Gesztely község Önkormányzat Képviselő- testületének 12/2013. (VI.30.) Önkormányzati rendelete

Gesztely község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2017. 07. 11- 2017. 07. 11

Gesztely község Önkormányzat Képviselő- testülete a Magyarország helyi Önkormányzatról 2011. évi CLXXXIX tv. (továbbiakban Mötv.  143. § (4) a) pontjában kapott felhatalmazás alapján  az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörben eljárva  Gesztely község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló alábbi rendelet alkotja.

Általános rendelkezések


1. §


(1)          Az önkormányzat hivatalos megnevezése:

Gesztely község Önkormányzata

(2)          Az önkormányzat székhelye, pontos címe:

3715 Gesztely, Szabadság tér 2.

(3)          Az önkormányzat képviselő-testületének hivatalos elnevezése:

Gesztely község Önkormányzatának Képviselő-testülete

(4)          A képviselő-testület hivatala Gesztelyi Közös Önkormányzat Hivatal

                               Székhelye:                                      3715 Gesztely Szabadság tér. 2.

                               Hernádkaki Kirendeltsége:        3563 Rákóczi F. u. 42.

                               Sóstófalvai Kirendeltsége:         3716 Kossuth u. 48.

A Képviselő-testület feladata és hatásköre


2. §


Az átruházott hatáskörök címzettjei azok gyakorlásáról a képviselő-testületnek legkésőbb december 30. napjáig beszámolni kötelesek.

A Képviselő-testület működése
A képviselő-testület ülései


3. §


(1)          A Képviselő-testület évente a munkaterv szerinti ülést tart.

(2)          A munkatervet minden év február 15-ig a polgármester terjeszti elő.

(3)          A munkaterv tartalmazza:

                -              Az ülések várható időpontját

                -              Az adott ülésen tárgyalandó napirendet és előadóját

                -              Közmeghallgatás, falugyűlés időpontját.

A Képviselő- testület rendkívüli ülését össze kell hívni bármely állandó bizottság vagy a települési képviselők egynegyedének az indítványára. Polgármester rendkívüli ülést bármikor összehívhat.

A Képviselő-testületi ülések összehívása


4. §


A polgármester és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében a Pénzügyi-Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze a képviselő-testületet és vezeti a Képviselő-testületi ülést.

5. §


(1)          A Képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.

(2)          A meghívónak tartalmaznia kell:

                -              Az ülés helyét

                -              Az ülés időpontját

                -              A tervezett napirendeket

                -              A napirendek előadóit

                -              A képviselő-testület ülése összehívójának megnevezését.

(3)          A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket. A polgármester felmentést adhat az előterjesztések írásban történő kiadása alól. Amennyiben az előterjesztések postázása nem a meghívóval egyidejűleg kerül sor, azokat olyan időpontban kell kézbesíteni, hogy tárgyalható legyen.

(4)          A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni.

(5)          A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni:

                -              Képviselőknek

                -              Jegyzőnek, aljegyzőnek

      -              Tanácskozási joggal rendelkező nem a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármesternek

      -              Bizottságok nem képviselő tagjainak, ha a napirend a bizottság előterjesztésében, vagy                       állásfoglalásával kerül megtárgyalásra

       -              Nem állandó meghívottaknak:

           -              előterjesztőknek

           -              akiket az ülés összehívója megjelöl

-              intézményvezetőnek, amennyiben az intézményt érinti az előterjesztés és költségvetés, féléves beszámoló, háromnegyed éves tájékoztató, zárszámadás tárgyalásakor

-              szakértőnek.

 6. §


(1) A Képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan írásos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történhet.

(2) Indokolt esetben lehetőség van a Képviselő-testületi ülés összehívására, telefonon keresztül történő szóbeli meghívással. A szóbeli meghívás esetében lehetőség szerint biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását.

