Felsőzsolca Város Önkormányzat Képviselő-testülete 8/2021. (VI. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása
A TANYAGONDNOKI SZOLGÁLATRÓL
Hatályos: 2021. 07. 01A TANYAGONDNOKI SZOLGÁLATRÓL
Általános indokolás
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Felsőzsolca város közigazgatási területén 91 fő él életvitelszerűen külterületi vagy egyéb belterületi lakott helyen. Ezen lakosok a közszolgáltatásokhoz a belterületen élőkhöz képest jóval nehézkesebben férnek hozzá. A város által nyújtott szociális szolgáltatásokhoz való hozzáférés megkönnyítése érdekében tanyagondnoki szolgálat létesítése jelenthet megoldást. Ez lehet az a szociális ellátási forma városunkban is, mely sikeresen enyhítheti a központi belterület és külterület közötti különbségeket.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Sztv.) szociális szolgáltatási fejezete foglalkozik az ellátási formákkal, és jelöli az 57. § (1) bekezdés a) pontjában szociális alapszolgáltatásként a falugondnoki és tanyagondnoki szolgáltatást. A falugondnoki szolgáltatás törvényi feltételeinek Felsőzsolca város nem felel meg, így városunkban a tanyagondnoki szolgáltatásnak van létjogosultsága. Tanyagondnoki szolgáltatás legalább hetven és legfeljebb négyszáz lakosságszámú – külön jogszabályban meghatározott – külterületi vagy egyéb belterületi lakott helyen működtethető. A törvény szerint a szolgáltatás célja az aprófalvak és a külterületi vagy egyéb belterületi, valamint a tanyasi lakott helyek intézményhiányából eredő hátrányainak enyhítése, az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatáshoz, valamint egyes alapszolgáltatásokhoz való hozzájutás biztosítása, továbbá az egyéni, közösségi szintű szükségletek teljesítésének segítése.
A tanyagondnoki szolgáltatásnak a fenntartó önkormányzat rendeletében részletesen meghatározott feladatokat kell ellátni. Az önkormányzat rendeletében meghatározott módon működhet közre az étkeztetés biztosításában is.
Az Sztv. 115/A. §-a határozza meg azt, hogy a tanyagondnoki szolgáltatást térítésmentesen kell biztosítani.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmény és a falugondnoki szolgálat – értve ezalatt a tanyagondnoki szolgálatot is – működésének engedélyezéséről a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények és hálózatok hatósági nyilvántartásáról és ellenőrzéséről szóló 369/2013. (X. 24.) Korm. rendelettartalmaz kötelező jellegű előírásokat.
A szolgáltatás során az Önkormányzat rendeletében a tanyagondnoki szolgáltatás számára meghatározott közvetlen, személyes szolgáltatások közül alapfeladatnak minősül egyrészt a közreműködés az étkeztetésben, a házi segítségnyújtásban, a közösségi és szociális információk szolgáltatásában, másrészt az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása, így a háziorvosi rendelésre szállítás, az egyéb egészségügyi intézménybe szállítás, a gyógyszerkiváltás és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutás biztosítása. Alapfeladat az óvodás- és iskoláskorú gyermekek szállítása is.
A szolgáltatás során az önkormányzat rendeletében a tanyagondnoki szolgáltatás számára meghatározott közvetlen, személyes szolgáltatások közül kiegészítő feladatnak minősülnek a lakossági szolgáltatások, így a közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése, az egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása, illetve az egyéb alapszolgáltatások biztosításában való közreműködés.
Az önkormányzati rendeletben meghatározott, az önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatásnak minősül az ételszállítás önkormányzati intézménybe, az önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére és a tanyagondnoki szolgálat működtetésével kapcsolatos teendők ellátása.
A tanyagondnoki szolgáltatás ellátását a tanyagondnok végzi, tanyagondnoki munkakörben a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 7.) SzCsM rendelet 39. § (5) bekezdése, valamint 3. melléklete szerint szerint csak olyan személy foglalkoztatható, aki befejezett 8 általános iskolai végzettséggel rendelkezik, valamint akit a foglalkoztatás kezdő időpontjában a munkáltató bejelentett a munkakör betöltéséhez szükséges falu- és tanyagondnoki alapképzésre, és azt a munkakör betöltője a foglalkoztatás kezdő időpontjától számított egy éven belül elvégzi. Az 1/2000. (I. 7.) SzCsM rendelet 2. melléklete a tanyagondnoki szolgáltatás létszámnormáját 1 főben határozza meg.
A tanyagondnok illetményének támogatására a Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény 42. §-a a települési vagy területi nemzetiségi önkormányzat részére támogatást állapít meg. A támogatás a nem állami szociális fenntartót a települési önkormányzatok 2. melléklet I. rész 1.3.2.5.2. pontjában tanyagondnoki szolgáltatás összesen jogcímen 4.479 000,- forint/szolgálat fajlagos összegű támogatásra azon önkormányzat jogosult, amely falugondnoki vagy tanyagondnoki szolgáltatást tart fenn.
