Gesztely község Önkormányzat Képviselő- testületének 12/2013. (VI.30.) Önkormányzati rendelete
Gesztely község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2017. 07. 11- 2017. 07. 11Gesztely község Önkormányzat Képviselő- testületének 12/2013. (VI.30.) Önkormányzati rendelete
Gesztely község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2017-07-11-tól 2017-07-11-ig
Gesztely község Önkormányzat Képviselő- testülete a Magyarország helyi Önkormányzatról 2011. évi CLXXXIX tv. (továbbiakban Mötv. 143. § (4) a) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörben eljárva Gesztely község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló alábbi rendelet alkotja.
Általános rendelkezések
1. §
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:
Gesztely község Önkormányzata
(2) Az önkormányzat székhelye, pontos címe:
3715 Gesztely, Szabadság tér 2.
(3) Az önkormányzat képviselő-testületének hivatalos elnevezése:
Gesztely község Önkormányzatának Képviselő-testülete
(4) A képviselő-testület hivatala Gesztelyi Közös Önkormányzat Hivatal
Székhelye: 3715 Gesztely Szabadság tér. 2.
Hernádkaki Kirendeltsége: 3563 Rákóczi F. u. 42.
Sóstófalvai Kirendeltsége: 3716 Kossuth u. 48.
A Képviselő-testület feladata és hatásköre
2. §
Az átruházott hatáskörök címzettjei azok gyakorlásáról a képviselő-testületnek legkésőbb december 30. napjáig beszámolni kötelesek.
A Képviselő-testület működése
A képviselő-testület ülései
3. §
(1) A Képviselő-testület évente a munkaterv szerinti ülést tart.
(2) A munkatervet minden év február 15-ig a polgármester terjeszti elő.
(3) A munkaterv tartalmazza:
- Az ülések várható időpontját
- Az adott ülésen tárgyalandó napirendet és előadóját
- Közmeghallgatás, falugyűlés időpontját.
A Képviselő- testület rendkívüli ülését össze kell hívni bármely állandó bizottság vagy a települési képviselők egynegyedének az indítványára. Polgármester rendkívüli ülést bármikor összehívhat.
A Képviselő-testületi ülések összehívása
4. §
A polgármester és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében a Pénzügyi-Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze a képviselő-testületet és vezeti a Képviselő-testületi ülést.
5. §
(1) A Képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.
(2) A meghívónak tartalmaznia kell:
- Az ülés helyét
- Az ülés időpontját
- A tervezett napirendeket
- A napirendek előadóit
- A képviselő-testület ülése összehívójának megnevezését.
(3) A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket. A polgármester felmentést adhat az előterjesztések írásban történő kiadása alól. Amennyiben az előterjesztések postázása nem a meghívóval egyidejűleg kerül sor, azokat olyan időpontban kell kézbesíteni, hogy tárgyalható legyen.
(4) A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni.
(5) A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni:
- Képviselőknek
- Jegyzőnek, aljegyzőnek
- Tanácskozási joggal rendelkező nem a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármesternek
- Bizottságok nem képviselő tagjainak, ha a napirend a bizottság előterjesztésében, vagy állásfoglalásával kerül megtárgyalásra
- Nem állandó meghívottaknak:
- előterjesztőknek
- akiket az ülés összehívója megjelöl
- intézményvezetőnek, amennyiben az intézményt érinti az előterjesztés és költségvetés, féléves beszámoló, háromnegyed éves tájékoztató, zárszámadás tárgyalásakor
- szakértőnek.
6. §
(1) A Képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan írásos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történhet.
(2) Indokolt esetben lehetőség van a Képviselő-testületi ülés összehívására, telefonon keresztül történő szóbeli meghívással. A szóbeli meghívás esetében lehetőség szerint biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását.
7. §
A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan:
- a jegyző
- az aljegyzőt
- nem a képviselő-testület által választott alpolgármestert
- a bizottság nem képviselő tagját
- az előterjesztőt
- szakértőt.
8. §
A Képviselő-testület üléséről a lakosságot az ülés előtt 5 nappal tájékoztatni kell.
A tájékoztatás formái :meghívó kifüggesztése az önkormányzati hirdetőtáblára, közösségi hirdetőtáblákon.
A Képviselő-testület ülésének vezetése során ellátandó feladatok
9. §
A polgármester feladata:
- képviselő-testület határozatképességének megállapítása
- javasolt napirend előterjesztése, elfogadtatása
- tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről
- az ülés jellegének (nyílt, zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése
- tárgyalt napirendként:
- vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása
- vita összefoglalása
- indítványok szavazásra való feltevése
- határozati javaslatok szavaztatása
- a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen
- a napirend tárgyában hozott döntés (ek) kihirdetése
- a rend fenntartása
- időszerű kérdésekről tájékoztatás
- az ülés bezárása.
A döntéshozatali eljárásról a szavazás módjáról
A határozatképesség megállapítása
10. §
(1) A Képviselő-testület tagjainak választáskori létszám 7 fő a polgármesterrel együtt.