7. §


A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan:

-              a jegyző

-              az aljegyzőt

-              nem a képviselő-testület által választott alpolgármestert

-              a bizottság nem képviselő tagját

-              az előterjesztőt

-              szakértőt.

                                                                        

      8. §


A Képviselő-testület üléséről a lakosságot az ülés előtt 5 nappal tájékoztatni kell.

A tájékoztatás formái :meghívó kifüggesztése az önkormányzati hirdetőtáblára, közösségi hirdetőtáblákon.

A Képviselő-testület ülésének vezetése során ellátandó feladatok


9. §


A polgármester feladata:

                                -              képviselő-testület határozatképességének megállapítása

                                -              javasolt napirend előterjesztése, elfogadtatása

                                -              tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati            döntésekről

                                -              az ülés jellegének (nyílt, zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése

                                -              tárgyalt napirendként:

                                     -            vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre,                                        kiegészítésekre a szó megadása

                                            -              vita összefoglalása

                                            -              indítványok szavazásra való feltevése

                                            -              határozati javaslatok szavaztatása

                                            -              a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen

                                            -              a napirend tárgyában hozott döntés (ek) kihirdetése

                                -              a rend fenntartása

                                -              időszerű kérdésekről tájékoztatás

                                -              az ülés bezárása.

A döntéshozatali eljárásról a szavazás módjáról

A határozatképesség megállapítása


10. §


(1)          A Képviselő-testület tagjainak választáskori létszám 7 fő a polgármesterrel együtt.

(2)          A Képviselő-testület határozatképes, ha a tagjai közül az ülésen legalább:

                -              a képviselőknek több mint a fele, azaz – 4 fő jelen van.

(3)          Ha a (2) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 10 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.

Napirendi javaslat előterjesztése és elfogadtatása


11. §


(1)          A polgármester előterjeszti a javasolt napirendi pontokat. A képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, javasolt napirendi pontok törlésére.

(2)          A napirend elfogadtatásáról a testület egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül dönt.

Képviselő-testület döntései


12. §


A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát és bocsátja szavazásra.

13. §


(1)          Minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 4 képviselő) egybehangzó szavazata szükséges

(2)          A Képviselő testület döntéseit (határozat, rendelet) általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.

(3)          A Képviselő-testület a név szerinti szavazás elrendeléséről egyszerű szótöbbséggel dönt.

(4)          Napirend elfogadása tárgyában és ügyrendi kérdésben név szerinti szavazás nem kezdeményezhető.

(5)          A név szerinti szavazás alkalmazásával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott válasz (igen, nem, tartózkodom) a névsorban rögzíti.

(6)          A titkos szavazásról a képviselő-testület esetenként dönt, egyszerű szótöbbséggel.

(7)          A titkos szavazás lebonyolításáról az esetenként megválasztott bizottság gondoskodik.

(8)          Minősített többség szükséges a Magyarországi helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben meghatározottakon túl:

                -              helyi népszavazás kiírásához.

Önkormányzati határozat


14. §


(1)          A Képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, szükség szerint a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.

(2)          Határozathozatal nélküli jegyzőkönyvben rögzítendő beszámolók:

                               -              intézményi és szakmai beszámolók elfogadása.

(3)          A Képviselő-testület hatósági határozataira –  a  Mötv.-ben foglalt eltérésekkel – az közigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. tv. rendelkezéseit kell alkalmazni.

15. §


(1)          A Képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A határozatok sorszáma mellett fel kell tüntetni a határozathozatal pontos időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).

                               -              A határozatok jelölése:
                               ..../…. (hó, nap) sz. Határozat

(2)          A jegyző gondoskodik a képviselő-testületi határozatok nyilvántartásáról.

                A határozat-nyilvántartás formája:

                               -              határozatok tárgya.

Önkormányzati rendelet


16. §


(1)          Önkormányzati rendelet alkotást kezdeményezheti:

                               -              Polgármester

                               -              Képviselő

                               -              Képviselő-testület bizottsága

                               -              Jegyző

(2)          A rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(3)          Az önkormányzat rendeletét helyben szokásos módon ki kell hirdetni.