Hatásvizsgálati lap
Tájékoztatás előzetes hatásvizsgálat eredményéről
I. Várható társadalmi hatások
A rendelet megalkotásának célja a tanyagondnoki szolgálat szabályozott kereket között
történő biztosítása a külterületi vagy egyéb belterületi lakott helyek intézményhiányából
eredő hátrányainak enyhítésére, az ott élők alapvető szükségletinek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatásokhoz, valamint egyes alapszolgáltatásokhoz való hozzájutásához, továbbá az egyéni, közösségi szintű szükségletek teljesítésének segítése.
II. Várható gazdasági, költségvetési hatások
Mivel a tanyagondnoki feladatellátáshoz kapcsolódó finanszírozás ezidáig a költségvetésben nem volt betervezve, így plusz forrásokat kell biztosítani a tanyagondnoki intézmény működtetéséhez, a vállalt feladatfinanszírozások biztosításához. A feladat finanszírozása a költségvetési törvény szerint, illetőleg pályázati támogatásból valósul meg. Mindezek érdekében keresni kell a területen a pályázati lehetőségeket.
III. Várható környezeti hatások
A rendeletben foglaltak végrehajtásának a környezetre gyakorolt hatása nincs.
IV. Várható egészségi következmények
A rendeletben foglaltak végrehajtásának következtében a külterületi vagy egyéb belterületi helyen lakók – akik a tanyagondnoki szolgáltatást igénybe veszik a jövőben – egészségügyi állapota javulhat.
V. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A rendeletben foglaltak végrehajtása adminisztratív többletterhet jelent.
VI. A rendelet megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A rendelet megalkotása nélkül a külterületen élők a közszolgáltatásokhoz a belterületen élőkhöz képest továbbra is jóval nehézkesebben férnének hozzá.
VII. A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek A rendelet alkalmazása többlet szervezeti, személyi, tárgyi és pénzügyi forrást igényel, amely biztosított lesz Magyarország központi költségvetéséből.
VIII. A rendeletben foglalt adatok kezelése a Felsőzsolcai Polgármesteri Hivatal B07 Információbiztonsági Szabályzatában foglaltak betartásán túl külön adminisztrációs terhet nem jelent.
Felsőzsolca, 2021. június 14.
Szarka Tamás
polgármester
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A rendelet célját határozza meg.
A 2. §-hoz
A rendelet hatályát határozza meg.
A 3. §-hoz
A szolgáltatás igénybevételével kapcsolatos hatáskör gyakorlóját jelöli ki.
A 4. §-hoz
A tanyagondnoki szolgáltatás térítésmentességét és a szolgáltatások ellátásának sorrendjét határozza meg.
Az 5. §-hoz
A tanyagondnoki szolgáltatás alapfeladatait határozza meg.
A 6. §-hoz
Az étkeztetésben való közreműködés alapfeladatot részletezi.
A 7. §-hoz
A házi segítségnyújtás alapfeladatot részletezi.
A 8. §-hoz
A tanyagondnoki szolgálat kapcsolattartási feladatait részletezi.
A 9. §-hoz
A háziorvoshoz, illetve egyéb egészségügyi intézménybe történő szállításhoz tartozó feladatot részletezi.
A 10. §-hoz
A gyógyszerkiváltáshoz és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutáshoz fűződő feladatot részletezi.
A 11. §-hoz
A gyermekszállítási feladatokat részletezi.
A 12. §-hoz
A tanyagondnoki szolgálat keretében ellátandó kiegészítő feladatokat sorolja fel.
A 13. §-hoz
Az önkormányzati rendezvényre történő személyszállításban történő közreműködés kiegészítő feladatát részletezi.
A 14. §-hoz
Az egyéni hivatalos ügyek intézésében való közreműködés kiegészítő feladatát részletezi.
A 15. §-hoz
A beszerzési, javítási feladatokban való közreműködés kiegészítő feladatát részletezi.
A 16. §-hoz
A hivatali munkához kapcsolódó személyszállításban való közreműködés részfeladat feltételeit határozza meg.
A 17. §-hoz
Az egyéb személyszállításban való közreműködés részfeladat feltételeit határozza meg.
A 18. §-hoz
Az önkormányzati feladatok megoldását segítő közvetett szolgáltatások körét határozza meg.
A 19. §-hoz
A tanyagondnoki szolgálat egyéb feladatait részletezi.
A 20. §-hoz
A vezető utasítási lehetőségét határozza meg a feladatellátással kapcsolatosan.
A 21. §-hoz
A tanyagondnok feladatellátásával kapcsolatos rendelkezéseket tartalmaz.
A 22. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezést tartalmaz.