják el.
A vagyonkezelő szervek a kezelésükben lévő vagyonnal elsősorban a kötelező önkormányzati feladatokat látják el, ezen túlmenően, ha az alapfeladat ellátását nem veszélyezteti, a hatályos jogszabályok keretei között gazdálkodhatnak, bérbeadás útján hasznosíthatják.
A vagyonkezelők kötelesek az önkormányzat törzsvagyona körébe tartozó ingatlanok állagmegőrzéséről, felújításáról, korszerűsítéséről folyamatosan gondoskodni.
Az önkormányzat vagyonhasznosítása elsősorban az ingatlan-bérbeadással összefüggő hasznosítását jelenti. A GAMESZ bérbeadással történő vagyonhasznosítását (intézmények, önkormányzati lakások, nem lakás céljára szolgáló helyiségek, üdülő bérleti díja) vizsgálva elmondható, hogy a kiadható önkormányzati lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek az év végére kiadásra kerültek. A Mályi üdülő bérletére vonatkozóan érdeklődés nincs, feltehetően az épület nem megfelelő állapota miatt.
Az önkormányzati vagyon könyv szerinti értékét, összetételét és azok forrását a rendelettervezet 18. melléklete mutatja.
A zárszámadási rendelethez az Áht. 102. § (3) bekezdése értelmében tájékoztató jellegű mérlegeket kell készíteni a Képviselő-testület felé, melyek tartalmazzák a vonatkozó év terv-és tényadatait, valamint az előző év tényadatait.
Felsőzsolca Város Önkormányzatának 2019-2020. évi működési és felhalmozási bevételeinek, kiadásainak összevont mérlegét az 1.tájékoztató tábla tartalmazza.
Összegzés
A COVID-19 pandémia gazdasági hatásai ma még teljes mértékben kiszámíthatatlanok. A járvány a globális gazdaságban még soha nem tapasztalt nehézségeket okoz.
Az Önkormányzat 2020. évi gazdálkodására a takarékos gazdálkodás volt a jellemző. A 2020. évi költségvetési rendeletben megfogalmazott célok a végrehajtása során szükségessé vált módosításokkal együtt teljesültek.
2020-ban több képviselő-testületi döntés is a takarékos és ésszerű gazdálkodást helyezte előtérbe, csak olyan beruházásokat, felújításokat engedélyezett, melyek végrehajtása nem okozott likviditási gondot az Önkormányzat gazdálkodásában.
A fenntartható fejlődés érdekében folyamatosan elemeznünk kell a gazdasági folyamatokat, figyelembe véve a Képviselő-testület erre irányuló döntéseit.
Elmondható, hogy minden gazdálkodó szervezet igyekezett takarékosan gazdálkodni, melyek a kiadási teljesítésekben nyomon követhetőek.
Felsőzsolca 2021. április 29.
Szarka Tamás
polgármester
Hatásvizsgálati lap
a 2020. évi költségvetés végrehajtásáról és vagyongazdálkodásáról szóló
önkormányzati rendelet elfogadásához
Tájékoztatás előzetes hatásvizsgálat eredményéről
I. Várható társadalmi hatások
A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásával az Önkormányzat elősegítette a településen élők helyzetének javítását.
II. Várható gazdasági, költségvetési hatások
A zárszámadási adatok alapján megállapítható, hogy a 2020. évi költségvetésben kitűzött célok, feladatok többnyire teljesültek. A kiadásoknál a takarékosság és ésszerű felhasználás volt a jellemző. Az önkormányzat 2020. évben is hitel felvétele nélkül gazdálkodhatott.
III. Várható környezeti hatások
A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásának környezetre gyakorolt hatása nincs.
IV. Várható egészségi következmények
A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásának egészségügyi következménye nincs.
V. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásának adminisztratív többletterhei nincsenek.
VI. A zárszámadási rendelet megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.
VII. A zárszámadási rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi, tárgyi és pénzügyi feltételek rendelkezésre álltak.
VIII. A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendelet előírásait.
Felsőzsolca, 2021. április 29.
Szarka Tamás
polgármester
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
Az önkormányzat 2020. évi zárszámadás bevételi és kiadási főösszegét tartalmazza.
A 2. §-hoz
A részletező mellékletek megnevezését és számát jelöli.
A 3. §-hoz
A részletező mellékletek megnevezését és számát jelöli.
A 4. §-hoz
A Rendelet hatálybaléptetéséről rendelkezik.