(4)          Helyben szokásos módnak minősül:

                               -              Önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés.

17. §


(1)          A Képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A rendeletek sorszáma mellett fel kell tüntetni a rendelet kihirdetésének időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).

                               -              Az Önkormányzati rendelet megjelölése:

                                               Gesztely község Önkormányzatának…/év (hó, nap) Önkormányzati Rendelete                              és a rendelet címe „ról” „ről” toldalékkal ellátva.

(2)          A jegyző gondoskodik a képviselő-testület rendeleteinek nyilvántartásáról.

                               -              A rendelet-nyilvántartás formája:
                               -              rendeletek tárgya.

A jegyzőkönyv


18. §


(1)          A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet 2 példányban kell készíteni:

                               -              az egyik példányt a jegyző kezeli

                               -              a másik példányt meg kell küldeni az ülést követő 15 napon belül Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatalhoz.

(2)          A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:

                               -              a meghívót

                               -              a jelenléti ívet

                               -              írásos előterjesztéseket

                                -              illetve a képviselők kérése alapján:

                                               -              a képviselői beadványokat.

(3)          A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvébe és mellékleteibe, térítési díj ellenében másolatot kérhetnek.

(4)          A jegyzőkönyvek betekinthetőségéről a jegyzőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvnek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.

(5)          A Képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti tárolásáról a jegyző gondoskodik.

(6)          A jegyzőkönyvet a polgármesteren és a jegyzőn kívül 2 jegyzőkönyv hitelesítő írja alá.

A képviselők névsora


19. §


A települési képviselők névsorát az 1. sz. függelék tartalmazza.

A képviselők jogai és kötelességei


20. §


(1)          Minden települési képviselőnek azonosak a jogai és kötelességei. A képviselő köteles tevékenyen részt venni a képviselő- testület és a bizottságok munkájában.

(2)          Indokoltnak kell tekinteni annak a képviselőnek a távolmaradását aki:

                               -              betegség miatt

                               -              munkájával kapcsolatos elfoglaltság

                               -              halaszthatatlan családi esemény miatt van távol.

A Képviselő-testület bizottságai


A bizottságok létrehozása


21. §


A Képviselő-testület:

                -              állandó

                -              ideiglenes bizottságot hozhat létre.

A bizottságok működése


22. §


(1)          A bizottsági üléseket a polgármester hívhatja össze.

(2)          A bizottsági ülések meghívóját a képviselő-testületi ülések meghívójának kiküldésével egyidejűleg kell megküldeni az írásbeli előterjesztésével egyidejűleg.

(3)          A bizottsági ülésen tanácskozási joggal részt vehetnek:

                                -              jegyző, aljegyző

                               -              nem a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester

                               -              bizottság által meghívott személyek.

(4)          Az üléseket a bizottság elnöke vezeti.

(5)          A bizottság ülése nyilvános, a zárt ülésre vonatkozó szabályok a Képviselő-testületi zárt ülésre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg.

 (6)         A bizottság üléséről feltétlenül jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza az ülés helyét, idejét, jelenlévők felsorolását, tárgyalt napirendeket, tanácskozás lényegét és a hozott döntéseket. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatalhoz.

(7)          A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a képviselő-testület hivatala látja el.

A bizottság feladatai


23. §


Kizárólag bizottsági állásfoglalással benyújtható előterjesztések:
-              Pénzügyi, Ügyrendi Bizottság:

                               -              költségvetés

                               -              féléves, év végi beszámoló

                               -              három-negyedéves tájékoztatás és költségvetési koncepció

                               -              új rendeletek megalkotása.

A Képviselő-testület állandó bizottságai


24. §


(1)          A Képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:

                                -              Pénzügyi, Ügyrendi Bizottság

                               -              Egészségügyi- és Szociális Bizottság.