(2) A Képviselő-testület határozatképes, ha a tagjai közül az ülésen legalább:
- a képviselőknek több mint a fele, azaz – 4 fő jelen van.
(3) Ha a (2) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 10 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.
Napirendi javaslat előterjesztése és elfogadtatása
11. §
(1) A polgármester előterjeszti a javasolt napirendi pontokat. A képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, javasolt napirendi pontok törlésére.
(2) A napirend elfogadtatásáról a testület egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül dönt.
Képviselő-testület döntései
12. §
A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát és bocsátja szavazásra.
13. §
(1) Minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 4 képviselő) egybehangzó szavazata szükséges
(2) A Képviselő testület döntéseit (határozat, rendelet) általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.
(3) A Képviselő-testület a név szerinti szavazás elrendeléséről egyszerű szótöbbséggel dönt.
(4) Napirend elfogadása tárgyában és ügyrendi kérdésben név szerinti szavazás nem kezdeményezhető.
(5) A név szerinti szavazás alkalmazásával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott válasz (igen, nem, tartózkodom) a névsorban rögzíti.
(6) A titkos szavazásról a képviselő-testület esetenként dönt, egyszerű szótöbbséggel.
(7) A titkos szavazás lebonyolításáról az esetenként megválasztott bizottság gondoskodik.
(8) Minősített többség szükséges a Magyarországi helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben meghatározottakon túl:
- helyi népszavazás kiírásához.
Önkormányzati határozat
14. §
(1) A Képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, szükség szerint a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.
(2) Határozathozatal nélküli jegyzőkönyvben rögzítendő beszámolók:
- intézményi és szakmai beszámolók elfogadása.
(3) A Képviselő-testület hatósági határozataira – a Mötv.-ben foglalt eltérésekkel – az közigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. tv. rendelkezéseit kell alkalmazni.
15. §
(1) A Képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A határozatok sorszáma mellett fel kell tüntetni a határozathozatal pontos időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).
- A határozatok jelölése:
..../…. (hó, nap) sz. Határozat
(2) A jegyző gondoskodik a képviselő-testületi határozatok nyilvántartásáról.
A határozat-nyilvántartás formája:
- határozatok tárgya.
Önkormányzati rendelet
16. §
(1) Önkormányzati rendelet alkotást kezdeményezheti:
- Polgármester
- Képviselő
- Képviselő-testület bizottsága
- Jegyző
(2) A rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(3) Az önkormányzat rendeletét helyben szokásos módon ki kell hirdetni.
(4) Helyben szokásos módnak minősül:
- Önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés.
17. §
(1) A Képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A rendeletek sorszáma mellett fel kell tüntetni a rendelet kihirdetésének időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).
- Az Önkormányzati rendelet megjelölése:
Gesztely község Önkormányzatának…/év (hó, nap) Önkormányzati Rendelete és a rendelet címe „ról” „ről” toldalékkal ellátva.
(2) A jegyző gondoskodik a képviselő-testület rendeleteinek nyilvántartásáról.
- A rendelet-nyilvántartás formája:
- rendeletek tárgya.
A jegyzőkönyv
18. §
(1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet 2 példányban kell készíteni:
- az egyik példányt a jegyző kezeli
- a másik példányt meg kell küldeni az ülést követő 15 napon belül Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatalhoz.
(2) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:
- a meghívót
- a jelenléti ívet
- írásos előterjesztéseket
- illetve a képviselők kérése alapján:
- a képviselői beadványokat.
(3) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvébe és mellékleteibe, térítési díj ellenében másolatot kérhetnek.
(4) A jegyzőkönyvek betekinthetőségéről a jegyzőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvnek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.
(5) A Képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti tárolásáról a jegyző gondoskodik.
(6) A jegyzőkönyvet a polgármesteren és a jegyzőn kívül 2 jegyzőkönyv hitelesítő írja alá.
A képviselők névsora
19. §
A települési képviselők névsorát az 1. sz. függelék tartalmazza.
A képviselők jogai és kötelességei
20. §
(1) Minden települési képviselőnek azonosak a jogai és kötelességei. A képviselő köteles tevékenyen részt venni a képviselő- testület és a bizottságok munkájában.
(2) Indokoltnak kell tekinteni annak a képviselőnek a távolmaradását aki:
- betegség miatt
- munkájával kapcsolatos elfoglaltság
- halaszthatatlan családi esemény miatt van távol.
A Képviselő-testület bizottságai
A bizottságok létrehozása
21. §
A Képviselő-testület:
- állandó
- ideiglenes bizottságot hozhat létre.
A bizottságok működése
22. §
(1) A bizottsági üléseket a polgármester hívhatja össze.
(2) A bizottsági ülések meghívóját a képviselő-testületi ülések meghívójának kiküldésével egyidejűleg kell megküldeni az írásbeli előterjesztésével egyidejűleg.