(2)          Az (1) bekezdésben felsorolt bizottságok létszámát, a bizottságok feladatainak hatáskörét a rendelet 2. számú függeléke tartalmazza.

(3)          A bizottságok tagjainak névsorát a 2. sz. függelék tartalmazza.

A Képviselő-testület ideiglenes bizottságai


25. §


(1)          A Képviselő-testület az ideiglenes bizottságot:

                               -              meghatározott időre vagy

                               -              meghatározott feladat elvégzésére hozhatja létre.

(2)          A bizottság a meghatározott idő vagy a meghatározott feladat elvégzését követően automatikusan megszűnik.

(3)          A Képviselő-testület az ideiglenes bizottság létrehozásakor:

                               -              dönt a bizottság elnevezéséről

                               -              rendelkezik a bizottság személyi összetételéről, létszámáról

                               -              határozza meg azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá azokat, amelyek a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testülethez

                               -              határozza meg a bizottságok feladat- és hatáskörét.

(4)          Az ideiglenes bizottságra, az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell – értelemszerűen – alkalmazni.

A Polgármester, Alpolgármester, Jegyző, Aljegyző


A polgármester


26. §


A polgármester megbízatását főállásban látja el.

27. §


A polgármester szabadságának kiadását a képviselő-testület engedélyezi egyszerű szótöbbséggel.

28. §


(1)          A polgármester két testületi ülés közötti időszakban felmerülő halasztást nem tűrő önkormányzati ügyekre vonatkozó döntési jogköre a következő ügyekre terjed ki:

                               -              Döntés azon pályázat benyújtásáról, melynek fedezete a költségvetésben                     biztosított.

                               -              Pályázati eljárásban hiánypótlás teljesítése, egyéb nyilatkozatok megtétele

                               -              A Képviselő-testület által elfogadott szerződések módosítása, melyek nem                   járnak többletkötelezettség vállalással az önkormányzat részéről.

Az alpolgármester


29. §


(1) A képviselő-testület – saját tagjai közül, a polgármester javaslatára, titkos szavazással – a polgármester helyettesítésére, munkájának a helyettesítésére alpolgármestert választ. Az alpolgármester megbízatása a megválasztásával kezdődik és amennyiben az önkormányzati  választáson települési képviselőnek, megválasztották, akkor az új  képviselő-testület alakuló üléséig tart. Ha az alpolgármestert az önkormányzati választáson települési képviselőnek nem választották meg, akkor az alpolgármesteri megbízatása a választás napjával megszűnik.

(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.

A jegyző, aljegyző


30. §


„(1) A jegyző és az aljegyző tisztség egyidejűleg betöltetlensége esetén illetve tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatok ellátását – legfeljebb 6 hónap időtartamra – a hivatalnak az a közszolgálati dolgozója végzi, akinek a munkaköri leírásában szerepel. ”

(2) Amennyiben a jegyző, aljegyző jogszabálysértést észlel,  köteles azt a testület ülésén szóban jelezni, valamint jelzést írásban az ülésről készült jegyzőkönyvhöz mellékelni.

A Képviselő-testület Hivatala


31. §


(1)    A hivatal a jegyző által elkészített SZMSZ szerint működik, amely részletezi a hivatal feladatait és a belső munkamegosztást.

Közmeghallgatás


32. §


(1) A Képviselő-testület évente legalább egyszer – előre meghirdetett – Közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatást előre meg kell hirdetni a község hirdető tábláján, előtt legalább 7 nappal.

(3) A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét, helyét, idejét.

(4) Közmeghallgatás olyan fórum, ahol az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést vethetnek fel és javaslatot tehetnek, az ülés előtt írásban vagy az ülésen szóban.

(5) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.

ZÁRÓ RENDELKEZÉS


33. §


A rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba, ezzel egyidejűleg hatályát veszti a többször módosított 11/2010. (X. 8.) Önkormányzat rendelet.