(3) A bizottsági ülésen tanácskozási joggal részt vehetnek:
- jegyző, aljegyző
- nem a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester
- bizottság által meghívott személyek.
(4) Az üléseket a bizottság elnöke vezeti.
(5) A bizottság ülése nyilvános, a zárt ülésre vonatkozó szabályok a Képviselő-testületi zárt ülésre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg.
(6) A bizottság üléséről feltétlenül jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza az ülés helyét, idejét, jelenlévők felsorolását, tárgyalt napirendeket, tanácskozás lényegét és a hozott döntéseket. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatalhoz.
(7) A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a képviselő-testület hivatala látja el.
A bizottság feladatai
23. §
Kizárólag bizottsági állásfoglalással benyújtható előterjesztések:
- Pénzügyi, Ügyrendi Bizottság:
- költségvetés
- féléves, év végi beszámoló
- három-negyedéves tájékoztatás és költségvetési koncepció
- új rendeletek megalkotása.
A Képviselő-testület állandó bizottságai
24. §
(1) A Képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:
- Pénzügyi, Ügyrendi Bizottság
- Egészségügyi- és Szociális Bizottság.
(2) Az (1) bekezdésben felsorolt bizottságok létszámát, a bizottságok feladatainak hatáskörét a rendelet 2. számú függeléke tartalmazza.
(3) A bizottságok tagjainak névsorát a 2. sz. függelék tartalmazza.
A Képviselő-testület ideiglenes bizottságai
25. §
(1) A Képviselő-testület az ideiglenes bizottságot:
- meghatározott időre vagy
- meghatározott feladat elvégzésére hozhatja létre.
(2) A bizottság a meghatározott idő vagy a meghatározott feladat elvégzését követően automatikusan megszűnik.
(3) A Képviselő-testület az ideiglenes bizottság létrehozásakor:
- dönt a bizottság elnevezéséről
- rendelkezik a bizottság személyi összetételéről, létszámáról
- határozza meg azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá azokat, amelyek a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testülethez
- határozza meg a bizottságok feladat- és hatáskörét.
(4) Az ideiglenes bizottságra, az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell – értelemszerűen – alkalmazni.
A Polgármester, Alpolgármester, Jegyző, Aljegyző
A polgármester
26. §
A polgármester megbízatását főállásban látja el.
27. §
A polgármester szabadságának kiadását a képviselő-testület engedélyezi egyszerű szótöbbséggel.
28. §
(1) A polgármester két testületi ülés közötti időszakban felmerülő halasztást nem tűrő önkormányzati ügyekre vonatkozó döntési jogköre a következő ügyekre terjed ki:
- Döntés azon pályázat benyújtásáról, melynek fedezete a költségvetésben biztosított.
- Pályázati eljárásban hiánypótlás teljesítése, egyéb nyilatkozatok megtétele
- A Képviselő-testület által elfogadott szerződések módosítása, melyek nem járnak többletkötelezettség vállalással az önkormányzat részéről.
Az alpolgármester
29. §
(1) A képviselő-testület – saját tagjai közül, a polgármester javaslatára, titkos szavazással – a polgármester helyettesítésére, munkájának a helyettesítésére alpolgármestert választ. Az alpolgármester megbízatása a megválasztásával kezdődik és amennyiben az önkormányzati választáson települési képviselőnek, megválasztották, akkor az új képviselő-testület alakuló üléséig tart. Ha az alpolgármestert az önkormányzati választáson települési képviselőnek nem választották meg, akkor az alpolgármesteri megbízatása a választás napjával megszűnik.
(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.
A jegyző, aljegyző
30. §
„(1) A jegyző és az aljegyző tisztség egyidejűleg betöltetlensége esetén illetve tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatok ellátását – legfeljebb 6 hónap időtartamra – a hivatalnak az a közszolgálati dolgozója végzi, akinek a munkaköri leírásában szerepel. ”
(2) Amennyiben a jegyző, aljegyző jogszabálysértést észlel, köteles azt a testület ülésén szóban jelezni, valamint jelzést írásban az ülésről készült jegyzőkönyvhöz mellékelni.
A Képviselő-testület Hivatala
31. §
(1) A hivatal a jegyző által elkészített SZMSZ szerint működik, amely részletezi a hivatal feladatait és a belső munkamegosztást.
Közmeghallgatás
32. §
(1) A Képviselő-testület évente legalább egyszer – előre meghirdetett – Közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatást előre meg kell hirdetni a község hirdető tábláján, előtt legalább 7 nappal.
(3) A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét, helyét, idejét.
(4) Közmeghallgatás olyan fórum, ahol az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést vethetnek fel és javaslatot tehetnek, az ülés előtt írásban vagy az ülésen szóban.
(5) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
ZÁRÓ RENDELKEZÉS
33. §
A rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba, ezzel egyidejűleg hatályát veszti a többször módosított 11/2010. (X. 8.) Önkormányzat rendelet.